-03 Rav4:n neliveto, toiminta epäilyttää

vajaavetoinenko?

En löytänyt googlella joten kysyn täältä.

Onko vuosimallin 03 Rav4:ssa jatkuva vai kytkeytyvä neliveto? Ajan tällä hetkellä 4motion golffilla ja kävin tänään koeajamassa tuommoisen Rav4:n.

Jäisellä parkkipaikalla pienessä vauhdissa laitoin ratin linkkuun ja polkaisin kaasua. Tuollaisessa tilanteessa golffi lähtee nättiin, hallittavissa olevaan ja ohjattavaan luisuun melkein kuin takavetoisella ajaisi. Mutta Rav4:pä lähtikin puskemaan kuin etuvetoinen konsanaan, melkein kuin takaa ei vetäisi ollenkaan?

Miten Rav4n neliveto toimii, vai toimikohan tuossa yksilössä nyt ollenkaan? Sulilla teillä en saanut oikein tolkkua esim valoista lähtiessä, että vetääkö se nyt joka nurkasta vai ei.

21

8602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastausta...

      Siinä on jatkuva neliveto. Siis ihan oikea keskitasauspyörästökin. Sen yhteydessä on visko luistonrajoittimena (ei siis nelivedon kytkimenä, vaan luistonrajoittimena).

      Voimanjako on normaalitilanteessa (esim. pitävällä) 50:50 etu- ja takapään kesken.

      Toki RAV4:ää on myyty myös etuvetoisena. Siinä on 1.8-litrainen bensamoottori, kun nelivetoisessa on 2-litrainen.

      • vajaavetoinenko?

        Kiitokset! Osaisitko kommentoida tuohon kaarteessa puskemiseen? 4motion Golf menee nätissä luisussa, Rav4 puskee kuin etuvetoinen..

        Koeajoauto oli 2.0 diesel, keski-euroopasta jokunen vuosi sitten tuotu.


      • Tietäjä.
        vajaavetoinenko? kirjoitti:

        Kiitokset! Osaisitko kommentoida tuohon kaarteessa puskemiseen? 4motion Golf menee nätissä luisussa, Rav4 puskee kuin etuvetoinen..

        Koeajoauto oli 2.0 diesel, keski-euroopasta jokunen vuosi sitten tuotu.

        Syynä on ero nelivetotekniikassa.

        RAV4:ssä voimanjako on aika yksinkertainen, lähellä 50-50 tietääkseni.

        Sen sijaan 4Motion Golfissa, jos se uudempi on, niin siinä on uudemman sukupolven Haldex, joka pistää tarpeen tullen enempi kuin puolet taakse, ja saa auton aliohjausongelmat näin poistettua.

        Uudemmassa Haldexissahan juurikin tuohon haluttiin kiinittää huomiota, koska vanhemmat Haldexit saivat todella paljon moitteita hitaasta reagoinnista, puskemisesta, ja etuvetomaisuudesta. Näin ollen uudet Haldexit kyllä on paljon parempia ajaa.


    • Vastausta...

      En valitettavasti osaa sanoa, miksi auto puski. Olen koeajanut RAV4:ää vain pari kertaa vuosia sitten ja olikohan molemmat kerrat vielä pitävällä kelillä. tunnen auton paremmin paperilla kuin käytännössä.

      • full time 4wd

        Itse omistan moisen kaks litarasen nelikko ravin.. neliveto on jatkuva ja toimii hienosti.. liukkaalla kun lähtee valoista on harva vehje kernny edelle.. ja jos luisutella haluaa niin onnistuu oikein hyvin. Vaikka on lyhyt akseliväli niin ei spinnaa herkästi kun pitää vaan vedon päällä. Tehoa saisi vaan olla enemmän jos luisutella haluaa.


      • full time 4wd
        full time 4wd kirjoitti:

        Itse omistan moisen kaks litarasen nelikko ravin.. neliveto on jatkuva ja toimii hienosti.. liukkaalla kun lähtee valoista on harva vehje kernny edelle.. ja jos luisutella haluaa niin onnistuu oikein hyvin. Vaikka on lyhyt akseliväli niin ei spinnaa herkästi kun pitää vaan vedon päällä. Tehoa saisi vaan olla enemmän jos luisutella haluaa.

        Ja se ravin neliveto tosiaan pesee 4motionin mennen tullen.. muutamalla tutulla ketkä ajaa ks. konsernin autolla on ollut ongelmia sen toimivuuden kanssa jotain sähköisiä vikoja ja pirun kalliita korjata.


      • Tietäjä.
        full time 4wd kirjoitti:

        Ja se ravin neliveto tosiaan pesee 4motionin mennen tullen.. muutamalla tutulla ketkä ajaa ks. konsernin autolla on ollut ongelmia sen toimivuuden kanssa jotain sähköisiä vikoja ja pirun kalliita korjata.

        No ei kyllä taida pestä.

        Haldexia on montaa sukupolvea, ja gen 3-4 haldexit on kyllä erittäin fiksuja.

        Näitä taannoin jossain testattiinkin, ja kyllähän se yksinkertaisen Toyotan full time vedon voitti toimivuudessa.

        Mutta tosiaan, Haldex on monimutkaisempi, joten jos jotain joskus särkyy, tulee se varmasti kalliimaksi mitä Toyotassa. Mutta se on aina sama juttu, mitä edistyneempää tekniikkaa on. Se pitää sitten itse kenenkin itse punnita, paljonko sillä ajettavuudella on merkitystä, ja jos ei ole, niin silloinhan yksinkertainenkin nelikko ajaa asiansa.


      • 4wdhi
        Tietäjä. kirjoitti:

        No ei kyllä taida pestä.

        Haldexia on montaa sukupolvea, ja gen 3-4 haldexit on kyllä erittäin fiksuja.

        Näitä taannoin jossain testattiinkin, ja kyllähän se yksinkertaisen Toyotan full time vedon voitti toimivuudessa.

        Mutta tosiaan, Haldex on monimutkaisempi, joten jos jotain joskus särkyy, tulee se varmasti kalliimaksi mitä Toyotassa. Mutta se on aina sama juttu, mitä edistyneempää tekniikkaa on. Se pitää sitten itse kenenkin itse punnita, paljonko sillä ajettavuudella on merkitystä, ja jos ei ole, niin silloinhan yksinkertainenkin nelikko ajaa asiansa.

        "Näitä taannoin jossain testattiinkin, ja kyllähän se yksinkertaisen Toyotan full time vedon voitti toimivuudessa."

        Mitähän tarkoitat?

        Jos on testattu uusimpien sukupolvien Haldexeja, on verrokkina lienee ollut Toyotalta toisenlainen nelivetototeutus kuin nyt puheena oleva. Uudessa RAV4:ssä ei enää ole sama neliveto kuin tuo vanhempi keskitasauspyörästöllinen. Uudemmissa (n. 2006 eteenpäin) on normaalisti etuvetoinen toteutus, josta kytketään vetoa taakse monilevykytkimellä - paljolti vastaava toteutus kuin Haldex, paitsi että RAV4:n nelivedon pystyy myös lukitsemaan, eikä se silloin voi ylikuumentua ja muuttua etuvetoiseksi, kuten Haldex-ratkaisut.


    • raviveto

      Kyllä siitä saa nelivetoisen kun avaat neljä ovea.

    • Tekniikan armoilla

      Kömpelö pelihän tämä minun Rav4 -03 on kaupunkimaasturiksi. Ja kitkarenkaisena ei jääpinnalta tahdo päästä liikkeelle. Pitävällä pinnalla tylsä ajettava kaksvetoisiin verrattuna.
      Mutta huonon kelin matka-autona vallan mainio.

    • vajaavetoinenko?

      Päädyin ostamaan tuon Ravin. 2.0 d-4-d kone. Kirjaampa tänne muutaman ajatelman, jos joku sattuu samanlaisia asioita googlettelemaan.

      Neliveto toimii niinkuin pitääkin (aiemmissa vastauksissa faktaa siitä). Tuo ekassa viestissä mainitsemani puskeminen johtui varmaankin kiinalaisista talvirenkaista ja erilaisesta vetosuhteesta verrattuna tuohon golffiin.

      10tkm takana. Huollot golffiin verrattuna suht halpoja. Kulutus suht reippaan vauhdin matka-ajossa parhaimmillaan vain 6,5-6,6 litraa. Seka-ajossa keskikulutus 8 litran luokkaa.

      Tavaratila loistava, penkit kaadettuna muistelen olevan jopa 900 litran pintaan? Jostain pitäisi vielä vain keksiä jonkinmoisia väliverkkoratkaisuja. Penkit kaadettuna auto kuormassa ei oikein uskalla ajaa, etteivät tule niskaan. Koiraverkko hakusessa myös, tahtoo koira tulla penkkien yli kontista takapenkille.

    • vajaavetoinenko?

      Alkuperäisenä ketjun aloittajana voin näin pian pari vuotta myöhemmin tulla vielä takaisin kertomaan, että eipä ole Ravin ostaminen harmittanut. Yhtään muuta autoa en ole tainnut näin pitkään pitää kuin mitä tämä on nyt ollut. Mittarissa nyt 300tkm josta omaa ajoa 80tkm. Määräaikaishuoltojen lisäksi ei ole tarvinnut juuri ylimääräistä korjailla, esimerkiksi kytkin on edelleen alkuperäinen eikä osoita minkäänlaisia väsymisen merkkejä.

      • Anonyymi

        Paljonko ajoit RAVllasi ? tkm ? Vai onko edelleen tallessa ?
        Oliko siis 2,0 twin cam bensa kokoaikainen neliveto ?


    • mopoja ovat

      Ne on nuo ravit edelleen vajaavetoisia, ei niissä ole oikeata nelivetoa ikinä ollutkaan, mopoja suorastaan. Oikeilla mopoillakin pääsees paremmin.

      • 4wd

        Termistä "oikea neliveto" höpisevät eivät tiedä nelivedoista mitään. Ei ole mitään oikeata tai väärää nelivetoa. Kannattaisi myös ajaa autoilla kunnon testiä satoja tai tuhansia kilometrejä vaihtelevissa olosuhteissa ennenkuin alkaa liian syvällisiä käsityksiä paremmuuksista jakelemaan palstoilla.


      • Sanoo hän

        joka kurmuuttaa 70 luvun corollalla!! Käy liikkeessä hipelöimässä yli 2000 euron autoja ja ei ymmärrä mistään hammastikkua monimutkaisemmasta mitään.
        Mikä "vajaa vetonen"? Tiivistä ikkunat jos tuntuu että kämpässä vetää.


    • ravisti

      Ravistimen "nelivedon" pitääkin epäilyttää ja huolestuttaa.

    • ja sitten ostit vai

      onhan tuo ravi viisvetoine, kaikista ovista vetää, heeeeehhaaaaahheeeeeehhaaaa.
      Paaskan möi sullekin.

    • ,kahden

      väpättikö alahuuli

    • kaarlokuuskuus

      04 bensanelivetoautomaatti aj 270th. Isompi määräaikaishuolto maksaa n. 300€, muutoin mennään 70€ öljynvaihdoillla. Ketterä, lähtee rivakasti tarpeen mukaan, ei jää kiinni oikein minnekään missä tietä riitttää, kohtuuhiljainen ja bensaa syö kaiken mitä tankkiin laittaa. Ennenkaikkea erittäin luotettava. Naurettavan edulliset ylläpitokulut kun vertaan taannoiseen -10 dsg golfiin. Mukava silläkin oli ajaa niin kauan kun takuuta riitti eli kokonaiset 2v. Sen jälkeen alkoivat huoltokulut olla taivaissa. Lopetin turhuuden 90.000 km kohdalla kun vw-huolto ilmoitti että ei korvaa hajonnutta ilmastoinnin kompressoria ja kaksoismasapyörää. Joku hölmö maksoi volsusta käteisellä tuplasti ravin hinnan joten pistin loput pörssiin. Se tuottaa, vw vie.

    • 530d-xdrive

      Rav4 muka hiljainen auto? Mitä olen '03 Rav4:llä ajanut, niin meluisampaa matkakumppania saa etsiä, äänieristys on ehkä jotan 2000-luvun alun Hiacen tai Yariksen luokkaa. Alusta on levoton, auto kallistelee, uraherkkä, karkealla pinnalla nypyttää. Hyviä ominaisuuksia on edellä mainittu luotettavuus, 2.0 VVT-i on ikäisekseen varsin kehittynyt ja miellyttävä. Mutta köyhät ja pihit ajavat mihin on varaa. Varakkaammat ostavat ominaisuuksiltaan tasokkaamman saksalaisen, vioistahan selviää rahalla tai vaihtamalla auton takuuajan loputtua uuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1149
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1080
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe