Valokate uuteen rivitaloyhtöön

H Moilanen

Tämä ei ehkä ihan suoranaisesti kuulu tälle palstalle. Mutta täällä on ehkä ihmisiä, jotka tietävät jotain näistä asunto-osakeyhtiöiden vastuukysymyksistä.

Eli olen muuttamassa uuteen rivitaloyhtiöön, jossa on ns. valokatevaraus. Nyt rakennusfirma sitten kauppaa muutostyönä näitä valokatteita tuleville asukkaille. (Ja aika kovaan hintaan tietysti!)

Periaatteessahan kaikki talon ulkopuoliset rakenteet kuuluvat taloyhtiölle. Eli jos valokatelevyt vaikka jonain talvena sitten lumen painosta romahtavat, niin taloyhtiön pitäisi korvata. Mutta jos valokatteen on hankkinut tällaisena muutostyönä ja taloyhtiöllä ei ole ollut mitään tekemistä sen hankinnan kanssa, niin eikös korvausvastuu ole sitten kuitenkin tällä valokatteen ostajalla itsellään?

Jos taloyhtiö päättää hankkia myöhemmin lopuille valokatteet, niin niiden korjausvastuu kuuluu sitten tietysti taloyhtiölle. Eli kollektiivisesti kaikille, ei yksittäisille osakkaille.

Onko kellään kokemuksia vastaavista jutuista? Olenko ymmärtänyt oikein?

14

3823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • faabreer

Hankkia vastaa kunnossapidosta kuten mainitsit. Eli yhtiön perustaso on ilman valokatteita ja osakkaat vastaavat katteista jos sellaiset hankkivat. Taloyhtiö ei voi jälkikäteen kustantaa valokatteita niille osakkaille joilla niitä ei ole. Yhdenvertaisuusperiaate.

• samaan tasoon

Voi kustantaa mutta jo itse katteen hankkineelle pitää antaa vastikehyvitystä.

• ITS...

Taloyhtiö voi laajentaa kunnossapitovastuutaan sekä rakennuttaa kaikille uudet valokatteet jos yhtiökokous niin päättää, lisäksi aiemmin vastaavan katteen omalla kustannuksellaan asennuttaneilla on oikeus vaatia hyvitystä. Sen saaminen on sitten toinen juttu.

Vastuu osakkaan itse asennuttamasta rakenteesta ei siirry taloyhtiölle ja mitä tulee jään putoamiseen katolta niin ammatti-isännöitsijä kyllä osaa vaatia kun haet lupaa valokatetta varten, että katolle pitää asentaa lumiesteet tai vastuu katteen rikkoutumisesta jää osakkaalle. Valokate (ei halvimmat) on kyllä todella kestävää joten saa olla melkoinen murikka että se menee rikki.

• H Moilanen

Parhaimmat valokatteet onkin varmaan suht kestäviä. Mutta jos tällainen valokate kuitenkin menisi rikki, niin itsehankittujen ja taloyhtiön hankkimien valokatteiden korvausvastuut siis menisivät hieman ristiin?

Eli jos hankin rakennusfirman kautta itse ja se menee rikki, maksan kulut omasta lompakosta. Naapuri ei osallistu. Mutta jos naapurin valokate, jonka taloyhtiö on myöhemmin hankkinut menee rikki, myös minä osallistun kustannuksiin. Hyvityksiä sun muita voi aina yrittää, mutta jos lakia kirjaimellisesti tulkitaan, niin eikös se mene näin?

Entä jos myyn asunnon, johon olen itse asennuttanut valokatteen? Siirtyykö vastuu valokatteesta tulevalle ostajalle vai ottaako taloyhtiö siitä sitten vastuun? Vai olenko minä vastuussa siitä tietyn ajan vielä myynnin jälkeenkin?

Valokate ei tietysti ole mikään suuri verrattuna kaikkiin vesivahinkovastuisiin yms, mutta asia kiinnostaa noin periaatetasolla...

• Selvä juttu

Myynnin yhteydessä mikään osakkaan vastuullaoleva asia ei siirry taloyhtiön vastuulle.

• H Moilanen
        Selvä juttu kirjoitti:

Myynnin yhteydessä mikään osakkaan vastuullaoleva asia ei siirry taloyhtiön vastuulle.

Löysin Taloussanomista jutun, jossa väitetään, että vastuu em. tapauksessa periaatteessa siirtyy myynnin jälkeen taloyhtiölle. Tässä on siis haastateltu erästä isännöitsijää:

"Rivitaloyhtiöissä pulmia aiheuttaa, kenelle pihaterassi, aidat tai valokatteet kuuluvat. Voi olla, että uuden asunnon ensimmäinen asukas on tilannut lisätyönä valokatteen rakennusyhtiöltä. Tällöin se kuuluu hänen vastuulleen. Kun hän myy asunnon ja muuttaa pois, vastuu siirtyy Niemen mukaan periaatteessa taloyhtiölle. Muutaman vuoden vanhassa taloyhtiössä voi siis olla asukkaita, jotka itse vastaavat katteestaan ja asukkaita, joiden katteet kuuluvat taloyhtiölle."

Koko juttu:

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2009/03/29/asukas-mene-taloyhtiokokoukseen/20098171/139

• Äly Hoi....
        H Moilanen kirjoitti:

Löysin Taloussanomista jutun, jossa väitetään, että vastuu em. tapauksessa periaatteessa siirtyy myynnin jälkeen taloyhtiölle. Tässä on siis haastateltu erästä isännöitsijää:

"Rivitaloyhtiöissä pulmia aiheuttaa, kenelle pihaterassi, aidat tai valokatteet kuuluvat. Voi olla, että uuden asunnon ensimmäinen asukas on tilannut lisätyönä valokatteen rakennusyhtiöltä. Tällöin se kuuluu hänen vastuulleen. Kun hän myy asunnon ja muuttaa pois, vastuu siirtyy Niemen mukaan periaatteessa taloyhtiölle. Muutaman vuoden vanhassa taloyhtiössä voi siis olla asukkaita, jotka itse vastaavat katteestaan ja asukkaita, joiden katteet kuuluvat taloyhtiölle."

Koko juttu:

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2009/03/29/asukas-mene-taloyhtiokokoukseen/20098171/139

Tuo Taloussanomien kirjoittaja taitaa kirjoittaa mutu-tuntumalla. Se mikä kuuluu osakkaan vastuulle siirtyy myös seuraavan osakkaan vastuulle. Osakkeen myyjän tulee ilmoittaa ostajalle, jos asuntoon kuuluu ulkopuolella olevista rakenteista jotakin, jotka osakas tai joku aikaisempi osakas on joskus itse tehnyt. Taloyhtiön vastuualueeseen kuuluu vain ne rakenteet, jotka on tehty taloyhtiön toimesta tai ovat alunperin olleet rakenteina mukana silloin, kun yhtiö on valmistunut. Jos osakas laittaa "omalle pihalleen" vaikkapa keinun, niin ei se siirry taloyhtiön keinuksi silloin, kun asunto vasihtaa omistajaa.....
        Tämänhän sanoo jo järkikin.

• Kaikille valokate

"Mutta jos naapurin valokate, jonka taloyhtiö on myöhemmin hankkinut menee rikki, myös minä osallistun kustannuksiin" lause sisältää jo ajatuksen osakkaiden eriarvoisesta kohtelusta ellei aikaisemmin valokatteita hankkineita hyvitetä heidän katteistaan. Yhtiön hankintana valokate niille, jotka eivät sitä ole rakennusvaiheessa tilanneet, ei onnistune, koska hankkeesta ovat päättämässä yhtiökokouksessa myös ne, joilla se jo on. Lisäksi yhtiön hankintana valokate tulee maksaa neliöperusteisesti, eli sama valokate maksaa huoneiston koosta riippuen toisille enemmän kuin toisille. Osakkaan muutostyö on aina osakkaiden vastuulle, ellei yhtiökokouksessa päätetä muuttaa yhtiöjärjestyksen kautta osakkaan ja yhtiön välistä kunnossapitovastuuta. On selvää, että yhtiökin hyötyy valokatteista, sillä ne suojaavat ovea ja ikkunaa.

• Karseitaaa..

Karseita moiset valokatteet. Aikanaan kun asustelin rivarissa, eräs kaveri teki takapihalleen painekyllästetystä rungon ja iski päälle läpinäkyvän muovikatteen. No siitähän se riemu alkoi kun muutkin hokasivat saman jutun. Jokainen teki vähän omilla mitoillaan, tyylillään ja taidoillaan. Muutaman vuoden päästä ne oli karseen näköisiä häkkyröitä. Pleksit oli kellastuneet, oli reikiä ja halkeamia. Painekyllästetty oli virttynyt paskasen harmaaksi. Rungot oli antanut periksi. Joka toisella ne toimi romuvarastoina. Hieno uudehko rivitalokompleksi muistutti jotain kerjäläisten valtakuntaa. Poishan sieltä oli päästävä.

• Neuvoa.

Ei taloyhtiö hanki kenellekkään valokatteita ellei ole kyse yhtenäisestä projektista, eli yhtiökokouksen päätöksellä hankitaan kaikille saman aikaisesti valokatteet ja kunnossapito vastuu kirjataan yhtenäisesti taloyhtiölle. Itse hankituista vastaa hankkija ja mikäli huoneiston myyt niin kunnossapitovastuu siirtyy uudelle omistajalle.

• neuvoa.

Valokatteen rakentamiseen tarvitaan taloyhtiön lupa ja myös kaupungilta toimenpidelupa koska julkisivu muuttuu.

• Hantunen J

Meillä on ollut hieman vastaava mahdollisuus rivarihuoneistoissamme olevien parvekkeen lasituksien ja pihatasolle tulevien markiisien suhteen. Niihin on siis anottu ja maksettu julksivulautakunnalta luvat sekä yrityksestä annettu yhteinen tarjous, koska onhan se tietysti edullisempaa tilata useampi kuin osakas kerrallaan.

Koska rivarimme on alle kymmenen osakkaan, niin vastaamme omalla kustannuksellamme em. ulkoisista rakenteista johtuen juuri siksi ettei oikeastaan voiteta mitään maksaako taloyhtiö vai osakas itse vahingon sattuessa. Yhtiövastikkeemme on sen vuoksi todella pieni ja siitä jäävä ylijäämä käytetään muuhun kunnostustyöhön, kuten esim. osakkaiden LVI-tekniikan korjaamisen yms.

Juuri katolle kertyvän lumen vuoksi olemme tarkkaan harkinneet ulkoiseet rakenteet ja päätyneet mm. rullattavaan markiisiin, koska lumen tullessa alas valokate ei missään nimessä kestäisi sitä. Uskoisin, että sinunkin kannattaa miettiä ihan maalaisjärjellä sijoitustasi ja jonkun aikaa pähkäillä asiaa siltäkin kannalta. Mikään ei estä soittamasta valokatteita tarjoavalle yrittäjälle ja keskustella valokatteen kantavuudesta yms:sta.

Mitenkään pahaa tarkoittamatta on hirvittävän yleistä pohtia aina sitä, mistä saa korvauksia. Jos on epävarma, kuten itse olen, pyydän aina asiantuntevamman lausunnon ja käymään paikan päällä katsastamassa. Se on kaikkein edullisin ja helpoin ratkaisu kuin tapella naapureiden (lue taloyhtiön kokous) kanssa korvauksista tai koettaa konkurssiin menneen rakennusliikkeen perään huhuilla.

• Näin se vaan on.....

Tämä ei ole aivan selvä tapaus. Periaatteessa kaikki, mikä asennetaan ennen rakennuksen valmistumista (siis ne rakenteet, jotka eivät ole selkeästi määritelty AsOy-laissa asukkaan vasttuulle), kuuluvat yhtiön vastuulle.
      Jos rakennuslupapiirustuksiin on merkitty esim. takkavaraus ja hormivaraus, kuuluu savuhormi taloyhtiön vastuulle silloin, kun se tehdään rakennusaikana ja jos hormi tehdään vasta koheteen luovutuksen jälkeen osakkaan omana hankintana, kuuluu hormin kaikki vastuut osakkeenomistajalle. Takka itsessään kuuluu aina osakkeenomistajan huolto- ja kunnossapitovastuulle Tähä ei vaikuta mitenkään se, onko osakkeenomistaja tilennut hormin lisätyönä rakennusaikana. Rakennusaikana rakennukseen tehdyt hormit ovat hormeja, jotka ovat yhtiön kunnassapitovastuun alueella.
      Valokatteeseen voitaneen soveltaa samaa menettelyä, koska valokatteet ovat (yleensä) yhtiön hallinoimalla alueella, vaikkakin kyseessä on osakkaan "oma" piha-alue. Jos yhtiöjärjestyksessä on
      piha-alue merkitty ko. osakkeen hallinta-alueeksi, voi tilenne olla toinen

• Kenen vastuu?

Meiltä löytyy juurikin talon rakennuksen jälkeen rakennetut valokatetut terassit paritaloyhtiöstä. Ostimme asunnon vuosi sitten jolloin lumentippumisen jäljiltä meni katteet rikki. Vaihdoimme ne omaan piikkiin uusiin. Nyt tuli koko kate lumien mukana alas. Taannoin huomasimme myös naapuritalossa (sama yhtiö) olevan lumiesteet terassin puolella, vaan eipä ole meidän katollamme.
      Eli maksamme itse uuden terassin katteineen kaikkineen siis, vaikka tämä tapaus olisi ollut estettävissä lumiesteillä jotka löytyy naapurista vaan ei meiltä?
      Onko lumiesteetkin asukkaan vastuulla? Kiinteistöhuollosta vastaa asukkaat.
      Kyllä meinaan kismittää että maksoimme jo vuosi sitten itsemme kipeiksi uusien katteiden takia ja sama sonta olisi taas edessä.
      Tällä kokemuksella en missään nimessä suosittele valokatteita, vaikka ne hyvin hoidettuna ja oikein rakennettuna ovatki varsin näyttäviä ja käytännöllisiäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      4528
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2551
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2394
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1835
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1732
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      82
      1573
    7. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1572
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1407
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      23
      1277
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1155
    Aihe