Osaproteesit

Jnette--

KOkemuksia toivoisin. Ylös, ja alas tulossa.
Molemmissa on etualueella 8 hammasta omia.
Miten noi tulee kiinni, näkyvätkö ulospäin paljon, ja onko hankalat käytössä?

7

1118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mk55

Osaproteeseja on kahdenlaisia, akryylisia ja rankaproteeseja. Akryylinen on kokonaan akryylia (muovia) rankaprot. ranka on metallia. Tässä pysyvyys parempi koska niihin saa pinteet (koukkuja mitkä tulee "kiinni" omiin hampaisiin).
      Käyttömukavuus on täysin yksilöllinen. riippuu mm. onko harjannetta kuinka paljon ts. kuinka kauan on aikaa siitä kun hampaat on poistettu.

• tuore potilas

Olen nyt opetellut puolitoista viikkoa ylös laitetun osaproteesin käyttöä. Minulla on omia hampaita ylhäällä edessä jäljellä viisi ja proteesia suunniteltaessa hammaslääkäri veikkasi että toinen etuhammas lähtee seuraavaksi. Minulle tehtiin akryylirunkoinen osaproteesi ja erääksi eduksi laskin sen että siihen voidaan lisätä hampaita vaikka yksi kerrallaan alle satasella. Tämä proteesi maksoi kunnallisella puolella tehtynä joitakin kymppejä päälle 400.

Pysyvyys on vähän liiankin hyvä. Olen opetellut irroittamiskikkoja ja proteesin irroittaminen on vähän hankalaa, samoin takaisin saaminen. Ehkä pitäisi käydä vielä hammaslääkärillä fixaamassa proteesia. Mutta hyvä näinkin, ei ole vaaraa että proteesi lentää ulos kovassa aivastuksessa eikä lonksu syödessä. Proteesissani on yksi pinne varmistamassa kiinnitystä, joten kyllä niitä laitetaan akryyliproteesiinkin.

Koska osaproteesissani on täysi kitalaki, sen käyttöä on joutunut opettelemaan. Puheeseen vaikuttaa omasta mielestä hieman, mutta ulkopuoliset sanoo ettei huomaa mitään. Alkuun tuntui ettei ruoka maistu miltään kun kitalaki ei maista enää mitään, kaikki jää kielen varaan. Tuntuu myös hassulta opetella nauramaan reilusti kun vuosien mittaan ehti opetella varovaisen Mona Lisa hymyn ettei harva hampaisto näkynyt.

Hammaslääkäri kertoi että alas laitettu osaproteesi pysyy huonommin paikoillaan, ehkäpä sinne tarvitaan pinteitä enemmän. Minulla on alhaalla 12 hammasta joten lääkärin mielestä osaproteesille ei ole vielä tarvetta.

• oewqor

itsellä on alhaalla 11 hammasta, jäljellä ovat alhaalla etuhampaat, kulmahampaat, kaksi välihammasta ja kolme poskihammasta.
      pitäisi joku ratkaisu löytää korvata puuttuvat hampaat, en mielelläni ottaisi osaproteesia jos se ei alhaalla hyvin pysy.

• Neiti Hammas

Minulle ehdotettiin myös juuri terveyskeskuksen hammashoitolassa puuttuvien alakuutosten tilalle osaproteesia. Ei vielä tarkempaa tietoa millainen, mutta ilmeisesti sellainen metallirankaproteesi on parempi? Kokemuksia toivoisin minäkin! Onko aloittaja minkäikäinen, kun vaikutat myös vähän nuoremmalta "proteesipotilaaksi" kuten itsekin olen?

• benny z

Liittyen keskusteluun proteeseista toteaisin, että miulla on ollut alaleuassa metalliproteesi noin 10 vuotta, kummallakin puolella 3-4 tyhjää vierekkäistä hampaankohtaa vaatii proteesiin.

Nyt hampaita on jälleen kerran paikattu ja hammaslääkäri on todennut, ettei vanha proteesi hoida enää kunnolla tehtäväänsä, muut hampaat kärsivät ja että uusi proteesi on hankittava.

Herää nyt kysymys, millainen uuden pitäisi olla. Kuten hammaslääkäri totesi, on valittavissa muovinen, hinnaltaan noin 700 euroa, ja teräsrunkoinen, lähes kaksi kertaa niin kallis.

Tekisi mieli ottaa muovinen, joka on edullisempi, mutta mitä ongelmia siinä on? Onko se heikompi ja herkempi katkeamaan? Tulisiko se ajan mittaan kuitenkin kallimmaksi? Onko se käytössä epämukavampi?

• mk

Akryyliosaproteesiin saa lisättyä hampaita jälkeenpäin, rankaproteesiin ei saa.

• Teknikko1

Rankaproteesiin saa lisättyä uusia hampaita. Vaatii kuitenkin usein hitsatun kiinnikkeen (työläs/hintava). Jos lisättävä hammas on jo olemassa olevan akryylirakenteen vieressä proteesihammas voidaan lisätä normaalisti. Rankapoteesin etuna on sirompi rakenne ja parempi kestävyys. Ihan mistä haluaa maksaa. 4x parempi mutta 2x kalliimpi. Rankametalli on kobolttikromia (CoCr), valettuna. Se on kudosyhtävällinen materiaali l. ei aiheuta allergioita, ainakaan en ole kovinkaan monta potilasta tullut tietooni yli 10 vuoden aikana. Toivottavasti oma Hml tai HT auttaa näissä ongelmissa. Että sieltä sitten kysymään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe