Ajelen päivittäin lahden moottoritietä Helsinkiin ja sieltä pois. Joka ikinen päivä on nyt 2-3 viikon aikana napsahdellut nastoja tuulilasiin. Kaksi isompaa koloa on tullut, mutta ei ole vielä haljennut. Sekin päivä tulee, mutta onneksi on tuulilasi-vakuutus.
NASTOJA SATAA TUULILASIIN
100
4451
Vastaukset
- lisää suolaa
voi tyhmää, ei ne mitään nastoja ole. Ne on kiviä.
Jos nastoja lentäsi jatkuvasti, niin liikenteessä ei oli nastarenkaita enään, ei ne uudestaan kasva. Kaksi talvea nastoilla ja kaksi nastaa lähtenyt neljästä renkaasta.Nastoja ovat. Tai nastojen irtiruopimia kiviä, mutta veikkaisin kyllä niitä nastoja.
Niitähän irtoaa jatkuvasti. Esimerkiksi vaimon nastarenkaissa on enää arviolta puolet jäljellä, vaikka on ajanut noilla vain about 20 tonnia. Eivät pysy, jos yhtään yrittää pysyä liikenteessä mukana. Absit ja Epsit auttavat vähän, ja ovatkin melkeinpä pakollinen varuste nastakuskille.
Hiekotushiekkaa se ei meinaan ainakaan ole, sitä kun ei moottoriteille kylvetä...
Itsellä muuten turuntiellä vastaava ongelma. Ja kyllä jäljestä on paria tuulilasia vaihdettaessa ammattilainen sanonut, että nastan tekemä on. Sen kuulemma näkee (tiedä sitten mistä).
On nastoista hyötyäkin. Kai.- nastat
The_Rat kirjoitti:
Nastoja ovat. Tai nastojen irtiruopimia kiviä, mutta veikkaisin kyllä niitä nastoja.
Niitähän irtoaa jatkuvasti. Esimerkiksi vaimon nastarenkaissa on enää arviolta puolet jäljellä, vaikka on ajanut noilla vain about 20 tonnia. Eivät pysy, jos yhtään yrittää pysyä liikenteessä mukana. Absit ja Epsit auttavat vähän, ja ovatkin melkeinpä pakollinen varuste nastakuskille.
Hiekotushiekkaa se ei meinaan ainakaan ole, sitä kun ei moottoriteille kylvetä...
Itsellä muuten turuntiellä vastaava ongelma. Ja kyllä jäljestä on paria tuulilasia vaihdettaessa ammattilainen sanonut, että nastan tekemä on. Sen kuulemma näkee (tiedä sitten mistä).
On nastoista hyötyäkin. Kai.Osta nastarenkaat, äläkä vinku intian naulanastoja...
nastat kirjoitti:
Osta nastarenkaat, äläkä vinku intian naulanastoja...
Olet varmaankin oikeassa. Kokemukseni mukaan Nokian nastat ovat paitsi kohta vain puolinastat, myös pidoltaan ala-arvoiset. Siksipä otin kirjat, enkä ole katunut kertaakaan. Tiestökin kiittää ja turvallisuus paranee.
Vaimon kauppakassissa tuli nastat mukana. Pitoa ehkä ekat 1000 kilometriä.- MESEMIES AINA
The_Rat kirjoitti:
Nastoja ovat. Tai nastojen irtiruopimia kiviä, mutta veikkaisin kyllä niitä nastoja.
Niitähän irtoaa jatkuvasti. Esimerkiksi vaimon nastarenkaissa on enää arviolta puolet jäljellä, vaikka on ajanut noilla vain about 20 tonnia. Eivät pysy, jos yhtään yrittää pysyä liikenteessä mukana. Absit ja Epsit auttavat vähän, ja ovatkin melkeinpä pakollinen varuste nastakuskille.
Hiekotushiekkaa se ei meinaan ainakaan ole, sitä kun ei moottoriteille kylvetä...
Itsellä muuten turuntiellä vastaava ongelma. Ja kyllä jäljestä on paria tuulilasia vaihdettaessa ammattilainen sanonut, että nastan tekemä on. Sen kuulemma näkee (tiedä sitten mistä).
On nastoista hyötyäkin. Kai.Nastoista ei ole hyötyä kellekään. Kuluttavat teiden pintoja. Ajan kitkarenkailla ja talviajan ajot n. 30.000 km. Ensimmäisten kitkojen oston jälkeen, ei ole tullut mieleeni ostaa enää nastarenkaita. Kitkat pitää jopa liukkaalla jäällä hyvin. Paksussa lumessa ovat huonommat, kuin perinteinen karkeakuvioinen nastarengas, mutta muuten kaikki pelkkää plussaa.
- kl
EI YHTÄÄN KILOA SUOLAA TIELLE VITTU!! AUTOT RUOSTUU MUUTENKIN!!
kl kirjoitti:
EI YHTÄÄN KILOA SUOLAA TIELLE VITTU!! AUTOT RUOSTUU MUUTENKIN!!
Juuri näin. Valitettavasti raskas liikenne tarvitsee suolaa. Pitäisi saada niillekin talvirenkaat alle, niin voitaisiin lopettaa tuo suolaaminen.
Tänään oli talven ensimmäinen huono ajokeli, joka ei johtunut suolasta. Jouduin paikoin moottoritiellä tiputtamaan nopeuden jopa alle 100 km/h:n, kun sohjoa lensi sen verran paljon, ettei juuri eteenpäin nähnyt... Yleensä nämä ongelmat ovat seurausta suolaamisesta.- TÖRKEÄÄ
The_Rat kirjoitti:
Juuri näin. Valitettavasti raskas liikenne tarvitsee suolaa. Pitäisi saada niillekin talvirenkaat alle, niin voitaisiin lopettaa tuo suolaaminen.
Tänään oli talven ensimmäinen huono ajokeli, joka ei johtunut suolasta. Jouduin paikoin moottoritiellä tiputtamaan nopeuden jopa alle 100 km/h:n, kun sohjoa lensi sen verran paljon, ettei juuri eteenpäin nähnyt... Yleensä nämä ongelmat ovat seurausta suolaamisesta.ALLE 100 km/h törkeää !
Eikö siellä ole kilpiä notta ALLE 100 km/h KIELLETTY ???!! TÖRKEÄÄ kirjoitti:
ALLE 100 km/h törkeää !
Eikö siellä ole kilpiä notta ALLE 100 km/h KIELLETTY ???!!Ei ole
Mutta ensimmäistä kertaa oli pitkästä aikaa tilanne se, että oikea tilannenopeus mielestäni oli alle 100 km/h.
Sinänsä huvittavaa, että muuttuvissa nopeusrajoitusmerkeissä oli iloisesti 100 km/h merkintä. Eikös niiden pitänyt liittyä jotenkin siihen ilmanalaan? Noh, eiväthän ne koskaan ole liittyneet. Ruuhkien lisääminen on ilmeisesti niiden ainut tarkoitus.- kesä tulee
The_Rat kirjoitti:
Olet varmaankin oikeassa. Kokemukseni mukaan Nokian nastat ovat paitsi kohta vain puolinastat, myös pidoltaan ala-arvoiset. Siksipä otin kirjat, enkä ole katunut kertaakaan. Tiestökin kiittää ja turvallisuus paranee.
Vaimon kauppakassissa tuli nastat mukana. Pitoa ehkä ekat 1000 kilometriä.kyllähän se on niin että Nokian nastarenkaissa nastat pysyvät parhaiten. Itselläni
hkpl 4:set ajettu n 30000 km ei puutu yhtään nastaa. - lasikorjaaja
The_Rat kirjoitti:
Nastoja ovat. Tai nastojen irtiruopimia kiviä, mutta veikkaisin kyllä niitä nastoja.
Niitähän irtoaa jatkuvasti. Esimerkiksi vaimon nastarenkaissa on enää arviolta puolet jäljellä, vaikka on ajanut noilla vain about 20 tonnia. Eivät pysy, jos yhtään yrittää pysyä liikenteessä mukana. Absit ja Epsit auttavat vähän, ja ovatkin melkeinpä pakollinen varuste nastakuskille.
Hiekotushiekkaa se ei meinaan ainakaan ole, sitä kun ei moottoriteille kylvetä...
Itsellä muuten turuntiellä vastaava ongelma. Ja kyllä jäljestä on paria tuulilasia vaihdettaessa ammattilainen sanonut, että nastan tekemä on. Sen kuulemma näkee (tiedä sitten mistä).
On nastoista hyötyäkin. Kai.joo hiekka ei kylvetä moottoritielle ne kivet tarttuu kitkarenkaisiin ja nasta/kitkarenkaisiin pienemmillä teillä ja jalkakäytävien ylityksessä/pihoilla ja kun lähdetään moottoritienopeuksiin ne irtoavat renkaista. Nykynastat ei juurikaan irtoa.
- oeigh4g
The_Rat kirjoitti:
Nastoja ovat. Tai nastojen irtiruopimia kiviä, mutta veikkaisin kyllä niitä nastoja.
Niitähän irtoaa jatkuvasti. Esimerkiksi vaimon nastarenkaissa on enää arviolta puolet jäljellä, vaikka on ajanut noilla vain about 20 tonnia. Eivät pysy, jos yhtään yrittää pysyä liikenteessä mukana. Absit ja Epsit auttavat vähän, ja ovatkin melkeinpä pakollinen varuste nastakuskille.
Hiekotushiekkaa se ei meinaan ainakaan ole, sitä kun ei moottoriteille kylvetä...
Itsellä muuten turuntiellä vastaava ongelma. Ja kyllä jäljestä on paria tuulilasia vaihdettaessa ammattilainen sanonut, että nastan tekemä on. Sen kuulemma näkee (tiedä sitten mistä).
On nastoista hyötyäkin. Kai.jos siinä lukee kuten kengän jäljessä valmistajan nimi?
- historiaa
nastat kirjoitti:
Osta nastarenkaat, äläkä vinku intian naulanastoja...
mitä mitä haloo ajaako joku vielä nastarenkailla,nastattomat talvirenkaat tuli markkinoille 80 luvulla, onko teillä vielä päreet käytössä.
- pikkukivet lentelee
The_Rat kirjoitti:
Nastoja ovat. Tai nastojen irtiruopimia kiviä, mutta veikkaisin kyllä niitä nastoja.
Niitähän irtoaa jatkuvasti. Esimerkiksi vaimon nastarenkaissa on enää arviolta puolet jäljellä, vaikka on ajanut noilla vain about 20 tonnia. Eivät pysy, jos yhtään yrittää pysyä liikenteessä mukana. Absit ja Epsit auttavat vähän, ja ovatkin melkeinpä pakollinen varuste nastakuskille.
Hiekotushiekkaa se ei meinaan ainakaan ole, sitä kun ei moottoriteille kylvetä...
Itsellä muuten turuntiellä vastaava ongelma. Ja kyllä jäljestä on paria tuulilasia vaihdettaessa ammattilainen sanonut, että nastan tekemä on. Sen kuulemma näkee (tiedä sitten mistä).
On nastoista hyötyäkin. Kai.Meikäläisellä on ollut useamman merkkistä nastarengasta, ei niistä nastat ole irronneet. Miten ihmeessä ne nastat saa renkaista irtoamaan, vai onko kyseessä jotkut halpisrenkaat? Ihan tilastollisesti, renkaista lenteleviä nastoja on maanteillä hyvin rajallinen määrä, renkaiden lamellien väliin kiilautuneita pikkukiviä on valtavasti enemmän. Mutta oli mitä oli, roiskeläpät olisi kova sana edelleen.
- rengasasentaja
pikkukivet lentelee kirjoitti:
Meikäläisellä on ollut useamman merkkistä nastarengasta, ei niistä nastat ole irronneet. Miten ihmeessä ne nastat saa renkaista irtoamaan, vai onko kyseessä jotkut halpisrenkaat? Ihan tilastollisesti, renkaista lenteleviä nastoja on maanteillä hyvin rajallinen määrä, renkaiden lamellien väliin kiilautuneita pikkukiviä on valtavasti enemmän. Mutta oli mitä oli, roiskeläpät olisi kova sana edelleen.
Vaihdappas renkaan pyörimissuuntaa välillä, niin jopa alkaa nastat lähtemään.
- molempia kokeillut
The_Rat kirjoitti:
Nastoja ovat. Tai nastojen irtiruopimia kiviä, mutta veikkaisin kyllä niitä nastoja.
Niitähän irtoaa jatkuvasti. Esimerkiksi vaimon nastarenkaissa on enää arviolta puolet jäljellä, vaikka on ajanut noilla vain about 20 tonnia. Eivät pysy, jos yhtään yrittää pysyä liikenteessä mukana. Absit ja Epsit auttavat vähän, ja ovatkin melkeinpä pakollinen varuste nastakuskille.
Hiekotushiekkaa se ei meinaan ainakaan ole, sitä kun ei moottoriteille kylvetä...
Itsellä muuten turuntiellä vastaava ongelma. Ja kyllä jäljestä on paria tuulilasia vaihdettaessa ammattilainen sanonut, että nastan tekemä on. Sen kuulemma näkee (tiedä sitten mistä).
On nastoista hyötyäkin. Kai.Minun käsitykseni mukaan kiviä moottoriteillä lentelee paljon nastoja useammin. Vaimollasi on kovin "urheilullinen" ajotyyli, jos hän on tosiaan saanut noin paljon nastoja irti renkaistaan tai sitten suhteellisen tehokas auto. Toki halvoista renkaista voi irrotakin nastoja tuohon tahtiin, niistä en tiedä, kun ei ole kokemusta halpisrenkaista.
Joka tapauksessa renkaisiin kertyy taajamissa ja pihateillä kiviä, jotka sitten viimeistään moottori- ja kehäteillä irtoilevat. Taajamanopeuksissa eivät kivet välttämättä irtoa, tämän voi havaita kesällä ajaessaan ikkuna auki, kuulostaa samalta kuin olisi yksi huono nastarengas alla.
Itse olen ajanut keskimääräistä tehokkaammalla autolla (170hv) nastarenkailla useamman talven, eikä nastoja ole edes 20tkm aikana irronnut kovinkaan paljoa. Tehokkaammissa autoissa ajotyylistä riippuen niitä varmasti irtoileekin reilummin. Oma ajotyylini ei aina ole ollut kovinkaan nastarenkaita säästelevä.
Lopuksi todettakoon, että tämän talven ajoin kitkoilla, eikä niiden kanssa ole ollut minkäänlaisia ongelmia, eli molemmat sekä nastat, että kitkat ovat ihan hyvät. Toisaalta tämä talvi on tullut ajeltua hieman varovaisemmin, koska kitkarenkailla ei ole aiemmin tullut ajettua. Kitkoissa on se hyvä puoli, ettei tarvitse edes ajatella ajotavan vaikutusta nastojen pysymiseen.
Aloittaja voisi miettiä omaa ajotapaansa. Edelläajavan takapuskurissa roikkumalla niitä kiviä ja nastoja satelee tuulilasiin varmasti useammin kuin sopivan välin jättävällä. Takapuskurissaroikkujan auton tunnistaa monesti siitä, että uudehkon auton tuulilasi ja keula on täynnä pieniä kiveniskemiä. - no niin
Ei moottoritiellä ole kiviä keskellä talvea. Nykynastat irtoavat helposti moottorietienopeuksilla, varsinkin jos ne ovat sisäänajamattomat renkaat.
- Kiveä lentää
Kiviä ne on...
Niitähän tuolla tuntuu rapisevan ihan kivasti omistakin renkaista, joista ei puutu ainoatakaan nastaa. - MSM83
Aloittajalle, kaikki ei mene töihin Helsinkiin. Metsuri ajelee kapeita peilijäässä olevilla metsäautoteillä, jossa ei pidä muut kuin nastat ja ketjut. Jos ajaisin väliä Lempäälä-Tampere valitsisin kitkarenkaat.
- NipsNapsNups
Ei ne ole nastoja, vaan varoitusmuruja.
Niillä kerrotaan ajotaidottomille ääliöille, että turvaväli on unohtunut.
Kokeiles joskus ajaa vähän kauempana kuin viiden metrin päässä, niin huomaat napsahtelun loppuvan kokonaan.- (LoviNoita)
Yhdyn NIIN NipsNapsNupsin kommenttiin.
Enontekiöltä tänne etelään "lomalle" saapuneena nautin kovastikkin nastarenkaistani.
Kunnon turvavälit moottoritiellä niin kenenkään tuulilasissa ei napsaa...
Kiva palata viikon päästä kotiin kun auto on hallittavissa ja pysyy tiellä.
Meidän kylällä kun vielä vapun aikaankin on peilijäässä tiet. - lasi vaihdettu
harmi vaan että esim moottoritiellä varoitusmurut lentävät vielä parinsadan metrin päästä lasiin ja aina joku kiilaa ohituskaistalta eteen jolloin sivuttaissiirtymisen takia niitä kiviä vasta sataakin.
- Jaa a
Kyllä vaan paukkuu pidemmältäkin, milloin vastaantulijoista milloin 50m päässä edellämenevistä, hankala vältellä. Jänghällä riski on pieni, jos autoja tulee silloin tällöin, täällä kun on työmatkaliikenteen aikaan enemmän autoja näköpiirissä, kun siellä kulkee koko tiellä viikossa...
Vaikeaa
On kovin vaikeaa ajaa kauempana.
Katsos, kun kaistoja täällä ruuhkasuomessa on enemmän kuin yksi yhdellä tieosuudella, tarkoittaa se, että melkeinpä pakostakin pitää silloin tällöin ajaa jonkun ohi (tai ainakin kohdata). Ja nipsnapspellelle tiedoksi, ne nastat eivät kunnioita kaistamerkintöjä, vaan pomppivat viereisenkin kaistan puolelle. Itselläni ehkä puolet tuulilasin vaurioista tullut ohitettavista autoista.
Muuten, 50 metrin turvaväli ei vielä edes riitä. Ja pidempi on jo kiusantekoa.- .....
Varoitusmuruja =)) Päivän paras ja oot niin oikeessa.
- janttuli2
ei auta turvaväli mitään,paremmin lentää tuulilasiin nastat kun väli on oikea,viiden metrin välillä ei ylety lasiin asti!
- juueijuuei
Kyllä se vaan niin on että riita tulee asiasta kuin asiasta, vai onko tämä nyt sitä asiallista keskustelua. Jos yksi sanoo joo, niin ihan varmasti toinen sanoo siihen ei, vai mitä ?
- Bentley 2011
The_Rat kirjoitti:
Vaikeaa
On kovin vaikeaa ajaa kauempana.
Katsos, kun kaistoja täällä ruuhkasuomessa on enemmän kuin yksi yhdellä tieosuudella, tarkoittaa se, että melkeinpä pakostakin pitää silloin tällöin ajaa jonkun ohi (tai ainakin kohdata). Ja nipsnapspellelle tiedoksi, ne nastat eivät kunnioita kaistamerkintöjä, vaan pomppivat viereisenkin kaistan puolelle. Itselläni ehkä puolet tuulilasin vaurioista tullut ohitettavista autoista.
Muuten, 50 metrin turvaväli ei vielä edes riitä. Ja pidempi on jo kiusantekoa.Tuulilasit on nykyisin niin halpoja,että voi vaihtaa uuden joka katsastukseen,köyhät
- Nastat pysyy
Niinpä, ei ne nastat nykyään normaalinopeuksissa irtoile ja kitkarenkaathan ovat niitä pahimpia kivien kerääjiä.
- 9ikjnhy6543wasd
Näin muuten on. Nykyään ropisee kivet entistä useammin tuulilasiin pehmeiden kitkojen lamelleista. Kannattaa kiihdyttää vauhtia, jos ohittajan auto on epäilyttävän hiljainen.
- eipä.
nuo kivet ainakaan meikäläisen kitkarenkaisiin tunnu tarttuvan. Viime talviset nastarenkaatkin keräsivät kiviä enemmän.
- Tyhmyys kiellettävä
niin vois pysyäkin se turvaväli
- Yualle
Hip hei!
Niitä nyt vaan tulee näin keväisin, kun ajelen loppuunkuluneilla nastarenkailla.
Tarjoan ilomielin tuulilaseihinne ja aivan ilmaiseksi näitä ajoanne virkistäviä "napsuleita" :) - wardit
Tyypillinen puskurissa roikkuja
oltko katsonut maalipintoja
autossasi nastoista irtoava
kovametalli iskeytyy maalipintojen
läpi ja aiheuttaa ruoste pisteitä
tuulilasiin tulee myös vastaavia
pieniä pisteitä likaantisen sisäksi
naarmuuntuu nopeasti
Mut sullahan on vakuutus
jokamaksaa vaihdon jos ei
mee rikki nastoista lyö vasaralla siihen
kun alkaa näkyvyys nävitä vastaauringossa - so sad
Turvaväli on kiva keksintö, mutta se ei kerta kaikkiaan toimi ainakaan Kehä 3:n ruuhkissa, joissa käytän 5 päivää viikossa aikaa tuskastuttavan monta tovia. Jos yrittää pitää turvaväliä, niin heti kiilaa eteen useita autoja. On pakko ajaa, kuten muutkin.
Itselläni hajosi tuulilasi 6 vuotta sitten (silloin uusi auto) ja päätin, että uutta lasia en vaihda niin kauan, kun vaan menee katsastuksesta läpi. Toistaiseksi on onneksi mennyt läpi katsastuksesta (halkeama ei ole näkökentässä). Olisin vaihtanut uuden tuulilasin jo heti 6 v sitten, mutta kun ei ole mitään takuita siitä, etteikö uusikin tuulilasi hajoa samantien uudestaan. Nykyinen tuulilasi on kyllä hurja ilmestys halkeaman ja kiveniskemien kanssa.
Kyllähän myös auton keula ja konepelti on kovilla näissä ruuhkissa, kun kivet tai mitkä kaikki oravaa pienemmät nyt sitten sinne keulaan iskeytyy. - ohitus.
täällä lappeenrannan tiellä huomaa sen että vaikka kuinkalujaa ajaa niin joku puskee ohi ja rapina käy ! siis toki auttaa turvaväli mutta kun jokainen ohittaa niin jos nopeasti siirtyy toisen eteen niin rapina käy ! olen nyt huomannut tossa ajaessani
- -Reiska
Itte ajan 60.000km vuodessa työajua ja ei oo kyl yhtään nastaa tullu lasiin eikä muutakaan rapinaa kun pohjosempana on tiet jäässä,vaikka jatkuvasti joku edellä körötteleekin.Ja jos joku ajaa lujempaa menköön ohi sepä on hänen asiansa.
- Saletisti nastaa
Ajellut vuodesta 1981 asti nastattomilla kitkarenkailla, kertaakaan en kiinni ole jäänyt tai toisen perään ajanut.Yrittänyt ajella kelin ja ajotaitoni mukaan.Turvavälii ja tilannenopeus on kai ne jujut.Katsastusasemien tutkimuksen mukaan kuusi(6)autoilijaa kymmenenstä(10) ajaa niin huonoilla nastarenkailla joista ei juuri hyötä ole, mutta nämäkin luulevat ajavansa kunnon nastarenkailla.Päätiet usein sulia koko talven.
- wertyjhbgvvbnm,
Niin päätiet. Mitä te pöljät jakelette miinuksia, jos joku kirjoittaa että peilijäisellä metsätiellä ei pärjää ilman nastoja tai jopa ketjuja? Onko tämäkin teille pöljille joku uskonasia mistä pitää sotia? Perkele kun kaikki tiet ei ole sulia pääteitä. Ymmärrättekö?
- Yhdistelmä
Minun tuulilasiin iskeyty ainakin vastaan tulevan perävaunullisen rekan suunnasta lähes tiiliskiven kokoinen kivi ja kunnon reikä tuulilasissa, ei vielä haljennut eikä lähtenyt halkeamaan, mutta sekin varmasti vielä tapahtuu, ja tietenki näkökentän kohdalla. Kyllä säikähdin ja sitte vitutti. Ite ajoin 80 ja vastaan tuleva suunnilleen samoja nopeuksia. Edessä ei ollut autoa yli 150 m matkalla. Että näin....
- lasinkorjaaja
jos sieltä tiiliskivi tulisi 160 kmh kohtausnopeudella se olisi sinun otsassa pystyssä
- Stefan 62
Asiaa!
Eteläiseen Suomeen pitäisi laittaa ehdottomasti raju tien kulutusvero nastarenkaan käyttäjille. Nastarenkaiden tarve on edelleen minimaalista etenkin pääväylillä, sulaa asfalttia jyrsitään autoilla. Nykykitkoilla pärjäilee ookoo kun nopeuden suhteuttaa ajokeliin.
Ei oo lipsunut, kortti aika vanha, mutten ole huomannut jonomuodostelmaa peileissä.- 60v-työssäkäyvä
minun mielestä nastarengasvero olisi paikallaan
tiestä irtoaa monta tonnia ilmaan syöpää aiheuttavaa
ainetta juuri nastarenkaiden takia.
itse olen ajanut vuodesta 2005 kitkarenkailla
oulussa eli hyvin pärjää myös täälläpäin.
olen käynyt kemijärvellä useita kertoja ja tie
ollut rovaniemi -kemi väli aivan peilijäässä
ja ajoin normaalinopeutta,ei ongelmia.
olisko tuo vero sellainen rengaskohtainen
eli 40-60 euroa per rengas kun ostaa nastarenkaat uudet.
vois aloittaa nyt kun tulee uusi perussuomalaisten johtama hallitus.
turvaväli on hyvä keksintö.
jos auto ajaa väliin niin kiihdytä ja aja perään maksaja on se joka kiilas väliin.
- varoitusmuru
Tosiasihan on että itse ajetaan siihen kiveen tai nastaan,ei sitä kukaan heitä ja ainoa miten ohittava auto voisi heittää on että sen renkaat ruopii eli sutivat tyhjää jne.. mutta ketä muuta siitä voi syyttää kuin itseään jos ajaa edellä ajavan renkaista irtoavaan kiveen joka on kimmonnut maasta ilmaan ja putoaa eteesi ja sinä osut siihen..elämä on ja autoilu on kallista suomessa..
- lasia vaihtoo jo -99
Kyllä ne irroneita nastoja on jotka tuulilasiin lentää jättäen jäljen jossa isompi ja pienempi iskemän jälki n. 10 mm välein ,kun silloin tällöin varsinkin nyt kun nopeudet hieman tuppaa nousemaan kovan talven jälkeen.
Malliksi oli jäänyt nasta erään tuuulilasi vaihto-asiakkaan auton konepellin ja pyyhkijöiden väliin kertyneeseen lumeen joka sopi iskemään hienosti.
Ei tarvita CSI: tä tutkimaan että tielle mihin hiekoitus hiekkaa ole tuotu aikoihin että mikä siellä rapisee vastaan tulijan renkaista muut kuin nastat kun hiekoitushiekasta ei juuri ole tuulilasia rikkomaan kun teräksinen nasta. - Pikalähetti
Minä oon 25vuotta ajanut työkseni autoa ja ei oo kyllä kertaakaan lasiin nastaa tullu.Peilinpinnalla jäällä ei kitkurenkaat kyllä pidä kyllä ajoneuvo on kun vesikelkka,joitakin talvia ollu et liukasta on jossainpäin reittiä jokapäivä,tämmönen talvi kitkoille tietty hyvä kun on pakkasta ja polannetiellä rengas pitää.Nytkin yöaikaan jäätyy vettä mikä sulaa penkoista vaarallisen liukkaaksi. kovaksi kirkkaaksi jääksi.
- lumella.
se kitkarengas on parhaimmillaan. Näin kevättalvella tuota vettä tosiaan jäätyy mukaviksi pikku jäätiköiksi joissa kunnon nastarenkaalla pärjäisi paremmin. Tosin enpä ole kitkoillakaan ongelmiin joutunut. Nastoja kyllä irtoaa nastarenkaista ja nastat myös kuluvat huonoiksi nopeasti. Eilen meinasi työkaveri ajaa perään nastarenkailla joista oli nastoja irtoillut. Loiva alamäki ja peilijäätä alla. Itse sain kitkoilla auton pysähtymään juuri sopivasti etten olisi kolmion takaa valunut toisen auton kylkeen. Siinä tilanteessa 5 km/h vauhtia lisää niin en välttämättä olisi pysähtynyt ajoissa. Tuo oli tänä talvena ainoa ns. läheltä piti tilanne. Tuossa tilanteessa olisi pakasta vedetyt nastarenkaat antaneet paremman pidon.
- Kuten huomasit
kitkoilla ilmeisesti ennakoit vaaratilanteet paremmin ja sait hyvin pysäytetttyä autosi. Nastoilla olisit luottanut nastojen tehoon ja saattanut ajaa kovempaa ja mennä sitten kuitenkin pitkäksi. Tiedä häntä, mutta kitkoilla pärjää hienosti.
- jyrsimet pettää aina
Kuten huomasit kirjoitti:
kitkoilla ilmeisesti ennakoit vaaratilanteet paremmin ja sait hyvin pysäytetttyä autosi. Nastoilla olisit luottanut nastojen tehoon ja saattanut ajaa kovempaa ja mennä sitten kuitenkin pitkäksi. Tiedä häntä, mutta kitkoilla pärjää hienosti.
Noihan se just menee. Kokemusta on. Jyrsimet pitää hyvin paljaalla asvaltilla, mutta *ikääntyneet* jyrismet ei sitten ohkaisella mustan jään/huurrekerroksella pidä edes sitä vertaa mitä kitkat. Jyrsimien kanssa tottuu siis helposti ajamaan kuin kesäkeleillä ja renkailla.... mikä synnyttää näitä "talvi yllätti" tilanteita, kun alle osuukin huurteinen tien pinta. Mitä on pimeällä aika vaikeaa/mahdotonta erottaa siitä normisuorituksesta eli märästä tien pinnasta.
Joo, ja se pito on tosiaan surkea, kun on renkailla ikää jo 5 vuotta. Vaikka kuin olisi kaikki metallinysät tallella. Eikä nekään kaikilla pysy tallella, on sitä rengasliikkeen jonossakin tullut nähtyä nastasankari, jolla oli enää pari nastaa jäljellä per rengas. Mut se ei menoa haitannut, alle vaan ja baanalle. Jyrsimethän muuttaa talven kesäksi, oli jyrsimien ikä ja kunto mikä vaan.
Eikä ne tuoltakaan nastasankarilta irronneet 200 kpl nastoja millään voi kenenkään tuulilasissa olla, koska aina yhtä luotettavat jyrsijät sanoo niin. Eikä talven aikana syntyneet urat viime kesänä asvaltoiduilla ajoradoilla ole jyrsimien tekosia. Ne ovat vaan painuneet siihen.... Kumma kyllä tätä painumista ei ilmennyt vielä syksyllä.
- "Nainen Lapista"
Joo kyllä nastojakin lentää vastaantulevan autosta joskus. Itselleni tuli viimeviikolla ja tuulilasiin tuli pieni särö. Sen voi korjauttaa jossain lasinhuolto pisteessä. Ei ole kovin monta kymmentä euroa, mitä olen kuullut. Edessä menevästä autosta ei koskaan ,jos on tarpeeksi pitkä väli. Vastaantulevaa ei voi väistää.
- Yualle
70 ekee, jos olet heti napsulin jälkeen siihen tällännyt suojateipin, joka suojaa säröä likaantumiselta. Jos et, niin kalliimpi :>
- löpö op
Mulle lensi kortsu tuulilasiin sellainen jäätynyt klöntti,vakuutus ei korvannut
- Roiskeläppä
Veikkaisin, että nuo tuulilasiin osuvat pikku ufot vähenisivät, jos autoihin asennettaisiin takaroiskeläpätkin. ((Edessä fiksuilla kuskeilla usein onkin, alustan ja helmojen kulumisen vähennyksen vuoksi.) Noita lentäviä pikku ufoja ei pysty oikein välttämään ruuhkaisilla teillä muutoin, edes pidemmällä ajoväleillä edellä ajavaan.
Tarpeeksi leveillä (vähintään renkaan leveys) ja pitkillä (lähelle tietä asti) takaroiskeläpillä tuulilasien vaihdot, ja pesunesteen kulutus huonoilla keleillä vähenisi ruuhka-aikoina. Ne läpät vaan taitaa maksaa monelle kuskille liikaa, että ne voitaisiin kitisemättä laittaa pakolliseksi jälleen katsastukseen tai edes puhua niistä. Itsellä on aina ollut roiskeläpät autoissani, edessä ja takana. Huonona puolena vaan on se että takana olevan turvaväli huonoilla ajokeleillä matka-ajossa on usein varsin lyhyt, kun tuulilasi pysyy sillä puhtaampana. :D
( Ainoat tilanteet missä roiskeläpät ei tehoa, on usein motarilla esim. kun et pysty vaihtamaan vas. kaistalle sinua ohittavan auton takia, jolloin sinun edessäsi oleva, juuri liittynyt tai äkillisesti vauhdin hidastuksen takia, lähelle tullut auto alkaakin kiihdyttää roimasti ja samalla vaihtaa ohituskaistalle kingetäkseen sinua ohittavan auton eteen, jolloin sen kurakaarista sivuttaisesti ulos näkyviin tulleesta sutivasta oik. etupyörästä voi lentää pieni ufo sinun tuulilasiisi.)- verraari
Tuo olisi loistava idea, pakolliseksi etu- ja takaroiskeläpät suomessa.
En sitten tiedä miltä näyttäisi se madallettu skooda RS levikkeillä ja spoilereilla kun perään lätkäistään vielä komiat venäläistyyliset kumiläpät. Tai no voishan nekin tuunata varmaan asuun sopivaksi:) - Roiskeläppä sopii
ainoastaan hyvän näköisille naisille kesällä.
- Loogista ajattelua..
Vielä tuo urbaanilegenda elää, että nastoja lentelee ja ne muka rikkoisivat tuulilaseja. ja jotkut omilla aivoilla ajattelemattomat jatkavat samaa. Teoriassa joskus voi tietysti nastakin osua tuulilasiin, mutta se on äärimmäisen harvinaista. Laskekaa mielessänne montako nasta voi vaikkapa yhden nastarenkailla varustetun auton renkaista vuodessa irrota. Ja mikä on se todennäköisyys, että se irrotessaan juuri suuntautuu tuulilasiin ja vielä sellaisella nopeudella että se vaurioittaa lasin. Miettikää toisaalta, montako pientä tai vähän isompaa kiveä ja sepelinmurua tai asfaltin pinnasta irronnutta murua teillä ja teiden reunustoilla on. siis niitähän on aivan tuhoton määrä ja ne lähtevät lentoon auton renkaan niihin sopivasti osuessa. Asia on täysin selvä. Ajosuorite huomioiden ero lienee samaa suuruusluokkaa kuin lottovoiton todennäköisyys. Siis päävoiton, että se on nasta eikä kiviainesta joka tuulilasiin kopsahtaa. Minulla oli muuten viime talvena paljon ajetut kotimaiset nastarenkaat joissa kulutuspinta loppui ja kaikki nastat olivat kuitenkin tallella. Tämä johtuu siitä, että nykyautoissa on luistonestot ja ajovakaudenhallinta ja näiden johdosta renkaiden nastat saavat hellävaraista kohtelua. Eniten tuulilasivaurioita minulla on tapahtunut muuna kuin talvirenkaiden käyttöaikana. Vai onko joku lapsenuskoinen sitä mieltä, että talven jäljiltä tiet ovat niin täynnä nastoja että niitä sitten lentelee sieltä seuraavan kevään, kesän ja syksynkin ajan.
- hiakse..
Kyllä kuule vaan nastoja lentelee maantiellä. Itelläni kaks talvea ajetut micelinin nastarenkaat,ekan talven jälkeen kaikki nastat oli kallellaan. Muutama nasta oli myöskin irronnut.
Nyt takapyörissä on muutama nasta jäljellä ja niitä voi tosiaan nyppiä ihan paljain käsin. Auto on toyota hiace, eli suurista tehoista ei ainakaan ole kyse.
Yli sataa ajaessa kuuluu aika usein napsahduksia kun nasta irtoaa ja osuu lokasuojaan. - kitkarengasfani
mutta ne kivenmuruset irtoo juuri sen nastarenkaan takia tiestä
ja aiheuttaa syöpää ihmisille.
eli kitkat pakollisiksi jos ei kitkoilla uskalla ajaa niin ajaa pyörällä - 14+17
kitkarengasfani kirjoitti:
mutta ne kivenmuruset irtoo juuri sen nastarenkaan takia tiestä
ja aiheuttaa syöpää ihmisille.
eli kitkat pakollisiksi jos ei kitkoilla uskalla ajaa niin ajaa pyörälläNe kivenmuruset on hiekoitussoraa eikä mitään tiestä lohjennutta.
- kesä tullee :)
:)
- buaahhhh.
Tuulilasivakuutus on kusetusta. Lasin pitäisi mennä uusiksi joka kolmas vuosi jos aikoo päästä omilleen.
buaahhhh. kirjoitti:
Tuulilasivakuutus on kusetusta. Lasin pitäisi mennä uusiksi joka kolmas vuosi jos aikoo päästä omilleen.
Pitkä aika.
Itselläni on viisivuotiaassa autossa kolmas tuulilasi menossa, ja varmaan menee viimeistään syksyllä tämäkin vaihtoon - jos vanhat merkit paikkansa pitävät. :)
Sen siitä saa, kun ajelee ruuhka-suomessa. Varsinkin kun nämä uudet lasit tuntuvat olevan heikompia kuin vanhat, tai sitten vika on liian pystyssä lasissa...
Omavastuu toki menee, mutta halvempaa se silti on.- fysiikan laki
The_Rat kirjoitti:
Pitkä aika.
Itselläni on viisivuotiaassa autossa kolmas tuulilasi menossa, ja varmaan menee viimeistään syksyllä tämäkin vaihtoon - jos vanhat merkit paikkansa pitävät. :)
Sen siitä saa, kun ajelee ruuhka-suomessa. Varsinkin kun nämä uudet lasit tuntuvat olevan heikompia kuin vanhat, tai sitten vika on liian pystyssä lasissa...
Omavastuu toki menee, mutta halvempaa se silti on.Kokeilepa pitää vähän väliä siihen edellä ajavaan. Tulee *paljon* vähemmän kaikenlaista tuulilasiin, katolle, lamppuihin jne.
Tiestä noussut kivi tai renkaasta irtoava nasta pyörii ja pomppii tiellä aika nopeasti hidastuen. Se on ilmassa lähes paikallaan kun autosi törmää siihen. Lasin rikkoontumisen todennäköisyys kasvaa mitä lujempaa ajaa. Esim. tämän vuoksi tietöiden kohdalla on 50-rajoitus. Jos sitä noudattaa, juuri koskaan ei mene lasi rikki ilmassa lentelevien kivien vuoksi.
- Samaa mieltä
Nastat kiellettävä HETI. Mihin täällä tarvitsee nastarenkaita. Jotkut valittaa että kitkoilla on niin vaarallista ajaa, se on vaan ajotaidon puutetta eikä huonolla kelillä tarvitse ajella niin kovaa. En ole yli 20 vuoteen kolaria ajanut vaikka suurimman osan siitä olen kitkoilla huristellut. Kitkoilla pärjää aivan hyvin, eikä tienpinta kulu läheskään niin nopeasti. Tienhoitokustannusten säästö olisi varmasti huomattava kun kaikki ajaisi kitkoilla. Omituisia käsityksiä ihmisillä että ei nastat irtoa renkaista eikä lentele??!! Ajelen itse n. 45000km vuodessa pääasiassa pääkaupunkiseudulla ja toissa vuonna vaihdoin tuulilasin neljäkertaa kevään aikana jolloin nastarenkaat on käytössä, muuna aikana ei ole koskaan ongelmia. Onneksi on tuulilasivakuutus, muuten olisi ikävä maksaa aina 900€ lasista. Ja sille toopelle siellä joka just on avaamassa suutaan, ei, en ajele perseessä kiinni sillä pidän riittävästi turvallisuusväliä. Huonoin tuuri kävi esim. kun edessäni ei ollut yhtään autoa moottoritiellä mutta ohittaessani viereiseltä kaistalta olevasta autosta sain nastan silti ikkunaani. Nyt joku valopää tietysti sanoo että helppohan siellä pääkaupungissa on ajella kun ei teillä siellä etelässä ole lunta. No muistutan vaan että täällä on ollut lunta enemän kuin pohjoisessa tänä talvena ja ei mitään liikkumis ongelmaa kitkoilla. Varmasti uudet nastarenkaat on hyvät ja nastatkin pääosin pysyy kiinni, mutta kun suomen autokanta on euroopan surkeinta luokkaa ja ajajat köyhiä, niin ajellaan sitten sillä vanhalla laatikolla jossa on vielä melkeen ne ensimmäiset nastarenkaat alla, joissa on enää muutama nasta kiinni. Todella harvinaista että joku kivi olisi lentänyt omaan tuulilasiini.
- Nastoja tarvitaan
Kitkarenkailla pärjää, mutta onneksi myös nastoilla ajetaan. Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, niin pahimmilla keleillä tiet kiillottuisivat paikoin hengenvaarallisiksi, onneksi nastat hiukan karhentaa peilijäätä.
- ongelmia.
Nastoja tarvitaan kirjoitti:
Kitkarenkailla pärjää, mutta onneksi myös nastoilla ajetaan. Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, niin pahimmilla keleillä tiet kiillottuisivat paikoin hengenvaarallisiksi, onneksi nastat hiukan karhentaa peilijäätä.
tulisi risteysalueilla, jos nastarenkaita ei olisi karhentamassa polanteita. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että oltaisiin hengenvaarassa. Joku on varmasti ajanut tänä talvena Saksassa. Saksassahan on talvirengaspakko, mutta nastarenkaat ovat kielletty. Eli miten liikenne talvikeleillä sujuu, jos nastoja ei ole karhentamassa pintoja.
- jyrsijä luisussa
ongelmia. kirjoitti:
tulisi risteysalueilla, jos nastarenkaita ei olisi karhentamassa polanteita. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että oltaisiin hengenvaarassa. Joku on varmasti ajanut tänä talvena Saksassa. Saksassahan on talvirengaspakko, mutta nastarenkaat ovat kielletty. Eli miten liikenne talvikeleillä sujuu, jos nastoja ei ole karhentamassa pintoja.
Jaa, jos ne jyrsimet ovat niin oivat karhentimet, niin miksi
- jyrsijät itse raaaaaaaaaaaapivat risteyksissä
- miksi jyrsijöiden "karhentamia", siis sileäksi sudittelemia, kohtia välttelemällä oma auto kiihtyy paremmin?
Voisko olla, että pelokkaalta pieneltä jyrsijältä tirahti hätävale?
Kun tosiasiassa ainoa karhennus, mikä jyrsimiltä sujuu, on viimekesäisen asvaltin jyrsiminen piloille toukokuuhun mennessä. Prosessi on taas hyvässä vauhdissa....
- hjol
kommentti :päätös vapauttaa auton läpät käytöstä oli yksi maailman tyhmin idea.Kivi//pikkuukko etc aivan sama ,mutta ikkuna hajoaa ja osa voitaisiin estää jos olisi ne takaläpät mitä kutsutaan roiskeläpiksi....!!!!
- peräroikkuu
Onko pakko ajaa toisen takana niin lähellä,välimatkaa
- tuttua juttua
Ei johdu siitä, olen tarkoituksellisesti keväisin jättänyt enemmän turvaväliä, mutta monesti kivet tai nastat sinkoutuu pitkänkin matkan päästä. Toki osumia on varmaan vähemmän kun etäisyys kasvaa edellä ajavaan.
- Kalle Keskiviiva
Käyttäkää julkisia kulkuneuvoja, itkupillit.
- 2 x tuulilasi
Itse pidän pahimpina pommittajina kitka renkaita,esim taksit jotka pyärii aina talojen pihoissa ja kerää sepeliä joka lamellin väliin.Pienissä nopeuksissa pysyy siä mutta nopeuden kasvaessa alkaa ropina.päivän selvää että nastojakin irtoilee mutta enempi kuitenkin sepeli sadetta.
- Nasta juttu
Minullakin on kokemusta. Olen ajanut nasta renkaassa, nasta tuulilasissa ja nasta laudassa.
Kaikkein mukavinta on ajaa nasta laudassa. Nasta painuu lautaan kevyesti ja pysyy helposti paikallaan.
Nasta renkaassa ei ole niin mukavaa, vaikka siitä kuuluukin kiva rapina. Ja jos ajaa pikitietä edestakaisin riittävän monta kertaa, niin tiehen kuluu hauskat urat. Sanonkin aina aamulla kotona, että lähden tästä uraa luomaan.
Nasta tuulilasissa oli jotenkin mitäänsanomaton kokemus. Ei se siihen oikein sopinut ja ikävän jäljenkin se jätti. Katsastuksessa määräsivät koko tuulilasin vaihdettavaksi. Minusta se oli ihan turhaa, mutta katsastusmies tarjosi siitä edestä kahvit. Niin, että loppujen lopuksi jäi kyllä ihan hyvä maku suuhun.
Mutta sen jälkeen painoin taas nastan lautaan.- erk ki
Hassuja juttuja meiä vm-88 autos 718 000 mittarissa ja tuulilasi kyllä alkuperänen,ei enää hienoimmasta päästä kun hiekotus sepeliä satanu pintaan,mutta ei oo kyl yhtää orkosta.Joka aamu kummiski työmatka ajellaan ruuhkas.
- tuulilasimies
Tuulilasivalmistajalla työskenneltyäni tiedän, että lasit valmistetaan sellaisiksi etteivät pienet muutaman gramman painavat nastat kykene vaurioittamaan tuulilasia törmätessään sen kaltevaan pintaan 120 km nopeudessa suoraan edestäpäin. Kuten joku aiemmin kertoi, on kyseessä urbaanilegenda. Ei tarvitse olla viisas insinööri, kun tämän voi ymmärtää tavallinen ihminenkin kun hieman miettii.
- + 200 km joka päivä
Nyt on vähän yli 1200000 (miljoonakaksisataatuhatta) ajeltua kilometriä kokemusta, sekä nasta- että kitkarenkaita on ollut alla, ja kaikki omat lasit pysyy tasan ehjänä riippumatta siitä mitkä renkaat on edellä ajavalla. Kuten jo muutkin tässä ovat todenneet, niin päivän sana on se turvaväli. Jos sitä ei pidä, niin syyllistä saat kattella peillistä kun lasit särkyy. Sitähän ei voi myöntää, että vikaa olisi itsessä, eihän?
- JIP83
ihan ensimmäisenä osta ihan oikeat renkaat siihen kehonsiirrätälaitteeseesi/laitteisiin ja sitten opit(te) vielä ajamaan ihan omillaan, ei muiden imussa (eli se väli edellä ajavaan on vähintää sen 100m) tai vastaantulijan puolella. tämmöstä on kaikki tiet pullollaan ihan jatkuvasti joten oletan sun kuuluvan samaan kastiin.
toisekseen, etenkin nykyään on aika harvinaista että ne nastat mihkään siitä renkaasta lähtee ja jos lähtee niin se on sitä pehmeämpää seosta joka irtoaa ihan kaikilta, myös sinulta ja se ei varmasti riko yhtään mitään.
jos et näitä neuvoja jaksanu lukea niin jätä romus siihen parkkiin ja mene vaikka bussilla, luultavasti edes sen osaat. - Oli.
renkaat varustettu sitten nastoin tai ei,molemmissa rengastyypeissä pito perustuu kitkaan. Eli kannattaa keskustella nastattomista renkaista ja nastallisista renkaista. Jos edellä ajavaan autoon pitää riittävän etäisyyden,ei renkaista lentävistä kivistä ja nastoista ole haittaa.
- TFFY
Moottoritiellä riittävä etäisyys on 200 kaksisataa metriä!
Voiko sitä käytännössä pitää? EI VOI
Muutama vuosi sitten moottoritiellä oli hiekoitettu osuus, oliko hiekoitettu vai valunut jostain sora-autosta, siitä ei ole tietoa.
Kirkas päivä, niin lentävän kiven voi hyvin nähdä silmällä.
Takavetoisen auton pyörästä n. 120 nopeudella kivi nousee tien pinnasta helposti yli 2,5m. Ja niitä tulee koko ajan... Siitä pieniä laskutoimituksia, 3s ylöspäin, ja 3s alaspäin.... kiven törmäysnopeus tuulilasiin voi hyvin olla 150?
Jokaisesta osumasta tulee auttamattomasti jälki...
Kuluneella nastarenkaalla on vain sellainen ominaisuus, että jollain tietyllä nopeudella nasta alkaa irrota renkaasta.... 140 niin rapisee kokoajan ja 120 niin kaikki nastat pysyvät vielä kiinni.
Vaikka en mikään ylisääntöjen kannattaja ole, niin takakuraläppien käyttöön olisi hyviä perusteita.
Saman voi todeta SUOmaalaisessa autokaupassa, jossa 100% autojen keuloista on jotenkin maalattuja.
- Köyhä mies
Mitä täällä itketään tuulilaseista? Kiveniskemät on normaalia kulumista ja kuuluvat autoiluun ihan niin kuin vaikka tankkaaminen.
Niin ja joku jo kommentoikin, että tuulilasit on nykyään niin halpoja, että voi aivan hyvin vaihtaa vaikka 50 tkm:n välein koko lasin. Näin se on.
Jossain maalla ei ehkä lasit kulu kun on aina yksi auto kerrallaan liikkeellä. - jtujtydh
vai nastat ropisee tuulilasiin?
entäpä monimillinen hiekoitushiekka eikö raekoolle ole ylärajaa asfaltoidulla tiellä?
minnekä helvettiin prkle hävisi viestipuun jaottelu mahdollisuus ettei tarvi kahlata jokaista viestiä läpi jos ei satu kiinnostamaan.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - juuri näin.
ainakin tuhat kertaa tuosta hiekasta tässäkin ketjussa mainittu. Vittumaisen kokoisia rakeita kylvetään joka tapauksessa. Jarrujen väliin menevät helposti.
- Ö:_I
Ajat liian lähellä edellä ajavaa, kiviä ja muutakin roipetta irtoaa renkaista, aja etempänä, niin ei ropise!!!
- heinähattu huutelee
Tervetuloa ajamaan etempänä edellä ajavaan tänne kehä kolmoselle.
- siihen.
pyrinkin. Tänään oli sellainen tilanne motarille liityttäessä, että edellä ajava ei saanut kotteroaan kiihtymään kunnolla ja itse kiihdyttäessä menin liian lähelle ja kivi napsahti tuulilasiin, mutta onneksi ei tullut isompaa jälkeä. Tuo kiihdytyskaistalla matelu onkin sitten eri asia ja siitäkin välillä käydään rakentavaa keskustelua :)
- Check my math
Tuli karkeasti piirelty vektoreita paperile.
Oletus:
*Ajonopeus 120 km/h
*Nasta tai kivi irtoaa lyhytperäisestä tai korkean auton takarenkaasta 30 asteen kulmassa taakseppäin.
Nasta lähtee taivasta kohti nopeudella 60 km/h, mutta myös eteenpäin nopeudella 15 km/h (siis kyllä, jos seisot tien vieressä ja seuraat nastan liikettä).
Nasta viettää ilmassa noin 3,4 sekuntia, mutta koska edelläajava ajoneuvo tavallaan sinkoaa sen menosuuntaansa (juu, kyllä edelleen, se auto ei sudi), niin nast/kivi on maassa ennen takana ajavaa autoa; Maagisella lukemalla 3 sekuntia !
Yksi 1000 , kaksi 1000 , kolme 1000 , ei pitäisi napsua enää. - TFFY
Check my math kirjoitti:
Tuli karkeasti piirelty vektoreita paperile.
Oletus:
*Ajonopeus 120 km/h
*Nasta tai kivi irtoaa lyhytperäisestä tai korkean auton takarenkaasta 30 asteen kulmassa taakseppäin.
Nasta lähtee taivasta kohti nopeudella 60 km/h, mutta myös eteenpäin nopeudella 15 km/h (siis kyllä, jos seisot tien vieressä ja seuraat nastan liikettä).
Nasta viettää ilmassa noin 3,4 sekuntia, mutta koska edelläajava ajoneuvo tavallaan sinkoaa sen menosuuntaansa (juu, kyllä edelleen, se auto ei sudi), niin nast/kivi on maassa ennen takana ajavaa autoa; Maagisella lukemalla 3 sekuntia !
Yksi 1000 , kaksi 1000 , kolme 1000 , ei pitäisi napsua enää.Voi olla ihan oikeita laskelmia...
Jos hiuksia halotaan niin, vetävä pyörä luistaa aina.
Ratkaisevaa on, miten irtoaminen tapahtuu.
Ton 60 allekirjoitan täysin, mutta samalla kivi lähtee myös taaksepäin nopeudella 104km/h ja tämä on se oikea iso ongelma.
cos30*120=104
Kun laskelmaan otetaan huomioon kiven lentäminen taaksepäin, aletaan osumaan aika hyvin yksiin kokemusperäisen arvion kanssa. Tarvittava ajoneuvojen väli on luokkaa 6 sekuntia. - Try harder
TFFY kirjoitti:
Voi olla ihan oikeita laskelmia...
Jos hiuksia halotaan niin, vetävä pyörä luistaa aina.
Ratkaisevaa on, miten irtoaminen tapahtuu.
Ton 60 allekirjoitan täysin, mutta samalla kivi lähtee myös taaksepäin nopeudella 104km/h ja tämä on se oikea iso ongelma.
cos30*120=104
Kun laskelmaan otetaan huomioon kiven lentäminen taaksepäin, aletaan osumaan aika hyvin yksiin kokemusperäisen arvion kanssa. Tarvittava ajoneuvojen väli on luokkaa 6 sekuntia.Katsot tilannetta tavallaan ajavan auton vierestä tai paikallaan sivusta jos autot ajavat liukuhinalla.
n 3 sekuntia pätee silti.
104 km/h =n 29 m/s
nasta ilmassa se 3,4s .... eli ampuu taakseppäin nopeudella 29 m/s sen 3,4 sekunnin ajan, eli etäisyyttä nastan lennolle tulee = n 98 m.
autot ajavat 120 km/h = 33,3m/s
98m taittuu nopeudella 33,3 m/s ajassa 2,9s.
Eli turvaväli palkitaan tässäkin muodossa. - TFFY
Try harder kirjoitti:
Katsot tilannetta tavallaan ajavan auton vierestä tai paikallaan sivusta jos autot ajavat liukuhinalla.
n 3 sekuntia pätee silti.
104 km/h =n 29 m/s
nasta ilmassa se 3,4s .... eli ampuu taakseppäin nopeudella 29 m/s sen 3,4 sekunnin ajan, eli etäisyyttä nastan lennolle tulee = n 98 m.
autot ajavat 120 km/h = 33,3m/s
98m taittuu nopeudella 33,3 m/s ajassa 2,9s.
Eli turvaväli palkitaan tässäkin muodossa.Otas ne vektorit uudelleen esiin ja mieti nopeuksien suuntaa.
Auton nopeus 120 ja kiven nopeus 104 pitää laskea yhteen, koska ne liikkuvat vastakkaisiin suuntiin! >>> 62,3m/s
autojen etäisyyden oltava 212m ja 6,4s - Try HAAAARDER
TFFY kirjoitti:
Otas ne vektorit uudelleen esiin ja mieti nopeuksien suuntaa.
Auton nopeus 120 ja kiven nopeus 104 pitää laskea yhteen, koska ne liikkuvat vastakkaisiin suuntiin! >>> 62,3m/s
autojen etäisyyden oltava 212m ja 6,4sJuupas eipäs :)
Kyllä mä taidan olla oikeassa...
Kun nasta kohtaa tien pinnan se on paikallaan tiehen nähden.
Jos se nasta ampuu irti eteenpäin renkaan yläpinnalta niin sillon lähtee tupla nopeudella, eteenpäin, tiehen nähden.
Samaan tulokseen pääsee jos haluaa ajtella tilannetta auton sisältä...Nasta taakseppäin 104 km/h ...tiehen nähden ETEENPÄIN 16 km/h.
Mieti mieti :) . - TFFY
Try HAAAARDER kirjoitti:
Juupas eipäs :)
Kyllä mä taidan olla oikeassa...
Kun nasta kohtaa tien pinnan se on paikallaan tiehen nähden.
Jos se nasta ampuu irti eteenpäin renkaan yläpinnalta niin sillon lähtee tupla nopeudella, eteenpäin, tiehen nähden.
Samaan tulokseen pääsee jos haluaa ajtella tilannetta auton sisältä...Nasta taakseppäin 104 km/h ...tiehen nähden ETEENPÄIN 16 km/h.
Mieti mieti :) .Ei tämä niin monimutkainen asia ole, että tästä tarvitsisi uskontoa tehdä.
En kyllä voi auttaa enempää, jos ei mene perille niin se on sitten VoiVoi.
Jos taas olet vilpittömällä mielellä liikkeellä, niin pyydä joltain tutulta Ammattiapua! - Galileo Gali... Who?
TFFY kirjoitti:
Ei tämä niin monimutkainen asia ole, että tästä tarvitsisi uskontoa tehdä.
En kyllä voi auttaa enempää, jos ei mene perille niin se on sitten VoiVoi.
Jos taas olet vilpittömällä mielellä liikkeellä, niin pyydä joltain tutulta Ammattiapua!Sinä teet tästä uskon asian.
Minä luotan tieteeseen.
Turvaväli palkitsee monessa muodossa ja aijon viitata myös tähän faktaan, että tuulilasi ei ole helisemässä edessä ajavan auton toimesta jos turvaväli on yli 3 sekuntia maantiellä.
ps. Tämä on aika monimutkainen asia ymmärtää.
- Nasta Kitka.
Hauska lukea kitkauskovaisten komentteja täältä...
1 selittää onnessaan, kuinka kitkarengas on parhaimmillaan lumella, mutta jäällä ei tahdo pitää, toinen taas väittää juuri päinvastaista. Ette siis itsekään tiedämissä tilanteessa se kitkarengas parhaiten toimii?
Eikä niitä nastoja irtoile ellei harrasta revittelyä liikkeellelähtiessä ja lukkojarruttelua (Minkä nyt ABS vähänkään uudemmassa autossa antaa lukita...) pysähtyessä. Rauhallisella ajotavalla ja huolehtimalla ilmanpaineista ne nastat kyllä pysyvät oikealla paikallaan siinä renkaassa, josta niissä on huomattavasti enemmän hyötyä kuin takana tulevan tuulilasissa.
Tosin rauhallisella ajotavalla pystyy kyllä ajamaan turvallisesti sitten kitkoillakin.
Ja meille jotka emme vain osaa päättää, kumpaan fanaattiseen aina oikeassa olevien leiriin kuulua, niin on onneksi olemassa välimuoto, kitkanastarengas.- jyrsijälle oppia
Helmiä sialle via oppia jyrsijälle?
> 1 selittää onnessaan, kuinka kitkarengas on parhaimmillaan lumella
Lumipinnalla kitkarenkaat melkein poikkeuksetta pyyhkivät jyrsimillä pöytää lehtien testeissä.
> mutta jäällä ei tahdo pitää
Jos jää on sellainen paksu ja sileä luistinrata, mitä jyrsimien pää-äänenkannattaja VAGniikan maailma käyttää testeissään, niin silloin väite pitää paikkansa. Tähän vielä vettä päälle, niin käsissä on kitkarenkaille vaikein mahdollinen tilanne. Mikä voi tulla vastaan myös elävässä elämässä. Ainakin muutama kesämökin omistava tuttu on "kehunut", ettei keväällä, jäisen "kärrypolun" alkaessa sulaa, kitkoilla tahdo pärjätä.
> toinen taas väittää juuri päinvastaista
Noita upijäisiä teitä tulee vastaan vain landella. Melkoisen iso osa väestöstä asuu kaupungeissa ja etenkin perheen kakkosautot yms. taitaa harvemmin poistua Kehä III tai sen paikallisen vastineen ulkopuolelle. Niinpä eteen ei koskaan tule tilannetta, missä kitkoilla ei pärjää.
Kaupungeissa & rannikkoalueila ongelma onkin päinvastainen. Yleisin "talvikeli" on musta jää eli hiuksenohut mustan jään kerros asvaltin pinnassa. Nyt jään pinta ei olekaan sileä, vaan noudattaa asvaltin pinnankarheutta ja kitkarengas löytää siitä tarttumapintaa. Ikääntyneillä nastarenkailla sen sijaan on yllättävän suuria vaikeuksia tällä alustalla. Selvästikin pyöreäpäisiksi kuluneet metallipiikit ovat yhtä tyhjän kanssa tässä tilanteessa - jääkerros on liian ohut, joten nastat eivät puredu siihen, vaan luistavat hyödyttöminä asvaltin kiviaineksen pintaa raaaaaaaapien. Samaa vikaa on myös mukulakivikaduilla.
Jyrsimien ikäviin ominaisuuksiin kuuluu myös huima vaihtelu pidossa. Paljaalla asvaltilla pitää melkein kesärenkaan veroisesti, mustalla jäällä luistellaan. Että semmoinen on tämä "ylivertainen kyky tasata kelin vaihteluita" omakätisesti koettuna. Tarttis VAGniikan maailmankin ottaa testiohjelmaan todelliset talvikelit eikä mitään luistinrata/jäätieharjoitelmia...
Puutteelliset testit ovat johtaneet ihan järjesvastaisiin suosituksiin; maaseudun pikkuteillä pitäisi käyttää kitkoja ja kaupungeissa, missä EI ajella sileällä jäällä, vaan enimmäkseen paljaalla / sulalla / huurteisella asvaltilla, pitäisi käyttää jyrsimiä. Vaikka raskaasti liikennöidyillä väylillä jyrsimet TUHOAVAT asvaltin yhdessä talvessa seuraava kesäkin nautitaan sitten tästä 3-4 dB korkeammasta rengasmelusta. Niin autoissa sisällä kuin ulkoilmassakin, valtaväylien lähistöllä.
Hieman on kyllä jo ilmat pihisseet VAGniikan maailman väitteistäkin pihalle, koska viime vuonna ottivat ensi kertaa käytetyn jyrsimen testiin ja sehän havaittiin ihan surkeaksi. Otti jopa vanhalta kitkarenkaalta turpiin.
- J.V66
JOKU IDIOOTTI PÄÄTTI JOSKUS, ETTÄ ROISKELÄPPIÄ EI ENÄÄN TARVII OLLA LAKIIN PYKÄLÄ ROISKELÄPÄT TAKASIN.
MAALIPINNAT JA TUULILASIT PYSYVÄT NÄIN HYVÄSSÄ KUNNOSSA. - vwäijä
Useimmiten on kyseessä hiekoitussepeli, joka tarttuu renkaiden uriin ja lentää sitten kiihdytysvaiheessa takanatulijoiden päälle. Varsinkin taajama-alueelta kiihdytyskaistalle tulevien autojen renkaisssa on usein näitä kiviä, kun on oltu esim. parkkialueilla, joissa hiekoitusepeliä on käytetty. Meidän autoilijoiden pitäisi näin talviaikaan aina muistaa se, että kun ohitetaan hitaampi ajoneuvo, niin ei heti tungeta ohitetun eteen, jolloin tässä sivuttaisiirtymässä kivet lähtee renkaista lentoon. Jos on ns. baana auki, niin ajetaan reilusti ohitettavan ohi ennen kuin palataan oikean puoleiselle kaistalle. Tämänkin kuluneen talven aikana on autoni tuulilasiin tullut useita osumia juuri tällaisista ohitustilanteista tai sitten tilanteesta, jossa kiihdytyskaistalta eteen tulleen auton renkaista on lentänyt kivi lasiin.
- ratissaivotnarikassa
Haha!
"Meidän autoilijoiden pitäisi näin talviaikaan aina muistaa se, että kun ohitetaan hitaampi ajoneuvo, niin ei heti tungeta ohitetun eteen"
Älä rakas ystävä vaadi sentään liikoja... ;) - No todellakin on!
"Meidän autoilijoiden pitäisi näin talviaikaan aina muistaa se, että kun ohitetaan hitaampi ajoneuvo, niin ei heti tungeta ohitetun eteen, jolloin tässä sivuttaisiirtymässä kivet lähtee renkaista lentoon."
Miksen tunkis? Ajan kitkoilla eikä noi tiet ainakaan mun vuoksi murene rapakuntoisiksi keväisin*. 90% autoilijoista ajaa nastarenkailla, joten todennäköisesti kivi lentää nastakuskin autoon. Ja se on silleihan oikein! :-)
*Niille jotka eivät osaa ulkoa nastakitka vääntöä, nastarenkaiden vuoksi tiet tehdään karkeista kivistä, jolloin ne eivät kestä routaa vaan murenevat. - No todellakin on!
No todellakin on! kirjoitti:
"Meidän autoilijoiden pitäisi näin talviaikaan aina muistaa se, että kun ohitetaan hitaampi ajoneuvo, niin ei heti tungeta ohitetun eteen, jolloin tässä sivuttaisiirtymässä kivet lähtee renkaista lentoon."
Miksen tunkis? Ajan kitkoilla eikä noi tiet ainakaan mun vuoksi murene rapakuntoisiksi keväisin*. 90% autoilijoista ajaa nastarenkailla, joten todennäköisesti kivi lentää nastakuskin autoon. Ja se on silleihan oikein! :-)
*Niille jotka eivät osaa ulkoa nastakitka vääntöä, nastarenkaiden vuoksi tiet tehdään karkeista kivistä, jolloin ne eivät kestä routaa vaan murenevat.Sama juttu ton kurapaskan kanssa. Jos ajan jonkun ohi ja sillä ropisee renkaat, ni heti eteen ajourien sivuitse kurapaskaa autoonsa heittäen!
- Liity Jäseneksi
Se on kyllä valhettelua että kitkarenkaat pitävät liukkaalla jäällä. Eivät pidä liukkaalla jäällä kitkarenkaat, ei!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725263Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432595- 1562202
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1471239Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321213Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.119913