Prednisolon ja haittavaikutukset

Hei, aloitin nyt armeijassa lääkärin määräyksestä astmaoireiluni vuoksi 8vrk:n Prednisolon -kuurin kaksi päivää sitten keskiviikkona. Kuuri on seuraavanlainen: Ensimmäisten 4 päivän ajan 60mg eli 3*20mg. Seuraavat kaksi päivää 40mg ja kaksi viimeistä päivää 20mg. Aiemmin en ole kortisonikuureja syönyt.

Olen nyt näiden kolmen päivän aikana tuntenut kuitenkin elimistössäni erittäin paljon elämänlaatuani pahentavia seikkoja. Öisin en juurikaan saa nukuttua ja vähäinenkin uni on sekavaa. Mahani on myös ollut erittäin sekaisin, turvonneen oloinen ja uloste löysää. Tämän lisäksi tunnen mielialani vaihtelevan päivän mittaa aivan järjettömän paljon. Hetkittäin tunnen olevani todella energinen, ikäänkuin ylivilkas, mutta pian tunnen taas kuin en jaksaisi tehdä yhtään mitään, tavallaan eräänlaista lamaantumista. Olotilaa voisi välillä kuvailla ns. humaltuneeksi/krapulaiseksi, kädet tärisevät yms.

Kyselisinkin, ovatko muut kys. lääkevalmistetta käyttäneet voineet samoin? Lieneeköhän hyvä ottaa haittavaikutusten osalta yhteyttä lääkäriin mahd. pian vaiko odottaa kuurin päättymiseen?

Olen jonkin verran lukenut kys. lääkettä käyttäneiden kommentointia ympäri internetiä ja ihmetystä on herättänyt se, kuinka suurelta tuo minun ensimmäisten 4 päivän annos vaikuttaa. Tätä ihmetteli myös lääkkeeni antanut sairaanhoitaja.
79057
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

Ajoittain tässä olen myös ennättänyt huomata raivostuvani todella mitättömistä ja aiemmin jopa täysin huomaamattomiksi jääneistä asioista. Tämäkään ei missään määrin ole ollut tapaistani.

Äänestä

Selventääkseni hieman, lääkeannosten kokohan on siis 60mg/pv/4pv ajan, 40mg/pv/2pv ajan ja 20mg/pv/2pv ajan.

Äänestä

Sain nuorena kortisonikuurin, itse asiassa piti syödä toista vuotta kaikkiaan.
Oli tosi järkyttynyt sivuvaikutuksista. Kortisoni voi laukausta jopa psykoosin ja niin oli kohdallani käydä. Melkein sekosin. En saanut nukuttua, piti nousta pitämään suursiivousta keskellä yötä jne... tajusin että ko johtui lääkkeestä ja alkuvaiheessa tulevat ne vaikutukset. Ajan myötä aloin sietää enemmän mutta sain kuukasvot. Kun vihdoin lääkitys loppui päätin etten ala nauttimaan vähässä tingassa. Oma lääke vaihdettiin toiseen merkkiin Medrol( kalliimpi) koska prednison aiheutti enemmän haittoja kuin kalliimpi Medrol Sinulla on sentään lyhyt kuuri kyseessä. Oletan että kertakuuri.

Äänestä

Et sitten ole lukenut pakkauksen ohjetta, mainitaan nuo sivuvaikutukset jotka ovat hyvin yleisiä.....ihan turha ottaa yhteyttä niiden takia lääkäriin.

Annoksesi ei ole poikkeuksellisen suuri.

Äänestä

Minun kohdallani useat kortisonikuurit ja lopulta vahvat kortisonipistokset johtivat työkyvyttömyyteen kahdeksan vuotta sitten. En tosin päässyt tietenkään eläkkeelle, koska kyseessä olivat allergiset ihottumat, vaan työttömäksi.

Jotkut ihmiset ovat herkempiä saamaan sivuvaikutuksia kuin toiset. tuo alussa mainittu kuuri on aika lyhyt ja siitä ei varmaan jää mitään haittaa. Mielestäni kannattaisi hankkia maitohappobakteereja, että saa vatsan kuntoon.

Omalla kohdallani laitoin ruokavalion kuntoon ja jätin pois sokerin, valkoiset jauhot ja lisäaineet. Syön lisäravinteita ja kalaöljyä ja aloin liikkua enemmän. Kunto koheni hitaasti, mutta on ollut jatkuvaa. Kun pari vuotta sitten aloin lisäksi ottaa vahvaa D-vitamiinia, tunsin että nyt alkaa elämä hymyillä. Tuo annos on 5-10 kertainen suositukseen nähden. Ei enää kaamosmasennusta, ihottumaa ja yli viisikymppisenä tunnen ensi kertaa jaksavani mitä vaan. Minulla on nyt yritys ja opiskelen myös. Parempi myöhään ....

Äänestä

Etkö saanut lääkityksen alkaessa ollenkaan vatsansuojalääkitystä, minkä minä sain alkaessani prednisonin käytön?
Minulle määrättiin "Omeprazol ratiopharm" -tabletteja. Sen tarkoitus on suojata vatsaa prednisolonin haittavaikutukselta. Tämä lääke pitää ottaa aamuisin tyhjään vatsaan eikä sen jälkeen saa syödä mitään puoleen tuntiin.

Äänestä

Mainittakoon, ettei puolustusvoimissa useinkaan pakkausta ja selostetta anneta lääkekuurien mukana vaan lääkkeet eritellään minigrip-pusseihin. Tästä syystä hämmennyin oireilun myötä.

En myöskään saanut vatsansuojalääkettä, tätä ihmettelin tässä myöhemmin itsekin, kun muiden kokemuksia kuulin.

Loppujen lopuksi, oireet pahenivat todella paljon ja toinen lääkäri käski lopettaa kuurin välittömästi. Kaikille kortisoni ei nähtävästi sovellu. Kys. lääk. kertoi joutuneensa määräämään toisen potilaan psykiatriseen hoitoon viikoksi, kun tämä oli menettänyt järkensä täysin samanlaisen kuurin myötä.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Jugutugu kirjoitti:

Hei, aloitin nyt armeijassa lääkärin määräyksestä astmaoireiluni vuoksi 8vrk:n Prednisolon -kuurin kaksi päivää sitten keskiviikkona. Kuuri on seuraavanlainen: Ensimmäisten 4 päivän ajan 60mg eli 3*20mg. Seuraavat kaksi päivää 40mg ja kaksi viimeistä päivää 20mg. Aiemmin en ole kortisonikuureja syönyt.

Olen nyt näiden kolmen päivän aikana tuntenut kuitenkin elimistössäni erittäin paljon elämänlaatuani pahentavia seikkoja. Öisin en juurikaan saa nukuttua ja vähäinenkin uni on sekavaa. Mahani on myös ollut erittäin sekaisin, turvonneen oloinen ja uloste löysää. Tämän lisäksi tunnen mielialani vaihtelevan päivän mittaa aivan järjettömän paljon. Hetkittäin tunnen olevani todella energinen, ikäänkuin ylivilkas, mutta pian tunnen taas kuin en jaksaisi tehdä yhtään mitään, tavallaan eräänlaista lamaantumista. Olotilaa voisi välillä kuvailla ns. humaltuneeksi/krapulaiseksi, kädet tärisevät yms.

Kyselisinkin, ovatko muut kys. lääkevalmistetta käyttäneet voineet samoin? Lieneeköhän hyvä ottaa haittavaikutusten osalta yhteyttä lääkäriin mahd. pian vaiko odottaa kuurin päättymiseen?

Olen jonkin verran lukenut kys. lääkettä käyttäneiden kommentointia ympäri internetiä ja ihmetystä on herättänyt se, kuinka suurelta tuo minun ensimmäisten 4 päivän annos vaikuttaa. Tätä ihmetteli myös lääkkeeni antanut sairaanhoitaja.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu