Sosiaalipolitiikka, kannattaako?

rajatilassa

Onko sosiaali- tai yhteiskuntapolitiikan opiskelu järkevää työllisyyden kannalta? Yliopistot mainostavat työllisyyttä hyväksi, ja kertovat tutkimuksista, joiden mukaan työllistyminen on lähes 100%. Tarkemmin katsottuna monet eivät kuitenkaan ole työllistyneet omalle alalleen, vaan työskentelevät esimerkiksi puhelinmyyjinä ja siivoojina. Nettiä tutkailemalla puolestaa löytää lähinnä katkeria VTM:iä, jotka kertovat olleensa viimeiset kymmenen vuotta työttömänä.

Olen kiinnostunut myös toimittajan urasta, mutta myös tämä ala taitaa olla melko huonosti työllistyvä. Olisiko siten sosiaalipolitiikan opiskelu fiksua, sillä saisi mahdollisesti pohjaa toimittajan työhön (ainakin yleissivistyksen kannalta), vaikkei aivan samanlaista ammatillista pätevyyttä annakaan? Minua kiinnostaa myös mahdollisesti eduskuntaan pyrkiminen, vaikkakin lähinnä noin kymmenen vuoden päästä aikaisintaan, joten sosiaalipolitiikasta olisi tietysti siinä mielessä hyötyä.

Sosiaalipolitiikka kiinnostaa minua aidosti, mutta nn ole kovin kiinnostunut työskentelemään sosiaalityöntekijänä, mitä ilmeisesti monet sosiaalipolitiikan opiskelijat tekevät. Vaikka yksilöiden auttaminen on tärkeää, haluaisin vaikuttaa enemmän yhteiskunnan laajempiin rakenteisiin, mitkä eivät minun mielestä ole kohdalla. Ilmeisesti monet päätyvät työskentelemään myös kelalle yms. mutta minne muualle?

4

840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BeenThere<

Joo,se oli silloin hyvinvointivaltion kultakaudella kova sana tuo sosiaalipolitiikka. Nyt valtion ja kuntien tuottavuusohjelmien myötä alan ihmisten tarve on vähentynyt radikaalisti. Osa,eli parhaat tietysti työllistyvät hyvin tutkimukseen tms. Sivuaineena se on hyvin suositeltava, eli mieti jokin muu pääaine ja lue sosiaalipolitiikkaa yleissivistävänä sivuaineena.

• Gortz

Joo,ei näillä sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikoilla ole enää imua nuorten keskuudessa. Täällä Joensuussakin kaikki sisäänotetut tuli varapaikoilta,sijoilta ynnämuita. Lahjakkuudet hakeutuu paremmin työllistäville aloille.Kannattaa hakeutua lukemaan esimerkiksi kauppatieteitä.

• Littlehill

...vai kertoisko tuo enemmän Joensuun vetovoimasta...

• Anonyymi

Ei kannata, jos tavoitteena ei ole mitään urasuunnitelmaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      87
      3492
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      4
      1684
    3. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      5
      1462
    4. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      27
      1274
    5. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      50
      893
    6. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      70
      862
    7. Oot kyl rakas

Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      35
      852
    8. Miten voitkin olla aina niin fiksu

...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä
      Ikävä
      47
      810
    9. Mistä tietää, onko hän se oikea?

Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha
      Ikävä
      60
      764
    10. Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."

Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve
      Suomalaiset julkkikset
      4
      757
    Aihe