Sosiaalipolitiikka, kannattaako?

rajatilassa

Onko sosiaali- tai yhteiskuntapolitiikan opiskelu järkevää työllisyyden kannalta? Yliopistot mainostavat työllisyyttä hyväksi, ja kertovat tutkimuksista, joiden mukaan työllistyminen on lähes 100%. Tarkemmin katsottuna monet eivät kuitenkaan ole työllistyneet omalle alalleen, vaan työskentelevät esimerkiksi puhelinmyyjinä ja siivoojina. Nettiä tutkailemalla puolestaa löytää lähinnä katkeria VTM:iä, jotka kertovat olleensa viimeiset kymmenen vuotta työttömänä.

Olen kiinnostunut myös toimittajan urasta, mutta myös tämä ala taitaa olla melko huonosti työllistyvä. Olisiko siten sosiaalipolitiikan opiskelu fiksua, sillä saisi mahdollisesti pohjaa toimittajan työhön (ainakin yleissivistyksen kannalta), vaikkei aivan samanlaista ammatillista pätevyyttä annakaan? Minua kiinnostaa myös mahdollisesti eduskuntaan pyrkiminen, vaikkakin lähinnä noin kymmenen vuoden päästä aikaisintaan, joten sosiaalipolitiikasta olisi tietysti siinä mielessä hyötyä.

Sosiaalipolitiikka kiinnostaa minua aidosti, mutta nn ole kovin kiinnostunut työskentelemään sosiaalityöntekijänä, mitä ilmeisesti monet sosiaalipolitiikan opiskelijat tekevät. Vaikka yksilöiden auttaminen on tärkeää, haluaisin vaikuttaa enemmän yhteiskunnan laajempiin rakenteisiin, mitkä eivät minun mielestä ole kohdalla. Ilmeisesti monet päätyvät työskentelemään myös kelalle yms. mutta minne muualle?

4

804

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BeenThere<

Joo,se oli silloin hyvinvointivaltion kultakaudella kova sana tuo sosiaalipolitiikka. Nyt valtion ja kuntien tuottavuusohjelmien myötä alan ihmisten tarve on vähentynyt radikaalisti. Osa,eli parhaat tietysti työllistyvät hyvin tutkimukseen tms. Sivuaineena se on hyvin suositeltava, eli mieti jokin muu pääaine ja lue sosiaalipolitiikkaa yleissivistävänä sivuaineena.

• Gortz

Joo,ei näillä sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikoilla ole enää imua nuorten keskuudessa. Täällä Joensuussakin kaikki sisäänotetut tuli varapaikoilta,sijoilta ynnämuita. Lahjakkuudet hakeutuu paremmin työllistäville aloille.Kannattaa hakeutua lukemaan esimerkiksi kauppatieteitä.

• Littlehill

...vai kertoisko tuo enemmän Joensuun vetovoimasta...

• Anonyymi

Ei kannata, jos tavoitteena ei ole mitään urasuunnitelmaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      385
      8458
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      173
      2810
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      13
      1152
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      998
    5. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      61
      903
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      896
    7. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      863
    8. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      832
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      806
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      792
    Aihe