Sosiaalipolitiikka, kannattaako?

rajatilassa

Onko sosiaali- tai yhteiskuntapolitiikan opiskelu järkevää työllisyyden kannalta? Yliopistot mainostavat työllisyyttä hyväksi, ja kertovat tutkimuksista, joiden mukaan työllistyminen on lähes 100%. Tarkemmin katsottuna monet eivät kuitenkaan ole työllistyneet omalle alalleen, vaan työskentelevät esimerkiksi puhelinmyyjinä ja siivoojina. Nettiä tutkailemalla puolestaa löytää lähinnä katkeria VTM:iä, jotka kertovat olleensa viimeiset kymmenen vuotta työttömänä.

Olen kiinnostunut myös toimittajan urasta, mutta myös tämä ala taitaa olla melko huonosti työllistyvä. Olisiko siten sosiaalipolitiikan opiskelu fiksua, sillä saisi mahdollisesti pohjaa toimittajan työhön (ainakin yleissivistyksen kannalta), vaikkei aivan samanlaista ammatillista pätevyyttä annakaan? Minua kiinnostaa myös mahdollisesti eduskuntaan pyrkiminen, vaikkakin lähinnä noin kymmenen vuoden päästä aikaisintaan, joten sosiaalipolitiikasta olisi tietysti siinä mielessä hyötyä.

Sosiaalipolitiikka kiinnostaa minua aidosti, mutta nn ole kovin kiinnostunut työskentelemään sosiaalityöntekijänä, mitä ilmeisesti monet sosiaalipolitiikan opiskelijat tekevät. Vaikka yksilöiden auttaminen on tärkeää, haluaisin vaikuttaa enemmän yhteiskunnan laajempiin rakenteisiin, mitkä eivät minun mielestä ole kohdalla. Ilmeisesti monet päätyvät työskentelemään myös kelalle yms. mutta minne muualle?

4

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BeenThere<

      Joo,se oli silloin hyvinvointivaltion kultakaudella kova sana tuo sosiaalipolitiikka. Nyt valtion ja kuntien tuottavuusohjelmien myötä alan ihmisten tarve on vähentynyt radikaalisti. Osa,eli parhaat tietysti työllistyvät hyvin tutkimukseen tms. Sivuaineena se on hyvin suositeltava, eli mieti jokin muu pääaine ja lue sosiaalipolitiikkaa yleissivistävänä sivuaineena.

    • Gortz

      Joo,ei näillä sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikoilla ole enää imua nuorten keskuudessa. Täällä Joensuussakin kaikki sisäänotetut tuli varapaikoilta,sijoilta ynnämuita. Lahjakkuudet hakeutuu paremmin työllistäville aloille.Kannattaa hakeutua lukemaan esimerkiksi kauppatieteitä.

    • Littlehill

      ...vai kertoisko tuo enemmän Joensuun vetovoimasta...

    • Anonyymi

      Ei kannata, jos tavoitteena ei ole mitään urasuunnitelmaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe