Tullin selvityspyyntö?!

KekeMään

Hei!

Sain tullilta selvityspyynnön kun en ollut epähuomiossa toimittanut kaikkia papereita Saksasta tuodusta autostani.

Minkä ihmeen takia tulli haluaa autostani kauppakirjan? Eikö se ole henkilökohtainen eikä kenenkään tarvitse tietää mitä olen autostani maksanut?Ja mitä tarkoittaa "kauppakirja maahantuojasta lähtien" tai "maahantuojan kauppalasku", jos olen itse hakenut autoni tarvitseeko näitä edes ajatella?

Miksi he haluavat myös CO2 - todistuksen, minua auttanut välittäjä sanoi, että jollain CO2 todistuksella joskus yritetään rahastaa, onko tässä kysymys juuri siitä? Jos joudun tämän todistuksen toimittamaan, mistä sen saa ja paljonko se maksaa?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

7

649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuonut-

      Itse ilmoitin tullille, ettei ole kauppakirjaa koskaan tehty. Ei sellaista kuulu toimittaa, se on vanha jäänne (kuten virkailijatkin) ajalta jolloin vero meni ostosumman mukaan.

    • autokuume tyydytetty

      Kauppakirjan Tulli vaatii siksi, että se todistaa parhaiten omistajuuden autosta vaihtuneen. Jos kauppakirjaa ei ole, tulee toimittaa jokin muu luotettava selvitys omistajuuden vaihdoksesta. kauppasummalla ei ole mitään merkitystä veron määrään, vaan vero toimitetaan päästöjen mukaan.
      CO2 todistusta vaaditaan yleensä katsastuksessa. Yleensä Saksan otteesta kuitenkin tarvittavat tiedot löytyvät (tyyppihyväksyntä koodi, jonka perusteella CO-päästöt selviävät) Kauppias toimitti minulle veloituksetta postilla todistuksen.

      Mietin tätä samaa juuri pari viikkoa sitten Tullin osalta ja soitin heille. Auto oli Italian papereille ja virkailija vain totesi, että V7 kohdasta löytyy tieto, ei tarvitse toimittaa heille mitään todistusta.
      Tuo kauppakirja maahantuojasta lähtien ja maahantuojan kauppalasku eivät koske sinua, koska olet yksityinen maahantuoja
      Eilen tulikin sitten veropäätös ja parin päivän päästä auton on sitten kilvissä. Aika nopeata toimintaa nykyään; veroilmoitus oli tullilla tiistaina ja päätös oli päivätty perjantaina. Ennen meni näihin juttuihin kuukausia

    • Kekemään

      onko siis näin, että kauppakirja ei ole pakollinen jos sitä ei löydy? Mitä voisin toimittaa tullille kauppakirjan sijaan todistukseksi omistajuuden vaihdoksesta?

    • jorma123112

      Vaikka saksalaisen rek otteen molemmat osat... Vähän niinkuin suomessa saat kakkos osalla rekisteröityä ajoneuvon nimiisi.

    • Satamajätkä

      En ymmärrä miksi tullille pitää todistaa ostaneensa auton. Tuskin kukaan haluaa maksaa autoveroa muusta kuin omistamastaan ajoneuvosta. Tullin pitää noudattaa myös tarkoitussidonnaisuusperiaatetta. Kyse on menettelystä, jossa määritetään auton arvo, ei sen omistajaa.

      • eioleperäänkyselleet

        Onko tuo niin vaikeeta toimittaa kauppasopimusta? Olen varmaan kymmeniä autoja verottanut ja aina on ollut kauppasopimus papereitten mukana. Ei tullia kiinnosta se hinta vaan aivan muut asiat. Hinnan voi ja pitääkin hävittää siitä sopimuksesta!


    • bytbil.ok

      Ruotsista omaan käyttöön olen auton tuonut. Tullilta tuli myös vastaava kysely, s-postilla kopiot del 1 ja del 2 mitkä Suomessa vastaa rekisteriotteen osia.

      Luovaria en ole ruotsinautosta siis tehnyt, näillä tiedoilla homma toimi ok.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1002
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      715
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      670
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe