Palstan taso

Joo.

Olikohan sittenkään järkevää perustaa erillistä Lava-Auto palstaa kun keskustelu on mennyt samanlaiselle lapselliselle provosointi tasolle kuin Citymaasturit palstalla aikanaan.

Aivan naurettavaa luettavaa. Joku ilmeisesti saa paljon hupia tästä? Varmaan sama "väpä", jota tavattiin cittaripalstalla aikanaan.

12

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abcdefg23

      EI tämä oli äärettömän hyvä mikä oli isällä joskus, Peugeotin 2,3L, takaveto jolla ajoin vieläkin päihittämättömän ennätyksen :)

    • Lava-auto palsta?

      Pitäisikö mielestäsi Pic-up autoista keskustella jollakin ihan vaan lajemmalla autopalstalla.En todellakaan voi kuvitella että näin olisi.Pic-up on auto joka on tehty tehtaalla vähän rajumpaa käyttöä varten.Nyt kun Suomeen on tullut taas normaalit talvet on kysyntä kasvanut ja kun pic-up autoissa on vakioina neliveto
      ylensä alennusvaihteineen niin onhan noita autettavia/hinattavia tänä/viime talvena ollut aikapaljon liikenteessä.Pic-up menee aina maavaransa verran umpihankea joten ei ihme että vähän myynti kasvaa lumitalvina Helsinkinseutua myöden.City maasturit ovat toki pic-up autoihin nähden painimassa aina omassa alemmassa luokassaan,toki vähän parempia kuin normi henkilöauto Suomen talvessa.

      • Millä tavalla

        Onhan se osittain noinkin. Mutta millä tavalla neliveto pickup eroaa tavallisesta maasturista?

        Useat pickupit ja maasturit jopa tehdään täysin samalle alustalle. Esimerkiksi Toyota Hilux, 4 Runner ja Fortuner. Tai Mitsu L200 ja Pajero Sport. Nissanin Terrano jakoi aikanaan täysin saman rakenteen lavamallin kanssa. Ja Pathfinder on edelleen hyvin läheinen sukulainen Navaralle.

        Nelivetoiset pickupit ovat lavallisia maastureita, joista on varusteita karsittu rankalla kädellä, jotta hinta istuu käyttötarkoitukseen.


    • Annetaan kaikkien ku

      Pic-up on pääsääntöisesti Suomessa kaksipaikkainen pakettiautoksi rekisteröity
      auto joka on erittäin järkevä valinta silloin kun kuljet pääasiassa yksin tai kaverin kanssa.Ostohinta on maasturiin verraten edullisempi ja varsinkin verotus paljon alhaisempi jatkossa.Moni välttämättä tuskin ajattelee ihan loppuun asti kuinka usein ajelee autolla niin että siellä on sisällä tuo 3-5 ihmistä.Sitä en toki väitä että pic-up olisi suurperheelisen auto,mutta toisaalta kun katselee ympärilleen pääasiassahan ihmiset ajelevat yksin,joten epäilen ettei kaikilla tarvitsisi olla autossa välttämättä sitä viittä paikkaa.Siinä toki olet oikeassa että varsinkin korivarusteita pic-up autoista on karsittu hinnan vuoksi reippaasti,mutta onhan näitä siitten mahdollisuus varustella omien mieltymysten mukaan.Parannusta tuli myös lainsäätäjän puolelta kun 1.4.2009 jälkeisiin on asennettavissa lukittava kovakoppa lavalle joka muuttaa auton tavarankuljetus kapasiteettia olellisesti parempaan suuntaan.Maasturi on muunneltavuudeltaan mm.tavaran kuljetuksessa rajoitetumpi ja taas pakettiautoilla ei kuljeta paikoissa mihin pic-up autoilla mennään.Myös alennusvaihteiston puute aiheuttaa rajoituksia mm.vetotehtävissä vaikka pakussa neliveto olisikin.
      Mielestäni pic-up ansaitsee oman palstan juuri siksi että se on käyttötarkoituksesta riippuen aivan eri kuin maasturi tai paku ja erittäin järkevä ostos silloin kun haluaa autolta hyvää kuljetuskapasiteettia,hyvää etenemiskykyä,sekä mahdollisesti hyvää vetokykyä,suhtellisen kohtuullisella verotuksella.

    • mehtäpossu

      pic-up autoissa on vakioina neliveto
      ylensä alennusvaihteineen

      Mielenkiintoinen ajatus. Eiköhän liikenteessä olevista Pick-upeista valtaosa ole kaksivetoisia. 4x4:set nyt voi käsitellä joko täällä tai maasturipalstalla. Tosin epäilen että maasturipuolen uhoajat saisivat siellä tavara-autoista hepulin. Varsinkin ne jotka tykkäävät city"maastureista", siis autoista joilla ei pääse edes kunnon reunakiven yli jalkakäytävälle

      • Raatoautopalsta

        Eiköhän liikenteessä olevista Pick-upeista valtaosa ole kaksivetoisia.

        Mielenkiintoinen näkökulma tämäkin joka lienee vielä kaikenlisäksi osittain totta.
        Totta siis sikäli että kun otetaan huomioon koko Suomen pic-up kanta voi jopa
        "vajaavetoisilla" olla enemmistö. Uusista myydyistä tuskin pääsevät 5% vaikka Daciakin tuli markkinoille pelkällä takavedolla.Muut merkit ovat jo vuosikaudet myyneet pelkkää nelivetoa enemmistönä ja tänäpäivänä jos uuden ostaa lienee tuo Dacia liki ainoa vaihtoehto vajaavetoisena.Koska Suomessa on tuo kuuluisa ykkössija eli EU:n vanhin autokanta saatat olla oikeassa että vajaavetoista on enemmän kuin nelivetoa. Toisaalta olen sitä mieltä että paljon yli kymmenen vuotiaille autoille olisi hyvä perustaa oma palsta joka voisi olla nimeltään vaikka "raatoautopalsta" jonne autovanhukset sopisivat merkistä /mallista riippumatta.
        Lähes kaikkialla paitsi Suomessa tämänikäiset ovat romuttamo tavaraa.


      • mehtäpossu
        Raatoautopalsta kirjoitti:

        Eiköhän liikenteessä olevista Pick-upeista valtaosa ole kaksivetoisia.

        Mielenkiintoinen näkökulma tämäkin joka lienee vielä kaikenlisäksi osittain totta.
        Totta siis sikäli että kun otetaan huomioon koko Suomen pic-up kanta voi jopa
        "vajaavetoisilla" olla enemmistö. Uusista myydyistä tuskin pääsevät 5% vaikka Daciakin tuli markkinoille pelkällä takavedolla.Muut merkit ovat jo vuosikaudet myyneet pelkkää nelivetoa enemmistönä ja tänäpäivänä jos uuden ostaa lienee tuo Dacia liki ainoa vaihtoehto vajaavetoisena.Koska Suomessa on tuo kuuluisa ykkössija eli EU:n vanhin autokanta saatat olla oikeassa että vajaavetoista on enemmän kuin nelivetoa. Toisaalta olen sitä mieltä että paljon yli kymmenen vuotiaille autoille olisi hyvä perustaa oma palsta joka voisi olla nimeltään vaikka "raatoautopalsta" jonne autovanhukset sopisivat merkistä /mallista riippumatta.
        Lähes kaikkialla paitsi Suomessa tämänikäiset ovat romuttamo tavaraa.

        No, jos nyt jätettäis tuo vanhempien autojen mollaus pois varsinkin lava-autojen kohdalla. Kannattaa nimittäin pitää maailmalla silmänsä auki ja hämmästyä. Jostakin kumman syystä ainakin Euroopassa ja Lähi-idässä lavavehkeillä (ja maastureilla) ajetaan pitkään. Ilmeisesti syynä on että niihin suhtaudutaan niinkuin työkaluihin pitääkin eli uusitaan vasta kun se on taloudellisesti järkevää. Toisaalta umpipakut katoavat tienpäältä suunnilleen samaa vauhtia kuin henkilöautot. Ehkä niillä sitten ajetaan enemmän ja elinkaari loppuu.
        Vaikka meillä verotuksen takia pakujen osuus on korkea ja autoja pidetään pitkään tuosta ykkössijasta sinänsä kannattisi olla ylpeä. Ei mitään teknistä vempelettä kannata romuttaa ennenaikaisesti

        Täytyy myöntää etten ole uusien tarjontaa edes seurannut mutta kyllä hämmästyttää jos ei tosiaan edes tarjolla ole nykyään kuin nelikoita. Oliskos heittää linkkiä ensirekisteröintitilastoihin?


      • Tietäjä.
        mehtäpossu kirjoitti:

        No, jos nyt jätettäis tuo vanhempien autojen mollaus pois varsinkin lava-autojen kohdalla. Kannattaa nimittäin pitää maailmalla silmänsä auki ja hämmästyä. Jostakin kumman syystä ainakin Euroopassa ja Lähi-idässä lavavehkeillä (ja maastureilla) ajetaan pitkään. Ilmeisesti syynä on että niihin suhtaudutaan niinkuin työkaluihin pitääkin eli uusitaan vasta kun se on taloudellisesti järkevää. Toisaalta umpipakut katoavat tienpäältä suunnilleen samaa vauhtia kuin henkilöautot. Ehkä niillä sitten ajetaan enemmän ja elinkaari loppuu.
        Vaikka meillä verotuksen takia pakujen osuus on korkea ja autoja pidetään pitkään tuosta ykkössijasta sinänsä kannattisi olla ylpeä. Ei mitään teknistä vempelettä kannata romuttaa ennenaikaisesti

        Täytyy myöntää etten ole uusien tarjontaa edes seurannut mutta kyllä hämmästyttää jos ei tosiaan edes tarjolla ole nykyään kuin nelikoita. Oliskos heittää linkkiä ensirekisteröintitilastoihin?

        Pickup on monessa mielessä hyvin epäkäytännöllinen autoluokka, jos sitä aletaan soveltaa jenkkien tyyliin ja yritetään tehdä siitä jokapaikan auto. Ei mitään järkeä esimerkiksi jättää traktori ostamatta, ja ostaa sen sijaan kallis dodge ram.

        Vakio lava-auto menee jonkin verran huonompaa tietä, muttei se nyt kummositakaan paikkaa tarvitse, ja saa olla jo traktoria hakemassa.

        Sehän on vain eräänlainen henkilöauton korvike niille, jotka eivät tarvitse istumapaikkoja ja jotka haluavat maasturin. Tosin pickupit ovat useimmiten paljon oikeita maastureita kyvyttömämpiä vakiona metsässä. Johtuu etenkin kovasta alustasta, josta seuraa joustovarojen puute, ja toisekseen riisuttuina, ei esimerkiksi lukittavia tasauspyörästöjä tai mitään korviketta niille ole paljon missään.

        Tavalliseen työntekoon ja vaikkapa yrityksen kuljetuksiin iso pakettiauto on paljon parempi. Yleensä ne ovat paljon käytännöllisempiä, tavarat ovat umpipakussa suojassa. Perävaununvedossa paljon vakaampia. Mutta tottahan se on, että niillä ajetaankin paljon.

        Hyvin harva tarvitsee erityisen maastokykyistä kuljetusautoa, ja sitten jos tarvitsee, on normi lava-autokin siihen hommaan helposti aivan riittämätön.

        Nelivetoisia tavara-autojahan on ollut aina saatavilla ja on edelleen. Ja ne kyllä pieksevät vakiolava-auton kevyesti kuljetus ja etenemiskyvyssä. Mutta niiden haitta lienee korkea hinta ja taas tavalliselle ihmiselle, joka ei tarvitse kuljetuskapasiteettiä, ne ovat aivan liian isoja.

        Tällaisia autoja on esimerkiksi Ivecon nelivetomallit tai Mitsun Canter 4x4. Tai pienemmistä pakuista Seikel varusteltu Volkswagen Transporter. LT:stä ja vastaavista oli myös aikanaan erittäinkin etenemiskykyisiä versioita tarjolla.

        Lava-auton eduiksi näkisin lähinnä hinnan jos tarvitsee vetoautoa ja henkilöautomaisuuden. Se on maatilanisännälle hyvä laite, tai muuten aktiiviselle ihmiselle hyvä laite. Pieniin satunnaisiin kuljetuksiin, jos joskus tarvitsee jotain kuljettaa.

        Eli ei pickup ole kovinkaan helposti mikään kilpailija umpipakulle. Se on pieni ja henkilöautotyylinen nokka on epäkäytännöllinen kun prioriteetti no.1 on tavaran kuljetus. Kylläpä jo muutaman vuoden vanhat pakut on järjestään enempi ajettu mitä vanhat lava-autot. Esim. nettiautossakin katsoin juuri 850 000 ajettua hiacea, vuodelta 2007. Paljon on auto saanut kyytiä neljässä vuodessa.


      • Raatoautopalsta
        mehtäpossu kirjoitti:

        No, jos nyt jätettäis tuo vanhempien autojen mollaus pois varsinkin lava-autojen kohdalla. Kannattaa nimittäin pitää maailmalla silmänsä auki ja hämmästyä. Jostakin kumman syystä ainakin Euroopassa ja Lähi-idässä lavavehkeillä (ja maastureilla) ajetaan pitkään. Ilmeisesti syynä on että niihin suhtaudutaan niinkuin työkaluihin pitääkin eli uusitaan vasta kun se on taloudellisesti järkevää. Toisaalta umpipakut katoavat tienpäältä suunnilleen samaa vauhtia kuin henkilöautot. Ehkä niillä sitten ajetaan enemmän ja elinkaari loppuu.
        Vaikka meillä verotuksen takia pakujen osuus on korkea ja autoja pidetään pitkään tuosta ykkössijasta sinänsä kannattisi olla ylpeä. Ei mitään teknistä vempelettä kannata romuttaa ennenaikaisesti

        Täytyy myöntää etten ole uusien tarjontaa edes seurannut mutta kyllä hämmästyttää jos ei tosiaan edes tarjolla ole nykyään kuin nelikoita. Oliskos heittää linkkiä ensirekisteröintitilastoihin?

        Täytyy myöntää etten ole uusien tarjontaa edes seurannut mutta kyllä hämmästyttää jos ei tosiaan edes tarjolla ole nykyään kuin nelikoita.

        Kyllä tosiaan näkee ettet seuraa nykypäivää,vaan kirjoittelet tänne mitä sattuu.
        Mitään ensirekisteröinti tilastoita ei googlettamalla löydy,mutta faktaa on se että jos menet Toyota/Isuzu jne... kauppaan kysymään vajaavetoista pic-up autoa niin ei oota myyvät ja jo nämä kaksi merkkiä hallitsevat Suomen pic-up markkinoita myynnissä yli 60% myynnillä eli muille jää vain murusia.
        Se että jos olet ylpeä siitä että Suomessa on EU:n vanhin autokanta on toki oma asiasi,johtunee tietenkin siitä että autoverotus/polttoaineverotus on täällä kärkiluokkaa EU maista.Viimeisenä Suomen muuten ohitti Kreikka,lieneekö siis Kreikkalaiset saaneet apupaketin kautta vähän uudempaa kalustoa alle sinunkin tukemilla verorahoilla kun ohittivat Suomen.Minä ajan mielelläni uudemmilla autoilla,mutta monella tässä maassa ei kertakaikkiaan siihen varaa ole kun mielummin annetaan miljardeja maasta ulos.Tätä "jaloa" toimintaa voi kannustaa taas Huhtikuussa äänestämällä nykypäättäjiä .


    • mehtäpossu

      kirjoittelet tänne mitä sattuu

      Aika paha heitto kun itsekin myönsit että taidan olla oikeassa sanoessani että suurin osa teillämme liikkuvista pick-upeista on kaksivetoisia

    • Raatoautopalsta

      Niin no joo ei minulla ole tietoa mikä on suhde vajaavetoisten/nelivetoisten eli voit olla oikeassa että vajaavetoisia on enemmän kun kaikki vanhat "raadotkin"
      huomioidaan,ja juuri siksi ehdotinkin että vanhoille voisi ihan merkkiin katsomatta olla oma raatoautopalsta.Aloittajahan kyseenalaistaa nimenomaan koko Lava-auto palstan järkevyyden,minusta taas palstoja voisi jopa siis lisätä ja näen ettei nykyisillä myyntiluvuilla Lava-auto palstalla vajaavetoisista juuri kannata keskustella kun uusien vajaavetoisten myynti koko "kakusta" on korkeintaan tuo 5%.

      • mehtäpossu

        Mielipide se on tuokin, oonpa kuitenkin eri mieltä. Tähän ikään mennessä olen nähnyt vain yhdestä lava-autosta lavan ruostuneen pilalle ja siihenkin tehtiin vanerista ja lautatavarasta uusi. Eli lava-autona nää vehkeet pysyy vaikka ikää tuleekin. Ne jotka haluaa vaan haaveilla uusista voi jättää vanhempia koskevat keskustelut väliin mutta en keksi mitään syytä erilliselle vanhojen palstalle.
        Museovehkeet on kuitenkin niin oma maailmansa ja omistajiensa silmäteriä ettei siihenkään porukkaan kannata työkaluja sotkea
        Merkkipalstatkin näyttää jo olevan erikseen mutta enpä ole käynyt edes vilkaisemassa. Tuskin sielläkään juttua on muuta kuin henkilömalleista. Sitäpaitsi ainakaan mulle ei ole merkillä väliä jos etsin autoa johonkin käyttöön


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1149
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1080
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe