on tullut, onko se venäläistä perinnettä?
Mistä pasha perinne
16
2549
Vastaukset
- --------------
kansainvälistä perinnettä. Paha, makea pääsiäisleivonnainen kuvastaa paratiisia. Sitä ei syödä muulloin.
- hyvää on
Pasha ei ole leivonnainen vaan rahkalevite, pashan muoto muistuttaa pyramidia, pakoa Egyptistä. Pasha tunnetaan laajalti myös Balkanin alueella, paaston aikana säästyneet rahkat,munat tehtiin pashaksi joka voi olla myös suolainen, pasha syödään aina kulitsan tai baban kanssa.
- bnfgndg
Eli on ilmeisesti tullut kulitsan kanssa venäläisten mukana rajan takaa mutta ei siis ole erityisesti vain ortodoksien tapa?
Venäläinen ystäväni sanoi että ei he (venäläiset) syö pashaa (sille on eri nimi venäjällä nimittäin) juuri koskaan ja että se ei ole yleisesti sielläkään mikään pääsiäisruoka.Hän sanoi että enemmän heillä tehdään kulitsaa.
Mistähän tämä on tullut niin suosituksi suomen ortodoksien joukossa?- -------------
Siksi että se on parempaa kuin mämmi!
- vasikan huikat
suomalaisille maistuvat maitotuotteet, kaikenlaiset piimät ja rahkat.
itäisen perinteen rahkapiirakastakin on tullut koko kansan herkku.
meillä vaan nyt ollaan niin koukussa lehmänmaitoon. - Hei perinnetietoiset
Minulla taas on käsitys, että pasha on erityisesti karjalainen perinne, joka perustuu paaston aikana säästyneitten maidon (maidosta rahkaa, säilyy) ja munien käyttämisestä juhlan aineksiksi pääsiäisenä. Ainakin kaikki pasha-ohjeeni olen saanut karjalaisilta! Länsi-Suomessa en ole pashaa tavannut?
Korjatkaa jos olen väärässä! Saa laittaa miinuksenkin jos hyvittaa! - Yx ortodoksi
Venäläinen ystäväsi ei tunne perinnettä, koska se heillä pääsi niin pahasti katkeamaan. Venäläisitä pääsiäisherkuista tunnetuimpia ovat pasha (pääsiäisrahkajuusto) ja kulitsha ja baba, jotka ovat leivonnaisia
- Yx ortodoksi
On venäläistä perinnettä. Tavaksi tuli tehdä paaston aikana kertyneestä maidosta rahkaa ja siitä sitten pääsiäisrahkajuustoa eli pashaa. Paaston aikanahan ei syödä maitotuotteita. Pashaa pannaan pääsiäispullan eli kulitshan päälle. Se on siis makeaa juustoa eikä mikään leivonnainen. Me suomalaiset olemme "venäläisortodokseja" eli meillä on samat tavat ja samat pääsiäisruuat kuin venäläisillä.
- juustoton
Vai makeaa juustoa.. jos rahka, kananmunat, kerma, sokeri jne ovat juuston aineksia niin sitten se kai on juustoa.
- dhathh
En koe olevani venäläis ortodoksian harjoittaja.Vaan ortodoksi uskova.En ymmärrä miten venäläisyys ortodoksiaan liittyy kuten kreikkalaisuuskaan.Minusta ortodoksisuus ei ole venäjällä syntynyt asia kyllä alkukirkko on syntynyt jossain aivan muualla kuin kreikassa tai venäjällä eikä minusta ole syytä painottaa mitään kansallisuutta tai kulttuurisia tapoja tässä uskonnollisessa yhteydessä.Ehkä se on tullut meille venäjältä mutta tämä on kuitenkin suomi ja emme kulu venäjän kirkkoon.Ei minulla mitään ketään vastaankaan ole tai ole minkään puolestakaan.En vain näe sillä merkitystä koska olen suomalainen ja uskon raamatun mukaan en kansallisien tapojen.
En tiedä onko se sitten jotenkin väärin.
Minusta on eri asia missä kulttuurissa kukakin ortodoksi haluaa elää mutta en pitäisi kulttuuria tai kulttuurillisia tapoja mitenkään prioriteettina uskossa.
Olen kuullut sanottavan ettei olemitään oikeaa tai väärää ortodoksisuutta on vain eri tapoja eri maiden välillä.
Miksi pashaa kutsutaan juustoksi onko se siis juusto josta yleensä saan päänsärkyjä vaiko joku muu rahka tuote.Luulin että rahka on tehty samoilla hapateilla kuten yugurtit ja piimät.En tiennyt sen olevan juusto. - ulkosuomalainen2
Vanhoissa venalaisissa keittokirjoissa on kokonaiset luvut pashoista, kulitsoista ja baboista. On keitettya pashaa, keittamatonta, vadelmahillopashaa jne. Itsellani on venalaisen isomummon resepti. Kylla venalaiset ovat tehneet pashaa. Neuvostoliiton aikana perinteet paasivat pahasti rapistumaan, varsinkin kulinaristiset. Kulitsa on Venajalla aina korkea savupiippumainen leivonnainen. Sukuni joka asui vanhan rajan laheisyydessa teki leivan muotoisen kulitsan pullataikinan tapaisesta, siina oli 'XB' ja risti paalla. Sellaista en ole nahnyt sen kuummoin. Jossain muissa slaavilaisissa kulttuureissa 'pasha' tarkoittaa paasiaisleipaa vehnataikinasta eika heilla ole korkeaa savupiippumaista kulitsaa.
Suomen kirkon jumalanpalvelus- ja tapaperinteet ovat vahvasti venalaisia. Ainoastaan kristottelu taitaa olla puhtaasti karjalainen tapa - ainakaan en muualla ole siihen tormannyt. Mitaan muuta mika olisi puhtaasti "suomalaista" mita ei loytyisi Venajan kirkosta ei tule juuri mieleen (ikoniliinoja on varsinkin Ukrainassa, ikonimaalaustyyli on taalla venalainen, kirkot venalaisen mallisia, kirkkolaulu slaavilaista jne). Kirkkoslaavistakin taidettiin luopua jumalanpalveluskielena vasta 80-luvulla (tai sitten 70-luvulla). Etta kylla Suomen ortodoksisen kirkon "suomalaisuus" on aika lailla harhaa. Voi olla etta jota kuta harmittaa etta kaikki on niin venalaista mutta turha on tosiasioita kiistaa. - ukuhjkdk
Mutta eikö usko ole ari asia kuin kulttuuri ei ole kyse pelkästään venäjästä vaan vaikkapa kreikasta.Eikö uskossa ole tarkoitus harjoittaa uskoa eikä kulttuuria?
Kun ortodoksisuutta ei ole keksitty venäjällä eikä kreikassa niin miksi ihmiset kiistelevät kumpi on se oikea tapa ja riitelevät niisä ja jakavat seurakuntaa kahtia?
Pisti silmään tuo ikoninmaalaustyyli eli niitä siis on eri tyylejä ja joku väitti että jotkut ovat kauhistuksia.
Minusta on ikävää että uskova ihminen valitsee mihin palvelukseen hän menee.Itse käyn sekä suomalaisissa että kirkkoslaavisissa ja olen kyllä kuullut myös bysanttilaista laulantaa ja pidän siitä korvakuulolla enemmän.Laulu on tosin aina kaunista vaikkei se edes menisi nuotilleen.
Onko sinulla kuvaa tai reseptiö noista vattupashoista ja kulitsoista voisin kokeilla tehdä.
Tai voisinhan pyytää ystävältäni.Mutta sain siis käsityksen ettei venäjällä siis tätä perinnettä juurikaan harjoiteta ja ystäväni on toiminut venäjällä kokkina.Siksi ihmettelen tätä suomalaisten matkimis intoa.Olen vähän sellainen että en käsitä matkimista missään.Minusta on tylsää jos ihminen ei itse ole sitä mitä on vaan ottaa kaiken toisilta.
Tosin itselläni on feresi ja kunnioitan tiettyjä asioita mutten ole niitten suhteen kuitenkaan mikään fanaatikko niinkuin jotkut tälläkin palstalla että uskovat ortodoksisuuden olevan kokonaan venäjällä syntynyt ja että se on ainoa ja oikea tapa ja että suomen pitäisi muuttua venäjän kirkkoon vain siksi että se muinoin on tullut venäjältä.
Olen nhnyt mitä kulttuuri pahimmillaan tekee uskolle ja miten se vaikuttaa uskovien käytökseen.Silloin kun kulttuuri syrjäyttää jopa uskon. - muisteluksia ...
Pasha on minulle hiukan liian makeaa, en oikein osaa nauttia siitä, mutta muistan lapsuudestani babat, joista pidin valtavasti. Kaupungissa oli leipmo, joka leipoi babaa pääsiäiseksi. Myöhemmin sain tietää, että leipomon omistajasukuun kuului myös ortodokseja. Babat liittyivät sen ajan hienoihin perinteisiin, jotka ovat nyt jo kadonnut kaupungista.
- ulkosuomalainen2
Feresi ja sarafaanikin ovat nekin venalaista perua.....Aivan samanlaisia kolttuja vielapa sarafaanin nimella voin ostaa venalaisten tuotteiden nettikaupoista. Vaikka tietysti toisaalta ovathan suomensukuiset kansatkin osa Venajan historiaa......eivatka vain toisin pain.
Usko on uskoa ja se on sama kulttuurista riippumatta mutta sen kaytannolliset ilmenemismuodot ovat paikalliskulttuurista riippuvaisia. Vain 20 vuotta sitten suomalaisen ja venalaisen kirkon jumalanpalvelus- ja tapakulttuurin valilla ei ollut kaytannossa mitaan eroa. Venalaiset kayttavat huiveja ja kumartelevat enemman, siina kaikki. Olisi mahdoton erottaa venalaista kulttuuria Suomen ortodoksisesta kirkosta - jos kaikki jumalanpalvelus ja perinnaistapamme esim. vaihdettaisiin kreikkalaiseksi se olisi kovin outoa. Bysanttilainen kirkkolaulukaan ei autuaaksi tee. Sita paitsi se on kovin vaikeaa tehda oikein, ja en ole kylla kertaakaan kuullut kunnollista bysanttilaista kirkkolaulua Suomessa (olin vuosikausia kreikkalaisessa kirkossa ja tiedan milta sen tulee kuulostaa).
Kreikkalainen kirkko on sekin muuttunut aikojen kuluessa, varsinkin sina aikana kun Venetsia hallitsi Aegean merta. Kreikkalainen ikonitaide rappioitui kun Venajalla maalattiin viela huikeita ikoneita (Modernit ikonimaalarit ottavat vaikutteita eri tyyleista; Suomessa ikonit ovat yleensa lahinna venalaisittain maalattuja, jotain kreikkalaista vaikutusta nakyy mutta hyvin vahan). Venetsia yritti katolistaa Kreikan saaria kovalla kadella ja tasta jai jotain vaikutteita. Kreikkalaisilla kuten venalaisilla on omia pakanallisvaikutteisia ja taikauskoisia tapoja (esim. usko pahaan silmaan) joita en menisi kopioimaan.
Ryssaviha nakyy ja tuntuu Suomessa ja joskus tuntuu silta etta ihmiset eivat vain halua nahda tai tunnustaa kirkon venalaisia juuria. Ei meille ortodoksinen usko Kreikasta tullut.- ulkosuomalainen2
Tarkoitin etta on kaytannossa mahdotonta erottaa uskoamme ja kulttuuria silla niin monet asiat uskossamme, esim. jumalanpalveluskaava, jumalanpalvelusasut, kirkkotavat, kirkollisiin juhliin liittyvat perinteet esim. ristisaatot ovat kaikki kulttuurisesti maarittyneita. Jopa ristinmerkki tehdaan hiukan eri tavalla eri kulttuureissa (ja joskus hiukan eri kohdissa liturgiaa). Ei ole olemassa jotain yleisortodoksista "oikeaa" tapaa tehda asioita. . Suomen kirkko erottuu Venajan kirkosta hyvin vahan naissa asioissa. Esim. serbit, slovakit ja romanialaiset erottuvat huomattavan paljon enemman. Olen kaynyt paljon erilaisissa paikalliskirkoissa maailmalla asuessani, ja se on hyvin opettavaista, suosittelen. Suomen kirkon historia on ollut liian sitoutunutta Venajan kirkkoon jotta omaa kulttuuria olisi voimakkaasti omaleimainen. Oma kulttuuri on niin nuorta etta sita on hyvin vahan. Yksi mita Suomen kirkko kylla voisi tarjota muille on kristinoppileiri, fiksu keksinto, joka on luterilaista lainaa. Se on puhtaasti suomalais-skandinaavinen ilmio, sen soisi leviavan muuallekin ortodoksisuuteen. Olen mainostanut tata tuntemilleni venalaisille ulkomaan papeille ja jotkut nuoret papit ovat siita innostuneet tarjoamaan seurakunnan teini-ikaisille jotain vastaavaa.
- vmfhfyyfj
Olipa mukava kuulla erilaisia mielipiteitä.
En tarkoita toki ettenkö itse pitäisi kulttuurista ja toki ymmärrän että mistä se vaikutus on suomen ortodokseillekkin ja suomeen tullut.En vain ymmärrä sitä että joku sivuseikka tai kulttuuri nousee merkitykseltään ylu uskonnon tai syrjäyttää sen näinhän kai tapahtuu lähinnä ihmisten mielissä.On ikävää katsella jos ihmiset ja uskovat ovat kulttuurin takia tukkanuottasilla kirkoissa ja jos eivät siellä niin se sättiminen tulee ulos vaikkapa nimettöminä keskustelupalstoilla.Se antaa niin ikävän säväyksen ja jää miettimään että olenko oikeasti tälläisten ihmisten parissa.
No niihän sitä kai ollaan.Eihän sitä tiedä aina lähimäisestään sitä kaikkea.
Itselläni on Viipurilaisia juuria ja ties mistä.Minusta se on hauskaa tosin jostain syystä en ole ollut koskaan kiinnostunut suomalaisesta kulttuuriperinnöstä paljoakaan.Minusta sellaista ei oikeastaan ole.Tietty Allot ja muut modernit mutta jos verrataan vanhoihin kulttuureihin eihän meillä tunnu olevan mitään.Agraarikulttuuri jota ei tietysti sovi hävetäkkään mutta sellaista mitä etelämmässä on meillä ei ole.En koe suomeakaan historialtaan mitenkään mainittavan korkeakulttuurin maaksi.Riippuu tietysti mihin painottaa sanan kulttuuri.
Ymmärränhän minä että ne asiat kulkevat käsi kädessä muttei niistä olisi hyvä riidellä ja kiistää että tuo ja tuo on väärin ja tuolleen pitäisi.Jokaisen valinta kuitenkin.Emmehän me ole samanlaisia.
Mutta feresiä pakerran siksi että se on kaunis ja haluan kokeilla sen tekemistä ja siksi että esi-isiäni on niiltä seuduilta.Ja ehkä siksi että kansallispuvut ovat turhan kalliita ja rahastusta.Vaikkakin isotöisiö koska äitini on työkseen sellaisiakin tehnyt ja olen sivusta seurannut.
En tee sitä ortodoksisuuden vuoksi.Haluan maistella jotain pashan tapaista kyllä joskus kulitsaa voisi kokeilla tehdäkkin.Mutten taaskaan sen ortodoksisuuden vuoksi.Ehkä pyhäpäivän vuoksi.. ehkä ruoan tai ruokakulttuuria kokeillakseni mutten uskon vuoksi.
Tätä siis yritin sanoa.
Olisipa se mukava matkustella onneksi on tämä netti pääsee nettimatkalle erilaisiin paikkoihin vaikkei se yhtäsuuri elämys olekkaan kuin olla itse paikanpäällä.
Ja ikoneista sen verran että kauneus on katsoja silmissä ja omatunto jokaisen sielussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941783
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3591196Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181188- 961058
- 63848
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6774Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.141723- 46716
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690