Minulle tehtiin normitarkistukset alkuvuodesta hammaslääkärin toimesta. Ei löytynyt paikattavaa, ja vähäinen hammaskivikin poistettiin. Ei tulehdusta todettu. Todetiin kylläkin muutamia norm. syvempiä ientaskuja, mutta hammaslääkärin mielestä nämä eivät olleet ongelmallisia kun ei ollut tulehdusta ja ovat vain 3-4mm.
Nyt muutama kuukausi tarkastuksen jälkeen ikeneni ovat kipeytyneet ja vuotavat verta. Hyvin harvoin hammaslangatessa on vuosien varrella vähän tullut verta, mutta nyt suussa maistuu veri jo ruokailun yhteydessäkin.
Mietin voiko tämä johtua entisestäänkin tehostamastani hammaspuhtaudesta? Minulla on käytössä sähköhammasharja, olen luullut ettei sillä voi harjata liian kovaa tms.? Harjaan hampaat 2 * päivässä, hammaslanka suuvesi. Näin olen tehnyt vuosikausia, mutta nyt rupesin harjaamaan pitempiä aikoja ja hammaslankaan vieläkin tarkemmin.
Minulla on kuiva suu ja hammaslääkäri peloitteli, ettei kannata tuudittautua siihen uskoon, että hampaat olisivat ok. Voi kuulemma tulla tavallista herkemmin reikiä tms.
Verenvuoto ikenistä ja muutenkin arat ikenet
5
1837
Vastaukset
- hl
Verenvuoto johtuu ientulehduksesta, ei liian kovasta harjauksesta tai lankauksesta. Apteekista voi ostaa klooriheksidiini-suuvettä, joka yhdessä harjauksen ja lankauksen kanssa auttaa ientulehdukseen. Kannattaa ostaa myös plakkiväritabletteja niin näet saatko puhdistettua plakin ienrajoista ja hammasväleistä.
- nenuliina
Minulla on ollut koko ikäni enemmän tai vähemmän ientulehduksia ja sitä kautta verenvuotoa. Viimeinkin suostuin uskomaan että hampaiden hoitamiseni oli väärällä tolalla ja etsinkin uusia ohjeita ja sain suuni viikossa kuntoon.
Eli: Ikenet eivät tykkää liiallisesta rappauksesta, joten pidennetyllä harjauksella ja lankauksella tuhoat vain ikeniä. Hampaiden harjaukseen suositeltu aika on fluorin takia ja sitä ei todellakaan kannata ylittää. Riittää että hampaat käy kauttaaltaan läpi. Normi harjaus kyllä riittää niiden ruuanjämien poistoon. Lisäksi lopetin hammastahnankäytön ja siirryin laimean suolaveden käyttöön hampaiden puhdistuksessa (tätä suositellaan jos hammastahnat eivät sovellu). Suolavesi tappaa bakteereja ja nykyään suu tuntuu paljon raikkaammalta ympäri vuorokauden. Jos hammastahnasta ei halua luopua niin suolavedellä huuhtelun luulisi auttavan asiaa.
Fluoriahan ei välttämättä tarvita hampaiden hoitoon. Se vahvistaa kiillettä, mutta muutapa hyötyä hammastahnasta ei juuri ole. Itselläni on kova kiille, joten sitä myöten uskalsin kokeilla tuota pelkkää suolavesipesua. Pitää tarkastuttaa hammaslääkärillä suu jonkin ajan päästä. Yllättävintä suolaveden käytössä on kyllä ollut se että suu ei haise eikä maistu aamullakaan pahalle ja hampaat tuntuvat kiiltävän liukkailta. - haaaaampaaaat
Jos sinulla on kuiva suu, niin pitää olla pehmeä hammasharja, etteivät herkät ikenet rikkoudu harjatessa. Apteekista saat myös hyvät kuivalle suulle tarkoitetut hoitotuotteet esim. Biotenen hammastahna ja suuvesi.
Kuivassa suussa hampaat tosiaan reikiintyvät helposti ja muutkin sairaudet vaanivat nurkan takana, joten suun hygieniasta on pidettävä hyvä huoli ja hammaslääkärillä pitäisi käydä useammin.
Minulla on myös kuiva suu ja oma hammaslääkäri on antanut todella hyvät hoito-ohjeet. Kannattaa kääntyä aina asiantuntijan puoleen.... - Liian tehokas
Käytän elmexin tuotteita hammaslääkärin kehotuksesta. Itse olen huomannut, etteivät ne kirvele, kuten jotkut muut tuotteet.
Itsestä tuntuisi oudolta, jos ikenet olisivat laajamittaisesti tulehtuneet muutamassa kuukaudessa, koska tämmöistä ei ole aiemmin todettu ja olen hyvin huolehtinut hygieniasta. Ja hampaat siis tarkistettu helmikuussa. Kun verenvuoto alkoi käytin klooriheksidiini-suuvettä (jota joku jo suosittelikin) 2 viikon kuurin varmuuden vuoksi, eikä tällä ollut mitään vaikutusta.
Olen varannut hammaslääkärille uuden ajan. Saa nähdä mitä hän toteaa verenvuodon syyksi. Jos jollakin kiinnostaa, voin kirjoittaa tänne, kun olen lääkärissä käynyt.- Hoidettu pois
Sain aikanaan ientulehduksen kuriin helposti kun vaihdoin hammastahnan Corsodyl-geeliin ja pesin sillä hampaani (sisältää klooriheksidiiniglukonaattia, eli vastaa tuota suuvettä). Nytkin käytän sitä ajoittain jos tulee jotain tulehduksia suuhun, ientulehdusta ei enää ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941769
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351628- 911373
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47928
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38918Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9914- 46872
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849