Kuka voikaan ottaa autoon vakuutukset?

Kepa72

Itselläni ei yhtään bonuksia autovakuutuksiin ole, joten tulisi halvemmaksi ottaa ne avokin nimiin, mutta mites sitten menee seuraavat seikat?

Esimerkkinä1: Jos minut on merkitty auton omistajaksi, avopuolisoni on merkitty haltijaksi. Voiko silloin avokki ottaa autovakuutukset omiin nimiinsä? Jos avokki nyt sitten ottaa/voi ottaa ne nimiinsä, niin kuinka vakuutusyhtiöt suhtautuu siihen, että minä käytän autoa pääsääntöisesti ja jos minä sitten sen satun ruttaamaan?
Eikö haltijana kuuluisi olla se joka autoa käyttää? Vai onko sillä mitään merkitystä?

Esimerkki2: Avokki on auton omistaja ja minä haltija. Voiko omistaja ottaa vakuutukset? Ja minä ajella sillä huoletta?

Esimerkki3: Entä, jos isäni haluaisi maksaa vakuutukset puolestani ja nimenomaan ottaa ne nimiinsä. Miten tässä tilanteessa tulisi toimia jotta se onnistuisi?

Vai voisinko minä olla omistaja sekä haltija ja avokkini/isäni toinen haltija, joka maksaa vakuutukset ja ottaa ne nimiinsä?

4

12574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nxc,mzvn,.mn

      Ensinnäkin, autonomistussuhteet (samoin kuin kaiken muunkin omaisuuden) kannattaa laittaa virallisiin papereihin todellisuuden mukaisesti. kenen autosta tarkkaan otaten on kysymys?

      Jos sinulla ei ole vakuutusbonuksia, et niitä saakaan, jos et ole vakuutuksenottaja (eikä tule kolareita).

      1) Jos sinä olet omistaja ja avokkisi haltija, haltija ottaa vakuutukset ja maksaa ajoneuvoveron. Sinänsa on herttaisen yhdentekevää, kuka vakuutusmaksun varsinaisesti maksaa. Auton kuljettajanlla ei ole merkitystä, korvausket maksetaan atuon liikennevakuutuksesta (oma vika) tai kaskosta (jonkun muun vika). Haltijaksi laitetaan usein se, joka autoa käyttää, mutta saman perheen sisällä taktikointia harrastetaan. Mutta mahd. bonukset kertyy vakuutuksenottajalle edelleen.

      2) Jos avokki on omistaja ja sinä haltija, avokki voinee ottaa liikennevakuutuksen haltijan sijasta. Miksi sinut ylipäänsä pitää laittaa haltijaksi?

      3) Jos isäsi haluaa maksaa vakuutukset, hänen pitäis olla auton haltija. Omistaa voi sinä tai avokki.

      4) Jos sinä olet auton omistaja, et voi olla samalla haltija!

    • kaikki käy

      Joo, onnistuu siten tosiaan että sinä olet omistaja ja avokki/isäsi haltija. Tällöin haltija maksaa. Onnistuu myös siten että molemmat on omistajia jolloin bonukset voi käyttää. Bonukset voi myös siirtää samassa taloudessa asuvalta, jos vain sinä olet omistaja.

      • fädklö

        Bonusten siirto: Lainaus liikennevakuutusehdoista (Pohjola):

        "Vakuutuksenottaja voi siirtää ajoneuvon vakuutukseen
        liittyvän vahinkohistorian omaan tai hänen puolisonsa vakuutukseen--.
        Puolisolla tarkoitetaan myös henkilöä, jonka kanssa vakuutuksenottaja on rekisteröidyssä parisuhteessa. Puolisoksi katsotaan myös avopuoliso edellyttäen, että avioliitonomainen suhde on jatkunut vähintään kaksi vuotta tai
        että avopuolisoilla on yhteinen lapsi.
        Kuolleen henkilön vahinkohistoria siirtyy hänen kuolinpesälleen. Kuolinpesän nimiin muutetulta vakuutukselta vahinkohistoria voidaan
        siirtää vain leskelle (puolisolle tai henkilölle, joka rinnastetaan puolisoon)."

        Eli avokin bonukset voi siirtää, jos teisllä on yhteinen lapsi tai olette asuneet yhdessä vähintään 2 vuotta. Isäsi bonuksia et voi käyttää.


      • fädklö kirjoitti:

        Bonusten siirto: Lainaus liikennevakuutusehdoista (Pohjola):

        "Vakuutuksenottaja voi siirtää ajoneuvon vakuutukseen
        liittyvän vahinkohistorian omaan tai hänen puolisonsa vakuutukseen--.
        Puolisolla tarkoitetaan myös henkilöä, jonka kanssa vakuutuksenottaja on rekisteröidyssä parisuhteessa. Puolisoksi katsotaan myös avopuoliso edellyttäen, että avioliitonomainen suhde on jatkunut vähintään kaksi vuotta tai
        että avopuolisoilla on yhteinen lapsi.
        Kuolleen henkilön vahinkohistoria siirtyy hänen kuolinpesälleen. Kuolinpesän nimiin muutetulta vakuutukselta vahinkohistoria voidaan
        siirtää vain leskelle (puolisolle tai henkilölle, joka rinnastetaan puolisoon)."

        Eli avokin bonukset voi siirtää, jos teisllä on yhteinen lapsi tai olette asuneet yhdessä vähintään 2 vuotta. Isäsi bonuksia et voi käyttää.

        joo olipas hyvä tieto toi ,että avokin bonukset ja historian voi siirtää avokilla 15 vuotta vakuutukset minä ainoastaan maksanut ja ajanut. onko tosi, että onnistuu hyvää kesän jatkoa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      60
      1565
    2. 43
      944
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      68
      911
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      899
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      849
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      41
      788
    7. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      54
      787
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      765
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      742
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      692
    Aihe