Kuka voikaan ottaa autoon vakuutukset?

Kepa72

Itselläni ei yhtään bonuksia autovakuutuksiin ole, joten tulisi halvemmaksi ottaa ne avokin nimiin, mutta mites sitten menee seuraavat seikat?

Esimerkkinä1: Jos minut on merkitty auton omistajaksi, avopuolisoni on merkitty haltijaksi. Voiko silloin avokki ottaa autovakuutukset omiin nimiinsä? Jos avokki nyt sitten ottaa/voi ottaa ne nimiinsä, niin kuinka vakuutusyhtiöt suhtautuu siihen, että minä käytän autoa pääsääntöisesti ja jos minä sitten sen satun ruttaamaan?
Eikö haltijana kuuluisi olla se joka autoa käyttää? Vai onko sillä mitään merkitystä?

Esimerkki2: Avokki on auton omistaja ja minä haltija. Voiko omistaja ottaa vakuutukset? Ja minä ajella sillä huoletta?

Esimerkki3: Entä, jos isäni haluaisi maksaa vakuutukset puolestani ja nimenomaan ottaa ne nimiinsä. Miten tässä tilanteessa tulisi toimia jotta se onnistuisi?

Vai voisinko minä olla omistaja sekä haltija ja avokkini/isäni toinen haltija, joka maksaa vakuutukset ja ottaa ne nimiinsä?

4

14330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nxc,mzvn,.mn

      Ensinnäkin, autonomistussuhteet (samoin kuin kaiken muunkin omaisuuden) kannattaa laittaa virallisiin papereihin todellisuuden mukaisesti. kenen autosta tarkkaan otaten on kysymys?

      Jos sinulla ei ole vakuutusbonuksia, et niitä saakaan, jos et ole vakuutuksenottaja (eikä tule kolareita).

      1) Jos sinä olet omistaja ja avokkisi haltija, haltija ottaa vakuutukset ja maksaa ajoneuvoveron. Sinänsa on herttaisen yhdentekevää, kuka vakuutusmaksun varsinaisesti maksaa. Auton kuljettajanlla ei ole merkitystä, korvausket maksetaan atuon liikennevakuutuksesta (oma vika) tai kaskosta (jonkun muun vika). Haltijaksi laitetaan usein se, joka autoa käyttää, mutta saman perheen sisällä taktikointia harrastetaan. Mutta mahd. bonukset kertyy vakuutuksenottajalle edelleen.

      2) Jos avokki on omistaja ja sinä haltija, avokki voinee ottaa liikennevakuutuksen haltijan sijasta. Miksi sinut ylipäänsä pitää laittaa haltijaksi?

      3) Jos isäsi haluaa maksaa vakuutukset, hänen pitäis olla auton haltija. Omistaa voi sinä tai avokki.

      4) Jos sinä olet auton omistaja, et voi olla samalla haltija!

    • kaikki käy

      Joo, onnistuu siten tosiaan että sinä olet omistaja ja avokki/isäsi haltija. Tällöin haltija maksaa. Onnistuu myös siten että molemmat on omistajia jolloin bonukset voi käyttää. Bonukset voi myös siirtää samassa taloudessa asuvalta, jos vain sinä olet omistaja.

      • fädklö

        Bonusten siirto: Lainaus liikennevakuutusehdoista (Pohjola):

        "Vakuutuksenottaja voi siirtää ajoneuvon vakuutukseen
        liittyvän vahinkohistorian omaan tai hänen puolisonsa vakuutukseen--.
        Puolisolla tarkoitetaan myös henkilöä, jonka kanssa vakuutuksenottaja on rekisteröidyssä parisuhteessa. Puolisoksi katsotaan myös avopuoliso edellyttäen, että avioliitonomainen suhde on jatkunut vähintään kaksi vuotta tai
        että avopuolisoilla on yhteinen lapsi.
        Kuolleen henkilön vahinkohistoria siirtyy hänen kuolinpesälleen. Kuolinpesän nimiin muutetulta vakuutukselta vahinkohistoria voidaan
        siirtää vain leskelle (puolisolle tai henkilölle, joka rinnastetaan puolisoon)."

        Eli avokin bonukset voi siirtää, jos teisllä on yhteinen lapsi tai olette asuneet yhdessä vähintään 2 vuotta. Isäsi bonuksia et voi käyttää.


      • fädklö kirjoitti:

        Bonusten siirto: Lainaus liikennevakuutusehdoista (Pohjola):

        "Vakuutuksenottaja voi siirtää ajoneuvon vakuutukseen
        liittyvän vahinkohistorian omaan tai hänen puolisonsa vakuutukseen--.
        Puolisolla tarkoitetaan myös henkilöä, jonka kanssa vakuutuksenottaja on rekisteröidyssä parisuhteessa. Puolisoksi katsotaan myös avopuoliso edellyttäen, että avioliitonomainen suhde on jatkunut vähintään kaksi vuotta tai
        että avopuolisoilla on yhteinen lapsi.
        Kuolleen henkilön vahinkohistoria siirtyy hänen kuolinpesälleen. Kuolinpesän nimiin muutetulta vakuutukselta vahinkohistoria voidaan
        siirtää vain leskelle (puolisolle tai henkilölle, joka rinnastetaan puolisoon)."

        Eli avokin bonukset voi siirtää, jos teisllä on yhteinen lapsi tai olette asuneet yhdessä vähintään 2 vuotta. Isäsi bonuksia et voi käyttää.

        joo olipas hyvä tieto toi ,että avokin bonukset ja historian voi siirtää avokilla 15 vuotta vakuutukset minä ainoastaan maksanut ja ajanut. onko tosi, että onnistuu hyvää kesän jatkoa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1024
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      898
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      777
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      83
      685
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      496
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Tulimme yöllä reissusta kotosalle

      niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa
      Kiuruvesi
      30
      460
    Aihe