"Laaja musiikkimaku"

kuulija xc

Mitä mielestänne on laaja musiikkimaku? Tai mitä se ei ole?
Itse en koskaan sano itselläni olevan laaja musiikkimaku. Tässä muutamia subjektiivisia havaintoja: Henkilö joka kehuskelee omaavansa laajan musiikkimaun, todennäköisesti:

a) Kuuntelee Kotiteollisuutta, Lady Gagaa ja Mambaa. Eli sitä mitä pari kaupallista radiokanavaa tarjoaa, ja näin saa henkilön kuvittelemaan että muutama täysin eri genrestä tuleva artisti tarkoittaa laajaa musiikkimakua. Sen sijaan esim. Miles Davisista tai Stoogesista henkilö ei ole kuullutkaan.

b) Henkilö joka muistaa ulkoa mahtavan määrän esim. metallin tai hip-hopin alagenrejä ja on tarkka genrepoliisi, joka ei kuuntele mitään kontekstin ulkopuolelta. Käy kiivaita keskusteluja onko tämä nyt trash vai speedmetallia taikka ug:ta tai mainstreamia.

c) Oma lukunsa ovat sitten nämä joille nimikkeiden määrä tai maantieteellinen eksotiikka on itseisarvo. Nämä lainaavat kassillisen levyjä kirjastosta muistamatta jälkeenpäin yhtäkään nimeltä ja nilittävät että tämä kroatialainen folkyhtye ei ole suosittu koska suurimmalla osalla ihmisistä on niin paska maku.

Henkilö jolla oikeasti on laaja musiikkimaku, yleensä joutuu tekemään jonkinlaisia kompromisseja kun ei ehdi tai ei ole varaa tutustua kaikkeen haluamaansa tai käydä keikoilla. Ja mitä enemmän asiaan tutustuu (esim. jonkun soittimen opettelun kautta) huomaa miten se oma musiikillinen otos näyttää aina vain kutistuvan, mitä enemmän törmää uuteen materiaaliin.

41

2108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SoittajaMies89723498

      Laaja musiikimaku ainakin itsellä tarkoittaa sitä, että kuuntelen paljon erillaista musiikkia ja vieläpä pidän monenlaisesta musiikista, tähän tietysti kuuluu ei kaupallinen ja kaupallinen musiikki.

      Mä ainakin koen oman musiikkimakuni laajaksi.
      Kuuntelen mm. klassista musiikkia, jazzia, folkia, countrya, rockia, metallia, poppia jne. noita eri genrejähän riittää ja niiden ala genrejä.
      Itse en niinkään välitä mihinkä genreen musiikki kuuluu vaan enempi mulla vaikuttaa se, että pidän kuulemastani.

      Sinänsä on mielenkiintoista, että vieläkin törmää uusiin asioihin ja juttuihin.
      Soitan itse kitaraa ykkös soittimena, pianoa/koskettimia, bassoa ja vähän rumpujakin ja täytyy sanoa, että vaikka on paljon tullut tehtyä niin ei vaan kerkiä kaikkia juttuja tehdä eli kyllähän siis joo joutuu tekemään myöskin jonkin asteisia kompromissejä musiikinkin suhteen.

      Yksi mielenkiintoisimmista asioita mihinkä tänä päivänä olen törmännyt musiikissa on se, että porukat tietää eri rock- ja pop jne yhtyeitä ja jopa klassista musiikkia muttei kovinkaan moni yllätys yllätys tiedäkään paljonkaan Suomalaisista kansansävelmistä, tottakait porukat sitten tietää Paula Koivuniemen tai Kotiteollisuuden mutta tosissaan ei Suomalaisia kansan sävelmiä, mikä on harmi koska niistäkin löytyy nättejä melodisia sävelmiä joita voi käyttää uusilla tavoilla ja sovittaa jos ei suoraan istu omaan pirtaan alkuperäisinä.

      Mielenkiintoinen aihe.

      • Talla pohjaan

        > "Laaja musiikimaku ainakin itsellä tarkoittaa sitä, että kuuntelen paljon erillaista musiikkia ja vieläpä pidän monenlaisesta musiikista, tähän tietysti kuuluu ei kaupallinen ja kaupallinen musiikki.

        Mä ainakin koen oman musiikkimakuni laajaksi.
        Kuuntelen mm. klassista musiikkia, jazzia, folkia, countrya, rockia, metallia, poppia jne. noita eri genrejähän riittää ja niiden ala genrejä.
        Itse en niinkään välitä mihinkä genreen musiikki kuuluu vaan enempi mulla vaikuttaa se, että pidän kuulemastani."

        Tuo on mielestäni aika hyvä kuvaus laajasta musiikkimausta. Musiikki on se ratkaiseva tekijä eli sen laatu eikä niinkään laji. Tuo laatuvaatimuskinkin on tapauskohtaisesti aika häilyvä käsite, jokin piisi saattaa kolahtaa ihan kohtalaisesti vaikka olisikin musiikillisesti "huono".

        Oma musiikkimakuni osuu aktiivisemman harrastamisen osalta ehdottomasti rockiin. mielusimpia alalajeja ovat proge, 60-luvun jälkipuoli, 70-luku, jazz rock, fuusio, hard rock, heavy rock, heavy metal, prog metal,... Tyylillisesti asian voisin kiteyttää 'Dire Straiststa Dream Theateriin'.

        Passivisemman harrastamisen eli diggaamisen piiriin sisällytän muun rockin ohella klassista, jazzia, soulia, poppia ja iskelmää tapauksesta riippuen. En pyri olemaan 'musiikin suhteen kaikkiruokainen', kuten joskus kuulee jonkun kuvailevan musiikkimauttomuuttaan.

        Hiphoppia ja/eli räppiä en yleisesti ottaen voi sietää. Myös kaikenlainen tusinameininki ja mitäänsanomattomuus ei innosta. Iskelmämusiikisssakin on upeita helmiä aiemmilla vuosikymmenillä, nyttemmin harvemmin.


    • laaja musamaku

      käsitän sen niin että kuuntelee kaikenkarvasta musaa, aina klassisesta tranceen. Ainoot mitkä ei itelleni uppoa on räp, jazz ja örinähevi eikä tylsät country luritukset!

    • ...

      Ei riitä aika laajaan musiikkimakuun. Pääsääntöisesti kuuntelen heavy metal - NWOBHM - thrash - death/black - linjan (genrehömpötyksiä kronologisesti!) metallimusiikkia, mutten tämänkään rajan sisällä kykene tutustumaan tarpeeksi monen orkesterin diskografiaan halutulla antaumuksella. Vasta 2000- luvun puolivälissä opin kuuntelemaan musiikkia ajatuksen kanssa, joten sukupolvi sitten levyttäneitä legendoja olen bongannut liian myöhään. Hävettää, etten vieläkään hallitse mm. Purplen, Sabbathin, Priestin tai Saxonin tuotantoa, kun taas Lamb Of Godin myötä totuin mörinään :(. 4 vuosikymmentä on liikaa!

      Laiskuuden takia metallin ulkopuolista musiikkia käsittelevä vuodatus jääköön hamaan tulevaisuuteen.

    • Retkuilija

      Helpompi luetella mitä EN kuuntele:

      -Örinämetalli
      -Rap/hip hop (ihan muutamia poikkeuksia löytyy)
      -Tusina iskelmä

      • bläk an bluu

        TÄSMÄLLEEN SAMAA MIELTÄ !!!! sielunkumppani !

        muutama räp esitys on kuunneltavaa, muutama korkeatasoinen iskelmä samoin.


    • ...

      Mitä on "kuunteleminen"? Kohtuullisen epäselvä termi mielestäni.

      Tusinakuuntelijan kuuntelema musiikki käsittää kaiken mitä sietäisi kuunnella sivukorvalla, eli "kaikkea paitsi örinäheviä ja räppiä". Tällainen henkilö tuntee nimeltä radioiden soittolistoihin kiinni syöpyneitä valtavirran megatähtiä, mutta osaa nimetä ehkä muutaman hittibiisin. Tusinakuuntelijalla ei mielestäni ole musiikkimakua olemassakaan.

      • those were the days

        No eipä sitten tosiaan näköjään olekaan mulla musiikkimakua! :-D Aika jännä kun olen ajatellut että se on aika laaja. Mutta tuo kuvauksesi sopii minuun täydellisesti.

        En varsinaisesti kuuntele enää nykyään mitään, mutta ei tarvitse kovin monella kauppareissulla olla radio auki kun ne tämän hetken hittibiisit on mieleen syöpyneet. Mitään ei niistäkään tiedä sillä juontajat eivät nykyään kerro mistään mitään vaan enimmäkseen hihittelevät parinsa kanssa jotain omia juttujaan. Sitä samaa musiikkia tulee joka tuutista ja se on enimmäkseen varsin mitäänsanomatonta. Missä kaikki erikoisohjelmat, onko niitä enää?

        Silloin joskus niitä hittibiisejäkin esiteltiin vain tunnin verran päivässä radiossa ja televisiossa. Tai yksi kiva erikoisohjelma kerran viikossa. Ja niitä biisejä sitten kytättiin nauhurin ja c-kasetin kanssa! :-) Ja jos joskus kuuli jotain mielenkiintoista niin mentiin divariin penkomaan vanhoja musiikkilehtiä ja etsimään tietoa esittäjästä. Nykyään musiikkia tuppaa joka tuutista kokoajan, ei tässä touhussa ole enää mitään fiilistä.


      • aiheen alkaja

        Hyvä pointti tämäkin. Onko se vielä kuuntelemista jos radio on toisessa huoneessa auki kun imuroi? Eihän se.


    • Vanha ketju, tiedän. Olen kai liian laiska aloittamaan uutta =)

      Laaja musiikkimaku tarkoittaa sitä, että kuuntelee musiikkia kaikista musiikkigenreistä, joita tietää olevan olemassa ja ottaa selville uusista genreistä, joista ei vielä kuuntele musiikkia ja etsii artisteja ja bändejä joita kuunnella ja etsii joskus uutta nykymusiikkiakin, jos sieltä löytyisi kiinnostavaa kuunneltavaa. Ja ehkä vielä lisäksi voi lukea musiikkiaiheisia kirjoja ja lehtiä ja artistien elämäkertoja/omaelämäkertoja/muistelmia ja jos kiinnostusta/osaamista/aikaa riittää voi vielä itse soittaa jotain soitinta ja käydä keikoilla kuuntelemassa musaa tai itse keikkailla soittamassa.

      Itse kuuntelen musiikkia mistä vain genrestä ja myös monesti etsin artisteja ja bändejä, joita en ole ennen kuunnellut ja luen välillä musiikkiaiheisisa kirjoja ja joskus musiikkilehtiäkin. Keikoilla en yleensä käy enkä soita mitään soitinta (aikoinaan vähän pianoa, mutta se loppui siihen, kun opettaja sanoi ettei mulla ole oikein muusikon sormet, mun sormet aika lyhyet ja eivät oikein taivu pitkiin kosketinväleihin). No, sitä ahkerammin sitten kuuntelen musiikkia, kun ei musta tullut mitään muusikkoa =) Juuri nyt kuuntelen Miles Davisia ja viimeaikoina on kuuntelulistalla ollut myös esim. Led Zeppelin, Rush , Judas Priest ja Robert Plantin soolotuotanto sekä soulartisti Solomon Burkin musiikki. Olen myös kahlannut uskollisesti Led Zeppelinistä tehtyä bändihistoriikkia "Jättiläisen aika" ja seuraavana vuorossa olisi lukea Rob Halfordin muistelmat jahka se ensin ilmestyy (lokakuussa pitäisi).

    • Niin ja viimeaikoina olen kuunnellut vielä Greta van Fleetia (uusi usalainen rockbändi, jossa neljä noin vähän yli 20-vuotiasta nuorta miestä).

    • Avoin suhtautuminen eri musiikin tyylilajeihin on olennainen asia, jos haluaa alkaa kuunnella musiikkia kuin vain yhdestä tai muutamasta genrestä.

    • Voin ihan hyvin kuunnella esim. vaikka Junnu Vainiota tai jotain Jope Ruonansuun huumorikappaletta ja sitten seuraavana hetkenä vaikka jazzia (esim. M Davis tai Artie Shaw) tai jotain klassista rockia tai sitten jotain popia (esim. Culture club tai Pet shop boys tai vaikka Adam Lambert). Joskus saatan heittää sekaan vaikka jonkun kansansävelmänkin tai vaikka kreikkalaista musiikkia ja sitten mieleni tekeekin jo vaikka countrya tai folkkia (esim. John Denver, Willie Nelson) tai vaikka Roy Orbisonin tai Shirley Basseyn musiikkia ja joskus saatan sekoittaa pakkaa myös jollain klassisen musiikin sävelmällä.

    • Anonyymi

      Minä en kuuntekle poppia vaan klassista ja siitä huolimatta tai juuri sen vuoksi minulla on laaja musiikkimaku. minulle kelpaa niin Mozartit, Beethovenit, Alfvenit, Melartinit kuin Kokkoset ja Meriläisetkin.

      • Hyvä hyvä =) Kun itse aikoinaan kuuntelin pääsääntöisesti klassista, ei mulla ollu siinä ihan noin laaja maku. Kuuntelin kyllä eri säveltäjiä (lähinnä 1600-1700 -lukujen piiristä), mutta eniten luukutin Mozartia. Sitten vasta myöhemmin tässäkin genressä alkoi musiikkimaku laajentua ja löysin esim. Camille Saint-Saënsin ja sellaisiakin barokkisäveltäjiä, joiden kappaleita en ollut aikaisemmin kuunnellut.

        Sibelius ei mene kyllä vieläkään mulla oikein Waltze Triesteä lukuunottamatta ja muita suomalaisia kuten Melartinia ja Kokkosta ja vaikka Einojuhani Rautavaaraa en kuuntele. Nykyään en kauheasti muutenkaan enää kuuntele tuota klassista, mutta joskus saatan jonkun kappaleen kuunnella, mutta silloin se on lähinnä barokkimusiikkia tai Camille Saint-Saënsin "Eläinten karnevaali" tai keskiaikaista musiikkia, jos se lasketaan klassiseksi.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Hyvä hyvä =) Kun itse aikoinaan kuuntelin pääsääntöisesti klassista, ei mulla ollu siinä ihan noin laaja maku. Kuuntelin kyllä eri säveltäjiä (lähinnä 1600-1700 -lukujen piiristä), mutta eniten luukutin Mozartia. Sitten vasta myöhemmin tässäkin genressä alkoi musiikkimaku laajentua ja löysin esim. Camille Saint-Saënsin ja sellaisiakin barokkisäveltäjiä, joiden kappaleita en ollut aikaisemmin kuunnellut.

        Sibelius ei mene kyllä vieläkään mulla oikein Waltze Triesteä lukuunottamatta ja muita suomalaisia kuten Melartinia ja Kokkosta ja vaikka Einojuhani Rautavaaraa en kuuntele. Nykyään en kauheasti muutenkaan enää kuuntele tuota klassista, mutta joskus saatan jonkun kappaleen kuunnella, mutta silloin se on lähinnä barokkimusiikkia tai Camille Saint-Saënsin "Eläinten karnevaali" tai keskiaikaista musiikkia, jos se lasketaan klassiseksi.

        Kyllä se lasketaan mutta on aivan hämmästyttävää tai jopa täysin käsittämätöntä että olet hylännyt noin suuressa määrin klassisen musiikin sen kerran löydettyäsi siirrtyttyäsi popin pariin ja musiikkimakusi on minun makuuni nähden kulkenut aivan vastakkaiseen suuntaan kun yleensähän siirrytään popista klassiseen eikä toisin päin. Minä kuuntelin alle kymmenen vanhana Frediä ja muuta suomalaista iskelmää ja diskoa kunnes vähitellen löysin klassisen musiikin pariin. Juuri nyt kuuntelen Tuukkasen viulukonserttoa ja juuri sitä ennen meri sinfonian viimeistä osaa larghetto ma non troppoa. Minäkin kuuntelin ja suorastaan palvoin Mozartia ennen mutta nykyisin kuuntelen mieluummin 1900 luvun suomalaista musiikkia vaikka ei siitä ole kauaa kun kuuntelin myös Mozartin Jupiter sinfoniaa.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Hyvä hyvä =) Kun itse aikoinaan kuuntelin pääsääntöisesti klassista, ei mulla ollu siinä ihan noin laaja maku. Kuuntelin kyllä eri säveltäjiä (lähinnä 1600-1700 -lukujen piiristä), mutta eniten luukutin Mozartia. Sitten vasta myöhemmin tässäkin genressä alkoi musiikkimaku laajentua ja löysin esim. Camille Saint-Saënsin ja sellaisiakin barokkisäveltäjiä, joiden kappaleita en ollut aikaisemmin kuunnellut.

        Sibelius ei mene kyllä vieläkään mulla oikein Waltze Triesteä lukuunottamatta ja muita suomalaisia kuten Melartinia ja Kokkosta ja vaikka Einojuhani Rautavaaraa en kuuntele. Nykyään en kauheasti muutenkaan enää kuuntele tuota klassista, mutta joskus saatan jonkun kappaleen kuunnella, mutta silloin se on lähinnä barokkimusiikkia tai Camille Saint-Saënsin "Eläinten karnevaali" tai keskiaikaista musiikkia, jos se lasketaan klassiseksi.

        Tarkoitatko Valse Tristeä eikä Triesteä?


      • Anonyymi

        "Minä en kuuntekle poppia vaan klassista ja siitä huolimatta tai juuri sen vuoksi minulla on laaja musiikkimaku. minulle kelpaa niin Mozartit, Beethovenit, Alfvenit, Melartinit kuin Kokkoset ja Meriläisetkin."

        Sehän on kiva vaan maistuuko Sibelius? Entä Grieg?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä en kuuntekle poppia vaan klassista ja siitä huolimatta tai juuri sen vuoksi minulla on laaja musiikkimaku. minulle kelpaa niin Mozartit, Beethovenit, Alfvenit, Melartinit kuin Kokkoset ja Meriläisetkin."

        Sehän on kiva vaan maistuuko Sibelius? Entä Grieg?

        Olenhan jo kertonut etten voi oikein sietää kummankaan musiikkia, Sibeliuksen musiikki on liian sentimentaalista ja Griegin imelää eikä hän säveltänyt sinfonioita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko Valse Tristeä eikä Triesteä?

        Valse Triste, sitä tarkoitin. En vain ollut ihan varma miten se kirjoitetaan =)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se lasketaan mutta on aivan hämmästyttävää tai jopa täysin käsittämätöntä että olet hylännyt noin suuressa määrin klassisen musiikin sen kerran löydettyäsi siirrtyttyäsi popin pariin ja musiikkimakusi on minun makuuni nähden kulkenut aivan vastakkaiseen suuntaan kun yleensähän siirrytään popista klassiseen eikä toisin päin. Minä kuuntelin alle kymmenen vanhana Frediä ja muuta suomalaista iskelmää ja diskoa kunnes vähitellen löysin klassisen musiikin pariin. Juuri nyt kuuntelen Tuukkasen viulukonserttoa ja juuri sitä ennen meri sinfonian viimeistä osaa larghetto ma non troppoa. Minäkin kuuntelin ja suorastaan palvoin Mozartia ennen mutta nykyisin kuuntelen mieluummin 1900 luvun suomalaista musiikkia vaikka ei siitä ole kauaa kun kuuntelin myös Mozartin Jupiter sinfoniaa.

        Totta puhut, että iän karttuessa usein siirrytään joko iskelmään ja/tai tangomusiikkiin ja/tai tuohon klassiseen ja ehkä myös oopperaan. Mulla taas on käynyt päinvastoin. Teininä luukutin tuota klassista ja hieman yli parikymppisenä ja nyt klassisen musiikin kuuntelu on vähemmistössä ja tänä päivänä kuuntelen eniten ehkä klassista rockia (joskus myös heavya) ja toisiks eniten ehkä soulia, funkia, jazzia, countrya, folkia, poppia ja elokuvamusiikkia. Ja sitten vaihdellen muita musiikin tyylilajeja aina kansanmusiikkiin ja etniseen asti.

        En tiedä muuta syytä miksi en nykyään kuuntele enää niin paljon klassista kuin sen, että aikoinaan kuuntelin sitä niin paljon, että sain vissiin jonkinlaisen yliannostuksen. Etenkin Mozartia en nykyään pysty enää kauheasti kuuntelemaan. Sen sijaan esim. klassista rockia voisin kuunnella vaikka kuinka. Musiikkimaun laajentuessa ja eritoten rockmusiikin myötä tuntuu, että olen joissain asioissa vain nuorentunut ja katselen maailmaakin hieman värikkäämpien lasien takaa. En enää rajoita itseäni niin paljon kuin esim. teininä, jolloin ajattelin, että on hienon ihmisen merkki, jos kuuntelee vain klassista. Olen löytänyt niin hienoja artisteja ja bändejä muunkinlaisesta musiikista, että olisin menettänyt paljon, jos mun musiikkimaku ei olisi laajentunut. Kipinän siihen, että voin alkaa kuunnella myös muunkinlaista musiikkia kuin vain klassita sain ehkä mun pikkusiskolta, joka kuunteli aikoinaan vähän kaikenlaista esim. Eminemiä, Beatlesia, The Rasmusta, Bob Dylania, John Lennonia, Billy Joelia, Peter, Paul and Marya ja Lionel Richiä, Jonny Cashia. Aloin esimerkiksi tykätä tuosta John Lennonin soolotuotannosta, kun mun sisko yhteen aikaan soitti sitä ja siitä se kai lähti ja löysin muitakin musiikkityylejä.


    • Mun isä taas tykkää ehkä eniten Tapio Rautavaarasta ja Harry Belafontesta. Joskus hän kuunteli myös Willie Nelsonia ja aikoinaan myös sota-ajan (toinen maailmansota ja talvi-ja jatkosota) aikaisia lauluja. Äidilläkin oli eläessään melko laaja musiikkimaku. Hän kuunteli klassista, mutta myös esim. italialaista 1950-60 -lukujen iskelmämusiikkia. Joskus nuorena 1970-luvulla ja 1980-luvun alussa hänen suosikkejaan olivat mm. Badding, Rolling Stones ja Duran Duran. Jep. kaipa tämäkin selittää miksi musta on tullut vähän kaikenlaisen musiikin kuuntelija.

      Lapsena selailin äidin ja isän LP-levyjä ja siellähän oli kaikenlaista. Brahmsia, Mozartia, Tsaikovskia, Italiailaisia vanhoja iskelmiä, Katri Helenaa, Harry Belafontea, Rollareita. En edes muista kaikkia. Osa levyistä on isällä vielä tallessa tai ainakin joitain vuosia sitten vielä oli.

      • Anonyymi

        En ole oikein koskaan pitänyt Brahmsin musiikista Haydn muunnelmia lukuunottamatta ja nytkin kuuntelen Hugo Alfvenin 3. sinfoniaa kuunneltuani ensin Tuukkasen meri sinfoniaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole oikein koskaan pitänyt Brahmsin musiikista Haydn muunnelmia lukuunottamatta ja nytkin kuuntelen Hugo Alfvenin 3. sinfoniaa kuunneltuani ensin Tuukkasen meri sinfoniaa.

        Tuntuu huvittavalta että Alfvenin 3. sinfoniassa on sen myöhäisromanttisesta tyylistä huolimatta hiukan Beethoveninkin vaikutusta motiivisine yhtymäkohtineen 8. ja ehkä prestossa 7. sinfoniaan ja hidas osa perustunee johonkin tunnettuun lauluun vaikka onhan se silti persoonallinen ja valloittava sinfonia ja sitä on mukava kuunnella taustamusiikkinakin kun puuhailee muuta vaikka niin ei pitäisikään tehdä yhdelläkään säveltäjälle on Alain Rich huomauttanut orkesterimusiikkikirjassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu huvittavalta että Alfvenin 3. sinfoniassa on sen myöhäisromanttisesta tyylistä huolimatta hiukan Beethoveninkin vaikutusta motiivisine yhtymäkohtineen 8. ja ehkä prestossa 7. sinfoniaan ja hidas osa perustunee johonkin tunnettuun lauluun vaikka onhan se silti persoonallinen ja valloittava sinfonia ja sitä on mukava kuunnella taustamusiikkinakin kun puuhailee muuta vaikka niin ei pitäisikään tehdä yhdelläkään säveltäjälle on Alain Rich huomauttanut orkesterimusiikkikirjassa.

        Minä en oikein osaa keskustella tuosta klassisesta musiikista mitenkään asiantuntevasti, vaikka aikoinaan sitä kuuntelin paljon. Tuosta rockista taas mulla riittää keskusteltavaa, asiantuntijuudesta en sitten tiedä, sanoisin enemmänkin, että keskustelu kumpuaa rakkaudesta musiikinlajia kohtaan. Myös muista mulle läheisimmistä musiikin tyylilajeista ja artisteista ja bändeistä mulla riittää välillä juttua. Siksiköhän täälläkin kommentoin näitä musiikkiaiheisia keskuteluja =)

        Ehkä se on niin, että kun en itse soita mitään soitinta enkä ole muusikko, niin sitten paneudun sitäkin ahkerammin tähän kuuntelijan rooliin ja mitä enemmän vuodet vierii, sitä enemmän olen huomannut, että kyllä rock ´n´rollin osuus vain lisääntyy, tosin nyt tänä kesänä ja syksynä tuli jazz taas takaisin mun elämään (nyt aluksi Miles Davisin muodossa), kun olin ollut kuuntelematta sitä useita vuosia. Ehkä joskus taas klassinenkin tulee enemmän, kuka tietää =) Mun musiikkimaku tuntuu olevan jatkuvassa aaltoliikkeessä. Välillä joku vanha suosikki ja/tai kokonaan joku tyylilaji jää pois vähäksi aikaa, kunnes jossain vaiheessa tulee taas takaisin mun elämään ja joskus joku artisti tai bändi jää kokonaan pois ja aina tulee uusia tilalle (sellaisia vanhoja artisteja ja bändejä, joita en ole ennen kuunnellut ja uusia nykyajan artisteja ja bändejä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu huvittavalta että Alfvenin 3. sinfoniassa on sen myöhäisromanttisesta tyylistä huolimatta hiukan Beethoveninkin vaikutusta motiivisine yhtymäkohtineen 8. ja ehkä prestossa 7. sinfoniaan ja hidas osa perustunee johonkin tunnettuun lauluun vaikka onhan se silti persoonallinen ja valloittava sinfonia ja sitä on mukava kuunnella taustamusiikkinakin kun puuhailee muuta vaikka niin ei pitäisikään tehdä yhdelläkään säveltäjälle on Alain Rich huomauttanut orkesterimusiikkikirjassa.

        Taitaa ollakin niin että tuo Alfvenin 3. sinfonian hidas perustuukin osittain Schubertin 4-kätisen piano rondon d 951 rondoteemaan.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Minä en oikein osaa keskustella tuosta klassisesta musiikista mitenkään asiantuntevasti, vaikka aikoinaan sitä kuuntelin paljon. Tuosta rockista taas mulla riittää keskusteltavaa, asiantuntijuudesta en sitten tiedä, sanoisin enemmänkin, että keskustelu kumpuaa rakkaudesta musiikinlajia kohtaan. Myös muista mulle läheisimmistä musiikin tyylilajeista ja artisteista ja bändeistä mulla riittää välillä juttua. Siksiköhän täälläkin kommentoin näitä musiikkiaiheisia keskuteluja =)

        Ehkä se on niin, että kun en itse soita mitään soitinta enkä ole muusikko, niin sitten paneudun sitäkin ahkerammin tähän kuuntelijan rooliin ja mitä enemmän vuodet vierii, sitä enemmän olen huomannut, että kyllä rock ´n´rollin osuus vain lisääntyy, tosin nyt tänä kesänä ja syksynä tuli jazz taas takaisin mun elämään (nyt aluksi Miles Davisin muodossa), kun olin ollut kuuntelematta sitä useita vuosia. Ehkä joskus taas klassinenkin tulee enemmän, kuka tietää =) Mun musiikkimaku tuntuu olevan jatkuvassa aaltoliikkeessä. Välillä joku vanha suosikki ja/tai kokonaan joku tyylilaji jää pois vähäksi aikaa, kunnes jossain vaiheessa tulee taas takaisin mun elämään ja joskus joku artisti tai bändi jää kokonaan pois ja aina tulee uusia tilalle (sellaisia vanhoja artisteja ja bändejä, joita en ole ennen kuunnellut ja uusia nykyajan artisteja ja bändejä).

        Itse taas olen huomannut musiikkimakuni korostavan nykyään enemmän kansallista myöhäisromantiikkaa kuin klassismia jota kuuntelin nuorempana hyvin intensiivisesti ja koin korkeimmanasteisia transsendentaalisia transsinkaltaisia psykofyysisiä tiloja ja katharsiksia Mozartista, Beethovenista ja Schubertista sekä Haydnista. Nykyään kuuntelen mieluummin Melartinia, Alfvenia ja Tuukkasta vaikka toivoisin että heidän ja muiden unohdettujen suomalaisten myöhäisromantikkojen musiikkiaan levytettäisiin enemmänkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse taas olen huomannut musiikkimakuni korostavan nykyään enemmän kansallista myöhäisromantiikkaa kuin klassismia jota kuuntelin nuorempana hyvin intensiivisesti ja koin korkeimmanasteisia transsendentaalisia transsinkaltaisia psykofyysisiä tiloja ja katharsiksia Mozartista, Beethovenista ja Schubertista sekä Haydnista. Nykyään kuuntelen mieluummin Melartinia, Alfvenia ja Tuukkasta vaikka toivoisin että heidän ja muiden unohdettujen suomalaisten myöhäisromantikkojen musiikkiaan levytettäisiin enemmänkin.

        Sibeliusta kiehtoi yksinkertainen modaalinen arkaisoiva ilmaisu, jota hän toteutti salaisessa puutarhassaan pöytälaatikkosävellyksissään poissa opettajansa valvovan silmän alta joita ei tohtinut tälle ensinkään aina esittää murskakritiikin pelossa ollessaan tuolloin tyyli-ihanteensa mukaisesti etsiytymässä kohti muinaissuomalaista atmosfääriä ja sävelkieltä kansanomaisessa sävytyksessä käyttäessään säestyksissään toisinaan pitkään paikallaan pysyvää pohjakvinttiä ARKAAISENA TYYLIKEINONA luoden melodiikkaansa kansanomaisten vaikutteiden hengessä ilman suoria lainauksia kansanlaulun temaattisine piirteineen kansanomaisuutta josta todistavat, nelijakoisuus, daktyylissä oleva rytmi, suppea ambitus ja doorinen kirkkosävelsävytys vasten opettajansa pedagogisia ja tyylillisiä ihanteita wagneriaanis-lisztiläistä kompleksista saksalaisen koulukunnalle ominaista kromaattista äänenkuljetusta ja ankaratyylistä polyfonista kontrapunktista satsitekniikkaa jonka vuoksi opttajan ja oppilaan tyyli-ihanteiden välinen ristiriita tuli ilmi ja siben arvosanat kevättodistuksessa laskivat musiikin teorian ja säveltapailun hyvistä arvosanoista huolimatta, Sibeliuksen musiikillista makua kiehtoessa Tsaikovskin subjektiivinen melankolia, joka wegeliukselle edusti viulistista pötyä ja Griegin pohjoismaisen raikas kansallisväritteinen Debussyn varhaistuotannolle virikkeitä antanut impressonismi, joka Wegeliukselle oli nationalisoivaa realismia, jota hän ekstrovertin kromaattisuuden kannattajana inhosi.

        Ensimmäisenä kotimaisessa säveltaiteessa kalevalaista 5-iskuista runosävelmäähän käytteli sujuvasti muistaakseni Filip von Schanzt sinfoniansa Scherzo Finnico-osassa, josta muut omivat sen sitten omaan sävelkieleensä eräänlaiseksi museaaliseksi tai arkaisoivaksi muinaismuisto-syntaksiksi vastalauseena saksalaisen koulukunnan ja wagnerin ylivallalle kansallisromantiikan kukoistuskaudella kansallistunteen herätessä voimakkaana.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Minä en oikein osaa keskustella tuosta klassisesta musiikista mitenkään asiantuntevasti, vaikka aikoinaan sitä kuuntelin paljon. Tuosta rockista taas mulla riittää keskusteltavaa, asiantuntijuudesta en sitten tiedä, sanoisin enemmänkin, että keskustelu kumpuaa rakkaudesta musiikinlajia kohtaan. Myös muista mulle läheisimmistä musiikin tyylilajeista ja artisteista ja bändeistä mulla riittää välillä juttua. Siksiköhän täälläkin kommentoin näitä musiikkiaiheisia keskuteluja =)

        Ehkä se on niin, että kun en itse soita mitään soitinta enkä ole muusikko, niin sitten paneudun sitäkin ahkerammin tähän kuuntelijan rooliin ja mitä enemmän vuodet vierii, sitä enemmän olen huomannut, että kyllä rock ´n´rollin osuus vain lisääntyy, tosin nyt tänä kesänä ja syksynä tuli jazz taas takaisin mun elämään (nyt aluksi Miles Davisin muodossa), kun olin ollut kuuntelematta sitä useita vuosia. Ehkä joskus taas klassinenkin tulee enemmän, kuka tietää =) Mun musiikkimaku tuntuu olevan jatkuvassa aaltoliikkeessä. Välillä joku vanha suosikki ja/tai kokonaan joku tyylilaji jää pois vähäksi aikaa, kunnes jossain vaiheessa tulee taas takaisin mun elämään ja joskus joku artisti tai bändi jää kokonaan pois ja aina tulee uusia tilalle (sellaisia vanhoja artisteja ja bändejä, joita en ole ennen kuunnellut ja uusia nykyajan artisteja ja bändejä).

        On sangen mielenkiintoista havaita kuinka paljon iän myötä musiikinharrastaja saattaa etääntyä nuoruutensa ihanteista jolloin Beethovenit, Mozartit, Schubertit ja Haydnit kuluivat levylautasella mutta tunteekin sitten ajan kuluessa olevansa yhtäkkiä tällainen postromantikko nimenomaan ja varsinkin suomalaisen säveltaiteen vankkumattomana ihailijana ja kannattajana josta siihen aikaan oli Sibeä enempää tuskin mitään kuullutkaan jotakin prinsessa ruususen juhlamarssia lukuunottamatta. Ne teokset jotka aikoinaan merkitsivät valtavan paljon kuten Missa Solemnis, Beethovenin sinfoniat, Haydnin oratoriot, Mozartin pianokonsertot, jotka edustavat länsimaisen säveltaiteen huippua, Böhmin tai Karajanin johtamina tulkintoina ovat jotenkin menettäneet merkitystään ja lumovoimaansa kun vielä silloin täysin tuntemattomat suomalaiset viime vuosisadan säveltäjänimet ovat valloittaneet sydämeni jollaisesta muutosprosessista en olisi voinut kuvitellakaan kun muistaa kuinka palvoin wienikläisklassikoita ja päivittäin kuuntelin heidän teoksiaan toisinaan väkevienkin tunteiden vallassa. Mutta että osat ovat näin vaihtuneet tuntuu paitsi ihmeeltä todistaa sen että suomessa on osattu säveltää hienoa musiikkia modernilla aikakaudella ja että repertoaari kaipaa vaihtelua mikä ei totta totisesti ole niin itsestäänselvää kuin sen pitäisi olla.

        On jotenkin ironista että sanon noin koska kukapa muukaan niin intohimoisesti puolustaisi meidän sveltäjäsuuruuksiamme joita historia ei ole kohdellut aivan oikeudenmukaisesti mutta mikäpä hulppeampaa kuin lähes yksin taittaa peistä unohdetun musiikinhistoriamme puolesta joka ei sellaista ansaitsisi taiteellisten saavutusen valossa jotka vain harvat tuntevat kun markkinavoimat suosivat vain aniharvoja tiettyjä kansainvälisen maineen omaavia nimiä joihin kuulijakunta on suggeroitu uskomaan ainoina vaihtoehtoina potentiaalisten säveltäjien luettelossa, mutta vanha koira harvoin oppii istumaan tai uusia leikkejä kun sille on tuputettu Brahmsia, Schumannia. Mendelssohnia, Mahleria, Sibeliusta, Stravinskyä mekaanista ja frigidiä rytmikonetta,koko ikänsä sillä eläinhän ei ole yhtä älykäs kuin ihminen vaikka me älykkäämmät kultivoituneemmat musiikinrakastajat kykenemme kehittymään tässä suhteessa kun muusikot tähtäävät vain soittotaitonsa kehittymiseen vaikka ohjelmisto pysyisi samana kehdosta kiikkutuoliin mitä pidän hiukan kehittymättömän ja älyllisesti laiskan ihmisen tuntomerkkinä, polkea paikallaan vaikka kaikki ovet rikkaampaan musiikkimaailmaan olisivat selkosen selällään kaikkiin ilmansuuntiin vain arkistojen oven aukaisun päässä,niin eikös se pappa parta Brahmsin pedanttinen sentimento vain soi konserttisaleissa vaikka vuosisadat vaihtuvat ja ihmisten musiikimaku kehittyy ja suosikit vaihtuvat jatkuvasti,

        En kuuna päivänä kykenisi johtamaan tällaista tylsää loppuunkaluttua ja puhkisoitettua musiikkiohjemistoa semminkin kun nämä kestosuosikit eivät tee minuun väkevää pakahduttavaa emotionaalista vaikutusta rajoittuneessa mielikuvituksessaan.ja tyyliskaalassaan vaan vaikuttavat väsyttävässä retoriikassaan nuhruisilta ja tunkkaisilta monumenteilta joilta puuttuu sisäinen voima ja sielukkuus akateemisssa kuivakkuudessaan ja ovat kovin yllätyksetöntä ja suorastaan eltaantunutta triviaaleissa teemoissaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On sangen mielenkiintoista havaita kuinka paljon iän myötä musiikinharrastaja saattaa etääntyä nuoruutensa ihanteista jolloin Beethovenit, Mozartit, Schubertit ja Haydnit kuluivat levylautasella mutta tunteekin sitten ajan kuluessa olevansa yhtäkkiä tällainen postromantikko nimenomaan ja varsinkin suomalaisen säveltaiteen vankkumattomana ihailijana ja kannattajana josta siihen aikaan oli Sibeä enempää tuskin mitään kuullutkaan jotakin prinsessa ruususen juhlamarssia lukuunottamatta. Ne teokset jotka aikoinaan merkitsivät valtavan paljon kuten Missa Solemnis, Beethovenin sinfoniat, Haydnin oratoriot, Mozartin pianokonsertot, jotka edustavat länsimaisen säveltaiteen huippua, Böhmin tai Karajanin johtamina tulkintoina ovat jotenkin menettäneet merkitystään ja lumovoimaansa kun vielä silloin täysin tuntemattomat suomalaiset viime vuosisadan säveltäjänimet ovat valloittaneet sydämeni jollaisesta muutosprosessista en olisi voinut kuvitellakaan kun muistaa kuinka palvoin wienikläisklassikoita ja päivittäin kuuntelin heidän teoksiaan toisinaan väkevienkin tunteiden vallassa. Mutta että osat ovat näin vaihtuneet tuntuu paitsi ihmeeltä todistaa sen että suomessa on osattu säveltää hienoa musiikkia modernilla aikakaudella ja että repertoaari kaipaa vaihtelua mikä ei totta totisesti ole niin itsestäänselvää kuin sen pitäisi olla.

        On jotenkin ironista että sanon noin koska kukapa muukaan niin intohimoisesti puolustaisi meidän sveltäjäsuuruuksiamme joita historia ei ole kohdellut aivan oikeudenmukaisesti mutta mikäpä hulppeampaa kuin lähes yksin taittaa peistä unohdetun musiikinhistoriamme puolesta joka ei sellaista ansaitsisi taiteellisten saavutusen valossa jotka vain harvat tuntevat kun markkinavoimat suosivat vain aniharvoja tiettyjä kansainvälisen maineen omaavia nimiä joihin kuulijakunta on suggeroitu uskomaan ainoina vaihtoehtoina potentiaalisten säveltäjien luettelossa, mutta vanha koira harvoin oppii istumaan tai uusia leikkejä kun sille on tuputettu Brahmsia, Schumannia. Mendelssohnia, Mahleria, Sibeliusta, Stravinskyä mekaanista ja frigidiä rytmikonetta,koko ikänsä sillä eläinhän ei ole yhtä älykäs kuin ihminen vaikka me älykkäämmät kultivoituneemmat musiikinrakastajat kykenemme kehittymään tässä suhteessa kun muusikot tähtäävät vain soittotaitonsa kehittymiseen vaikka ohjelmisto pysyisi samana kehdosta kiikkutuoliin mitä pidän hiukan kehittymättömän ja älyllisesti laiskan ihmisen tuntomerkkinä, polkea paikallaan vaikka kaikki ovet rikkaampaan musiikkimaailmaan olisivat selkosen selällään kaikkiin ilmansuuntiin vain arkistojen oven aukaisun päässä,niin eikös se pappa parta Brahmsin pedanttinen sentimento vain soi konserttisaleissa vaikka vuosisadat vaihtuvat ja ihmisten musiikimaku kehittyy ja suosikit vaihtuvat jatkuvasti,

        En kuuna päivänä kykenisi johtamaan tällaista tylsää loppuunkaluttua ja puhkisoitettua musiikkiohjemistoa semminkin kun nämä kestosuosikit eivät tee minuun väkevää pakahduttavaa emotionaalista vaikutusta rajoittuneessa mielikuvituksessaan.ja tyyliskaalassaan vaan vaikuttavat väsyttävässä retoriikassaan nuhruisilta ja tunkkaisilta monumenteilta joilta puuttuu sisäinen voima ja sielukkuus akateemisssa kuivakkuudessaan ja ovat kovin yllätyksetöntä ja suorastaan eltaantunutta triviaaleissa teemoissaan.

        Minä taas puolustan tuota rockmusiikkia =) Toki joskus muutakin, mutta olen havainnut, että mitä enemmän vuosia tulee lisää sitä enemmän tuon rockmusiikin osuus on lisääntynyt ja tällä hetkellä isoin osa mun kuuntelemasta musiikista on juurikin tuota rock ´n´rollia. Kyllä olisin ehkä teininäkin ja hieman yli 20-vuotiaana kuunnellut myös rockia, mutta minusta oli silloin hienompaa kuunnella klassista (tykkäsin kyllä aidosti tuosta klassisesta), mutta tykkäsin silloin jo esim. AC/DC:stä ja Queenistä, mutta en jotenkin sallinut itselleni sellaisen musiikin kuuntelua kuten en myöskään Bob Marleyn, josta myös pidin ja pidän edelleen. Nyt sitäkin ahkerammin luukutan tuota rockia (mutta en toki pysyttele vain tuossa genressä, vaan joskus kuuntelen muutakin, mutta rock on nyt mun sydäntä lähinnä oleva genre, se on ollut aina mun sydämessä ja jos musta itsestäni vain on kiinni on edelleen hamaan tulevaisuuteen).


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Minä taas puolustan tuota rockmusiikkia =) Toki joskus muutakin, mutta olen havainnut, että mitä enemmän vuosia tulee lisää sitä enemmän tuon rockmusiikin osuus on lisääntynyt ja tällä hetkellä isoin osa mun kuuntelemasta musiikista on juurikin tuota rock ´n´rollia. Kyllä olisin ehkä teininäkin ja hieman yli 20-vuotiaana kuunnellut myös rockia, mutta minusta oli silloin hienompaa kuunnella klassista (tykkäsin kyllä aidosti tuosta klassisesta), mutta tykkäsin silloin jo esim. AC/DC:stä ja Queenistä, mutta en jotenkin sallinut itselleni sellaisen musiikin kuuntelua kuten en myöskään Bob Marleyn, josta myös pidin ja pidän edelleen. Nyt sitäkin ahkerammin luukutan tuota rockia (mutta en toki pysyttele vain tuossa genressä, vaan joskus kuuntelen muutakin, mutta rock on nyt mun sydäntä lähinnä oleva genre, se on ollut aina mun sydämessä ja jos musta itsestäni vain on kiinni on edelleen hamaan tulevaisuuteen).

        Itse kuuntelen oikeastaan vain klassista taidemusiikkia joka vaikuttaa usein kohottavasti tunteisiin emotionaalisten kokemusten muodossa vaikkei ihan kaikki klassinenkaan marginaalisine säveltäjineen vaikuta syvästi tunteisiin johon ei myöskään pysty Sibelius nauttimastaan populariteetista huolimatta mikä on melko paradoksaalista ja on syytä miettiä mistä hänen saamansa suuri suosio johtuu kun sen frigidistä klassismista puuttuu ekspressiiviset ominaisuudet, metafyysinen ja emotionaalinen syvyys jota esim. hänen aikalaiseltaan myöhäisromantikko Erik Gustav Oskarinpoika Melartinilta löytyy kosolti joka saa kuulijansa haltioitumaan ja pakahtumaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse kuuntelen oikeastaan vain klassista taidemusiikkia joka vaikuttaa usein kohottavasti tunteisiin emotionaalisten kokemusten muodossa vaikkei ihan kaikki klassinenkaan marginaalisine säveltäjineen vaikuta syvästi tunteisiin johon ei myöskään pysty Sibelius nauttimastaan populariteetista huolimatta mikä on melko paradoksaalista ja on syytä miettiä mistä hänen saamansa suuri suosio johtuu kun sen frigidistä klassismista puuttuu ekspressiiviset ominaisuudet, metafyysinen ja emotionaalinen syvyys jota esim. hänen aikalaiseltaan myöhäisromantikko Erik Gustav Oskarinpoika Melartinilta löytyy kosolti joka saa kuulijansa haltioitumaan ja pakahtumaan..

        Sibeliuksen suuren suosion takana on luultavasti pitkä esitystraditio vaikka musiikki itsessään olisikin tekotaiteellista ja epäaitoa, sentimentaalista kitschiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sibeliuksen suuren suosion takana on luultavasti pitkä esitystraditio vaikka musiikki itsessään olisikin tekotaiteellista ja epäaitoa, sentimentaalista kitschiä.

        Sibeliuksen myöhäissinfoniat ovat niin vaisuja ja staattisia vailla suurta orkestraalista voimaa ja rytmistä draivia.


    • Anonyymi

      Laaja musiikkimaku on kaikenlaisen musiikin suosimista. Minäkin määrittelen makuni laajaksi: voin kuunnella sekä Mötley Crüen kasarikappaleita, Def Leppardin balladeja, Michael Jacksonin poppia, Haloo Helsinkiä että jotain klassista. Kaikki niin sanotusti käy.

      • Anonyymi

        Minä kuuntelen oikeastaan vain klassista myöhäisromanttista sinfoniamusiikkia koska siitä löytyy emotionaalista kosketuspintaa.


      • Anonyymi

        Eihän tuossa ole kuin rokki, poppi ja klassinen mainittuna. Missä humppa, hip hop, jazz, blues, country, folk, elektroninen musiikki, afrikkalainen rumpumusiikki?


    • Anonyymi

      "Kaikki kelpaa" tarkoittaa yleensä lähinnä sitä, että kuunnellaan ilman suodatinta kaikkea, mitä valtavirran soittolista-myynninedistämiskanavat suoltavat.

      Eli paljon paskaa kauniissa paketissa, seassa ehkä ripaus laatua, joka sekin muuttuu paskaksi huonon paketoinnin myötä.

      "Laaja maku" taas tarkoittaa yleensä satunnaista hajanaisuutta, tai sitten musatärkeilevää mukakaikentietämistä.

    • Anonyymi

      siis mul täytyy ola maailman oudoin musamaku kun kuuntelen siis ihan kaikkea eli joku totaalisesti repesi nauruunb kun kuuli kun aloin luetella nimiä joita kuuntelen eli kun aloin selittää luetella näin "beethoven, klamydia, ultra bra" hän keskeytti minut "hei odotas nyt mitäs toi nyt meinaa en oo ikinä törmänny kehenkään joka kuuntelee klamydiaa ja beethovenia ja ultra bra on niin täysin eri maata tekstimaailman osalta kuin klamydia mitä vittua ootko nää pelle" niin päätin lähteä pois paikalta sillä tajusin tyypin olevan ahdasmielinen mutta myöhemmin pohdin että on ehkä jopa hän oli osittain oikeassa siinä että musamaku on outo. voin kuunnella siis ihan mitä vain vaikkapa jeesusmusaa maanantai keskipäivällä ja aamu maanantai voi alkaa vaikkapa death metallilla joka Voi olla kaikkea muuta kuin jeesus musaa. sitten iltapäivällä maanantaina kuunbtelen jotakin klassista musaa ja ennen nukkumaa menoa kuuntelen jotain hiljaista ja rauhoittava ambient tyylistä musaa- otan usein huomioon ajankohdan mitä kuuntelen ja milloin eli ajankohta eli aamumusana sopii parhaiten joku voimamusa kuten metallimusa ja ilalla nukkumaanmenobiisinä joku ns nukahtamisbiisi mut mieluusti en kuuntele mitään musaa lähellä nukkumaamenoajankohtaa. ku mulla on tarkat "rituaalit" joita päivästä toiseen noudatan eli joka päivä on aina samanlainen eikä mitään muutosta saa tulla paitsi jos työhön kutsu &soitto tulee kun teen semmosta pikkutyötä sairaseläkkeellä isän kanssa eli kuskaan ternimaitoa pakkaseen/toimitamme ne pomolle. joka päivä on siis samanlainen eli alkaa aamu voimamusalla kuten metallica tai vaikkapa cmx. työpäivän päätteeksi soppii hyvin joku rento biisi. Automatkamusaksi soppii hyvin myös rento, menevä biisi. mieluusti en kuuntele mitään musaa kun ajan autolla koska autolla kun ajjaa niin pittää keskittyä enempi ajamisseen. kun iskee tylsyys(mul on usein tyhjää ja tylsää) niin slloin pittää alakaa kuunnella mussaa ja slloin soppii joku iloinen kappale ja suomen kylymät ja pimmeet talavet ni silloin on hyvä vaikka keskellä pakkastalvea kuunnella popedan kuuma kesä kappale joka tuo piristystä arkeen. stressitilassa en halua kuunnella kovin semmosta musaa joka voi aiheuttaa stressiä kuten voimakkaat soundit, noise tyylinen musa terävine äänisoundineen tai surumieliset kappaleet teksteineen ja melodioineen. ja kun kuuntelen musaa niin en pane painoarvoa sanoituksiin eli voin kuunnela semmostakin bändiä tahi artistia joilla on ikäviä mielipiteitä esinm politiikasta kuten mieleen tulee nyt ekana kari peitsamo mutta kun ostan peitsamon musaa niin en tue hänen poliittiisia mielipiteitä vaan tuen hänen musauraa. Joku pelle sanoi minulle että en saisi kjuunnella peitsamoa, klamydiaa, michael jacksonia enkä kauko röyhkää kodska röyhkän musa on muka saatana musaa, ja jos kuuntelenb klamydiaa niin olen natsi, ja sama peitsamon kuuntelussa että jos peitsamoa kuuntelen niin olen slloin kuulemma nATSI KOMMARI tai että jos kuuntelen michael jacksonia niin olen julma ihminen koska michael jackson teki elämänsä aikana pahoja juttuja (moni on lukenut varmaan hänestä paljon ja tietää mitä on tehnyt) niin ku tää hyypiö alko kirijottaa mule tommosta paskaa niin mä vastasin hänelle "hanki elämä"

      • Anonyymi

        Niin no, useinhan tuon voisi luulla olevan sellaisen geneerisen mainstreamin ystävän luonnehdinta omasta poppimaustaan, kun "kaikki putoo".

        Toisaalta miten muuten sitten monitahoista makua äkkiä vahingossakaan kuvailisi, kuin sanomalla sen olevan "laaja"?

        Tästä ei nyt muuta tullut mieleen kuin että pitäisi ehkä taas laajentaa omaa musiikkimakua. Aikoja on vierähtänyt melko ahtaan puristisesti retroillessa (laajasti), mikä on toki mahtavan hienoa myös.


      • Anonyymi

        ...Sori, ei pitänyt oikeastaan vastata tähän kommenttiin vaan ketjuun / aloitukseen.


    • Anonyymi

      Mitä mielestänne on laaja musiikkimaku?

      Sitä että diggailee Demis Roussosin ja Luciano Pavarotin laulamia levytyksiä. Niin menetelleen sekä esittäjät että musiikki on laajaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe