Laitonta vai laillista

pekku222

Jos omistaa sähköauton, sitähän voi ladata vaikka kotona suoraan verkosta tai vaikka diesel-agregaatilla jossa polttoaineena on polttoöljy. Jos akut kestää vaikka 160 km ajon jonka jälkeen ne on tyhjät. Voi toimintasädettä kasvattaa helposti pidemmillä matkoilla ottamalla mukaan agregaatin esim 5kW diesel agrekaatin, kysymys siis on saako diesel agregaatilla ladata akkuja ajon aikana polttoöljyllä?., Esimerkin 160km ajo kestää n. 2h tämän ajon aikana 5KW agregaatilla saisi 10kWh lisää latausta, jonka käytön aina vielä 1h tulisi viel 5kWh lisää siis ajomatka kasvaisi n. 100 km.

Tuollainen agregaatti maksaisi alle 800e ka siis otettaisiin mukaan vain pidemmille matkoille.
http://www.tyokalukauppa.net/eshop/categories/681/

18

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähköllä!

      Ajon aikana käytettynä pitäisi aggrekaatti olla katsastettu auton mukana koska tuottaa hiilidioksidia. Myös löpön käyttö on kielletty moottoripolttoaineenajota se välillisesti tuossa edustaa. Koska sähköautoon kohdistuu dieselvero (aika erikoista) niin mikään ei estä moottoridieselin käyttöä. Taloudellista tuo ei ole koska polttomoottorin hyötysuhde on niin heikko. Aggrekaatissa kuormitettuna optimikierroksilla voidaan päästä ehkä 25% mutta sähkiksen noin 80% kokonaishyötysuhteesta ollaan silti aika kaukana. Sitikka ja Rellu ovat tehneet myös sähköautoja joissa 500cm3 polttomoottori pyörittää genua, jotain 3kW:sta. Pidentäähän tuo ajomatkaa melkein kaksinkertaiseksi.
      Genun hyöty riippuu keskituntinopeudesta. Jos vaikka 50km/h niin 3kW:n tuottaa silloin 6kW. Jos taajama-ajon noin 30km/h niin jopa 9kW. Kulutus sähkiksessä vaihtelee 13-20kWh/100km todellisuudessa. Mainosmiehet ovat jostain syystä ilmoittaneet paljon pienempiä lukemia.

      Realistisen käsityksen matkakustannuksista saa laskemalla ne euroina per 100km. Sähkiksellä siis 1,5-2,2e/100km normaalipäiväsähköllä ladattaessa ja pienikulutuksisella bensamoottoriautolla 8-11e/100km. Energiamäärä, olkoon se sähkö tai nestemäinen, maksaa aika tarkkaan saman. Kysymys on vain hyötysuhteesta.

      • 4589

        Ajon aikana käytettynä pitäisi aggrekaatti olla katsastettu auton mukana koska tuottaa hiilidioksidia.

        Jos olisi katsastettu niin auto olisi hybridi. Työkalujen kuljettamista autolla ei ole kielletty, ei myöskään työntekoa ajon aikana kunhan liikenneturvallisuus ei vaarannu. Irtonaista agrekaattia käytetään löpöllä, myös ajon aikana


      • feirhutgu

        Hyötysuhteella tässä ei kauheasti ole merkitystä, koska normaalisti tietysti ladataan sähköverkosta, mutta vuosittain tulisi muutama pidempi matka johon akkujen antama toimintasäde ei yllä.
        ELi on ihan sama kuluuko noilla reissuilla 10vai 20 litraa löpöä kunhan pääsee perille asti.


      • Sähköllä!
        4589 kirjoitti:

        Ajon aikana käytettynä pitäisi aggrekaatti olla katsastettu auton mukana koska tuottaa hiilidioksidia.

        Jos olisi katsastettu niin auto olisi hybridi. Työkalujen kuljettamista autolla ei ole kielletty, ei myöskään työntekoa ajon aikana kunhan liikenneturvallisuus ei vaarannu. Irtonaista agrekaattia käytetään löpöllä, myös ajon aikana

        Kyllä tuossa on tukittu käyttömahis sillä että kun aggrekaatin tuottamaa sähköä käytetään suoraan ajopolttoaineena (sähköä siis) niin kuuluu liikennepolttoaineiden verotukseen. Jokuhan jäi kiinni tuosta kun kuljetti peräkärryssä aggrekaattia ja latasi ajossa akkuja sillä. Virallinen selitys tien päällä oli että ei ollut katsastettu auton mukana päästöjen takia.
        Tutkin itsekin tuota mahdollisuutta mutta aika vaikeaa kiertää, ainakaan laillisesti...

        Onpa muuten v-mäistä keskustella tällä uudella tyhmällä ketjusysteemillä. Joku nörtti taas vääntänyt omia "oivalluksiaan".


      • Sähköllä!
        feirhutgu kirjoitti:

        Hyötysuhteella tässä ei kauheasti ole merkitystä, koska normaalisti tietysti ladataan sähköverkosta, mutta vuosittain tulisi muutama pidempi matka johon akkujen antama toimintasäde ei yllä.
        ELi on ihan sama kuluuko noilla reissuilla 10vai 20 litraa löpöä kunhan pääsee perille asti.

        Snaijasin tuon kyllä ja ihan hyvä idea sinänsä. Joskus käynyt mielessä että rakentaisi todella kevyestä 100e Honkkarin 6,5hp:n polttomoottorista ja kevyestä 3-4kW:n komivaiheoikosulkusähkömoottorista genun moottoritilaan. Jos kävisi bensalla niin päästötuloksen saaminen ei olisi kovin vaikeaa eikä kallista. Painossa voisi päästä alle 30kg:n ja sen muutoksen katsastaminen olisi helppoa etenkin pakettiautossa.
        Valmiit aggrekaatit ovat yllättävän painavia mikä johtunee siitä että niiden pitäisi pysyä paikoillaan käydessään.


      • generaattorihybridi

        Itse olen ajatellut että fiksuin hybridi olisi juuri sellainen, jossa bensa- tai polttomoottori pyörittää generaattoria ja varsinainen moottori on sähkömoottori.

        Huipputehoa ei tarvitsisi tehdä polttomoottorilla, vaan se otettaisiin akuista. 20kW moottori riittäisi latamaan akut ja autoa liikuttava sähkömoottorit voisivat olla vaikka 50kW per rengas.


    • Nobelistin aihio

      Mieti vielä kuinka saisit pellettipolttimen ja kompostorin istutettua tuohon yhtälöön, niin jo on ajamisen iloa ja halpuutta jaossa.
      Aina on vara parantaa.

      • gygfyydgfy

        Et ymmärtänyt näköjään ede kysymystä, vaikka luulet olevasi nobelisti.
        Nyt ei ollut kyse halpuudesta vaan sähköauton latausta ajon aikana, jotta toimintasäde kasvaisi, Jos löpöllä saa käyttää agergaattiia kuka hullu sitä dieselillä käyttäisi, mene vaikka rakennustyömaille katsomaan.


    • Porsaanreikää

      Mielenkiintoista.
      Olisipa ylimääräistä rahaa, niin rupeaisi kehittelemään tuollaista "lataamo" kevytperäkärryä. Ei tarvitsisi olla iso, eikä painava kun sisällä olisi vain agregaatti ja pari- kolmekymmentä litraa polttoainetta.
      Luulenpa että tuollaisen perässä vetämiseen ja paikallaan ollessa hyödyntämiseen, siis lataamiseen ei virkavalta voisi puuttua. Mutta, entä jos laturi käy ja sähköpiuha on kytketty ajon aikana? Pitäisikö sitä varten varustaa agregaatti kaukosäätöisellä sammutuslaitteella ja autossa oleva latauspiuhan pistorasia sisältä käytettävällä latausjohdon irroittajalla - ihan vain sitä varten jos sattuu poliisihenkilö viittoilemaan pysähdysmerkillä ja agregaatti on ajossa päällä. Siinä olisi "peltipoliisillekin" uusi virittelyn paikka.
      Nykytietämykselläni tuossa olisi sopivasti "laillinen" sähköauto myös "Lapin reissuille" ja lisää ajateltavaa ja näperreltävää päättäjillemme.

    • hippi-Corolla

      Sittenhän se on hybridi-auto.

      • Sähköllä!

        Ei kai sillä väliä vaikka olisi hybridi. Pääasia on että kulkee 100km sähköllä pelkästään. Silloin harvoin kun tarvitsee pitempiä ajoja niin jötökkäpolttomoottori käymään.


    • 1000Ah

      Eikö se olisi helpompi laittaa sinne peräkärryyn niitä lisäakkuja? Lataa sitten perillä töpselistä.

      • mistä sen tietää

        montako tuhatta kilometriä pitää päästä ennen kuin ehtii latailemaan?
        Mukana kulkeva polttomoottorikäyttöinen latausmahdollisuus antaa "rajattoman" toimintasäteen kuten tavallisessa polttomoottoriautopssa.
        Se pointti on tuo liikkumisen "vapaus".


      • generaattorihybridi
        mistä sen tietää kirjoitti:

        montako tuhatta kilometriä pitää päästä ennen kuin ehtii latailemaan?
        Mukana kulkeva polttomoottorikäyttöinen latausmahdollisuus antaa "rajattoman" toimintasäteen kuten tavallisessa polttomoottoriautopssa.
        Se pointti on tuo liikkumisen "vapaus".

        Vastaus on hybridi, jossa moottori ei ole kyktketty mekaanisesti renkaisiin, vaan ainoastaan latausgeneraattoriin. Autossa on vaikka 50 tai 100km ajoon riittävä akusto ja akku alkaa tyhjentyä niin latausgeneraattori pärähtää käyntiin.


    • Tuommoisia on jo olemassa

      Pitää vielä odotella ennekun saavat suomeen sen Opel Amperan, siinähän on polttomoottrilla pyöritettävä generaattori ja ajo hoituu aina sähköllä, lisäksi se on ladattava (EREV-hybridi) Extended Range Electric Vehicle

      • 1.9 cdti

        Ooppelis riitäis ainakin mulle akun matka töihin (65 km) ja sit lataus firman piikkiin, niin käyttökustannukset jäis pieneks mut pelkään et se auton hinta tulee nousemaan (kiitos verottajan) yli duunarin budjetin. Mutta kiinnostaa itse auto kyllä tälläisenä aikakautena.


    • ...

      Ottaen huomioon, että GM Volt maksaa 8 000 Yhdysvaltain Dollaria enemmän kuin Nissan LEAF, valitsisin mieluummin tuon 175-kilometrin täyssähköauton ja sitten siihen kevyt perävaunu (enint. 750 kg) hyvin pitkiä matkoja varten kun suurnopeusjunia ei ole saatavilla.

      8000 dollaria kevyeen perävaunuun on aika suuri summa ja sillä saa vaikka tuhansien kilometrien yhtämittaisen ajokantaman sähkömoottorien hyötysuhteella. Haittana on vaan akut, 10 vuoden jälkeen kapasiteetista on noin 80 % (~ 140 km) jäljellä ja 30 vuoden jälkeen enään 50 % (~ 90 km). Tähän päälle vielä käytettävissä oleva kapasiteetti, joka on yleensä 50-90 % nimelliskapasiteetista.

      Harmi, että GM Volt ja Opel Ampera eivät "aina" toimi sähköllä vaan generaattori on suoraan kiinni akselissa jolloin ajoittain sähkön sijaan mennään perinteisesti mekaanisesti - hinta on vaan toisia polttomoottoriautoja kalliimpi.

    • hjvyfjftjhjvgjh

      Tai mitä jos ostaisitte vaan 500eurolla corollan ja loppurahalla bensaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      26
      5127
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      64
      3035
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      12
      2920
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      143
      2831
    5. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      18
      1607
    6. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      86
      1580
    7. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1546
    8. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      412
      1239
    9. Haluaisitko sinä

      Että välimme selkeäisivät vai tämäkö riittää sinulle?
      Ikävä
      68
      1120
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      221
      1021
    Aihe