Laitonta vai laillista

pekku222

Jos omistaa sähköauton, sitähän voi ladata vaikka kotona suoraan verkosta tai vaikka diesel-agregaatilla jossa polttoaineena on polttoöljy. Jos akut kestää vaikka 160 km ajon jonka jälkeen ne on tyhjät. Voi toimintasädettä kasvattaa helposti pidemmillä matkoilla ottamalla mukaan agregaatin esim 5kW diesel agrekaatin, kysymys siis on saako diesel agregaatilla ladata akkuja ajon aikana polttoöljyllä?., Esimerkin 160km ajo kestää n. 2h tämän ajon aikana 5KW agregaatilla saisi 10kWh lisää latausta, jonka käytön aina vielä 1h tulisi viel 5kWh lisää siis ajomatka kasvaisi n. 100 km.

Tuollainen agregaatti maksaisi alle 800e ka siis otettaisiin mukaan vain pidemmille matkoille.
http://www.tyokalukauppa.net/eshop/categories/681/

18

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähköllä!

      Ajon aikana käytettynä pitäisi aggrekaatti olla katsastettu auton mukana koska tuottaa hiilidioksidia. Myös löpön käyttö on kielletty moottoripolttoaineenajota se välillisesti tuossa edustaa. Koska sähköautoon kohdistuu dieselvero (aika erikoista) niin mikään ei estä moottoridieselin käyttöä. Taloudellista tuo ei ole koska polttomoottorin hyötysuhde on niin heikko. Aggrekaatissa kuormitettuna optimikierroksilla voidaan päästä ehkä 25% mutta sähkiksen noin 80% kokonaishyötysuhteesta ollaan silti aika kaukana. Sitikka ja Rellu ovat tehneet myös sähköautoja joissa 500cm3 polttomoottori pyörittää genua, jotain 3kW:sta. Pidentäähän tuo ajomatkaa melkein kaksinkertaiseksi.
      Genun hyöty riippuu keskituntinopeudesta. Jos vaikka 50km/h niin 3kW:n tuottaa silloin 6kW. Jos taajama-ajon noin 30km/h niin jopa 9kW. Kulutus sähkiksessä vaihtelee 13-20kWh/100km todellisuudessa. Mainosmiehet ovat jostain syystä ilmoittaneet paljon pienempiä lukemia.

      Realistisen käsityksen matkakustannuksista saa laskemalla ne euroina per 100km. Sähkiksellä siis 1,5-2,2e/100km normaalipäiväsähköllä ladattaessa ja pienikulutuksisella bensamoottoriautolla 8-11e/100km. Energiamäärä, olkoon se sähkö tai nestemäinen, maksaa aika tarkkaan saman. Kysymys on vain hyötysuhteesta.

      • 4589

        Ajon aikana käytettynä pitäisi aggrekaatti olla katsastettu auton mukana koska tuottaa hiilidioksidia.

        Jos olisi katsastettu niin auto olisi hybridi. Työkalujen kuljettamista autolla ei ole kielletty, ei myöskään työntekoa ajon aikana kunhan liikenneturvallisuus ei vaarannu. Irtonaista agrekaattia käytetään löpöllä, myös ajon aikana


      • feirhutgu

        Hyötysuhteella tässä ei kauheasti ole merkitystä, koska normaalisti tietysti ladataan sähköverkosta, mutta vuosittain tulisi muutama pidempi matka johon akkujen antama toimintasäde ei yllä.
        ELi on ihan sama kuluuko noilla reissuilla 10vai 20 litraa löpöä kunhan pääsee perille asti.


      • Sähköllä!
        4589 kirjoitti:

        Ajon aikana käytettynä pitäisi aggrekaatti olla katsastettu auton mukana koska tuottaa hiilidioksidia.

        Jos olisi katsastettu niin auto olisi hybridi. Työkalujen kuljettamista autolla ei ole kielletty, ei myöskään työntekoa ajon aikana kunhan liikenneturvallisuus ei vaarannu. Irtonaista agrekaattia käytetään löpöllä, myös ajon aikana

        Kyllä tuossa on tukittu käyttömahis sillä että kun aggrekaatin tuottamaa sähköä käytetään suoraan ajopolttoaineena (sähköä siis) niin kuuluu liikennepolttoaineiden verotukseen. Jokuhan jäi kiinni tuosta kun kuljetti peräkärryssä aggrekaattia ja latasi ajossa akkuja sillä. Virallinen selitys tien päällä oli että ei ollut katsastettu auton mukana päästöjen takia.
        Tutkin itsekin tuota mahdollisuutta mutta aika vaikeaa kiertää, ainakaan laillisesti...

        Onpa muuten v-mäistä keskustella tällä uudella tyhmällä ketjusysteemillä. Joku nörtti taas vääntänyt omia "oivalluksiaan".


      • Sähköllä!
        feirhutgu kirjoitti:

        Hyötysuhteella tässä ei kauheasti ole merkitystä, koska normaalisti tietysti ladataan sähköverkosta, mutta vuosittain tulisi muutama pidempi matka johon akkujen antama toimintasäde ei yllä.
        ELi on ihan sama kuluuko noilla reissuilla 10vai 20 litraa löpöä kunhan pääsee perille asti.

        Snaijasin tuon kyllä ja ihan hyvä idea sinänsä. Joskus käynyt mielessä että rakentaisi todella kevyestä 100e Honkkarin 6,5hp:n polttomoottorista ja kevyestä 3-4kW:n komivaiheoikosulkusähkömoottorista genun moottoritilaan. Jos kävisi bensalla niin päästötuloksen saaminen ei olisi kovin vaikeaa eikä kallista. Painossa voisi päästä alle 30kg:n ja sen muutoksen katsastaminen olisi helppoa etenkin pakettiautossa.
        Valmiit aggrekaatit ovat yllättävän painavia mikä johtunee siitä että niiden pitäisi pysyä paikoillaan käydessään.


      • generaattorihybridi

        Itse olen ajatellut että fiksuin hybridi olisi juuri sellainen, jossa bensa- tai polttomoottori pyörittää generaattoria ja varsinainen moottori on sähkömoottori.

        Huipputehoa ei tarvitsisi tehdä polttomoottorilla, vaan se otettaisiin akuista. 20kW moottori riittäisi latamaan akut ja autoa liikuttava sähkömoottorit voisivat olla vaikka 50kW per rengas.


    • Nobelistin aihio

      Mieti vielä kuinka saisit pellettipolttimen ja kompostorin istutettua tuohon yhtälöön, niin jo on ajamisen iloa ja halpuutta jaossa.
      Aina on vara parantaa.

      • gygfyydgfy

        Et ymmärtänyt näköjään ede kysymystä, vaikka luulet olevasi nobelisti.
        Nyt ei ollut kyse halpuudesta vaan sähköauton latausta ajon aikana, jotta toimintasäde kasvaisi, Jos löpöllä saa käyttää agergaattiia kuka hullu sitä dieselillä käyttäisi, mene vaikka rakennustyömaille katsomaan.


    • Porsaanreikää

      Mielenkiintoista.
      Olisipa ylimääräistä rahaa, niin rupeaisi kehittelemään tuollaista "lataamo" kevytperäkärryä. Ei tarvitsisi olla iso, eikä painava kun sisällä olisi vain agregaatti ja pari- kolmekymmentä litraa polttoainetta.
      Luulenpa että tuollaisen perässä vetämiseen ja paikallaan ollessa hyödyntämiseen, siis lataamiseen ei virkavalta voisi puuttua. Mutta, entä jos laturi käy ja sähköpiuha on kytketty ajon aikana? Pitäisikö sitä varten varustaa agregaatti kaukosäätöisellä sammutuslaitteella ja autossa oleva latauspiuhan pistorasia sisältä käytettävällä latausjohdon irroittajalla - ihan vain sitä varten jos sattuu poliisihenkilö viittoilemaan pysähdysmerkillä ja agregaatti on ajossa päällä. Siinä olisi "peltipoliisillekin" uusi virittelyn paikka.
      Nykytietämykselläni tuossa olisi sopivasti "laillinen" sähköauto myös "Lapin reissuille" ja lisää ajateltavaa ja näperreltävää päättäjillemme.

    • hippi-Corolla

      Sittenhän se on hybridi-auto.

      • Sähköllä!

        Ei kai sillä väliä vaikka olisi hybridi. Pääasia on että kulkee 100km sähköllä pelkästään. Silloin harvoin kun tarvitsee pitempiä ajoja niin jötökkäpolttomoottori käymään.


    • 1000Ah

      Eikö se olisi helpompi laittaa sinne peräkärryyn niitä lisäakkuja? Lataa sitten perillä töpselistä.

      • mistä sen tietää

        montako tuhatta kilometriä pitää päästä ennen kuin ehtii latailemaan?
        Mukana kulkeva polttomoottorikäyttöinen latausmahdollisuus antaa "rajattoman" toimintasäteen kuten tavallisessa polttomoottoriautopssa.
        Se pointti on tuo liikkumisen "vapaus".


      • generaattorihybridi
        mistä sen tietää kirjoitti:

        montako tuhatta kilometriä pitää päästä ennen kuin ehtii latailemaan?
        Mukana kulkeva polttomoottorikäyttöinen latausmahdollisuus antaa "rajattoman" toimintasäteen kuten tavallisessa polttomoottoriautopssa.
        Se pointti on tuo liikkumisen "vapaus".

        Vastaus on hybridi, jossa moottori ei ole kyktketty mekaanisesti renkaisiin, vaan ainoastaan latausgeneraattoriin. Autossa on vaikka 50 tai 100km ajoon riittävä akusto ja akku alkaa tyhjentyä niin latausgeneraattori pärähtää käyntiin.


    • Tuommoisia on jo olemassa

      Pitää vielä odotella ennekun saavat suomeen sen Opel Amperan, siinähän on polttomoottrilla pyöritettävä generaattori ja ajo hoituu aina sähköllä, lisäksi se on ladattava (EREV-hybridi) Extended Range Electric Vehicle

      • 1.9 cdti

        Ooppelis riitäis ainakin mulle akun matka töihin (65 km) ja sit lataus firman piikkiin, niin käyttökustannukset jäis pieneks mut pelkään et se auton hinta tulee nousemaan (kiitos verottajan) yli duunarin budjetin. Mutta kiinnostaa itse auto kyllä tälläisenä aikakautena.


    • ...

      Ottaen huomioon, että GM Volt maksaa 8 000 Yhdysvaltain Dollaria enemmän kuin Nissan LEAF, valitsisin mieluummin tuon 175-kilometrin täyssähköauton ja sitten siihen kevyt perävaunu (enint. 750 kg) hyvin pitkiä matkoja varten kun suurnopeusjunia ei ole saatavilla.

      8000 dollaria kevyeen perävaunuun on aika suuri summa ja sillä saa vaikka tuhansien kilometrien yhtämittaisen ajokantaman sähkömoottorien hyötysuhteella. Haittana on vaan akut, 10 vuoden jälkeen kapasiteetista on noin 80 % (~ 140 km) jäljellä ja 30 vuoden jälkeen enään 50 % (~ 90 km). Tähän päälle vielä käytettävissä oleva kapasiteetti, joka on yleensä 50-90 % nimelliskapasiteetista.

      Harmi, että GM Volt ja Opel Ampera eivät "aina" toimi sähköllä vaan generaattori on suoraan kiinni akselissa jolloin ajoittain sähkön sijaan mennään perinteisesti mekaanisesti - hinta on vaan toisia polttomoottoriautoja kalliimpi.

    • hjvyfjftjhjvgjh

      Tai mitä jos ostaisitte vaan 500eurolla corollan ja loppurahalla bensaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      196
      4592
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      261
      2627
    3. 133
      1687
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1391
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      202
      1293
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1126
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1104
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1057
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe