Jos omistaa sähköauton, sitähän voi ladata vaikka kotona suoraan verkosta tai vaikka diesel-agregaatilla jossa polttoaineena on polttoöljy. Jos akut kestää vaikka 160 km ajon jonka jälkeen ne on tyhjät. Voi toimintasädettä kasvattaa helposti pidemmillä matkoilla ottamalla mukaan agregaatin esim 5kW diesel agrekaatin, kysymys siis on saako diesel agregaatilla ladata akkuja ajon aikana polttoöljyllä?., Esimerkin 160km ajo kestää n. 2h tämän ajon aikana 5KW agregaatilla saisi 10kWh lisää latausta, jonka käytön aina vielä 1h tulisi viel 5kWh lisää siis ajomatka kasvaisi n. 100 km.
Tuollainen agregaatti maksaisi alle 800e ka siis otettaisiin mukaan vain pidemmille matkoille.
http://www.tyokalukauppa.net/eshop/categories/681/
Laitonta vai laillista
18
409
Vastaukset
- Sähköllä!
Ajon aikana käytettynä pitäisi aggrekaatti olla katsastettu auton mukana koska tuottaa hiilidioksidia. Myös löpön käyttö on kielletty moottoripolttoaineenajota se välillisesti tuossa edustaa. Koska sähköautoon kohdistuu dieselvero (aika erikoista) niin mikään ei estä moottoridieselin käyttöä. Taloudellista tuo ei ole koska polttomoottorin hyötysuhde on niin heikko. Aggrekaatissa kuormitettuna optimikierroksilla voidaan päästä ehkä 25% mutta sähkiksen noin 80% kokonaishyötysuhteesta ollaan silti aika kaukana. Sitikka ja Rellu ovat tehneet myös sähköautoja joissa 500cm3 polttomoottori pyörittää genua, jotain 3kW:sta. Pidentäähän tuo ajomatkaa melkein kaksinkertaiseksi.
Genun hyöty riippuu keskituntinopeudesta. Jos vaikka 50km/h niin 3kW:n tuottaa silloin 6kW. Jos taajama-ajon noin 30km/h niin jopa 9kW. Kulutus sähkiksessä vaihtelee 13-20kWh/100km todellisuudessa. Mainosmiehet ovat jostain syystä ilmoittaneet paljon pienempiä lukemia.
Realistisen käsityksen matkakustannuksista saa laskemalla ne euroina per 100km. Sähkiksellä siis 1,5-2,2e/100km normaalipäiväsähköllä ladattaessa ja pienikulutuksisella bensamoottoriautolla 8-11e/100km. Energiamäärä, olkoon se sähkö tai nestemäinen, maksaa aika tarkkaan saman. Kysymys on vain hyötysuhteesta.- 4589
Ajon aikana käytettynä pitäisi aggrekaatti olla katsastettu auton mukana koska tuottaa hiilidioksidia.
Jos olisi katsastettu niin auto olisi hybridi. Työkalujen kuljettamista autolla ei ole kielletty, ei myöskään työntekoa ajon aikana kunhan liikenneturvallisuus ei vaarannu. Irtonaista agrekaattia käytetään löpöllä, myös ajon aikana - feirhutgu
Hyötysuhteella tässä ei kauheasti ole merkitystä, koska normaalisti tietysti ladataan sähköverkosta, mutta vuosittain tulisi muutama pidempi matka johon akkujen antama toimintasäde ei yllä.
ELi on ihan sama kuluuko noilla reissuilla 10vai 20 litraa löpöä kunhan pääsee perille asti. - Sähköllä!
4589 kirjoitti:
Ajon aikana käytettynä pitäisi aggrekaatti olla katsastettu auton mukana koska tuottaa hiilidioksidia.
Jos olisi katsastettu niin auto olisi hybridi. Työkalujen kuljettamista autolla ei ole kielletty, ei myöskään työntekoa ajon aikana kunhan liikenneturvallisuus ei vaarannu. Irtonaista agrekaattia käytetään löpöllä, myös ajon aikanaKyllä tuossa on tukittu käyttömahis sillä että kun aggrekaatin tuottamaa sähköä käytetään suoraan ajopolttoaineena (sähköä siis) niin kuuluu liikennepolttoaineiden verotukseen. Jokuhan jäi kiinni tuosta kun kuljetti peräkärryssä aggrekaattia ja latasi ajossa akkuja sillä. Virallinen selitys tien päällä oli että ei ollut katsastettu auton mukana päästöjen takia.
Tutkin itsekin tuota mahdollisuutta mutta aika vaikeaa kiertää, ainakaan laillisesti...
Onpa muuten v-mäistä keskustella tällä uudella tyhmällä ketjusysteemillä. Joku nörtti taas vääntänyt omia "oivalluksiaan". - Sähköllä!
feirhutgu kirjoitti:
Hyötysuhteella tässä ei kauheasti ole merkitystä, koska normaalisti tietysti ladataan sähköverkosta, mutta vuosittain tulisi muutama pidempi matka johon akkujen antama toimintasäde ei yllä.
ELi on ihan sama kuluuko noilla reissuilla 10vai 20 litraa löpöä kunhan pääsee perille asti.Snaijasin tuon kyllä ja ihan hyvä idea sinänsä. Joskus käynyt mielessä että rakentaisi todella kevyestä 100e Honkkarin 6,5hp:n polttomoottorista ja kevyestä 3-4kW:n komivaiheoikosulkusähkömoottorista genun moottoritilaan. Jos kävisi bensalla niin päästötuloksen saaminen ei olisi kovin vaikeaa eikä kallista. Painossa voisi päästä alle 30kg:n ja sen muutoksen katsastaminen olisi helppoa etenkin pakettiautossa.
Valmiit aggrekaatit ovat yllättävän painavia mikä johtunee siitä että niiden pitäisi pysyä paikoillaan käydessään. - generaattorihybridi
Itse olen ajatellut että fiksuin hybridi olisi juuri sellainen, jossa bensa- tai polttomoottori pyörittää generaattoria ja varsinainen moottori on sähkömoottori.
Huipputehoa ei tarvitsisi tehdä polttomoottorilla, vaan se otettaisiin akuista. 20kW moottori riittäisi latamaan akut ja autoa liikuttava sähkömoottorit voisivat olla vaikka 50kW per rengas.
- Nobelistin aihio
Mieti vielä kuinka saisit pellettipolttimen ja kompostorin istutettua tuohon yhtälöön, niin jo on ajamisen iloa ja halpuutta jaossa.
Aina on vara parantaa.- gygfyydgfy
Et ymmärtänyt näköjään ede kysymystä, vaikka luulet olevasi nobelisti.
Nyt ei ollut kyse halpuudesta vaan sähköauton latausta ajon aikana, jotta toimintasäde kasvaisi, Jos löpöllä saa käyttää agergaattiia kuka hullu sitä dieselillä käyttäisi, mene vaikka rakennustyömaille katsomaan.
- Porsaanreikää
Mielenkiintoista.
Olisipa ylimääräistä rahaa, niin rupeaisi kehittelemään tuollaista "lataamo" kevytperäkärryä. Ei tarvitsisi olla iso, eikä painava kun sisällä olisi vain agregaatti ja pari- kolmekymmentä litraa polttoainetta.
Luulenpa että tuollaisen perässä vetämiseen ja paikallaan ollessa hyödyntämiseen, siis lataamiseen ei virkavalta voisi puuttua. Mutta, entä jos laturi käy ja sähköpiuha on kytketty ajon aikana? Pitäisikö sitä varten varustaa agregaatti kaukosäätöisellä sammutuslaitteella ja autossa oleva latauspiuhan pistorasia sisältä käytettävällä latausjohdon irroittajalla - ihan vain sitä varten jos sattuu poliisihenkilö viittoilemaan pysähdysmerkillä ja agregaatti on ajossa päällä. Siinä olisi "peltipoliisillekin" uusi virittelyn paikka.
Nykytietämykselläni tuossa olisi sopivasti "laillinen" sähköauto myös "Lapin reissuille" ja lisää ajateltavaa ja näperreltävää päättäjillemme. - hippi-Corolla
Sittenhän se on hybridi-auto.
- Sähköllä!
Ei kai sillä väliä vaikka olisi hybridi. Pääasia on että kulkee 100km sähköllä pelkästään. Silloin harvoin kun tarvitsee pitempiä ajoja niin jötökkäpolttomoottori käymään.
- 1000Ah
Eikö se olisi helpompi laittaa sinne peräkärryyn niitä lisäakkuja? Lataa sitten perillä töpselistä.
- mistä sen tietää
montako tuhatta kilometriä pitää päästä ennen kuin ehtii latailemaan?
Mukana kulkeva polttomoottorikäyttöinen latausmahdollisuus antaa "rajattoman" toimintasäteen kuten tavallisessa polttomoottoriautopssa.
Se pointti on tuo liikkumisen "vapaus". - generaattorihybridi
mistä sen tietää kirjoitti:
montako tuhatta kilometriä pitää päästä ennen kuin ehtii latailemaan?
Mukana kulkeva polttomoottorikäyttöinen latausmahdollisuus antaa "rajattoman" toimintasäteen kuten tavallisessa polttomoottoriautopssa.
Se pointti on tuo liikkumisen "vapaus".Vastaus on hybridi, jossa moottori ei ole kyktketty mekaanisesti renkaisiin, vaan ainoastaan latausgeneraattoriin. Autossa on vaikka 50 tai 100km ajoon riittävä akusto ja akku alkaa tyhjentyä niin latausgeneraattori pärähtää käyntiin.
Tuommoisia on jo olemassa
Pitää vielä odotella ennekun saavat suomeen sen Opel Amperan, siinähän on polttomoottrilla pyöritettävä generaattori ja ajo hoituu aina sähköllä, lisäksi se on ladattava (EREV-hybridi) Extended Range Electric Vehicle- 1.9 cdti
Ooppelis riitäis ainakin mulle akun matka töihin (65 km) ja sit lataus firman piikkiin, niin käyttökustannukset jäis pieneks mut pelkään et se auton hinta tulee nousemaan (kiitos verottajan) yli duunarin budjetin. Mutta kiinnostaa itse auto kyllä tälläisenä aikakautena.
- ...
Ottaen huomioon, että GM Volt maksaa 8 000 Yhdysvaltain Dollaria enemmän kuin Nissan LEAF, valitsisin mieluummin tuon 175-kilometrin täyssähköauton ja sitten siihen kevyt perävaunu (enint. 750 kg) hyvin pitkiä matkoja varten kun suurnopeusjunia ei ole saatavilla.
8000 dollaria kevyeen perävaunuun on aika suuri summa ja sillä saa vaikka tuhansien kilometrien yhtämittaisen ajokantaman sähkömoottorien hyötysuhteella. Haittana on vaan akut, 10 vuoden jälkeen kapasiteetista on noin 80 % (~ 140 km) jäljellä ja 30 vuoden jälkeen enään 50 % (~ 90 km). Tähän päälle vielä käytettävissä oleva kapasiteetti, joka on yleensä 50-90 % nimelliskapasiteetista.
Harmi, että GM Volt ja Opel Ampera eivät "aina" toimi sähköllä vaan generaattori on suoraan kiinni akselissa jolloin ajoittain sähkön sijaan mennään perinteisesti mekaanisesti - hinta on vaan toisia polttomoottoriautoja kalliimpi. - hjvyfjftjhjvgjh
Tai mitä jos ostaisitte vaan 500eurolla corollan ja loppurahalla bensaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tirkistelijä T...
Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin42043Liian kiltti.. ?
Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?2551722Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:
Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.25316801982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike651670Pääsit nainen todella
lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t1061492- 301423
- 1571217
Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana
Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen2871213- 661193
Mopomiitti onnettomuus
Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä461187