Sektio jännittää

pelokas...

Olen ensi viikolla menossa suunniteltuun sektioon vauvan perätilan vuoksi ja jännitys vain kasvaa. Olin mieheni kanssa kyllä valmistautunut mahdolliseen sektioon jo ennen varsinaista päätöstä, mutta jännitys ja pelko on ilmestynyt vasta nyt. Itse leikkausta en varsinaisesti jännitä vaan enemmänkin sitä mitä sen jälkeen tapahtuu. Kuinka kipeä haava on ja kuinka pitkään, tuleeko tulehduksia tms. Lisäksi pelkoani lisää jaloissani olevat suonikohjut. Molemmissa jaloissa on suonikohjuja ja kaikkialla pelotellaan veritulpilla ja laskimotukoksilla.. Lisäksi lapsen terveys jännittää. Mieheni ei tunnu pelkoani ymmärtävän vaan kuvittelee leikkauksen vain tulevan ja menevän ilman kipuja ja muuta. Ehkä hän haluaa vain tukea ajattelemalla positiivisesti. Olen nyt viime päivinä myös alkanut ajattelemaan omaa suhtautumistani vauvaan sektion jälkeen. On hirveää edes ajatella negatiivisia tunteita vauvaa kohtaan sillä vauva on todella toivottu ja odotettu.

Kaiken tämän lisäksi ystävieni ja sukulaisteni reaktiot ja puheet sektiostani loukkaavat todella paljon. Päädyimme sektioon lapsen turvallisuuden vuoksi ja tähän myös lääkärit kehottivat. Tietenkin olisin halunnut kokea synnytyksen! Tunnen olevani huono äiti sen vuoksi että ihmiset luulevat minun valinneen sektion sen vuoksi etten halua synnyttää ja valitsin siten "helpomman" tien, kuten he sanovat. Tämän vuoksi häpeän tulevaa sektiotani enkä halua siitä kertoa.

Anteeksi vuodatukseni, mutta oli pakko päästä purkamaan ajatuksia johonkin (:

130

5440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mllamaria

Ymmärrän sinua. Jos lääkäritkin on sitä mieltä että parempi leikata kuin synnyttää alakautta perätilassa oleva niin todellakin se on paras vaihtoehto. Helppo se muitten on sanoa että synnytäppä vaan alakautta se perätilassakin oleva, jos itsellä on niin leveä perse että sieltä mahtuu ulos vaikka vasikka.

Itsellä myös tällä hetkellä perätilassa ja vahvasti luulen että se johtuu kapeasta lantiostani, jolloin vauva ei ole mahtunut kääntymään. Ei ole vielä tutkittu asiaa kylläkään. Ihan maalaisjärjellä ajateltuna, en ole suinpäin synnyttämässä alakautta vauvaa joka ei mahdu edes kääntymään mahassani, saati sitten tulemaan ulos. Siinä sitä sitten oltaisiin, jos vauvan pää jäisi synnytyskanavaan kiinni ja sitten mentäisiinkin hätäsektioon. Siinähän ne riskit vasta suuret olisi.

Synnyttän mielelläni luonnollisesti, mahdollisesti jopa ilman mitään kipulääkkeitä, jos vauva kääntyy raivotarjontaan ja todetaan sen olevan normaalikokoinen. Siihen perätila-alakauttasynnytysrumbaan en kyllä todellakaan lähde. Jos aletaan puuttumaan synnytykseen lääketieteteen keinoin, niin sitten saavat kyllä tehdä koko homman alusta loppuun. Lääkkeillä kun on kaikenlaisia sivuvaikutuksia ja lopputuloksena voi olla vieläkin pidempi, kivuliaampi ja vaarallisempi synnytys.

• kbgrf

milamaria: "Itsellä myös tällä hetkellä perätilassa ja vahvasti luulen että se johtuu kapeasta lantiostani, jolloin vauva ei ole mahtunut kääntymään. "

Onko sinullakin kyseessä ensimmäinen raskaus?

Aika harvoin perätila johtuu lantion mitoista. Eikä perätila johdu myöskään siitä, että vauva ei olisi mahtunut kääntymään. Koska siinä vaiheessa, kun useimmat vauvat kääntyvät pää alaspäin, kohdussa on hyvin tilaa. Syy on siis jokin muu kääntymättömyyteen. Jos raskaus on pitkällä, niin tietenkään perätilassa oleva ei enää käänny.

Itse olen lukenut sellaista, että naisilla, joilla on tapana kovasti jännittää ja erityisesti vatsalla, tavataan enemmän perätilatapauksia. Lisäksi on huomattu, että kansoilla, joissa ei istuta tuolilla vaan enemmän kyykyssä ei ole perätiloja ollenkaan.

• perätilaisen mamma
        kbgrf kirjoitti:

milamaria: "Itsellä myös tällä hetkellä perätilassa ja vahvasti luulen että se johtuu kapeasta lantiostani, jolloin vauva ei ole mahtunut kääntymään. "

Onko sinullakin kyseessä ensimmäinen raskaus?

Aika harvoin perätila johtuu lantion mitoista. Eikä perätila johdu myöskään siitä, että vauva ei olisi mahtunut kääntymään. Koska siinä vaiheessa, kun useimmat vauvat kääntyvät pää alaspäin, kohdussa on hyvin tilaa. Syy on siis jokin muu kääntymättömyyteen. Jos raskaus on pitkällä, niin tietenkään perätilassa oleva ei enää käänny.

Itse olen lukenut sellaista, että naisilla, joilla on tapana kovasti jännittää ja erityisesti vatsalla, tavataan enemmän perätilatapauksia. Lisäksi on huomattu, että kansoilla, joissa ei istuta tuolilla vaan enemmän kyykyssä ei ole perätiloja ollenkaan.

Perätila-asento on myös perinnöllinen juttu ja myös ISÄN puolelta.

Itse synnytin vajaa neljäkiloisen pari viikkoa etuajassa takapuoli edellä maailmaan ja hyvin meni. Yksi pieni pintarepeämä ilman puudutuksia. Valmiustila hätäsekstioon oli oven takana, sain myöhemmin tietää..

Vastaanottanut lääkäri tarjoutui kääntämään vauvan vielä ennen synnytystä vaikka synnytys olikin jo aika "vauhdissa". Onneksi en suostunut kääntämisyritykseen, oli sen verran napanuoraansa kääriytynyt tapaus tämä meidän pyllypuoliainen..

• Takamus edellä
        perätilaisen mamma kirjoitti:

Perätila-asento on myös perinnöllinen juttu ja myös ISÄN puolelta.

Itse synnytin vajaa neljäkiloisen pari viikkoa etuajassa takapuoli edellä maailmaan ja hyvin meni. Yksi pieni pintarepeämä ilman puudutuksia. Valmiustila hätäsekstioon oli oven takana, sain myöhemmin tietää..

Vastaanottanut lääkäri tarjoutui kääntämään vauvan vielä ennen synnytystä vaikka synnytys olikin jo aika "vauhdissa". Onneksi en suostunut kääntämisyritykseen, oli sen verran napanuoraansa kääriytynyt tapaus tämä meidän pyllypuoliainen..

Itse olen ollut perätilassa, kun äitini synnytti minut 38 vuotta sitten. Aikaa kului 24 tuntia ja lopputuloksena synnyin sydän pysähtyneenä ja toinen käsi venähtäneenä. Elvytyksellä tuotiin meikäläinen takaisin.

Sektiolla olisi homma hoidettu, jos perätila olisi huomattu ajoissa.

En siis suosittelisi kokeilemaan "luonnonmukaista" menetelmää, jottei henki mene juniorilta. Sen jälkeen ei varmaan painaisi sukulaisten mielipiteet tai perinteinen "en ole hyvä äiti- syndrooma".

• Alatietä vain elin
        Takamus edellä kirjoitti:

Itse olen ollut perätilassa, kun äitini synnytti minut 38 vuotta sitten. Aikaa kului 24 tuntia ja lopputuloksena synnyin sydän pysähtyneenä ja toinen käsi venähtäneenä. Elvytyksellä tuotiin meikäläinen takaisin.

Sektiolla olisi homma hoidettu, jos perätila olisi huomattu ajoissa.

En siis suosittelisi kokeilemaan "luonnonmukaista" menetelmää, jottei henki mene juniorilta. Sen jälkeen ei varmaan painaisi sukulaisten mielipiteet tai perinteinen "en ole hyvä äiti- syndrooma".

Aloittajalle ollaan kateellisia! Ihmiset kyllä tietää mitäs se seksi on synnyttäneen kanssa- lerpuvermotusta!!! Meillä aikoinaan yhdessä päätettiin tiukkia ei pillun venytykselle. Ennen oli ihmisillä se lisääntyminen päätarkotus ja elämä oli aika lailla ohi kun ne lapsen ensimmäiset kriitilliset hetket ja vuodet olivat kuluneet ja lisäksi saattoi mies aina "naapurin neitseeseen" kal... siis katseensa kääntää ;) Nykyään eletään pitkään synnytysten jälkeen aktiivista elämää johon kuuluu myös seksi- on vaihtoehtoja pillun venytykselle! Samoin naiset, käsi sydämmelle,eikös ole käynyt mielessä että se seksikin saattaa vielä maittaa vaikka sitten menisikin synnytyksen jälkeen useita vuosia?

• pikkupointti
        Alatietä vain elin kirjoitti:

Aloittajalle ollaan kateellisia! Ihmiset kyllä tietää mitäs se seksi on synnyttäneen kanssa- lerpuvermotusta!!! Meillä aikoinaan yhdessä päätettiin tiukkia ei pillun venytykselle. Ennen oli ihmisillä se lisääntyminen päätarkotus ja elämä oli aika lailla ohi kun ne lapsen ensimmäiset kriitilliset hetket ja vuodet olivat kuluneet ja lisäksi saattoi mies aina "naapurin neitseeseen" kal... siis katseensa kääntää ;) Nykyään eletään pitkään synnytysten jälkeen aktiivista elämää johon kuuluu myös seksi- on vaihtoehtoja pillun venytykselle! Samoin naiset, käsi sydämmelle,eikös ole käynyt mielessä että se seksikin saattaa vielä maittaa vaikka sitten menisikin synnytyksen jälkeen useita vuosia?

No höh olipa tyhmä kommentti, tai oliko provo? Itse olen 4 lasta punnertanut tulemaan ja värkki on tietenkin kolhujakin kokenut, mutta ei ole seksi siitä huonontunut, mieskin on sanonut, että parempaa on kuin ennen.

• jhlö

Päädyttiinkö sektioon sen vuoksi että et pystyisi perätilassa olevaa alakautta synnyttämään (lantio ahdas?)?

Yleensä sektio menee hyvin, mutta toimenpiteen jälkeen toisilla saattaa olla koviakin kipuja. Niihin saa kyllä sairaalassa lääkitystä. Mutta kieltämättä ensimmäiset päivät vauvan hoidossa ovat jossain määrin erilaiset kuin alatiesynnytyksen käyneellä. Pyydä lapsen isä aktiivisesti mukaan vauvan hoitoon, niin saa hoivaa sitten toiselta vanhemmalta, jos itse ei jostain syystä täysin pysty hoivaamaan. Onnea sektioon!

• pelokas....

Sektioon päädyttiin omalla kohdallani siksi että olen ensisynnyttäjä. Näin ollen lääkärit, jotka kyllä yrittivät vauvaa kääntää, mutta oli jo niin jämähtänyt paikalleen ettei liikkunut, suosittelivat ennemmin sektiota kuin perätilasynnytystä... Olin kyllä itsekin lukenut sen riskeistä ja ajattelimme mieheni kanssa että on vauvalle turvallisempi vaihtoehto syntyä sektiolla.

• jhlö
        pelokas.... kirjoitti:

Sektioon päädyttiin omalla kohdallani siksi että olen ensisynnyttäjä. Näin ollen lääkärit, jotka kyllä yrittivät vauvaa kääntää, mutta oli jo niin jämähtänyt paikalleen ettei liikkunut, suosittelivat ennemmin sektiota kuin perätilasynnytystä... Olin kyllä itsekin lukenut sen riskeistä ja ajattelimme mieheni kanssa että on vauvalle turvallisempi vaihtoehto syntyä sektiolla.

Suosittelivatko sektiota ilman, että lantion tilavuutta mitattiin/kuvattiin?

• mllamaria

Kaikista eniten terveydenhuollon henkilöstössä ärsyttää se, että mitä tahansa sanotkin niin aina sitä ryhdytään analysoimaan ja yritetään vaikuttaa ja muuttaa sitä hoidettavan mielipidettä.

Esim. jos sanon että koen että lantioni on aina ollut ahdasta mallia ja tästä syystä en synnytä perätilaa alakautta, niin heti tämä lantion ahtaus kyseenalaistetaan.

Kyllä sitä potilas itse tietää aika paljon enemmän omasta ruumistaan kuin joku ulkopuolinen. En tietenkään väitä että lantioni olisi ahdas 100 % varmuudella, mutta olisin todella yllättynyt jos se todettaisiin tilavaksi. Eikö hoitajat voisi joskus ihan vaan kuunnella potilasta.

• ijlösdf jshd f

: ) Oletettavasti et ole pystynyt itse oman lantiosi joustavuutta testaamaan. Eli jos ulkonäköön perustat sen, niin voit hyvinkin olla väärässä. Vaikka lantio on kapea, se voi joustaa huomattavasti siinä vaiheessa kun vauva laskeutuu.

Itse pieni ulkomitoilta. Pituus 155 painoa 50. Monet ihmettelivät, että mitenkäs meinaat synnyttää. Lääkäri ihan käsin kokeili joustavuutta ja sanoi, ettei kuvia tarvitse ottaa vauva mahtuu hyvin. Vaikka pieni nainen, niin lantio tuntuu olevan hyvin joustava. En siis myöskään omaa leveää persettä. Vaikka sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Läski on siellä ulkopuolella, ei sisäpuolella...

Ensisynnyttäjänä minäkään en olisi perätilalasta ruvennut synnyttämään. Mutta toisen kohdalla oli jo kokemusta ja tiesin että se onnistuu.

• pelästynyt
        ijlösdf jshd f kirjoitti:

: ) Oletettavasti et ole pystynyt itse oman lantiosi joustavuutta testaamaan. Eli jos ulkonäköön perustat sen, niin voit hyvinkin olla väärässä. Vaikka lantio on kapea, se voi joustaa huomattavasti siinä vaiheessa kun vauva laskeutuu.

Itse pieni ulkomitoilta. Pituus 155 painoa 50. Monet ihmettelivät, että mitenkäs meinaat synnyttää. Lääkäri ihan käsin kokeili joustavuutta ja sanoi, ettei kuvia tarvitse ottaa vauva mahtuu hyvin. Vaikka pieni nainen, niin lantio tuntuu olevan hyvin joustava. En siis myöskään omaa leveää persettä. Vaikka sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Läski on siellä ulkopuolella, ei sisäpuolella...

Ensisynnyttäjänä minäkään en olisi perätilalasta ruvennut synnyttämään. Mutta toisen kohdalla oli jo kokemusta ja tiesin että se onnistuu.

Joo ja mulle sairaalanlekuri sanoi synnytystapa-arviossa, että hyvin mahtuu tulemaan. Pieni vauva(2700g syntymäpaino) ja kaikkea. Miten sitten kävikään....normaali tarjonta ja muutenkin normaalisti edennyt synnytys mutta tyttö juuttui päästä lantioon ja meinasi kuolla. Hätäsektio tehtiin kun vauvan sydän pysähtyi. Teholle joutui pienokainen. Oma neuvolalekuri kun silloin minut lähetti synnytystapa-arvioon kun uskoi, ettei mahdu tulemaan. Jos vielä toisen pienokaisen saan niin sektion aion vaatia. Oli sen verran karmea kokemus tuo hätäsektio. Ja huom. olisin kyllä mieluiten synnyttänyt ihan alakautta.

• poikamainen nainen

Ulospäin ei voi tietää lantionsa kapeutta. Kas kun se kapeushan on siellä sisällä lantioluissa, ei ihmisen ulkomitoissa. (Tutkipas asia jostain anatomian kirjasta) Kyllä minullekin aikoinaan sanottiin ja mummut päivitteli miten tuo ihminen synnyttää kun on niin kpaea. Varmaan pitää leikata. Kaikki kolme lastani ovat syntyneet normaalisti alakautta ja ei mitenkään kauhean vaikeasti. Eipä ole tarvinnut kirkua ja huutaa niinkuin televison synnytyskohtauksissa.
        Sektiohan tehdään vain jos on tarvetta. Siihen ei kannata ryhtyä ellei lääketieteellistä syytä ole. Perätila on y´ksi syy. Onhan tärkeää että lapsi syntyy kohtuullisen nopeasti. Hapenpuutehan tekee aivovaurion. Terve lapsi ja äiti on aina lähtökohta synnytyssairaalan henkilökunnallekin. Heidänkin suosituksiinsa ja ohjeisiinsa on syytä uskoa vakavasti.

• kbgrf

"Esim. jos sanon että koen että lantioni on aina ollut ahdasta mallia ja tästä syystä en synnytä perätilaa alakautta, niin heti tämä lantion ahtaus kyseenalaistetaan."

Jos viittaat tällä minun kirjoittamaan viestiin, niin en kyseenalaistanut millään tavalla sitä etteikö lantiosi voisi olla ahdas. Kommentoin puhtaasti väittämääsi siitä että perätila johtuisi ahtaasta lantiosta.

• pelokas...

Lääkäri kyllä tunnusteli lantiota ja totesi sen olevan tilava. Sektioon kuitenkin päädyimme ja päivä on päätetty. Ystäväni ja läheiseni vain antavat puheillaan sellaisen käsityksen että valitsin sektion itseäni ajatellen eikä asia todellakaan ole niin. He puhuvat kuinka "epäreilua on että vauva otetaan minusta niin helposti ulos". Tämän vuoksi he saavat minut myös tuntemaan itseni huonoksi äidiksi. Itse en koe sitä ihan niin helpoksi jännitykseni ja pelkojeni vuoksi.

• 16+19
        pelokas... kirjoitti:

Lääkäri kyllä tunnusteli lantiota ja totesi sen olevan tilava. Sektioon kuitenkin päädyimme ja päivä on päätetty. Ystäväni ja läheiseni vain antavat puheillaan sellaisen käsityksen että valitsin sektion itseäni ajatellen eikä asia todellakaan ole niin. He puhuvat kuinka "epäreilua on että vauva otetaan minusta niin helposti ulos". Tämän vuoksi he saavat minut myös tuntemaan itseni huonoksi äidiksi. Itse en koe sitä ihan niin helpoksi jännitykseni ja pelkojeni vuoksi.

no joo, joillakin on sellainen ajatusmaailma, että kun minä olen olen kivulla ja tuskalla lapsen pusertanut maailmaan, ei toiset saa siitä helpommalla päästä. Nämä ihmiset eivät ajattele muuta kuin itseään, eikä sellaisten puheista kannata välittää. Onhan se alatiesynnytys toisaalta parempi, että siitä toipuu nopeammin ja on "luonnollisempi", mutta kyllä lapsikuolleisuus ja synnytysvuodekuolleisuus on lähtenyt aika roimaan laskuun sen jälkeen kun sektiot yleistyivät. On mielestäni myös sairas ajatus että ensin pitää yrittää lasta ulos ja sitten vasta sektioon jos ei onnistu. Sektio on kuitenkin paljon turvallisempi silloin kun synnytys ei ole käynnissä. Myös kaikki sektion alkuvalmistelut voidaan tehdä ihan rauhassa. Hätäsektioissa ja kiireellisissä sektioissa ne usein jäävät tekemättä. Kun kerran lääkäri on sitä mieltä että sektio on tapauksessasi turvallisempi vaihtoehto, niin hui hait muille!

• kbfg
        16+19 kirjoitti:

no joo, joillakin on sellainen ajatusmaailma, että kun minä olen olen kivulla ja tuskalla lapsen pusertanut maailmaan, ei toiset saa siitä helpommalla päästä. Nämä ihmiset eivät ajattele muuta kuin itseään, eikä sellaisten puheista kannata välittää. Onhan se alatiesynnytys toisaalta parempi, että siitä toipuu nopeammin ja on "luonnollisempi", mutta kyllä lapsikuolleisuus ja synnytysvuodekuolleisuus on lähtenyt aika roimaan laskuun sen jälkeen kun sektiot yleistyivät. On mielestäni myös sairas ajatus että ensin pitää yrittää lasta ulos ja sitten vasta sektioon jos ei onnistu. Sektio on kuitenkin paljon turvallisempi silloin kun synnytys ei ole käynnissä. Myös kaikki sektion alkuvalmistelut voidaan tehdä ihan rauhassa. Hätäsektioissa ja kiireellisissä sektioissa ne usein jäävät tekemättä. Kun kerran lääkäri on sitä mieltä että sektio on tapauksessasi turvallisempi vaihtoehto, niin hui hait muille!

"On mielestäni myös sairas ajatus että ensin pitää yrittää lasta ulos ja sitten vasta sektioon jos ei onnistu."

MIten ihmeessä!?
        Minulle kun sanottiin että perätila olisi ja annettiin mahdollisuus valita mitä tehdään, niin itse ajattelin, että ilman muuta alakautta yritetään. Siinä ainakin on edes pieni mahdollisuus että välttyy sektiolta ja vauva saa sen kaiken parhaan mahdollisen irti elämänsä alkuun. Mutta valmentauduin synnytykseen todella paljon enemmän kuin normi alatiesynnytykseen. Mutta itsellä hyvät lähtökohdat, kun oli tilavat paikat (vaikka ei ulospäin näytäkään siltä) ja muutenkin asiat kunnossa.

Eikä tuossa niin kauheeta paniikkia ole, jos sektioon joutuu, kun yleensäkin perätilassa olevaa synnyttäessä synnytetään sektiovalmiudessa (esim. tippakädessä jne.). Sektio kuin sektio..

• kiinnostunut asiasta
        16+19 kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että mitkä alkuvalmistelut jää tekemättä? -Tiedän että niiden nopeus on erilainen, mutta mitkä asiat jätetään kiireellisessä ja hätäsektiossa tekemättä?

• sdfsdfsdf
        kiinnostunut asiasta kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että mitkä alkuvalmistelut jää tekemättä? -Tiedän että niiden nopeus on erilainen, mutta mitkä asiat jätetään kiireellisessä ja hätäsektiossa tekemättä?

Karvojen ajelu, katetrin laitto, tukisukat. Nuo nyt tulee ensinnä mieleen. Jalat ehtii leikkauksessa jo turpoamaan niin ilman tukisukkia, että tulpan riski kasvaa huomattavasti. Karvat lisää tulehdusriskiä. Katetrin laitosta en tiedä onko siinä enempi riskejä, mutta ainakin se on hankalampaa kun verta tulee.

"sektio kuin sektio" - väittämä ei tosiaan pidä paikkaansa, sillä sektion tekeminen silloin kun synnytys on käynnistynyt, on huomattavasti vaarallisempaa, kuin sektion tekeminen silloin kun synnytys ei ole käynnissä.
        Alatiesynnytys on kaikkein turvallisin. sitten tulee elektiivinen sektio (eli sektio kun synntys ei ole alkanut) sitten kiireellinen sektio ja hätäsektio on kaikkein vaarallisin. Ihanne tilannehan olisi se että olisi vain alatiesynnytyksiä ja elektiivisiä sektioita. Näin ei tietenkään ole, koska synnytyksessä voi tapahtua mitä vain ja "parhaimmallekkin" synnyttäjälle voi tapahtua jotain kesken synnytyksen. Mutta jos lääkäri arvioi että synnyttäjällä on kohonnut riski joutua hätäsektioon, hän yleensä suosittelee elektiivistä sektiota, koska se on huomattavasti turvallisempi vaihtoehto.

• sdfsdfsdf
        sdfsdfsdf kirjoitti:

Karvojen ajelu, katetrin laitto, tukisukat. Nuo nyt tulee ensinnä mieleen. Jalat ehtii leikkauksessa jo turpoamaan niin ilman tukisukkia, että tulpan riski kasvaa huomattavasti. Karvat lisää tulehdusriskiä. Katetrin laitosta en tiedä onko siinä enempi riskejä, mutta ainakin se on hankalampaa kun verta tulee.

"sektio kuin sektio" - väittämä ei tosiaan pidä paikkaansa, sillä sektion tekeminen silloin kun synnytys on käynnistynyt, on huomattavasti vaarallisempaa, kuin sektion tekeminen silloin kun synnytys ei ole käynnissä.
        Alatiesynnytys on kaikkein turvallisin. sitten tulee elektiivinen sektio (eli sektio kun synntys ei ole alkanut) sitten kiireellinen sektio ja hätäsektio on kaikkein vaarallisin. Ihanne tilannehan olisi se että olisi vain alatiesynnytyksiä ja elektiivisiä sektioita. Näin ei tietenkään ole, koska synnytyksessä voi tapahtua mitä vain ja "parhaimmallekkin" synnyttäjälle voi tapahtua jotain kesken synnytyksen. Mutta jos lääkäri arvioi että synnyttäjällä on kohonnut riski joutua hätäsektioon, hän yleensä suosittelee elektiivistä sektiota, koska se on huomattavasti turvallisempi vaihtoehto.

Niin ja hätäsektiossa äiti nukutetaan, jossa siinäkin on paljon enempi riskejä kuin puudutuksessa.

• Hyvä äiti
        pelokas... kirjoitti:

Tuommoset oo mitään ystäviä eikä edes läheisiä. Tottakai lääkärin ehdotus otetaan tosissaan. Muutaman minuutin hapen puute lapsella tekee siitä loppuelämäkseen kehitysvammaisen.

• ironic.
        pelokas... kirjoitti:

jos yhtään lohduttaa, niin sektion jälkeiset päivät on usein paljon tuskallisemmat, ja palautuminen kestää kauemmin ku luonnonteitse synnyttäneillä äideillä. Huonoon omaantuntoon ei siis ole mitään syytä, sillä palautumisesi kestää todennäköisesti kauan ja se on sitten yhtä helvettiä.

• Yksi vain
        pelokas... kirjoitti:

Unohda nyt kokonaan se ajatus, että olisit huono äiti! Kyllähän niitä mielipiteitä voi jokainen jakaa, mutta sinä itse tiedät, mikä on paras vaihtoehto ja jos lääkäritkin ovat sitä mieltä, että sektio tehdään, niin silloin se tehdään. Siihen ei nimittäin minun kuulemani mukaan ainakaan hirveän heppoisin syin lähdetä. Oma synnytykseni päätyi sektioon, kun synnytys vain pitkittyi ja pitkittyi ja paikat avautui vain 9 cm asti ja jumitti siihen.
        Leikkauspäivänä olin jonkin verran kipeä ja tietenkin esim sängystä nouseminen oli hankalaa, kun ei uskaltanut luottaa, että tikit pitää jne. Mutta seuraavana päivänä tulivat hoitajat auttamaan ylös ja sanoivat, että paranee nopeammin, kun lähtee heti liikkeelle. Ja niin kävi. Vauva oli lastenosastolla ja kipitin sinne (hyvin hitain askelin, mutta kuitenkin) yhden päivän ajan moneen otteeseen ja huomasin jo 2. päivän illalla, että oli helpompi liikkua ja nousta ylös sängystä jne. Tiedän aika monta, jotka ovat sektion kokeneet, ja heistä vain yksi on kärsinyt jälkeenpäin tulehduksesta. Kun siihenkin ajoissa reagoi, niin eiköhän sekin saada hoidettua.

• Hyvin se menee!
        ironic. kirjoitti:

jos yhtään lohduttaa, niin sektion jälkeiset päivät on usein paljon tuskallisemmat, ja palautuminen kestää kauemmin ku luonnonteitse synnyttäneillä äideillä. Huonoon omaantuntoon ei siis ole mitään syytä, sillä palautumisesi kestää todennäköisesti kauan ja se on sitten yhtä helvettiä.

Ei se kaikilla noin mene! Suunniteltusektio tehdään yleensä heti aamutuimaan ja illalla pääset jo kokeilemaan jaloilla oloa! Tarkennan vielä että 2tervettä lasta saattaanut sektiolla maailmaan, ilman minkäänlaisia komplikaatioita. Siis jos vointi vain antaa periksi. Minut leikattiin, illalla kävelin itse ja jo seuraavana päivänä ihan itse hoidin vauvani. Ystävä oli samaan aikaan osastolla ja hän synnytti lapsensa alateitse, repeymä ja siitä sitten leikkaussaliin..tulehdukset ja muut häsläämiset siihen päälle ja oli vasta 3pv jalkeilla! Jokainen palautuu synnytyksestä oli se sitten mikä tapa tahansa omaan tahtiin. Leikkaussalissa on todella työnsä osaavia ja mukavia ihmisiä. Älä turhaan pelkää ja jännityshän kuuluu asiaan onhan teille tulossa pienokainen maailmaan :)

• 4+18

Minä jännitin kanssa sektiota aivan mielettömästi. Enimmäinen lapsi syntyi käynnistyksellä, enkä jännittänyt oikeastaan yhtään sitä. Toinen lapsi syntyi suunnitellulla sektiolla ja olin ihan turtana kauhusta! Siinä vaiheessa kun piti mennä leikkaussalin pöydälle, olin niin kauhuissani, että hoitajat joutuivat tukemaan minua enkä pystynyt puhumaan sanaakaan.
      Pahinta oli mielestäni sektiossa spinaalipuudutuksen antaminen, joka ei meinannut millään onnistua, kun piti saada selkä "köyryyn" ja vatsa oli niin valtava, että siinä mihinkään köyryyn päässyt. Hoitajat painoivat hartioista ja vetivät käsistä samalla kun nukutuslääkäri työnsi piikin ja kyllä se sitten lopulta onnistui. Oksensinkin siinä välissä pari kertaa ihan jännityksestä ja kauhusta.

Sitten kun puudutus oli laitettu kaikki tapahtuikin aika nopeasti, kipua ei tuntunut ollenkaan, mutta tunsin kyllä sen kun vauvaa "revittiin" ulos, aikamoista röykytystä se oli! Tuli siinäkin paha olo ja oksensin. Ei siinä kuitenkaan montaa minuuttia mennyt, kun vauva oli ulkona. Isä lähti kätilön kanssa vauvaa pesemään ja minä jäin luonnollisesti vielä ommeltavaksi. Tuli todella raukea ja rauhallinen olo ja meinasin nukahtaa siihen leikkauspöydälle, kun se ompelu kesti aika kauankin. Kätilö tuli siinä jossain välissä kertomaan vauvan vointia ja mitat.

Meille sanottiin että heräämöön voi saada vauvan sitten syliin, mutta meidän vauvalla oli hengitysvaikeuksia, joten vauva meni happikaappiin. Sieltä vauvan matka jatkui hengityskoneeseen ja teholle ja synnytyssalissa näkemääni vilahdusta lukuunottamatta näin vauvani kunnolla ensimmäisen kerran vasta kolmantena päivänä. Tietysti isä kävi vauvasta ottamassa valokuvia ja videokuvaa joita katselin tällä välin.

Noin kaikenkaikkiaan ei se sektio nyt tietenkään mikään maailman mukavin asia ole, mutta se on nopeasti ohitse. Ja sen jälkeen kun vauva on ulkona voi saada rauhoittavia, vaikka minulle nuo puudutusaineet ainakin vaikuttivat jo yksistään todella rauhoittavasti.
      Kolmantena päivänä sektiosta pystyin nousemaan pyörätuoliin istumaan ja viidentenä päivänä pystyin kävelemään pikkuisen ja seitsemäntenä päivänä päästiin kotiin. Naapurini pääsi kolmantena päivänä sektiosta kotiin (oli 4.s sektio, en tiedä vaikuutaako asiaan) joten toipumisajat ovat hyvin erilaisia.
      Minulla sektion jälkeisiä kipuja helpotti suunnattomasti vatsani ympärille kiedottu tiukka m-side. Sitä kannattaa pyytää hoitajalta! Se on kyllä kuulemma harvinainen eikä tuollakaan kaikki hoitajat edes olleet kuulleetkaan sellaisesta ja kävivät sidettä ihmettelemässä. Eräs vanhempi hoitaja kertoi että joskus on ollut tapana laittaa kaikille sektioäideille tuo side, koska lähes poikkeuksetta kaikki ovat saaneet siitä helpotusta kipuihin ja kävelyyn, mutta hoitajien ajanpuutteen takia tavasta on luovuttu.

Tuota en kyllä ymmärrä, miten joku ajattelee, että sektioäidin olevan jotenkin huonompi äiti kun alakautta synnyttäneen. Eihän ne lääkärit sektioita ihan huvikseen määräile. Sektio on ihan yhtä turvallinen lapselle kuin alatiesynnytyskin, ja turvallisempikin jos alatiesynnytykseen liittyy riskejä. Äidille sektio on riskialttiimpi, verrattain normaali synnytys - sektio. Mutta kyllähän sairaalassa saa veritulppia ehkäiseviä ruiskeita ja tulehdusarvoja seurataan. Minullakin meinasi sektiohaava lähteä tulehtumaan, mutta heti kun huomattiin että tulehdusarvot kohoavat, sain antibioottikuurin ja tulehdus laski pois, eikä mitään vakavaa ja vaarallista päässyt tapahtumaan.

Tulipa pitkä kirjotus, mutta tsemppiä sektioon! Se on kivuton ja nopea kokemus, epämiellyttävä kylläkin, mutta kyllä sinä siitä selviät!

• iiris65

Jouduin kiireelliseen sektioon kaksi vuotta sitten. Ja se ei todellakaan ollut mitenkään paha kokemus. Sektio tehtiin iltapäivällä ja illalla minut autettiin pesulle sängystä. Seuraavana päivänä hoidin jo lastani täysin itsenäisesti ja kolmantena päivänä pääsin kotiin. En ollut edes mitenkään nuori ensi synnyttäjä vaan jo 43-vuotias. Jotain kipulääkkeitä sain ensimmäiset kaksi päivää, mutta kotona en tarvinnut niitä yhtään. Ensimmäisen viikon piti vähän miettiä sängystänousuasentoa, muuten leikkaushaava ei juurikaan koskenut. Haava ei tulehtunut. Kaikenkaikkiaan itse sektio oli täysin kivuton ja seuraavinakin päivinä vain sängystä nouseminen oli vähän hankalaa.

Suosittelen suihkuttelemaan haavaa paljon ja lähtemään liikkeelle mahdollisimman nopeasti, niin ainakin minä terveydyin nopeasti.

• 5kk neitin äippä

Minulla on myös hyvä kokemus suunnitellusta sektiosta. Esim. kipuja ei ollut oikeastaan missään vaiheessa. Ainoastaan yskänpuuska leikkauksen jälkeisenä aamuna tuntui hieman ilkeältä, samoin eka ulostuskerta leikkausksen jälkeen kun piti hieman ponnistaa. Kotona en enää särkylääkettä tarvinut. Sairaalassa hoidin vauvaa täysipainoisesti itse alusta lähtien ja kotiuduin kolmantena päivänä leikkausksesta. Mainittakoon vielä, että heti kotiuduttuani kävin reippailla kävelylenkeillä ja 10vk leikkauksesta aloitin jälleen juoksemisen. Nyt olis kohta tarkoitus aloitella sitten myös tosissaan vatsalihasten(kin) treenaus. :)

• nmiuft

Hei, täällä myös jännittävä ensisynnyttäjä jonka lapsi perätilassa :( Nyt on rv 35 4 ja ensi viikolla on käännösyritys rv 36 4 ja pelottaa jo etukäteen. Tuntuu pahalta että jos ei vauva käänny niin pitää valita kahdesta tosi pelottavasta vaihtoehdosta toinen eli perätilasynnytys tai sektio. Miten ap sulla meni sektio?

• kike79587

Minulla oli myös lapseni perätilassa ja valitsin synnytystavaksi suunnitellun sektion. Kaikki meni oikein hyvin ja nopeasti. Leikkaussalihenkilökunta oli tosi mahtava ja kertoi koko ajan mitä tapahtuu.

Tosi harmi, että sukulaisesi ja ystäväsi ovat saaneet sinut tuntemaan noin. Mutta tämä on sinun päätös ja sinä ajattelet lapsesi parasta. Alatiesynnytyksessä perätilassa on paljon riskejä ja lääkäritkin ovat suositelleet sektiota. Se ei todellakaan tee sinusta huonompaa äitiä, päin vastoin!

Tsemppiä! Itselläni ainakin sektio oli tosi hyvä ratkaisu! Särkylääkkeitä en tarvinnt enää kotona lainkaan ja mitään jälkitulehduksiakaan ei tullut.

• sallanhanhet

Harmi että jotkut sukulaisistasi ja ystävistäsi eivät näe todellista syytä sektioosi..
      Itsepä ovat ahdasmielisiä, voit itse valita ketä valitset ystäviksesi ja ketä sukulaisia tapaat, ei niitä ole kiveen kirjoitettu.
      Rohkeutta synnytykseen, Ei sillä sen väliä miten vauva tulee ulos kuin että molemmat ovat hyvässä kunnossa sen jälkeen.

• diureettif

Turhanpäiväistä keskustelua. Kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee ko tilanteessa. Kirjoittelu täällä ei välttämättä paranna oloa olenkaan.

Sanon: olet hyvä äiti lapsellesi. Helpottiko?

• kenen lapsi

Jos lääkärit ovat ehdottaneet sektiota, niin sinun kannattaa se valita. Jos lapselle sattuisi jotain, niin sinua harmittaisi miksi valitsit muiden mielipiteen etkä lääkärin.

• kenen lapsi

Onpa täällä ketjussa taas vaihteeksi joku häirikkö. Terveisiä nimimerkille "3lapsen äiti". Vaikka nimimerkkisi on keksitty ja olet tylsistynyt murrosikäinen, niin mene välillä ulos leikkimään. Se tekee hyvää ruoansulatukselle ja parantaa mielialaa.

• synnyttänyt.......

Kaikkien pitäisi automaattisesti saada sektio, nainen joutuu repimään alatiesynnytyksessä reikänsä, tulee väljää tavaraa, virtsankarkailua, kohdunlaskeumaa ym. ja siitähän mies ei tykkää ja lähtee tiukemman perään. Kyllä naisella pitää paikat pysyä kunnossa lapsen teon jälkeenkin sekä oikeus normaaliin seksiin.....Älä välitä muitten puheista vaan ole tyytyväinen että tämä ratkaisu sattui kohdallesi....

• lilliputti1234567890

ja paikat pysyy kunnossa kun vähän viitsii jumpata ja pitää itsestään muutenkin huolta. mutta iehän nämä nykynaiset, jotka lihovat 30 kiloa per raskaus jaksa muuta ku marista.
        Synnytys on luonnollinen juttu,ei vie seksihaluja eikä pilaa alapäätä. Kunhan vingutte ja pelkäätte että sattuu. Ja jos mies lähtee menemään, ni voipi olla että ne 30 raskauskiloa ja väsynyt mariseva rouva kotona on se syy, eiklä suinkaan alapää.

• oletko tyhmä.....
        lilliputti1234567890 kirjoitti:

ja paikat pysyy kunnossa kun vähän viitsii jumpata ja pitää itsestään muutenkin huolta. mutta iehän nämä nykynaiset, jotka lihovat 30 kiloa per raskaus jaksa muuta ku marista.
        Synnytys on luonnollinen juttu,ei vie seksihaluja eikä pilaa alapäätä. Kunhan vingutte ja pelkäätte että sattuu. Ja jos mies lähtee menemään, ni voipi olla että ne 30 raskauskiloa ja väsynyt mariseva rouva kotona on se syy, eiklä suinkaan alapää.

Kuuleppa lilliputti, kyllä mies arvostaa tiukkaa tavaraa ja vaikka sinä kuinka vähän laihtuneena raskausaikana olet kingi niin kun alapääsi laihuudesta huolimatta alkaa olla kuin ladon ovet niin miehesi kyllä löytää meidät vähän liikakin lihoneemmat mutta tiukka pimppiset tytöt, älä ollenkaan yritä mollata. Ei ole kyse kivusta synnytyksessä vaan siitä että naisella on oikeus ja tarve saada sitä mitä haluaa, eli jos haluan sektion niin se minun pitää saada. Nauran kun miehesi tulee naapuriin, voip olla että mun hyvää pimppiä tulee panemaan. Kannan kiloni kauniista ja tiukalla pimpillä, lapseni voi hyvin ja miehenikin tykkää..... ja naapuri kanssa....varo vain.....

• lillis...fani
        lilliputti1234567890 kirjoitti:

Ja lilliputti, opettele edes kirjoittamaan oikein, vai livahtiko taito synnytyksen myötä housuun.....ja pidä huolta ittestäsi, että jaksat kun ukkos sut jättää...tiedän minäkin jotakin...

• ?

3lapsen äiti ? Kamala mikä äiti...myy lapset pois ja heti

• Demoniiih....;o)...

Ihmisten puheista ei kannata välittää . Itsellenikin "neuvolantäti" sanoi etten ole oikea synnyttävä, kun kolmas sektio oli edessä. No tottakai olen oikea synnyttäjä..nainen ja äiti. Ilman sektiomahdollisuutta en olisi saanut vauvojani kohdusta tähän maailmaan..;o)...

Ei se ole helpoin tie..tuo sektio. Ei edes turvallisin.Nukutukseen ja sitä seuraavaan leikkaukseen kuuluu aina riskinsä. Toipuminen leikkauksesta vie aikansa yksilökohtaisine eroineen.

Oli synnytys alakautta tai sektiona..niin tulos on sama..Ihana vauveli rinnalla..Se on pääasia. Ei ihmisten ilkeämieliset kommentit sektion helppoudesta tms.

Älä häpeä päätöstäsi..vaan nauti loppuraskaudestasi...Noita ihmisiä riittää, jotka syyllistävät äitejä..meitä kaikkia äitejä...;o)...

• TSerppelix

Jokainen tekee omat valintansa ja päätöksensä. Ja jokainen pyrkii sen hetken ja tilanteen parhaaseen valintaan.

Kyseessä on sinun terveytesi ja sinun valintasi, ja teidän lapsenne ja teidän lapsenne terveys. Jokaisella vaihtoehdolla on hyvät puolensa ja omat riskinsä. Olet niitä punninnut ja päätöksesi tehnyt. Sinun ei tarvitse puolustella tai hävetä valintaasi.

Onnea matkaan!

• oma päätös

jokainen saa synnyttää niinkuin haluaa.

• kahden lapsen äiti

Hei. teit viisaasti valitessasi sektion...Elä välitä kenenkään sanomisista.se on turvallisempi vaihtoehto teille molemmille.....tsemmpiä ja Onnea

• älä pelkää

älä välitä muiden loukkauksista kyllä se siitä

• varo vaaroja

Sektio ei ole valinta koskaan. Ehkä Suomessa rahalla ostettavissa, mutta vaaraton sektio ei ole. Sektio on hyväksyttävää äidin tai lapsen pelastamiseksi, mutta ei missään nimessä uusioaivottomien äitien synnytysmuoto.

Synnytyspelko, imetyshaluttomuus, synnytysmasennus, äitiyslomapakko. Odotusajan seksikkyys, hiekkalaatikkoromanssi...

• hilipatihippaa

moikka!
      ekax terveiset nimim. kenen lapsi, olit osuvasti vastannut"kolmen lapsen äidille", miten joku viittii näyttää noin julkisesti tyhmyytensä, vaikka ois kuinka vajaa. noo, mutta asiaan: hyvällä tai huonolla äitiydellä ei ole mitään tekemistä synnytystavan valinnassa, ennemminkin tunnut välittävän hyvinkin paljon lapsesi terveydestä, kun pohdit ratkaisuasi niinkin paljon, että olet tänne keskustelun avannut. sukulaisesi arvostelut voit jättää omaan arvoonsa, heillä ei tunnu olevan kaikki ihan kohdillaan omassa elämässään. itse olen kaksi lasta synnyttänyt alakautta, molemmista pyytänyt ja anonut ja itkenyt sektiota, ensimmäisestä synnytyspelon vuoksi ja toisesta samasta syystä, silloin vain jo tiesin kuin kamalaa synnytys voi olla. molemmat sektiot peruuntuivat monien asioiden summana, toisen synnytyksen jälkeen olin onnellinen, että sektio peruuntui, synnytys oli niin paljon helpompi kuin ensimmäinen. toipua voi hitaasti molemmista, itseäni tikattiin ensimmäisessä niin paljon, ettei istuminen onnistunut kuukauteen. kavereitten sektioita seuranneina voin kertoa, ettei helppo tie ole välttämättä sekään;haavat voivat tulehtua ja särkeä. nämä jutut ovat niin yksilöllisiä juttuja, että vain sinä itse tiedät parhaiten mikä sinulle ja vauvallesi sopii ja vain sillä on merkitystä. pidä kiinni ylpeänä päätöksestäsi!! paljon onnea jo etukäteen onnellisesta perhetapahtumasta ja nauti vauvastasi täysin rinnoin(sananmukaisesti..)!!

• 4 lapsen äiti

Ei ihmisiä voida luokitella huonommiksi /paremmiksi synnytystavan mukaan. Tuskin kovin moni muistaa esim.vuoden kuluttua millä 'synnytys'tavalla tämä hurmaava prinssi/prinsessa tähän maailmaan putkahti. Teet niin tai näin niin aina se on vääripäin toisen näkökulmasta asiassa kuin asiassa. Suomessa ei hepposin perustein tehdä leikkauksia,joten eiköhän ole teidän parasta ajateltu. Itselläni on kuollut viimisillä raskausviikoilla kaksoset kohtuun ilman mitään "hyvää syytä" tai siksi ettei heitä otettu ajoissa pihalle ja voin sanoa,että tälläisen kokemuksen jälkeen synnyttäisin lapseni milläkeinolla hyvänsä kunhan jäisi henkiin! Tottakai kaikessa on riskinsä,mutta sinun tilanteessa voi myös käydä niinkin,että pahimmassa tapauksessa monta vuorokautta kestäneen "normaalin" synnytys yrityksen jälkeen joudut kuitenkin leikkaussaliin. Sekin on aika uuvuttava kokemus teille sekä on myös pelkonsa lapsen hapensannista jne. En lähtisi yrittämään perätilaa edes näin synnyttäneenäkään,siinä kun napanuorat lipsahtaa tiskiin ensin niin johan tulee kiire.

• äiti-99, -11

Hei!
      Eiköhän se ole sinun ja vauvan parasta ajatellen, parempi synnyttää sektiolla, ei siinä kenenkään sukulaisen mielipiteet ole etusijalla, vaan se että äiti ja lapsi voivat hyvin.
      Sukulaisesi ja ystäväsi voisivat pitää mielipiteensä omina tietoinaan ja kannustaa sinua tulevaan synnytkseen.
      Turhaan häpeilet synnytys kuin synnytys. Ei sektio sinusta huonoa ihmistä/synnyttäjää tee.
      Stemppiä ja onnea tulevaan synnytkseen.
      Kesä terveisin äiti -99 ja -11

• roskabostiropotti

Olet huono äiti joka tapauksessa. Hyvät äidit eivät kysele synnytysneuvoja suolikaksnelosella. Synnytyksen jälkeen luultavasti istut jälleen ruudun ääreen ja kyselet lapsenhoitoneuvoja juuri silloin kun ipanasi tarvitsisi jotain. Kaiken kukkuraksi et uskalla ominpäin edes vaihtaa vaippoja, koska uskot tekeväsi senkin sukulaisten ja "ystävien" mielestä väärin.

• nainen 37v.

Aika ahdasmielisiä sukulaisia.Ei sektio tee äidistä huonompaa tai parempaa.Se on vain yksi tapa synnyttää.Korostan sanaa synnyttää.Se on synnytys,sinähän saat lapsen.Ja samaa sanoisin muillekin,jotka potee huonommuutta sektion takia:ei siihen ole mitään syytä.Olkaa onnellisia siitä lapsesta älkääkä sitä synnytystavasta murehtiko.Äidin ja lapsen terveys on kuitenkin etusijalla.Ja voin sanoa,että et tosiaankaan pääse yhtään helpommalla kuin alatiesynnyttäjät.Kivutonta synnytystä ei olekkaan.Ne kivut tulee ennemmin tai myöhemmin.

• minä vaan

sama kai kuinka sen lapsen synnyttää kunhan tulee terve lapsi ja äiti pysyy terveenä:)oikein paljon onnea teille:)

• Saman kokenut

Lapsen terveyden kannalta sektio on todella perusteltua, viis sukulaisista!
      Haava tietenkin "vaivaa" vähän aikaa, niinhän haavat aina tekevät, paranee kyllä.
      Ehdit ehkä synnyttää vielä ns. normaalilla tavalla, älä sitä mieti.

(1.sektio, 2.normi synnytys, 3.normi synnytys, joista jälkeenpäin mietittynä olisin voinut synnyttää kaikki sektioilla koska olivat niin isoja, yli 4kg:-)

• Haukotellen...

Kuin jaksatte tällaisilla asioilla vaivata näitä palstoja...haukotus!!!

• Nyt on äiti vihainen

Tällä nimenomaisella palstalla on tarkoitus keskustella synnytykseen liittyvistä asioista. Jos sinua asia haukotuttaa / ei kiinnosta..Niin älä ikävystytä itseäsi täällä roikkumisella !

• c

4 sectiota takana kaikki hyvin menneet, pari vkoa menny niin juoksulenkille jo. suosittelen!

• äidit väkevät

Sinun ei tarvitse kenellekään selitellä tai perustella syitä päätökseenne sektiosta. Perätila on jo painava lääketieteellinen syy. Minä synnytin viimeisimmän lapseni lapseni sectiolla. En jostain syystä edes muista leikkaushaavan kipuja. Gyne halusi tehdä ns. bikinirajaviillon, se nauratti silloin, mutta eipä ole arpi jäänyt muistuttamaan näkysälle. Kyseessä oli silloin ns. "kallis lapsi", joten muita synnytystapoja ei edes harkittu...onneksi. Epiduraalipuudutus haavan ompeluun saakka, sitten narkoosi hetkeksi.
      Leikkauksen vaaroista toki jauhetaan. Kaikissa on vaaransa, kadun ylityksessäkin.
      Raskaanolevalle lasetetaan kaikenmaailman kunniakantakirjaäiti-paineita. Kun turhat kyssärit jättää vastaamatta, jää jäljelle vielä meidän synnyttäjien huono oma tunto siitä, kelpaammeko nyt, koska emme kärsi tarpeeksi! Jeesus maaria, miksi pitäisi. Kyllä elämä antaa pakosta loskaa teillemme tilaamatta.
      Imetysaikaan on toki paineet siitä, imettääkö itse, lypsääkö pulloon vai perkules ei kai se juota tutteleita:)
      Sitten onkin yöitkujen syiden etsintä, vatsan toiminta, kiinetä ruoka ...niitä piisaa.
      En osaa neuvoa, mutta: LUOTA siihen, ettei ole valmiita vanhempia, on vain valintoja ja kasvuja, juuri teidän vanhempien näköisiä valintoja. Ja kaiken kaikkiaan, te perheenä olette tärkein. Kaikkia kokemuksia ei tarvitse käydä pohjamutia myöten. Lapsi tulee yhtä kalliisti rakastetuksi kuin muullakin tavalla synnytetty. Tässä tunneherkässä vaiheessa kaikki ulkoinen paine saa kohtuuttomat mittasuhteet. Onneksi osaat niistä puhua. Kysele häpeämättä miltäsi painavista asioista. Kunhan et kasaa paineita sisällesi.

Teille tärkeintä on lapsi ja yhteinen yhdistävä rakkaus. Siihen tilanteeseen päästään monta kautta. Kaikista eniten tarvitsette toistenne avoimen tuen, sen avulla jaksatte, kun vastamäkiä tulee.

Hyviä äitiyden hetkiä sinulle! Voimia teille kasvussanne vanhemmuuteen ajan saatossa.

• hyvä äiti2

Mitä tarkoittaa "kallis lapsi"

• kallis äiti
        hyvä äiti2 kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "kallis lapsi"

Sinulle vastaan nimimerkki: "hyvä äiti2"

ns. "kallis lapsi" -sanaa käytettiin mm. syntyvästä lapsesta tilanteissa, joissa oli lapsi/lapsia menetetty tai epäonnistuttu yrityksissä saattaa raskaus loppuun asti. Keskenmenonvaara tai ennenaikainen synnytys on myös tätä päivää.

En tiedä millä termillä nykysynnäreissä asia ilmaistaan. - Uskallan jopa epäillä, ettei sanaa käytetä tänä yltiötasa-arvon aikana, ettei kukaan kokisi itseään loukatuksi, sillä jokainen lapsihan on kallis lapsi, myös sanan varsinaisessa merkityksessä:) Mutta minä sain sectiolla "kalliin lapsen".

• j.m.e

itselläni on viisi sektio vauvaa ja jokainen sektio on mennyt hyvin. Sellaisen neuvon annan että nouse heti ylös ja liikkeelle kun jaloissa rupeaa olemaan tuntoa sen verran että pystyy. Siinä vaiheessa olet niin täyteen pumpattu kipulääkkeitä että liikkeelle lähtö on kaikkein vaivattominta silloin ja kun lähet heti liikkeelle niin sektiosta toipuminen on joutusampaa. Ite en ollu yhtään kipeämpi sektion jälkeen kuin alatiesynnytyksen jälkeen (molemmat on koettu). Todellakaan et ole sen huonompi äiti vaikka päädyt sektioon. Jos lääkäri on ollut sektion kannalla niin tottakai se on oikea vaihtehto.
      Onnellista synnytystä sinulle.

• 8+15

Se äitiys punnitaan sillä, miten tulet lapsesi kasvattamaan. Eli ei riipu synnytystavasta ollenkaan :)

• kyssä

Joo, ja rippikouluikäisen kohdalla ei ole enää merkitystä, millä tavalla lapsukainen aikanaan maailmaan pääsi. Jos sektioita ei olisi tehty, olisiko lainkaan äitiä tai lasta...

• päivämäärä

Lapsihan on jo syntynyt, tavalla tai toisella 28.3., päivätty aloittajan kirjoitus.
      Osa tappelee tällä palstalla mikä synnytystapa sopivin, hoh hoijaa!

• jaskajoooo

no turvallisuus tärkeämpi ja ei ne muut joudu sitä lasta punnertamaan pihalle. Kamalan takapajuisia sukulaisia. Laita välit poikki vaan, se auttaa.

• voi teitä

ämmiä! No olet ihan vitun huono äiti, JOOOOOOOOO! OSTA AIVOT!

• ????????????????????

Mistäs sulle saatais sellaiset..aivot..?

• vinkutin25

Sinun ja vauvasi terveyden kannalta sektio on parempi, joten älä välitä sukulaistesi kommenteista. Ei synnytystapa tee huonoa äitiä. Itse jouduin olemaan osastolla 3 viikkoa, ennen lapseni syntymää raskausmyrkytyksen vuoksi siellä huomasin, että PALJON helpompi keino on alatie synnytys. Alateitse synnyttävä on jalkeilla usein heti synnytyksen jälkeen, kun sektiolla synnyttänyt ei ole jalkeilla 2-3 päivään. Itse synnytin alateitse ja olisin päässyt omin jaloin salista osastolle, mutta lääke jota sain teki minulle ihmeellisen reaktion, joten eivät uskaltaneet laskea minua jaloilleni.

• nimppelinen

Sektio lisää merkittävästi astmaa ja hengitystie juttuja. Lapsi saa tarvittavat bakteerit kun tulee luonnollisesti synnytysteitse.

Ei tarvitse pelätä synnytystä. kivunlievitys on keksitty! :D

• mknjbhv

Höpöhöpö. laitapa lähdettä tutkimuksesta, missä käy ilmi että sektio lisää merkittävästi astmaa ja hengitystiejuttuja(?). Äläkä linkitä sitä tutkimusta, jossa otantana oli muistaakseni 10 vauvaa, vaan jokin oikea tutkimus kunnollisella otannalla jne.

• sdfg

Kyllä kaikki tuntemani sektiolapset ovat ihan hyvin voineet. Tokihan sitä olisi voitu pelleillä ja riskeerata sekä äidin että vauvan henki pakottamalla alatiesynnytykseen, mutta jos hinta olisi ollut liian korkea (tilastot ja kokemus osoittaa, että tietyissä tapauksissa synnytykset vain ovat liian vaarallisia, ellet sitä ole itse voinut älytä?), niin kylläpä ottaisi päähän ettei sittenkin menty sektioon.
        Päinvastaisiakin kuulee, toki. Ei tulevasta kukaan satavarmasti tiedä, mutta kukapa tahallaan haluaa vauvaansa riskeerata?
        Vamma tai jopa kuolema vastaan astma, no et ehkä arvaa kumman minä valitsisin..

• Valoria
        mknjbhv kirjoitti:

Höpöhöpö. laitapa lähdettä tutkimuksesta, missä käy ilmi että sektio lisää merkittävästi astmaa ja hengitystiejuttuja(?). Äläkä linkitä sitä tutkimusta, jossa otantana oli muistaakseni 10 vauvaa, vaan jokin oikea tutkimus kunnollisella otannalla jne.

En ole sama henkilö, joka tästä aiemmin tuolla kommentoi, mutta tässä muutama ensimmäisenä löytynyt tutkimus aiheesta, kyllä näitä löytyy kymmenittäin jos vain viitsii etsiä hakusanoilla "section" ja "asthma"!

Asthma at 8 years of age in children born by caesarean section.
        Roduit C, Scholtens S, de Jongste JC, Wijga AH, Gerritsen J, Postma DS, Brunekreef B, Hoekstra MO, Aalberse R, Smit HA.
        Source
        Centre for Prevention and Health Services Research, National Institute for Public Health and the Environment, Bilthoven, The Netherlands.

CONCLUSIONS:
        Children born by caesarean section have a higher risk of asthma than those born by vaginal delivery, particularly children of allergic parents. Caesarean section increases the risk for sensitisation to common allergens in children with non-allergic parents only.
        -------------------------------------------------------------------------------------------------------
        A meta-analysis of the association between Caesarean section and childhood asthma.
        Thavagnanam S, Fleming J, Bromley A, Shields MD, Cardwell CR.
        Source
        Royal Belfast Hospital for Sick Children, Belfast, Northern Ireland

CONCLUSION:
        In this meta-analysis, we found a 20% increase in the subsequent risk of asthma in children who had been delivered by Caesarean section.
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Birth by cesarean section, allergic rhinitis, and allergic sensitization among children with a parental history of atopy.
        Pistiner M, Gold DR, Abdulkerim H, Hoffman E, Celedón JC.
        Source
        Division of Immunology, Children's Hospital Boston, Boston, Mass, USA.

CONCLUSIONS:
        Our findings suggest that cesarean delivery is associated with allergic rhinitis and atopy among children with a parental history of asthma or allergies. This could be explained by lack of contact with the maternal vaginal/fecal flora or reduced/absent labor during cesarean delivery.

• ........

juu, sinähän sen tiedät, kun tiedät myös kyseen olevan "hengitystie jutuista"...joka sekin muuten on yhdyssana.

Nyt oli sitäpaitsi kyse perätilasta, jolloin sektio on aina vauvalle turvallisempi vaihtoehto. Varsinkaan ensisynnyttäjille ei suositella alatiesynnytystä perätilavauvan kanssa. Synnytyslääkärit eivät siis suosittele. Kyse ei ollut kivunpelosta.

Sektio ei lisää astmaa tai muutakaan.

• höphöpö"tutkimuksia"
        Valoria kirjoitti:

En ole sama henkilö, joka tästä aiemmin tuolla kommentoi, mutta tässä muutama ensimmäisenä löytynyt tutkimus aiheesta, kyllä näitä löytyy kymmenittäin jos vain viitsii etsiä hakusanoilla "section" ja "asthma"!

Asthma at 8 years of age in children born by caesarean section.
        Roduit C, Scholtens S, de Jongste JC, Wijga AH, Gerritsen J, Postma DS, Brunekreef B, Hoekstra MO, Aalberse R, Smit HA.
        Source
        Centre for Prevention and Health Services Research, National Institute for Public Health and the Environment, Bilthoven, The Netherlands.

CONCLUSIONS:
        Children born by caesarean section have a higher risk of asthma than those born by vaginal delivery, particularly children of allergic parents. Caesarean section increases the risk for sensitisation to common allergens in children with non-allergic parents only.
        -------------------------------------------------------------------------------------------------------
        A meta-analysis of the association between Caesarean section and childhood asthma.
        Thavagnanam S, Fleming J, Bromley A, Shields MD, Cardwell CR.
        Source
        Royal Belfast Hospital for Sick Children, Belfast, Northern Ireland

CONCLUSION:
        In this meta-analysis, we found a 20% increase in the subsequent risk of asthma in children who had been delivered by Caesarean section.
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Birth by cesarean section, allergic rhinitis, and allergic sensitization among children with a parental history of atopy.
        Pistiner M, Gold DR, Abdulkerim H, Hoffman E, Celedón JC.
        Source
        Division of Immunology, Children's Hospital Boston, Boston, Mass, USA.

CONCLUSIONS:
        Our findings suggest that cesarean delivery is associated with allergic rhinitis and atopy among children with a parental history of asthma or allergies. This could be explained by lack of contact with the maternal vaginal/fecal flora or reduced/absent labor during cesarean delivery.

siis uskotteko oikeasti, että jollain emätinbakteereilla torjutaan astmaa? Mitään otantaa ym en löytänyt näistä "tutkimuksista".
        Jos pitäisi paikkaansa, että astmariski kohoaa vain sen takia, ettei saa emättimestä bakteereja, miksi sitä ei sitten korjattaisi, niin helppoa kuin se olisi altistaa vauva näille pimpsapöpöille sektionkin jälkeen?
        Sektiohan tehdään usein sellaisissakin tapauksissa, joissa jo valmiiksi äiti tai lapsi vaarassa/sairas. Noista "tutkimuksista" ei käy ilmi, miksi sektio on tehty, onko äiti tai vauva muutenkin ollut jo sairas ja siihen liittyen myös astma puhjennut. Ei siis käy ilmi, että emätinbakteerit torjuvat jotenkin astmaa.

• 7+2
        höphöpö"tutkimuksia" kirjoitti:

siis uskotteko oikeasti, että jollain emätinbakteereilla torjutaan astmaa? Mitään otantaa ym en löytänyt näistä "tutkimuksista".
        Jos pitäisi paikkaansa, että astmariski kohoaa vain sen takia, ettei saa emättimestä bakteereja, miksi sitä ei sitten korjattaisi, niin helppoa kuin se olisi altistaa vauva näille pimpsapöpöille sektionkin jälkeen?
        Sektiohan tehdään usein sellaisissakin tapauksissa, joissa jo valmiiksi äiti tai lapsi vaarassa/sairas. Noista "tutkimuksista" ei käy ilmi, miksi sektio on tehty, onko äiti tai vauva muutenkin ollut jo sairas ja siihen liittyen myös astma puhjennut. Ei siis käy ilmi, että emätinbakteerit torjuvat jotenkin astmaa.

No jos ne emätinbakteerit olis niin tärkeitä, niin miksei sitä pimppaa rääpästäis jollain rätillä ja hierottais sitte vauvaan? Siinähän ne bakteerit tulis.

• mkhnjh
        7+2 kirjoitti:

No jos ne emätinbakteerit olis niin tärkeitä, niin miksei sitä pimppaa rääpästäis jollain rätillä ja hierottais sitte vauvaan? Siinähän ne bakteerit tulis.

Niinpä, tottakai niin toimittaisiin, jos niillä olisi jotain merkitystä. Mutta selitys sekin, jotta saadaan mahdollisimman moni alatietä yrittämään eli päästään halvemmalla. Tosiaan noista tutkimuksista ei selviä yhtään, miksi sektiot tehtiin. Eli oliko jo joku altistava sairaus tai muu tekijä jo valmiiksi.

• "höpöhöpö" "itelles"
        höphöpö"tutkimuksia" kirjoitti:

Kyseessä ei ole uskon asia. Etkö osaa etsiä tietoa? Otanta löytyy kyllä tietokannoista jos viitsii katsoa, itse etsin PubMedistä.

Ensimmäisessä 2917 lasta seurattiin 8 vuoden ikään asti. Julkaistu Thorax-lehdessä 2/2009.

Keskimmäinen olikin meta-analyysi, jossa oli arvioitu 23 eri tutkimuksen tuloksia. Julkaistu lehdessä Clin Exp Allergy (Clinical and experimental allergy: journal of the British Society of Allergy and Clinical Immunology) 4/2008.

Kolmannessa noista seurattiin 432 lasta 9 vuoden ikään asti. Julkaistu J Allergy Clin Immunol (The Journal of Allergy and Clinical Immunology) 8/2008.

Missään nimessä tarpeellista sektiota ei saa jättää tekemättä mahdollisen astma- ja allergia ynnä muiden kohonneiden riskien takia, sitähän tämä ei tarkoita. Sitä vain että sektio ei kuitenkaan ole mikään pikkujuttu useammaltakaan kannalta katsottuna, joka siis kannattaisi aina tehdä jos ei halua että pimpsa väljähtyy!

Ihan uteliaisuudesta, onko sinun mielestä Oikea Tutkimus ilman lainausmerkkejä vain sellainen, jonka lopputulos on sinulle mieleinen?

• nimppelinen
        nimppelinen kirjoitti:

http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/veitsen-teralla-keisarileikkaus

Keisarinleikkaus lisää lapsen allergiariskiä.
        Keisarinleikkauksella syntyneillä lapsilla on kaksinkertainen riski tulla allergiseksi ja saada allerginen nuha alateitse syntyviin lapsiin verrattuna. Toteaa allergia & astma-lehti 6/08

ja siis tämä ei olekaan JULKISTA tietoa niin sanotusti... Siis se että astmaa esiintyy enemmän sektio vauvoilla...Ja suomessahan on tiedetysti paljon astmaatikkoja ja allergikkoja ja siis sektioita ...ovat kytköksissä toisiinsa.

Mutta TIETYSTI sektio on PAREMPI vaihtoehto jos se uhkaa vauvan tai äidin henkeä!

TArkoitinkin puhua juuri niille jotka "huvikseen" tai pelosta valitsevat sektion. Luonnollisin tapa on AINA ollut ja tulee olemaan evoluution vuoksi alatiesynnytys siitä ei päästä mihinkään...

• nimppelinen
        ........ kirjoitti:

juu, sinähän sen tiedät, kun tiedät myös kyseen olevan "hengitystie jutuista"...joka sekin muuten on yhdyssana.

Nyt oli sitäpaitsi kyse perätilasta, jolloin sektio on aina vauvalle turvallisempi vaihtoehto. Varsinkaan ensisynnyttäjille ei suositella alatiesynnytystä perätilavauvan kanssa. Synnytyslääkärit eivät siis suosittele. Kyse ei ollut kivunpelosta.

Sektio ei lisää astmaa tai muutakaan.

onko yhdyssanat tärkeämpää kuin itse asia. haloo..

Jos haluat tärkeillä niin mene yläasteelle opettamaan äidinkieltä.

• kjhgf
        "höpöhöpö" "itelles" kirjoitti:

Kyseessä ei ole uskon asia. Etkö osaa etsiä tietoa? Otanta löytyy kyllä tietokannoista jos viitsii katsoa, itse etsin PubMedistä.

Ensimmäisessä 2917 lasta seurattiin 8 vuoden ikään asti. Julkaistu Thorax-lehdessä 2/2009.

Keskimmäinen olikin meta-analyysi, jossa oli arvioitu 23 eri tutkimuksen tuloksia. Julkaistu lehdessä Clin Exp Allergy (Clinical and experimental allergy: journal of the British Society of Allergy and Clinical Immunology) 4/2008.

Kolmannessa noista seurattiin 432 lasta 9 vuoden ikään asti. Julkaistu J Allergy Clin Immunol (The Journal of Allergy and Clinical Immunology) 8/2008.

Missään nimessä tarpeellista sektiota ei saa jättää tekemättä mahdollisen astma- ja allergia ynnä muiden kohonneiden riskien takia, sitähän tämä ei tarkoita. Sitä vain että sektio ei kuitenkaan ole mikään pikkujuttu useammaltakaan kannalta katsottuna, joka siis kannattaisi aina tehdä jos ei halua että pimpsa väljähtyy!

Ihan uteliaisuudesta, onko sinun mielestä Oikea Tutkimus ilman lainausmerkkejä vain sellainen, jonka lopputulos on sinulle mieleinen?

Ei vaan sellainen, josta käy ilmi, että juuri sektion takia puhkeaa astma, joka olisi ollut vältettävissä pimpsabakteereilla. Sektiohan on voitu tehdä jonkin komplikaation/sairauden takia, jolloin se on saattanut nostaa astmariskiä, eikä itse sektiolla tai pimpsabakteerien puuttumisella ole mitään tekemistä sen kanssa. Jos nuo astmaväitteet pitäisivät paikkaansa, niin tottakai kaikille sektiolapsille niitä bakteereita emättimestä laitettaisiin. Sehän olisi helppoa kuin mikä!
        Vaikka astma-väite pitäisi paikkaansa, minä joka tapauksessa ottaisin lapselleni ennemmin sen riskin, kuin kuoleman-, aivovaurion- tai vammautumisen riskit! Ja säästän siinä samalla omaa vartaloani. :)

• ed...
        nimppelinen kirjoitti:

onko yhdyssanat tärkeämpää kuin itse asia. haloo..

Jos haluat tärkeillä niin mene yläasteelle opettamaan äidinkieltä.

Unohdit kysymysmerkin ensimmäisen lauseen lopusta...

Jos ihminen puhuu "hengitystiejutuista", eikä tiedä oikeaa nimitystä asialle, ei tietämys asiasta yleensäkään voi olla kovin laajaa ja luotettavaa. Se oli pointtina.

• muoliki

Sektio pitäisi olla se viimeinen ratkaisu. Jos tulee raskaaksi, se ipanakin on synnytettävä luonnollisesti. Ihmettelen sitäkin, kun verorahoja käytetään kaiken laisiin kipujen poistoon.Älkää tehkö lapsia, jos ette kykene synnyttämään niitä oikealla tavalla.

• kjhg

minäpä synnytin sektiolla, koska en halunnut repiä itseäni rikki alapäästäni, enkä ottaa vauvalle riskejä kuolemasta tai aivovauriosta tai edes muista "pienemmistä" ruhjeista kuten luunmurtumiset jne.
        Kaikki meni hienosti ja terve täysien pisteiden poika syntyi, itse paranin muutamassa päivässä eikä todellakaan jäänyt traumoja :) Hienoa, kun se oli mahdollista. Sai verorahoilleen samalla vastinetta :) Ja taas parin kuukauden päästä mennään! Lällispöö!

• Tallulahbella

Pitäis sitten olla ennustaja että vois etukäteen tietää kuinka vauva haluaa syntyä. Mihinkäs kummaan niitä verorahoja oikein pitäis sitten laittaa. Varmaan aika harvoin sektion syynä on kipu eiköhän kysymys ole vauvan turvallisuus ainakin mulla oli kun lapseni sektiolla synnytin . Mutta meitähän on niin monenlaista hiihtäjää. Jokainen tavallaan.

• wskölä'-
        kjhg kirjoitti:

minäpä synnytin sektiolla, koska en halunnut repiä itseäni rikki alapäästäni, enkä ottaa vauvalle riskejä kuolemasta tai aivovauriosta tai edes muista "pienemmistä" ruhjeista kuten luunmurtumiset jne.
        Kaikki meni hienosti ja terve täysien pisteiden poika syntyi, itse paranin muutamassa päivässä eikä todellakaan jäänyt traumoja :) Hienoa, kun se oli mahdollista. Sai verorahoilleen samalla vastinetta :) Ja taas parin kuukauden päästä mennään! Lällispöö!

Naurettava ja vastuuton, itsekäs, et vaan uskalla..
        Riskitapauksissa sektio on hyvä, mutta jostain "alapään repeämisestä" on naurettava käydä ruikuttamaan kun on raskaaksi hankkiutunut. Vauvasi menettää hyötyjä alapääsynnytyksen puuttuessa, siinähän se. Eikö omatunto sano mitään?

• mnjbh
        wskölä'- kirjoitti:

Riskitapauksissa sektio on hyvä, mutta jostain "alapään repeämisestä" on naurettava käydä ruikuttamaan kun on raskaaksi hankkiutunut. Vauvasi menettää hyötyjä alapääsynnytyksen puuttuessa, siinähän se. Eikö omatunto sano mitään?

entäs ne vauvan hapenpuutteesta johtuvat aivovauriot ja jopa kuolema? Entä hermovauriot ja murtumat? Lapsen vammautuminen/kuolemako ova naurettavia syitä? Niitä tapahtuu alatiesynnytyksissä (minäkin tunnen tapauksia yllättävän monta) mutta sektioissa ei. Mitä hyötyjä vauva menettää sektiossa? Jotain bakteereja vai? :D Jos niin olisi, se asia varmasti korjattaisiin ihan helposti, mutta taitaa olla epätoivoinen selitys, että saadaan se "luonnollinen" tapa näyttämään paremmalta ja äidit suostuisivat jopa brutaaleihin imukuppi-ruhjointoihin sen verukkeella. Oikea syy on, että rahaa ei haluta käyttää niin paljon kun sektioon menisi.

• 154mkjmn
        wskölä'- kirjoitti:

"en vaan uskalla". En vaan HALUA, kun helpommalla ja turvallisemminkin pääsee. :) Alatiesynnytys imukuppeineen kuvottaakin jo niin paljon.

• obstetrikko
        154mkjmn kirjoitti:

"en vaan uskalla". En vaan HALUA, kun helpommalla ja turvallisemminkin pääsee. :) Alatiesynnytys imukuppeineen kuvottaakin jo niin paljon.

sektio ei ole HELPOMPI tai TURVALLISEMPI. Sorry.

• asfdjklöä
        mnjbh kirjoitti:

entäs ne vauvan hapenpuutteesta johtuvat aivovauriot ja jopa kuolema? Entä hermovauriot ja murtumat? Lapsen vammautuminen/kuolemako ova naurettavia syitä? Niitä tapahtuu alatiesynnytyksissä (minäkin tunnen tapauksia yllättävän monta) mutta sektioissa ei. Mitä hyötyjä vauva menettää sektiossa? Jotain bakteereja vai? :D Jos niin olisi, se asia varmasti korjattaisiin ihan helposti, mutta taitaa olla epätoivoinen selitys, että saadaan se "luonnollinen" tapa näyttämään paremmalta ja äidit suostuisivat jopa brutaaleihin imukuppi-ruhjointoihin sen verukkeella. Oikea syy on, että rahaa ei haluta käyttää niin paljon kun sektioon menisi.

Eiköhän ne vauvat sitten syntyisi luonnostaankin jotenkin muuten, jos se nyt niin brutaalia ja kauheaa on vauvalle ja äidille.
        Olen 2 kertaa synnärillä käynyt, että tiedän ehkä paremmin kuin joku kaltaisesi mukavuussektiossa käynyt?

• kmjnhb
        asfdjklöä kirjoitti:

Eiköhän ne vauvat sitten syntyisi luonnostaankin jotenkin muuten, jos se nyt niin brutaalia ja kauheaa on vauvalle ja äidille.
        Olen 2 kertaa synnärillä käynyt, että tiedän ehkä paremmin kuin joku kaltaisesi mukavuussektiossa käynyt?

Mulle riittää se, että tunnen ja tiedän tapauksia, joissa lapsi on kuollut tai saanut aivovaurion synnytyksessä. Se riittää mulle tiedoksi, että kovin hyvin ei ole luonto meitä suunnitellut siihen hommaan, joten sektio on todellakin turvallisin lapselle. Ja itse säästyy samalla repeämiltä, laskeumilta ja muilta alapäävaivoilta. Kahden kuukauden päästä taas uudestaan, eikä yhtään jännitä edes, niin hyvät muistot jäi! :)

• mnbhkj
        obstetrikko kirjoitti:

sektio ei ole HELPOMPI tai TURVALLISEMPI. Sorry.

Selitäppä, miksi se ei ole helpomi ja turvallisempi? Jollekin ehkä ottaa koville toipuminen, mutta itse paranin parissa päivässä, toisin kuin alatiesynnyttänyt huonetoverini. SIinä ei myöskään revitä paikkoja, runnota ja leikellä ilman puudutuksia, toisin kuin alatiesynnytyksissä. Itse en tuntenut mitään, kiitos hyvän puudutuksen :)

Miksi sektio ei olisi turvallisempi (nimenomaan vauvalle, hän on minulle ainakin tärkein, tärkeämpi kuin minä itse)? Mitä RISKEJÄ sektiossa on vauvalle? Entä mitkä vauvan riskit ovat alatiesynnytksessä? Laita molempia vaikka ranskalaisilla viivoilla. :)

• rseoipdfhkcngv
        kmjnhb kirjoitti:

Mulle riittää se, että tunnen ja tiedän tapauksia, joissa lapsi on kuollut tai saanut aivovaurion synnytyksessä. Se riittää mulle tiedoksi, että kovin hyvin ei ole luonto meitä suunnitellut siihen hommaan, joten sektio on todellakin turvallisin lapselle. Ja itse säästyy samalla repeämiltä, laskeumilta ja muilta alapäävaivoilta. Kahden kuukauden päästä taas uudestaan, eikä yhtään jännitä edes, niin hyvät muistot jäi! :)

Synnytys ei ole koskaan riskitön tapahtuma, ei etenkään sektiolla. Sektio on avoin leikkaus ja komplikaatioiden riski on aina suuri. Vauva myös tulee luonnotonta tietä maailmaan, jolloin sen elimistö joutuu paljon kovemmalle koetukselle. En kannata perusteetonta sektiota, olet mielestäni kovin ymmärtämätön ja jopa ajattelematon.

• .........
        rseoipdfhkcngv kirjoitti:

Synnytys ei ole koskaan riskitön tapahtuma, ei etenkään sektiolla. Sektio on avoin leikkaus ja komplikaatioiden riski on aina suuri. Vauva myös tulee luonnotonta tietä maailmaan, jolloin sen elimistö joutuu paljon kovemmalle koetukselle. En kannata perusteetonta sektiota, olet mielestäni kovin ymmärtämätön ja jopa ajattelematon.

Ei se vauva joudu kovemmalle koetukselle sektiossa. Alatiesynnytys se vauvalle stressaavampi on. Sektiossa äkkiseltään syntyminen on hyvin lyhyaikainen stressi vauvalle, joka sekin menee hyvin nopeasti ohi. Toisin kuin alatiesynnytyksessä, joka aiheuttaa vauvalle suorastaan kipua.

En suorastaan kannata kumpaakaan. Molemmat olen itse kokenut ja molemmat hyviä kokemuksia. Kumpikin lapsi myös ollut täysin terveenä koko ajan, ei ensimmäistäkään korvatulehdusta ja vain kaksi kertaa esikko on ollut flunssassa (4v ja syntyi sektiolla).

Perätilan ollessa kyseessä, on sektio vähemmän riski operaatio vauvalle, kuin mitä alatiesynnytys olisi.

• jnjhbg
        rseoipdfhkcngv kirjoitti:

Edelleen ranskalaisilla viivoilla niitä "sektion ja alatiesynnyksen riskejä vauvoille" odotellessa... :D

• puumamamma
        kmjnhb kirjoitti:

Laskeuman voit saada vaikka lapsesi syntyvätkin sektiolla. Jo raskaus venyttää kudoksia. Alapäävaivova voit saada myös, ja sektiohaavaan tulehduksen, myöhemmin kiinnikkeitä, sektioarpi voi kiristää jne. Sektio on suuri leikkaus, eikä riskitön ei äidille eikä myöskään lapselle. Lapsi voi kuolla, vammautua tai sairastua myös sektiossa, tai sektion jälkeen. Nää on faktoja, jos vaan suostut kuuntelemaan lääkäreitä. Mulla 4 synnytystä, viimeisin ilman kivunlievitystä eikä tikin tikkiä. Eli ei se alatiesynnytys aina niin kauhea ole! Ja sen voin kertoa, että seksiin ei synnytykset ole vaikuttaneet kuin positiivisesti!

• mjnhbyg
        puumamamma kirjoitti:

Laskeuman voit saada vaikka lapsesi syntyvätkin sektiolla. Jo raskaus venyttää kudoksia. Alapäävaivova voit saada myös, ja sektiohaavaan tulehduksen, myöhemmin kiinnikkeitä, sektioarpi voi kiristää jne. Sektio on suuri leikkaus, eikä riskitön ei äidille eikä myöskään lapselle. Lapsi voi kuolla, vammautua tai sairastua myös sektiossa, tai sektion jälkeen. Nää on faktoja, jos vaan suostut kuuntelemaan lääkäreitä. Mulla 4 synnytystä, viimeisin ilman kivunlievitystä eikä tikin tikkiä. Eli ei se alatiesynnytys aina niin kauhea ole! Ja sen voin kertoa, että seksiin ei synnytykset ole vaikuttaneet kuin positiivisesti!

Höpöhöpö :D Varmasti VÄHÄN isompi riski saada karseita alapäävaivoja, kun alapää on revitty ja runnottu, kuin että siihen ei ole koskettukaan. Näin jakson nelosen sairaalasarjassa, jossa naisparalle tehtiin kaikki karmeat toimenpiteet, runnottiin, leikeltiin ja revittiin ja lopputulos oli silti hätäsektio. En ikinä ottaisi itselleni tai vauvalleni sitä riskiä, nostaa vieläkin karvat pystyyn se sairas kidutus-video huutoineen.
        Kerropa nyt, miten lapsi voi kuolla tai vammautua sektiossa tai sen takia ylipäätään? En ole koskaan kuullutkaan, toisin kuin liikaakin alatiesynnytyksistä.
        Onneksi en ole kokenut jälkimmäistä, olen kyllä onnekas.

• minne jäi äly hoi

kauhistuttavinta kun vanhat ihmiset tekee mukuloita.eikö liki viisikymppiset isi ja äiti jo ole todella vanhoja idiootteja jotka eivät ole ajatelleet ollenkaan millainen hirvitys sieltä saattaa syntyä.Molemmilta vanhukselta olisi pitänyt tutkia pääkoppa ennen tiineeksi hankkiutumista.Penska saatta TUNTUA TERVEELTÄ useammankin vuoden ja sitten vasta huomataan mitä kaikkea vikaa penskalla onkaan.

• ujhdxgujhb

'Älähän penskattele toisten lapsia, mistä sinä muka mitään tiedät. :D

• oi ihmiset toistanne

Aloituksen kirjoittaja. Kun jaksat palata aikanaan näille foorumeille, ja koska oletettavaa on, että olet jo synnyttänyt, kerropa meille lukijoille, miten sinulla synnytys meni? Millaisilla kokemuksilla.
      Enivei, onnellisia aikoja!

• vanha 55 v

oh, täällä yksi "vanha" synnyttäjä ja mies vielä vanhempi: liki viiskymppinen , kun lapsen tein ja sain ennenkaikkea! Siitä on kohta 19 vuotta ja ei tuossa pojassa näytä olevan mitään vikaa. Miksi vanhat vanhemmat eivät voisi saada normaaleja lapsia.? Isomummuni oli jo reippaasti yli neljäkymmentä, kun viimeisensä pyöräytti saunassa tietenkin silloin. Nythän on kaikin puolin paremmin synnyttäjien asiat ja äitiyshuolto muutenkin huippua.

Itse synnytin pojan aivan normaalisti ja aika nopeasti vieläkin. Sisareni ja kälyni lapset ovat tulleet eri syistä maalilmaan sektiolla. Kaikki ovat terveita lapsia ja jo varttuneita aikuisia. Iloitaan ´lapsistamme ja ollaan kiitollisia hyvästä äitiyshuollosta maassamme. Jos lääkärit suosittelevat sektiota miksei sitä sitten valittaisi?

• mursursur

Itsekin koin kaikenlaisia pelkoja kun synnytys läheni, todennäköisesti hormonitoiminta valmistautui vauvasta huolehtimiseen niin huoletti vähän kaikki ja tosi perusteellisesti. :( Sitten huomaan kyllä itsekin olleeni samalla tod. herkkänahkainen kaikista kommenteista.
      Olet ihan varmasti tekemässä juuri oikein, joten älä huolehdi turhia. Sektio on hyvin perusteltu eikä tod. mikään helppo tie mihinkään, todellista äitiyttä ei mitata sillä miten vauva on tullut perheeseen.
      Siis pidä vähän etäisyyttä noihin hyväätarkoittaviin sukulaisiin siinä vaiheessa myöskin kun vauvasi on jo syntynyt, sillä kun vauvan hoidosta on koko suku erimielinen niin eihän siinä ole enää maassa mitään rauhaa.
      Nyt pitää kääntyä sisäänpäin ja olla omissa oloissaan, sillä sitä vauva tarvitsee.
      Uusi ihminen herättää varmasti vaatimuksineen kaikenlaisia tuntemuksia, onhan kroppasikin uudelleen muotoiltu. Anna itsellesi ja vauvalle aikaa tutustua äläkä kuuntele "hyvää" tarkoittavia neuvoja koska omat vaistosi kertovat sen, miten kannattaa toimia.
      Jos tulee hätä ja tuntuu, että tarvitset apua, sitä kyllä löydät sitten hoitohenkilöstöstä ja suvusta, mutta säästä nyt voimia ja koita löytää taas "oma itsesi". ;) Kyllä se siitä, vauva ottaa teidät vanhemmat omakseen jossain vaiheessa ihan takuulla..

• Minua.

Ei häiritse tai ärsytä tippaakaan,jos joku synnyttää sektiolla ta luonnollisesti. Elämässä on huomattavasti tärkeämpiäkin asioita ja tapahtumia.

• moolemmin tavoin

Ymmärrän huolesi ja murheesi, mutta tuossa voisi ajatella, että kuka tässä on synnyttämässä, joten yritä olla välittämättä vihjaavista kommenteista. Se on jokaisen oma asia miten tai kuinka haluaa synnyttää ja jos lääkärit ovat sektion kannalla niin luulisi sen olevan riskittömin vaihtoehto. Itse valitisin sen mikä on vauvalle "terveellisin" Itse olen synnyttänyt molemmin tavoin, eikä kumpikaan houkuttele, molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Sektioni ei ollut suunniteltu, mutta ei hätäsektiokaan. Tosin sektion jälkeen tarvitsin apua vauvan hoitamisessa, että saan vauvan viereen ja takaisin omaan sänkyynsä sairaalassa ym., alatie synnytyksessä tätä ongelmaa ei ollut. Siltikään kumpikaan ei kaduta, vaikka sain ymmärtää joiltain naisilta, ettei ole mukamas "oikea" nainen ja äiti jos ei ole alatiesynnytyksellä synnyttänyt. En ole välittänyt kommenteista.

• 3xäiti

No, kumpi tuli?
      Perätilan takia sektio paras vaihtoehto.
      Itselleni ehdotettiin seksiota sikiön suuren koon takia, mutta halusin yrittää alakautta. Tiukkaa teki, olin pitkän aikaa kipeä, mutta ajattelin myöskin suuren lapsen kanssa kotona leikkauksen jälkeen olisi ollut huono juttu, kun mies viikot töissä, eikä leikkauksen jälkeen olisi saanut nostella liki viiskilosta poikaa.
      Synnytys käynnistettiin etuajassa, täysaikaisena ei olisi mahtunut alakautta.
      Toivotan sulle onnea ja iloista kesää lapsesi kanssa.

• neljän äitee

Tuota, minulle tuli hematooma hätäsektiossa, muuten kyllä olisin päässyt jo muutaman päivän päästä kotiin, tulehdus esti kotiin pääsyn. Mutta uskon, että sinulla ei ole mitään hätää, koska suunniteltu sektio on turvallinen. Etkä todellakaan ole huono äiti etkä ihminen, iso riskihän se on perätilassa olevakin synnyttää.

• Lukija 2011

Synnytä luonnollisesti, siit olet kunnon äiti. Se on vaikea, ja joskus kipeä, mutta ihana tunne. Ei sektiota. Sinä kestät, tuleva äiti. Onnea!

• 4+8

Että ihmiset kehtaavatkin syyllistää milloin mistäkin.. Äitiydessä on tärkeämpiäkin asioita (lähes kaikki asiat) kuin se, miten lapsi on syntynyt. Jos lääkärin mielestä sektio on parempi vaihtoehto, niin kyllä se varmaan sitten on parempi vaihtoehto. Itse odottelen jännityksellä, kasvaako esikoinen niin isoksi, että on pakko leikata - itsellä kun on vielä krooninen sairaus, joka voi vaikuttaa asiaan. Mutta jos lääkäri toteaa leikkaamisen fiksuksi, niin ilman muuta leikataan, vaikka eihän se sektiosta toipuminenkaan herkkua ole. Ja kaikille niille, joiden mielestä äiti on itsekäs valitessaan sektion hyvästä syystä.. olisiko parempi hankkia lapselle vaikkapa aivovamma synnytyskomplikaatioiden takia..? "Olin niin reipas että halusin synnyttää - mitä siitä, että se pilasi lapsen tulevaisuuden." Toki voi olla, että sektio tehdään ihan vain äidin terveyden takia, enkä näe sitä silloinkaan minkäänlaisena huonon äidin merkkinä.

• adddikkti

synnytä miten synnytät. oi näitä keskusteluja. ilmankos nykyään ihmisillä on kiire kun netissä pitää jauhaa kaikkea skeidaa ja lukea vastaukset ja vastata ja....

aargh

onks kiire. vähentäkää nettiriippuvuuttanne tai ootte kaikki huonoja

• äiti pien

Olen itse synnyttänyt yhden lapsen luomusti ja toinen syntyi hätäsektiolla noin kuuden tunnin synnyttämisen jälkeen. Olin huomattavasti vaivaisempi synnytyksen jälkeen. Sektion jälkeen tosin anemia väsytti jonkin aikaa. Vaikka hätäsektion haava oli aika suuri, en kokenut sen haittaavan kahden pienen lapsen hoitoa lähdinkin sairaalasta ennen lääkärien suositusta. Vauvan suolistobakteerit eivät ole sektion jälkeen normaalit, joten maitohappobakteereita kannattaa antaa.

• simpukka84

minä nyt en ole oikea henkilö oikeastaan tähän kommentoimaan,minulla ei ole vielä yhtään lasta,enkä ole raskaanakaan.. mutta kommentoinpas kuitenkin :)
      olemme mieheni kanssa puhuneet jo monta vuotta lapsen hankkimisesta,mutta aivan uskomattoman paha synnytyspelkoni on estänyt suunnitelmia toteutumasta.
      Olen ihan pienestä pitäen ollut hirveän arka, pelkään hammaslääkäriä ja tavallisia lääkäreitä,mutta vielä enemmän minua pelottaa ajatus itse synnytyksestä... kipukynnykseni on myös aika matala. nyt sitten olen ruvennut ajattelemaan tuota sektio hommaa.. Ei haittaa vaikka haava olisi kuinka kipeä,kunhan vain en joutuisi kokemaan sitä paniikkia kun koitan synnyttää normaalisti. Olen päättänyt pyytää/vaatia sektion,mikäli joskus raskaaksi tulen edes. olen lukenut ja kysellyt asiasta lääkäriltä ja tiedän riskit ym, mutta mieltäni en muuta. itse olen syntynyt sektiolla,ja olen aivan yhtä terve ja elämänhaluinen kuin "normaalisti" syntyneetkin.
      mielestäni se on ihan potilaan oma valinta miten haluaa synnyttää, ja esimerkiksi juuri pahoille pelkopotilaille mielestäni sektio olisi ihan hyvä vaihtoehto!

• kahden tytön äiti

Olet hyvä ja harkitseva äiti, lapsi on sinun vastuullasi ja sinulla on oikeus tehdä päätökset itseäsi ja vauvaasi koskevissa asioissa. Jos jollakulla on jotain hävettävää, niin niillä, jotka eivät osaa sinua päätöksissäsi tukea. Usein ihmiset projisoivat omia pelkojaan, toiveitaan ja turhaumiaan toisten asioihinl. Jätä sellainen omaan arvoonsa ja tukeudu niihin jotka aidosti ovat sinun puolellasi.
      Puhu miehesi kanssa, ehkä hänkin on peloissaan siitä mitä tuleman pitää, eikä ehkä halua huolestuttaa sinua omilla peloillaan. Kohdatkaa asia yhdessä, sehän on nyt yhteisen elämänne tärkein asia.
      Toivon sinulle ja perheellesi onnea, menkää luottavaisina saamaan vauvaanne.

• kolmen lapsen äiti

Äläpä välitä ihmisten puheista. Toisaalta miksi olet edes hehkuttanut asiaa. Eihän se kenelläkään kuulu, mitenkä lapsesi synnytät. Tunnen monia äitejä joiden lapset ovat syntyneet sektiolla ja ihan hyviä kansalaisia lapsista on tullut ja ätdit parantuneet normaalisti.
      Leikkauksessahan on tietenkin omat riskinsä, eihän siitä mihinkään pääse, mutta eikähän Suomessa ole turvallista synnyttää, oli tapa mikä tahansa.
      Olet hormoonien takia nyt herkällä mielellä, mutta varmasti kaikki menee kuitenkin hyvin. Normaalia on hermoilla. Epänormaalia on olla hermoilematta.
      Tsemppiä vain tulevalle äidille ja isällekin.

• näinonn

Jees sektio on hyvä miehenkin kannalta.

• Kiireellinen sektio

Itsekin koin kiireellisen sektion 10kk sitten ja ensimmäiset puoli vuotta sen jälkeen mietin olenko jotenkin "huijannut" kun ystäväni jotka ovat kokeneet alatiesynnytyksen (kivuliaan,välilihanleikkaus repeämiä ja pitkä paranemisaika)eivät edes ottaneet minua mukaan synnytyskeskusteluun.
        Itse jouduin leikkaukseen kun synnytykseni (säännöllisistä supistuksista) oli kestänyt 52tuntia (lapsivedet menivät jo 24h ennen tätä ja kivuliaat supistukset alkoivat heti) Synnytys pysähtyi, vaikka supistukset olivat niin kovia että lapsen sydänäänet hävisivät niin monta kertaa etten edes muista tarkkaa määrää. Olen leveälantioinen, joskin lyhyt ja tulikin yllätyksenä kun terveydenhoitaja passitti minut magneettikuvauksiin, jossa todettiin että lantioni on erittäin ahdas mutta lääkärit vakuuttelivat että kyllä se siitä, lapsi mahtuu alakautta. Kuitenkin sektiokertomuksessa minulle kerrottiin että lasi oli pahastu jumissa lantiossani, eikä olisi tullut ulos ilman sektiota. Sekä minä että pikku tyttäreni olisimme menehtyneet. Koen kuitenkin olevani oikea synnyttäjä, sillä koin vähintään yhtä helvetillisen tuskan ja vieläpä pitkän aikaa ennen lapsen syntymää. Lähdin sektion jälkeen heti liikkeelle, pääsin kotiin 3 päivän jälkeen ja 10 päivän jälkeen peiton alla suhistiin. Koin kuitenkin myös kohtutulehduksen ja 3kk jälkivuodon sen myötä... Enköhän ole oikea äiti. Niinkuin sinäkin, ja kaikki muutkin sektiolla synnyttäneet. Älä välitä pahoista puheista, niihin tottuu aikanaan. Iloitse tulevasta vauvastasi, kun saat hänet ensikerran rinnalle niin ei siinä paljon synnytystapoja ajattele :) Tsemppiä!

• Ei sektio ole paha

Nuorempi syntyi suunnitellulla sektiolla, kun ensimmäisestä alatiesynnytyksestä jai niin kovat traumat, etten halunnut enää synnyttää alateitse.
      Viikko sektion jälkeen oli jo farkut jalassa ja kaksi viikkoa sektion jälkeen täysin parantunut haava. Täytyy sanoa, että oli kyllä helppo toimenpide.
      Ystäväni synnytti alateitse perätilassa olleen lapsen, joka vammautui saatuaan hapenpuutteen synnytyksen yhteydessä.

• onnellinen äiti

Kaksi sektiota takana suhteellisen lanneahtauman vuoksi. Kaksi tervettä lasta. Sen vain sanon, että jos pelkää olevansa huono äiti kun synnytti sektiolla, niin höpinät pois. Itse synnytin ensimmäistä 48h ennen kun päädyttiin hätäsektioon. No olinko huono äiti kun kaiken sen kivun jälkeen menin sektioon. En. Toisen kanssa sektio oli suunniteltu. Eipä olisi käynyt mielessäkään, että olisin synnyttänyt alateitse. Mitä mittaukseen tulee, niin minulla mitattiin lanne ja todettiin ensimmäisen kanssa, että voi olla suhteellinen lanneahtauma, mutta kyllä se sieltä tulee kun nyrkkini sinne mahtuisi, näin totesi lääkäri. Voi hyvät naiset, sen sanon, että jos vähänkin epäillään, lanneahtaumaa tai perätilaa niin sektioon oikopäätä. Ystäväni sai epäilyn suhteellisen lanneahtauman takia alatiesynnytyksellä terveen lapsen, mutta niinpä, vauva nukkui pois parin tunnin jälkeen, kun oli huomattu, että hän oli saanut pahoja ruhjeita synnytyksessä. Ette siis ole huonoja äitejä, vauvan terveys on tärkein ja myös äidin. Itse olin lähellä taivaanportteja ensimmäisen lapsen synnytyksessä, samoin lapseni. Ja tiedättekö mitä, vuosien jälkeen kukaan ei kysy, miten synnytit. Ihastelevat vain lapsia ja kunnioittavat sinun saavutusta. Lisäksi sektiosta minä toivuin viikon jäkeen kun kotiin saavuin. Kipuja ei ollut. Särkylääkkeet on sitä varten ja nukutuslääkäri sanoi, että mistään leikkauksesta ei saa kipuja kärsiä. Se lääke minkä ottaa ja vauva sen rintamaidosta saa, on niin vähäinen, että lapsikaan ei kärsi. Näin lääkärin suusta.
        OLKAA NAISET YLPEITÄ ÄITIYDESTÄ, älkääkä kuunnelko naapureita. Nim. Onnellinen tytön ja pojan ÄITI, jolla niin huomaamaton sektiohaava, että jälkitarkastuksessa oikein kysyivät, että synnyttikö rouva sektiolla, kun arpea ei näy :)

• ..........

-70 luvulla oli kyllä kätilöitä monenlaisia, itse pelkäsin vanhaa naiskätilöä, oli jotenkin vihanen? Oliko jännitys syy, kun sektioon pääty, tiedä häntä.

• mamma päättää

Jokaisella synnyttäjällä on mielestäni oikeus tehdä se ratkaisu, joka mielestään paras vaihtoehto vauvalle. Ei siinä pitäisi muilla olla mitään sanottavaa.

Itse olen synnyttänyt alateitse kuolleen vauvan. Ja sektiolla kaksoset, jotka olivat kiertyneet napanuoristaan toisiinsa.

Kyllä sektio on ainakin minun tapauksessa ollut helpompi, noin fyysisesti ajatellen. Toipuminen ei ollut sen hitaanpaa, kuin alatiesynnytyksessäkään.

Jos kaksoset olisi olleet "normaalit". Niin olisin valinnut alatiesynnytyksen, vaikka se onkin ihan mahdottoman vaikeaa.

Mut, kuten sanottu, niin vauvan ehdoilla mennään. Mikäli äidistä tuntuu, että sektio on vauvan kannalta paras vaihtoehto, niin sillä mennään.

• lapsiakka

Mullakin on takana kuolleen vauvan synnyttäminen. Seuraavissa synnytyksissä millään muulla ei ollut väliä, kuin että lapset saadaan hyvässä kunnossa maailmaan. Nuorin poti silti hapenpuutetta ns. syöksysynnytyksessä, ponnistusvaihe kesti 2 minuuttia. Eli ei ollut edes vaikea tai pitkä synnytys, mutta napanuora kerkisi joutua puristuksiin. Nyt hän on lähes normaalin terve lapsi, ei poikkea ikäisistään onnekkaampien tähtien alla syntyneistä.
        Naurettavaa narista joistakin revenneistä paikoista tai rupsahtaneesta pimpistä, jos on terve lapsi kainalossa. Kaikilla ei ole synnytyksenkään jälkeen sitä nyyttiä kainalossa.

• ei repsahda

Sektioon vaan vaikka vapaaehtoisesti.Pysyy paikat kuosissa.Tuttavani on synnyttänyt kaikki 4 poikaansa sektiolla,onneksi, tuumasi hän.Hän perusteli lääkäreille että hänellä on synnytyskammo ja läpi meni,vaikka totuus olikin vain värkin kunnossapito.

• dgtfl

Niin, miehen vuoksi kannattaa riskeerata oma ja vauvan henki. Onhan niiden toki takia asenneltu kumipalloja rintalihasten päälle ja imeskelty rasvaa tai oiottu iän myötä rypistynyttä ihoa sieltä mihin luonto on ne asentanut ym. hassua.

• Hei!
      Ei sektiolla synnyttäminen ole mikään häpeän paikka minulla sektio oli ekan lapsen kanssa ainut vaihtoehto kun ei syntynyt muuten raskausmyrkytyksen takia.
      kyllähän minuakin syyllistettiin ratkaisustani mutta vaihtoehtona oli,että minä ja poikani molemmat oltais kuoltu ja vasta se olisi laittanut sukulaiseni ajattelemaan.
      Toisen lapsen sain sitten alateitse eikä kumpikaan raskaus ole huonompi kuin toinen ja kannattaa kuunnella lääkärin neuvoja sillä lääkäri tietää paremmin kuin suku ja tuttavat
      Tsemppiä sulle ja miehellesi ja tulevalle vauvallesi

• Järkyttävä ajatus!!!

Tässä ketjussa on nyt muutamaan otteeseen kerrottu, että perätilasynnytys tehdään aina hätäsektiovalmiudessa. Nyt minua kiinnostaa mitä tämä tarkalleen ottaen tarkoittaa.

Eli synnytetään perätilassa oleva vauvaa, jalat ja pylly ja kroppa tulee ulos, mutta pää ei sitten mahdukkaan. Siis TYÖNNETÄÄNKÖ SE VAUVA TAKAISIN ja leikataan sitten vatsan läpi ulos????

• kahden lapsen äiti

Olen synnyttänyt kaksi lasta. Ensimmäisen sektiolla (vauva suurikokoinen), jota yritin synnyttää alakautta. Toisen synnytin alakautta. Hänet käännettiin, koska oli perätilassa muistaakseni pari-kolmeviikkoa ennen synnytystä. Ja tulee se vauva mitä kautta tahansa, yhtä rakas se on!! Olin kummastakin yhtä kipeä, eli tein niin tai näin, kestää aikansa parantua. Tietysti haavan paraneminen on yksilöllistä.

Tee juuri niin kuin itse olet asian ajatellut! Mitä sillä on väliä, mitä joku sukulainen ajattelee!? Sinun päätös ja sinun lapsi. Ja pelot kuuluvat asiaan! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja pääset nauttimaan äitiyden onnea :)

• hamptidampti

kummallista keskustelua nykyään, tyttäreni tuli maailmaan sektiolla ja sen jälkeen olen kovasti ihmetellyt keskustelua "oikeasta synnytyksestä". Eikö molempien turvallisuuden huomioon ottaminen ole sitä oikeaa ajattelua? Tekeekö sektio äidistä huonomman? No ei todellakaan. Itse olin onnellinen että vauva voi hyvin ja selvisi maailmaan terveenä ja itse pääsin raskausmyrkytyksen oireista kertaheitolla eroon. Mitä olisikaan voinut tapahtua jos sitä sektiota ei olisi päätetty tehdä, olisimmeko kumpikaan enää hengissä?

• Sektioäiti

Rohkeasti vain sektioon. Itse sain pojan parikymmentä vuotta sitten sektiolla ja hienosti meni. Sektiosta paranee nopeasti, koska onhan kysymyksessä ihan eri asia kuin jokin muu leikkaus. Lapsen syntymä on niin innostava asia, että ei edes muista, että on leikkaushaava vatsassa. Et ole ollenkaan huono, vaan järkevä äiti, kun huolehdit tulevan lapsesi ja oman terveytesi puolesta. Kaikkea hyvää Sinulle ja koko perheellesi!

• Aikuinen Nainen

Et ole huono äiti Mutta jos ei ole mitään lääketieteellistä syytä leikata, niin aina kannattaa synnyttää luonnollista reittiä..toipuu paremmin =))
      Olen neljän lapsen äiti ja kokenut molemmat..lääketieteellisistä syistä on leikattu ja silloin oli vauvan kansa meillä molemmilla hengenvaara Lopuksi kaikki meni hyvin
      Kaikki synnytykseni ja leikkaukset ovat olleet erilaisia ja jokaisesta olen kuitenkin toipunut hyvin. Mutta jos saisin valita niin synnyttäisin ilman leikkausta jos siihen ei ole mitään lääketieteellistä syytä.

Onnea oikein sylikaupalla..päädytte sitten leikkaukseen tai alatie synnytykseen
      ja höpö höpö et ole huono äiti

Onnea =))

• oma kokemus

Minulla takana kaksi sektiota joista kumpaakaan en ole toivonut. Molemmat olen yrittänyt alkuun alateitse synnyttää, mutta aina on lopulta jouduttu päätymään sektioon. Ensimmäisen kohdalla itselläni oli tulehdusarvot koholla, synnytys pitkittynyt jne(ei ollut kiireellinen eikä hätäsektio). Toisella kertaa synnytys jälleen kerran pitkittynyt, avotarjonta ja sydänlaskuja vauvalla (kiireellinen sektio). Nyt meille on tulossa kolmas ja parin päivän päästä olen menossa synnytyksen suunnitteluun ja todennäköisesti se on sitten tällä kertaa suunniteltu sektio. Toisaalta haluaisin yrittää vielä alateitse, mutta en usko saavani siihen lupaa. Joku kätilö kyllä väittää, että kahdenkin sektion jälkeen on saanut yrittää alatiesynnytystä... Sektio itsessään ei ole kamala kokemus, mutta olen aina inhonnut sitä leikkauksen jälkeistä olotilaa kun on vangittuna sängyyn kemiallisella pakkopaidalla. Sitä joutuu olemaan toisten varassa. Ekat kerrat kun nousee sängystä ovat yhtä tuskaa ainakin minun kohdallani. Tämä on ollut oma kokemukseni. En halua syyllistää ketään joka on sektioon joutunut/halunnut, mutta en ole ikinä kokenut, että voisin sanoa synnyttäneeni yhtikäs mitään. Neuvolassa puhutaan, että se on tapa synnyttää siinä missä normaalikin. Ei uppoa muhun. Molempien sektioiden jälkeen on aina ollut se pari viikkoa poraamista, miksi kävi näin ja varsinkin tuon toisen jälkeen kun mahdollisuudet alatiesynnytykseen hupenivat olemattomiksi.

Ei tämä varmaan sinua helpottanut yhtään, mutta et ole ainoa joka "kärsii" siitä kun joutuukin sektioon. Syytön sinä olet siihen, että sinun kohdallasi on jouduttu päätymään sektioon. Ei mahdu mun päähän kuinka joku voi edes haluta sektion. Sinulla on kuitenkin vielä ihan hyvin mahdollista kokea normaali alatiesynnytys kun sinulla on vasta ensimmäinen sektio takana. Kyllä se kohtu kuulemma kestää ekan sektion jälkeen ponnistusvaiheen hyvinkin todennäköisesti. Meidän neuvolassa terkka tiesi yhden kohdunrepeämän ja sekin oli ensisynnyttäjällä ponnistusvaiheessa eli ei ollut valmiiksi mitään arpikudosta. Tämä oli siis hyvin harvinainen esimerkki ensisynnyttäjästä.

• lollo80

Tässä tapauksessa suunniteltu sektio on varmasti järkevä valinta: ensisynnyttäjällä on muutenkin vielä ahtaammat paikat. Tietenkään ei voi etukäteen sanoa, miten synnytys tulisi menemään, mutta jos synnytys päätyisi hätäsektioon, se olisi huonompi vaihtoehto kuin suunniteltu sektio: nukutus, haava pystysuunnassa...

Itse sain ensimmäisen lapseni suunnitellun sektion jälkeen, kun synnytystä oltiin käynnistetty monta päivää eikä vauva suostunut laskeutumaan. Toipuminen vie tietenkin aina leikkauksen jälkeen oman aikansa. Hoitajat patistivat minut heti seuraavana päivänä jaloilleni ja vessaan. Kipuja ei tarvitse kestää, siihen on hyvät särtkulääkkeet.

Toinen lapseni synnytys oli vaikea ja päättyi imukuppisynnytykseen. Siitä toipuminen vei kolme kertaa pidemmän ajan kuin leikkaus. Joten kannattaa punnita sitäkin, että jos perätilasynnytys aiheuttaa pahaa jälkeä (ja varsinkin kun on ensisynnyttäjä), siitä toipuminen on varmasti kivuliaampaa ja vie pidemmän ajan kuin suunniteltu sektio.

tsemppiä sinulle! ja muista että synnytystapa ei vaikuta imetykseen eikä vauvan hoitoon/kiintymykseen!! =)

• Tuntematon potilas

Monesti vatsasta leikattuna,ei synnyttäneenä voin kertoa että totta helvetissä haava on tod.kipeä muutamia päiviä leikkauksen jälkeen!
      Mutta onnessaan on hyviä kipulääkkeitä ja armollisia lääkäreitä jotka myös antavat niitä tarpeeksi.
      Lapsen turvallisuus on nyt etusijalla.Ja lääkärit jos suosittavat sektiota,niin kyllä he eivät sitä huvikseen tee.
      Siskoni menetti ensimmäisensä synnytyksessä kun ei leikattu vaikka jäi jumiin.
      Ei sekään ole kiva kokemus.Voin vakuuttaa.

• äityli_05

hei kuule et todellakaan ole huono äiti!! älä välitä mitä muut sanovat ja ajattelevat!! mä en ymmärrä miks muka olisit huonompi äiti jos vauva syntyy sektiolla.eiköhän se ole pääasia että vauva saatetaan turvallisesti maailmaan.sori nyt vaan mut käyköhän nuo sun sukulaiset ja ystävät ihan täysillä kun nuin ajattelevat.se on kuule ihan sun oma päätös eikä sitä pidä todellakaan hävetä!tsemppiä koitokseen!!:)

• pehmotiikeri2

Onneksi en lisäänny

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      104
      3558
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3207
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2704
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      82
      2507
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2134
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2103
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1752
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe