Onkohan muissa maissa samanlainen käytäntö kuin täällä kotomaassa?Sattui sitten ihan mitä tahansa,niin ensimmäinen paikalle tulija toteaa kuin suurena viisautena tapahtuneen tosiasian.Esimerkiksi vaikka pihatyöt:Jaahas,sulla taitaakin olla tässä lumityöt menossa?Tai sitten olet juuri kahvinkeitintä lataamassa ja joku tulee käymään:Meinasitkos keittää kahvit?Minkä takia pitää tällaiset ilmiselvät asiat aina lausua ääneen,vaikka koko homman tietää jo tullessaan.Sama hommahan se on aina auton kanssa,että joku ilmaantuu vierelle ihmettelemään:Onkos sulla mennyt rengas tyhjäksi?Ja joku voi vielä seisoskella siinä kädet taskuissa ja tokaista,että on ilmoja pidellyt...Mä luulen,että jos joskus sattuisi joku onneton laskuvarjohyppääjä munaamaan hyppynsä,niin kohta olisi montun reunalla joku vanha mummeli jo ihmettelemässä:Voi,voi!Eikös se varjo auennutkaan?Sattuukos teihin johonkin...
Yrmeitten metsäläisten small-talkia...
55
562
Vastaukset
- Suplementti pyy
Mitä jos vastaisi samalla mitalla? Esimerkiksi sille lumenluontia ihmettelevälle, että tarvitsin vain aamuliikuntaa, vähän tässä siirtelen lunta paikasta toiseen, iltapäivällä siirrän kyllä sen takaisin.
Minua ihmetyttää, että ylipäätään kaikkea pitää kommentoida. Jos ihminen tekee kuvattuja ritiinijuttauja, niin annettaisiin tehdä rauhassa. Ikään kuin siinä olisi joku ihme selitysvelvollisuus tekijällä. - löpinä.,
Just näin. Ärsyttää mökkinaapurinkin huutelu "Meinaat sitten lämmittää saunan"!!, kun näkee minun puita rahtaavan saunaan. Small talk on suomeksi "paskan jauhantaa", sille on annettu vaan hieno engl,nimitys.
- ...
Joop.
Ulosteen jauhaminen on tapa aloittaa keskustelua. Se vain, suomalainen ei välttämätä ite ole juttutuulella aina. Sekaantujat ja häiriköt tympii, kun koittaa hommailla jotain itekseen.
Kaikista kamalinta, on koittaa täyttää autossa pissapoikaa tai kattoa öljyjä parkkipaikalla tsadissa. Joka helevetin kerta joku valopää tulee selittämään jotakin. Alkanut vastaileen, että "vaihdan pissapojan nesteet kesälaatuun" :>:/
Pakko mainita. Jonkin tutkimuksen mukaan, suomessa yleisin iskurepliikki naisille on "Sulla ihanat silmät". Onko tuo sitten hirveä ihme, että suomessa niin paljon vanhojapoikia.
Haa, just muistin. Mä kerran nuorena tilasin krilliltä kotipakettiin hampurilaisen "kaikilla mausteilla ja rutkasti sipulia". Niinno perinteisesti tuli alussa tiedusteltua, että""Hampurilainen munalla?"
Hitto, en voi vieläkään tajuta, miten niin pieneen pussiin oli saatu tungettua niin saatanasti ketsuppia ja sinappia ja etenkin kokonaisia sipuleita yhden hampurilaisen mukaan :DDDDD
=DW=- koko juttu ihan turh
no kovinpa kaukana sinä käyt autoasi laittamassa, kun oikein tsadissa. ei ihme, että tulee kommentteja.
Tein kerran kokeen. Asuimme kerrostalossa ja talon asukkaista moni oli jo tullut tutuksi. Menin piruuttani ulos ja avasin autoni konepellin ja olin katsovinani konehuoneeseen, että mikähän siellä muka mättää. Ei mennyt kuin viisi minuuttia, niin pihalla oli puolitusinaa ukkoja tietämässä, että mikä on vikana.:-XD Autossa ei ollut vikaa, vaan tarkistin ainoastaan öljyt.
- Nakertaja!
Käsittääkseni sosiaalisemmassa kulttuurissa toteamisen asemesta askarointiin osallistumisen kynnys on matalammalla.
Seurustelu tulee hoidetuksi siinä ohessa.
Oma kokemukseni esim. ok:n rakentamisen ajoilta.
Olin virittelemässä salaoijia sokkelin viereen kun eräälle hämmästelijälle tarjosin vapaat lapiota.
Jutut loppuivat siihen.- ...
Sivusta.
No tää tavallaan liittyy aloitukseen, aika suoraankin.
Mä tossa joku vuosi sitten taapertelin pikkukaljoissani naapuriin raatailemaan pikkuserkun kanssa.
Sillä oli rakenustyömaa siinä. Miten se nyt yleensä menee, seisoskelin rakennustyömaan vieressa aikani a kattelin sokkelia. Sitten utelin "aloit sitten rakentamaan uima-allasta?" Vastas, että "joo", näillä seuduin on nuo uimapaikat vähän harvassa" Timpuri ei oikein tajunnut, katto, että onko nuo kumpikin lopullisesti päästää sekaisin.
Nojoo. Seuraavan kerran kun seuraava naapuri oli ilmaantunut. Kaveri oli ollut naulaamassa sokkelin päällä takstooleja a naapuri ihmetellyt, että mitä se tekee. Kaveri oli vastannut tympääntyneenä että "Kanalaa, ne on matalia elukoita, kyllä ne tuonne mahtuu :DDDDDDDDD
Komia halli siitä tuli.
=DW= Ärsyttämistä jatkaen.
Minulla on täsmälleen samat kokemukset molempiin osioihin liittyen.
Nakertamisen aikaan tapauksia oli useampiakin.
Varsinkin kadun puolen töiden toteajia oli usein.
Jäimpä miettimään puolestani, jos ne muissa maissa ei ihmettelis samoja asioita niin mistä ne sitten puhuu???
Mistä ne kaikki saa asiaa niin hirveästi, että yhteen ääneenkin täytyy puhua ja selittää, usein pitää ottaa kädetkin apuun siihen selittelyyn ja huutoon.
Onks niillä joku salaisuus mitä me ei tiedetä?- marjalie
No parempihan se on tuommosia puhua kuin olla ihan hiljaa, siitä sitä vasta sanomista tulisikin: " on se toi naapuri niin ylpee kun ei mittään puhu"
- jorinoita
Usein puhutaan "niitä näitä", sää on turvallinen aihe, "ompas ilmoja pidellyt" tms. Jos keskustelu siirtyy uskontoon tai politiikkaan, ollaan kohta rinnuksissa kiinni. Naapuriviha on syttynyt. Ei ehkä uskalleta aloittaa syvällisempää keskustelua.
- isa.elise
tuttu juttu !! Asun pohjanmaalla missä asuvat kaikki suomen juntit.
Olin kinoksessa autoineni kiinni ja lapioin lunta , kun armas naapuri ajoi traktorillaan lunta auraten, hän katsoi ja aurasi vielä suuremman kinoksen lapioitavakseni. Ei Elettäkään että olisi nykäissyt minut tielle traktorillaan.
Pohjanmaa on tosi junttien maa, monessa muussakin mielessä.
Mutta ei voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu.- marjalie
Sitä saa mitä tilaa:) Jos on tuollainen asenne niin en ihmettele miksi naapuri aurasi lisää lunta lapioitavksesi:)
- khjnm.emv-
Miksihän naapuri noin teki? Ettei vain ollut jokin syy?
Kyllä meillä ainakin on erittäin auttavaiset naapurit, kumminkin puolin meidän aitaa.
- Ei turhaa puhetta
Jos ei ole mitään sanottavaa, niin voi olla hiljaa. Ihmisillä on huono hiljaisuuden sietokyky. Ja huono omatunto siitä, että ollaan suomalaista ei-small talk -kansaa.
Itse rakastan hilja olemista, se on minulle luontainen olotila. - silence is golden
Monissa maissa pidetään ihmistä, joka ei puhu small talkia, ylpeänä tai vihaisena. Keskustelun pitää olla lähes jatkuvaa, ei saa olla pitkään hiljaa.Jotenkin itsekään en jaksa oikein semmoista, mutta näin se vain.
- Suupaltti
Vaiteliaisuus antaa myös ensivaikutelman tyhmästä ihmisestä.
Minulle on kerrottu.
Tutustumisen myötä paranee käsitys suomalaisen miehen älykkyydestä ja varsinkin luotettavuudesta.
Minulle on kerrottu. Suupaltti kirjoitti:
Vaiteliaisuus antaa myös ensivaikutelman tyhmästä ihmisestä.
Minulle on kerrottu.
Tutustumisen myötä paranee käsitys suomalaisen miehen älykkyydestä ja varsinkin luotettavuudesta.
Minulle on kerrottu.Epäloogista. Oletan että olet nainen. JOS vaiteliaisuus antaa kuvan tyhmästä miehestä niin.....miten tämä "tyhmä" mies (joka siis myöhemmin osoittautusi kivaksi ja älykkääksi mieheksi) voi yleensä edes päästä "KAKKOS-ASTEELLE" eli "tutustumiseen".
"Tutustumisen myötä paranee käsitys..."....Mitä ehdottaisit reseptiksi siis...ujolle miehelle joka on hatun älykäs mutta ei saa sanaa suustansa.....osoittaakseen että ".....myötä paranee käsitys"
Mielenkiintoista jos tähän tulisi vastauksia
- Ei turhaa puhetta
Minulla ei onneksi ole työssäni kansainvälisiä kontakteja, jolloin tarvitsisi miettiä tuota puolta, toiset hoitavat ne.
En ole ikinä ymmärtänyt, miten ihmiset kykenevät tuottamaan puhetta koko ajan. En puhu läheisillenikään kovin paljoa, en ole millään lailla ujo tai muuta vastaavaa.
Kun ei vain tule mieleen mitään sanottavaa. Päässä ei liiku kovin paljoa :)Mulla tulee töissä toi sosiaalinen puoli täyteen normiarkena.
Nyt en saakaan puhua kurkkuni takia.
Mulla syy usein hiljaisuuteen ei ole se etteikö päässä liikkuisi sen tuhatkin juttua. Vaan se että olen huomannut ettei ihmisiä kiinnosta ne asiat mitkä mua kiinnostaa.
ja taas perheettömänä ei mulla ole mitään asiaa noihin perheellisten juttuihin.
Onneksi töissäkin saa välillä olla sellaisessa paikassa ettei tule paineita keskustelun suhteen.
Kivat työkaverit kyllä suurimmalta osin on ettei vikaa heissä ole.
Noo, kerran seurailin kun noita laskuvarjohyppääjiä tuli koneesta alas kentälle. Taisi joukossa olla joku kokemattomampikin harrastaja kun tuuli vei varjoa hiljalleen pois kentän päältä ja vaikka kuinka yritti naruista sitä takaisin ohjailla, päätyi komiasti aidan takaisen männyn latvaan.
Kaipa tuokin sai osansa siitä small talkista kun kaverinsa sitten tulivat joukolla häntä sieltä pelastamaan...Älä stressaa asialla. Tee kuten smalltalkingin ammattilaiset eli englantilaiset. Vasta kaikkeen "Oh dear" eli "voi sentään".
Jos ei muu auta, ala puhumaan säästä, kuten englantilaiset :)
Hyvää pääsiäisenalusaikaa sinne!- Ei turhaa puhetta
En stressaakaan asialla, minulle hiljaisuus on luontevaa, kuten kerroin. Olen huomannut, että toiset joskus stressaavat. Kun sitten hiljaa olon vastapainoksi tuotan puhetta ihan normaalisti, jos on jotain sanottavaa.
Ei minulla ilmoistakaan tule mitään mieleen :)
Olen kohta 60 vuotta yrittänyt tieten tahtoen kasvattaa itsestäni puheliaampaa ihmistä, mutta onnistuminen ei ole kovin hyvä. Olen ajatellut, että ehköhän voi sen kasvattamisen ja kehittämisen vastapainoksi olla jäljellä olevat vuosikymmenet ihan oma itseni.- vesisusi ilman rek.
Nykyisen Suomi24:n vastausmarginaalit ovat liian pienet. Vaikea erottaa kuka vastaa kenellekin.
"Ei turhaa puhetta": mulle on sama vaikka heittäydyt kaivoon. Vastaukseni oli tarkoitettu "Luotain-56"-nimimerkille. Hän on vanha kunnon, hauska nimimerkki ja hänelle on kiva vastata.
Eli "ei turhaa puhetta"...älä hekumoi enää kun sait minulta "muka-vastauksen",,,,se oli tarkoittettu Luotaimelle. Ja edelleenkin olen mies-susi. - Ei turhaa puhetta
vesisusi ilman rek. kirjoitti:
Nykyisen Suomi24:n vastausmarginaalit ovat liian pienet. Vaikea erottaa kuka vastaa kenellekin.
"Ei turhaa puhetta": mulle on sama vaikka heittäydyt kaivoon. Vastaukseni oli tarkoitettu "Luotain-56"-nimimerkille. Hän on vanha kunnon, hauska nimimerkki ja hänelle on kiva vastata.
Eli "ei turhaa puhetta"...älä hekumoi enää kun sait minulta "muka-vastauksen",,,,se oli tarkoittettu Luotaimelle. Ja edelleenkin olen mies-susi.No ei kai täällä kukaan vastaa erityisesti kenellekään, ihan yleistä keskustelua käydään, vaikka jokin viesti saattaakin antaa virikkeen viestiin. Tämä mikään kaksinpuhelupalsta ole. Kannattaa muutenkin kiinnittää huomiota siihen, mitä sanotaan eikä kuka.
Pohjalaiset siellä jo mainittiin, tasapuolisuuden vuoksi kuvaus pohjoissavolaisista. Jouduin toisen henkilön seurassa kahvitilaisuuteen, jossa vajaa kymmenen sukulaista tapasi keskenään. Minä en ollut tavannut ketään aikaisemmin vaan minut tuotiin sinne tavallaan esiteltäväksi.
Seurasi parin tunnin äänekäs sorina, kolme tai neljä keskustelua oli koko ajan käynnissä paikallisista asioista, joista minä en tiennyt mitään. Koko aikana kukaan ei sanonut minulle mitään enkä minäkään avannut suutani. Ensimmäisen puolituntia kääntelin päätäni eri suuntiin ja yritin erotella keskusteluja toisistaan, että voisinkohan johonkin rakoon ääntäni korottamalla hihkaista jotakin. Loppuajaksi puuduin paikalleni ja odotin poispääsyä.
Varmaan vieläkin, nyt kahdenkymmenen vuoden päästä, puhuvat siellä, että olipa ylpeä Helsingin poika, kun ei seura kelvannut.Ei ole koko talvena kuin yksi ihminen pysähtynyt taloni kohdalla ihmettelemään tämän talvisen lumen määrää ja lumitöitä ja ohikulkijoita on riittänyt. Jos joku kysyisi, että lumityötkö menossa, tarjoutuisin varmaan tekemään kysyjänkin lumityöt pelkästä hämmästyksestä... Muutenkin naapurit lähettävät tervehdyksiään vain kusettamalla koiriansa postilaatikollani. Mitä lie keväisiä lemmenviestejä koettavatkaan lähettää.
Jos joku tulisi kysymään, että kahviako keitän, niin minä kysyisin kysyjältä, montako kuppia hänelle saisi olla.
Jos tällä seudulla olisin tienposkessa rengas tyhjänä, ei taatusti kukaan pysähtyisi sitä ihmettelemään. Todennäköisesti kaasua painaisivat kohdallani.- vesisusi ei rek.
No minä ainakin tekisin lumityösi, korjaisin renkaasi ja ostaisin kahvipaketin. Voisin jopa auttaa korjaamaan koirankakat. Joisin hermostuksissani kyllä ainakin 5 kuppia kahvia.
Kaasua en painaisi kohdallasi koska minulla on vain fillari. Nyt kaikki pilkkaavat kun kysyn miten voisin sinuun lähemmin tutustua.
Aika julkinen paikka kysyä asiaa? Tosin ei se täältä leviä? Täällä osataan pitää salaisuudet?:)
Jos pyöräilet tänne aamuseitsemäksi niin lupaan, että saat tehdä lumityöni ja tarjoan ne viisi kupillista kahvia.
Lupaan myös, etten kerro kenellekään paitsi ehkä kahdellekymmenelle parhaalle kaverilleni.
- (Crudo)
Ehkä he yrittävät luoda jonkilaista puheenaihetta, etteivät ole pelkkänä tuppisuuna ja näin vaikuta yrmeiltä mulkuilta. Itse ainakin heitän huumorilla naapurille, jos vaikka samaan aikaan kolataan pihoja, niin pientä pilke silmäkulmassa piikkiä. Älkää ottako kaikkia liian tosissaan! Elämässä pitää olla huumoria.
- rapuncel
Vihaan noita itsestäänselvyyksien lausahduksia!
Olenkin alkanut vastaamaan niihin jotain päätöntä.
Töissä on miehiä, jotka tulevat istumaan ja juttelemaan.Mitään sanottavaa kun ei ole, on jutut just tuollaisia.
Ihminen on sosiaalinen eläin ja se päästelee suustaan sosiaalisia lausahduksia, mitään asiaa ei silti välttämättä ole.
Itse puhun mieluummin vain silloin kun minulla on jotain sanottavaa jossa on jotain järkeä.
Koska koen, että ihminen on lluotu puhuman kommunikointia varten ja vuorovaikutteisessa keskustelussa, siinä on jokin aihe! - friidu-54
Tähän yhdyn...minä taas koen tämän Suomen henkisen ilmapiirin ja puhumattomuuden tavattoman tympeänä. Kohteliaisuudet niitä EI osata ottaa edes oikein vastaan...(asenteella: ton muijan täytyy haluu MULTA jotain?? ) ; Miehet eivät ymmärrä edes pyytämättä pitää emännälle juhlapuhetta ei osata nostaa maljoja...mutta osataan kyllä juoda räkäkänniin...Alkoholin käyttötavoista ja rajoista ei hajuakaan...Luullaan että, kun esille on laitettu useampi laatuja viinijä ne on tarkoitus kitata kaikki kurkusta alas? jne...
Kyräily ja katellisuus ja kaikenlainen pahansuopuus kyllä kukoistaa...Siitä saadaan jopa sairasta nautintoa ja tätä olen aina inhonut Stadilaisena... Liiallistta Uteliaisuutta...ei ymmärretä missä menee se raja?- Kysyä töksäytetään toiselle vasten kasvoja. Miks sä oot eläkkeellä? Paljonks sää saat palkkaa? Onks sul velkaa? jne.... Mitä sen kanssa puhuit? Flirttiä ei nämä maalaismummot ja papparaiset edes ymmärrä...se on jotain ihmeellistä vokottelemista...(kysymys on aivan muusta)...lähde sitten piirtämään tämän ikäisille mistä kysymys...Katsotaan suu ammollaan kun lehmä uutta kuuta? Kaikenlainen hyvä ja iloisuuskin koetaan jopa syntinä...tai sitten ollaan kateellisia siitä jos jollain menee hyvin. Jopa siitä että, olet muuten vaan sattuneista syistä ONNELLINEN...se halutaan tukahduttaa heti...Asenteella koska, MUN elämäni on niin kurjaa ja tylsää jne...Suomalaiset ovat usein vain katkeria elämälleen ja siten myös muille kanssa ihmisille....joka laitetaan sitten typerästi muiden syyksi...Oma epäonnistuminen. Elämässä. Tappioita ei osata elämässä edes käsitellä oikein!!
Tsau:Friidu
Oikeesti Suomalaiset ovat täysin metsäläisiä suurin osa..Onneksi sitten niitäkin joista ei tarvitse sanoa samaa... - nikki piilossa
friidu-54 kirjoitti:
Tähän yhdyn...minä taas koen tämän Suomen henkisen ilmapiirin ja puhumattomuuden tavattoman tympeänä. Kohteliaisuudet niitä EI osata ottaa edes oikein vastaan...(asenteella: ton muijan täytyy haluu MULTA jotain?? ) ; Miehet eivät ymmärrä edes pyytämättä pitää emännälle juhlapuhetta ei osata nostaa maljoja...mutta osataan kyllä juoda räkäkänniin...Alkoholin käyttötavoista ja rajoista ei hajuakaan...Luullaan että, kun esille on laitettu useampi laatuja viinijä ne on tarkoitus kitata kaikki kurkusta alas? jne...
Kyräily ja katellisuus ja kaikenlainen pahansuopuus kyllä kukoistaa...Siitä saadaan jopa sairasta nautintoa ja tätä olen aina inhonut Stadilaisena... Liiallistta Uteliaisuutta...ei ymmärretä missä menee se raja?- Kysyä töksäytetään toiselle vasten kasvoja. Miks sä oot eläkkeellä? Paljonks sää saat palkkaa? Onks sul velkaa? jne.... Mitä sen kanssa puhuit? Flirttiä ei nämä maalaismummot ja papparaiset edes ymmärrä...se on jotain ihmeellistä vokottelemista...(kysymys on aivan muusta)...lähde sitten piirtämään tämän ikäisille mistä kysymys...Katsotaan suu ammollaan kun lehmä uutta kuuta? Kaikenlainen hyvä ja iloisuuskin koetaan jopa syntinä...tai sitten ollaan kateellisia siitä jos jollain menee hyvin. Jopa siitä että, olet muuten vaan sattuneista syistä ONNELLINEN...se halutaan tukahduttaa heti...Asenteella koska, MUN elämäni on niin kurjaa ja tylsää jne...Suomalaiset ovat usein vain katkeria elämälleen ja siten myös muille kanssa ihmisille....joka laitetaan sitten typerästi muiden syyksi...Oma epäonnistuminen. Elämässä. Tappioita ei osata elämässä edes käsitellä oikein!!
Oikeesti Suomalaiset ovat täysin metsäläisiä suurin osa..Onneksi sitten niitäkin joista ei tarvitse sanoa samaa...En Sinuna kirjoittaisi moista tekstiä, kun ottaa huomioon, kuinka katkeraa tekstiä taas tuolla 60 osiossa tänään olet kirjoittanut.
Pitää aina itse katsoa peiliin ja sitten vasta arvostella toisia. - ://
friidu-54 kirjoitti:
Oikeesti Suomalaiset ovat täysin metsäläisiä suurin osa..Onneksi sitten niitäkin joista ei tarvitse sanoa samaa...Muuttaako ihmisen asuinapaikka mielessäsi hänen arvostustaan?
Minusta ei.
Ihmisarvo ei ole asuinpaikasta kiinni. - friidu-54
:// kirjoitti:
Muuttaako ihmisen asuinapaikka mielessäsi hänen arvostustaan?
Minusta ei.
Ihmisarvo ei ole asuinpaikasta kiinni.Ihanaa saada näin vahvistusta omille käsitykselleen suomalaisista yleensäkin. Puhuin kyllä yleisellä tasolla;))) en tämän palstan nikittömistä ihmistä;))) mutta, ainahan sitä voi tuntea kuuluvansa tuohon ryhmään;))) mistä kirjoitin. Varmaan moni itsensä sieltä tunnistaakin...;)))
Korostan tämä on minun henkilökohtainen näkemykseni. Jokaisella on OIKEUS mielipiteensä jopa minulla....ajatella ...niin hän puhe- ja kirjoitusvapauden ja mielipidevapauden pitäisi mennä;)))
Tsau:Friidu - ||
friidu-54 kirjoitti:
Ihanaa saada näin vahvistusta omille käsitykselleen suomalaisista yleensäkin. Puhuin kyllä yleisellä tasolla;))) en tämän palstan nikittömistä ihmistä;))) mutta, ainahan sitä voi tuntea kuuluvansa tuohon ryhmään;))) mistä kirjoitin. Varmaan moni itsensä sieltä tunnistaakin...;)))
Korostan tämä on minun henkilökohtainen näkemykseni. Jokaisella on OIKEUS mielipiteensä jopa minulla....ajatella ...niin hän puhe- ja kirjoitusvapauden ja mielipidevapauden pitäisi mennä;)))
Tsau:FriiduSamaa mieltä. Sanoillaan ihminen antaa kuvan mielenmaailmastaan.
Kauniista tai rumasta.
Ja ihmisarvo ei ole riippuvainen asuinpaikasta. - friidu-54
:// kirjoitti:
Muuttaako ihmisen asuinapaikka mielessäsi hänen arvostustaan?
Minusta ei.
Ihmisarvo ei ole asuinpaikasta kiinni.Kait ymmärrät ettei tällaisista asiosta VOI puhua muutakuin subjektiivisesti? Ei kovin objektiivisesti kuitenkaan. Nämähän perustuvat kunkin omaan henkilökohtaiseen elämän kokemukseen sen verran vahvasti. Toiset pitäävät toisista asioista kun toiset...siinä ei sinänsä pitäisi olla mitään ihmettelemistä. Jos nyt ajatellaan että, täällä LUULISI ihmisillä olevan muutakin sosiaalista kokemusta elämästä jo tässä iässä, mikä on 50 v...kuin pelkkä hiekkalaatikko lastentarhasiässä ehkä?))) hieman vain kärjistin;))) En malttanut olla kärjistämättä;))) Joskus ihmettelen missä suljetussa pullossa ikään kuin ihmisten kokemus on muista. Kuvataan vain sitä tai katsotaan ikään kuin kaikkea sieltä omasta pikku napapiiristä? korjaa jos olen väärässä? Tälläinen nyhertäminen ja kapea-alaisuus kun itseäni toisinaan näissä keskusteluissa ottaa hieman kaaliin? En ymmärrä eikö asioita voi katsoa laajemminkin. Tämä ketju tyypillinen. Tänne tullaan taas mielellään keskustelemaan tästä persfektiivistä että, kun SINÄ....;)))minä taas ajattelen hiukan laajemmin nyt...tätä aloitusta...mutta, kukin katsoo omalta sektroiltaan miltä yltää katsomaan...jos se sektori on rajoittunut....niin ei sille sitten mitään voi;))) jos muuta ei nyt nähdä....;))) sieltä kiikarista kuin Friidu;)))
Tsau:Friidu - .ksle,m
friidu-54 kirjoitti:
Kait ymmärrät ettei tällaisista asiosta VOI puhua muutakuin subjektiivisesti? Ei kovin objektiivisesti kuitenkaan. Nämähän perustuvat kunkin omaan henkilökohtaiseen elämän kokemukseen sen verran vahvasti. Toiset pitäävät toisista asioista kun toiset...siinä ei sinänsä pitäisi olla mitään ihmettelemistä. Jos nyt ajatellaan että, täällä LUULISI ihmisillä olevan muutakin sosiaalista kokemusta elämästä jo tässä iässä, mikä on 50 v...kuin pelkkä hiekkalaatikko lastentarhasiässä ehkä?))) hieman vain kärjistin;))) En malttanut olla kärjistämättä;))) Joskus ihmettelen missä suljetussa pullossa ikään kuin ihmisten kokemus on muista. Kuvataan vain sitä tai katsotaan ikään kuin kaikkea sieltä omasta pikku napapiiristä? korjaa jos olen väärässä? Tälläinen nyhertäminen ja kapea-alaisuus kun itseäni toisinaan näissä keskusteluissa ottaa hieman kaaliin? En ymmärrä eikö asioita voi katsoa laajemminkin. Tämä ketju tyypillinen. Tänne tullaan taas mielellään keskustelemaan tästä persfektiivistä että, kun SINÄ....;)))minä taas ajattelen hiukan laajemmin nyt...tätä aloitusta...mutta, kukin katsoo omalta sektroiltaan miltä yltää katsomaan...jos se sektori on rajoittunut....niin ei sille sitten mitään voi;))) jos muuta ei nyt nähdä....;))) sieltä kiikarista kuin Friidu;)))
Tsau:FriiduAsennekasvattaa voi vain itseään.
- ymmärrys hukassa
friidu-54 kirjoitti:
Ihanaa saada näin vahvistusta omille käsitykselleen suomalaisista yleensäkin. Puhuin kyllä yleisellä tasolla;))) en tämän palstan nikittömistä ihmistä;))) mutta, ainahan sitä voi tuntea kuuluvansa tuohon ryhmään;))) mistä kirjoitin. Varmaan moni itsensä sieltä tunnistaakin...;)))
Tsau:FriiduJokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja siksi ihmettelen alla olevaa tekstiä...?
"Tästä ketjusta pysykööt nyt suosiolla pois kaikki pahansuopaiset ja ilkeät ja katkerat ja vihamieliset ihmiset...Vain hyväntahtoiset ja hyvä sydämelliset ja viisaat ja kauniit ja rohkeat saavat tähän nyt jotain kirjoittaa.....Muut älykööt olla hiljaa...ja pitäköön näppinsä kurissa..." - friidu-54
|| kirjoitti:
Samaa mieltä. Sanoillaan ihminen antaa kuvan mielenmaailmastaan.
Kauniista tai rumasta.
Ja ihmisarvo ei ole riippuvainen asuinpaikasta.Ei minustakaan...olen vain omassa elämässä ehkä sitten törmänyt näihin mummoihin ja papparoihin joiden elämän kokemus tai tapa nähdä on kovin subjektiivinen tai se lähtee aina tältä pohjalta...keskeinen sana kun siinä on minä ei edes me;)))...Sehän taas ei tarkoita että, yleistäisin...Koska kokemus on pelkästään ja voi olla subjektiivinen itse kullakin.....Objektiivisuuten suhtaudun aina tietyllä varauksella...kuitenkin. Virhemahdollisuus tulkinnassa kun kasvaa...myöskin. Mitä laajemmin asioita ikään kun joudutaan tarkestelemaan...Siksi en myöskään usko ehdottomaan totuuteen...sitä ei vain oman loogikkani mukaan olla olemassa...se on mahdoton yhtälö...tämän subjektisuuden ja objektisuuden määritteen ja käsitteen vuoksi...myöskin... ja senkin voin ymmärtää vain yksin minä yksilötasolla. En voi mennä sanomaan että, näin siis muiden pitäisi asia nähdä tai kokea? En millään...
Tsau:Friidu - friidu-54
ymmärrys hukassa kirjoitti:
Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja siksi ihmettelen alla olevaa tekstiä...?
"Tästä ketjusta pysykööt nyt suosiolla pois kaikki pahansuopaiset ja ilkeät ja katkerat ja vihamieliset ihmiset...Vain hyväntahtoiset ja hyvä sydämelliset ja viisaat ja kauniit ja rohkeat saavat tähän nyt jotain kirjoittaa.....Muut älykööt olla hiljaa...ja pitäköön näppinsä kurissa..."Luehan mitä asia koskee....perustelin kyllä siellä kantaani miksi niin pyysin..en nyt uudestaan tähän sitä samaa enää skrivaa...Pakkohan ei ole suinkaan lukea;))) ymmärryksestä puhumattakaan. Sitähän ei taas edes subjektiivisesti ajatellen voida vaatia ;))) objektiivisuudesta nyt puhumattakaan...jos ajatellaan mitä ymmärrämme sanalla kauneus itse kukin...aika laaja käsite kuitenkin...katsoo asiaa sitten miltä kantilta tahansa...
.ksle,m kirjoitti:
Asennekasvattaa voi vain itseään.
Kiitos vaan...minut on kyllä jo kasvatettu;))) Tarkoitat tietenkin hyvää...mutta, lähde nyt vaan itsestäsi ja jos haluat ja näet siihen tarvetta....Ihmisiä ylipäätään ei voi kasvattaa....lapsia ehkä...mutta heitäkin varoen...koska ovat yksilöitä...ja vaikka he olisivatkin sinun...et omista heitä....mistähän tämä nyt tuli ikään putkahti...mieleeni:)))
ymmärrys hukassa kirjoitti:
Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja siksi ihmettelen alla olevaa tekstiä...?
"Tästä ketjusta pysykööt nyt suosiolla pois kaikki pahansuopaiset ja ilkeät ja katkerat ja vihamieliset ihmiset...Vain hyväntahtoiset ja hyvä sydämelliset ja viisaat ja kauniit ja rohkeat saavat tähän nyt jotain kirjoittaa.....Muut älykööt olla hiljaa...ja pitäköön näppinsä kurissa..."Hieman tuohon aloitukseeni..lopussa oli lause: Tämä on snadi toivomus...
Ei kielto. Olen kuitenkin erittäin kiitollinen nyt siitä, että, ilkeilijät ja pahansuopaiset ihmiset älysivät jättää tuon ketjun edes neitseelliseksi...eivätkä suuressa minä-typeryydessään menneet tahrimaan näinkin kaunista asiaa...kun nuoren naisen kauneus...ja mitä se ihmisille jotka hänestä OIKEESTI myös välittävät ja rakastavat... vaan ovat toistaiseksi malttaneet pitää surkean likaisen mielensä ja tahma sormensa kurissa...eivät ihan kaikkea halua talloa jalkoihinsa kuitenkaan hekään;))) KIITOS siis siitä. (Toistaiseksi.) pakko valitettavasti tämä ikävä klause nyt lisätä...
Tsau:Friidu - OOOO_=
friidu-54 kirjoitti:
Kiitos vaan...minut on kyllä jo kasvatettu;))) Tarkoitat tietenkin hyvää...mutta, lähde nyt vaan itsestäsi ja jos haluat ja näet siihen tarvetta....Ihmisiä ylipäätään ei voi kasvattaa....lapsia ehkä...mutta heitäkin varoen...koska ovat yksilöitä...ja vaikka he olisivatkin sinun...et omista heitä....mistähän tämä nyt tuli ikään putkahti...mieleeni:)))
Tsau:FriiduKyllä ihmisyyttä ja ihmisystävällisyyttä voi lapsilleen välittää.
Vanhemmistaan useimmat tapansa saavat.
Vanhan laulun klisee on lauseesi. - friidu-54
OOOO_= kirjoitti:
Kyllä ihmisyyttä ja ihmisystävällisyyttä voi lapsilleen välittää.
Vanhemmistaan useimmat tapansa saavat.
Vanhan laulun klisee on lauseesi.tottakai...puhúinkin hieman jo ehkä tästä iästä jolloin lapsella on kyky tehdä myös itsenäisempiä mielipiteitä omasta näkökulmastaan tai sen hetkisesta ymmärryksen maailmasta katsottuna. Jolloin tuo lapsen oma persoona on vielä ns. kouliintamaton. Kuitenkin meillä jokaisella on syntyessämme jo vahva käsitys oikeuskäsitys olemassa siellä valmiina..tästä, kohdellaanko meitä oikein vain väärin...
Siis enemmänkin tähän hienosäätöön joka on erittäin vaikeaa myös vanhemille itselleen nähdä se hienonhieno raja joka on jokseenkin välillä hienohieno...eli nyt hiukan kärjistäen tätä lausetta....alistamme helposti..myöskin itseämme heikompia..jos emme pidä varaamme...eli tätä lapsen omaa tilaa ja tahtoa tulisi aina muistaa kunnioittaa kun se pysyy ns. järjellisen rajojen ja turvallisuuden rajoissa.....kysymys ei ole ikäkysymys..pienelläkään lapsella.. Eli lasta ei saisi tuputtaa eikä kyynelíinsä hukattaa...ja häneen korviinsa kaikenlaista suputtaa vaan jättää hänelle aikaa myös muodostaa oma kuvansa.....koska olen vanhempasi olen ilman muuta NYT oikeassa...tätä tulisi olla varovainen..Lapset ovat yllättäen viisaita..jos sille viisaudelle annetaan tilaa kasvaa ja kukoistaa...ja myöskin kehittyä pikkuhiljaa rauhassa...omaan mittaansa...
Tsau:Friidu - Rupiako?
nikki piilossa kirjoitti:
En Sinuna kirjoittaisi moista tekstiä, kun ottaa huomioon, kuinka katkeraa tekstiä taas tuolla 60 osiossa tänään olet kirjoittanut.
Pitää aina itse katsoa peiliin ja sitten vasta arvostella toisia.Joo ja ettei liikaa nouse hattuun nii kurkkaa välillä peilistä sitä toistakin päätä ettei totuus unohtuisi...
- friidu-54
....täällä suurin osa ei ilmeisesti haluaisi kyllä tuntea sitten minua lainkaan live-elämässä;))) tälläinen kun IHAN joka päiväistä taas itselleni...en vain mahda tälle enää mitään: tässä esim.
Tänään olimme tulossa mieheni kanssa yhtä aikaa himaan...no...hän siinä tietysti lähti hissiä "tilaamaan"...itse jäin tsiigaa ilmoitustaulua missä ilmoitus kevättalkoista...Samaan aikaan tietysti alakerran naapurini Veikko (nimi. muut. ) tulee siinä pyyhelanteilla kaverinsa kanssa omalle saunavuorolleen iloisesti (hiukan vain maistissa molemmat;))) noh. Ihan normaalisti Veikon kanssa kaikkee laiffista pälätään siis laidasta-laitaan...Hän näkee minut ymmärtää vihjata kaverillaan et nyt kestää jos tähän jäädään;)))....mutta tää sen kaveri ei hiffanu mitään....samalainen pälä kun minäkin ja Veikko....Veikko sit älys lähtee saunaan....mut tää kaveri jäi taas suustaan kiinni mun kaa;))) mistäkö me bamlattiin sit;)))
nooh...siinä taidettiin käydä tämän hetkinen suomen sisäpoliittinen tilanne ettex, sit siirryttiin käsittelemään 1500- Britanian (oli lukenut tää tyyppi historiaa) niin sen hetkisen Britanian- kirkon kantaa silloiseen homokeskusteluun??? Sit päädyttiin lopulta johonki antiikin kreikan filosofiaan;))) ja se jäbä niin se ei ehtinyt koskaan sinne saunaan....koska sauna vuoro vaa meillä 30 minsaa...
Ja sit...kun MÄ tulin vihdoin himaan....mun oma mies alko kuulustee et mihinkä hitsiin mä niinku jäin?? Kahvi oli sillä aikaa minkä oli meille keittänyt jäähtynyt ihan pilalle....
Tää stoori muuten ihan tosi....;))) Jotenki näin se meni tänään....
Huomisesta MÄ en tiedä kenenkä aikataulut onnistun onnellisesti sekottamaan...jonku onnellisen ehkä....
Joka lähtee nyt vihdoin goisaa...ja laittaa samalla fönsterit öppna:))) Siis todella tärkee tietoa tää viimeinen..teillekin ilman sitä ette tulis toimeen......TSAU:))) Hyvää Yötä... Muualla kysytään kättelyssä: kuinka voit? Se on fraasi eikä siihen tule vastata kuin että hyvin ;) Sitten on kättelyt tai poskisuudelmat jotka käyt läpi. Pääset tosi helpolla Suomessa jos joku toistaa itsestään selvyyksiä. Haloo, herää!
Huomaan ettet halua kontaktia ja se on oikeutesi ei siinä mitään, mutta kun tämä ihmiselämä ei ole ihan niin yksinkertaista. Joskus on hyvä käyttää tuota small talkia, että osoittaa huomioineensa toisen. Kun sitten apua tarvitsee (sekin päivä nääsen koittaa) niin on helpompi lähestyä. Aikanaan pihalla kun niin ottaa rinnasta. Silmissä pimenee ja hikeä pukkaa :( Silloin on hyvä kun joku ottaa ohjat ja sanoo että se on sitten aika tilata ambulanssi! Kyllä tarjoat kahvit kun toivut, jos nyt toivut ;) Hyvä on tuntea naapurinsa ja vähän satsata vaikka tyhjänpäiväiseltä tuntuvaan keskusteluun :)- ¤
Jokainen voisi pyrkiä elämään elämäänsä omin hyvin, ja jättää muiden halveksimisen vähemmälle.
Mikä puhe on tärkeää, onko mikään?
Jospa puhuminen helpottaa puhujaa?- friidu-54
hahmotamme myös asioita eritavoin. Toiset hiljaa mielessään rakentaen..toinen kuvioita piirtäen..toinen tarvitsee apuvälineeksi kirjoittamisen..toinen shakinpeluun ehkä...ja toiset taas meistä hahmotamme maailmamme puhumalla sen äänen ikään selväntääksemme asian itsellemme...emme niinkään muille;))) kuhan joutuvat siinä sijaiskärsijäksi tahtomattaankin...
Itse kuulun tähän viimeiseen ryhmään....johtuen myös tästä....olen joutunut olemaan "tulkkina" omalle lapselleni....ikään kuin hänen ajatuksensa äänen sanojana...kun hän ei siihen pystynyt...eräänlainen tulkki. Kaikilla meillä ei myöskään ole aina sanoja käytössämme..mutta tunteet meillä on kaikilla....
tulkki minussa jatkaa edelleen tehtäväänsä...vaikka sitä ei enää niin tarvittaisikaan joka päivä eikä joka hetki enää:)))
Vanhoista tavoistaan on vaikea päästä irti...kun ne kerran on JOUTUNUT opettelemaan;)))
Yrittäkää nyt ymmärtää vaikka minäkin olen yksi palstalaisista minäkin...En ole silti ole samaa puuta...;))) aina hieman erimaata kylläkin;))) ja erittäin ylpeä siitä että, olen minä;))) enkä vaadi teitä ketään olemaan tai ajattelemaan samoin...se olisi objektiivisestikin ja subjektiivisestikin MAHDOTON TEHTÄVÄ;)))) Älkää kuitenkaan hukatko sitä huumorintajuanne tästäkään huolimatta...sitä tänne toivoisin itse lisää;))) - tanj a
friidu-54 kirjoitti:
hahmotamme myös asioita eritavoin. Toiset hiljaa mielessään rakentaen..toinen kuvioita piirtäen..toinen tarvitsee apuvälineeksi kirjoittamisen..toinen shakinpeluun ehkä...ja toiset taas meistä hahmotamme maailmamme puhumalla sen äänen ikään selväntääksemme asian itsellemme...emme niinkään muille;))) kuhan joutuvat siinä sijaiskärsijäksi tahtomattaankin...
Itse kuulun tähän viimeiseen ryhmään....johtuen myös tästä....olen joutunut olemaan "tulkkina" omalle lapselleni....ikään kuin hänen ajatuksensa äänen sanojana...kun hän ei siihen pystynyt...eräänlainen tulkki. Kaikilla meillä ei myöskään ole aina sanoja käytössämme..mutta tunteet meillä on kaikilla....
tulkki minussa jatkaa edelleen tehtäväänsä...vaikka sitä ei enää niin tarvittaisikaan joka päivä eikä joka hetki enää:)))
Vanhoista tavoistaan on vaikea päästä irti...kun ne kerran on JOUTUNUT opettelemaan;)))
Yrittäkää nyt ymmärtää vaikka minäkin olen yksi palstalaisista minäkin...En ole silti ole samaa puuta...;))) aina hieman erimaata kylläkin;))) ja erittäin ylpeä siitä että, olen minä;))) enkä vaadi teitä ketään olemaan tai ajattelemaan samoin...se olisi objektiivisestikin ja subjektiivisestikin MAHDOTON TEHTÄVÄ;)))) Älkää kuitenkaan hukatko sitä huumorintajuanne tästäkään huolimatta...sitä tänne toivoisin itse lisää;)))Kiitos Friidu kirjoituksista ja tulin niistä helpottuneelle tuulelle, koska olet mielestäni aivan oikeassa meidän vuorovaikutustaidoistamme.
Palasin juuri reissusta ja nauratin väkeä pöydässä, millainen on suomalainen ja korostan tässä vaiheessa, ettei heistä kukaan tiennyt Suomesta kuin sijainnin. Kerroin vain yksikön ekassa persoonassa, jos joku viestini lukeva ehtisi ottamaan kuvauksestani herneen nenuunsa. Siispä : minä suomalaisena rakastan tilaa ympärilläni, vihaan naapureita ja kotitielläni kulkevaa vierasta ihmistä. En missään nimessä suostu puhumaan, jos ei huvita ja vaikka olisimme hauskaa seuraa juhlissa se ei tarkoita meidän olevan sitä enää ikinä uudelleen. Saatamme yhdessä hetkessä reagoida muihin ja toisessa hetkessä emme halua tehdä sitä ollenkaan. Meille on kunnia-asia merkitä reviirimme ja kaikenlainen pikkupölinä(small talk) on ehdottomasti huonotapaista pl. kännyyn kailottaminen julkisilla paikoilla. Kuljetamme myös suurin osa veistä mukananamme kutsuen sitä monitoimivälineeksi , mutta on se joskus hyödyllinen ihan sosiaalisessa kanssakäymisessäkin.
Tällä keinoin, ihme kyllä, vieraita alkoi kiinnostamaan merkillinen maamme, mutta mokasin ehkä siinä, että puheliaana ihmisenä pidin small talkia kaiken aikaa kuitenkin yllä.
Lisään vielä, että olen myös julkisemmin ison päivälehtemme kautta saanut julkaistuksia kirjoitukseni, tosin toimittajan nimellä, kyvyistämme tervehtiä toisiamme. Se kun koetaan tuppaamiseksi seuraan.
Terv tanj a, joka on sikakyllästynyt suomalaiseen koukkukyynärpääjengiin. Väittäisin, että nuorempi sukupolvi osaa jo paremmin elää ihmisten joukossa.Se on moneen kertaan nähty jo. - tanj a
tanj a kirjoitti:
Kiitos Friidu kirjoituksista ja tulin niistä helpottuneelle tuulelle, koska olet mielestäni aivan oikeassa meidän vuorovaikutustaidoistamme.
Palasin juuri reissusta ja nauratin väkeä pöydässä, millainen on suomalainen ja korostan tässä vaiheessa, ettei heistä kukaan tiennyt Suomesta kuin sijainnin. Kerroin vain yksikön ekassa persoonassa, jos joku viestini lukeva ehtisi ottamaan kuvauksestani herneen nenuunsa. Siispä : minä suomalaisena rakastan tilaa ympärilläni, vihaan naapureita ja kotitielläni kulkevaa vierasta ihmistä. En missään nimessä suostu puhumaan, jos ei huvita ja vaikka olisimme hauskaa seuraa juhlissa se ei tarkoita meidän olevan sitä enää ikinä uudelleen. Saatamme yhdessä hetkessä reagoida muihin ja toisessa hetkessä emme halua tehdä sitä ollenkaan. Meille on kunnia-asia merkitä reviirimme ja kaikenlainen pikkupölinä(small talk) on ehdottomasti huonotapaista pl. kännyyn kailottaminen julkisilla paikoilla. Kuljetamme myös suurin osa veistä mukananamme kutsuen sitä monitoimivälineeksi , mutta on se joskus hyödyllinen ihan sosiaalisessa kanssakäymisessäkin.
Tällä keinoin, ihme kyllä, vieraita alkoi kiinnostamaan merkillinen maamme, mutta mokasin ehkä siinä, että puheliaana ihmisenä pidin small talkia kaiken aikaa kuitenkin yllä.
Lisään vielä, että olen myös julkisemmin ison päivälehtemme kautta saanut julkaistuksia kirjoitukseni, tosin toimittajan nimellä, kyvyistämme tervehtiä toisiamme. Se kun koetaan tuppaamiseksi seuraan.
Terv tanj a, joka on sikakyllästynyt suomalaiseen koukkukyynärpääjengiin. Väittäisin, että nuorempi sukupolvi osaa jo paremmin elää ihmisten joukossa.Se on moneen kertaan nähty jo.P.S.Kardinaalimoka muuttaessani tässä selostuksen monikon ekaksi, mutta siis juttua seurassa kertoessani puhuin vain minusta suomalaisena.Muidenhan ei todellakaan tarvitse sitä olla!
- yöks..........
Yrmeää metsäsuomalaisten jupinaa, lähes koko ketju.
Paetkaa metsiin, oi. :))
Ihmisystävällisyys ja ymmärrys kun puuttuu, ei paljon jäljelle jääkään.
Vain itsekorostus, ja -rakkaus. - puhutaan vaan
Minusta on mukavaa että sanotaan mitä vaan.
Englannissa aina aloitettiin säällä; onpa aurinkoista, sateista, kylmää, lämmintä, kuumaa, kosteaa jne,,
En ymmärrä mitä outoa siinä on miten toinen puhuu, kunhan ei vaan ala haukkumaan tai syyttämään jostakin. Osaa se nuorisokin very small talkin. "Pistä paappa spaddu ja satanen" tahi "Siirryppä seniili suolle". Tämä toki on yksisuuntaista kommunikaatiota, johon terveysintoilijat eivät vastinetta laadi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2026923
- 594592
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s354045- 703179
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161935Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271666- 171660
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401563- 341429
- 1431207