Pikku hetki elämästä...

joka sinällään ei ole sen kummempaa luonnon kannalta kuin hyttysenpaska valtameressä.
Lähdin tutkaileen metsiin joko Metsot ja Teeret pitävät joka keväisiä turnajaisiaan ja häämenojaan soidinpaikoillaan. Kevät on sillai myöhässä, että metsissä on vielä "metriset" hanget, eikä maalis(kuu) näytä maita näyttävän, joten ei kait se huhtikaan sitten humauta hankeja. Olihan ne mettälinnut jo saapuneet turnajaispaikoille, muttei kovin moni ollut vielä uskaltautunut siipiään hangelle veteleen. Tikat rummuttivat omaa soidintaan hiukan joka puolella, kun yrittävät haalia naaraita omalle reviirilleen. Mitä komemeimman pärinän saa aikaan, sitä varmempaa on naaraan saapuminen paikalle. Siksiköhän meissä miehissäkin on monenlaisia mölyäjiä ja huutelijoita, tosin en ole huomannut sen vaikutusta kumppanin löytymiseen.
Sain kuitenkin ihmetellä kuinka muuttolinnut olivat osanneet tuon kesäaikaan siirtymisen, kun olivat jo tänne saakka lentäneet. Kaks Joutsenta ja parvi Harmaalokkeja oli liikkeellä, eivät välittäneet siitä vaikka aamulla oli yli 20 astetta pakkasta. Onneksi tuolla joella on sentään hiukan sulapaikkoja, missä voivat ruokailla ja yöpyä.
Laavulla keittelin kahvit ja paistelin makkarat. Ah, tätä autuutta!

140

746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • |||

      Mitä makkaraa paistoit?mä suosin hookoon sinistä

      • Mulla oli vielä pakasteessa sellaista omatekoista makkaraa, jossa on Villisian-, Mettäpeuran-, Majavan-, ja Karhunlihaa sekaisin. Eikä siinä oo kamaraa ollenkaan ja lihapitoisuus huitelee 90% tuntumassa. Aika eksoottiset makkarat tuli mukaan otettua. Mulle ei sinänsä ole nötskimakkaran merkillä väliä, kunhan lihapitoisuus on tarpeeksi korkea.


      • Puhurix
        kerbiili62 kirjoitti:

        Mulla oli vielä pakasteessa sellaista omatekoista makkaraa, jossa on Villisian-, Mettäpeuran-, Majavan-, ja Karhunlihaa sekaisin. Eikä siinä oo kamaraa ollenkaan ja lihapitoisuus huitelee 90% tuntumassa. Aika eksoottiset makkarat tuli mukaan otettua. Mulle ei sinänsä ole nötskimakkaran merkillä väliä, kunhan lihapitoisuus on tarpeeksi korkea.

        Mä tahdon kans tommosta makkaraa! Missä se sun nuotio on?


      • grafologiaa.

        grafologiaa.


      • Puhurix kirjoitti:

        Mä tahdon kans tommosta makkaraa! Missä se sun nuotio on?

        Tuo makkara on perin harvinaista ja vaikeasti saatavissa. Reseptin on keksinyt yks Kuhmon ja Suomussalmen rajamailla asusteleva "gourmee" ruokien expertti. Raaka-aineet on toki laillisesti hankittuja, osa Kainuusta ja osa Keski-suomesta.
        Mun nötski voi liekehtiä periaatteessa missä päin suomea hyvänsä, mutta yleensä näissä Länsirannikon maisemissa :))


      • Puhurix
        kerbiili62 kirjoitti:

        Tuo makkara on perin harvinaista ja vaikeasti saatavissa. Reseptin on keksinyt yks Kuhmon ja Suomussalmen rajamailla asusteleva "gourmee" ruokien expertti. Raaka-aineet on toki laillisesti hankittuja, osa Kainuusta ja osa Keski-suomesta.
        Mun nötski voi liekehtiä periaatteessa missä päin suomea hyvänsä, mutta yleensä näissä Länsirannikon maisemissa :))

        Ja mun nötski liekehtii lounaisessa Suomessa. Näeks sä sen sinne asti?


      • QuietPlace
        kerbiili62 kirjoitti:

        Tuo makkara on perin harvinaista ja vaikeasti saatavissa. Reseptin on keksinyt yks Kuhmon ja Suomussalmen rajamailla asusteleva "gourmee" ruokien expertti. Raaka-aineet on toki laillisesti hankittuja, osa Kainuusta ja osa Keski-suomesta.
        Mun nötski voi liekehtiä periaatteessa missä päin suomea hyvänsä, mutta yleensä näissä Länsirannikon maisemissa :))

        Minä toin vasta reissultani paikallista chorrizoa...oli siinä isoja palasia sianrasvaa ja lihaa...pippurisilla mausteilla, mukana varmaan valkosipuliakin.
        Mieluummin sitä iltasella suolasen nälkäänsä jyrsiikuin kuivaalihaa...


    • pahapena

      Juuh, nuotiol keitetyt kahveet ja päälle vähän kärventyneet makkarat on just sitä autuutta. Ei tarvii suurii asioita, mistä saa hyvän mielen itelleen. Eiköhän noi hanget humahda yhtä nopeesti, ku viime keväänäkin, saatas vaa lämpimimpiä kelejä. Faija ain sanoki, pitäis sataa kusikuumaa vettä, nii lumet häipyis :)
      Onhan miehis noit mölyäjiä, niiden reviirille tuskin naaraita pahemmin ilmaantuu, poikamiehii tarkotin ja eiköhän ukkomiehiäkin liialla möykkäämisellä emäntäkin ala karsastaa. Jos noi kelit suo, niin ens viikonloppuna aattelin kans lähtee tota luontoo katsastelee. Täällä, mis mä asustelen, harvemmin nyt pääsee näkemään metsoja tai teeriä, mut onhan luonnossa paljon muutakin katselemisen arvoista.

      • Onhan se reissun ehdoton kohokohta keittää nokipannu kaffet ja paistaa muuta "kyrsänpala" nuotiossa. Ennen mulla tuli noita mettäpäiviä varmaan parisensataa vuodessa, niin tuohonkin hommaan meinas leipiintyä, mutta nyt käyn vaan silloin tällöin metässä, niin hommasta nauttii taas uudella lailla. Varmaan ollaan vappuna jo lumettomissa maisemissa ja kyllä noi muuttolinnut haistaa ilmanalat ja viikonlopuksi on luvattu melkoisen lämpöisiä kelejä.
        Mulla on muutamia mettälintujen soidinpaikkoja tiedossa ja yhdellä Metson soidinpaikalla oli vielä viime keväänä toistakymmentä kukkoa paikalla ja teeriä eräällä suolla toistasataa kappaletta samaan aikaan. Kyllä siinä höyhenet pölisi, kun kamppailu naaraista oli kiivaimmillaan :)
        Illalla tai paremminkin yöllä aattelin mennä toisaalle kuuntelemaan, joko Ilvekset mouruaa lemmenkipeinä ja onko Huuhkajat tai yleensäkin pöllöt vielä kuinkakin häähumuissaan :) Aina siellä luonnossa jotain näkee ja saa ainakin hetkeksi hyvän mielen itselleen :)


      • pahapena
        kerbiili62 kirjoitti:

        Onhan se reissun ehdoton kohokohta keittää nokipannu kaffet ja paistaa muuta "kyrsänpala" nuotiossa. Ennen mulla tuli noita mettäpäiviä varmaan parisensataa vuodessa, niin tuohonkin hommaan meinas leipiintyä, mutta nyt käyn vaan silloin tällöin metässä, niin hommasta nauttii taas uudella lailla. Varmaan ollaan vappuna jo lumettomissa maisemissa ja kyllä noi muuttolinnut haistaa ilmanalat ja viikonlopuksi on luvattu melkoisen lämpöisiä kelejä.
        Mulla on muutamia mettälintujen soidinpaikkoja tiedossa ja yhdellä Metson soidinpaikalla oli vielä viime keväänä toistakymmentä kukkoa paikalla ja teeriä eräällä suolla toistasataa kappaletta samaan aikaan. Kyllä siinä höyhenet pölisi, kun kamppailu naaraista oli kiivaimmillaan :)
        Illalla tai paremminkin yöllä aattelin mennä toisaalle kuuntelemaan, joko Ilvekset mouruaa lemmenkipeinä ja onko Huuhkajat tai yleensäkin pöllöt vielä kuinkakin häähumuissaan :) Aina siellä luonnossa jotain näkee ja saa ainakin hetkeksi hyvän mielen itselleen :)

        Mulla noiden soidinmenojen näkeminen tuppaa jäämään siihen, mitä telkun luonto-ohjelmissa näytetään. Oishan sitä varmaan kiva seurata livenä näitä yhteenottoja. Vaikka asustelenkin kerrostalos, nii onneks n. 100 metrin päästä alkaa metsä ja sitä piisaa kilometritolkulla. Eihän siel mitään eräretkiä pysty tekee, mut talvisin on hyvät latuverkostot ja kesäisin kävelyreitit. Muutamia laavuja löytyy ja nuotiopaikkoja. Kyllähän siinäkin pääsee luontoon tutustumaan, Mulla on pari vakkarilenkkii ja varsinkin keväällä huomaa muutokset parin päivän sisällä. Täällä suunnallakin oli aikoinaan mahdollisuus saada ilves näköpiiriin. Erään surullisen kuuluisan kartanon isäntä loi peurakantaa tänne ja sen myötä ilmestyi joitakin ilveksiä. Nykyjää peurat ja ilvekset on kadonneet, paikoille on ilmaantunut pari golfkenttää ja niihin liittyviä luonnolle haitallisia ilmiöitä. Joskus vielä, jos innostuu fillaroimaan kesäiltana siel suunnassa, voi nähdä peuroja ruokailemassa pellolla metsänreunassa.


      • pahapena kirjoitti:

        Mulla noiden soidinmenojen näkeminen tuppaa jäämään siihen, mitä telkun luonto-ohjelmissa näytetään. Oishan sitä varmaan kiva seurata livenä näitä yhteenottoja. Vaikka asustelenkin kerrostalos, nii onneks n. 100 metrin päästä alkaa metsä ja sitä piisaa kilometritolkulla. Eihän siel mitään eräretkiä pysty tekee, mut talvisin on hyvät latuverkostot ja kesäisin kävelyreitit. Muutamia laavuja löytyy ja nuotiopaikkoja. Kyllähän siinäkin pääsee luontoon tutustumaan, Mulla on pari vakkarilenkkii ja varsinkin keväällä huomaa muutokset parin päivän sisällä. Täällä suunnallakin oli aikoinaan mahdollisuus saada ilves näköpiiriin. Erään surullisen kuuluisan kartanon isäntä loi peurakantaa tänne ja sen myötä ilmestyi joitakin ilveksiä. Nykyjää peurat ja ilvekset on kadonneet, paikoille on ilmaantunut pari golfkenttää ja niihin liittyviä luonnolle haitallisia ilmiöitä. Joskus vielä, jos innostuu fillaroimaan kesäiltana siel suunnassa, voi nähdä peuroja ruokailemassa pellolla metsänreunassa.

        Eihän sitä asumatonta aluetta paljoa tartte, mitä voi kutsua jo luonnoksi. Ja ovathan monet lajit urbanisoituneet ja asustelevat kaupungeissa kuin kotonaan esim. Helsingin Kanahaukat ja Huuhkajat :) Keväthän se on just sitä aikaa, kun luonnossa tapahtuu nopeimpia muutoksia, tarkkasilmäinen ja -,korvainen kulkija näkee ja kuulee uusia asioita päivittäin.
        Olen joskus kuullut noista "laukkolaisista" tapahtumista, niin hyvistä kuin huonoistakin :) Meilläkin päin Ilves oli ennen hyvin harvinainen otus ja multa kyseli yks ilvestutkija kerran (2006), että eikö teillä ole siellä Ilveksiä, kun kerroin ettei juuri jälkiä näe, niin aikoi hoitaa asian kuntoon ja nyt on jo ammuttukin useamman seuran alueella Ilveksiä tänä talvena. Kauriit ovat kadonneet lähes tyystin Ilvesten myötä, eikä Jäniksiäkään kovin runsaasti ole.


      • aurinkoinen..
        pahapena kirjoitti:

        Mulla noiden soidinmenojen näkeminen tuppaa jäämään siihen, mitä telkun luonto-ohjelmissa näytetään. Oishan sitä varmaan kiva seurata livenä näitä yhteenottoja. Vaikka asustelenkin kerrostalos, nii onneks n. 100 metrin päästä alkaa metsä ja sitä piisaa kilometritolkulla. Eihän siel mitään eräretkiä pysty tekee, mut talvisin on hyvät latuverkostot ja kesäisin kävelyreitit. Muutamia laavuja löytyy ja nuotiopaikkoja. Kyllähän siinäkin pääsee luontoon tutustumaan, Mulla on pari vakkarilenkkii ja varsinkin keväällä huomaa muutokset parin päivän sisällä. Täällä suunnallakin oli aikoinaan mahdollisuus saada ilves näköpiiriin. Erään surullisen kuuluisan kartanon isäntä loi peurakantaa tänne ja sen myötä ilmestyi joitakin ilveksiä. Nykyjää peurat ja ilvekset on kadonneet, paikoille on ilmaantunut pari golfkenttää ja niihin liittyviä luonnolle haitallisia ilmiöitä. Joskus vielä, jos innostuu fillaroimaan kesäiltana siel suunnassa, voi nähdä peuroja ruokailemassa pellolla metsänreunassa.

        Onhan sulla ihan hyvä asuinpaikka jos metsääkin kilometriejä.Kyllä siellä varmaan jotakin luonnnonelämää näkee kun pitää silmät auki.
        Vähän samanlainen asuinympäristö on mullakin:) Mutta pitää mennä vähän pidemmäksi että tulee ihan sellainen metsä minne ei ole rakennettu mökkejä.
        Sullahan on melkein kaikkea tarjolla kun golfgenttäkin:)

        Mä taisin saada raittiinilman myrkytyksen kun olin päivällä tuolla järvellä
        toista tuntia.Niin pirusti väsyttänyt sen jälkeen:))


      • pahapena
        aurinkoinen.. kirjoitti:

        Onhan sulla ihan hyvä asuinpaikka jos metsääkin kilometriejä.Kyllä siellä varmaan jotakin luonnnonelämää näkee kun pitää silmät auki.
        Vähän samanlainen asuinympäristö on mullakin:) Mutta pitää mennä vähän pidemmäksi että tulee ihan sellainen metsä minne ei ole rakennettu mökkejä.
        Sullahan on melkein kaikkea tarjolla kun golfgenttäkin:)

        Mä taisin saada raittiinilman myrkytyksen kun olin päivällä tuolla järvellä
        toista tuntia.Niin pirusti väsyttänyt sen jälkeen:))

        No, tää "mun" metsä on vähän niinkus suojeltuu aluetta, löytyy suota, vanhoja puita ja jopa lähdekkin, mist kesäisin käyn hakees kaffeevedet. On vähän erimakusta kahveeta, ku kraanavedest keitetty. Vesistöö tääl saa etsii vedet silmissä :), tai liriseehän toi Vantaanjoki näil leveysasteilla, tosin niin kaposena, et melkein hyppäämäl pääsee yli :) Ne golfkentät on kyl jonkin matkan päässä, eikä se laji oikeen kuulu mun harrastuksiin. Jos haluu järven jäälle, täytyy kyl ottaa auto persuksien alle, kesäsin käyn etsii järvii fillarilla, sillon on ain jäät jo kadonneet :))


      • pahapena
        kerbiili62 kirjoitti:

        Eihän sitä asumatonta aluetta paljoa tartte, mitä voi kutsua jo luonnoksi. Ja ovathan monet lajit urbanisoituneet ja asustelevat kaupungeissa kuin kotonaan esim. Helsingin Kanahaukat ja Huuhkajat :) Keväthän se on just sitä aikaa, kun luonnossa tapahtuu nopeimpia muutoksia, tarkkasilmäinen ja -,korvainen kulkija näkee ja kuulee uusia asioita päivittäin.
        Olen joskus kuullut noista "laukkolaisista" tapahtumista, niin hyvistä kuin huonoistakin :) Meilläkin päin Ilves oli ennen hyvin harvinainen otus ja multa kyseli yks ilvestutkija kerran (2006), että eikö teillä ole siellä Ilveksiä, kun kerroin ettei juuri jälkiä näe, niin aikoi hoitaa asian kuntoon ja nyt on jo ammuttukin useamman seuran alueella Ilveksiä tänä talvena. Kauriit ovat kadonneet lähes tyystin Ilvesten myötä, eikä Jäniksiäkään kovin runsaasti ole.

        Täällä kyl noit Jäniksiä loikkii pihapiireissä, johtuukohan tosta metsän läheisyydestä, tai ovatkohan urbanisoituneet :). Kyllähän sitä heti huomaa pienetkin muutokset, varsinkin kesällä, ku on vievannu samoja reittejä vuoskaudet. Hissukseen ku istuskelee jollain nuotiopaikalla, näkee ja kuulee kaikennäköstä luonnonelämää. Ei kyl vedä vertoja sun elämyksilles, mut oon ihan tyytyväinen omaan vähäänkin näkemääni. Mä tos aikasemmin taisin höpistä omiani, just muistinkin, olihan paikallises lehdes pari viikkoo sitten, et parit Ilveksen jäljet oli havaittu just siel kartanon suunnalla. Siint isännästä viel sen verran, aikoinaan se innostu ammuskelee muitakin, kun riistaa.


      • annikoo..
        pahapena kirjoitti:

        Täällä kyl noit Jäniksiä loikkii pihapiireissä, johtuukohan tosta metsän läheisyydestä, tai ovatkohan urbanisoituneet :). Kyllähän sitä heti huomaa pienetkin muutokset, varsinkin kesällä, ku on vievannu samoja reittejä vuoskaudet. Hissukseen ku istuskelee jollain nuotiopaikalla, näkee ja kuulee kaikennäköstä luonnonelämää. Ei kyl vedä vertoja sun elämyksilles, mut oon ihan tyytyväinen omaan vähäänkin näkemääni. Mä tos aikasemmin taisin höpistä omiani, just muistinkin, olihan paikallises lehdes pari viikkoo sitten, et parit Ilveksen jäljet oli havaittu just siel kartanon suunnalla. Siint isännästä viel sen verran, aikoinaan se innostu ammuskelee muitakin, kun riistaa.

        Ai että...ihan kaihoisati kuuntelen teidän juttuja....kyllä täälläkinpäin eräs koirien kanssa paljon luonnossa kulkeva on havainnut......karhunkin läsnäolon monesti....
        On se hienoa että meillä on luonto kuitenkin aika lähellä......on itsestä kiinni....nauttiiko siitä ...


      • pahapena
        annikoo.. kirjoitti:

        Ai että...ihan kaihoisati kuuntelen teidän juttuja....kyllä täälläkinpäin eräs koirien kanssa paljon luonnossa kulkeva on havainnut......karhunkin läsnäolon monesti....
        On se hienoa että meillä on luonto kuitenkin aika lähellä......on itsestä kiinni....nauttiiko siitä ...

        Pikkupoikana tuli hoettua..älä melua..älä pauhaa..älä riko luonnonrauhaa, jäi kai hyvin muistiin. Mietin koirienulkoiluttajaa, lähtiköhän hän koirineen käpälämäkeen :)


      • pahapena kirjoitti:

        Täällä kyl noit Jäniksiä loikkii pihapiireissä, johtuukohan tosta metsän läheisyydestä, tai ovatkohan urbanisoituneet :). Kyllähän sitä heti huomaa pienetkin muutokset, varsinkin kesällä, ku on vievannu samoja reittejä vuoskaudet. Hissukseen ku istuskelee jollain nuotiopaikalla, näkee ja kuulee kaikennäköstä luonnonelämää. Ei kyl vedä vertoja sun elämyksilles, mut oon ihan tyytyväinen omaan vähäänkin näkemääni. Mä tos aikasemmin taisin höpistä omiani, just muistinkin, olihan paikallises lehdes pari viikkoo sitten, et parit Ilveksen jäljet oli havaittu just siel kartanon suunnalla. Siint isännästä viel sen verran, aikoinaan se innostu ammuskelee muitakin, kun riistaa.

        On mullakin täs pihapiirissä muutama jänis ja näkyi tuolla metässä aina muutamat loikkajäljet siellä täällä. Pihalla on myös käynyt Ilves, Susi ja Karhukin 200m päässä, elikkä melkoisessa petoparatiisissa täs asustellaan :)
        Yks Karhu ammuttiin tästä 2km päähän joku vuosi sitten, yks Policeman sitä ensin haavoitti ja soittelivat sitten "ammattilaisia" apuun, kun Karhu karkasi metsään. Kaveri ampui sen Karhun poliisien Mondeon katolta vilkkuvalojen välistä tukea ottaen tonne eräälle pellolle. Nykyisin olen koittanut lopettaa noissa hommissa pyörimisen ja metsästyksen yleensäkin, kun on hiukan noi arvot muuttuneet viimeisten vuosien saatossa. Tituleeraankin itseäni nykyisin metsästäväksi luonnonsuojeliaksi :)
        Muistan mä ne telttailijat, jotka erehtyivät väärään paikkaan yöpymään :(


      • aurinkoinen..
        pahapena kirjoitti:

        No, tää "mun" metsä on vähän niinkus suojeltuu aluetta, löytyy suota, vanhoja puita ja jopa lähdekkin, mist kesäisin käyn hakees kaffeevedet. On vähän erimakusta kahveeta, ku kraanavedest keitetty. Vesistöö tääl saa etsii vedet silmissä :), tai liriseehän toi Vantaanjoki näil leveysasteilla, tosin niin kaposena, et melkein hyppäämäl pääsee yli :) Ne golfkentät on kyl jonkin matkan päässä, eikä se laji oikeen kuulu mun harrastuksiin. Jos haluu järven jäälle, täytyy kyl ottaa auto persuksien alle, kesäsin käyn etsii järvii fillarilla, sillon on ain jäät jo kadonneet :))

        Ei kun paranee vain..oikein lähdekkin sulla on:) Älähän vaan tipu sinne kun kahfeevesiä kurkottelet:))Varmaan on pohjaton se lähde? Tosi on että parempi
        kahvi tuleekin kirkkaasta raikkaasta vedestä.
        Täällä olisi kyllä järviä sinullekkin antaa,on niitä monta tässä lähistölläkin.
        Onkohan tosiaankin totta että Vantaanjoki on niin kaponen joltakin kohtaa kuin kerroit?
        Vaikka asut kerrostalossa niin hyvät mahdollisuudet kyllä sinulla luontoon päässä kun mieli tekee luonnonrauhaan.
        Minä en kyllä osaisi asua keskellä kaupunkia.En ainakaan olisi samallailla ajatteleva immeinen kuin nyt:)Mulle luonto on niin tärkeä.


      • annikoo..
        pahapena kirjoitti:

        Pikkupoikana tuli hoettua..älä melua..älä pauhaa..älä riko luonnonrauhaa, jäi kai hyvin muistiin. Mietin koirienulkoiluttajaa, lähtiköhän hän koirineen käpälämäkeen :)

        Älä tallaa nurmikoita......älä sylje lattialle...älä syötä apinoita.......kielto on ehdoton.
        Kyllä rehti luontomies kai on hän....käpälämäki kutsuu otson kohtaajaa.....


      • pahapena
        aurinkoinen.. kirjoitti:

        Ei kun paranee vain..oikein lähdekkin sulla on:) Älähän vaan tipu sinne kun kahfeevesiä kurkottelet:))Varmaan on pohjaton se lähde? Tosi on että parempi
        kahvi tuleekin kirkkaasta raikkaasta vedestä.
        Täällä olisi kyllä järviä sinullekkin antaa,on niitä monta tässä lähistölläkin.
        Onkohan tosiaankin totta että Vantaanjoki on niin kaponen joltakin kohtaa kuin kerroit?
        Vaikka asut kerrostalossa niin hyvät mahdollisuudet kyllä sinulla luontoon päässä kun mieli tekee luonnonrauhaan.
        Minä en kyllä osaisi asua keskellä kaupunkia.En ainakaan olisi samallailla ajatteleva immeinen kuin nyt:)Mulle luonto on niin tärkeä.

        Enhän mä missään keskustassa asustele, laitakaupungilla, en oo kuitenkaan laitakaupungin lapsi :). Juuret kyl on ihan maalaismaisemasta, nykyisestä asuinpaikasta n. 15 kilsaa, eikä järviä sielläkään :). Ja tosi on, mä kun tost ulko-ovest lähen kävelee about 300 metrii, siin virtailee Vantaanjoki just niin kapeena ku kerroin. Ehkä viel näil vuoskymmenil pystys hyppää kolmisen metrii pituutta :)


      • aurinkoinen..
        pahapena kirjoitti:

        Enhän mä missään keskustassa asustele, laitakaupungilla, en oo kuitenkaan laitakaupungin lapsi :). Juuret kyl on ihan maalaismaisemasta, nykyisestä asuinpaikasta n. 15 kilsaa, eikä järviä sielläkään :). Ja tosi on, mä kun tost ulko-ovest lähen kävelee about 300 metrii, siin virtailee Vantaanjoki just niin kapeena ku kerroin. Ehkä viel näil vuoskymmenil pystys hyppää kolmisen metrii pituutta :)

        Mä taisin kirjoittaa vähän sekasesti , en mä ajatellut että sinä olisit kaupunkilainen.Ajattelin että se kerrostalo on selaisella paikalla missä on paljon asutusta ja metsä kaukana...ei vitsi nyt tää taitaa vasta sekavaksi mennä tää mun kirjoittelu:)))
        Kai mun on nyt uskottava että se joki on niin kaponen...onkohan se vuosien varrella kutistunut joltakin kohtaa:) Onhan se varmaan mahdollista?
        Sulla onkin varmaan pitkät jalat kun pystyt tuollaiseen.
        Onkos siellä muuten pimeää nyt kun täällä yläkerrassa on vielä melkein ihan valoisaa.


      • pahapena
        kerbiili62 kirjoitti:

        On mullakin täs pihapiirissä muutama jänis ja näkyi tuolla metässä aina muutamat loikkajäljet siellä täällä. Pihalla on myös käynyt Ilves, Susi ja Karhukin 200m päässä, elikkä melkoisessa petoparatiisissa täs asustellaan :)
        Yks Karhu ammuttiin tästä 2km päähän joku vuosi sitten, yks Policeman sitä ensin haavoitti ja soittelivat sitten "ammattilaisia" apuun, kun Karhu karkasi metsään. Kaveri ampui sen Karhun poliisien Mondeon katolta vilkkuvalojen välistä tukea ottaen tonne eräälle pellolle. Nykyisin olen koittanut lopettaa noissa hommissa pyörimisen ja metsästyksen yleensäkin, kun on hiukan noi arvot muuttuneet viimeisten vuosien saatossa. Tituleeraankin itseäni nykyisin metsästäväksi luonnonsuojeliaksi :)
        Muistan mä ne telttailijat, jotka erehtyivät väärään paikkaan yöpymään :(

        Sullahan on sit mukavan tuntunen titteli nykyjään ja tosissaan melkoinen petoparatiisi. Karhusta muistu mieleen, mun systerin poika oli lintumetsällä Enon liepeillä, suolla tuli karhu puhaltelee 50 metrin päähän. Poika kertoili, et polvet veti setsuuria, vaik mukana oli Benelli Raffaello Army Special (onko tuttu ase) lintuhauleilla metsästys lainvastaisesti yks piipussa ja 4 makasiinissa. Puhalteli itsekkin, kun karhu lähti omille teilleen :)


      • pahapena
        aurinkoinen.. kirjoitti:

        Mä taisin kirjoittaa vähän sekasesti , en mä ajatellut että sinä olisit kaupunkilainen.Ajattelin että se kerrostalo on selaisella paikalla missä on paljon asutusta ja metsä kaukana...ei vitsi nyt tää taitaa vasta sekavaksi mennä tää mun kirjoittelu:)))
        Kai mun on nyt uskottava että se joki on niin kaponen...onkohan se vuosien varrella kutistunut joltakin kohtaa:) Onhan se varmaan mahdollista?
        Sulla onkin varmaan pitkät jalat kun pystyt tuollaiseen.
        Onkos siellä muuten pimeää nyt kun täällä yläkerrassa on vielä melkein ihan valoisaa.

        Heh, heh, sorry mua vähän naurattaa :)
        No, ihan kaupungin laitamilla asustelen ja viel kerrotalossakin, muitakin kerrostaloja löytyy ja se metsäkin löytyy tost ihan vierestä. Joki on ja on ollutki noin kapee, nii kauan ku mä muistan. Eikä mul oo pitkät jalat, täytyy vaa hypätä pitkälle, et pääsis sen joen yli :))
        Ja koht alkaa pimentyy, en mä, ku toi ilta :))


      • O / H
        pahapena kirjoitti:

        Enhän mä missään keskustassa asustele, laitakaupungilla, en oo kuitenkaan laitakaupungin lapsi :). Juuret kyl on ihan maalaismaisemasta, nykyisestä asuinpaikasta n. 15 kilsaa, eikä järviä sielläkään :). Ja tosi on, mä kun tost ulko-ovest lähen kävelee about 300 metrii, siin virtailee Vantaanjoki just niin kapeena ku kerroin. Ehkä viel näil vuoskymmenil pystys hyppää kolmisen metrii pituutta :)

        Tattarisuolla oli aikoinaan peri hyvää lähdettä. Ei niitä joist löytyi niitä ruumiin kappaleita joita käyttivät palvontamenoissa vai mitä soidin menoja ne oli.
        Sanotaan Hesan liepeiltä löytyi useasta suunnasta lähteitä. Monet niist jäi nykyrakentamisen alle ja jalkoihin. Niit tuli käytettyä ahkerasti jos asui kulmilla ja monilla kulmilla budjasinkin.


      • pahapena kirjoitti:

        Sullahan on sit mukavan tuntunen titteli nykyjään ja tosissaan melkoinen petoparatiisi. Karhusta muistu mieleen, mun systerin poika oli lintumetsällä Enon liepeillä, suolla tuli karhu puhaltelee 50 metrin päähän. Poika kertoili, et polvet veti setsuuria, vaik mukana oli Benelli Raffaello Army Special (onko tuttu ase) lintuhauleilla metsästys lainvastaisesti yks piipussa ja 4 makasiinissa. Puhalteli itsekkin, kun karhu lähti omille teilleen :)

        Mä oon kierrellyt noita petopaneeleita aika laajalla ja "tutuiksi" on tulleet Susi-Pulliaiset, Kojolat, Ronkaiset ym...petojen ystävät :)
        Johan on pojalla ollut "mukavat" hetket tovin aikaa. Kyllä tuo puoliautomaatti ase tutulta kuulostaa, olikohan siinä peräti kultainen liipaisinkin? Aika usea se lataa puoliautomaattiaseensa viidellä patruunalla, vaikka laki sallis vaan kaks patruunaa makasiiniin. No, ei tuossa mun mielestä hirmua rikosta tee, mut toi on vaan mun mielipide. Oon joskus kokeillut lyhennetyllä piipulla olevaa Remigtonin 10/89 pumppuhaulikkoa, jonka makasiiniin mahtuu 7 patruunaa ja yks piippuun. On se kova peli ja melkoisen harvennuksen sillä tekee "varpusparveen" :))


      • pahapena
        O / H kirjoitti:

        Tattarisuolla oli aikoinaan peri hyvää lähdettä. Ei niitä joist löytyi niitä ruumiin kappaleita joita käyttivät palvontamenoissa vai mitä soidin menoja ne oli.
        Sanotaan Hesan liepeiltä löytyi useasta suunnasta lähteitä. Monet niist jäi nykyrakentamisen alle ja jalkoihin. Niit tuli käytettyä ahkerasti jos asui kulmilla ja monilla kulmilla budjasinkin.

        Mun jonkusen vuoden bubjaamine aikoinaan Kurvin liepeillä, ei tuonu esiin ku näit jälleenmyynti lähteitä, joskus flindas oli svodaa, mut siint ei keitelty kahfeeta, palutettiin myyjälle flaidaamalla :)


      • aurinkoinen...
        pahapena kirjoitti:

        Heh, heh, sorry mua vähän naurattaa :)
        No, ihan kaupungin laitamilla asustelen ja viel kerrotalossakin, muitakin kerrostaloja löytyy ja se metsäkin löytyy tost ihan vierestä. Joki on ja on ollutki noin kapee, nii kauan ku mä muistan. Eikä mul oo pitkät jalat, täytyy vaa hypätä pitkälle, et pääsis sen joen yli :))
        Ja koht alkaa pimentyy, en mä, ku toi ilta :))

        Oonkohan mä väsynyt kun muakin alkoi naurattaa:)) No nauretaan yhdessä sitten.Et sä kyllä ole "pahapena"...
        Nyt mä en jatka enää tuosta sun kerrostalosta:)) saatat jo vaikka hermostua muhun jos jatkan:)))
        Niin mutta ottaapa sustakin selvän :))joki on kaponen ,jalat on lyhyet mutta pitkälle pitää hypätä kun joki on niin leveä:))) oot sinä hauska;))
        Niin pimentyneet ovat vissiin aivot mullakin kun tää kirjoittelu on tällaista:)))


      • A A
        aurinkoinen... kirjoitti:

        Oonkohan mä väsynyt kun muakin alkoi naurattaa:)) No nauretaan yhdessä sitten.Et sä kyllä ole "pahapena"...
        Nyt mä en jatka enää tuosta sun kerrostalosta:)) saatat jo vaikka hermostua muhun jos jatkan:)))
        Niin mutta ottaapa sustakin selvän :))joki on kaponen ,jalat on lyhyet mutta pitkälle pitää hypätä kun joki on niin leveä:))) oot sinä hauska;))
        Niin pimentyneet ovat vissiin aivot mullakin kun tää kirjoittelu on tällaista:)))

        Meillä lahdessa tulee lunta aika reippaasti, saa lumimiehet töitä huomenna :)


      • O / H
        pahapena kirjoitti:

        Mun jonkusen vuoden bubjaamine aikoinaan Kurvin liepeillä, ei tuonu esiin ku näit jälleenmyynti lähteitä, joskus flindas oli svodaa, mut siint ei keitelty kahfeeta, palutettiin myyjälle flaidaamalla :)

        Aivan juu Kurvis sattoi saada fodaa kun tarpeeks hämäräs osti "lähdevesi" pullon:))) Mut ne oli venkuloit jotka slumppas, ei rehellinen viinanmyyjä sortunu sellaiseen flöittaamiseen.


      • aurinkoinen...
        O / H kirjoitti:

        Tattarisuolla oli aikoinaan peri hyvää lähdettä. Ei niitä joist löytyi niitä ruumiin kappaleita joita käyttivät palvontamenoissa vai mitä soidin menoja ne oli.
        Sanotaan Hesan liepeiltä löytyi useasta suunnasta lähteitä. Monet niist jäi nykyrakentamisen alle ja jalkoihin. Niit tuli käytettyä ahkerasti jos asui kulmilla ja monilla kulmilla budjasinkin.

        Suolla minäkin olen nähnyt lähteitä.Siinä saakin varoa jos tasaisella suolla
        kulkee eikä tiedä niiden olemassa oloa.Lähteet on vain niin piilossa että niitä ei heti huomaa.
        Lähteisiin liitetään monasti jotain salaperäistä.Niistä on kaikenlaisia mystisiä kertomuksia.


      • pahapena
        aurinkoinen... kirjoitti:

        Oonkohan mä väsynyt kun muakin alkoi naurattaa:)) No nauretaan yhdessä sitten.Et sä kyllä ole "pahapena"...
        Nyt mä en jatka enää tuosta sun kerrostalosta:)) saatat jo vaikka hermostua muhun jos jatkan:)))
        Niin mutta ottaapa sustakin selvän :))joki on kaponen ,jalat on lyhyet mutta pitkälle pitää hypätä kun joki on niin leveä:))) oot sinä hauska;))
        Niin pimentyneet ovat vissiin aivot mullakin kun tää kirjoittelu on tällaista:)))

        Muahan ei saa hermostuu vanha erkkikään ja mikäs täs on kirjotella ku saa vastauksiikii :). Ja paha kyl oon, ainaskii olin pienenä. Mä ihmettelen, miten mulle saatiin annettuu tukkapöllyy, vaik tukka oli ain ajettu millin koneella, ihme juttu :). Siint joesta viel, se on kapee, mul on lyhkäset jalat ja täytyy ottaa kova vauhti, et pääsee hyppää sen yli :)). Eiks oo ihan selvä homma :)


      • pahapena
        kerbiili62 kirjoitti:

        Mä oon kierrellyt noita petopaneeleita aika laajalla ja "tutuiksi" on tulleet Susi-Pulliaiset, Kojolat, Ronkaiset ym...petojen ystävät :)
        Johan on pojalla ollut "mukavat" hetket tovin aikaa. Kyllä tuo puoliautomaatti ase tutulta kuulostaa, olikohan siinä peräti kultainen liipaisinkin? Aika usea se lataa puoliautomaattiaseensa viidellä patruunalla, vaikka laki sallis vaan kaks patruunaa makasiiniin. No, ei tuossa mun mielestä hirmua rikosta tee, mut toi on vaan mun mielipide. Oon joskus kokeillut lyhennetyllä piipulla olevaa Remigtonin 10/89 pumppuhaulikkoa, jonka makasiiniin mahtuu 7 patruunaa ja yks piippuun. On se kova peli ja melkoisen harvennuksen sillä tekee "varpusparveen" :))

        Mä en oikeen noist metsästysaseista tiedä oikeestaan mitään, sen mitä oon joillain nähnyt ja muutamii kertoja itsekin ampunu kokeilumielel radalla. Tää systerin pojan haulikko on kuulema Italialainen ja hänen mielestään hyvä ase. Ei oo kultaista liipasinta. Tosta sun pumppuhaulikosta tulee mieleen noi jotkut jenkkisarjat, mitkä pyörii telkussa :) Itse en oo mikään metsästäjä, mitä nyt nuorena koitti naisia metsästellä, mielenkiintosta sekin :))


      • aurinkoinen..
        pahapena kirjoitti:

        Muahan ei saa hermostuu vanha erkkikään ja mikäs täs on kirjotella ku saa vastauksiikii :). Ja paha kyl oon, ainaskii olin pienenä. Mä ihmettelen, miten mulle saatiin annettuu tukkapöllyy, vaik tukka oli ain ajettu millin koneella, ihme juttu :). Siint joesta viel, se on kapee, mul on lyhkäset jalat ja täytyy ottaa kova vauhti, et pääsee hyppää sen yli :)). Eiks oo ihan selvä homma :)

        :))) Täällä sanotaan että "tuota ei kyllä usko erkkikään":))
        No et kyllä oo paha ainakaan enää:) Pienenä oot voinut ollakin ja kujeet aina mielessä ja taitaa olla vähän väliin kujeita nyt isompanakin;))Mutta paha et oo
        kyllä varmaan kelleen tahallasi.
        No et sinä varmaan saanut sitä tukkapöllyä pienenäkään..sulla vain niin hyvä mielikuvitus on:)
        No toi Vantaanjoen ylitys on kyllä vieläkin vähän epäselvä.Tulee mieleen kun minä joudun hyppäämään kapean ojan yli ja jahkailen siinä että jaksanko hypätä vai en:)))Ei siihen asiaan tainnut selvyyttä tulla tänä iltana:))))


      • pahapena
        O / H kirjoitti:

        Aivan juu Kurvis sattoi saada fodaa kun tarpeeks hämäräs osti "lähdevesi" pullon:))) Mut ne oli venkuloit jotka slumppas, ei rehellinen viinanmyyjä sortunu sellaiseen flöittaamiseen.

        Kylhän siel tsippaili kaiken näköst chiitarii, mut ne yleensä rakattiin veks aika hätäsee.


      • ;))
        O / H kirjoitti:

        Tattarisuolla oli aikoinaan peri hyvää lähdettä. Ei niitä joist löytyi niitä ruumiin kappaleita joita käyttivät palvontamenoissa vai mitä soidin menoja ne oli.
        Sanotaan Hesan liepeiltä löytyi useasta suunnasta lähteitä. Monet niist jäi nykyrakentamisen alle ja jalkoihin. Niit tuli käytettyä ahkerasti jos asui kulmilla ja monilla kulmilla budjasinkin.

        heh, hesalaiset ei budjaa ;)


      • pahapena kirjoitti:

        Kylhän siel tsippaili kaiken näköst chiitarii, mut ne yleensä rakattiin veks aika hätäsee.

        ÖÖÖ...samma på suomeksi??;)
        Löi tyhjää nyt.;)


      • O / H
        Satumainen.Nainen kirjoitti:

        ÖÖÖ...samma på suomeksi??;)
        Löi tyhjää nyt.;)

        No sil viissii et siellä käveleksi kaeken näköst hiihtäjjöö mut niit nulvastiin turpiin nii ne pakeni hätässeen muuvalle.


      • O / H
        ;)) kirjoitti:

        heh, hesalaiset ei budjaa ;)

        No stadilaiset sit budjaa eli levyttää jossain luukus ;) Mä vaan goisaan mä en knullaa paljo mitään.


      • O / H
        O / H kirjoitti:

        No sil viissii et siellä käveleksi kaeken näköst hiihtäjjöö mut niit nulvastiin turpiin nii ne pakeni hätässeen muuvalle.

        Nii ja jotkut kauppasi vesipulloi vaik piti olla viunaa, oli tuos aiemmin ja sit taas piti pahiksen tapella :)


      • pahapena
        aurinkoinen.. kirjoitti:

        :))) Täällä sanotaan että "tuota ei kyllä usko erkkikään":))
        No et kyllä oo paha ainakaan enää:) Pienenä oot voinut ollakin ja kujeet aina mielessä ja taitaa olla vähän väliin kujeita nyt isompanakin;))Mutta paha et oo
        kyllä varmaan kelleen tahallasi.
        No et sinä varmaan saanut sitä tukkapöllyä pienenäkään..sulla vain niin hyvä mielikuvitus on:)
        No toi Vantaanjoen ylitys on kyllä vieläkin vähän epäselvä.Tulee mieleen kun minä joudun hyppäämään kapean ojan yli ja jahkailen siinä että jaksanko hypätä vai en:)))Ei siihen asiaan tainnut selvyyttä tulla tänä iltana:))))

        Nyt toi joen ylitys alko ottaa nii voimille, et täytyy kai alkaa vetää luomia silmien päälle :). Ai hyvä mielikuvitus vai, totta joka sana :)). Ainahan sitä pitää olla jotain kujeita mielessä. Kyllähän tohon ylitykseenkin selvyys tulee, mietit vaan, onks sul tarpeeks kova vauhti :)))
        Hyvät yöt Sulle.


      • pahapena kirjoitti:

        Mä en oikeen noist metsästysaseista tiedä oikeestaan mitään, sen mitä oon joillain nähnyt ja muutamii kertoja itsekin ampunu kokeilumielel radalla. Tää systerin pojan haulikko on kuulema Italialainen ja hänen mielestään hyvä ase. Ei oo kultaista liipasinta. Tosta sun pumppuhaulikosta tulee mieleen noi jotkut jenkkisarjat, mitkä pyörii telkussa :) Itse en oo mikään metsästäjä, mitä nyt nuorena koitti naisia metsästellä, mielenkiintosta sekin :))

        En minäkään mikään expertti noiden aseiden suhteen ole, vaikka monenlaisilla tykkeillä ja singoilla on tullut ammuttuakin. Ainakin toi Benelli on hyvän aseen maineessa ja aika monet olympiavoitot on ammuttu, niin skeetissä ja trapissa juuri Benellillä. Et arvaakaan kuinka mulla tuli "Rambomainen" olo, kun ammuin tuolla pumppuhaulikolla kohtitulevaa karhutaulua sydämmeni kyllyydestä :) Miksei sitä itsekin ole syyllistynyt tuohon mainitsemaasi "ihmismetsästykseen", mutta aseet ovat olleet ihan erilaiset noissa tilanteissa :))


      • aurinkoinen..
        pahapena kirjoitti:

        Nyt toi joen ylitys alko ottaa nii voimille, et täytyy kai alkaa vetää luomia silmien päälle :). Ai hyvä mielikuvitus vai, totta joka sana :)). Ainahan sitä pitää olla jotain kujeita mielessä. Kyllähän tohon ylitykseenkin selvyys tulee, mietit vaan, onks sul tarpeeks kova vauhti :)))
        Hyvät yöt Sulle.

        Joo mä mietin sitä joen ylitystä jos uni ei tule :)) Niin ja jos vaikka näkisi unissaan miten sinä sen joen ylität;))
        Joo mielikuvitus on joskus niin hyvä että itseääkin hymyilyttää:)
        Hyvät Yöt Sullekin!!!


      • pahapena
        Satumainen.Nainen kirjoitti:

        ÖÖÖ...samma på suomeksi??;)
        Löi tyhjää nyt.;)

        Satu, O / H tos just pisti melkein på finska, ei ihan kirjakielellä :))
        Ai nyt löi tyhjää, mä luulin et aina ;-P


      • O / H kirjoitti:

        Nii ja jotkut kauppasi vesipulloi vaik piti olla viunaa, oli tuos aiemmin ja sit taas piti pahiksen tapella :)

        Hih hiii...ihan hauskaa olla tällainen tyhmä savolainen, ei haittaa vaikka jutut meneekin ylitse hilserajan.;)


      • pahapena kirjoitti:

        Satu, O / H tos just pisti melkein på finska, ei ihan kirjakielellä :))
        Ai nyt löi tyhjää, mä luulin et aina ;-P

        Äläs nyt, saat tukkapöllyä...ei helpottanut kyllä toi suomennoskaan mua yhtään, mutta väliäkö sillä niin suurta sitten?;)
        Mä huomenna tarkastan sivistyssanakirjasta asian paremmalla aikaa, nyt en jaksa enkä viitsi.:)


      • O / H kirjoitti:

        No stadilaiset sit budjaa eli levyttää jossain luukus ;) Mä vaan goisaan mä en knullaa paljo mitään.

        Hävyttömiä juttuja teillä mieles.;)) Taidan liueta saunaan..knullailkaa vaan rauhas.;-P


      • O / H
        Satumainen.Nainen kirjoitti:

        Hävyttömiä juttuja teillä mieles.;)) Taidan liueta saunaan..knullailkaa vaan rauhas.;-P

        Mut knullaaminenhan on nukkumista...ai ei vai...hitsi mitä mä olen ymmärtäny väärin:) En ole lkenut po svenkadeelia.


      • huomenta.;)
        O / H kirjoitti:

        Mut knullaaminenhan on nukkumista...ai ei vai...hitsi mitä mä olen ymmärtäny väärin:) En ole lkenut po svenkadeelia.

        mut tuo knull sanan käännös tarkoittaa ihan jotain muuta.;) sensuroitua tietenkin, jota ei voi julkaista keskustelupalstalla tai pitää mennä K-18 osioon.:D


      • hyi hyi.;)
        pahapena kirjoitti:

        No, tää "mun" metsä on vähän niinkus suojeltuu aluetta, löytyy suota, vanhoja puita ja jopa lähdekkin, mist kesäisin käyn hakees kaffeevedet. On vähän erimakusta kahveeta, ku kraanavedest keitetty. Vesistöö tääl saa etsii vedet silmissä :), tai liriseehän toi Vantaanjoki näil leveysasteilla, tosin niin kaposena, et melkein hyppäämäl pääsee yli :) Ne golfkentät on kyl jonkin matkan päässä, eikä se laji oikeen kuulu mun harrastuksiin. Jos haluu järven jäälle, täytyy kyl ottaa auto persuksien alle, kesäsin käyn etsii järvii fillarilla, sillon on ain jäät jo kadonneet :))

        Vantaajoen vedestä kun keität kaffet, niin säästät todella paljon, vesi on jo valmiiksi kahvinnäköistä, ei tarvitse puruja ollenkaan.;))
        Makuasioista voidaan tietenkin olla eri mieltä.:)


      • puhdas vesi
        aurinkoinen... kirjoitti:

        Suolla minäkin olen nähnyt lähteitä.Siinä saakin varoa jos tasaisella suolla
        kulkee eikä tiedä niiden olemassa oloa.Lähteet on vain niin piilossa että niitä ei heti huomaa.
        Lähteisiin liitetään monasti jotain salaperäistä.Niistä on kaikenlaisia mystisiä kertomuksia.

        Lähteet ovat yleensä kuusikkoisten rinteitten alla, suon reunalla, ei keskellä suota ehkä niinkään...mutta todella harvinaisia, kun luontoa on muokattu ojittamalla ja raivaamalla, ei tahdo löytää enää kunnon lähdettä mistään.:/
        Muistan lapsuudestani, kun haimme lähteestä vettä, lähde oli keskellä kuusikkoa, vesi oli puhdasta ja raikasta, todella kylmää...lähteen vierellä oli tuohesta tehty lippo, jolla vettä juotiin.
        Siitäkin ympäriltä on metsä kaadettu, ja todennäköisesti lähdekin on likaantunut ja kadonnut pois ajan saatossa.


      • luponvenyttäjä
        puhdas vesi kirjoitti:

        Lähteet ovat yleensä kuusikkoisten rinteitten alla, suon reunalla, ei keskellä suota ehkä niinkään...mutta todella harvinaisia, kun luontoa on muokattu ojittamalla ja raivaamalla, ei tahdo löytää enää kunnon lähdettä mistään.:/
        Muistan lapsuudestani, kun haimme lähteestä vettä, lähde oli keskellä kuusikkoa, vesi oli puhdasta ja raikasta, todella kylmää...lähteen vierellä oli tuohesta tehty lippo, jolla vettä juotiin.
        Siitäkin ympäriltä on metsä kaadettu, ja todennäköisesti lähdekin on likaantunut ja kadonnut pois ajan saatossa.

        jo vain meilhä on lähteitä keskellä suota, niitä kylläkin sanothaan hetteiksi. ei meilhä ole kuusikhoisia rintheitä, kun ei meilhä ole kuusiakhaan täälhä ylä-lapissa. juuri noista soilha olevista hetheistä saavat tuhannet maanalaiset purot alkunsa.

        ps. net ompi noi hetheet hyviä "jääkaapheja" kesälhä, pyssyypi oluset kylhmänä :-D


      • ;)))
        huomenta.;) kirjoitti:

        mut tuo knull sanan käännös tarkoittaa ihan jotain muuta.;) sensuroitua tietenkin, jota ei voi julkaista keskustelupalstalla tai pitää mennä K-18 osioon.:D

        (ruots. knulla), myös sytyttää savuke toisella savukkeella. (sanoi google:)

        Toisaalla kysyivät mitä muistat Elisabeth Taylorista, yksi vastasi:
        "Lapsena katsoin lassieta ja olisin voinut knullata sitä."


      • Haudutettukahveet.
        hyi hyi.;) kirjoitti:

        Vantaajoen vedestä kun keität kaffet, niin säästät todella paljon, vesi on jo valmiiksi kahvinnäköistä, ei tarvitse puruja ollenkaan.;))
        Makuasioista voidaan tietenkin olla eri mieltä.:)

        Mut onko Vantaanjoki porokahvia vai suodatinkahvia vai lattea vai ekspressoa-:)


      • aurinkoinen..
        luponvenyttäjä kirjoitti:

        jo vain meilhä on lähteitä keskellä suota, niitä kylläkin sanothaan hetteiksi. ei meilhä ole kuusikhoisia rintheitä, kun ei meilhä ole kuusiakhaan täälhä ylä-lapissa. juuri noista soilha olevista hetheistä saavat tuhannet maanalaiset purot alkunsa.

        ps. net ompi noi hetheet hyviä "jääkaapheja" kesälhä, pyssyypi oluset kylhmänä :-D

        Tää taitaakin olla "Jouni"
        Sie asut kyllä ihan taidat käsivarressa kun ei kuusiakhan kasva siellä
        Olet vaivaiskoivujen keskellä siellä:)
        No isolla suoaapallahan mieki olen lähteitä nähnyt.Ihan aukealla ne kyllä oli ja
        Kun käveleskelin niin vaan olivat yhtä`äkkiä siinä eessä.
        Kaltioksikin niitä täällä sanothan:)Onhan ne hyviä jääkaappia mutta kova homma raahata jänkhälle ne lähtheeseen;))Sie et ole oppinut hoota laittamhan
        oikheehan paikhan.


      • mie vaan.;)
        ;))) kirjoitti:

        (ruots. knulla), myös sytyttää savuke toisella savukkeella. (sanoi google:)

        Toisaalla kysyivät mitä muistat Elisabeth Taylorista, yksi vastasi:
        "Lapsena katsoin lassieta ja olisin voinut knullata sitä."

        Hyi kun pervoo...;) Nuss... tulta mun tupakista.;)
        Sitä teimme tuolla Ahmadabadin kentällä, kun ei saanut viedä tikkuja sinne(tosin salakuljetin tikut tissiliiveissä).;)


      • mie vaan.
        Haudutettukahveet. kirjoitti:

        Mut onko Vantaanjoki porokahvia vai suodatinkahvia vai lattea vai ekspressoa-:)

        Olisiko se sitä lattea? Tai expressoa...ei ole kokemusta siitä joesta, muuta kuin televiision kautta nähtyä.:)
        Saattaa se olla elämys sekin, maistaa sellaista vettä...tai sitten Aurajoen..hyi kamala, miltä sekin näyttää. Liekö yhtään puhdistunut luonnonsuojelun myötä?


      • mie vaan.
        luponvenyttäjä kirjoitti:

        jo vain meilhä on lähteitä keskellä suota, niitä kylläkin sanothaan hetteiksi. ei meilhä ole kuusikhoisia rintheitä, kun ei meilhä ole kuusiakhaan täälhä ylä-lapissa. juuri noista soilha olevista hetheistä saavat tuhannet maanalaiset purot alkunsa.

        ps. net ompi noi hetheet hyviä "jääkaapheja" kesälhä, pyssyypi oluset kylhmänä :-D

        Mutta muistatko sä niitten lähteitten sekamelskassa, mihin hetteeseen se olutsatsi tuli jätettyä...siellä jänkhällä saattaa olla turistin kannalta yllättäviä löytöjä, kun osuu kohdalleen sinun kätköösi.;))
        Puhdasta vettä siellä ainakin on, niissä tunturipuroissa.:)


      • ;)))
        mie vaan.;) kirjoitti:

        Hyi kun pervoo...;) Nuss... tulta mun tupakista.;)
        Sitä teimme tuolla Ahmadabadin kentällä, kun ei saanut viedä tikkuja sinne(tosin salakuljetin tikut tissiliiveissä).;)

        Onko niin tiukat turvamääräykset Intiassa. Olen kuullut tuosta kentästä ei niin kehuvassa sävyssä, kun se on joidenkin pitkien lentojen välilaskupaikka. Eikö siellä ole sotilaitakin konepistoolit tanassa?


      • ;)))
        mie vaan. kirjoitti:

        Olisiko se sitä lattea? Tai expressoa...ei ole kokemusta siitä joesta, muuta kuin televiision kautta nähtyä.:)
        Saattaa se olla elämys sekin, maistaa sellaista vettä...tai sitten Aurajoen..hyi kamala, miltä sekin näyttää. Liekö yhtään puhdistunut luonnonsuojelun myötä?

        Kyllä siellä metskattiin (ongittiin) ahvenia 70-luvulla (ja syötiin paistettuina) kun varmaan silloin tuli sinne pahimmat päästöt Vantaan eri myrkkytehtailta ja varmaan Riihimäkeä myöten. Lyijyt sun muut myrkyt.
        Vielä ei ole laskeumat vaikuttaneet ainakaan ulkoisesti. En tiedä jos tuolla sisuksissa jo kuplii:)


      • luponvenyttäjä
        aurinkoinen.. kirjoitti:

        Tää taitaakin olla "Jouni"
        Sie asut kyllä ihan taidat käsivarressa kun ei kuusiakhan kasva siellä
        Olet vaivaiskoivujen keskellä siellä:)
        No isolla suoaapallahan mieki olen lähteitä nähnyt.Ihan aukealla ne kyllä oli ja
        Kun käveleskelin niin vaan olivat yhtä`äkkiä siinä eessä.
        Kaltioksikin niitä täällä sanothan:)Onhan ne hyviä jääkaappia mutta kova homma raahata jänkhälle ne lähtheeseen;))Sie et ole oppinut hoota laittamhan
        oikheehan paikhan.

        mie se oonkhi etelästä pois ja lanthalaiseksi mua paikalliset nimithelevätkin. eipä tällä korkeuvella asu enhää ku met pirut ja kuriet, eikä noita toisia täällä talhvella oo. kaltioksihan se metsänhoitaja, eräkirjailija a.e. järvinenkin noita lähteitä sanoi, kun ennen vanhaan metillä kulethiin. met viemmäki noi oluset jänhhälle jo talvella, ajelemma peltipailakalla lastheineen pitkhin jänkhiä, nin ei sithe jano yllätä hilla-aikana :-D


      • luponvenyttäjä
        mie vaan. kirjoitti:

        Mutta muistatko sä niitten lähteitten sekamelskassa, mihin hetteeseen se olutsatsi tuli jätettyä...siellä jänkhällä saattaa olla turistin kannalta yllättäviä löytöjä, kun osuu kohdalleen sinun kätköösi.;))
        Puhdasta vettä siellä ainakin on, niissä tunturipuroissa.:)

        olhaan met sen verta nykyajassa mukana, ethä meilhä on nuo gps-laitheet, ei joudu kylmät juomat hukhaan. jos nyt joku etelänvaris sattuu juomat löythään, niin nethän on sitten menhy tarpheeseen :-D


      • aurinkoinen...
        luponvenyttäjä kirjoitti:

        mie se oonkhi etelästä pois ja lanthalaiseksi mua paikalliset nimithelevätkin. eipä tällä korkeuvella asu enhää ku met pirut ja kuriet, eikä noita toisia täällä talhvella oo. kaltioksihan se metsänhoitaja, eräkirjailija a.e. järvinenkin noita lähteitä sanoi, kun ennen vanhaan metillä kulethiin. met viemmäki noi oluset jänhhälle jo talvella, ajelemma peltipailakalla lastheineen pitkhin jänkhiä, nin ei sithe jano yllätä hilla-aikana :-D

        Niin mie vähän arvelinki että olet varhman aikuisiällä joutunnu muuttamhan
        etelästä pohjoishen.Et ole vielä kunnolla oppinut sen perän murretta tai hoota kyllä käytät paljon mutta väährin paikhoihin sitä tunget:))) sitä hoota..
        No onhan sulla porot siellä seuhrana.
        Mutta eikös se "Tuksu" joskus siellä pyörähä ainakin ;)

        Onpa hyvä niin mieki jos satun sellaiselle jänkhälle mihin "jouni" on kätköjä laittanut niin saan juomista kun hilloja menen poimimhan .Mutta muistakkin että niissä on ihan aitoa oikeaa juomaa etkä itse ole "kusaissut"niihin:))


      • aurinkoinen...
        puhdas vesi kirjoitti:

        Lähteet ovat yleensä kuusikkoisten rinteitten alla, suon reunalla, ei keskellä suota ehkä niinkään...mutta todella harvinaisia, kun luontoa on muokattu ojittamalla ja raivaamalla, ei tahdo löytää enää kunnon lähdettä mistään.:/
        Muistan lapsuudestani, kun haimme lähteestä vettä, lähde oli keskellä kuusikkoa, vesi oli puhdasta ja raikasta, todella kylmää...lähteen vierellä oli tuohesta tehty lippo, jolla vettä juotiin.
        Siitäkin ympäriltä on metsä kaadettu, ja todennäköisesti lähdekin on likaantunut ja kadonnut pois ajan saatossa.

        Tuo tuohilippo on mullekkin kyllä tuttu .Sitä pidettiin heinäpellolla aina ojan varrella tietyssä paikkaa ,millä sitten itsekukainenkin kävi juomassa.
        Niin vain minäkin huomasin kun kirjoitelit siitä että niin on vain kadonnut sekin
        tarpeellinen esine pois käytöstä:(


    • Ja, lunta on täällä etelämpänäkin vielä paljon, ja muutolintuja vähän. Ensimmäisen muuttaneen peipponi kuulin tänä keväänä laulavan, joku täällä niitä kyllä talvehtikin. Sorsia ja joutsenia on suliin tullut.

      Tulia ei täällä sovi metsiin tehdä, kotiin sitten purtavaa nauttimaan, tosin yhden ranskanleivän syötimme tämänpäiväisellä retkellä täkäläisille sorsille.

      • Kovin hitaasti on kevät edennyt tänä vuonna, mutta ehkä se on parempikin noin, niin vähempi tulee takapakkia muuttaville linnuille. Toi Joutsenpari pesii tos mun profiilikuvan lammella ja olin kovasti yllättynyt, kun nyt jo olivat tulleet maisemiin. No, toi joki on sula läpi talven, joten kyllä ne sieltä ravintoa löytävät. Tuossa joella on näkynyt muutamia Sorsia ja Koskikaroja läpi talven ja onpa muutamana talvena siihen jäänyt muutama Jotsenkin harmajine poikasineen talveksi ja hyvin ovat siinä kevääseen saakka pärjänneet.
        Täällä on vielä aika vapaata tuo tulenteko, vaikka itsekin katselen tulistelupaikaksi enemmin vanhan nuotiopaikan, kuin alan väsään tulia tykkänään uuteen paikkaan.


      • annikoo..
        kerbiili62 kirjoitti:

        Kovin hitaasti on kevät edennyt tänä vuonna, mutta ehkä se on parempikin noin, niin vähempi tulee takapakkia muuttaville linnuille. Toi Joutsenpari pesii tos mun profiilikuvan lammella ja olin kovasti yllättynyt, kun nyt jo olivat tulleet maisemiin. No, toi joki on sula läpi talven, joten kyllä ne sieltä ravintoa löytävät. Tuossa joella on näkynyt muutamia Sorsia ja Koskikaroja läpi talven ja onpa muutamana talvena siihen jäänyt muutama Jotsenkin harmajine poikasineen talveksi ja hyvin ovat siinä kevääseen saakka pärjänneet.
        Täällä on vielä aika vapaata tuo tulenteko, vaikka itsekin katselen tulistelupaikaksi enemmin vanhan nuotiopaikan, kuin alan väsään tulia tykkänään uuteen paikkaan.

        Näin kaupunkilaisena on ollut mielenkiintoista seurata sitä kameraa......kalasääskistä....kai nekin jo ensikuussa muuttavat sieltä afrikanpuolelta tänne.......
        Vaivaamaan jäi kysymys ...että kun urospuolinen paritteli kolmen eri naaraan kanssa....ennen pesäpuuhia.....mitä jos niistä joku tuli "raskaaksi".....ja sanotaan että ovat saman kanssa loppuelämän.....
        Naura vaan ....tyhmiä kaupunkilais "kakaran" mietteitä...heeh


      • annikoo.. kirjoitti:

        Näin kaupunkilaisena on ollut mielenkiintoista seurata sitä kameraa......kalasääskistä....kai nekin jo ensikuussa muuttavat sieltä afrikanpuolelta tänne.......
        Vaivaamaan jäi kysymys ...että kun urospuolinen paritteli kolmen eri naaraan kanssa....ennen pesäpuuhia.....mitä jos niistä joku tuli "raskaaksi".....ja sanotaan että ovat saman kanssa loppuelämän.....
        Naura vaan ....tyhmiä kaupunkilais "kakaran" mietteitä...heeh

        Eiköhän Hailuodon Kalasääkset taas Vapun tienoilla ilmesty kamerakuviin. Mun pitäis käydä joku päivä pilkillä tuolla kyseisellä saarella, mutta ehkä vasta viikon parin päästä, kun lumet vähenee jäältä hieman.
        Pojat on poikia ja Kalasääksillä taitaa olla hyvinkin yleistä "vieraissa" käynti, on ne vaan sellaisia velikultia :))


      • annikoo..
        kerbiili62 kirjoitti:

        Eiköhän Hailuodon Kalasääkset taas Vapun tienoilla ilmesty kamerakuviin. Mun pitäis käydä joku päivä pilkillä tuolla kyseisellä saarella, mutta ehkä vasta viikon parin päästä, kun lumet vähenee jäältä hieman.
        Pojat on poikia ja Kalasääksillä taitaa olla hyvinkin yleistä "vieraissa" käynti, on ne vaan sellaisia velikultia :))

        No ...onhan ne...pojat........naisten puolta pidän kuitenkin ....että tuleeko niistä yksinhuoltajia ...aika rankkaa puuhaa hoitaa kolmekin poikasta.......
        Ottasit mukaan sitten kun lähdet sinne saareen.....virtuaalikaveriksi.......*


      • annikoo.. kirjoitti:

        No ...onhan ne...pojat........naisten puolta pidän kuitenkin ....että tuleeko niistä yksinhuoltajia ...aika rankkaa puuhaa hoitaa kolmekin poikasta.......
        Ottasit mukaan sitten kun lähdet sinne saareen.....virtuaalikaveriksi.......*

        Ei niistä yksinhuoltajia tule, kun linnuilla on vaan tapana käydä varkain vieraissa, eikä välttämättä kaikki ruokittavat poikaset välttämättä ole omia, mutta eihän se meillä ihmisilläkään aina varmaa ole :)
        Kerron sitten tapahtumia saaresta ja pilkkireissusta, jos en satu ottamaan liian isoa putelia lämmikkeeksi mukaan, sit on vaara ettei ole paljoa kerrottavaa :))


      • A A
        kerbiili62 kirjoitti:

        Ei niistä yksinhuoltajia tule, kun linnuilla on vaan tapana käydä varkain vieraissa, eikä välttämättä kaikki ruokittavat poikaset välttämättä ole omia, mutta eihän se meillä ihmisilläkään aina varmaa ole :)
        Kerron sitten tapahtumia saaresta ja pilkkireissusta, jos en satu ottamaan liian isoa putelia lämmikkeeksi mukaan, sit on vaara ettei ole paljoa kerrottavaa :))

        Käki kukkuu kuusikossa, ei huolen häivää kun toiset linnut hoitaa poikaset :)


      • A A kirjoitti:

        Käki kukkuu kuusikossa, ei huolen häivää kun toiset linnut hoitaa poikaset :)

        Juu, siinä taitaa olla aika ainutlaatuinen lintulaji, joka ei edes haudo omia muniaankaan. Oli aika villin näköistä seurata kerran kuinka piskuinen Pensastasku ruokki kymmen kertaa suurempaa poikastaan (käkeä). Myös Sotkat saattavat munia toistensa pesiin ja hoidattavat toisella naaraalla poikasensa.


      • annikoo..
        kerbiili62 kirjoitti:

        Ei niistä yksinhuoltajia tule, kun linnuilla on vaan tapana käydä varkain vieraissa, eikä välttämättä kaikki ruokittavat poikaset välttämättä ole omia, mutta eihän se meillä ihmisilläkään aina varmaa ole :)
        Kerron sitten tapahtumia saaresta ja pilkkireissusta, jos en satu ottamaan liian isoa putelia lämmikkeeksi mukaan, sit on vaara ettei ole paljoa kerrottavaa :))

        Kiva....et lupasit...mutta oman tuntemuksen ja tilanteen mukaan aina eletään.....

        Kuukausi...ja sitten on luonto puhjennut hiirenkorville.....


      • kerbiili62 kirjoitti:

        Kovin hitaasti on kevät edennyt tänä vuonna, mutta ehkä se on parempikin noin, niin vähempi tulee takapakkia muuttaville linnuille. Toi Joutsenpari pesii tos mun profiilikuvan lammella ja olin kovasti yllättynyt, kun nyt jo olivat tulleet maisemiin. No, toi joki on sula läpi talven, joten kyllä ne sieltä ravintoa löytävät. Tuossa joella on näkynyt muutamia Sorsia ja Koskikaroja läpi talven ja onpa muutamana talvena siihen jäänyt muutama Jotsenkin harmajine poikasineen talveksi ja hyvin ovat siinä kevääseen saakka pärjänneet.
        Täällä on vielä aika vapaata tuo tulenteko, vaikka itsekin katselen tulistelupaikaksi enemmin vanhan nuotiopaikan, kuin alan väsään tulia tykkänään uuteen paikkaan.

        Joo, tulentekoon lähin paikka tästä taitaa olla noilla Nuuksion kansallispuiston sitä varten rakennetuilla katoksilla. Joet ovat ainoat sulapaikat täälläkin, tuossa samalla paikalla kuin tänään kävin oli vuosi sitten sorsien joukossa myös talven läpi yksi joutsen. Kesyyntyi sekin mutta liikaa, ruuhkasuomelle kuvaavasti jäi sitten auton alle.


      • yohuuhkaja kirjoitti:

        Joo, tulentekoon lähin paikka tästä taitaa olla noilla Nuuksion kansallispuiston sitä varten rakennetuilla katoksilla. Joet ovat ainoat sulapaikat täälläkin, tuossa samalla paikalla kuin tänään kävin oli vuosi sitten sorsien joukossa myös talven läpi yksi joutsen. Kesyyntyi sekin mutta liikaa, ruuhkasuomelle kuvaavasti jäi sitten auton alle.

        Naapurikaupungissa on yhden järven rannalla voimalaitos, jonka lauhdevedet pitää osan järveä sulana läpi vuoden, niin sinne sulaan kertyy aika monen vesilintulajin edustajia talvehtimaan. Eihän se pakkanen yleensä lintuja tapa vaan kuolevat ravinnon puutteeseen, toki kovilla pakkasilla kuluu enenpi energiaa lämmön ylläpitämiseen linnuiltakin.
        Minä huomasin tossa loppuvuodesta yhdestä lehdestä R. Sulkavan (lie tuttu nimi sulle) jutun, jossa hän halusi tietoja Kuukkelien reviireistä. Kannoinpa itsekin sitten korteni kekoon ja olin yks niistä kolmestasadasta, joka oli noista tirpusista paikannustiedot hänelle ilmoitellut. Mulla on tiedossa täs lähialueilla kolme Kuukkelireviiriä.


      • kerbiili62 kirjoitti:

        Naapurikaupungissa on yhden järven rannalla voimalaitos, jonka lauhdevedet pitää osan järveä sulana läpi vuoden, niin sinne sulaan kertyy aika monen vesilintulajin edustajia talvehtimaan. Eihän se pakkanen yleensä lintuja tapa vaan kuolevat ravinnon puutteeseen, toki kovilla pakkasilla kuluu enenpi energiaa lämmön ylläpitämiseen linnuiltakin.
        Minä huomasin tossa loppuvuodesta yhdestä lehdestä R. Sulkavan (lie tuttu nimi sulle) jutun, jossa hän halusi tietoja Kuukkelien reviireistä. Kannoinpa itsekin sitten korteni kekoon ja olin yks niistä kolmestasadasta, joka oli noista tirpusista paikannustiedot hänelle ilmoitellut. Mulla on tiedossa täs lähialueilla kolme Kuukkelireviiriä.

        Jaa-a, tästä taitaa olla lähimmille kuukkeleille ainakin 300 km matkaa, itse olen nähnyt niitä vasta tuolla Kuusamon korkeuksilla ja siitä ylöspäin. Ajastaan voisi taas sielläkin käydä, taitavat kuukkelit olla jo aika hiljaisia, pesimäkausi kun lähestyy.


      • yohuuhkaja kirjoitti:

        Jaa-a, tästä taitaa olla lähimmille kuukkeleille ainakin 300 km matkaa, itse olen nähnyt niitä vasta tuolla Kuusamon korkeuksilla ja siitä ylöspäin. Ajastaan voisi taas sielläkin käydä, taitavat kuukkelit olla jo aika hiljaisia, pesimäkausi kun lähestyy.

        Harvinaiseksi on Kuukkelit näilläkin alueilla käyneet, mutta sentään muutamia asuttuja reviireitä on vielä olemassa.
        Viljanviljelyn lisääntymisen myötä myös Peltopyyt ovat palanneet näihin maisemiin. Tässä lähelle jäi talvehtimaan kaks eri parvea, jossa toisessa oli 25 kpl ja toisessa 13 kpl Peltopyitä. Vielä viime viikolla tuosta isommasta parvesta oli 20 jäljellä, mutta tuosta toisesta vain kaks lintua, kun villikissa oli sen asuinpaikan löytänyt ja tehnyt viikossa tuonkaltaisen tuhon. Nyt on kuuleman mukaan kisuli jo paremmilla metsästysmailla :)


      • kerbiili62 kirjoitti:

        Harvinaiseksi on Kuukkelit näilläkin alueilla käyneet, mutta sentään muutamia asuttuja reviireitä on vielä olemassa.
        Viljanviljelyn lisääntymisen myötä myös Peltopyyt ovat palanneet näihin maisemiin. Tässä lähelle jäi talvehtimaan kaks eri parvea, jossa toisessa oli 25 kpl ja toisessa 13 kpl Peltopyitä. Vielä viime viikolla tuosta isommasta parvesta oli 20 jäljellä, mutta tuosta toisesta vain kaks lintua, kun villikissa oli sen asuinpaikan löytänyt ja tehnyt viikossa tuonkaltaisen tuhon. Nyt on kuuleman mukaan kisuli jo paremmilla metsästysmailla :)

        Kissat ovat kyllä pahoja tuholaisia, sopivat Egyptin ja Sudanin, eivät Suomen luontoon. Täälläkin olen monta kertaa löytänyt niiden jäljiltä kymmeniä kuolleita lintuja. Peltopyy on yksi joka kissan on helppo hävittää, täällä kun parvet usein viettävät talveaan ladon tai kuivurin kulmilla, tai viettivät kun niitä vielä oli. Nyt voi mennä vuosiakin ettei lajia näe kertaakaan.

        Mutta pakkanen hellittämässä täälläkin, aurinko paistaa ja ulkoilma kutsuu...


    • Paljon on vielä lunta metsässä, saa nähdä miten pitkälle menee ennenkuin sulavat.

      Olin kuulevinani kurkien ääntä tässä pari päivää sitten, voisivatko nekin jo olla tulleet maisemiin.

      • Joo, aivan täys talvi on vielä metsissä ja vielä toissayönä tuli yli 10cm uuttakin lunta, joten on sitä vielä ihan riittämiin kevätauringon sulatella. Kyllä lumet Vapuksi jo häipyy lähes tyystin, mutta jotenkin tuntuu kevät olevan viikon pari myöhässä.
        Kyllähän Kurjetkin tulee ihan täysille hangille, mutta kovin tuntuu nyt ajankohta olosuhteisiin nähden aikaiselta. Toki se mahdollista on, muttet vaan ois sekoittanut Kurkien ääntelyä Harmaa-, tai Kalalokkien kailotukseen??


      • kerbiili62 kirjoitti:

        Joo, aivan täys talvi on vielä metsissä ja vielä toissayönä tuli yli 10cm uuttakin lunta, joten on sitä vielä ihan riittämiin kevätauringon sulatella. Kyllä lumet Vapuksi jo häipyy lähes tyystin, mutta jotenkin tuntuu kevät olevan viikon pari myöhässä.
        Kyllähän Kurjetkin tulee ihan täysille hangille, mutta kovin tuntuu nyt ajankohta olosuhteisiin nähden aikaiselta. Toki se mahdollista on, muttet vaan ois sekoittanut Kurkien ääntelyä Harmaa-, tai Kalalokkien kailotukseen??

        Toki on voinut käydä niinkin että olen sekoittanut äänet, mutta
        kyllä se kuulosti ihan kurjen ääneltä. :)

        Pakkasta tänä aamuna yli 20 astetta, on hidasta kevään tulo. Muistan joskus parikymmentä vuotta sitten oli kesän tulo tosi myöhässä, minullakin pihamaalla varjopaikoissa oli sulamatonta lunta vielä juhannusviikolla. Toivottavasti tästä keväästä ei sentään niin pitkäveteistä tule.


      • TaikisN kirjoitti:

        Toki on voinut käydä niinkin että olen sekoittanut äänet, mutta
        kyllä se kuulosti ihan kurjen ääneltä. :)

        Pakkasta tänä aamuna yli 20 astetta, on hidasta kevään tulo. Muistan joskus parikymmentä vuotta sitten oli kesän tulo tosi myöhässä, minullakin pihamaalla varjopaikoissa oli sulamatonta lunta vielä juhannusviikolla. Toivottavasti tästä keväästä ei sentään niin pitkäveteistä tule.

        Näin sivusta toteaisin että on Suomessa ollut muuttavia kurkia jo viimeisen viikon ajan, ehkä pari-kolmekymmentä havaintoa etelä- ja länsirannikolla. Ihmettelen vain missä ne mahtavat levätä ja syödä kun lunta on tämänkin verran joka paikassa.

        Ja pari, tosin siipirikkoa, kurkea taisi viettää talvensakin täällä, kylläkin viljaruokinnan turvin.


      • TaikisN kirjoitti:

        Toki on voinut käydä niinkin että olen sekoittanut äänet, mutta
        kyllä se kuulosti ihan kurjen ääneltä. :)

        Pakkasta tänä aamuna yli 20 astetta, on hidasta kevään tulo. Muistan joskus parikymmentä vuotta sitten oli kesän tulo tosi myöhässä, minullakin pihamaalla varjopaikoissa oli sulamatonta lunta vielä juhannusviikolla. Toivottavasti tästä keväästä ei sentään niin pitkäveteistä tule.

        Varmaan olet kuullut sitten ihan oikein, kuten tuossa yöhuuhkajakin mainitsee, että muuttavia Kurkeja on muutamia ollut liikkeellä jo tovin aikaa.
        Samoin täällä mittari näytti yli 20 pakkaslukemaa aamutuimaan, mutta nyt jo muutaman asteen plussalla, joten oikein mukava ulkoilusää näin päivällä. Joskus noihin aikoihin minäkin muistan, kuinka juhannukoivujen hakijat sanoivat sammalen alla olevan ihan puhtaan jään vielä. Se oli hyvin vähäsateinen Kevät, josta syystä routa ei meinannut sulaa millään ja hautasmaan vesijohdotkin sulasivat auki vasta Elokuulla :)


      • kerbiili62 kirjoitti:

        Varmaan olet kuullut sitten ihan oikein, kuten tuossa yöhuuhkajakin mainitsee, että muuttavia Kurkeja on muutamia ollut liikkeellä jo tovin aikaa.
        Samoin täällä mittari näytti yli 20 pakkaslukemaa aamutuimaan, mutta nyt jo muutaman asteen plussalla, joten oikein mukava ulkoilusää näin päivällä. Joskus noihin aikoihin minäkin muistan, kuinka juhannukoivujen hakijat sanoivat sammalen alla olevan ihan puhtaan jään vielä. Se oli hyvin vähäsateinen Kevät, josta syystä routa ei meinannut sulaa millään ja hautasmaan vesijohdotkin sulasivat auki vasta Elokuulla :)

        Heh, tänne asti meni ennen kuin itse näin kevään ensimmäiset kurjet. Pariskunta oli, ja tullut jo pesimäpaikalleen. Tosin lunta on vieläkin reippaasti vaikka nämä kelit sitä nopeasti sulattavatkin.


    • Valoisalla mielellä

      Huomenta!

      Eipä ole vielä kuulunut Teerien soimista, eikä ole Joutseniakaan näkynyt, vaikka monena keväänä ovat jo näihin aikoihin lennelleet. Kaitpa ne odottavat vielä ilmojen lämpiämisiä.

      Kivastihan tuo aurinko nytkin paistelee pakkasyön jälkeen. - 13 oli vielä aamulla, päivällähän se ilma sitten lämpiää ja viikonlopuksi jo luvattiin peräti vesisateita.

      Kiva olisi varmaan käydä tuolla ulkoilmassa hiihtelemässä ja vaikkapa pilkillä. Eikä nuotiokahvit ja makkarakaan hullummalta maistuisi. Ei vaan jouda tänään... Jospa sitten huomenna...saa nähdä..

      Runsaasti näyttäisi lintulaudan tienoilla noita lintuja olevan. Tiaisia, Punatulkkuja, Urpiaisia, Viherpeippoja, Närhiä, Tikkoja ja Käpylintuja ainakin näkyisi olevan, sekä pari oravaa. Toisiaankin ajalevat. Taitaa olla kevättä rinnoissa luonto-olioillakin. Tai sitten muuten vaan leikkivät.

      • Hyvvee päivee!
        Silmiä munkin piti siristellä ja korviä höristellä, kun ensin kuulin Joutsenten äänen sitten vielä näin sen lumivalkean pariskunnan kaartamassa pesimälampensa yllä. Eivät sentään laskeutuneet metriseen hankeen, sillä siitä ois voinut olla huono nousta siivilleen uudestaan.
        Kiva nähdä, että täällä on muitakin immeisiä, joita kiinnostaa luontoasiat :) Itse olen hippuillut menoa tonne järvelle, että josko kävis kairaan muutaman reijän sinne ja mäskäis ne kunnolla, niin sais sitten muutaman päivän käydä pilkkimässä reijistä ns. varmoja kaloja. Särkikalojahan ne yleensä on, mutta joskus seassa nousee aina muutama isompi Ahvenkin. Ois meillä oma Kirjolohipaikkakin, mutta ei oikein tee nyt mieli niitä "rasvapalleroita" :)


    • valoisalla mielellä

      Tikkoja onkin kolme. Mistä erottaa naaras- ja urospuolisen tikan?? Näyttävät kaikki niin samannäköisiltä??

      • Tarkoitat varmaankin Käpytikkaa? Vain uroksella on niskassa punainen täplä, siitä ne pitäis eroittaa toisistaan.


      • valoisalla mielellä
        kerbiili62 kirjoitti:

        Tarkoitat varmaankin Käpytikkaa? Vain uroksella on niskassa punainen täplä, siitä ne pitäis eroittaa toisistaan.

        Kiitos!

        Joo, Käpytikkoja. Pariskunta näyttäisi tuolla olevan. Kolmas oli jo jonnekin häipynyt.


    • minä,

      Lunt Satta!
      --Viikko turkulaise päiväkirjast lunt rakastavil--

      Helmikuu 1. klo 17.00 Lunt satta! Lumi o sit kaunist! Luanto tule kaunim valkkoseks ja miäli piristy, ku ei ol enä nimpal pimmiä. Mää tei vaimol ja itellen kuuma rommitoti ja mee istutti ikkuna äären kattoma hiutaleitte leijumist maaha. Tosi kaunist.

      Helmikuu 2. Mää heräsi ja kattosi akkunast pihal. Koko maisemam peitti uus puhtavalkone lumi. Hiano näky! Jokasel puul ja penssal o valkone kaapu. Mää tei talven lumityä ja nauti joka kolallisest.. Mää kolasi sekä piha et jalkakäytävä. Myähemmi päiväl teknise virasto aura auras tiä ja tyäns lume porti ette. Kuljettaja naureskel mul ja vilkutti. Määki vilkuti hänel ja kolasi porti erusta taas auki.

      Helmikuu 3. Viime yän sato vaja 15 sentti lunt ja pakkast o pari astet. Pihakoivuist katkes muutama oksa lumem painost. Mää tei lumityä ja taas ku mää sai tyäv valmiks, tul aura-auto. Lumi ol täl kertta ruskian harmaat.

      Helmikuu 4. Sää lauhtus, lumi suli sohjoks, ja se jäätys liukkaks, ku pakkane taas kiristys. Kaatusin perssellen jalkakäytäväl. 22euron poliklinikkamaksu, mut onneks mittä ei ollu poikki. Sääennustus lupas lissä lunt.

      Helmikuu 5. Viäläki nii kauhja kylm. Mää myi vaimo auto ja osti maasturi, et hää päässe töihi. Auto liukus kuitenki päi kairet ja oikkia etukulma meni aika pahaste kassa. Viime yän sato reilu 15 sentti lunta. Molemma auto ova iha sualas ja kuras. Tiaros ol lumitöit tänäpä. Se perkele aura ajo meiä ohitte kaks kertta.

      Helmikuu 6. 10 astet pakkast. Lissä tota perhana lunt. Pihal ei ol yhtäm puuta tai pensast, mikä ei olsis vahinkoittunu. Sähkö oliva poikki melkke koko yä. Mää yriti pittä talo lämpimänä kynttilöil ja pensalämmittimel, joka kylläki roiskas hiuka yli, syttys tule ja oli poltta koko talo. Mää sai onneks matol tukahrutettu liäki, mut mää sai toise aste palovammoi kässi ja silmäripse ja kulmakarva palova. Auto karkas käsist matkal poliklinikal ja hajos lunastuskuntto.

      Helmikuu 7. Tota vitunperkele valkost paska tule koko aja. Kaik perkele vaatte pitäsis olla pääl, jos halu käyrä postilaatikol. Jos mää saa kässi sen saatanan kusipää, mikä aja tota aura-auto, niin mää revi silt syräme rinnast! Se o ain varma kulman taka kytikses ja orotta, ku mää saa jalkakäytävä puhtaks! Sähkö ova viälki poikki. Vesijohro jäätys ja näyttäsis silt, ettei katto kestä tol lume paino.

      Helmikuu 8. Saatana, 12 perkelee sentti uutta vitu lunt ja vitu ränttä ja vitu jäät, ja herra yksinäs tiättä mitä paska sitä taivast viime yän tuli. Mää yriti ossu aura-auton kuljettaja jäähakul, mut see pääs pakko. Vaimo jät mun. Auto ei lähre käyntti. Mää luule, et must on tulos lumisokkia. Mää em pysty liikuttama varppaitan. En ol nähny aurinkko montte viikko. Ennusteis luvata lissä lunt. Viima tekke ilma purevaks. Perkele, mää muuta Espanja. Vitutta nii perkeleste! Saatana lumi ja koko talv.
      __________________

    • minä,

      Kamala rikollinen:
      Lehti: 83-vuotias yritti salakuljettaa Viagraa Suomeen
      Vanhus sai satojen eurojen sakot ja menetti pillerit valtiolle, kertoo Savon Sanomat.

      Suomeen Venäjältä tuodut neljä Viagra-tablettia toivat sakot 83-vuotiaalle miehelle helmikuun lopulla Niiralan raja-asemalla.
      Tullin mukaan mies syyllistyi lääkelain rikkomiseen.
      Miestä rangaistiin 12 päiväsakolla. Sakosta maksettavaa tulee 180 euroa.
      Mies menetti Viagrat valtiolle.

    • valoisalla mielleä

      Alkaa jo keväältä näyttämään. Vettä satoi aamupäivällä. Iltapäivällä oli tie paikoin erittäin liukas ja paikoin niin sohjoinen että piti ottaa takapakkia ja yrittää uudelleen eteenpäin. Lämpöasteitakin oli 6.

      Eilen oli Pulmuset ilmaantuneet ja niitä lenteli isoissa parvissa teiden varsilla. Pihaan eivät vielä ole uskaltaneet.

      Hyvin näyttävät nuo kolme Käpytikkaa tulevan toimeen keskenään. Olisiko tuo yksi viimekesän poikanen? Kaksi naarasta ja yksi uros.

    • ärellä mielellä

      Joopa jooo


      Tänään ei sitten onnistu enää kirjoittaminenkaan.

      Viestikin jo poistui. Miksi?

    • Metsien nainen

      Kiitän viestiketjusta.
      Kerrankin asiallista keskustelua. Odotan lisää, kertomuksia metsän tapahtumista.

      • Ole hyvä, eilen Hangossa oli kaunis päivä ja vilkasta lintujen muuttoa, kurkia tuli satoja meren yli ja kai kaikki yli 20000 Suomenlahdella pesivää haahkaa menivät niemen ohi katsomaan miten pitkälle sulaa vettä riittää.

        Tänään oli sateista ja sumuista mutta piti kuitenkin käväistä Nurmijärvellä katsomassa lämpimien etelästä tänne tuomaa mustapäätaskua.

        Kovin ovat lumet huvenneet ja sade nostaa tulvia, toivottavasti huomenna näkisi taas auringonkin.


      • metsien nainen
        yohuuhkaja kirjoitti:

        Ole hyvä, eilen Hangossa oli kaunis päivä ja vilkasta lintujen muuttoa, kurkia tuli satoja meren yli ja kai kaikki yli 20000 Suomenlahdella pesivää haahkaa menivät niemen ohi katsomaan miten pitkälle sulaa vettä riittää.

        Tänään oli sateista ja sumuista mutta piti kuitenkin käväistä Nurmijärvellä katsomassa lämpimien etelästä tänne tuomaa mustapäätaskua.

        Kovin ovat lumet huvenneet ja sade nostaa tulvia, toivottavasti huomenna näkisi taas auringonkin.

        Hei täältä Kainuusta.
        Teeri on kukerrellut ensimäistä kertaa viime vuonna toukokuun 3.päivänä. Täällä Kainuussa on lumet lähteneet vauhdilla, joten odottelen joka aamu, joko ne teeret kukerteleisivat näin varhain, huhtikuussa?.
        Joutsenia en vielä nähnyt.
        Tuttuja ovat ovat paikat Vantaanjoki ja Nuuksio. Vietin elämästäni yli 30 vuotta Vantaa - Helsinki alueella. Tutustuin alueeseen jalkaisin ja polkupyörällä. Jatkakaamme tätä luonnon tarkkailua edelleenkin.


      • huomautus.
        metsien nainen kirjoitti:

        Hei täältä Kainuusta.
        Teeri on kukerrellut ensimäistä kertaa viime vuonna toukokuun 3.päivänä. Täällä Kainuussa on lumet lähteneet vauhdilla, joten odottelen joka aamu, joko ne teeret kukerteleisivat näin varhain, huhtikuussa?.
        Joutsenia en vielä nähnyt.
        Tuttuja ovat ovat paikat Vantaanjoki ja Nuuksio. Vietin elämästäni yli 30 vuotta Vantaa - Helsinki alueella. Tutustuin alueeseen jalkaisin ja polkupyörällä. Jatkakaamme tätä luonnon tarkkailua edelleenkin.

        yleensä ne kukertelee huhtikuussa näillä korkeuksilla, joten taidat olla pikkasen pohjoisempana.


      • Huomautus II
        huomautus. kirjoitti:

        yleensä ne kukertelee huhtikuussa näillä korkeuksilla, joten taidat olla pikkasen pohjoisempana.

        Teeret kukerteli jo maaliskuussa. Taidat olla sinäkin vielä pohjoisempana. :)


      • ;-)

        Lintukirjoista ja netistä saa tietoa linnuista.


      • Kiitosta vaan kiittämisestä :)
        Lähes jokaisessa meissä taitaa asua jonkinlainen "pikkubongari", mitä sitten itse kukin sitten bongaileekaan. Mullekin oli yllätys kuinka moni täällä on kiinnostunut luonnosta ja kulkee siellä myös silmät ja korvat auki havaintoja tehden, eikä ole liikkeellä pelkästä kulkemisen ilosta.


    • valoisalla mielellä

      Olipa kiva ulkoilla tänään aurinkoisessa säässä.

      Sukset laitoin jo kesäteloille, ovat nuo mättäät sulaneet niin paljon että ei enää tule hiihtämisestä mitään.

      Pari Metsoa otti nokkapokkaa toisistaan tiellä niin että höyhenet pölisi. Lieköhän joku "muori" ollut lähistöllä piilossa, että sai tuollaisen taistelun aikaiseksi??
      Mustarastas on ilmestynyt pihapiiriin.

      Järvellä oli jo vesi mennyt jään alle ja siellä oli kiva kävellä. Eikä ollut liukaskaan.

      • Eilen tuli bongailtua pohjanlahden rannikkoa liki perämeren pohjukkaa myöten. Kerta rysäyksellä se Kevät nyt tuli, mutta eiköhän vielä ole tiedossa jonkinlainen takatalvikin?
        Kiuruja, Töyhtöhyyppiä, Kurkia ym. lajeja näkyi jo autostakin monin paikoin. Limingan kohdalla oli polttava halu päästä käymään jossakin alueen lintutorneista, mutta aika ei nyt antanut myöten siihen touhuun. Täytyy joku päivä pakata pelit ja rensselit mukaan ja ajella päiväksi noillle alueille katteleen Kevään suurta muuttoa. Pääsiäisen aika saattais nyt osua ajallisesti suuren hanhimuuton parhaaksi ajankohdaksi, jos vielä tuulet olis silloin suotuisia.
        Yöpakkasia odottelen viikonlopuksi, että pääsis kunnolla liikkuun vielä tuolla "sydänmailla". Kävis vaikka olemassa yötä jollain erämökillä?


      • kerbiili62 kirjoitti:

        Eilen tuli bongailtua pohjanlahden rannikkoa liki perämeren pohjukkaa myöten. Kerta rysäyksellä se Kevät nyt tuli, mutta eiköhän vielä ole tiedossa jonkinlainen takatalvikin?
        Kiuruja, Töyhtöhyyppiä, Kurkia ym. lajeja näkyi jo autostakin monin paikoin. Limingan kohdalla oli polttava halu päästä käymään jossakin alueen lintutorneista, mutta aika ei nyt antanut myöten siihen touhuun. Täytyy joku päivä pakata pelit ja rensselit mukaan ja ajella päiväksi noillle alueille katteleen Kevään suurta muuttoa. Pääsiäisen aika saattais nyt osua ajallisesti suuren hanhimuuton parhaaksi ajankohdaksi, jos vielä tuulet olis silloin suotuisia.
        Yöpakkasia odottelen viikonlopuksi, että pääsis kunnolla liikkuun vielä tuolla "sydänmailla". Kävis vaikka olemassa yötä jollain erämökillä?

        No tämän päivän kulutin muutamaa sataa kilometriä etelämpänä saman meren rannalla Porin tietämissä. Joutsenia ja hanhia oli tulvapelloilla monin paikoin, lumi katoamassa, merellä vielä jäätä paitsi laivaväylien tuntumassa, ne taas täynnä vesilintuja.

        Onpahan kevät edistynyt nopeasti ihan vain viikossa.


      • yohuuhkaja kirjoitti:

        No tämän päivän kulutin muutamaa sataa kilometriä etelämpänä saman meren rannalla Porin tietämissä. Joutsenia ja hanhia oli tulvapelloilla monin paikoin, lumi katoamassa, merellä vielä jäätä paitsi laivaväylien tuntumassa, ne taas täynnä vesilintuja.

        Onpahan kevät edistynyt nopeasti ihan vain viikossa.

        Ai sulla on nyt Turkinkyyhkyn kuva profiilissa. Täskin lähellä (naapurikaupungissa) pesii muutamia pareja kyseisiä lintuja. Mä bongasin "vahingoissa" muutamia vuosia sitten Turturikyyhkyn, siinä se kaunis lintu vasta on. Samoin ensin Närheksi luulemani lintu osoittautui lähemmäksi päästyäni Harjalinnuksi, joka oli tonkimassa lehtikasojen seasta jotain syötävää.


      • kerbiili62 kirjoitti:

        Ai sulla on nyt Turkinkyyhkyn kuva profiilissa. Täskin lähellä (naapurikaupungissa) pesii muutamia pareja kyseisiä lintuja. Mä bongasin "vahingoissa" muutamia vuosia sitten Turturikyyhkyn, siinä se kaunis lintu vasta on. Samoin ensin Närheksi luulemani lintu osoittautui lähemmäksi päästyäni Harjalinnuksi, joka oli tonkimassa lehtikasojen seasta jotain syötävää.

        Jaa, tuo tuli kuvattua kun kävin jokin aika sitten syntymäkulmilla, siellä niitä pesii puistoissa jonkin verran, tuokin soidinteli tuossa antennin päässä ja lähipihoilla lenteli muita soidintaan.

        Pääsiäinen kuluu rankasti sisätiloissa kun lyö päälle yhtäaikaisesti keittiö- ja parvekerempan. Tarkoitus on lähteä hässäkkää karkuun saaristoon pariksi viikoksi. Siinä ajassa ainakin keittiön pitäisi olla kohdallaan, parvekkeeellä puuhaavat sitten pitkälle kesään. Tosin mulla on yhtä viikkoa vaille vapaata se jatkokin sitten, täytyy etsiä uusia paikkoja maanpaolle. Saaria sentään riittää...


    • valoisalla mielellä

      Olipas teerillä konsertti tänä aamuna kuuden jälkeen. Joutsenia ei ole näkynyt vieläkään.

      Ei tullut tänä keväänä hankia. Olisi ollut kiva kävellä hangella aamuisin..

      • Metsien nainen

        Hei !
        Olen hieman loukkaantunut, kun 6.4. viestini poistettiin. ??? Miksiköhän ??
        Käyn lukemassa Teidän ihania tiedonantoja luonnon heräämisestä. Niin minun asunnon (rivitalo) vesiräystäässä on asustanut koko talven luomen suojassa lintupariskunta. Nyt kun lumet ovat jo lähteneet katolta, niin siellä eilenkin illalla kuului rapinaa pesääkö he rakentavat ?. Mielenkiintoista !!!! paitsi, että kun huoltomies keväällä tulee "putsaamaan " vesirännit ??!! Pesäkin lähtee... Kun en tunne lintulajeja, en tiedä mistä linnuista on kyse.
        Ei ole kuulunut teerien kukertelua !

        Toivoa on toukokuussa, niinkuin viime vuonnakin.
        Toivon, että pääsen Pääsiäisenä taas luontoa tutkimaan.

        Ihanaa kevään tarkkailua Teille, täältä Kainuusta.


      • Metsien nainen
        Metsien nainen kirjoitti:

        Hei !
        Olen hieman loukkaantunut, kun 6.4. viestini poistettiin. ??? Miksiköhän ??
        Käyn lukemassa Teidän ihania tiedonantoja luonnon heräämisestä. Niin minun asunnon (rivitalo) vesiräystäässä on asustanut koko talven luomen suojassa lintupariskunta. Nyt kun lumet ovat jo lähteneet katolta, niin siellä eilenkin illalla kuului rapinaa pesääkö he rakentavat ?. Mielenkiintoista !!!! paitsi, että kun huoltomies keväällä tulee "putsaamaan " vesirännit ??!! Pesäkin lähtee... Kun en tunne lintulajeja, en tiedä mistä linnuista on kyse.
        Ei ole kuulunut teerien kukertelua !

        Toivoa on toukokuussa, niinkuin viime vuonnakin.
        Toivon, että pääsen Pääsiäisenä taas luontoa tutkimaan.

        Ihanaa kevään tarkkailua Teille, täältä Kainuusta.

        Jatkan täältä Kainuusta.
        Kävin tänään kolmen tunnin lenkin metsikössä. Ihmettelin, että en kuullut yhdenkään linnun laulua?? Onko Linnuille tahtunut jotakin ??
        Terveisiä luonnon tarkkailuun ja viestejä.


      • Metsien nainen kirjoitti:

        Jatkan täältä Kainuusta.
        Kävin tänään kolmen tunnin lenkin metsikössä. Ihmettelin, että en kuullut yhdenkään linnun laulua?? Onko Linnuille tahtunut jotakin ??
        Terveisiä luonnon tarkkailuun ja viestejä.

        Päivitetäänpä muuttotilastoa hieman :)
        Eilen olin vielä pilkillä ja Kuovi "kuikahti", niin se on mulle ollut aina merkki siitä ettei jäälle ole enää menimistä. Vanhan kansan sanonta; kun kuulet kuovin äänen älä mene enää jäälle pätee aika hyvin edelleenkin. Eilen ja tänään jäät muuttuivatkin tummaksi ja rannassa on avovettä jo jonkin verran. Hanheja oli liikkeellä jonkin verran ja iltahämärissä sitten "päryytteli" mäkättävästi pyrstösulkiaan Taivaanvuohi. Tänään sit näin pari Harmaahaikaraa ja Räkätit olivat myös tulleet näille leveysasteille. Äsken lauleli Punarinta ja Punakylkirastas omia liverryksiään puiden latvoissa. Peipot laulaa jo joka puolella ja Kurjet huutelee aamua iltaa ja ilmoittaa saapuneensa maisemiin.
        Tämmöistä tällä kertaa.

        ps, kalaa on tullut niin mahdottomasti, et piti käydä kahdesti saunassakin, et sai kaikki suomut irtoamaan :)))))


      • luontoa katseleva
        kerbiili62 kirjoitti:

        Päivitetäänpä muuttotilastoa hieman :)
        Eilen olin vielä pilkillä ja Kuovi "kuikahti", niin se on mulle ollut aina merkki siitä ettei jäälle ole enää menimistä. Vanhan kansan sanonta; kun kuulet kuovin äänen älä mene enää jäälle pätee aika hyvin edelleenkin. Eilen ja tänään jäät muuttuivatkin tummaksi ja rannassa on avovettä jo jonkin verran. Hanheja oli liikkeellä jonkin verran ja iltahämärissä sitten "päryytteli" mäkättävästi pyrstösulkiaan Taivaanvuohi. Tänään sit näin pari Harmaahaikaraa ja Räkätit olivat myös tulleet näille leveysasteille. Äsken lauleli Punarinta ja Punakylkirastas omia liverryksiään puiden latvoissa. Peipot laulaa jo joka puolella ja Kurjet huutelee aamua iltaa ja ilmoittaa saapuneensa maisemiin.
        Tämmöistä tällä kertaa.

        ps, kalaa on tullut niin mahdottomasti, et piti käydä kahdesti saunassakin, et sai kaikki suomut irtoamaan :)))))

        Jahas!

        Kävin minäkin tänään pilkillä. Aamulla kohva kantoi vielä, mutta puolenpäivän jälkeen akoi upottamaan. Kova oli jää vielä kairatessa, varmaan kestää vielä muutaman päivän jos on yöpakkasia. Ei näkynyt vielä avovettä muualla kuin purojen suissa.

        Mustikset ja Peipot ovat ainakin saapuneet. Joutseniakin näkyi ja Hanhia lenteli pohjoiseen päin.Taivaanvuohen "mäkätystä" ei ole vielä kuulunut. Joskus aikaisin aamulla on todellakin oikea lintujen konsetti.

        Pikkuahvenia olisi tullut niin paljon kuin kehtasi onkia, satoja. Yhden pienen hauen sain.


      • ;-)
        Metsien nainen kirjoitti:

        Hei !
        Olen hieman loukkaantunut, kun 6.4. viestini poistettiin. ??? Miksiköhän ??
        Käyn lukemassa Teidän ihania tiedonantoja luonnon heräämisestä. Niin minun asunnon (rivitalo) vesiräystäässä on asustanut koko talven luomen suojassa lintupariskunta. Nyt kun lumet ovat jo lähteneet katolta, niin siellä eilenkin illalla kuului rapinaa pesääkö he rakentavat ?. Mielenkiintoista !!!! paitsi, että kun huoltomies keväällä tulee "putsaamaan " vesirännit ??!! Pesäkin lähtee... Kun en tunne lintulajeja, en tiedä mistä linnuista on kyse.
        Ei ole kuulunut teerien kukertelua !

        Toivoa on toukokuussa, niinkuin viime vuonnakin.
        Toivon, että pääsen Pääsiäisenä taas luontoa tutkimaan.

        Ihanaa kevään tarkkailua Teille, täältä Kainuusta.

        Jospa sielläkin odotetaan haikaran vierailua.:)

        Ajelin kerran Savossa päin ja erään talon savupiipun päähän oli laitettu kärrynpyörä. Onhan se niin jännää tuo haikaran odottelu että kannattaa laittaa jotakin merkkiä, ettei vahingossa lentäisi ohi.Näin keväisin Haikarat taitavat vierailla aika monessakin kodissa.

        Arokurmitsa pesi viime kesänä meidän tammessa, saa nähdä tuleekohan entislle asuinsijoilleen. Whisky- siepot ei taida kovinkaan muuttointoisia olla kun niitä liikkuu ympäri vuoden.


      • QuietPlace
        kerbiili62 kirjoitti:

        Päivitetäänpä muuttotilastoa hieman :)
        Eilen olin vielä pilkillä ja Kuovi "kuikahti", niin se on mulle ollut aina merkki siitä ettei jäälle ole enää menimistä. Vanhan kansan sanonta; kun kuulet kuovin äänen älä mene enää jäälle pätee aika hyvin edelleenkin. Eilen ja tänään jäät muuttuivatkin tummaksi ja rannassa on avovettä jo jonkin verran. Hanheja oli liikkeellä jonkin verran ja iltahämärissä sitten "päryytteli" mäkättävästi pyrstösulkiaan Taivaanvuohi. Tänään sit näin pari Harmaahaikaraa ja Räkätit olivat myös tulleet näille leveysasteille. Äsken lauleli Punarinta ja Punakylkirastas omia liverryksiään puiden latvoissa. Peipot laulaa jo joka puolella ja Kurjet huutelee aamua iltaa ja ilmoittaa saapuneensa maisemiin.
        Tämmöistä tällä kertaa.

        ps, kalaa on tullut niin mahdottomasti, et piti käydä kahdesti saunassakin, et sai kaikki suomut irtoamaan :)))))

        Pohjoiseen on jo hanhet ja joutsenet, kurjet löytäneet tiensä.
        Hassuinta on et täällä kun on peltoja joille kurjet tulee, ne on tuolla hiukan kauempana asutuksesta...niin eilen yritti muutama tehdä uuden aluevaltauksen...ne tuli tuohon talojen keskellä olevalle kesannolle....
        Mikäpä se siinä, kyllä ne siihenkinmahtuvat elämään ;)))


      • Metsien nainen
        ;-) kirjoitti:

        Jospa sielläkin odotetaan haikaran vierailua.:)

        Ajelin kerran Savossa päin ja erään talon savupiipun päähän oli laitettu kärrynpyörä. Onhan se niin jännää tuo haikaran odottelu että kannattaa laittaa jotakin merkkiä, ettei vahingossa lentäisi ohi.Näin keväisin Haikarat taitavat vierailla aika monessakin kodissa.

        Arokurmitsa pesi viime kesänä meidän tammessa, saa nähdä tuleekohan entislle asuinsijoilleen. Whisky- siepot ei taida kovinkaan muuttointoisia olla kun niitä liikkuu ympäri vuoden.

        Tervehdys Kainuusta !
        Eilen kuulin Teerien kukertelua aamulla kuuden aikaan.
        Joutsenia en ole nähnyt. Kevät on koittanut, lumet lähteneet. Järvet ovat vielä jäässä.
        Mukavaa Pääsiäistä!


      • Metsien nainen kirjoitti:

        Tervehdys Kainuusta !
        Eilen kuulin Teerien kukertelua aamulla kuuden aikaan.
        Joutsenia en ole nähnyt. Kevät on koittanut, lumet lähteneet. Järvet ovat vielä jäässä.
        Mukavaa Pääsiäistä!

        Täällä ovat tulvat pelloilla pahimmillaan ja monin paikoin on niiden äärellä hanhi- ja joutsenparvia. Joku kalasääskikin yrittää joskus jotakin niistä peltotulvista etsiä, mutta kyllä ihmettelisin jos se kalan kanssa ylös nousisi, no, usein sentään siinä lähellä kulkee joku jokipaha että kai niitä myöten sitten joku kalakin voi sinne eksyä...

        Kurkia muutti eilen tuhansia Hangossa, taisi olla kevään huippupäivä. Tulivat Virosta iltapäivän aikaan ja jatkoivat sisämaahan.

        Virolainen satelliittikiljukotkakin on tullut taas Suomeen, se on viettänyt täällä kesiään jo pari kertaa aiemminkin.


      • annikoo..
        kerbiili62 kirjoitti:

        Päivitetäänpä muuttotilastoa hieman :)
        Eilen olin vielä pilkillä ja Kuovi "kuikahti", niin se on mulle ollut aina merkki siitä ettei jäälle ole enää menimistä. Vanhan kansan sanonta; kun kuulet kuovin äänen älä mene enää jäälle pätee aika hyvin edelleenkin. Eilen ja tänään jäät muuttuivatkin tummaksi ja rannassa on avovettä jo jonkin verran. Hanheja oli liikkeellä jonkin verran ja iltahämärissä sitten "päryytteli" mäkättävästi pyrstösulkiaan Taivaanvuohi. Tänään sit näin pari Harmaahaikaraa ja Räkätit olivat myös tulleet näille leveysasteille. Äsken lauleli Punarinta ja Punakylkirastas omia liverryksiään puiden latvoissa. Peipot laulaa jo joka puolella ja Kurjet huutelee aamua iltaa ja ilmoittaa saapuneensa maisemiin.
        Tämmöistä tällä kertaa.

        ps, kalaa on tullut niin mahdottomasti, et piti käydä kahdesti saunassakin, et sai kaikki suomut irtoamaan :)))))

        Uutta päivitystä kerbiililtä odotamme.....luonto on kai taas muuttunut ja linnunpesissä munia ainakin jo...... Taisivat jäät jo lähteä...
        Sitä Hailuodon pesää joskus tulee silmäiltyä......


    • valoisalla mielellä

      Hyvää Pääsiäistä!

      Alkaa näyttämään jo kesän merkeiltä. Teeret kukersivatt, Taivaan vuohi mäkätti, Lokkeja lenteli, samaten Joutsenia. Hanhiparvet suuntasivat kohti pohjoista. Västäräkkikin sirkutteli ja keikutteli pyrstöään. Välillä kurjet ilmoittelivat olemassa olostaan. Aurinko paistoi täydeltä terältä. Viimeisiä lumen rippeitä sulattelee.

      • Metsien nainen

        Hei !
        Kivaaa luettavaa Teidän luontohavainnoista.

        En " äässyt" vielä luontoa tarkkailemaan. Jouduin (pääsin) Helsinkiin Pääsiäiseksi. Palasin tänään tänne Kainuuseen. Toivon, että pääsen piakkoin tuonne erämaan rauhaan.( Helsingissä puluja on joka paikassa.)
        Uteliaana kysyn, että muuttaako koskaan pääskyset autiotaloon pesimään?
        Olen jo odottanut useampana vuotena tätä ihmettä. Ei vielä ole toteutunut !!

        Terveisin Metsien Nainen.


      • Metsien nainen kirjoitti:

        Hei !
        Kivaaa luettavaa Teidän luontohavainnoista.

        En " äässyt" vielä luontoa tarkkailemaan. Jouduin (pääsin) Helsinkiin Pääsiäiseksi. Palasin tänään tänne Kainuuseen. Toivon, että pääsen piakkoin tuonne erämaan rauhaan.( Helsingissä puluja on joka paikassa.)
        Uteliaana kysyn, että muuttaako koskaan pääskyset autiotaloon pesimään?
        Olen jo odottanut useampana vuotena tätä ihmettä. Ei vielä ole toteutunut !!

        Terveisin Metsien Nainen.

        Kyllä haara- ja räystäspääskyt pesivät harvinaisina luonnossakin ihan irti rakennuksista. Jonkun kerran olen tavannut pesän kallioseinämästä, yleensä sellaisen sopivan sadesuojakielekkeen alta. Ja pari kertaa räystäspääsky on pesinyt hiekkapuopissa tai jokitörmissä törmäpääskyn kaivamassa kolossa. Joten eivät ne välttämättä ihmisen seuraa kaipaa, heinäladoistakin löytyy usein haarapääskyn pesiä, kunhan katto ei vuoda.

        Kyllä täällä pääkaupunkiseudulla on muitakin lintuja kuin puluja, Forumin huuhkajanpojista kolmas tuli juuri pääsiäisenä alas ydinkeskustan kaduille. Taitaa olla painetta lähteä maailmalle kohta.

        Pari yötä sitten olin kuuntelemassa pöllöjä tuolla Salon suunnalla, huuhkajat ja helmipöllöt ainakin ovat nyt hyvin äänessä, muutkin ovat niitä kuulleet, ja aamun alkaessa sarastaa kuului joka puolelta teerien pulinaa.


      • äläkä provoa
        Metsien nainen kirjoitti:

        Hei !
        Kivaaa luettavaa Teidän luontohavainnoista.

        En " äässyt" vielä luontoa tarkkailemaan. Jouduin (pääsin) Helsinkiin Pääsiäiseksi. Palasin tänään tänne Kainuuseen. Toivon, että pääsen piakkoin tuonne erämaan rauhaan.( Helsingissä puluja on joka paikassa.)
        Uteliaana kysyn, että muuttaako koskaan pääskyset autiotaloon pesimään?
        Olen jo odottanut useampana vuotena tätä ihmettä. Ei vielä ole toteutunut !!

        Terveisin Metsien Nainen.

        Minnekäs päin mualimoo tällä kertoo sinä sen matkan varasitkaan?


      • aurinkoinen..
        yohuuhkaja kirjoitti:

        Kyllä haara- ja räystäspääskyt pesivät harvinaisina luonnossakin ihan irti rakennuksista. Jonkun kerran olen tavannut pesän kallioseinämästä, yleensä sellaisen sopivan sadesuojakielekkeen alta. Ja pari kertaa räystäspääsky on pesinyt hiekkapuopissa tai jokitörmissä törmäpääskyn kaivamassa kolossa. Joten eivät ne välttämättä ihmisen seuraa kaipaa, heinäladoistakin löytyy usein haarapääskyn pesiä, kunhan katto ei vuoda.

        Kyllä täällä pääkaupunkiseudulla on muitakin lintuja kuin puluja, Forumin huuhkajanpojista kolmas tuli juuri pääsiäisenä alas ydinkeskustan kaduille. Taitaa olla painetta lähteä maailmalle kohta.

        Pari yötä sitten olin kuuntelemassa pöllöjä tuolla Salon suunnalla, huuhkajat ja helmipöllöt ainakin ovat nyt hyvin äänessä, muutkin ovat niitä kuulleet, ja aamun alkaessa sarastaa kuului joka puolelta teerien pulinaa.

        Olihan kova konsertti linnuilla tänä aamuna.Vesisade ollut koko yön.
        Rastaat olivat tulleet ja vallanneet koko pihan.Västäräkki oli myös yön aikana tullut.
        Joutsenia kaarteli tuossa järven yllä.Levotonta tuntuu nyt olevan luonnossa.
        Pääskynen on vielä tulematta.


      • valoisalla mielellä
        yohuuhkaja kirjoitti:

        Kyllä haara- ja räystäspääskyt pesivät harvinaisina luonnossakin ihan irti rakennuksista. Jonkun kerran olen tavannut pesän kallioseinämästä, yleensä sellaisen sopivan sadesuojakielekkeen alta. Ja pari kertaa räystäspääsky on pesinyt hiekkapuopissa tai jokitörmissä törmäpääskyn kaivamassa kolossa. Joten eivät ne välttämättä ihmisen seuraa kaipaa, heinäladoistakin löytyy usein haarapääskyn pesiä, kunhan katto ei vuoda.

        Kyllä täällä pääkaupunkiseudulla on muitakin lintuja kuin puluja, Forumin huuhkajanpojista kolmas tuli juuri pääsiäisenä alas ydinkeskustan kaduille. Taitaa olla painetta lähteä maailmalle kohta.

        Pari yötä sitten olin kuuntelemassa pöllöjä tuolla Salon suunnalla, huuhkajat ja helmipöllöt ainakin ovat nyt hyvin äänessä, muutkin ovat niitä kuulleet, ja aamun alkaessa sarastaa kuului joka puolelta teerien pulinaa.

        Tervapääskyt pesivät vanhoissa tikankoloissa ja Törmäpääskyjen pesiä löytyy hiekkamonttujen törmistä. Pääskyset, Sinitiaiset, Rastaat pesivät myöskin autiotaloissa. Olipa kerran Rastaan pesä ullakon ikkunalaudallakin.


      • Metsien nainen
        valoisalla mielellä kirjoitti:

        Tervapääskyt pesivät vanhoissa tikankoloissa ja Törmäpääskyjen pesiä löytyy hiekkamonttujen törmistä. Pääskyset, Sinitiaiset, Rastaat pesivät myöskin autiotaloissa. Olipa kerran Rastaan pesä ullakon ikkunalaudallakin.

        Kiitän mielenkiintoisista luontohavainnoista !

        Tänään pääsin käymään "autiotalossa", västräkkejä näin ja koppelon.
        Teeren ja koppelon jätöksiä pihassa, taitavat asustaa talvella piha-alueella.
        Jos tänä kesänä saan sittenkin seurakseni pääskysiä, kun nyt on mahdollisuus oleskella enemmän siellä "autiotalossa".
        Teeri kukerteli tänäkin aamuna.

        Terveiset Kainuusta.


      • aurinkoinen..
        Metsien nainen kirjoitti:

        Kiitän mielenkiintoisista luontohavainnoista !

        Tänään pääsin käymään "autiotalossa", västräkkejä näin ja koppelon.
        Teeren ja koppelon jätöksiä pihassa, taitavat asustaa talvella piha-alueella.
        Jos tänä kesänä saan sittenkin seurakseni pääskysiä, kun nyt on mahdollisuus oleskella enemmän siellä "autiotalossa".
        Teeri kukerteli tänäkin aamuna.

        Terveiset Kainuusta.

        Olen ostanut pääskysille kaupasta valmiita pesiä.Hyvin ne niissäkin tykkäävät
        pesiä.Kai ne linnutkin muuttuu niin kuin ihminenkin nykyaikaan:)
        Tikat ja Harakat ovat kiusana pääskysillä kun poikaset kuoriutuvat.Monesti vievät vastasyntyneet poikaset ja pesiminen epäonnistuu.
        Onkin luvannut nyt kylmää alkukesää.Saa nähdä sitten kärsiikö linnut siitä...


      • Metsien NAINEN
        aurinkoinen.. kirjoitti:

        Olen ostanut pääskysille kaupasta valmiita pesiä.Hyvin ne niissäkin tykkäävät
        pesiä.Kai ne linnutkin muuttuu niin kuin ihminenkin nykyaikaan:)
        Tikat ja Harakat ovat kiusana pääskysillä kun poikaset kuoriutuvat.Monesti vievät vastasyntyneet poikaset ja pesiminen epäonnistuu.
        Onkin luvannut nyt kylmää alkukesää.Saa nähdä sitten kärsiikö linnut siitä...

        Tervehdys Kainuusta !
        Kaupasta valmiita pääskysen pesiä ? En ole kuullut, että niitä olisi myynnissä, missäpäin suomea myydään?
        Viime yönä noin kello 4 aikaan, voisiko olleet kurjet huudollaan ?
        Pääsen, ehkä " autiotaloon" Äitien päiväksi, se on minulle Onnelisin tapahtuma "Äitini istuttamat krokukset ja yms. kukat kukivat siellä".

        Pääsen vaeltamaan erämaassa, selkäpiitä kylmät väreet kulkee kun niin pelottaa jokainen pininkin rasahdus.
        Tämä on minun : Elämää Helsigissä vietetyn 30-vuoden jälkeen!!!!!

        Ihanaa Kevättä ja Äitien Päivää toivotan teille !


      • aurinkoinen..
        Metsien NAINEN kirjoitti:

        Tervehdys Kainuusta !
        Kaupasta valmiita pääskysen pesiä ? En ole kuullut, että niitä olisi myynnissä, missäpäin suomea myydään?
        Viime yönä noin kello 4 aikaan, voisiko olleet kurjet huudollaan ?
        Pääsen, ehkä " autiotaloon" Äitien päiväksi, se on minulle Onnelisin tapahtuma "Äitini istuttamat krokukset ja yms. kukat kukivat siellä".

        Pääsen vaeltamaan erämaassa, selkäpiitä kylmät väreet kulkee kun niin pelottaa jokainen pininkin rasahdus.
        Tämä on minun : Elämää Helsigissä vietetyn 30-vuoden jälkeen!!!!!

        Ihanaa Kevättä ja Äitien Päivää toivotan teille !

        Tervehdys täältä Pohjoisesta!

        Kyllä täällä myydään pääskysenpesiä kaupoissa.Huovasta on tehty ne.
        Hyvin on tykänneet Pääskyseet uusista asunnoista.Ei petolinnut voi
        rikkoa niitä.No tikat kyllä yrittävät reikää isontaa mutta on sen verran lujaa ainesta ja olen huomannut kun Pääskyset muuraavat siihen reijän suulle itse vähän lisää savesta.Suojautuvat kunnolla.Kai Pääskysetkin tarvii nykyaikaiset asunnot:))

        Minäkin kesäisin olen vanhassa kotitalossa kun olen kolme viikkoa hillareissulla.Siellä myös on kaikkia vanhoja kesäkukkia jotka on vuosia säilyneet siellä.aivan ihanan rauhallista on siellä.
        Minäkin aina yksin metsässä ja soilla kuljeksin.Ei siellä tarvi pelätä mitään.
        Siellä sielu lepää.Luonnossa näkee aina jotakin kiinnostavaa.

        Hyvää Kevättä ja Äitien Päivää!!


    • Luontova ihhaileva

      Ka, iltoo!

      Tännään on ollunna niin satumaanen päev, räntee on räpsinnä ja tuul on pyöritellynnä viime kesän lehtijä pitkin pihhoo. Ei oo nuo linnutkaa oekeen pysynnä oksilla, ne jotka on yrittännä on het pyörähtännä selekä alespäin.

      Myö emännän kans uateltiin hieroo piisiin tultaj kun ei oekeen tarenna ilikosillaan olla pirtissä, vaek olj villasukat jaloissa. Siinä halakoja sytytellessä tulla tupsaht savut pirttiin, mahto olla halot vielä senserran kosteita ettei mielellään ottanna tultaj kylykeesä. Myö pyörittelimmä piätä että eekait tämä pitännä savupittij olla. Niinpä löyty tuolta aatotallista hiukka kerosiinija, lorautettiin muutama tippa halakojen kylykeen. Hellassa tupsahti tuhkat ylös ja emäntä näätti ihan Etelämeren suarten tyttäreltä, aenovastaanj leij puuttu kaalasta.

      Sitte alako ulukopuolelta kuuluva ropinoo ja oksija lenteli jokapuolella, tuljpa kärrynrataski ales ryminällä. Myö ulos kahtomaa että mikä ukonilima nyt on liikkeellä. Eihä siinä muuta kunj harakka ryökälj olj teheny pesän piipun piälle ja pesätarvikkeet olj menny hukkaan. Ei onneks ollu vielj kerinnä muniva, suapi tehä pesäsä uuvelleenj. Siinä rytäkässä löyty emännän viime kesänä hukkoomat tekaritki. Myöky luultiinjotta ne olj saanareisulla puonna järveen. Pitihän sille uuvet hommata, näätti tuo suuvärkki olevan aena niin mutrussa ettei ilennä kahtoo.

      Eipä tässä tuon enempee tänä päevänj näkynnä nuita Luonnonj merkkijä. Vähä harmittoo kun sitä haekaroo niin innolla ootettiin ja oljkin harakka sen rattaan vallanna.

      • Metsien nainen

        Terveiset Kainuusta !
        Teeri se kukerteli eilen illalla puoli kymmenen aikaan ja tänä aamuna.
        Näin myöhään ne täällä Kainuussa.
        Orava ja kaksi kettua, lukematon määrä lintuja tuli tarkkailtua.
        Navetan räystään alla on västärakkipariskunnalla pesä.
        Pääskysiä ei näkynyt.

        Lumet ovat lähteneet kaikki. Ei ole näin aikaista kevättä,
        ollut seitsemään vuoteen ja lämpöä 15 astetta.


    • Luontova tarkkaelova

      Hyvvee iltoo ja hyvvee äetijenpäevee.

      Kaanis olj ilima ja emäntäkki hymmyilöö ku Nuantalin aarinko. Keitin sille uamukahvet, ettei kulukis suu mykkyrällä koko päevee.

      Siinhän tuo on hurahtanna muutamaj viikko luontova tarkkaallessa joutusasti. Harakka tek uuven pesän ja kyllä myö sitä aatettiin jonkun verran siinä karahkoijen kantamisessa ettei ihanj suvuttomaks jiä, oljhan se osittaen meijänkij syytä se pesänj tippaosj.

      Eihän sitä emänttee meinanna suaha millään puhtaaksj siitä nojesta. Ihan pit saana lämmittee ja kuurharjan ja tolun kans pit hankata. no, tuljhan siin desivijoentik samalla tehtyy.

      Harakalla meinoo jo munat kuoriutuva, jonkunlaet kitinöö sieltä katolta kuuluu, eivät ossoo vielj naaroo nuo untuvikot.

      Nii ja Huarapiäsky tek pessee tuon katonharajan alapuolellej olevalle orrelle. Nuo piäskyt ovat sitten mukavii. Yks piäsky tek pesäsä uluko-oven piälle. Suap ollaj varovaenen ettei oh kulukiessa tuu osumoa piälaelle. Laetomma sille viilipurkista vessan raatalankojen avulla roekkumaa. Vuan jos se ryökälj lentoon lähös sen rykösöö ohitte. Ei niillä oo minkäänlaesija tapojaj ja sihtijä.

      Tuolla rannassa kuuluuj Kuikkaki huutelevan. Mikähän lie ryökäleelläj hätänä kun pittee uikuttee tuolla laellaj.

      Pöllöhi onj liijelly tiällä usseempana iltanj. Mahtoo myyristähi tullaj pula tuollaj mennoo kun nappoo lennossa myyrän nokkaasa. Ketkä ne ensi talavena sitten syövätten omanjpuijen runkoja ja nurmikossa mylleevät jos myyrät loppuu tykkänää?

      Kohtaha tuo koevuhij on jo hiirenkorvallaj ja nurmikkohi alakoo vihantoo. Piäsöö emäntäj leikkoomaan nurmikkoo, mulla kun tahtoo nuo yrttipenkit mennä samontein, niin oon antanna emännällej kunnijatehtäväksj sen parturoennij.

      Oeshan tiällä paljohij tapahtunnaj, vuan riittänöö tuo tällä kertoo.

      Hyvvee äitijenpäevän iltoo.

      • aurinkoinen...

        Mukavaa luettavaa tänne kirjoiteltu:)
        Mä olin äitienpäivänä tuolla järven takana lintutornissa.Mukavaa oli seurailla Joutsenpariskuntaa ja Sorsia uiskenteli myös paljon.Järvi oli osaksi jäässä vielä.
        Pitkospuita pitkin menin mutta vähän oli vettä vielä joillakin kohdin.

        Tuossa juuri näin erikoisen linnun pihalla.Olin puhelimessä ystävän kanssa ja kuvailin hänelle sitä.Hän arveli että se olisi Sepelrastas.En ole ennen nähnyt sellaista.

        Kivvaa päivää!!


    • Tuli taas vietettyä leppoisa viikonloppu merellä. Sää oli aurinkoinen ja tuulikin lähes olematonta.

      Lintuja ei kovin paljon muuttanut meren yli mutta sentään vaikkapa pari suopöllöä, runsaasti punakuireja ja meriharakoita. Perhosia oli merelläkin jo lukuisia vaikka lämpötila saaressa jäi toistakymmentä astetta alemmas kuin rannassa. Samoin sammakon kutu kehittyi lammoikoissa, matalimmissa nuijapäät olivat jo kuoriutuneet. Naapurimökissä yöpyivät allien metsästäjät, aamuisesta paukkeesta päätellen pääsivät ainakin yrittämään.

      Paluumatka kotiin piti tehdä sitten Lappeenrannan kautta, siellä kun oli arohyyppä jota Suomessa ei ole tavattu kuin pari kertaa aiemmin, nyt ensi kertaa bongattavana.

    • tuttu joskin virtuaa

      Kerpsulle iloisesti moit! Huomasin et olit palannut takaisin hau-hau kerhoon! Mikä ettei, jokainen tavallaan :))

      Terveitä päiviä elämääsi ja samoilua luonnon helmassa.

      • ejk. kerbiili

        Nyt mulla meni ohi toi "hau-hau-kerho", mutta ei se mikään kumma ole mun tekosiksi :)!
        Erään hyvän ystiksen pihalla pyöri hiukan oudompi lintu, tunnistin sen het Sepelrastaaksi kuvausten perusteella. Paikka on hiukka etelässä aatellen linnun luontaista pesimäaluetta, mutta muuttoaika saa noikin linnut pysähtyyn välillä katselijan iloksi.
        Harmaahaikara pyörii tässä vähän väliä, mitähän sekin sit tietää, parein pitää "munat" kurissa, ettei ala kuoriutuun ylimääräisiä poikasia maisemiin??? :))


    • aurinkoinen..

      Mie kyllä haluaisin nähdä Haikaran kun en koskaan ole nähnyt livenä:)
      Tai no Korkeasaaressa oon penskana nähnyt.

      Laitan tähän tuon videon kun mun mielestä se oli ainakin hyvä.

      http://youtu.be/mQevL7lI3lc

    • valoisalla mielellä

      Taitaa Haikara olle Suomessa melko harvinainen. En tiedä onko Savolaiset niitä nähneet muuten kuin nyyttejä tuomassa. Innokkaastihan nuo kuulostavat ainakin Haikaroita odottavan noista kirjoituksista päätellen.

      Näin kerran ohi ajellessani Merimetson istumassa aika kaukana rannasta olevalla kivellä. Ihmettelin sitä kaverilleni ja arvelin sitten itsekin nähneeni harhoja, kunnes luin lehdestä että olivat sen toisetkin nähneet. Ihan oikeassa olin.

      Sepelrastas on aika isokokoinen, ei nyt ole vielä täälläpäin näkynyt. On ollut vaan Mustiksia, Punakylkirastaita ja Räksyjä. Laulurastaalla on hieno lauluaääni. Joskus kesäisin mökillä aikaisin herättyäni olen sitä kuunnellut.

    • siivekäs ;))

      moikka vaan kerpsutin ;)
      kyllä on upeeta .. aamusella kun silmänsä auki saa kahvikupin kanssa ulos....
      kukkasia tuijottaan ja jos vaikka olisi uudet taimet sieltä mullasta ylös pyrkineet...
      yllätys se minullekin oli kun ilves oli käynyt yöllä mylläämässä toisen pitkistä kukkapenkeistä...
      jotain sinne kätkenyt ja tassun jäljet oli ihan selvät...
      voi sitä lintujen sirkutusta...
      minä kylvin uusia siemeniä kottarainen tuijotti oksalla ja kun selkäni käänsin niin mokoma oli jo siellä penkissä nokkimassa ;)
      kyllä on kettuja susikin nähty ei pelota...
      karhu vois ehkä hiukan vaan olenhan siellä lapissa asuessani törmännyt niihinkin...
      pöntöissä muutamassa on kovin kuhertelu käynyt ..
      mutta ei nyt innostuta liikaa ....;)

    • Metsiennainen

      Terveisiä Kainuusta!
      Mielenkiintoinen keskusteluketju, mutta taitaa loppua.........

      Minun luontotarkkailuun ei kuulu mitään uutta .
      No jaaa, kun kylän pinnasa asustelen.
      Ja kun en tunne lintuja, ehkä västäräkin, talitiaisen,käpytikan ja teeren.

      Tässäpä minulle on lopuelämäksi opiskeltavaa, oppia tuntemaan lintuja.

      Toivon, että pääsen sinne "autiotaloon" luontoa tarkkailemaan ja oppimaan luonnosta enemmän.

      Mielenkiinnolla luen teidän tiedonatoja luonnon elämyksistä.

    • aurinkoinen...

      Huomenet kaikille!!

      Tulinä minäkin kertomaan luontouutisia tänne:)

      Nyt kova vesisade ja katselin pihalle lintuja.Räkättirastaita näkyi paljon mutta sitten yllätyksksi näin Keltavästäräkin.Ei ole moneen vuoteen näkynyt näillä
      korkeuksilla.Hain kamerankin mutta en ehtinyt kuvaa ottaa.

      Pari päivää aikaa pihalla kävi tervehtimässä Sinirinta.Tänä keväänä on kylä näkynyt monia harvinaisempia lintulajeja täällä.
      Yhtenä iltana kolme Sorsaa kuherteli jalkakäytävällä kun kävin lenkillä.

      Nyt kun vettä sataa niin Sotka taas lentää ja yrittää savupiippuun mennä.Saa nähdä koska se tipahtaa alas leivinuuniin:)
      Varpuspari on vallannut yhden Pääskysten pesistä:)

      Tällaisia luonnonihmeitä tällä kertaa:)

    • luontova tarkkaelova

      Päevee!

      Tännään näöttää nuo yläkerran vesjhanat aakasseet ihan kokokierteijjen verranj, kun tuota vettä viskoo ihan vähänj vällii. Ulos kun lähtöö niin ei uuven kuuron välissä kerkee alta poejes juosta suojaan, etteij ihan läpmäräksj kastu.

      Emännällä alako tehä mielj kalakeittova tässä muutama päevj sitte ja eiköhä myö nakattu verkot vetteen että jos joku niemenkiertäjä oes sattunna sitä kaatta uimaa verkkoloehin. Niitä uatellessa kokkeiltiin virvelöejä että jos vaekka saes noppeemmin kalakeittotarpeet kattilaan. Mie heitin oekeen olan takkoo uistinta järvelle jotta menis mahollisimman kaavasj. Ryökälj kun lokki olj sammoo kalloo sihtoomassa ja jäe koevestaan kiini siihen siimaan. Tulla räpelteljhän se kelatessa rannalle ja oljhan siina hommoo sen irrotamisessa kun nokki kourii koko aejan, vaekka minä koetin sille kaaniisti puhhuu ja raohotellaj. Piäshä se lopulta irti. Riäkäs ja lähti lentoon. Koettelj suaha osumoo lakkiin mutta saen väestettyy. Olj siinähi kiitos.
      Uamulla olj sitte muutama ahvenen körilsj että kahen hengen kalakeitto suatiinj

      Elämä tiällä on jatkunna entisenj malliin. Havukka meinas kytätä noeta harakanpoekija. Emäntä laetto valakosta vuatetta katonharjalle kepinnokkaan. Eihän siitä mittää tullu kun se harakka pelekäs sitä eikä uskaltanna tulla pesälleenj. Piti poes ottoo.

      Näkkyyvät nuo kirjosiepot ja leppälinnut ottelovan pönttöjen piältä. Suap nähä kumpi voettoo. Nuijen viime viikon helteijjen alussa heitin kenkäni poes ja laeton ne halakopinon piälle. Kun olj niin lämmin, eikä saettakaa ollu luvassa niin annon niijen tuulettuva pahemmista hijenj hajuistaj. Vuan eiköhän ollu västäräkki teheny pesäsä toesiin kenkäänj. Uon minä senverranj luonnonsuojelija että en ajanna sitä poes. Pittee katella muita kenkijä muutamiks viikokoiksj. Vuan olj ne kengät suojeltava tämmöseltäj satteeltaj.

      Liputtoohan sitä pit niijjen Leijonoijjen mitalljien kunnijaksj. Myö yöllä nostettiin lippu salakoon. Taes sattuva vahikossa lakana, vuan eihän sitä kukkaa pimmeellä nähny. Kiireesti poes otettiinj uamun valetessa.
      Oljhan ne kovat juhlat siellä mualkylissä niille sankriillej.

      Eipä tässä muuta tällä kertoo.

    • aurinkoinen..

      Mukavasti kertoilet :) Ei mitään kuivaa tekstiä ole.Hyvälle mielelle tuli tässä kun lueskeli:)
      Vai Västäräkki on kenkäsi pesäpaikakseen valinnut :)Ja eikös se joka vuosi samaan paikkaan pesi jos on löytynyt hyvä pesäpaikka?
      Minäkin eilen keitin omapyytämiä Ahvenia ja kyllä olikin hyviä.
      Mikähän Toi Havukkalintu on kun sitä pähkäilin? Onkohan se Haukka?

      Seuraillaan taas mitä luonnossa tapahtuu:)

    • luontova tarkkaelova

      Huomenta!

      Eikö tuo havukka oo yhtään tuttu tuosta Veikko Huovisen "Havukka-ahon ajattelista?" Yritin mukamas suomentoo jos tuo haakka tuntuu niin ouvolta linnulta. Vuan eikö tuo lie sama millä nimellä sitä puhuttelloo, jos siitä nimesä tuntoo.

      Tarkennettaan tuo havukka. Se olj nuoljhaakka, kirjakielellä nuolihaukka, jos sitte paremmin mänis jakeluun.

      Mitenpä se västäräkki sen pesäsä jalassa olovaan ronttoseen toesta kertoo tehnöö? En jätä aenaskaa ennee niijhen näkyville. Tekhän tuo kerran pesäsä seinässä olovaan ilimanvaito aokkoonki ja sen jäläkeen on tehny joka kesä siihen, kahestikki kesässä.

      Vuan noeta kirjosieppoja alakaa olla joka pöntössä ja tuohta näkkyyt kiskovan noesta koevuista. Pessääsäkö pehmustannoot tuohella.

    • aurinkoinen..

      Iltaa!!

      Kyllä tuli mieleen heti Havukka-ahon ajattelija:)Mutta ajattelin että se täytyy olla lintu ja kun olen nähnyt kun Haukka ilmastakin nappaa Pääskysen kiinni niin arvelin että tarkoitat Haukkaa.
      Kyllä se Västäräkki voi tehdä sen pesä niin omituisiin paikkoihin ettei arvaakkaan.
      Mun kotipaikalla teki traktoriin Västäräkki pesän ja siinä olikin miettimistä että mitä tekisi kun kuitenkin traktoria olisi tarvinnut kesällä:)

      Mä näin tänään erikoisen linnun.Yritin kiikarilla sitä katsoa mutta en vielä ainakaan ole saanut selville mikä lintu se oli.
      Täällä satoi aamulla lunta mutta kyllä on luvannut lämpenevää tännekkin.

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      29
      2055
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      170
      1487
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1455
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      108
      1189
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1159
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      894
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      870
    8. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      765
    9. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      277
      724
    10. Oletko mustasukkainen luonne?

      Tai ylipäätään millaisia tunteita herättää, jos kaivattuasi liehittelee joku muu tai hän deittailee jonkun muun kanssa?
      Ikävä
      80
      695
    Aihe