Ankkurit ja katsastus

Ankkuroitsija

Terve!

En osaa ihan tulkita katsastusohjeita. Tietty, ei niitä kuulu lukea kuin piru raamattua, en sitä tarkoita. Ihan mielenkiinnosta selvittelen tätä epäselvyyttä.

Eli 2. luokkaan katsastaessa vaaditaan 2 kpl ankkureita. Pitääkö kummankin ankkurin olla 'normaalipainoisia' vai voiko toinen olla kevytankkuri? Samassa kappaleessa kuitenkin puhutaan kevytankkureista, mutta missään ei mainita niitä.

Eli, jos veneeni vaatii 14kg ankkurin, ja haluan sen kakkosluokkaan katsastaa tarviiko minulla olla 2 kertaa 14kilon ankkuri vai voiko toinen olla kevytankkuri?

Tämä kohtahan löytyy siis sivulta 47 kohdasta 4.2. Katsastusohjeet löytyvät netistä esimerkiksi: http://www.svel.fi/katsastus/images/Kasikirja_2010.pdf

20

521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ()YGG

      Miksi haluat kakkosluokkaan? Kolmosluokallakin pärjää.

      • Purjehdusalue ratkai

        Tosi tyhmä vastakysymys! Kaverin eksvaimo teki samanlaisia ja sai lopulta lähteä. Mielestäni kymmenen vuotta liian myöhään.


      • 549670
        Purjehdusalue ratkai kirjoitti:

        Tosi tyhmä vastakysymys! Kaverin eksvaimo teki samanlaisia ja sai lopulta lähteä. Mielestäni kymmenen vuotta liian myöhään.

        Tosi agressiivinen vastaus, ei ihme, ettei tollaiset osaa ostaa uutta ankkuria, jos ankkuri jää jumiin johonkin. Kahvitaukoankkurien kanssa touhuminen on minusta pelleilyä.


      • törppö kyssä

        Kolmosluokka riittää rantoja koluaville. Isommille vesille ja parempiin kilpailuhin isompi katsastus.


      • pölöt
        törppö kyssä kirjoitti:

        Kolmosluokka riittää rantoja koluaville. Isommille vesille ja parempiin kilpailuhin isompi katsastus.

        Ollaan sitä niin avomerta taas, ettei kolmosluokalla uskalleta avomerelle lähteä.


      • täh?
        pölöt kirjoitti:

        Ollaan sitä niin avomerta taas, ettei kolmosluokalla uskalleta avomerelle lähteä.

        Uskalluksestako se onkin kiinni?


      • dffdfdasds
        Purjehdusalue ratkai kirjoitti:

        Tosi tyhmä vastakysymys! Kaverin eksvaimo teki samanlaisia ja sai lopulta lähteä. Mielestäni kymmenen vuotta liian myöhään.

        Ei ollenkaan tyhmä vastakysymys, sillä aloittajahan haki selvästi vastausta kysymykseen "miten täyttää katsastusvaatimusten kirjain". Jostain syystä hänelle siis oli tässä kohtaa tärkeää nimenomaan se luokka vaatimuksineen, ei veneen varustelu sinänsä. Ja silloin on perusteltua kysyä, miksi kakkoseen? Kolmonen riittää loistavasti Itämerelle.

        Itse kysymykseen on jo vastattu aika kattavasti. Oman veneeni ankkurit ovat katsastusvaatimuksia kevyemmät sillä perusteella, että ankkurivalmistajan suositus on kevyempi. Lisäksi molemmissa ankkureissa on muutama metri kettinkiä, jota katsastuksessa ei vaadita.


    • kaupunkilaisjärki

      Ankkurien on hyvä olla "kunnossa"ja kettinkiä riittävästi välissä, jos peräsinvaurio ja tuuli työntää kohti matalikkoa!

      • purjehdusjärki

      • kunnonankkuri ja ket
        purjehdusjärki kirjoitti:

        Peräsinvaurioon auttaa, jos osaa trimmata purjeet siten, että vene menee suoraan ja käsittääkseni 14 kg ankkurin vaativassa veneessä on yleensä apukonekin. Myöskin eu säädökset ehdottavat melaa, jolla voi ohjata.

        http://portal.fma.fi/sivu/www/veneily/rakenne_varusteet/varusteet

        ei se vene mene suoraan ilman peräsintä, vaikka kuinka trimmaisi purjeita!
        eikä melalla ohjata venettä myrskyssä ilman peräsintä ja matalikko lähestyy, vitun idiootti!!


      • IJIHGHYGT
        kunnonankkuri ja ket kirjoitti:

        ei se vene mene suoraan ilman peräsintä, vaikka kuinka trimmaisi purjeita!
        eikä melalla ohjata venettä myrskyssä ilman peräsintä ja matalikko lähestyy, vitun idiootti!!

        Olet itse idiootti, koska et osaa ohjata purkkaria ilman peräsintä ja nimittelet toisia netissä.


      • ansion mukaan
        IJIHGHYGT kirjoitti:

        Olet itse idiootti, koska et osaa ohjata purkkaria ilman peräsintä ja nimittelet toisia netissä.

        Ja joku v****n idi****ti pystyy niputtamaan balanssin ja ankkurin koon yhteen. Hänellä on varmaan yleisemminkin tapana heitellä ankkuri jorpakkoon kesken purjehduksen. Luultavasti siihen riittää huonompikin, koska kuitenkin heittäisi sen ilman köyttä.

        Jos pitää ankkuroida välttääkseen matalikolle joutumisen, on yleensä purjeet menetetty, muutenhan ei vaaraa olisi. Paljon, siis todella paljon todennäköisimmin ollaan jo ennestään ankkurissa ja ukkospuuska tai muu vastaava ilmiö painaa kovaa odottamattomasta suunnasta.

        Ja vielä... peräsinvauriokin usein tarkoittaa akselin vääntymistä ja peräsimen jumittumista vinoon. Sitä et purjein ohjaamalla korjaa.


    • Joakim_

      Kevytankkurilla tarkoitetaan "modernia" painoonsa nähden selkeästi paremmin pitäviä ankkureita kuten Bruce ja levyankkuri. Niille sallitaan 60% paino "perusankkurista", jollaisia ovat mm. naara- ja tukkiankkuri. Molemmat saavat siis olla tuollaisia ja käytännössä vara-ankkurin ei tarvitse pilkulleen noudattaa painokaavaa. Mulla esimerkiksi on 7,5 ja 10 kg Brucet kaavan antaessa 13,9 kg eli kevytankkurille 8,3 kg. Käytännössä olen aina käyttänyt tuota 7,5 kg ankkuria (aito Bruce) 5 m kettingillä ilman minkäänlaisia pito-ongelmia.

    • vanhan mielipide

      Katsastusmääräyksiä pitäisin lähinnä suuntaa antavina minimivaatimuksina. Ankkurit kannattaa hankkia purjehdusreviirin ja omien käyttötarpeiden mukaan.

      Kevytankkureita ovat CQR, Delta, Rocna Bruce, Danforth ym (kuten Joakim jo totesi). Perinteinen ohje minimipainoksi on veneen pituus metreinä x 1.5 kg. Jos tarkoitus on tehdä pitkiä matkapurjehduksia, suosittelisin selvästi järeämpää pääankkuria (ns. myrskyankkuria). Omassa 10m veneessä pääankkuri on 20kg 75m 10-mm ketjua (ankkurivinssi keulassa). Itämeren alueella riittää 30 m ketjun pituus, mutta aika hyvin pärjää myös ketjun ja köyden yhdistelmällä (esim. 5m ketjua 50-60m köyttä).
      Kakkosankkuri, jonka käyttö on pääasiassa peräankkurointi saaristossa, saa olla kevyempi. Sen ei tarvitse sietää sellaisia vetosuunnan muutoksia kuin keula-ankkurin. Siksi peräankkuriksi käy jopa levyankkuri (Fortress tai Danforth), mutta halpa Bruce-kopio on kelvollinen. Itselläni oli eräässä aikaisemmassa veneessäni Fortress, joka oli erinomainen. Harmi, että Fortress on kallis hankkia!

      Jos pääankkuriksi haluaa valita perinteisen tukkiankkurin, sen pitäisi olla kaksi kertaa painavampi kuin kevytankkuriksi suositeltu paino. Painava tukkiankkuri on eduksi, jos meren pohjassa on paksu leväkasvusto tai pohja on kivikkoinen.

    • Not-real

      Heips.
      Katsastussääntöjen mukaan luokkaan 2 vaaditaan kaksi ankkuria.
      Käsikirjasta löytyy kaava ankkuripainon mitoitukseen...
      Kevytankkuri ei ole mikään varalaite vaan kevyempi versio alkuperäiseen
      laskentakaavaan nähden. Niitä voi ola sitten hankittuna 1 tai 2, ihan tarpeen tai esim. kats.vaatimuksien mukaan.
      Niitä laskentakaavan mukaisia "painavempia" ankkureita ei tarvitse veneestä löytyä...

      • Real life!

        Laskentakaava oli kevytankkurille!
        Painavampia ankkureita ei tietenkään "tarvitse veneestä löytyä". Mutta mietipä asiaa uudelleen! Tarvitsetko sinä ankkureita vain katsastusta varten? Oletko koskaan herännyt ankkurin rekaamiseen ja siitä johtuviin vaaratilanteisiin?


      • Not-real
        Real life! kirjoitti:

        Laskentakaava oli kevytankkurille!
        Painavampia ankkureita ei tietenkään "tarvitse veneestä löytyä". Mutta mietipä asiaa uudelleen! Tarvitsetko sinä ankkureita vain katsastusta varten? Oletko koskaan herännyt ankkurin rekaamiseen ja siitä johtuviin vaaratilanteisiin?

        Real life: Laskentakaava katsastajan käsikirjassa on siis nom. ankkurille...
        Kevytakkurin luokkaan määritetyille ankkurimalleille voi käyttää 40% pienempää painoluokkaa.
        Mitään miettimistä tässä ei ole, Vastasin vain aiheen aloittajan alkuperäiseen kysymykseen katsastusohjeiden tulkinnasta.
        Se, haluaako veneilija turvautua katsastussääntöjä "paremmin" on henkilökohtainen makuasia, tämä tieto ei kuitenkaan sisältynyt alkuperäiseen kysymykseen...
        Ei kaikkia itsestäänselvyyksiä välttämättä tarvitsisi tänne hoilottaa...


      • takaisin asiaan!
        Not-real kirjoitti:

        Real life: Laskentakaava katsastajan käsikirjassa on siis nom. ankkurille...
        Kevytakkurin luokkaan määritetyille ankkurimalleille voi käyttää 40% pienempää painoluokkaa.
        Mitään miettimistä tässä ei ole, Vastasin vain aiheen aloittajan alkuperäiseen kysymykseen katsastusohjeiden tulkinnasta.
        Se, haluaako veneilija turvautua katsastussääntöjä "paremmin" on henkilökohtainen makuasia, tämä tieto ei kuitenkaan sisältynyt alkuperäiseen kysymykseen...
        Ei kaikkia itsestäänselvyyksiä välttämättä tarvitsisi tänne hoilottaa...

        Sekoilua? Aikaisemmassa viestissä oli esitetty kevytankkurin painon kaava: ankkurin paino = veneen pituus metreinä x 1.5kg. Sinä et viitannutkaan viestissäsi siihen, vaan katsastajan käsikirjaan. Muitakin kaavoja toki on, yleensä mutkikkaita.

        Kannattaa joka tapauksessa myös katsoa ankkurin valmistajan suosituksia. Niissä on suuria eroja riippuen kevytankkurin tyypistä. Katsopa esim. Rocna, CQR ja Fortress! Matkapurteen kannattaa yleensä valita "pykälää" painavampi ankkuri kuin katsastusohjeissa tai taulukoissa suositellaan. Kotivesillä toki pärjää kevyemmälläkin varustuksella.

        Kaikki asiat eivät ole jokaiselle foorumin lukijalle yhtä itsestäänselviä kuin sinulle!


    • =IO)KJ)#

      Helpointa on, jos järjestää veneen käytön siten, ettei tarvitse katsastaa purjevenettä. Tavoitetta auttaa yksityiset satamapalvelut ja Yachtpool.

    • TyrnimarjaGe

      Helpointa on kulkea sellaisiin satamiin, joissa ei tarvitse nähdä vaivaa ankkuroinnin suhteen. Silloin on ihan sama millaisia nämä mukana kannettavat rautakasat ovat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2224
    2. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      922
    3. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      904
    4. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      23
      874
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      863
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      51
      821
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      117
      816
    8. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    9. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      743
    10. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      733
    Aihe