Palsta ja sen ristiriitaisuus jäikin pyörimään mielessäni.
J.o.k.u. kirjoitti toisessa aloittamassani ketjussa näin:
"ja narsistit pohtisivat itsekin tunne-elämänsä puutteita"
Ja, mitenhän tämä sitten onnistuu, jos narsisteilla ei ole edes kosketusta omiin tunteisiinsa?
Eivät he tiedä, että jotain puuttuu, ja jos aavistavatkin sen jollain tasolla, miten heidän pitäisi pystyä pohtimaan ja puhumaan tästä puuttuvasta osasta varsinkin, kun se on se heidän ongelmiensa ja narsismin ydin, jonka he ovat painaneet alitajuntaan juuri siksi, ettei heidän tarvitsisi tätä miettiä!
Sama, kuin pyytäisit jotain mätkimään itseään nuijalla päähän...Ilman käsiä."
Kuitenkin täällä tuossa ylhäällä lukee "Keskustele narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriösä"
Olen käsittänyt että nimenomaan narsistit kokevat tämän "omaksi" palstakseen mutta sitä en ymmärrä, miten narsistit itse voivat KESKUSTELLA narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, koska eivät itse edes tiedosta, mitä se oikeastaan on, mitä heiltä itseltään puuttuu????? Vai onko tosiaan niin että tämä on paikka, missä narsistit voivat toteuttaa omaa narsismiaan ilman että pystyvät asiasta keskustelemaan???
Mua jäi hämäämään...
157
332
Vastaukset
- j.o.k.u.
Voivat helposti puhua...Yleisellä tasolla. Omien tunteiden/ käytöksen tutkiminen saattaakin olla hieman haastavampaa...
"Vai onko tosiaan niin että tämä on paikka, missä narsistit voivat toteuttaa omaa narsismiaan ilman että pystyvät asiasta keskustelemaan??? "
Tarkoitatko, että narsistin pitäisi olla vähemmän narsisti, kirjoittaessaan tänne palstalle...Ja mitenköhän se onnistuu?
Missä on ristiriita? Meni ohi... - henna...
Ristiriita on siinä että jos ei itsekään miellä mistä narsismissa on kysymys niin mten voidaan olettaa että tällainen ihminen pystyy siitä keskustelemaan.
Yleisellä tasolla....siis mielestäsi NPH tietää ja ymmärtää, mitä NPH on mutta ei pysty näkemään sitä itsessään?
Jos narsisti ei pysty tuntemaan empatiaa, niin mistä hän esim. tietää mitä empatian puute merkitsee ihan oikeasti keskustellakseen edes yleisellä tasolla siitä?- j.o.k.u.
"Yleisellä tasolla....siis mielestäsi NPH tietää ja ymmärtää, mitä NPH on mutta ei pysty näkemään sitä itsessään?"
Kyllähän narsisti voi lukea narsistien tuntomerkkejä, vaikkapa netistä, siinä missä "normaalikin" ihminen. Sekään, että tietää olevansa narsistinen, vaikkapa käytökseensä perustuen, ei tarkoita välttämättä sitä, että nämä
piirteet itsessään tunnistaisi...
Itsekään en näe suurinta osaa narskujen ominaisuuksia itsessäni...
Käyttäydyin, puhun ja ajattelen silti kuten narsistit, joten kai minä sellainen sitten olen. ( ymmärrys tästä kasvoi pikkuhiljaa... )
Esimerkkinä, vaikka se, miten terapeuttinikin on kertonut minusta asioita, jotka sopisivat suoraan narsistin ominaisuuksiin, mutta itse en näitä piirteitä itsessäni näe...Täyttä hepreaa, joka sana.
Ja vaikea sitä kautta uskoakin...En kuitenkaan niin vainoharhaiseksi ala, että uskottelisin jokaisen terapeuttini valehtelevan. ( vaikka ensimmäinen ajatus aina onkin, että eihän nuo mistään tiedä. )
"Jos narsisti ei pysty tuntemaan empatiaa, niin mistä hän esim. tietää mitä empatian puute merkitsee ihan oikeasti keskustellakseen edes yleisellä tasolla siitä? "
Kerran kyseisestä aiheesta aloituksen teinkin, ja totesit, että käsitykseni empatiasta on outo...Vaikea sanoa onko, vai eikö ole.
Myönnän, että olen vähän asioista pihalla, mutta ei kai se tarkoita, ettei niistä saisi keskustella...
Joskus tulee kyllä tunne, kuin yrittäisit häätää narskut tältä palstalta, rajoittamalla mistä saa puhua, mistä ei. Vapaa maa. :) - jaakko.s.
Tuota on muitakin ja paljon luotettavampiakin tapoja testata kuin aloittaa ketju nimeltä "empatia" ja kysyä mitä se on. Vastaukset löytyvät googlella.
Täällä on aloituksia, jotka ovat jääneet lähes tyhjiksi syystä, että niistä keskusteluun olisi vaadittu empatiakykyä. jaakko.s. kirjoitti:
Tuota on muitakin ja paljon luotettavampiakin tapoja testata kuin aloittaa ketju nimeltä "empatia" ja kysyä mitä se on. Vastaukset löytyvät googlella.
Täällä on aloituksia, jotka ovat jääneet lähes tyhjiksi syystä, että niistä keskusteluun olisi vaadittu empatiakykyä.Voipi olla tai sitten ne on olleet sellaisia, että jokainen palstalla kirjoitteleva on tunnistanut ne provoiksi ja sivuuttanut sellaisina.
- voi taivas....
temppuilija kirjoitti:
Voipi olla tai sitten ne on olleet sellaisia, että jokainen palstalla kirjoitteleva on tunnistanut ne provoiksi ja sivuuttanut sellaisina.
Provoiksi? Kuka provoista puhui! Miksi haluat sivuuttaa asian provona?
- M.B.
voi taivas.... kirjoitti:
Provoiksi? Kuka provoista puhui! Miksi haluat sivuuttaa asian provona?
En oo ihan varma, mutta musta tuntuu siltä, että mun on ihan pakkomielteenomainen tarve sanoa: "Voi taivas!".
*Joo, kyllä mulla oli. Heti helpotti* - M.B.
temppuilija kirjoitti:
Hähä! :D
* helpotti *:DD
*nauru pidentää lisää*
- A
> Palsta ja sen ristiriitaisuus jäikin pyörimään mielessäni.
Viestien määrä on kohonnut valtavan suureksi muutaman kuukauden takaiseen verrattuna. Nykyisellään palstan seuraaminen on muuttunut epäkäytännölliseksi ja siihen kuluva aika on kovin suuri. En aio itse jatkaa palstalla ajankäytöllisesti samaan tapaan.
Osallistun mielelläni viime kuukausien vakinikkien väliseen tapaamiseen. Itse kukin tietää ja muistaa nimimerkkini paremmin tai huonommin. Joillakin nimimerkeillä kirjoitetut viestit ovat olleet minua itseäni paljonkin rakentavia. Lähestyisin mielelläni ihmisiä näiden takana. Mielessäni kuvittelen, että tapaamiseen osallistuisi esimerkiksi 3-5 ihmistä. Miltä tämä kuulostaa?Meikä kokee tällä hetkellä tämän palstalla notkumisen lähinnä ahdistavaksi. En ehkä ymmärrä ryhmädynamiikkaa tarpeeksi nähdäkseni tämän taakse.
Aika ajoin näitä purkauksia tulee - joku ilmestyy palstalle puhuen ehkä ihan asiaa mutta kovin hyökkäävään ja arvostelevaan sävyyn...osalla nousee karvat pystyyn ja osa lähtee mukaan silittämään siihen vastakarvaan.
Multinikkiperuskeskustelut jne alkavat mutta aina vain vihjailun ja ylemmyydentunteen tasolta.
Kaikki osapuolet arvostelevat toisiaan ja diagnosoivatkin ohimennessään mutta käyttätytyvät lopulta joka ikinen "samalla tavalla". Tällainen on varmaan jotenkin "tarpeellista" tällaisilla palstoilla mutta asioista keskustelun se kyllä nätisti syrjäyttää, hetkellisesti. Ehkä sekin sitten jollain tasolla tarpeen.
En tiedä.- metall-leidi
Jaa, jaa kuulostaa siltä kun vakikirjoittelijat haluaisivat ajaa palstalla vierailevat turistit pois.
Tämä on vapaa palsta ja tänne saa kuka tahansa kirjoittaa. Se mua rassaa kun harvoin kirjoitan niin henkii tällä palstalla sisäänlämpiävyys. On todella keskenkasvuista kiukutella palstan epäkäytännöllisyydestä kun ei nyt pieni piiri pyöri.
Ei huolta , senkus vaan youtube-linkityksiä, ketjun vierittelyjä, kamutuksia ja aloituksista asianviereen meneviä rönsyjä, asioiden lekkeriksi pistämistä, niin noi ovat palstan vakionarsujen hyväksi koettuja konsteja mitkä otetaan käyttöön.
Siinä saadaan väsytystaktiikalla ajettua satunnaiset turistit pois palstalta ja ah sitä sisäänlämpiävän kodikasta onnentunnetta kun voi taas kamutella ja heitellä yuotubelinkkejä. metall-leidi kirjoitti:
Jaa, jaa kuulostaa siltä kun vakikirjoittelijat haluaisivat ajaa palstalla vierailevat turistit pois.
Tämä on vapaa palsta ja tänne saa kuka tahansa kirjoittaa. Se mua rassaa kun harvoin kirjoitan niin henkii tällä palstalla sisäänlämpiävyys. On todella keskenkasvuista kiukutella palstan epäkäytännöllisyydestä kun ei nyt pieni piiri pyöri.
Ei huolta , senkus vaan youtube-linkityksiä, ketjun vierittelyjä, kamutuksia ja aloituksista asianviereen meneviä rönsyjä, asioiden lekkeriksi pistämistä, niin noi ovat palstan vakionarsujen hyväksi koettuja konsteja mitkä otetaan käyttöön.
Siinä saadaan väsytystaktiikalla ajettua satunnaiset turistit pois palstalta ja ah sitä sisäänlämpiävän kodikasta onnentunnetta kun voi taas kamutella ja heitellä yuotubelinkkejä."Jaa, jaa kuulostaa siltä kun vakikirjoittelijat haluaisivat ajaa palstalla vierailevat turistit pois"
Onko näin ? Ihan oikeasti jokainen, onko näin ? Mitä järkeä ?
Itse jouduin tullessani hyökkäyksen kohteeksi monelta osin mutta en välittänyt siitä. Kirjoittelin vain omiani niiden kanssa jotka keskustella halusi. Sitten olin yhtäkkiä syytettynä sisäpiiriläisyydestä ja multinikkeilystä ?
En tiedä, itse vain tulin ja kirjoitin. Välittämättä muusta. Sillain pääsee "sisäpiiriin" ? KÖ ? Onko näin ? Olenko "sisäpiiriläinen" ?
Ihan sama tekisi mieli sanoa mutta kait tästä on pare koettaa keskustella kun se tuntuu pilaavan koko palstan.- j.o.k.u.
metall-leidi kirjoitti:
Siinä saadaan väsytystaktiikalla ajettua satunnaiset turistit pois palstalta ja ah sitä sisäänlämpiävän kodikasta onnentunnetta kun voi taas kamutella ja heitellä yuotubelinkkejä.Outoa, miten joitain jaksaa ärsyttää se, jos ihmiset keskustelevat keskenään...
Miksi tästä pitää tuntea ulkopuolisuutta?
Kirjoittelen itse ainakin, mitä päähän tulee, enkä yritä sillä tavoin päästä mihinkään "sisäpiiriin"...Mitä hyötyä?
Jokainen voi heittäytyä mukaan youtube-linkittelyihin ja muihin, jos siltä tuntuu...Miksi tästä pitää olla niin katkera, sitä en ymmärrä...Hmm...
Keneltä se on pois? - jaakko.s.
lynett kirjoitti:
Meikä kokee tällä hetkellä tämän palstalla notkumisen lähinnä ahdistavaksi. En ehkä ymmärrä ryhmädynamiikkaa tarpeeksi nähdäkseni tämän taakse.
Aika ajoin näitä purkauksia tulee - joku ilmestyy palstalle puhuen ehkä ihan asiaa mutta kovin hyökkäävään ja arvostelevaan sävyyn...osalla nousee karvat pystyyn ja osa lähtee mukaan silittämään siihen vastakarvaan.
Multinikkiperuskeskustelut jne alkavat mutta aina vain vihjailun ja ylemmyydentunteen tasolta.
Kaikki osapuolet arvostelevat toisiaan ja diagnosoivatkin ohimennessään mutta käyttätytyvät lopulta joka ikinen "samalla tavalla". Tällainen on varmaan jotenkin "tarpeellista" tällaisilla palstoilla mutta asioista keskustelun se kyllä nätisti syrjäyttää, hetkellisesti. Ehkä sekin sitten jollain tasolla tarpeen.
En tiedä.Lynetti hei. Ei se noin mene. Kun tänne tulee joku uusi niin sitä tökitään ja nokitaan tuossa tasan niin kauan, että se sanoo mitä mieltä se on siitä kiusaamisesta - ja sehän sitten muka todistaakin, että syy oli siinä tulijassa. Suhun se ainakin on mennyt täydestä!
Noita karvoja voi opettaa pysymään aloillaan, ei niitä tarvitse joka paikassa esitellä. Pitää oppia sietämään muita ja eriävää mielipidettä. Narsisteille tuo on mission impossible, mutta muille ei pitäisi olla vaikeeta. - jaakko.s.
metall-leidi kirjoitti:
Siinä saadaan väsytystaktiikalla ajettua satunnaiset turistit pois palstalta ja ah sitä sisäänlämpiävän kodikasta onnentunnetta kun voi taas kamutella ja heitellä yuotubelinkkejä.HYVÄ METALL-LEIDI!
Lisää tämmösiä fiksuja leidejä tänne! Kompaan ihan kybällä sun kommenttii. - henna...
lynett kirjoitti:
"Jaa, jaa kuulostaa siltä kun vakikirjoittelijat haluaisivat ajaa palstalla vierailevat turistit pois"
Itse jouduin tullessani hyökkäyksen kohteeksi monelta osin mutta en välittänyt siitä. Kirjoittelin vain omiani niiden kanssa jotka keskustella halusi. Sitten olin yhtäkkiä syytettynä sisäpiiriläisyydestä ja multinikkeilystä ?
En tiedä, itse vain tulin ja kirjoitin. Välittämättä muusta. Sillain pääsee "sisäpiiriin" ? KÖ ? Onko näin ? Olenko "sisäpiiriläinen" ?
Ihan sama tekisi mieli sanoa mutta kait tästä on pare koettaa keskustella kun se tuntuu pilaavan koko palstan.No jos suoraan sanon niin minulla kyllä sisäpiiriys ja multinikkeys tulee valitettavasti mieleen siitä, jos uusi tulija samantien heti tultuaan alkaa kiihkästi kamuttamaan tiettyä porukkaa ja "vannomaan näille ikuista rakkauttaan", kehumaan YLISANOILLA (kehumisessa ei mitään pahaa) jonkun tietyn kirjoituksia. Epäilyksiä herättää myös se jos joku kertoo olevansa narsistin uhri niin tälle vastataan myötätuntoisen tuntuisesti ja jo seuraavassa hetkessä ollaan samaa mieltä narsisteja ylistävän nimimerkin kanssa.
henna... kirjoitti:
No jos suoraan sanon niin minulla kyllä sisäpiiriys ja multinikkeys tulee valitettavasti mieleen siitä, jos uusi tulija samantien heti tultuaan alkaa kiihkästi kamuttamaan tiettyä porukkaa ja "vannomaan näille ikuista rakkauttaan", kehumaan YLISANOILLA (kehumisessa ei mitään pahaa) jonkun tietyn kirjoituksia. Epäilyksiä herättää myös se jos joku kertoo olevansa narsistin uhri niin tälle vastataan myötätuntoisen tuntuisesti ja jo seuraavassa hetkessä ollaan samaa mieltä narsisteja ylistävän nimimerkin kanssa.
Henna... pitää muistaa, että tämä on ässäkakkosnelonen. Vaatii tietynlaista luonnetta, itsekuria, pitää omasta nikistään kiinni, vaikka kääntelisi näkökulmaa, katselisi asiaa eri puolilta, asettuisi sekä naristin, että uhrin asemaan. Leimaantumisen uhallakin, sillä niinhän tämä systeemi toimii, että stalkkarit kaivaa kaiken, mitä olet kirjoittanut ja jos muutat linjaa samalla nimimerkillä, saat kuulla siitä vanhasta linjasta vittuilua aina.
Pitää vain sopeutua.- vittuilija
temppuilija kirjoitti:
Henna... pitää muistaa, että tämä on ässäkakkosnelonen. Vaatii tietynlaista luonnetta, itsekuria, pitää omasta nikistään kiinni, vaikka kääntelisi näkökulmaa, katselisi asiaa eri puolilta, asettuisi sekä naristin, että uhrin asemaan. Leimaantumisen uhallakin, sillä niinhän tämä systeemi toimii, että stalkkarit kaivaa kaiken, mitä olet kirjoittanut ja jos muutat linjaa samalla nimimerkillä, saat kuulla siitä vanhasta linjasta vittuilua aina.
Pitää vain sopeutua.Sinäkin toivottelit jonkun (en muista kenet) takaisin yksinhuoltajapalstalle!
Stalkkeri.
Koska aioit aloittaa oman sopeutumisesi. Vai tarkoittaako tuo, että muiden pitää sopeutua sinun vittuiluihisi? (ilmeisesti) vittuilija kirjoitti:
Sinäkin toivottelit jonkun (en muista kenet) takaisin yksinhuoltajapalstalle!
Stalkkeri.
Koska aioit aloittaa oman sopeutumisesi. Vai tarkoittaako tuo, että muiden pitää sopeutua sinun vittuiluihisi? (ilmeisesti)Käytän tähän kohtaan "juuri nyt en muista" kortin. Oliko muuta?
- M.B.
jaakko.s. kirjoitti:
Lynetti hei. Ei se noin mene. Kun tänne tulee joku uusi niin sitä tökitään ja nokitaan tuossa tasan niin kauan, että se sanoo mitä mieltä se on siitä kiusaamisesta - ja sehän sitten muka todistaakin, että syy oli siinä tulijassa. Suhun se ainakin on mennyt täydestä!
Noita karvoja voi opettaa pysymään aloillaan, ei niitä tarvitse joka paikassa esitellä. Pitää oppia sietämään muita ja eriävää mielipidettä. Narsisteille tuo on mission impossible, mutta muille ei pitäisi olla vaikeeta.Niinkö? Onko juuri noin?
jaakko.s. kirjoitti:
Lynetti hei. Ei se noin mene. Kun tänne tulee joku uusi niin sitä tökitään ja nokitaan tuossa tasan niin kauan, että se sanoo mitä mieltä se on siitä kiusaamisesta - ja sehän sitten muka todistaakin, että syy oli siinä tulijassa. Suhun se ainakin on mennyt täydestä!
Noita karvoja voi opettaa pysymään aloillaan, ei niitä tarvitse joka paikassa esitellä. Pitää oppia sietämään muita ja eriävää mielipidettä. Narsisteille tuo on mission impossible, mutta muille ei pitäisi olla vaikeeta.Kävin jokin aika sitten lukemassa näitä ja sulla oli tässä vastauksessa kaksi yläpeukkua nyt ei yhtään. Lisäsin yhden yläpeukun koska vastauksesi on totuuden mukainen.
j.o.k.u. kirjoitti:
Outoa, miten joitain jaksaa ärsyttää se, jos ihmiset keskustelevat keskenään...
Miksi tästä pitää tuntea ulkopuolisuutta?
Kirjoittelen itse ainakin, mitä päähän tulee, enkä yritä sillä tavoin päästä mihinkään "sisäpiiriin"...Mitä hyötyä?
Jokainen voi heittäytyä mukaan youtube-linkittelyihin ja muihin, jos siltä tuntuu...Miksi tästä pitää olla niin katkera, sitä en ymmärrä...Hmm...
Keneltä se on pois?Tuskin se ketään ärsyttää vaan se että jotkut nimeävät itsensä sisäpiiriksi ja sen nojalla tekevät mitä tahtovat. Pääasiassa kiusaavat sillä muita.
Silloin sen pitääkin ärsyttää kun ihminen kohtaa epäoikeudenmukaista käytöstä ja kohtelua.MerjaLinnea kirjoitti:
Tuskin se ketään ärsyttää vaan se että jotkut nimeävät itsensä sisäpiiriksi ja sen nojalla tekevät mitä tahtovat. Pääasiassa kiusaavat sillä muita.
Silloin sen pitääkin ärsyttää kun ihminen kohtaa epäoikeudenmukaista käytöstä ja kohtelua.Kukaan tai mikään valta ei voi estää sinua krijoittelemasta tänne. Anna palaa vaan. Vapaa maa, vapaa kommenttialue.
temppuilija kirjoitti:
Kukaan tai mikään valta ei voi estää sinua krijoittelemasta tänne. Anna palaa vaan. Vapaa maa, vapaa kommenttialue.
Mikäs näiden tarkoitus olikaan?
- M.B.
MerjaLinnea kirjoitti:
Tuskin se ketään ärsyttää vaan se että jotkut nimeävät itsensä sisäpiiriksi ja sen nojalla tekevät mitä tahtovat. Pääasiassa kiusaavat sillä muita.
Silloin sen pitääkin ärsyttää kun ihminen kohtaa epäoikeudenmukaista käytöstä ja kohtelua.Yleensä itseään ei nimetä sisäpiiriksi, vaan sisäpiirinimitys lankeaa joltakin, joka tuntee itsensä jostakin ulkopuoliseksi?? Ja pistäpä mullekin pari peukkua, koska tämä on ihan asiaa.
- jaakko.s.
M.B. kirjoitti:
Yleensä itseään ei nimetä sisäpiiriksi, vaan sisäpiirinimitys lankeaa joltakin, joka tuntee itsensä jostakin ulkopuoliseksi?? Ja pistäpä mullekin pari peukkua, koska tämä on ihan asiaa.
Yleensä ehkä, mutta ei täällä. Täällä kusipäät nimesivät itse itsensä sisäpiiriksi. Luonnollista - palstan aihe huomioiden. Sitä ei takuulla olisi kukaan muu tehnyt.
- M.B.
jaakko.s. kirjoitti:
Yleensä ehkä, mutta ei täällä. Täällä kusipäät nimesivät itse itsensä sisäpiiriksi. Luonnollista - palstan aihe huomioiden. Sitä ei takuulla olisi kukaan muu tehnyt.
En ymmärrä?? Ja ei ollut kyse mistään väärin ymmärretystä, ts. ei kaikkiin uppoavasta - huumoristakaan??
Itse olen ainakin huomannut, että minun huumorinkukkaset eivät puhkea ihan kaikille.. Mitä en tosin kyllä odotakaan, joten ei ole pettymys..
*mietiskelee* lynett kirjoitti:
"Jaa, jaa kuulostaa siltä kun vakikirjoittelijat haluaisivat ajaa palstalla vierailevat turistit pois"
Ihan sama tekisi mieli sanoa mutta kait tästä on pare koettaa keskustella kun se tuntuu pilaavan koko palstan.Lynett
"En tiedä, itse vain tulin ja kirjoitin. Välittämättä muusta. Sillain pääsee "sisäpiiriin" ? KÖ ? Onko näin ? Olenko "sisäpiiriläinen" ?"
Olet sisäpiiriläinen kyllä. :)
Uusi tulokas yhdellä kommentilla ei ole heti sisäpiirissä. Kun enempi kirjoittaa, ja nimmari tulee tutuksi muille, on automaattisesti sisäpiirissä. Henna on niin tunnettu että voi olla pitkään 'ulkopiirissä' ja astua yhdellä kommentilla takaisin sisäpiiriin.
Sisäpiiri on ajatusmalli, mielikuva, ei ylennys eikä arvonimi. Sisäpiiriläisellä on sanoistaan suurempi vastuu kuin tuntemattomalla nikin vaihtajalla. Sisäpiirissä voi joutua kiusatuksi koska on enempi maalitauluna kuin satunnainen vierailija.
Sisäpiirin keskipisteessä on narsismi-puu. ;)- jaakko.s.
M.B. kirjoitti:
En ymmärrä?? Ja ei ollut kyse mistään väärin ymmärretystä, ts. ei kaikkiin uppoavasta - huumoristakaan??
Itse olen ainakin huomannut, että minun huumorinkukkaset eivät puhkea ihan kaikille.. Mitä en tosin kyllä odotakaan, joten ei ole pettymys..
*mietiskelee*Näyttää, että tiedät vähän turhan paljon ollaksesi paljon "uudempi" palstalla kuin minä. Sinut saa ansaan niin helpolla. Joo mä toedän, se kysymysmerkki todistaa, ette sä tiennyt...(vittu mikä koppelo)
Huumorillahan sinä aina selität. Tai sarkasmilla.
Pirusti sua asia kuitenkin riepoo, ollakses täysin ulkopuolinen! yxex kirjoitti:
Lynett
"En tiedä, itse vain tulin ja kirjoitin. Välittämättä muusta. Sillain pääsee "sisäpiiriin" ? KÖ ? Onko näin ? Olenko "sisäpiiriläinen" ?"
Olet sisäpiiriläinen kyllä. :)
Uusi tulokas yhdellä kommentilla ei ole heti sisäpiirissä. Kun enempi kirjoittaa, ja nimmari tulee tutuksi muille, on automaattisesti sisäpiirissä. Henna on niin tunnettu että voi olla pitkään 'ulkopiirissä' ja astua yhdellä kommentilla takaisin sisäpiiriin.
Sisäpiiri on ajatusmalli, mielikuva, ei ylennys eikä arvonimi. Sisäpiiriläisellä on sanoistaan suurempi vastuu kuin tuntemattomalla nikin vaihtajalla. Sisäpiirissä voi joutua kiusatuksi koska on enempi maalitauluna kuin satunnainen vierailija.
Sisäpiirin keskipisteessä on narsismi-puu. ;)Jatkoa..
Sisäpiirissä voi saada kavereiden kunnioituksen ja arvostuksen. Vastavuoroinen rakentava keskustelu on hyvä tie. :)jaakko.s. kirjoitti:
Näyttää, että tiedät vähän turhan paljon ollaksesi paljon "uudempi" palstalla kuin minä. Sinut saa ansaan niin helpolla. Joo mä toedän, se kysymysmerkki todistaa, ette sä tiennyt...(vittu mikä koppelo)
Pirusti sua asia kuitenkin riepoo, ollakses täysin ulkopuolinen!Olet sisäpiirissä jaakko.s.
Sun saama arvostus riippuu täysin omasta käytöksestäsi ;)- jaakko.s.
yxex kirjoitti:
Olet sisäpiirissä jaakko.s.
Sun saama arvostus riippuu täysin omasta käytöksestäsi ;)Vitut olen . Mä en liity mihinkään narsujen kutomakerhoon. Niin huonosti mulla ei vielä asiat ole.
Ilmaisen itsenäisesti itseäni nyt ja aina. Sopii se sulle koinsyömäyöpaita tai ei. yxex kirjoitti:
Jatkoa..
Sisäpiirissä voi saada kavereiden kunnioituksen ja arvostuksen. Vastavuoroinen rakentava keskustelu on hyvä tie. :)Täällä sisäpiirin määrittelee todellakin se kirjoitteleeko vai ei. Jos ei kirjoita, jää ulos automaattisesti. Jos kirjoittaa ... hei tää on avoin kommenttialue, jonne kuka vaan voi kirjoitella mitä vaan topikin alle sopivaa tai edes vähän sinne päin ... no.. ihan sama... kuka välittää.
jaakko.s. kirjoitti:
Vitut olen . Mä en liity mihinkään narsujen kutomakerhoon. Niin huonosti mulla ei vielä asiat ole.
Ilmaisen itsenäisesti itseäni nyt ja aina. Sopii se sulle koinsyömäyöpaita tai ei.Ha-hah :)
Sopiihan se. Sä teet tasan niin kuin sä teet.temppuilija kirjoitti:
42
Komenttisi oli outo koska minulla ei aikomustakaan jättää tätä palstaa.
79- M.B.
jaakko.s. kirjoitti:
Näyttää, että tiedät vähän turhan paljon ollaksesi paljon "uudempi" palstalla kuin minä. Sinut saa ansaan niin helpolla. Joo mä toedän, se kysymysmerkki todistaa, ette sä tiennyt...(vittu mikä koppelo)
Pirusti sua asia kuitenkin riepoo, ollakses täysin ulkopuolinen!"Näyttää, että tiedät vähän turhan paljon ollaksesi paljon "uudempi" palstalla kuin minä. Sinut saa ansaan niin helpolla."
Omaan luomaasi Narskuansaan, vai mihin ansaan?
Vaikutat siltä, kuin et hyväksyisi huumoria tai sarkasmia.
"Pirusti sua asia kuitenkin riepoo, ollakses täysin ulkopuolinen!"
Ollakseni millä tavalla ulkopuolinen ja mikä minua riepoo mielestäsi ja miksi?
Kai minäkin saan tällä palstalla vastata ihan siihen kohtaan mihin mulla huvittaa, siitä syystä mikä on minun? Enkö saa käyttää kysymysmerkkejä, ilman että se tarkoittaa juuri sinulle jotakin erityistä, jonka merkityksen sinä tunnut tietävän, mutta et kerro? Etkö pidä kysymyksistä?
Itse en käytä muista kirjoittajista sanaa:kusipää. Ihmettelen kyllä itsekin, että miksi en.... Näyttäisi olevan jotenkin suositeltavaa tai jotain. yxex kirjoitti:
Jatkoa..
Sisäpiirissä voi saada kavereiden kunnioituksen ja arvostuksen. Vastavuoroinen rakentava keskustelu on hyvä tie. :)Koska tämä vastavuoroinen ja rakentava keskustelu alkaa tällä palstalla?
Toistaiseksi en ole nähnyt mitään muuta kuin kauheeta riitelyä.
Kunnioitus ja arvostus on kaikkien oikeus mielipiteestä riippumatta. Lähtökohtaisesti ihmisen tulee kunnioittaa toisen olemista. Siihen ei mitään sisäpiirejä tarvita. Sisäpiiri on asia joka jo nimenä kertoo että on olemassa myös ulkopuoli ja ulkopuolisia.
Vai oletko eri mieltä?M.B. kirjoitti:
"Näyttää, että tiedät vähän turhan paljon ollaksesi paljon "uudempi" palstalla kuin minä. Sinut saa ansaan niin helpolla."
Omaan luomaasi Narskuansaan, vai mihin ansaan?
Vaikutat siltä, kuin et hyväksyisi huumoria tai sarkasmia.
"Pirusti sua asia kuitenkin riepoo, ollakses täysin ulkopuolinen!"
Ollakseni millä tavalla ulkopuolinen ja mikä minua riepoo mielestäsi ja miksi?
Kai minäkin saan tällä palstalla vastata ihan siihen kohtaan mihin mulla huvittaa, siitä syystä mikä on minun? Enkö saa käyttää kysymysmerkkejä, ilman että se tarkoittaa juuri sinulle jotakin erityistä, jonka merkityksen sinä tunnut tietävän, mutta et kerro? Etkö pidä kysymyksistä?
Itse en käytä muista kirjoittajista sanaa:kusipää. Ihmettelen kyllä itsekin, että miksi en.... Näyttäisi olevan jotenkin suositeltavaa tai jotain.Ota ensi kerralla 2 kymppiä.
Paraskin puhuja. Sarkasmikin on sarkasmia vain silloin kun sinä niin sanot. Kaikki muiden kirjoittama sarkasmi ja huumori ei sitä ole vaan se on huonoa käytöstä jota sinä tietysti olet etuoikeutettu ruotimaan.- M.B.
MerjaLinnea kirjoitti:
Ota ensi kerralla 2 kymppiä.
Paraskin puhuja. Sarkasmikin on sarkasmia vain silloin kun sinä niin sanot. Kaikki muiden kirjoittama sarkasmi ja huumori ei sitä ole vaan se on huonoa käytöstä jota sinä tietysti olet etuoikeutettu ruotimaan.Tai sitten sinä itse syytät minua jostakin, jota et itsessäsi suostu näkemään.
Sarkasmi on sarkasmia, silloin kun se on sarkasmia. Itsehän sinä ja jaakko.s. tunnutte vain ruotivan mitä kaikkea muut ovat ja kuinka huonosti muut käyttäytyvät ja sinulla erityisesti on siihen sekä oikeus että taito, koska olet kunnioitettavat viisi vuotta toiminut S24:lla sheriffinä.
Mutta edelleen hienoa, että oma häpeän tunteesi toimii juuri oikeassa kohdassa, eli ketjussa, jossa sekä toit esille oman ylimielisyytesi muita kohtaan että oman aikuismaisen käytöksesi mitä tulee keskustelun käymiseen.
Sinä ja SINUN hovi ilmeisesti ovat ainoita oikeita määrittelemään, miten keskustelua narsismista tulisi käydä, millä sanoilla sen tulisi tapahtua ja eriyisesti se, että kenen johdolla tällä palstalla sen olisi suotava tapahtua.
Oletko varma, että viisi vuotta ei kasvattanut sinussa näennäisen kovuuden tarvetta?? Sinulta on muistaakseni kysytty aiheesta ennenkin. Ai niin, se oli ketjussa, jonka poistatit!!
Saavutitko sen mitä lähdit hakemaan, vai onko vielä lisää odotettavissa? Kaiken itseensä ottavalta enstiseltä sheriffiltä, joka on aikuinen?
*tutille terveisiä* M.B. kirjoitti:
Tai sitten sinä itse syytät minua jostakin, jota et itsessäsi suostu näkemään.
Sarkasmi on sarkasmia, silloin kun se on sarkasmia. Itsehän sinä ja jaakko.s. tunnutte vain ruotivan mitä kaikkea muut ovat ja kuinka huonosti muut käyttäytyvät ja sinulla erityisesti on siihen sekä oikeus että taito, koska olet kunnioitettavat viisi vuotta toiminut S24:lla sheriffinä.
Mutta edelleen hienoa, että oma häpeän tunteesi toimii juuri oikeassa kohdassa, eli ketjussa, jossa sekä toit esille oman ylimielisyytesi muita kohtaan että oman aikuismaisen käytöksesi mitä tulee keskustelun käymiseen.
Sinä ja SINUN hovi ilmeisesti ovat ainoita oikeita määrittelemään, miten keskustelua narsismista tulisi käydä, millä sanoilla sen tulisi tapahtua ja eriyisesti se, että kenen johdolla tällä palstalla sen olisi suotava tapahtua.
Oletko varma, että viisi vuotta ei kasvattanut sinussa näennäisen kovuuden tarvetta?? Sinulta on muistaakseni kysytty aiheesta ennenkin. Ai niin, se oli ketjussa, jonka poistatit!!
Saavutitko sen mitä lähdit hakemaan, vai onko vielä lisää odotettavissa? Kaiken itseensä ottavalta enstiseltä sheriffiltä, joka on aikuinen?
*tutille terveisiä*Sinähän nämä tiedät. Kuten aina ennenkin.
- M.B.
MerjaLinnea kirjoitti:
Sinähän nämä tiedät. Kuten aina ennenkin.
Vanha veto.. Katsokaa kaikki, mä sanon nyt tän kommentin tähän, eli mä en ainakaan oo narsisti..
Mutta aipas niin, minähän olin syndroomassani sairas, eli en edes ymmärrä luettua.
Joten tavutan itselleni tuon, mitä laitoit: Si-nä-hän nä-mä tie-dät. Ku-ten ai-na en-nen-kin.
Heti helpotti tällaista aspergeria kuin minä, tuon kommenttisi avautuminen ja herää vain vastakysymys. Jota en edes kysy. jaakko.s. kirjoitti:
Noita karvoja voi opettaa pysymään aloillaan, ei niitä tarvitse joka paikassa esitellä. Pitää oppia sietämään muita ja eriävää mielipidettä. Narsisteille tuo on mission impossible, mutta muille ei pitäisi olla vaikeeta." ja sehän sitten muka todistaakin, että syy oli siinä tulijassa. Suhun se ainakin on mennyt täydestä!"
Siis kun tulin tänne itse, jouduin hyökkäyksen kohteeksi. Joidenkin näiden "fiksuiksi" luokiteltujenkin osalta.
Muhun se on mennyt täydestä ?
En ottanut syyllisyyttä vaan totesin "nyrpistelijät" vain spedeiksi.
Eikä minulle ole nytkään syötetty mitään mielipidettä. Enkä valitse mitään puolia.
Mun mielestä jokainen riidan osapuoli voisi katsoa omaa toimintaansa sen sijaan että keskittyy arvostelemaan vain toisia. Useimille se tuntuu olevan mahdotonta joten rähinä vain jatkuu.
Mutta, jatkakaa jos se kerta tarpeen on.temppuilija kirjoitti:
Pitää vain sopeutua.En mä tajua.
Keskustelen itse ainakin ihan mielellään uhrin ja narsistin näkökulmista. Molempien. Haluaisin myös oppia lisää narsismista. Saada näkökulmia. Samalla irtottautua omasta uhriudesta. Käsitellä omia narsistisia "tunteitani"
MItä takinkääntämistä se on jos haluaa keskustella ja ymmärtää molempia osapuolia ? Onko se joku pahe ?.MerjaLinnea kirjoitti:
Koska tämä vastavuoroinen ja rakentava keskustelu alkaa tällä palstalla?
Toistaiseksi en ole nähnyt mitään muuta kuin kauheeta riitelyä.
Kunnioitus ja arvostus on kaikkien oikeus mielipiteestä riippumatta. Lähtökohtaisesti ihmisen tulee kunnioittaa toisen olemista. Siihen ei mitään sisäpiirejä tarvita. Sisäpiiri on asia joka jo nimenä kertoo että on olemassa myös ulkopuoli ja ulkopuolisia.
Vai oletko eri mieltä?Kuten live elämässä niin täälläkin on kaiketi hyväksyttävä se ettei 'kemiat' toimi kaikkien kanssa, ja kaikkien kanssa ei tule toimeen vaikka itse yrittäisi parhaansa (?)
Täällä olen vuosien mittaan nähnyt monia hyviä suvaitsevia dialogeja, esimerkkinä lynetten, elisaketun, M.B.n ja A.n keskinäiset pohdinnat. Ja monet muut.
"Lähtökohtaisesti ihmisen tulee kunnioittaa toisen olemista." Juuri näin!
"Sisäpiiri on asia joka jo nimenä kertoo että on olemassa myös ulkopuoli ja ulkopuolisia.
Vai oletko eri mieltä? "
Olen eri mieltä mutta hyväksyn täysin sun tapasi ajatella :) Itselleni sisäpiiri on enemmänkin matemaattinen malli, missä enemmän kirjoittava lähestyy sisäpiiriä ja, kun taas ideat ja oivallukset vähenee, siirtyy ulkopiiriin, taustatarkkailijaksi. Katson että ihminen on ulko-ja sisäpiirissä täsmälleen yhtä arvokas. Jokainen meistä.- marian-aave.
yxex kirjoitti:
Kuten live elämässä niin täälläkin on kaiketi hyväksyttävä se ettei 'kemiat' toimi kaikkien kanssa, ja kaikkien kanssa ei tule toimeen vaikka itse yrittäisi parhaansa (?)
Täällä olen vuosien mittaan nähnyt monia hyviä suvaitsevia dialogeja, esimerkkinä lynetten, elisaketun, M.B.n ja A.n keskinäiset pohdinnat. Ja monet muut.
"Sisäpiiri on asia joka jo nimenä kertoo että on olemassa myös ulkopuoli ja ulkopuolisia.
Vai oletko eri mieltä? "
Olen eri mieltä mutta hyväksyn täysin sun tapasi ajatella :) Itselleni sisäpiiri on enemmänkin matemaattinen malli, missä enemmän kirjoittava lähestyy sisäpiiriä ja, kun taas ideat ja oivallukset vähenee, siirtyy ulkopiiriin, taustatarkkailijaksi. Katson että ihminen on ulko-ja sisäpiirissä täsmälleen yhtä arvokas. Jokainen meistä."Itselleni sisäpiiri on enemmänkin matemaattinen malli, missä enemmän kirjoittava lähestyy sisäpiiriä ja, kun taas ideat ja oivallukset vähenee, siirtyy ulkopiiriin, taustatarkkailijaksi. Katson että ihminen on ulko-ja sisäpiirissä täsmälleen yhtä arvokas. Jokainen meistä. "
Teistä aika monella näkyy olevan ulkokohtainen malli ajatella. Mistä johtuu, oletko/oletteko meittineet asiaa? Nimittäin se jos mikä on usein kohtaamattomuuden syy. - marian-aave.
M.B. kirjoitti:
Vanha veto.. Katsokaa kaikki, mä sanon nyt tän kommentin tähän, eli mä en ainakaan oo narsisti..
Mutta aipas niin, minähän olin syndroomassani sairas, eli en edes ymmärrä luettua.
Joten tavutan itselleni tuon, mitä laitoit: Si-nä-hän nä-mä tie-dät. Ku-ten ai-na en-nen-kin.
Heti helpotti tällaista aspergeria kuin minä, tuon kommenttisi avautuminen ja herää vain vastakysymys. Jota en edes kysy.Huomenta.
Tuli mieleeni eilisen perusteella ja nyt tämän viestisi, että oletko ihan varma ettet vain toteuta omaa odotettasi?
Siis, koska olet kokenut pahaa (eilen ymmärsin näin) luot lähtökohtaisesti jokaiseen sinulle entuudestaan tuntemattomaan saman pahuuden varjon ja alat sitten taistella sen varjon kanssa - huolimatta siitä, mitä se henkilö oikeasti sinusta ajattelee. Olen aika varma, että tuolla taktiikalla saa itselleen paljon vihaisia lähimmäisiä. Ei se ole sinun etusi mukaista. Etusi mukaista olisi käsitellä asiat siten, että pääset tuosta odotteesta eroon, jota toistat (?).
Toivottavasti asiani välittyi. Nyt palaan työhöni. Oli vain pakko tarkistaa miten menee.
Palataanpa joskus asiaan. Olette aika mielenkiintoinen joukko uusia ystäviä. marian-aave. kirjoitti:
"Itselleni sisäpiiri on enemmänkin matemaattinen malli, missä enemmän kirjoittava lähestyy sisäpiiriä ja, kun taas ideat ja oivallukset vähenee, siirtyy ulkopiiriin, taustatarkkailijaksi. Katson että ihminen on ulko-ja sisäpiirissä täsmälleen yhtä arvokas. Jokainen meistä. "
Teistä aika monella näkyy olevan ulkokohtainen malli ajatella. Mistä johtuu, oletko/oletteko meittineet asiaa? Nimittäin se jos mikä on usein kohtaamattomuuden syy.En ole ajatellut tuolta kantilta, eli kiitti, pistän pohdintaani, pikku hiljaa mietittäväksi.. :)
- M.B.
marian-aave. kirjoitti:
"Itselleni sisäpiiri on enemmänkin matemaattinen malli, missä enemmän kirjoittava lähestyy sisäpiiriä ja, kun taas ideat ja oivallukset vähenee, siirtyy ulkopiiriin, taustatarkkailijaksi. Katson että ihminen on ulko-ja sisäpiirissä täsmälleen yhtä arvokas. Jokainen meistä. "
Teistä aika monella näkyy olevan ulkokohtainen malli ajatella. Mistä johtuu, oletko/oletteko meittineet asiaa? Nimittäin se jos mikä on usein kohtaamattomuuden syy.Anteeksi väliinhuuteluni, mutta minua henkilökohtaisesti kiinnostaa, että mitä tarkoitat ulkokohtaisella mallilla ajatella?? Onko se sitä, että pyrkii hahmottamaan asiaa ikäänkuin itsensä ulkopuolelta, kuten tutkija, joka tarkkailee mikroskooppinsa läpi ollen todella etäällä tutkimuksensa kohteen maailmasta, vai miten??
En löydä sanana vastakohtaa sanalle ulkokohtainen..
Tällä palstalla on kuitenkin ollut vallalla sellainenkin keskustelukulttuuri, että jos myöntää olevansa kiinnostunut myös siitä narsistin ajatusmaailmasta ja tavasta miten narsisti hahmottaa itse tunne-elämän asiat, tai missä määrin on itse narsisti, niin samantein heilahtaa leimasin, jossa lukee: Narsisti.
Ensimmäistä kertaa törmään sanaan ulkokohtainen. Tämän elämäni aikana, ja mitä siitä muistan, en ole aiemmin kuullut sanaa käytettävän, tai en ainakaan ole siihen kiinnittänyt huomiota jos sellaista on käytetty. Siksi kysyn, että mitä tarkoitat sillä? lynett kirjoitti:
En mä tajua.
Keskustelen itse ainakin ihan mielellään uhrin ja narsistin näkökulmista. Molempien. Haluaisin myös oppia lisää narsismista. Saada näkökulmia. Samalla irtottautua omasta uhriudesta. Käsitellä omia narsistisia "tunteitani"
MItä takinkääntämistä se on jos haluaa keskustella ja ymmärtää molempia osapuolia ? Onko se joku pahe ?.Joidenkin, minusta kovin narsistisen fanaattisilta vaikuttavien, kirjoittelijoiden mielestä ainoa mahdollinen lähestymistapa narsismiin on uhrin näkökulma ja muita näkökulmia ei ole. Tein tästä joskus oikein aloituksenkin.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9585555- M.B.
marian-aave. kirjoitti:
Huomenta.
Tuli mieleeni eilisen perusteella ja nyt tämän viestisi, että oletko ihan varma ettet vain toteuta omaa odotettasi?
Siis, koska olet kokenut pahaa (eilen ymmärsin näin) luot lähtökohtaisesti jokaiseen sinulle entuudestaan tuntemattomaan saman pahuuden varjon ja alat sitten taistella sen varjon kanssa - huolimatta siitä, mitä se henkilö oikeasti sinusta ajattelee. Olen aika varma, että tuolla taktiikalla saa itselleen paljon vihaisia lähimmäisiä. Ei se ole sinun etusi mukaista. Etusi mukaista olisi käsitellä asiat siten, että pääset tuosta odotteesta eroon, jota toistat (?).
Toivottavasti asiani välittyi. Nyt palaan työhöni. Oli vain pakko tarkistaa miten menee.
Palataanpa joskus asiaan. Olette aika mielenkiintoinen joukko uusia ystäviä.Tiedän viljeleväni myös huonoa sarkasmia. Asialla ei ole minulle merkitystä sen kummemmin, sivusta seuraaville lukijoille asia varmasti ilmenee tavalla tai toisella, johon en koe tarvetta puuttua. Konteksti kuitenkin on poissa.
Jos olen jossakin jonkun mielestä myöntänyt aspergerisyyteni, saan käyttää sitä keskustelussa, jossa toinen vihjaa minun myyvän itseäni halvalla. Ja koska senkin (kymppi) kommentin konteksti poistui samalla, asia on tällainen ja ilmenee tällä tavalla.
Mutta muistinvirkistyksenä, mikäli kympin oppilas on opettajien h...a, kuten on mielestäni karkeahkosti vihjaistu, niin asiahan on niin vain sen mielestä, kenen mielestä se asia on niin. Mutta kun sekin konteksti poistui samalla, niin reagoin sitten vaikka siihen varjoon. Jos siltä sattuu tuntumaan. Ja itseasiassa, nyt juuri sattui tuntumaan tältä.
Eipä ihme jos koulukiusaamista esiintyy, kun eihän siinä tasapäistävässä instituutiossa saa olla oikeasti hyvä. Eri asia, että miksi... - 13
yxex kirjoitti:
Kuten live elämässä niin täälläkin on kaiketi hyväksyttävä se ettei 'kemiat' toimi kaikkien kanssa, ja kaikkien kanssa ei tule toimeen vaikka itse yrittäisi parhaansa (?)
Vai oletko eri mieltä? "
Olen eri mieltä mutta hyväksyn täysin sun tapasi ajatella :) Itselleni sisäpiiri on enemmänkin matemaattinen malli, missä enemmän kirjoittava lähestyy sisäpiiriä ja, kun taas ideat ja oivallukset vähenee, siirtyy ulkopiiriin, taustatarkkailijaksi. Katson että ihminen on ulko-ja sisäpiirissä täsmälleen yhtä arvokas. Jokainen meistä.On ihmisiä, jotka ottavat tilan haltuun niinsanotusti jo yhdellä kerralla, kysymys on asenteesta. He pääsevät porukkaan hetkessä ja saavat sen hyväksynnän, vaikka eivät kuuluisikaan siihen.
13 kirjoitti:
On ihmisiä, jotka ottavat tilan haltuun niinsanotusti jo yhdellä kerralla, kysymys on asenteesta. He pääsevät porukkaan hetkessä ja saavat sen hyväksynnän, vaikka eivät kuuluisikaan siihen.
Kyllä, näin tapahtuu. Asiaa voisi karkeasti verrata tarinaan viattomasta lapsesta joka kävelee leijonan luo ja nyppää piikin sen tassusta. Kaveruksia heti. ;)
lynett kirjoitti:
En mä tajua.
MItä takinkääntämistä se on jos haluaa keskustella ja ymmärtää molempia osapuolia ? Onko se joku pahe ?.Lynett: minä myös haluan useita näkökulmia. Vaikka olen eksynyt paikalle "uhrin " asemassa, näen että minussa on paljon sellaista, joka ei ihan kestä päivänvaloa. Minä olen lukemattomia kertoja kirjoittanut itsensä etsimisestä, voimannuttamisesta ja eheyttämisestä. Minulle on tapahtunut käsittelemättömiä asioita.
Haluan tarkastella näköaloja ei pelkästään ylhäältä alaspäin toisia tarkkailen vaan myös tarkastella itseäni; koska pidän tulevaisuuden kannalta keskeisenä sitä omaa käyttäytymistä ja reagointimalleja. Miten sitä muuten oppisi asioita kuin mahdollisimman värikkäältä osanottajajoukolta? Heidän tehtävänsä siis on herättää ne ajatukset, jotka taas herättävät kysymyksiä; toivoen lopulta saavuttaen vastauksia.elisakettu kirjoitti:
Lynett: minä myös haluan useita näkökulmia. Vaikka olen eksynyt paikalle "uhrin " asemassa, näen että minussa on paljon sellaista, joka ei ihan kestä päivänvaloa. Minä olen lukemattomia kertoja kirjoittanut itsensä etsimisestä, voimannuttamisesta ja eheyttämisestä. Minulle on tapahtunut käsittelemättömiä asioita.
Haluan tarkastella näköaloja ei pelkästään ylhäältä alaspäin toisia tarkkailen vaan myös tarkastella itseäni; koska pidän tulevaisuuden kannalta keskeisenä sitä omaa käyttäytymistä ja reagointimalleja. Miten sitä muuten oppisi asioita kuin mahdollisimman värikkäältä osanottajajoukolta? Heidän tehtävänsä siis on herättää ne ajatukset, jotka taas herättävät kysymyksiä; toivoen lopulta saavuttaen vastauksia.Elisakettu, minä hapuilen pimeässä tämän aiheen ympärillä ... ajatuksesi sellaisista ominaisuuksista itsessä, jotka eivät kestä päivänvaloa ovat mielenkiintoisia. Itselläni tuollainen ajatus on suora kutsu astua pimeyteen ... ja omalta osaltani, jos kykenen valoittamaan tuota pimeyttä edes puoliksi itselleni, se on parempi, kuin ei mitään. 'Retki itseen.'
- A
temppuilija kirjoitti:
Elisakettu, minä hapuilen pimeässä tämän aiheen ympärillä ... ajatuksesi sellaisista ominaisuuksista itsessä, jotka eivät kestä päivänvaloa ovat mielenkiintoisia. Itselläni tuollainen ajatus on suora kutsu astua pimeyteen ... ja omalta osaltani, jos kykenen valoittamaan tuota pimeyttä edes puoliksi itselleni, se on parempi, kuin ei mitään. 'Retki itseen.'
> Itselläni tuollainen ajatus on suora kutsu astua pimeyteen
Muistathan varmasti varustautua kunnolla. elisakettu kirjoitti:
Lynett: minä myös haluan useita näkökulmia. Vaikka olen eksynyt paikalle "uhrin " asemassa, näen että minussa on paljon sellaista, joka ei ihan kestä päivänvaloa. Minä olen lukemattomia kertoja kirjoittanut itsensä etsimisestä, voimannuttamisesta ja eheyttämisestä. Minulle on tapahtunut käsittelemättömiä asioita.
Haluan tarkastella näköaloja ei pelkästään ylhäältä alaspäin toisia tarkkailen vaan myös tarkastella itseäni; koska pidän tulevaisuuden kannalta keskeisenä sitä omaa käyttäytymistä ja reagointimalleja. Miten sitä muuten oppisi asioita kuin mahdollisimman värikkäältä osanottajajoukolta? Heidän tehtävänsä siis on herättää ne ajatukset, jotka taas herättävät kysymyksiä; toivoen lopulta saavuttaen vastauksia."Vaikka olen eksynyt paikalle "uhrin " asemassa, näen että minussa on paljon sellaista, joka ei ihan kestä päivänvaloa"
Ihan sama täällä. Itseasiassa tämä "reissu" on tähän asti ollut todella hieno. Aika paljon sisältäni tulee vastustusta oman pimeyden kohtaamiselle mutta mitä enemmän olen löytöjä tehnyt, sitä vapauttavampaa se kuitenkin on ollut. Peloista huolimatta.
Vähitellen tuntuu siltä, että voisi joku päivä päästä lähemmäksi "totuutta" siitä miksi elämäni on tuntunut niin "epäonniselta" tai siltä että on olemassa vain kahdenlaista tuuria : huonoa ja helvetin huonoa =)
Toinen kysymysmerkki on ollut se kaltoinkohdelluksi tuleminen tai joissain tapauksissa vain sen tunne.
Aion etsiä edelleen vastausta. Yhten asian jo tiedän, se ei löydy tästä kumppanistani.
Kävellään rohkeasti sinne pimeään...temppuilija kirjoitti:
Elisakettu, minä hapuilen pimeässä tämän aiheen ympärillä ... ajatuksesi sellaisista ominaisuuksista itsessä, jotka eivät kestä päivänvaloa ovat mielenkiintoisia. Itselläni tuollainen ajatus on suora kutsu astua pimeyteen ... ja omalta osaltani, jos kykenen valoittamaan tuota pimeyttä edes puoliksi itselleni, se on parempi, kuin ei mitään. 'Retki itseen.'
Tavallaan pimeyttä ja siitä seuraa se, että pimeässä voi tulla pelottavia mörköjä vastaan. Minä olen panssaroitunut elämäni varrella, enempi ja vähempi. Siellä alla on noita käsittelemättömiä asioita. Siellä on syyllisyyttä, häpeää, anteeksiantamattomuutta, paljon muuta. Minä olen riisunut näitä kuorikerroksia aloittamalla muista, tarkastellen heidän tekemisiään ja omaa reagointiani siihen. Käynyt läpi vihaa, halveksuntaa, syyllisyyttä, häpeää, anteeksiantoa.
Joka kerran minä palaan itseeni. Käsitellessäni tunteen tai ansan kerrallaan; tehdessäni jonkin tietoisen päätöksen; tavallaan hyväksyn sen. Hyväksyn itseni. Ulospäin monet ajattelevat että täällä kehutaan vain sitä miten inhonarsististasta leivotaankin hyvänarsisti. Se ei ole niin yksinkertaista. Täytyy ensin hyväksyä itsessään joitain asioita, että pystyy laajakatseisimmin tarkastelemaan kokonaisuutta. Mutta jos tuota matkaa itseen ei tee, se panssari jämähtää sinne. Kiveksi. Eikä toivoa itsensä eheyttämisestä tai eteenpäin menosta, kehittymisestä ole. Ja kivet eivät elä.
Asiat, jotka eivät kestä päivänvaloa. Tavallaan ne ovat inhimmillisen elämän vääriä tekoja. Jotkut saattavat kohauttaa olkapäitään; no tuollaistahan tapahtuu, mitä siitä. Jotkut taas haluavat mieluummin kivittää minut. Tai onko pakko suikaloida sielunsa ja asiansa kaikkien näkyville, säästäisi itsensä? Kyse on kuitenkin omasta arvojärjestyksestä, syyllisyydestä ja häpeästä. Itsensä panssarin rikkominen, jotta pystyisi kevyemmin kulkemaan.
Nuo piilotetut tunteet tekevät heikoksi ja estyneeksi. Enkä halua kulkea loppuelämääni hartiat kyyryssä, syyllisyysrinkka selässä. Puhuminen vapauttaa minua. Tulen kertomaan joitain asioita tarinoissani, sitten kun pystyn. Voit vain uskoa miten vaikeaa se on minulle. Kaikille ne ei aukene, mutta tiedän että matkaajien joukossa on monia jotka painivat samojen asioiden ympärillä, kukin itseään rikkomassa jotta eheyden tie olisi mahdollista.lynett kirjoitti:
"Vaikka olen eksynyt paikalle "uhrin " asemassa, näen että minussa on paljon sellaista, joka ei ihan kestä päivänvaloa"
Ihan sama täällä. Itseasiassa tämä "reissu" on tähän asti ollut todella hieno. Aika paljon sisältäni tulee vastustusta oman pimeyden kohtaamiselle mutta mitä enemmän olen löytöjä tehnyt, sitä vapauttavampaa se kuitenkin on ollut. Peloista huolimatta.
Vähitellen tuntuu siltä, että voisi joku päivä päästä lähemmäksi "totuutta" siitä miksi elämäni on tuntunut niin "epäonniselta" tai siltä että on olemassa vain kahdenlaista tuuria : huonoa ja helvetin huonoa =)
Toinen kysymysmerkki on ollut se kaltoinkohdelluksi tuleminen tai joissain tapauksissa vain sen tunne.
Aion etsiä edelleen vastausta. Yhten asian jo tiedän, se ei löydy tästä kumppanistani.
Kävellään rohkeasti sinne pimeään...Voi Lynett; minusta on hieno asia tuo mitä sanoit rohkeasti kävelemisestä. Ei se aina helppoa ole. Kaikkein pelottavampia asioita maailmassa voi olla juuri tuo itsensä kohtaaminen. Mutta mitä sanotaan pelkojen voittamisesta?
- A
elisakettu kirjoitti:
Tavallaan pimeyttä ja siitä seuraa se, että pimeässä voi tulla pelottavia mörköjä vastaan. Minä olen panssaroitunut elämäni varrella, enempi ja vähempi. Siellä alla on noita käsittelemättömiä asioita. Siellä on syyllisyyttä, häpeää, anteeksiantamattomuutta, paljon muuta. Minä olen riisunut näitä kuorikerroksia aloittamalla muista, tarkastellen heidän tekemisiään ja omaa reagointiani siihen. Käynyt läpi vihaa, halveksuntaa, syyllisyyttä, häpeää, anteeksiantoa.
Joka kerran minä palaan itseeni. Käsitellessäni tunteen tai ansan kerrallaan; tehdessäni jonkin tietoisen päätöksen; tavallaan hyväksyn sen. Hyväksyn itseni. Ulospäin monet ajattelevat että täällä kehutaan vain sitä miten inhonarsististasta leivotaankin hyvänarsisti. Se ei ole niin yksinkertaista. Täytyy ensin hyväksyä itsessään joitain asioita, että pystyy laajakatseisimmin tarkastelemaan kokonaisuutta. Mutta jos tuota matkaa itseen ei tee, se panssari jämähtää sinne. Kiveksi. Eikä toivoa itsensä eheyttämisestä tai eteenpäin menosta, kehittymisestä ole. Ja kivet eivät elä.
Asiat, jotka eivät kestä päivänvaloa. Tavallaan ne ovat inhimmillisen elämän vääriä tekoja. Jotkut saattavat kohauttaa olkapäitään; no tuollaistahan tapahtuu, mitä siitä. Jotkut taas haluavat mieluummin kivittää minut. Tai onko pakko suikaloida sielunsa ja asiansa kaikkien näkyville, säästäisi itsensä? Kyse on kuitenkin omasta arvojärjestyksestä, syyllisyydestä ja häpeästä. Itsensä panssarin rikkominen, jotta pystyisi kevyemmin kulkemaan.
Nuo piilotetut tunteet tekevät heikoksi ja estyneeksi. Enkä halua kulkea loppuelämääni hartiat kyyryssä, syyllisyysrinkka selässä. Puhuminen vapauttaa minua. Tulen kertomaan joitain asioita tarinoissani, sitten kun pystyn. Voit vain uskoa miten vaikeaa se on minulle. Kaikille ne ei aukene, mutta tiedän että matkaajien joukossa on monia jotka painivat samojen asioiden ympärillä, kukin itseään rikkomassa jotta eheyden tie olisi mahdollista.> Nuo piilotetut tunteet tekevät heikoksi ja estyneeksi.
Päivällä toisin päin: http://www.youtube.com/watch?v=v2ZJhiwcGlY elisakettu kirjoitti:
Nuo piilotetut tunteet tekevät heikoksi ja estyneeksi. Enkä halua kulkea loppuelämääni hartiat kyyryssä, syyllisyysrinkka selässä. Puhuminen vapauttaa minua. Tulen kertomaan joitain asioita tarinoissani, sitten kun pystyn. Voit vain uskoa miten vaikeaa se on minulle. Kaikille ne ei aukene, mutta tiedän että matkaajien joukossa on monia jotka painivat samojen asioiden ympärillä, kukin itseään rikkomassa jotta eheyden tie olisi mahdollista.Olen vakuuttunut, että tuo tie kohti niitä piilotettuja tunteita, erilaisia tunnelukkoja, sisäistä häpeää vastaan, muuttuu merkitykselliseksi, kun tietää, että on muitakin, jotka käyvät kohti omiaan. Jokainen käy omaa tietään, elää omaa kärsimystään omalla tavallaan.
Minusta tien ei pitäisi olla repivä, rikkova, ei ole tarvetta suikaloida sieluaan kaikkien nähtäväksi .. ei sellainen ole tarpeen, riittää, kun suikaloi sen itselleen.
Jotenkin olen vakuuttunut, että ne rakentavat voimat, jotka meihin kaikkiin vaikuttavat, toimivat, vaikkei kaikkea jakaisikaan. Tietoisuus siitä, että on muitakin, jotka hapuilevat ja etsivät, kantaa pitkälle. Ja tietoisuus mahdollisuudesta jakaa sisäisiä kokemuksiaan toisille.
On ollut ilo lukea kirjoituksiasi Elisakettu.A kirjoitti:
> Nuo piilotetut tunteet tekevät heikoksi ja estyneeksi.
Päivällä toisin päin: http://www.youtube.com/watch?v=v2ZJhiwcGlYNiin. Olet oikeassa. Onneksi vuorokaudessa on monta hetkeä ja viikossa monta päivää. Kiitos.
temppuilija kirjoitti:
Olen vakuuttunut, että tuo tie kohti niitä piilotettuja tunteita, erilaisia tunnelukkoja, sisäistä häpeää vastaan, muuttuu merkitykselliseksi, kun tietää, että on muitakin, jotka käyvät kohti omiaan. Jokainen käy omaa tietään, elää omaa kärsimystään omalla tavallaan.
Minusta tien ei pitäisi olla repivä, rikkova, ei ole tarvetta suikaloida sieluaan kaikkien nähtäväksi .. ei sellainen ole tarpeen, riittää, kun suikaloi sen itselleen.
Jotenkin olen vakuuttunut, että ne rakentavat voimat, jotka meihin kaikkiin vaikuttavat, toimivat, vaikkei kaikkea jakaisikaan. Tietoisuus siitä, että on muitakin, jotka hapuilevat ja etsivät, kantaa pitkälle. Ja tietoisuus mahdollisuudesta jakaa sisäisiä kokemuksiaan toisille.
On ollut ilo lukea kirjoituksiasi Elisakettu.Minun taustallani on puhumattomuus. Se on tehnyt elämäni varrella niin monta tarpeetonta kiveä, ettei sitä oikeastaan käsitä kuin vasta jälkeenpäin. Olen opiskellut avoimuutta. Mitä viimeisessä myrskyssä tapahtui, kaikki ne tuntemukset...minä en puhunut kenellekään. Olin täysin yksin ja omien tulkintojeni varassa. Sitten kun toin julki niitä asioita - aivan käsittämättömälle taholle - niin tajusin millaisessa pilvessä olin elänyt. Ja sitä myötä ymmärsin miten paljon olen vaikeuttanut koko elämääni puhumattomuudellani, kivettymisellä ja asioiden käsittelemättömyydellä.
Minä ajattelin, että voiko älyttömämpää tapaa olla etsiäkeen itseään, kuin tuoda sitä tänne, julkisesti, kasvottomien ja nimettömien esille? Mutta, kummallista, minä olen saanut nojata niin moneen vaeltajaan, silmäni ovat avautuneet ja ymmärrys lisääntynyt aivan eri tavoin kuin muuten aiemmin käsittelemillä keinoilla. On niin monenlaista jakajaa, kanssakulkijaa. Se on tärkeää.
Sitten minä huomasin, miten tärkeää kirjoittaminen minulle on. Se on tavallaan lahja minulle, väylä miten saan ne asiat puetuksi johon minulla ei ole selitettäviä termejä. Puhumattakaan että ne tavoittaisi kanssakulkijoitani. Olen oma persoonani tässä, tiedän, mutta toivottavasti se suodaan minulle. Tarinoideni kautta nimittäin ajattelin, että tässä voisi olla yksi väylä niille kaltaisilleni, puhumattomille. Se alkoi sattumalta yhdestä riimustuksesta, se on jossain. Miksi tuon kaiken esille, niin ehkä joku muukin voi ymmärtää sen, ettei ole yksin. Minulla on yksi harmillinen piirre. Jos en nosta itse kissa pöydälle, haluan kuvittella ettei sitä ole olemassa. Siksi minun on tehtävä se tällä tavalla. En markkinoi itseäni, sanomaani kyllä. Niin kuin olen sanonut; voi olla joku joka tarvitsee minua, mutta niin minäkin tarvitsen teitä.
Temppuilija; olen vilpittömästi iloinen jos pidät kirjoituksistani. Minäkin pidän sinun kirjoituksista.
- jaakko.s.
Eihän ne narsut täällä keskustelekaan omasta häiriöstään, vaan nimittävät muita narsisteiksi ja sittemmin todistavat sitä niin kauan kuin toinen jaksaa sitä lukea. Se on selvää, että narsisteja täällä on.
Mikä lienee ylläpitäjän atrkoitus ollut - vaiko eikö ylläpito tiennyt minkä loi, kun loi palstan narsisteille?
Ehkä se on eri asia sun ja mun keskustella narsimista ja narsisteista kuin että kaksi vakkarinarsua keskustelee siitä meidän kanssamme.
Hyvä aloitus, olet fiksu mimmi henna.- henna...
Kiitos jaakko.s. :)
- A
Kaikilla organisaatioilla on optimikokonsa ja oma elinkaarensa. Muutaman kuukauden mittaista netin anonyymin keskusteluryhmän osallistumistani arvioin siitä näkökulmasta.
Minulla ei ole kiinnostusta pohtia joillakin ilmenneitä vuorovaikutusongelmia sen yksityiskohtaisemmin. Näin nyt vain käy tällaisessa kasvottomassa viestinnässä.
Jos joku minuun tutustuneista nimimerkeistä haluaa tavata, niin voi kirjoittaa [email protected] ja sovitaan porukalla aika ja paikka. Olisi kivaa nähdä ja jutella pienellä porukalla, mielellään enemmän kuin kaksi henkeä. - jaakko.s.
A kirjoitti:
Kaikilla organisaatioilla on optimikokonsa ja oma elinkaarensa. Muutaman kuukauden mittaista netin anonyymin keskusteluryhmän osallistumistani arvioin siitä näkökulmasta.
Minulla ei ole kiinnostusta pohtia joillakin ilmenneitä vuorovaikutusongelmia sen yksityiskohtaisemmin. Näin nyt vain käy tällaisessa kasvottomassa viestinnässä.
Jos joku minuun tutustuneista nimimerkeistä haluaa tavata, niin voi kirjoittaa [email protected] ja sovitaan porukalla aika ja paikka. Olisi kivaa nähdä ja jutella pienellä porukalla, mielellään enemmän kuin kaksi henkeä.Okei peikkousko. Ketä haluisit palstalta tavata ja miksi?
Vuorovaikutusongelmista se, että miksi ne ovat aina samoilla? - henna...
henna... kirjoitti:
Kiitos jaakko.s. :)
En nyt löytänyt esimerkkiä kun en jaksa selata mutta IHMETTELEN SUURESTI sitä asiaa, että nimimerkit, jotka ITSE rintaansa röyhistellen useammassa ketjussa ilmoittavat olevansa narsisteja ja pröystäilevät narsistisilla ominaisuuksillaan (ja kirjoittavat siihen tyyliin että on helppo uskoa heitä siinä että ovatkin narsisteja) jatkuvasti sitten "valittavat" siitä että ihmiset, jotka eivät ole asiantuntijoita, muka leimaavat heidät narsisteiksi vaikeivat he sitä ole. Tänään viimeksi törmäsin muistaakseni temppuilijan (en ole varma, sorry jos muistin henkilön väärin) tuollaiseen kirjoitukseen. No temppuilija ilmeisesti on aina vastannut tuohon että mutta kun narsismiakin on monen asteista... plaa plaa.
henna... kirjoitti:
En nyt löytänyt esimerkkiä kun en jaksa selata mutta IHMETTELEN SUURESTI sitä asiaa, että nimimerkit, jotka ITSE rintaansa röyhistellen useammassa ketjussa ilmoittavat olevansa narsisteja ja pröystäilevät narsistisilla ominaisuuksillaan (ja kirjoittavat siihen tyyliin että on helppo uskoa heitä siinä että ovatkin narsisteja) jatkuvasti sitten "valittavat" siitä että ihmiset, jotka eivät ole asiantuntijoita, muka leimaavat heidät narsisteiksi vaikeivat he sitä ole. Tänään viimeksi törmäsin muistaakseni temppuilijan (en ole varma, sorry jos muistin henkilön väärin) tuollaiseen kirjoitukseen. No temppuilija ilmeisesti on aina vastannut tuohon että mutta kun narsismiakin on monen asteista... plaa plaa.
Onko sinun mielestäsi vain NPH ja vain ei-NPH ihmisiä?
- j.o.k.u.
henna... kirjoitti:
Itse en ainakaan osaa sanoa 100%:lla varmuudella, mikä olen...Vaikka saisin diagnoosin, keksisin sillekin selityksen. Toisaalta arvelen olevani oikeassa, ja puolustan tätä näkemystäni, mutta toisaalta en halua, että muut "leimaavat" minut tietynlaiseksi...En yritä ainakaan "harhauttaa" ketään tällä tavoin, ellen sitten itseäni. :)
Voi jaakko.s. ... tiedätkö mitä on kaksoissidosviestintä?
"Eihän ne narsut täällä keskustelekaan omasta häiriöstään, vaan nimittävät muita narsisteiksi .... Se on selvää, että narsisteja täällä on."
Voe voe ...- henna...
temppuilija kirjoitti:
Onko sinun mielestäsi vain NPH ja vain ei-NPH ihmisiä?
"Onko sinun mielestäsi vain NPH ja vain ei-NPH ihmisiä? "
Muistaakseni olen tuohon täällä jo vastannut että ei ole, monissakin ihmisissä on varmaankin narsistisia piirteitä mutta eivät he kuitenkaan kehuskele olevansa narsisteja yms yms yms)
En jaksa keskustella aiheesta enempää kanssasi, koska "keskustelu" kanssasi on niin usein jonkinlaista sanoilla kikkailua. Tilanne olisi toinen jos olisit vastannut normaalisti että MIKSI ilmoitat itse olevasi narsisti ja MIKSI sitten syytät muita siitä että he leimaavat sinut narsistiksi. henna... kirjoitti:
Muistaakseni olen tuohon täällä jo vastannut että ei ole, monissakin ihmisissä on varmaankin narsistisia piirteitä mutta eivät he kuitenkaan kehuskele olevansa narsisteja yms yms yms)
En jaksa keskustella aiheesta enempää kanssasi, koska "keskustelu" kanssasi on niin usein jonkinlaista sanoilla kikkailua. Tilanne olisi toinen jos olisit vastannut normaalisti että MIKSI ilmoitat itse olevasi narsisti ja MIKSI sitten syytät muita siitä että he leimaavat sinut narsistiksi.Minkä vuoksi?
Niin.
Minusta tätä asiaa pitää valottaa henkilökohtaisella tasolla kaikilta näkökannoilta, jotta siitä pääsisi eteenpäin. Eheytyisi.temppuilija kirjoitti:
"Eihän ne narsut täällä keskustelekaan omasta häiriöstään, vaan nimittävät muita narsisteiksi .... Se on selvää, että narsisteja täällä on."
Voe voe ..."Kaksoissidosviestinnällä tarkoitetaan viestintää, jonka kohteella ei ole mitään mahdollisuuksia toimia oikein. Hän ei voi puolustautua, vastustaa tai edes poistua tilanteesta tuntematta häpeää."
Nyt ymmärrän mistä tässä kaikessa on kyse.- M.B.
j.o.k.u. kirjoitti:
Itse en ainakaan osaa sanoa 100%:lla varmuudella, mikä olen...Vaikka saisin diagnoosin, keksisin sillekin selityksen. Toisaalta arvelen olevani oikeassa, ja puolustan tätä näkemystäni, mutta toisaalta en halua, että muut "leimaavat" minut tietynlaiseksi...En yritä ainakaan "harhauttaa" ketään tällä tavoin, ellen sitten itseäni. :)
Leimassa on usein se "vika", että tilannetta ulkopuolelta tarkastelevien mielestä kaikki, mitä teet vastoin leimaa, on joko huijausta tai itsekusetusta. Leima niin sanotusti velvoittaa toimimaan leiman sisältämien vaatimusten mukaisesti. Tällainen oleminen on usein turhauttavaa.
Yritin juuri tuota näkökohtaa selittää rivien välistä Jäätelökioskille-lyhyelmässäni.
Joillakin ihmisillä on niin valtava, en sanoisi ihan kontrollin tarve, vaan tietynlainen ambivalenssin sietämättömyys, että eivät siedä jos joku ensin ilmoitettuaan pitävänsä vaniljajäätelöstä, haluaakin heti kohta sitä mansikkaa....
Tunnistan eräästä vaiheesta itseäni saman. Oma turhautumiseni tosin liittyy aina vastavuorottomuuteen. Toinen saa olla mieltään vaihtava vaikka kerran sekunnissa, mutta vastaavasti jos sellaisen seurassa vaihdat mielipidettä edes kerran vuodessa, niin kyllä romahtaa niskaan vähän kaikki.
100% varmuusvaatimus omasta itsestä tai toisesta on ihan epäinhimmillinen, eikä sellaisia odotuksia pitäisi kenekään harteille lykästää. Ei edes itsensä harteille.
Johtuuko se yleisestä epävarmuudesta sellainen sitten, että kaikkeen pitäisi olla tasan samana pysyvät tosiasiat, ihmiset, käytännöt, että kaikki olisi tietyllä tapaa ennustettavissa olevaa muuttumatonta... - henna...
henna... kirjoitti:
En jaksa keskustella aiheesta enempää kanssasi, koska "keskustelu" kanssasi on niin usein jonkinlaista sanoilla kikkailua. Tilanne olisi toinen jos olisit vastannut normaalisti että MIKSI ilmoitat itse olevasi narsisti ja MIKSI sitten syytät muita siitä että he leimaavat sinut narsistiksi."Onko sinun mielestäsi vain NPH ja vain ei-NPH ihmisiä? "
En jaksa keskustella aiheesta enempää kanssasi, koska "keskustelu" kanssasi on niin usein jonkinlaista sanoilla kikkailua. Tilanne olisi toinen jos olisit vastannut normaalisti että MIKSI ilmoitat itse olevasi narsisti ja MIKSI sitten syytät muita siitä että he leimaavat sinut narsistiksi.
-------------------------
TARKENNUS TÄHÄNKIN:
Huomaan että en keskittynyt tuohon kysymykseesi tarpeeksi tarkkaan.
Siis nyt kun ymmärsin mitä kysyit, niin vastaukseni on KYLLÄ, NPH:han tarkoittaa narsistista persoonallisuushäiriötä ja ihmisellä joko on ko. häiriö tai sitten ei ole. Käsittääkseni häiriö voi olla lievempi tai pahempi, ja pahimmillaan tällainen ihminen on psykopaatti. Tuohon ainakin itse uskon.
"Tavallisillakin" ihmisillä voi olla jotain yksittäisiä narsistisiksi luokiteltavia piirteitä mutta ne eivät ole kuitenkaan määrääviä sen suhteen miten ihminen käyttäytyy esim. muita ihmisiä kohtaan, vaan pystyy tuntemaan mm. empatiaa, ei pyri käyttämään muita ihmisiä hyväkseen jne. Tällaisella ihmisellä ei kuitenkaan ole NPH. MerjaLinnea kirjoitti:
"Kaksoissidosviestinnällä tarkoitetaan viestintää, jonka kohteella ei ole mitään mahdollisuuksia toimia oikein. Hän ei voi puolustautua, vastustaa tai edes poistua tilanteesta tuntematta häpeää."
Nyt ymmärrän mistä tässä kaikessa on kyse.* häpeää *
henna... kirjoitti:
En jaksa keskustella aiheesta enempää kanssasi, koska "keskustelu" kanssasi on niin usein jonkinlaista sanoilla kikkailua. Tilanne olisi toinen jos olisit vastannut normaalisti että MIKSI ilmoitat itse olevasi narsisti ja MIKSI sitten syytät muita siitä että he leimaavat sinut narsistiksi.
-------------------------
TARKENNUS TÄHÄNKIN:
Huomaan että en keskittynyt tuohon kysymykseesi tarpeeksi tarkkaan.
Siis nyt kun ymmärsin mitä kysyit, niin vastaukseni on KYLLÄ, NPH:han tarkoittaa narsistista persoonallisuushäiriötä ja ihmisellä joko on ko. häiriö tai sitten ei ole. Käsittääkseni häiriö voi olla lievempi tai pahempi, ja pahimmillaan tällainen ihminen on psykopaatti. Tuohon ainakin itse uskon.
"Tavallisillakin" ihmisillä voi olla jotain yksittäisiä narsistisiksi luokiteltavia piirteitä mutta ne eivät ole kuitenkaan määrääviä sen suhteen miten ihminen käyttäytyy esim. muita ihmisiä kohtaan, vaan pystyy tuntemaan mm. empatiaa, ei pyri käyttämään muita ihmisiä hyväkseen jne. Tällaisella ihmisellä ei kuitenkaan ole NPH.Voitaisiin kaikki ihan yleisesti pohtia:
Millä tavalla erottelisit ihan tavallisen 'kusipään' ihan tavallisesta 'narsistisesta persoonallisuushäiriöisestä' ?- jaakko.s.
temppuilija kirjoitti:
Voe voe ...Kato Temppu, vanha kunnon runkkumuna.
temppuilija kirjoitti:
Voitaisiin kaikki ihan yleisesti pohtia:
Millä tavalla erottelisit ihan tavallisen 'kusipään' ihan tavallisesta 'narsistisesta persoonallisuushäiriöisestä' ?Vallitsevan luonteenpiirteen avulla ehkä?
Eli joskus kusipää vs aina kusipää ;)- A
M.B. kirjoitti:
Leimassa on usein se "vika", että tilannetta ulkopuolelta tarkastelevien mielestä kaikki, mitä teet vastoin leimaa, on joko huijausta tai itsekusetusta. Leima niin sanotusti velvoittaa toimimaan leiman sisältämien vaatimusten mukaisesti. Tällainen oleminen on usein turhauttavaa.
Yritin juuri tuota näkökohtaa selittää rivien välistä Jäätelökioskille-lyhyelmässäni.
Joillakin ihmisillä on niin valtava, en sanoisi ihan kontrollin tarve, vaan tietynlainen ambivalenssin sietämättömyys, että eivät siedä jos joku ensin ilmoitettuaan pitävänsä vaniljajäätelöstä, haluaakin heti kohta sitä mansikkaa....
Tunnistan eräästä vaiheesta itseäni saman. Oma turhautumiseni tosin liittyy aina vastavuorottomuuteen. Toinen saa olla mieltään vaihtava vaikka kerran sekunnissa, mutta vastaavasti jos sellaisen seurassa vaihdat mielipidettä edes kerran vuodessa, niin kyllä romahtaa niskaan vähän kaikki.
100% varmuusvaatimus omasta itsestä tai toisesta on ihan epäinhimmillinen, eikä sellaisia odotuksia pitäisi kenekään harteille lykästää. Ei edes itsensä harteille.
Johtuuko se yleisestä epävarmuudesta sellainen sitten, että kaikkeen pitäisi olla tasan samana pysyvät tosiasiat, ihmiset, käytännöt, että kaikki olisi tietyllä tapaa ennustettavissa olevaa muuttumatonta...> että kaikkeen pitäisi olla tasan samana pysyvät tosiasiat, ihmiset, käytännöt, että kaikki olisi tietyllä tapaa ennustettavissa olevaa muuttumatonta...
Kaikkeen? Kaikki? ... Nyt olisi hyvä tuntemustasi valottaa käytännön esimerkillä. - A
temppuilija kirjoitti:
* häpeää *
>> * häpeää *
Olet reipas. Opit kyllä vielä käsittelemään epäkypsiä käyttäytymismallejasi. - M.B.
A kirjoitti:
> että kaikkeen pitäisi olla tasan samana pysyvät tosiasiat, ihmiset, käytännöt, että kaikki olisi tietyllä tapaa ennustettavissa olevaa muuttumatonta...
Kaikkeen? Kaikki? ... Nyt olisi hyvä tuntemustasi valottaa käytännön esimerkillä.Eipä kaikesta jaksa laittaa.. mutta sellainen "näppituntuma" on, että jos nyt sanon AA, niin jos huomenna sanonkin BEE, minua saa tuosta noin vaan syyttää..ÖÖ.. vaikkapa narsismista, ilman sen kummempia perusteluita, ja jos jotakin perusteluita lähtisin peräänkuuluttamaan saisin vastaani tuon, epäjohdonmukaisuuteni. Joka olisi se, että yhden vuorokauden aikana vaihdan sanomaani aasta beehen. Vaikka toista ei välttämättä kuitenkaan sen vertaa kiinnosta asia, että kysyisi minulta: "Hei, mitä sä teet? Eilen sanoit Aaa Tänään Bee, mikä möyhentää?" johon voisin sitten yrittää vastata, että:"Annoin itselleni tässä vajaat kolmekymmentä vuorokautta aikaa luetella aakkoset".
Tosielämän keskustelut harvoin ovat niin kehityksellisiä. Mutta usein ne ovat yhden sanomasi asian perusteella aika pitkäksi aikaa kiveenhakattua todistusaineistoa siitä, että minkälainen olet... eli et ainakaan muuttuvainen, sosiaaliseen kontekstiin inhimillisesti yksilönä omista tiedostamattomista ja tietoisista syistä osaa ottava jne. jne.
Mielestäni epävarmuus ajaa enemmässä määrin valitsemaan mielummin sen itselleen tutumman vaihtoehdon, joitakin luonteenomaisia piirteitä unohtamatta. Kaikki eivät ole heittäytyjiä. Kaikkia ei tuntematon viehätä. Kaikki eivät ole uteliaita.
Sellainen yleispätevä vaan kaikki. Aina. Taas. Normaali. Onhan tuota sanojen listaa... nyt tällä palstalla, tässä päivässä, minussa tuo, kaikki, siis.
Epävarmuus ja epäluottamus ovat piirteitä, jotka jäävät elämään, vaikka olisi saanutkin pesäeron siitä, jonka seurassa tällaiset piirteet vahvistuivat. Toisinaan tuntuu siltä, että sen myötä olisi ikäänkuin jokamiehen pakko-oikeus sairastua näennäiseen vahvuuteen, joka on sanojen kovuutta koko ajan, pakonomaista yhdessä aiheessa pitäytymistä, muiden pakottamista samaan kaavaan pohtia asiaa vain siitä yhdestä ja ainoasta näkökulmasta, joka on tasan tietynlaisen uhrin, tietyillä sanoilla, tietyllä kaikella vaan yhtä ja samaa aitoa normaalia, kun kaikki muu on vain todistusta kaikesta muusta.
Eikö tietty pakonomainen tarve pitää asiat tasan yhdenlaisina olosuhteista riippumatta, ole jo oire jostakin?
Ja kaiken tuttuus... mikäs sen katalampi ansa. Kuinka monessa tarinassa tuokin on toistettu.. kaikki tuntui niin tutulta... Vai onko se kaikissa rakastumisissa, se tarve mukautua toiseen niin, että kaikesta tulee tuttua?
*ei sen kummempi kaikki. Käytän sanaa kaikki yleensä turhaumien yhteydessä* - M.B.
A kirjoitti:
>> * häpeää *
Olet reipas. Opit kyllä vielä käsittelemään epäkypsiä käyttäytymismallejasi.Mua saa läksyttää. Olen ollut ilkeä ja epäkypsästi käyttäytyvä tänään koko päivän :/
- 13
jaakko.s. kirjoitti:
Okei peikkousko. Ketä haluisit palstalta tavata ja miksi?
Vuorovaikutusongelmista se, että miksi ne ovat aina samoilla?Olis mukava todella tietää että MIKSI, tarvitsen riittävät perustelut siihen enkä usko että sellaisia syitä edes löytyy miksi lähtisin tuollaiseen miittiin. Pelkkä hauskanpito ei riitä mulle.
- A
M.B. kirjoitti:
Eipä kaikesta jaksa laittaa.. mutta sellainen "näppituntuma" on, että jos nyt sanon AA, niin jos huomenna sanonkin BEE, minua saa tuosta noin vaan syyttää..ÖÖ.. vaikkapa narsismista, ilman sen kummempia perusteluita, ja jos jotakin perusteluita lähtisin peräänkuuluttamaan saisin vastaani tuon, epäjohdonmukaisuuteni. Joka olisi se, että yhden vuorokauden aikana vaihdan sanomaani aasta beehen. Vaikka toista ei välttämättä kuitenkaan sen vertaa kiinnosta asia, että kysyisi minulta: "Hei, mitä sä teet? Eilen sanoit Aaa Tänään Bee, mikä möyhentää?" johon voisin sitten yrittää vastata, että:"Annoin itselleni tässä vajaat kolmekymmentä vuorokautta aikaa luetella aakkoset".
Tosielämän keskustelut harvoin ovat niin kehityksellisiä. Mutta usein ne ovat yhden sanomasi asian perusteella aika pitkäksi aikaa kiveenhakattua todistusaineistoa siitä, että minkälainen olet... eli et ainakaan muuttuvainen, sosiaaliseen kontekstiin inhimillisesti yksilönä omista tiedostamattomista ja tietoisista syistä osaa ottava jne. jne.
Mielestäni epävarmuus ajaa enemmässä määrin valitsemaan mielummin sen itselleen tutumman vaihtoehdon, joitakin luonteenomaisia piirteitä unohtamatta. Kaikki eivät ole heittäytyjiä. Kaikkia ei tuntematon viehätä. Kaikki eivät ole uteliaita.
Sellainen yleispätevä vaan kaikki. Aina. Taas. Normaali. Onhan tuota sanojen listaa... nyt tällä palstalla, tässä päivässä, minussa tuo, kaikki, siis.
Epävarmuus ja epäluottamus ovat piirteitä, jotka jäävät elämään, vaikka olisi saanutkin pesäeron siitä, jonka seurassa tällaiset piirteet vahvistuivat. Toisinaan tuntuu siltä, että sen myötä olisi ikäänkuin jokamiehen pakko-oikeus sairastua näennäiseen vahvuuteen, joka on sanojen kovuutta koko ajan, pakonomaista yhdessä aiheessa pitäytymistä, muiden pakottamista samaan kaavaan pohtia asiaa vain siitä yhdestä ja ainoasta näkökulmasta, joka on tasan tietynlaisen uhrin, tietyillä sanoilla, tietyllä kaikella vaan yhtä ja samaa aitoa normaalia, kun kaikki muu on vain todistusta kaikesta muusta.
Eikö tietty pakonomainen tarve pitää asiat tasan yhdenlaisina olosuhteista riippumatta, ole jo oire jostakin?
Ja kaiken tuttuus... mikäs sen katalampi ansa. Kuinka monessa tarinassa tuokin on toistettu.. kaikki tuntui niin tutulta... Vai onko se kaikissa rakastumisissa, se tarve mukautua toiseen niin, että kaikesta tulee tuttua?
*ei sen kummempi kaikki. Käytän sanaa kaikki yleensä turhaumien yhteydessä*>> *ei sen kummempi kaikki. Käytän sanaa kaikki yleensä turhaumien yhteydessä*
Kulta pieni. Monimuotoisuus on hyvä asia. Tule sylkkyyn.
*Poimii syliin ja tuutii uneen, pitää povellaan ja kuuntelee tuhinaa ja pyyhkii kuolan nukkuvan huulilta nenäliinaansa, no hihaansa sitten, kun ei ole enää kuivia nenäliinoja jäljelläkään* - A
M.B. kirjoitti:
Mua saa läksyttää. Olen ollut ilkeä ja epäkypsästi käyttäytyvä tänään koko päivän :/
> Mua saa läksyttää. Olen ollut ilkeä ja epäkypsästi käyttäytyvä tänään koko päivän :/
Sinua ohjataan koko ajan. Kulunut jakso on ollut totuttamistasi läheisempään ohjaukseen, itsetunnon ja turvallisuudentunteen itujen suojaamista ja sen suunnittelua millä tavoin oma-aloitteisuutesi suunnataan hedelmällisiin kohteisiin. Et vain ole huomannut kaikkea positiivista uutta, koska katsot niin usein itseäsi peiliin. Hiukan etäämpää näkee tapahtuneen muutoksen.
Kiitos pitkistä pohdituista vastauksistasi. - M.B.
A kirjoitti:
>> *ei sen kummempi kaikki. Käytän sanaa kaikki yleensä turhaumien yhteydessä*
Kulta pieni. Monimuotoisuus on hyvä asia. Tule sylkkyyn.
*Poimii syliin ja tuutii uneen, pitää povellaan ja kuuntelee tuhinaa ja pyyhkii kuolan nukkuvan huulilta nenäliinaansa, no hihaansa sitten, kun ei ole enää kuivia nenäliinoja jäljelläkään*:) Kiitos lohdusta. Monimuotoisuus ON hyvä asia. Välillä tuntuu vain siltä, kuin tässä olisi jokin biodiversiteetin pilkkominen eriytettyihin pikkubiodiversiteetteihin meneillään.. eilen.
- henna...
Ai nyt muistankin hämärästi empatia keskustelun ja emme kai olleet samalla aaltopituudella edes siitä mitä empatia sanana merkitsee?
Ei minulla ole valtaa häätää ketään palstalta, joten miksi sellaista yrittäisin. Kun jossain kyseltiin motiivia olla palstalla niin motiivikseni näen kyllä halun keskustella narsismista, vieäkin se että olin pitkässä suhteessa narsistin (mielestäni) kanssa on vieläkin jossain määärin mysteeri, mistä siinä on kysymys vaikka hirmu paljon olen aiheesta lukenut ja jutellut ja kirjoittanut ja lukenut toisten kirjoituksia.
Se mikä minua ärsyttää tällä palstalla on se, että koen monien täällä yrittävän manipuloida toisten ajatuksia ja tehdä narsismista jotain muuta kuin mitä se todellisuudessa (asiantuntijoiden mukaankin) on. Myös ilmeisesti "kinkkisiin" kysymyksiin ei oteta kantaa vaan hypätään "asiasta kymmenenteen" ja koen sen tavoitteena olevan hämmentää negatiiviset asiat jotenkin positiivisiksi. Tämä ärsyttää varmaan juuri sen vuoksi koska siitä tulee mieleen ne lukemattomat kerrat kun exän kanssa yritin keskustella suhteemme suurista vaikeuksista niin yleensä hyvin pian huomasin että exä käänsi puheen johonkin ihan muuhun tai pian keskusteltiinkin jostakin minun käyttämästäni yksittäisestä sanasta, minun ilmeestäni tai minun asennostani tms joka ei liittynyt itse asiaan mitenkään. Jos pysyin linjassani ja peräsin keskustelua itse puheena olevasta aiheesta (ehkä olen aika ponnekas vaatimaan sitä?) exä vastasi aggressiivisuudella tai poistuma paikalta huutaen tyyliin "vedä v...u päähäs" ja palatessaan oli kuin mitään ei olisi tapahtunut, edes hyvin aggressiivista käytöstään ei ollut tapahtunut hänen mielestään tai auta armias jos sen yritti ottaa puheeksi, silloinhan sitä oli vainoharhainen joka vain kuvitteli ja syytti turhasta..
Täytyy nyt kirjoittaa vielä sekin (vai joko kirjoitin, mielessä nimittäin jossain vaiheessa oli?) että tällä palstalla koen saaneeni rehellidimmän tuntuisia kommentteja suoraan aiheeseen mistä itse kirjoitan enimmäkseen sinulta ja Ilkikurimukselta, vaikka en teitä usein ymmärrä ja koen olevani hirmu erilainen kuin te, te pysytte jotenkin "omassa linjassanne", ootte sitä mitä ootte kun useimmista tulee tunne että mielipiteet vaihtelee ketjusta toiseen hajoten kuin korttitalo pienestä tuulen henkäyksestä...
Siitä huolimatta en luota juuri kehenkään tällä palstalla silleen että he kirjoittaisivat aidosti mielipiteitään tai ilman tarkoitusta manipuloida tai "näytellä" jotain tms, enkä edes ole varma kuulutteko tekin "multinikkiryppääseen" jossa joku/jotkut näyttelee useampaa ihmistä ja kommentoi omia kirjoituksiaan toisena henkilönä.. Usein tulee tunne kun täällä lukee, että lukisi yhden/muutaman kirjoittamaa näytelmää jossa olisi keksitty erilaisia rooleja = nimimerkkejä... Sorry, jos syytös on väärä. Ja toisaalta jotenkin tuntuu että näin ei olisi ainakaan sun ja Ilkikurimuksen kohdalla. Sitten tietenkin on aina joskus joku joukossa josta jotenkin tietää, ettei kuulu tuollaiseen...- M.B.
Kun on ihmisen mielestä ja aivorakenteista kysymys yhdistettynä yksilölliseen suhteessa sosiaaliseen, kommunikaatiosta odotteineen ja tavoitteineen ynnä yleisesti hyväksytystä normista aina sääntöihin jalakeihin asti, NIIN ne arvon asiantuntijatkin kiistelevät keskenään omasta näkökulmastaan käsin oman teoreettisen oppirakennelmansa puolesta, jolloin yksisellitteisestä totuudesta tulee tieteen kehityksen ja tutkimuksen mukanaa tuoman kehityksen ja jatkojalostuksen tuote.
Ei ne asiantuntijatkaan tasan selvillä ole, mitä narsismi on. Sen sijaan varmaa on se, minkälaiseksi ahdistavaksi mutasuoksi tietyntyyppinen kanssakäyminen muuttuu tietyntyyppisten iihmisten kesken.
Narsistikin on ihminen. Ja uskon vakaasti, että kun aivotutkimusmenetelmät kehittyvät edelleen ja aivojen kehitykselliset ja niihin kehityksellisiin mekanismeihin liittyvät asiat ilmenevät olevaisuudessaan selvemmin, että mitä kaikkea ne on, narsismin yltäkin loppuu väittely. Pelottavaa kyllä, ainoa mitä minun mielikuvitukseni tuo tilalle, on ihmisen vapaan tahdon ja itsemääräämisoikeuden poistaminen vallalle mahdollisesti pääsevän narsismin pelon poistamiseksi ja tämä erityisesti vallankäytön välineenä edelleen, jo kaiken muun olemassaolevan vallankäytön välineiden rinnalle.
Keskustelussa ei käsittääkseni ole tavoitteena luoda yksimielisyyttä sinänsä, vaan käydä keskustelua mahdollisimman monelta suunnalta, vapaaseen dialogiin viitaten. Parhaimmillaan keskustelu on hedelmällistä, uutta luovaa ja tietyllä tapaa rakentavaksikin jopa kutsuttua. Harmillista kyllä, olettaisin tietynlaisen itsetunnottomuuden aina välillä nousevan vallalle syystä tai toisesta. Koetaan huonommuutta sellaisessa tilanteessa, jossa sitä ei välttämättä olisi edes tarvis kokea. Parhaimmillaan keskustellen oppii itsestään ja sosiaalisista suhteista tällaisella palstalla yleensä, ja mielestäni tämä on edelleenkin S24:n mukavimpia palstoja, toisilla ei viihdy edes avatakseen otsakkeita, koska luultavimmin odotettavissa on PELKKÄ haistattelu ja ei vois vähempää kiinnostaa-päänavausketju. Tietty nokikkuus on aina välillä paikallaan. Omasta mielestäni tänne mahtuu, mutta toisinaan tuntuu siltä, kuin olisi sanattomana vaatimuksena vastata kaikkeen siitä huolimatta, että olisi omasta puolestaan jo tiettyyn pisteeseen, tietyn määrän kertoja käsitellyt asiaa, tietyistä näkökulmista. Tällöin "pelastusta" tuo lynetten alunperin mainitsema kuumotus. Jossakin pisteessä, jotkin asiat ja topicit syyhyttävät sekä aivonystyröitä, että sormia enemmän kuin toiset.
Aina kun herne livahtaa nenään, kannattaa miettiä miksi se on siellä omassa nenässä, eikä siellä toisen.. Ne voi niistää aina ulos. Ja kyllä, tietyntyyppinen "kovuus" ja näennäinen vahvuus saattaa herättää enemmän reaktioita kuin mikään muu. Itsessäni ainakin tunnistan tarpeen sanoa sellaiselle, joka antaa ymmärtää olevansa..... tietyiltä osin samanlainen öykkäri kuin mitä oma pikku narsistisempi osapuoli aikoinaan oli minua kohtaan. Tiedostan asian, ja sen verran itsekkäästi olen, että en tällä hetkellä aio halutakaan tehdä asialle mitään. Niinku yhtään mitään.
Elämä on ristiriitoja. Ja tämä on narsismipalsta. Jos odottaa narsistin vastaavan keskusteluun omasta narsismistaan, tapahtuu se kyllä tasan sen narsistisemman lähtökohdista/viitseliäisyydestä käsin, muussa tapauksessa vain turhautuu ja pettyy odotuksissaan. Joten kaiken keskustelun voi myös katsoa lahjana, josta ne huonoimmat paketinkappaleet voi heittää olan yli suoraan roskiin, ja vastaanottaa vain tarvitsemansa.
Ja tapaamiset olisivat mielenkiintoisia, mutta minua pelottaa sellainen, että ei saisi olla ujo ja eksyksissä. Ja edelleen tähtään nuihin....tuleviin aivo-olympialaisiin. Eli oikeasti pukkaa jo kiirettä :D Mikä ei ole kyllä havaittavissa tästä palstalla notkumisesta. - ihanvaantietona
Ilkikurimus ei kirjoita palstalla enää, mutta jätti palstalle hienon "testamentin", jossa mm. sanoi, että on vakuuttunut, ettei ainakaan yksi henkilö tällä palstalla ole narsisti ja nimesi sinut.
- ihanvaantietona
ihanvaantietona kirjoitti:
Ilkikurimus ei kirjoita palstalla enää, mutta jätti palstalle hienon "testamentin", jossa mm. sanoi, että on vakuuttunut, ettei ainakaan yksi henkilö tällä palstalla ole narsisti ja nimesi sinut.
siis hennalle oli viestini
- M.B.
M.B. kirjoitti:
Kun on ihmisen mielestä ja aivorakenteista kysymys yhdistettynä yksilölliseen suhteessa sosiaaliseen, kommunikaatiosta odotteineen ja tavoitteineen ynnä yleisesti hyväksytystä normista aina sääntöihin jalakeihin asti, NIIN ne arvon asiantuntijatkin kiistelevät keskenään omasta näkökulmastaan käsin oman teoreettisen oppirakennelmansa puolesta, jolloin yksisellitteisestä totuudesta tulee tieteen kehityksen ja tutkimuksen mukanaa tuoman kehityksen ja jatkojalostuksen tuote.
Ei ne asiantuntijatkaan tasan selvillä ole, mitä narsismi on. Sen sijaan varmaa on se, minkälaiseksi ahdistavaksi mutasuoksi tietyntyyppinen kanssakäyminen muuttuu tietyntyyppisten iihmisten kesken.
Narsistikin on ihminen. Ja uskon vakaasti, että kun aivotutkimusmenetelmät kehittyvät edelleen ja aivojen kehitykselliset ja niihin kehityksellisiin mekanismeihin liittyvät asiat ilmenevät olevaisuudessaan selvemmin, että mitä kaikkea ne on, narsismin yltäkin loppuu väittely. Pelottavaa kyllä, ainoa mitä minun mielikuvitukseni tuo tilalle, on ihmisen vapaan tahdon ja itsemääräämisoikeuden poistaminen vallalle mahdollisesti pääsevän narsismin pelon poistamiseksi ja tämä erityisesti vallankäytön välineenä edelleen, jo kaiken muun olemassaolevan vallankäytön välineiden rinnalle.
Keskustelussa ei käsittääkseni ole tavoitteena luoda yksimielisyyttä sinänsä, vaan käydä keskustelua mahdollisimman monelta suunnalta, vapaaseen dialogiin viitaten. Parhaimmillaan keskustelu on hedelmällistä, uutta luovaa ja tietyllä tapaa rakentavaksikin jopa kutsuttua. Harmillista kyllä, olettaisin tietynlaisen itsetunnottomuuden aina välillä nousevan vallalle syystä tai toisesta. Koetaan huonommuutta sellaisessa tilanteessa, jossa sitä ei välttämättä olisi edes tarvis kokea. Parhaimmillaan keskustellen oppii itsestään ja sosiaalisista suhteista tällaisella palstalla yleensä, ja mielestäni tämä on edelleenkin S24:n mukavimpia palstoja, toisilla ei viihdy edes avatakseen otsakkeita, koska luultavimmin odotettavissa on PELKKÄ haistattelu ja ei vois vähempää kiinnostaa-päänavausketju. Tietty nokikkuus on aina välillä paikallaan. Omasta mielestäni tänne mahtuu, mutta toisinaan tuntuu siltä, kuin olisi sanattomana vaatimuksena vastata kaikkeen siitä huolimatta, että olisi omasta puolestaan jo tiettyyn pisteeseen, tietyn määrän kertoja käsitellyt asiaa, tietyistä näkökulmista. Tällöin "pelastusta" tuo lynetten alunperin mainitsema kuumotus. Jossakin pisteessä, jotkin asiat ja topicit syyhyttävät sekä aivonystyröitä, että sormia enemmän kuin toiset.
Aina kun herne livahtaa nenään, kannattaa miettiä miksi se on siellä omassa nenässä, eikä siellä toisen.. Ne voi niistää aina ulos. Ja kyllä, tietyntyyppinen "kovuus" ja näennäinen vahvuus saattaa herättää enemmän reaktioita kuin mikään muu. Itsessäni ainakin tunnistan tarpeen sanoa sellaiselle, joka antaa ymmärtää olevansa..... tietyiltä osin samanlainen öykkäri kuin mitä oma pikku narsistisempi osapuoli aikoinaan oli minua kohtaan. Tiedostan asian, ja sen verran itsekkäästi olen, että en tällä hetkellä aio halutakaan tehdä asialle mitään. Niinku yhtään mitään.
Elämä on ristiriitoja. Ja tämä on narsismipalsta. Jos odottaa narsistin vastaavan keskusteluun omasta narsismistaan, tapahtuu se kyllä tasan sen narsistisemman lähtökohdista/viitseliäisyydestä käsin, muussa tapauksessa vain turhautuu ja pettyy odotuksissaan. Joten kaiken keskustelun voi myös katsoa lahjana, josta ne huonoimmat paketinkappaleet voi heittää olan yli suoraan roskiin, ja vastaanottaa vain tarvitsemansa.
Ja tapaamiset olisivat mielenkiintoisia, mutta minua pelottaa sellainen, että ei saisi olla ujo ja eksyksissä. Ja edelleen tähtään nuihin....tuleviin aivo-olympialaisiin. Eli oikeasti pukkaa jo kiirettä :D Mikä ei ole kyllä havaittavissa tästä palstalla notkumisesta.Ja aika hienoa.. Ainoa, ketä minä olen ikinä epäillyt multinikkeilystä on Ilkkis :DD Näin sen näkee, että miten eri ihmisillä ON eri käsitykset asioista.
Posttraumaattinen stressioireyhtymä on mielestäni mielenkiintoinen ilmiö. Se liittyy usein narsismin uhreihin ja kannattaa tarkistaa josko mahdollisesti jokin kohdista osuu kohdilleen mikäli on ollut narsistin kanssa tekemisissä pidempäänkin. - henna...
siis TARKENNUS vielä:
rehellisimmän tuntuisia kommentteja niistä, jotka ovat ns vakkareita.
Tietenkin joskus joukkoon eksyy myös niitä, joista vain TIETÄÄ että he kirjoittavat aidosti ja vilpittömin mielin.
Ehkä se onkin syy, miksi itse käyn väillä kurkistamassa, että jos tällä kertaa löytyisi jotain muutakin kuin diibadaapaa tai tieteellisen tuntuista "kikkailua". - M.B.
siis hennalle oli viestini
Taidan muuten muistaakin tuon. Se oli vieläpä niin, että henna oli ainoa siinä lajissa, ja sitten se huuteli mun perään, että mä en olis mä... :/ Vaikka en kyllä sen kummemmin älynnyt kysyä, että kukapa sitten jos en minä.. Nykyisin olen viisastunut, ja ymmärrän multinikkeilyepäluulon paremmin. Silloin otin sen kyllä henkilökohtaisena hyökkäyksenä.
- A
M.B. kirjoitti:
Ja tapaamiset olisivat mielenkiintoisia, mutta minua pelottaa sellainen, että ei saisi olla ujo ja eksyksissä. Ja edelleen tähtään nuihin....tuleviin aivo-olympialaisiin. Eli oikeasti pukkaa jo kiirettä :D Mikä ei ole kyllä havaittavissa tästä palstalla notkumisesta.> minua pelottaa sellainen, että ei saisi olla ujo ja eksyksissä
Sovitaan että saa olla vaikka puhumatta tai vaikka naamioitunut jos pelottaa. - ihanvaantietona
M.B. kirjoitti:
Taidan muuten muistaakin tuon. Se oli vieläpä niin, että henna oli ainoa siinä lajissa, ja sitten se huuteli mun perään, että mä en olis mä... :/ Vaikka en kyllä sen kummemmin älynnyt kysyä, että kukapa sitten jos en minä.. Nykyisin olen viisastunut, ja ymmärrän multinikkeilyepäluulon paremmin. Silloin otin sen kyllä henkilökohtaisena hyökkäyksenä.
Kuka "se"?
Kuvitteletko muuten saavasi prinsessan kohtelun sikopaimenen käytöksellä? - henna...
Oho :)
- j.o.k.u.
henna... kirjoitti:
siis TARKENNUS vielä:
rehellisimmän tuntuisia kommentteja niistä, jotka ovat ns vakkareita.
Tietenkin joskus joukkoon eksyy myös niitä, joista vain TIETÄÄ että he kirjoittavat aidosti ja vilpittömin mielin.
Ehkä se onkin syy, miksi itse käyn väillä kurkistamassa, että jos tällä kertaa löytyisi jotain muutakin kuin diibadaapaa tai tieteellisen tuntuista "kikkailua".Tarkoitit ilmeisesti minua? Ainakin sen käsityksen näin äkkiseltään sain...Jos näin, niin kiitos. :)
- M.B.
Kuka "se"?
Kuvitteletko muuten saavasi prinsessan kohtelun sikopaimenen käytöksellä?Ihme laumahyökkäys tänne kyllä on rynninyt. Sikopaimenen ammatti on kunnianarvoisa. Prinsessoista en edelleenkään niin välitä. Mutta saavat toki jatkaa sikopaimenien liehiyyelyä leikkikalujen ja soivien patojen toisossa.
"Ja sikopaimen meni puun taakse, pyyhki mustan ja ruskean kasvoistaan, riisui rumat vaatteet ja astui esiin prinssinpuvussaan, niin kauniina, että prinsessan täytyi niiata.
-Minä olen oppinut sinua halveksimaan, sinä siinä! sanoi hän. - Sinä et huolinut rehellistä prinssiä! Sinä et välittänyt ruususta etkä, satakielestä, mutta sikopaimenta sinä saåtoit suudella leikkikalun takia! Pidä hyvänäsi nyt!"
*Ah, sa rakas Augustin, Augustin, Augustin..*
Mitä tulee manipulointiin, niin multinikkeilyepäilysten kylväminen kyllä kasvattaa satoa,tietyllä tapaa epäluottamusta muihin tuntevien keskuudessa.
*Että sepä se* - jaakko.s.
M.B. kirjoitti:
Ja aika hienoa.. Ainoa, ketä minä olen ikinä epäillyt multinikkeilystä on Ilkkis :DD Näin sen näkee, että miten eri ihmisillä ON eri käsitykset asioista.
Posttraumaattinen stressioireyhtymä on mielestäni mielenkiintoinen ilmiö. Se liittyy usein narsismin uhreihin ja kannattaa tarkistaa josko mahdollisesti jokin kohdista osuu kohdilleen mikäli on ollut narsistin kanssa tekemisissä pidempäänkin.Ai?
Mitä ne olivat ne nimimerkit, jotka häntä täällä myötäilivät? Minä kun en muista ainuttakaan.
Miten kävi, kun sä "ilmestyit" tänne? Kuin taikasauvan panosta neiti tiesi ketä kamutetaan ja miten.
Tuo menisi vielä läpi, jos vastaanotto olisi kaikille sama. Mutta kun ei ole..... - jaakko.s.
M.B. kirjoitti:
Aivan juu - se on katsos se narsistinen loukkaus aika ihme juttu. Laittaa sinutkin haukkomaan henkeäs parempasi edessä.
M.B. kirjoitti:
Ihme laumahyökkäys tänne kyllä on rynninyt. Sikopaimenen ammatti on kunnianarvoisa. Prinsessoista en edelleenkään niin välitä. Mutta saavat toki jatkaa sikopaimenien liehiyyelyä leikkikalujen ja soivien patojen toisossa.
"Ja sikopaimen meni puun taakse, pyyhki mustan ja ruskean kasvoistaan, riisui rumat vaatteet ja astui esiin prinssinpuvussaan, niin kauniina, että prinsessan täytyi niiata.
-Minä olen oppinut sinua halveksimaan, sinä siinä! sanoi hän. - Sinä et huolinut rehellistä prinssiä! Sinä et välittänyt ruususta etkä, satakielestä, mutta sikopaimenta sinä saåtoit suudella leikkikalun takia! Pidä hyvänäsi nyt!"
*Ah, sa rakas Augustin, Augustin, Augustin..*
Mitä tulee manipulointiin, niin multinikkeilyepäilysten kylväminen kyllä kasvattaa satoa,tietyllä tapaa epäluottamusta muihin tuntevien keskuudessa.
*Että sepä se*=)
- M.B.
jaakko.s. kirjoitti:
Ai?
Mitä ne olivat ne nimimerkit, jotka häntä täällä myötäilivät? Minä kun en muista ainuttakaan.
Miten kävi, kun sä "ilmestyit" tänne? Kuin taikasauvan panosta neiti tiesi ketä kamutetaan ja miten.
Tuo menisi vielä läpi, jos vastaanotto olisi kaikille sama. Mutta kun ei ole.....Anteeksi mitä? Kysy niiltä toisilta, minkälainen heidän mielestään olin. Omasta mielestäni olin, ja olen yhä, vain ja ainoastaan oma itteni. Enkä aio juuri nyt lähteä edes muuttamaan sitä, että mitä tällä hetkellä olen.
"Tuo menisi vielä läpi, jos vastaanotto olisi kaikille sama. Mutta kun ei ole..." Voithan sä käydä historiaa penkomassa, totta ne mun alun kirjoittamat viestit on vieläkin jossakin.. Yhtä ketjua mihin olen kirjoittanut on joku tässä viimepäivien aikana käynyt kommentoimassakin..
Oma lempparini on aikakoneketju.. En muista sen otsikkoa, mutta lottamarin aloittama muistaakseni oli.
Minä en tiedä, miten sinä opettelet uimaan. Minä opettelen niin, että ensin sopeudun veteen. En yritä pakottaa vettä sopeutumaan minuun. Tämä palsta on kuin vesi. Se kannattelee, kun sen kannateltavaksi uskaltautuu heittäytyä.
Kuulostat katkeralta? - M.B.
jaakko.s. kirjoitti:
Aivan juu - se on katsos se narsistinen loukkaus aika ihme juttu. Laittaa sinutkin haukkomaan henkeäs parempasi edessä.
Sulla on omituinen tarve ylentää ja alentaa ihmisiä ihan oman tahtosi mukaan? Sieppaako sua jokin asia erityisesti, vai mistä noin yleismaailmallisen paskamainen asenne?
- 17
A kirjoitti:
> minua pelottaa sellainen, että ei saisi olla ujo ja eksyksissä
Sovitaan että saa olla vaikka puhumatta tai vaikka naamioitunut jos pelottaa.Kyllä tää homma on jo kustu ja pahasti, myöhäistä katua.
- M.B.
17 kirjoitti:
Kyllä tää homma on jo kustu ja pahasti, myöhäistä katua.
Niin siis mikä homma on kustu ja pahasti? Luulin, että A:n vastaus oli kommenttiini liittyen tarkennukseksi laitettu.
- 17
M.B. kirjoitti:
Niin siis mikä homma on kustu ja pahasti? Luulin, että A:n vastaus oli kommenttiini liittyen tarkennukseksi laitettu.
Aijaa, suo anteeksi että kommentoin.
Moi henna...
En jaksanut lukea koko ketjua vaikka siellä ehkä olisi ollut asiaakin mutta sen etsiminen on niin työlästä tämän uuden "viestipuun" ansioista.
Minäkään en usko että narsisti pystyisi tunnistamaan oman tilanteensa ja vaikka pystyisikin niin ei ainakaan keskustelemaan siitä rehellisesti.Ensi kerralla, kokeile lukea koko ketju, ennen kuin alat kommentoimaan. Tunnen erään toisenkin nimerkin täältä, joka on toiminut samalla tavalla kuin sinä. Ettei olisi sama kirjoittelija molempien takana?
- henna...
Moi :)
Tuntuu tosiaan työläältä lukea tää uusi systeemi. temppuilija kirjoitti:
Ensi kerralla, kokeile lukea koko ketju, ennen kuin alat kommentoimaan. Tunnen erään toisenkin nimerkin täältä, joka on toiminut samalla tavalla kuin sinä. Ettei olisi sama kirjoittelija molempien takana?
Kiitos mutta päätän itse miten toimin.
- M.B.
henna... kirjoitti:
Moi :)
Tuntuu tosiaan työläältä lukea tää uusi systeemi.Sun alotus sai aikaan joukkotappelua muistuttavan ilmiön :D
Laita viestin alkuun sen nimi, kenelle se on osoitettu juuri, niin menee tarkemmin perille... vaikka puoaisikin pykäliä alas uusien ilmestyessä väliin.. Ihan pikkuvinkkinä. En tosin itse käytä, ainakaan usein. - jaakko.s.
M.B. kirjoitti:
Sun alotus sai aikaan joukkotappelua muistuttavan ilmiön :D
Laita viestin alkuun sen nimi, kenelle se on osoitettu juuri, niin menee tarkemmin perille... vaikka puoaisikin pykäliä alas uusien ilmestyessä väliin.. Ihan pikkuvinkkinä. En tosin itse käytä, ainakaan usein.Joukkotappelu sulla on housuissas.
jaakko.s. kirjoitti:
Joukkotappelu sulla on housuissas.
Höpsis, näillä leveysasteilla ei puhuta housuista, vaan shortseista ... pikkasen sitä näkökykyä kultsi
- jaakko.s.
temppuilija kirjoitti:
Höpsis, näillä leveysasteilla ei puhuta housuista, vaan shortseista ... pikkasen sitä näkökykyä kultsi
Kyllä on runkkumunas paksussa jäässä, jos shortseissa kuljet.
Onpahan sitten samassa kunnossa kuin yläpääsikin.... jaakko.s. kirjoitti:
Onpahan sitten samassa kunnossa kuin yläpääsikin....Et tiedä miltä leveysasteilta kirjoittelen, shortsit jalassa
- M.B.
jaakko.s. kirjoitti:
Joukkotappelu sulla on housuissas.
Vaihtari:
Äitis oli joukkotappelussa kun sut sai. - todella
jaakko.s. kirjoitti:
Onpahan sitten samassa kunnossa kuin yläpääsikin....ooks jaakko s ihan terveiden kirjoilla ?
- jaakko.s.
Ei ole totta!
Näin pitkä ketju eikä yhtään juutuuppia!A kirjoitti:
VITTU! Mä pyydän ylläpitoo poistaan ton sun kommentin A.
Siis oikeesti tää ketju ei kaipaa yhtään juutuubii. Vai pyydätkö itse?temppuilija kirjoitti:
VITTU! Mä pyydän ylläpitoo poistaan ton sun kommentin A.
Siis oikeesti tää ketju ei kaipaa yhtään juutuubii. Vai pyydätkö itse?En mä mikään palstapoliisi oo, mut tää on oikeesti hyvä ketju. Harvinainen herkku täällä ... no, toisaalta aina tänne yksi linkki sopii...
* kohauttaa olkapäitään *Mut yksi poistettu kommentti kuitenkin! Ja jutuubi...
Kaikki ainekset on hyvälle narskuketjulle ...
- M.B.
:DD Ja sulla on kehtaamiset housuissas.. ehdin jo hetki ennen tän sun linkin esiinselaantumista miettiä, että kait se on psykologinen pakko pistää yks linkki kiellon päälle..
- j.o.k.u.
M.B. kirjoitti:
:DD Ja sulla on kehtaamiset housuissas.. ehdin jo hetki ennen tän sun linkin esiinselaantumista miettiä, että kait se on psykologinen pakko pistää yks linkki kiellon päälle..
Mulla on aina ollut vähän valikoiva kuulo kieltojen suhteen. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=sxqaw4UVvhM&feature=related
Ketjun nimeksi olisi sopinut vaikka suvaitsemattomuuden ilmapiiri. Viime päivien ketjuja mitä olen selaillut on vastaan monessakin näkynyt ankea ja tympeä tunnelma.
Maailmassa on erilaisia ihmisiä ja heitä tarvitaan. Myös on erilaisia terveitä ja erilaisia sairaita. Kuten luonnehäiriöisiäkin. Niinkuin tälläkin palstalla. Mitenkä me parhaiten opimme kuin toisilta? Tuskin identtinen kloonimme pystyy paljon antamaan meille uutta mitään? Maailmamme ei kehity eikä saavuta mitään uutta, jos emme ole valmiita antamaan tilaa erilaisuudelle ja eri näkökulmille.
Minusta on rikkaus tutustua erilaisiin hahmoihin, jopa täällä. En sano, että nyt jaksaisin kaikkia kommentoida mitä luen, mutta tulee näkeneeksi erilaisia arvoja ihmisissä. Enkä todellakaan ole samaa mieltä kaikkien kanssa. On jopa nikkejä, joista en perusta niin kovin. Mieleeni ei silti tulisi, että käskisin pitää näiden henkilöiden suunsa kiinni ja näppiksensä laatikossa.
En usko lukeutuvani vakikirjoittajiin, vaikka viime aikoina olen täällä jonkin verran ollut. Enkä tiedä mitä tarkoitetaan sisäpiirillä. Olen laittanut kyllä merkille, että joitakin tiettyjä kirjoittajia vastaan noustaan tarkoituksella. Mikä lie tämän suunnitelmallisuuden takana? Kyse on kuitenkin kelpokirjoittajista ja ajatuksenvaihtajista, joita nämä kommentoijatkin peräänkuuluttavat.
Keskustelu ja ajatuksenvaihto on hyödyllistä. Ja jokaisella on eri tyylinsä tai jopa useimpia tyylejä kirjoittaa, kuten itsekin teen. Mutta siinä sivussa voi irrotellakin joskus, vaihtaa vähemmän asiallista tietoa, olla vaan. Koska se on kuitenkin yksi osa tietynlaista jaksamista, olemista. Ei ole välttämättömyys olla koko ajan vakava, vaikka vakava palsta onkin. Ja minusta ainakin on mukava välillä katsella kuvia ja kuunnella biisejä. Sekä kamutella tai nimitellä heitä joita kamukseni jollakin tasolla tunnen. Lähtökohtana täällä olemiseeni ovat luonnehäiriöiset ihmiset, sivujuonena kirjoittaminen ja monin tavoin koskettava klaani, jonka yksilöissä näkee onneksi muutakin kuin vallanhimoa tai simputuksentarvetta.Hyvin kirjoitettu elisakettu-kamu!
Ja jos tästä kamuttelusta tulee jäävettä niskaan, niin sitten vaan vaihdetaan päälle kuiva paita.. ;)yxex kirjoitti:
Hyvin kirjoitettu elisakettu-kamu!
Ja jos tästä kamuttelusta tulee jäävettä niskaan, niin sitten vaan vaihdetaan päälle kuiva paita.. ;)Samaa mieltä kamu-yxex. Kyllä mie sen voin ja uskallan ihan julkisesti tunnustaa, en ole kaapissa sen asian suhteen ;)
- M.B.
elisakettu kirjoitti:
Samaa mieltä kamu-yxex. Kyllä mie sen voin ja uskallan ihan julkisesti tunnustaa, en ole kaapissa sen asian suhteen ;)
Mä kamutan teitä molempia nyt näin salaa täältä pakastimen takaa :))
M.B. kirjoitti:
Mä kamutan teitä molempia nyt näin salaa täältä pakastimen takaa :))
Mä kamutan kaikkia salaa jääkaapista.
* hrrrr *
(Hitto täällä on pimeetä ja kylmää.)temppuilija kirjoitti:
Mä kamutan kaikkia salaa jääkaapista.
* hrrrr *
(Hitto täällä on pimeetä ja kylmää.)Ulos sieltä piilosta, molemmat. Olette arvokkaita ihan omina itsenänne, näkyvillä. Niin kuin me kaikki. Jos vain antaisimme joskus tuon arvon toisellekin, niin kuin itsemme oletamme olevan.
- henna...
Elisakettu,
Jos pohtii sitä että pystyykö NPH itse keskustelemaan narsismista kun kuitenkin sanotaan että hän ei pysty mieltämään mitä hänen tunne-elämästään puuttuu ja juuri se puute mm. tekee hänestä narsistin, niin se on siis mielestäsi suvaitsemattomuutta? En ymmärrä. henna... kirjoitti:
Elisakettu,
Jos pohtii sitä että pystyykö NPH itse keskustelemaan narsismista kun kuitenkin sanotaan että hän ei pysty mieltämään mitä hänen tunne-elämästään puuttuu ja juuri se puute mm. tekee hänestä narsistin, niin se on siis mielestäsi suvaitsemattomuutta? En ymmärrä.Henna-hyvä:
En viitannut kommentillani suvaitsemattomuudesta NPH;n puutteiden pohdintaan. Tarkoitin lähinnä sitä, miten eri kirjoittajia ruoditaan oman näkökulman perusteella antamatta näiden olla mitä tuottavat. Haluan vain tuoda julki sen, että kaikilla, niin vakipalstalaisilla kuin vierailijoilla on oikeus tuoda esiin näkemyksiään. Miten niihin sitten kommentoidaan, voisi miettiä että hyökätäänkö nyt suoraaan henkilön itsensä kimppuun vaiko osataanko antaa rakentavaa kritiikkiä tai eriävä mielipide sallivassa hengessä.
Jotenkin näen että ilmassa on ollut tietynlaista ajojahtia. Siitä kommenttini. Asiat kun voi esittää niin monella tavalla, kuka mitenkin sitten lopulta haluaa. Ja kuka sitten ylentää itsensä asiantuntijaksi kommentoijan roolissaan, esim.; "sinä olet juuri tuota, narsisti-kusipää...painu kuuseen täältä...päläpälä". Jonkin kirjoituksen perusteellako täällä diagnooseja tehdään? Aikamoisia analyytikkoja.- A
elisakettu kirjoitti:
Henna-hyvä:
En viitannut kommentillani suvaitsemattomuudesta NPH;n puutteiden pohdintaan. Tarkoitin lähinnä sitä, miten eri kirjoittajia ruoditaan oman näkökulman perusteella antamatta näiden olla mitä tuottavat. Haluan vain tuoda julki sen, että kaikilla, niin vakipalstalaisilla kuin vierailijoilla on oikeus tuoda esiin näkemyksiään. Miten niihin sitten kommentoidaan, voisi miettiä että hyökätäänkö nyt suoraaan henkilön itsensä kimppuun vaiko osataanko antaa rakentavaa kritiikkiä tai eriävä mielipide sallivassa hengessä.
Jotenkin näen että ilmassa on ollut tietynlaista ajojahtia. Siitä kommenttini. Asiat kun voi esittää niin monella tavalla, kuka mitenkin sitten lopulta haluaa. Ja kuka sitten ylentää itsensä asiantuntijaksi kommentoijan roolissaan, esim.; "sinä olet juuri tuota, narsisti-kusipää...painu kuuseen täältä...päläpälä". Jonkin kirjoituksen perusteellako täällä diagnooseja tehdään? Aikamoisia analyytikkoja.http://popartmachine.com/machine/daily/2009-01-23/big-sky/painted-blue-sky-over-desert-floor.jpg
elisakettu kirjoitti:
Ulos sieltä piilosta, molemmat. Olette arvokkaita ihan omina itsenänne, näkyvillä. Niin kuin me kaikki. Jos vain antaisimme joskus tuon arvon toisellekin, niin kuin itsemme oletamme olevan.
Ehkäpä minun suurin jääkalikkani on niissä narsistisissa loukkauksissa, joita minun on vaikea antaa anteeksi niille, jotka minulle tietämättään niitä ovat aiheuttaneet. Yritän pyristellä niistä irti - kiitollisuudenkautta saavutettavan anteeksiannon kauttahan se tapahtuu. Mielikuviahan nää kaikki jutut on ... eli minun pitäisi kyetä antamaan anteeksi ensisijaisesti itselleni oma puutteellisuuteni, jonka heikkoudessani ulkoistan joihinkin nimimerkkeihin täällä.
Yritän.
Kiiros sinulle Elisakettu.- A
temppuilija kirjoitti:
Ehkäpä minun suurin jääkalikkani on niissä narsistisissa loukkauksissa, joita minun on vaikea antaa anteeksi niille, jotka minulle tietämättään niitä ovat aiheuttaneet. Yritän pyristellä niistä irti - kiitollisuudenkautta saavutettavan anteeksiannon kauttahan se tapahtuu. Mielikuviahan nää kaikki jutut on ... eli minun pitäisi kyetä antamaan anteeksi ensisijaisesti itselleni oma puutteellisuuteni, jonka heikkoudessani ulkoistan joihinkin nimimerkkeihin täällä.
Yritän.
Kiiros sinulle Elisakettu.> Ehkäpä minun suurin jääkalikkani on niissä narsistisissa loukkauksissa, joita minun on vaikea antaa anteeksi niille, jotka minulle tietämättään niitä ovat aiheuttaneet. Yritän pyristellä niistä irti - kiitollisuudenkautta saavutettavan anteeksiannon kauttahan se tapahtuu. Mielikuviahan nää kaikki jutut on ... eli minun pitäisi kyetä antamaan anteeksi ensisijaisesti itselleni oma puutteellisuuteni, jonka heikkoudessani ulkoistan joihinkin nimimerkkeihin täällä.
Minä luulen että tuo voisi ehkä olla oikea tie. Anteeksiantaminen avaa voimavaroja. - henna...
elisakettu kirjoitti:
Henna-hyvä:
Jotenkin näen että ilmassa on ollut tietynlaista ajojahtia. Siitä kommenttini. Asiat kun voi esittää niin monella tavalla, kuka mitenkin sitten lopulta haluaa. Ja kuka sitten ylentää itsensä asiantuntijaksi kommentoijan roolissaan, esim.; "sinä olet juuri tuota, narsisti-kusipää...painu kuuseen täältä...päläpälä". Jonkin kirjoituksen perusteellako täällä diagnooseja tehdään? Aikamoisia analyytikkoja.Sori, käsitin sitten väärin.
- henna...
henna... kirjoitti:
Sori, käsitin sitten väärin.
Hemmetti!!!!!!!!!! Mä en ymmärrä ihan tätä uutta systeemiä, muta tuo "sori" oli tarkoitettu elisaketulle eli tähän :
"Henna-hyvä:
En viitannut kommentillani suvaitsemattomuudesta ... jne" A kirjoitti:
> Ehkäpä minun suurin jääkalikkani on niissä narsistisissa loukkauksissa, joita minun on vaikea antaa anteeksi niille, jotka minulle tietämättään niitä ovat aiheuttaneet. Yritän pyristellä niistä irti - kiitollisuudenkautta saavutettavan anteeksiannon kauttahan se tapahtuu. Mielikuviahan nää kaikki jutut on ... eli minun pitäisi kyetä antamaan anteeksi ensisijaisesti itselleni oma puutteellisuuteni, jonka heikkoudessani ulkoistan joihinkin nimimerkkeihin täällä.
Minä luulen että tuo voisi ehkä olla oikea tie. Anteeksiantaminen avaa voimavaroja.Mistä kaikesta voimmekaan olla kiitollisia A ?
- j.o.k.u.
A kirjoitti:
> Ehkäpä minun suurin jääkalikkani on niissä narsistisissa loukkauksissa, joita minun on vaikea antaa anteeksi niille, jotka minulle tietämättään niitä ovat aiheuttaneet. Yritän pyristellä niistä irti - kiitollisuudenkautta saavutettavan anteeksiannon kauttahan se tapahtuu. Mielikuviahan nää kaikki jutut on ... eli minun pitäisi kyetä antamaan anteeksi ensisijaisesti itselleni oma puutteellisuuteni, jonka heikkoudessani ulkoistan joihinkin nimimerkkeihin täällä.
Minä luulen että tuo voisi ehkä olla oikea tie. Anteeksiantaminen avaa voimavaroja.Anteeksiantaminen vaatii empatiaa...
- M.B.
henna... kirjoitti:
Hemmetti!!!!!!!!!! Mä en ymmärrä ihan tätä uutta systeemiä, muta tuo "sori" oli tarkoitettu elisaketulle eli tähän :
"Henna-hyvä:
En viitannut kommentillani suvaitsemattomuudesta ... jne"Henna:
Vastaukset siirtyy marginaalin mukaisesti vaan alaspäin, jos sinua ennen joku on jo anatanut suoran vastauksen, josta merkkinä pienen pieni sininen nuoli.
Eli yllä:
A kommentoi ajallisesti sinua ennen E K:n kirjoitukseen, sinä kommentoit samaan kirjoitukseen, saman vastauspainikkeen kautta, joten sinun kommenttisi siirtyy suoraan A:n kommentin alapuolelle, eli vasen marginaali on samassa tasossa A:n kirjoittaman kanssa.
Totut kyllä :) Hetki menee totutellessa. Vaikeuksia syntyy jos ketju on ihan älyttömän pitkä vastauksen vastauksineen... j.o.k.u. kirjoitti:
Anteeksiantaminen vaatii empatiaa...
Empatia ei oo woodoo-hommaa, vaan ihan yksinkertaista. Esim. jos jokin kommentti ja ihminen sen takana herättää sussa tunteita, se on sitä empatiaa...kykyä ymmärtää toisen tapaa tuoda itseään ymmärretyksi. Sulla on sitä empatiaa vaikka muille jakaa.. ;)
*saisko lainata desin empatiaa pliis, ja yhden bissen* ;-P- A
temppuilija kirjoitti:
Mistä kaikesta voimmekaan olla kiitollisia A ?
Eero Huovisen mukaan "Kiittämättömyys vie ilon, kierouttaa ihmissuhteet ja tekee elämästä surullisen, yksinäisen ja epäluuloisen. Kiittämätön ihminen alkaa eristäytyä, vähätellä muita ja pitää itseään ainoana kunnon ihmisenä. Kiitollisuus on uusi tapa katsoa asioita. Kiitollisuus syntyy huomaamisesta, siitä että alkaa nähdä jotakin hyvää." ... En ole itse ennen oikein huomannut tätä asiaa. Olen siitä surullinen, mutta varmaan tulen kohta iloiseksi, toivon sellaista.
A kirjoitti:
Minä luulen että tuo voisi ehkä olla oikea tie. Anteeksiantaminen avaa voimavaroja.Temppuilija; A osui kyllä mielestäni naulan kantaan tuossa kommentissaan: anteeksianto.
Olen puhunut jossain yhteydessä anteeksiannosta; siitä tietoisesta valinnasta, mikä oli kipeä mutta arvokas teko. Ensin itselleni, sitten väärinkohtelijoille. Merkittävin oli tietysti tuo anteeksianto Mr N. Tavallaan se oli valtava helpotus minulle. Sen jälkeen pystyin näkemään myös itseni; aiemminhan olin keskittynyt enemmän vain kokemuksiini. Eikä minulla ole enää niin suurta tarvetta etsiä vikoja tai syyllistää kanssaihmisiä.
Anteeksianto itselle, tavallaan laskee myös syyllisyyden taakkaa; auttaa näkemään paremmin sen hyvän kanssaihmisissä mitä he kuljettavat itsessään, sydämessään ja joka välkähtelee täällä esim kirjoitusten kautta. Hyvyys voidaan pukea myös välittämiseksi, mutta mikä tärkeintä, se tuo iloa; iloa kanssakulkemisesta ja jakamisesta. Jota kautta saamme virikkeitä; luovuuden lähde.A kirjoitti:
Eero Huovisen mukaan "Kiittämättömyys vie ilon, kierouttaa ihmissuhteet ja tekee elämästä surullisen, yksinäisen ja epäluuloisen. Kiittämätön ihminen alkaa eristäytyä, vähätellä muita ja pitää itseään ainoana kunnon ihmisenä. Kiitollisuus on uusi tapa katsoa asioita. Kiitollisuus syntyy huomaamisesta, siitä että alkaa nähdä jotakin hyvää." ... En ole itse ennen oikein huomannut tätä asiaa. Olen siitä surullinen, mutta varmaan tulen kohta iloiseksi, toivon sellaista.
Kumppanit: tämä sepustukseni löysi tiensä rakkausketjuun, mutta voi kuvata kiitollisuutakin. Anteeksianto, sitten kiitollisuus.
-Rakkaudella-
"Kevätpäivän astellessa hämärää kohti minä muistelen teitä. Sen käydessä ikkunasta sisään huoneeseeni tervehdin sitä ilolla. "Ihanaa nähdä sinut !"
Koska sen näkeminen auttaa minua näkemään sen valtavan ilon; mikä olemustani täyttää. Aistit joilla koen, sydämeni jolla tunnen, kehoni joka toimii, mieleni jolla ajattelen.
Kaikella sillä, mikä on itseäni, omaani ja tätä hetkeä. Mikä minulla on, olen iloinen siitä. Löytääkseni kadotetun ilon; minä tarvitsin siihen teitä. Ja autoitte minua etsinnöissä."henna... kirjoitti:
Sori, käsitin sitten väärin.
No eipä mittään. Minusta tämä keskustelu ja viestintä on hyväksyvää esimerkiksi siinä, että voi reippaasti kysyä toiselta mitä on tarkoittanut tai pyytää täsmentämään. Ja annetaan asiallisesti palautetta vastaavasti.
elisakettu kirjoitti:
Kumppanit: tämä sepustukseni löysi tiensä rakkausketjuun, mutta voi kuvata kiitollisuutakin. Anteeksianto, sitten kiitollisuus.
-Rakkaudella-
"Kevätpäivän astellessa hämärää kohti minä muistelen teitä. Sen käydessä ikkunasta sisään huoneeseeni tervehdin sitä ilolla. "Ihanaa nähdä sinut !"
Koska sen näkeminen auttaa minua näkemään sen valtavan ilon; mikä olemustani täyttää. Aistit joilla koen, sydämeni jolla tunnen, kehoni joka toimii, mieleni jolla ajattelen.
Kaikella sillä, mikä on itseäni, omaani ja tätä hetkeä. Mikä minulla on, olen iloinen siitä. Löytääkseni kadotetun ilon; minä tarvitsin siihen teitä. Ja autoitte minua etsinnöissä."Hyvää yötä.
Olen kiitollinen tästä päivästä ja kommenteistanne.- M.B.
A kirjoitti:
Minä olen kiitollinen siitä, että sinä myös kirjoitat tällä palstalla. Ja kuvitat :)
- M.B.
elisakettu kirjoitti:
Temppuilija; A osui kyllä mielestäni naulan kantaan tuossa kommentissaan: anteeksianto.
Olen puhunut jossain yhteydessä anteeksiannosta; siitä tietoisesta valinnasta, mikä oli kipeä mutta arvokas teko. Ensin itselleni, sitten väärinkohtelijoille. Merkittävin oli tietysti tuo anteeksianto Mr N. Tavallaan se oli valtava helpotus minulle. Sen jälkeen pystyin näkemään myös itseni; aiemminhan olin keskittynyt enemmän vain kokemuksiini. Eikä minulla ole enää niin suurta tarvetta etsiä vikoja tai syyllistää kanssaihmisiä.
Anteeksianto itselle, tavallaan laskee myös syyllisyyden taakkaa; auttaa näkemään paremmin sen hyvän kanssaihmisissä mitä he kuljettavat itsessään, sydämessään ja joka välkähtelee täällä esim kirjoitusten kautta. Hyvyys voidaan pukea myös välittämiseksi, mutta mikä tärkeintä, se tuo iloa; iloa kanssakulkemisesta ja jakamisesta. Jota kautta saamme virikkeitä; luovuuden lähde.:) :) Tekee itseasiassa mieli copypastettaa koko vastausruutu täyteen hymyä, mutta pidättäydyn nyt kuitenkin :) :)
" Merkittävin oli tietysti tuo anteeksianto Mr N. Tavallaan se oli valtava helpotus minulle. Sen jälkeen pystyin näkemään myös itseni; aiemminhan olin keskittynyt enemmän vain kokemuksiini. Eikä minulla ole enää niin suurta tarvetta etsiä vikoja tai syyllistää kanssaihmisiä. "
Siinä se, anteeksiannon tärkeys. Mikäli mietityttää, että miksi ihmeessä antaa anteeksi. Hienosti kirjoitit ja kiteytit. Tuo minkä lainasit, osui ja upposi ainakin minuun. Itsekin olin niin kiinni kokemassani, että se oli jo itsessään heti perään toinen upottava henkinen suo. Mutta toki oli tärkeä rämpiä siellä, en varmaan olisi itse muuten kyennyt avautumaankaan ajatukselle, että toiselle voi myös antaa anteeksi. Itsellensäkin anteeksiantaminen on kivinen tie, niin miksi vielä toiselle .. :) Juuri siksi. - j.o.k.u.
yxex kirjoitti:
Empatia ei oo woodoo-hommaa, vaan ihan yksinkertaista. Esim. jos jokin kommentti ja ihminen sen takana herättää sussa tunteita, se on sitä empatiaa...kykyä ymmärtää toisen tapaa tuoda itseään ymmärretyksi. Sulla on sitä empatiaa vaikka muille jakaa.. ;)
*saisko lainata desin empatiaa pliis, ja yhden bissen* ;-PBisseä ei enää tipu, olet jo rekkalastillisen mulle velkaa. ;D
*kaataa tilkan empatiaa lasiin*
Se on sitten vedettävä ykkösellä alas. Eikä irvistellä!
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle934488Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖473106Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852859- 781645
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391442450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1021224- 15967
- 184854
Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan37818Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah17812