Neljäs lapsi???

Unelmasta totta?

Olen kolmen lapsen äiti, joista nuorimmainen on 4 vuotias ja jonka synnytyksen jälkeen sairastuin masennukseen.

Tätä sairautta ehdin sairastaa 1,5 vuotta ennen sen toteamista ja elämä oli yhtä tuskaa kaikki ne päivät, jotka vietin töissä ja kotona... masennukseni alkoi saada psykoottisia oireita kesällä 2008, jolloin vihdoin ja viimein lähdin hakemaan itselleni apua. Lukuisten avunpyyntöjen jälkeen minut ohjattiin paikalliseen tk:n päivystävälle lääkärille, joka kirjoitti lähetteen mielisairaalaan.

Tuota hetkeä en unohda koskaan, minua niin hävetti. Mutta en kerta kaikkiaan jaksanut enää muuta kuin itkeä päivästä toiseen hermoromahduksen partaalla, josta kärsi koko perhe, lapset ja puoliso. Niinpä lähdettiin mieheni kanssa kohti mielisairaalaa, jonne minulle oli varattu oma huone. Kuinkas ollakaan ylilääkäri katsoi parhaaksi, että minun parempi sairastaa kotona rakkaitteni parissa lääkkeiden avulla. Ja siitä toipuminen alkoi. Kävin psykoterapiassa, nukuin yöni monien vuosien jälkeen levollisesti ja aloin huolehtia itsestäni voidakseni huolehtia lapsistani.

Kolme vuotta olen syönyt lääkkeitä ja elämä on tasaista ja turvallista. Nautin jokaisesta hetkestä, jonka saan olla kotona perheeni kanssa ja salainen unelmani on saada vielä neljäs lapsi, mutta pelko sairauden uusimisesta vie voiton... minulle on kyllä sanottu, ettei sairaus uusi, sillä jokainen raskaus on erilainen. Pelottaa, mutta silti haluaisin toteuttaa kesken jäänyttä unelmaani suuresta perheestä ja sitoutumisesta kotiin. Vai tulisiko minun luopua unelmastani? Kokemuksia?

1

297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • regtvxv

kannattaa myös miettiä, että teetko neljännen siksi, että voisit olla sitten kotona pidempään? Moni joka ei halua työelämään, tekee lapsia aina lisää vain siksi, että "saa olla kotona". Mielestäni kotiäitinä oleminen pitäisi olla ihan yhtä arvostettua, vaikka sitten lapset olisivatkin vähän isompia. Itsekin olen miettinyt kolmatta lasta joskus, mutta taitaa jäädä meillä kahteen, koska en jaksaisi kolmatta enää pienellä ikäerolla ja tuskin enää jaksan ryhtyä vauva-arkeen kun nämä kaksi ovat jotain 4-5-vuotiaita...olen ajatellut, että on sitten kotona tai tekee osa-aikaista vaikka nämä kaksi lasta olisikin vähän isompia. Itsellä oli muuten esikoisesta joku lievä masennus 2kk synnytyksen jälkeen, mutta meni ohi ja pelkäsin tokan kohdalla samaa, mutta ei se tullutkaan! Kuulemma jos etukäteen varautuu, että elämä ei ole helppoa ja saattaa tulla masennus, niin silloin se ei yleensä tule - näin ainakin minulla kävi toisen kerran!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      25
      2490
    2. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      55
      1806
    3. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      11
      1204
    4. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      299
      1067
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259
      992
    6. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      903
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      56
      884
    8. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      9
      797
    9. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      47
      780
    10. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      111
      775
    Aihe