Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Asunto halvemmalla yksityiseltä myyjältä?

Tobbias

Mietin tuossa, että eikö asunto kannattaisi ennemmin ostaa yksityiseltä? Jos välittäjä kiskoo kämpän hinnasta lähes 10 000 euroa, eiköhän myyjä mielellään ole valmis myymään 5000 euroa halvemmalla kuin välittäjän kanssa. Myyjä on luultavasti myös epävarmempi kaupan teossaan kuin jos mukana olisi välittäjä.

7

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asunnonmyyjä

      No eiköhän se kannata jos löydät asunnon missä sinun mielessä on hyvä hinta verrattuna välittäjiin. Ainakin asunto-osakkeen ostamisessa ei ole mitään väliä onko välittäjä siinä mukana vai ei.

      Itse myimme asunnon suoraan ja tingimme "välittäjän" hintaarviosta muutaman tonnin. Jos asunto olisi laitettu välittäjälle, niin olisi voinut kauppahinta olla sama mutta olisimme maksaneet vielä välityspalkkion.
      Itse en kovinkaan edes luota näihin välitysarviohin. On meinaan kaksi kertaa nyt käynyt niin että joku välittäjistä on arvioinut asunnon myyntihinnaksi 20th vähemmän mitä toteutunut hinta!!

      Siksi myyjän kannattaa aina pyytää väh.2-3 arviota,jollei ole itsellä selkeää käsitystä hinnasta. Se on ihan mahdollista että myyjä on valmis hiukan tinkimään hinnasta,jos kuitenkin itsekkin hyötyy jotenkin siitä ettei välityspalkkiota mene. Tosin on sitten niitäkin myyjiä,jotka laittavat itse myyntiin sen takia korkeammalla hinnalla etteivät ole välittäjiltä saaneet omasta mielestään kunnollista hinta-arvioita.

      Mutta myyjän "epävarmuus" on ihan tapauskohtaista. Omalla kohdallani olen erittäin kokenut asuntokaupoissa ja omalla varmuudellani sain myös ostajan vakuuttumaan. Eli meidän viimeisessä myynti tapauksessa oli ostaja erittäin epävarma.

    • samoilla linjoilla

      Itselläni ei juurikaan ole kokemusta asuntokaupoista. Ostin ensimmäisen asunnon suoraan myyjältä. Myydessäni pyysin hinta-arviota välittäjältä. Möin itse ja pyysin ja sain 10 000e enmmän kuin oli ollut välittäjän arvio.

      Toisen asunnon ostin välittäjältä. Hintaa sain tingittyä vain pari tonnia.

      Suoraan myyjältä ostamisessa oli etuja, samoi suoraan myymimessä. Monta asiaa on puolin ja toisin tullut kysyttyä ja vastattua jälkeenpäin. Välittäjän kautta kaikki on anonyymimpää, eikä samanlaista luottavaista suhdetta kaupanteossa pääse syntymään myyjän ja ostajan välille. Kuitenkin moni kysymys uudesta kodista herää vasta muuton jälkeen.

    • Pellejä koko porukka

      Tilanne on selkeesti menossa siihen suuntaan, että nämä massavälittäjät, joilla ei ole todellisuudessa mitään lisäarvoa tarjottavanaan meille asunnon myyjille, hinnoittelevat saamansa kohteen alakanttin kertoen perusteluita, jotka ovat yhtä vedenpitäviä kuin Estonian keulaportti. Tällä yritetään saada "järkeviä perusteluja" kaupankäynnille ja toimeksianto sisään.

      Naapurimme myi rivitalo osakeyhtiöstämme asuntonsa viisi vuotta sitten ja toteutunut myyntihinta oli silloin lähes sama kuin mitä kiinteistövälittäjä arvioi saavansa asunnostamme tänään eli viisi vuotta sen jälkeen.

      Välittäjän arvio oikealle myyntihinnalle oli 20K euroa kovempi millä kohteemme meni lopulta myyntiin nettiin. Ensimmäinen 10K euroa alennettiin välittäjän toiveesta sen takia, että kohteesta saadaan alueen yleistä hintatasoa vasten kiinnostavampi ja toinen 10K euroa sen takia että kuulemma psykologinen kynnys tälle hinnalle on hankala. Näin siis hinnoittelee "ammattilainen" joka mukamas pystyy kontrolloimaan saatavaa hintaa.

      Olen itse tehnyt kauppaa 80 luvulta lähtien ja totesin jo heti alussa tälle "ammattilaiselle" että hieman kummallinen tapa saada asunnosta oikea hinta kun kaikki kaupankäynti perustuu kuitenkin "listahintaan" ja siitä saatavaan alennukseen eli kiinnostuneiden jättämiin tarjouksiin, jotka ei koskaan perustu pyydettyyn hintaan. Itse lähtisin hakemaan XX hintaista kohdetta ja sen jälkeen tekisin tarjouksen. Saadessani 10-20K euron alennuksen, olisin varmasti todellakin tyytyväinen käytyyn kauppaan ja myyjä saisi omansa pois. Nyt kun myyntihinta on oikeasti asetettu alle sen mitä alueella on toteutunut kauppoja vastaavista kohteista todellisuudessa, niin pistän pääni pantiksi, ettei välittäjä tule missään olosuhteissa saamaan "täyttä hintaa", koska ostaja katsoo että joku alennus siitä on saatava - sehän kuuluu jo kaupankäyntiyapoihinkin.

      En siis näe mitään käyttöä nykypäivänä välittäjälle jos et halua että kohteesi menee alihintaan. Nettiin saa ilmoituksen todella edullisesti ja välittäjä ei tee kaupan eteen yhtään sen enempää kuin asiasta aidosti kiinnostunut omistaja. Välittäjällä ei ole mitään vastuita välittämästään kohteesta joten miksi maksaa 10.000 euroa siitä, että joku yliherkkä mimmi juoksee kohteessa tekemättä asian eteen paskaakaan.

      Keski-Euroopassa ja sielläkin sivistysmaissa kuten Saksassa välittäjiä on jo kauan pidetty aivan turhina välikäsinä, joiden todellinen funktio jää hämärän peittoon. Mitä enemmän asiaa ajattelen, sen enemmän ihmettelen mikä tekee meidän idioottimaisen holhoavasta asuntolakikäytännöstä sellaisen, että siihen tarvitsisi kiinteistövälittäjän väliin - ei yhtikäs mikään!

    • ammuuu-uu

      Eikös välittäjällä ole oma lehmä aina ojassa, koska hän haluaa osuutensa kaupasta. Niinpä hänen kannattaa arvioida hinta mahdollisimman, jotta menisi paremmin kaupaksi eli hän saisi osuutensa.

      • Yrittäjä

        Kait niillä on oma lehmä ojassa kun tekevät sitä työkseen. Tekisitkö itse työtäsi ilmaiseksi? minä en ainaskaan yrittäjänä hakisi kenenkään autoa ilmaiseksi tienpäältä.


      • hinta mahdollisimman

        Mitä yritit idiootti sanoa?


    • onpa...

      maailmasi yksinkertainen? kuin sinä itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1954
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      80
      1708
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1522
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      36
      1326
    Aihe