Semper kertoo pitävänsä Paavalia esikuvanaan. Hän korostaa jatkuvasti sitä, kuinka heikko Paavali oli, ja pitää tätä itseensä ja omaan heikkouteensa verrannollisena. Tällä vertailulla ja Paavalin heikkouden korostamisella on tarkoitus perustella väitettä, jonka mukaan Kristuksessa olevat uudestisyntyneet olisivat yhä vain heikkoja synnin houkutusten edessä, ja heidän elämänsä olisi yhtä taistelua lihansa himoja vastaan.
Väitteensä Paavalista Semper perustaa yksittäisiin, kokonaisuudesta irti oleviin Raamatun jakeisiin. Hän tukeutuu usein Roomalaisirjeen kohtiin, jotka on kirjoitettu seurakunnalle, jossa Paavali ei ollut aiemmin käynyt, ja joissa Paavali joutui (useiden lähteiden mukaan) selittämään oppinsa alusta alkaen ja loogisesti edeten. Jos ei tunne asioita kirjeiden taustalla, voi niistä kyllä äkkiseltään saada sellaisen kuvan, että Paavali oli hyvin heikko.
Todellisuudessa Paavali kertoo toisaalla olleensa juutalaisille kuin juutalainen, ilman lakia eläville kuin ilman lakia elävä, heikoille heikko - kaikille kaikkea. Kaiken tuon Paavali kertoo tehneensä evankeliumin vuoksi, jotta olisi itsekin siitä osallinen. Hän kertoo julistavansa evankeliumia ilman korvausta, käyttämättä hyväkseen niitä oikeuksia, joita hänellä sen julistajana olisi. Paavali sanoo, että vaikka on vapaa ja kaikista riippumaton, on hän ruvennut kaikkien orjaksi voittaakseen Kristukselle mahdollisimman monia.
TÄSSÄ KAIKESSA Paavali tarvitsi lujaa itsekuria. Hän kuvasi asiaa mm. niin, että kohdistaa nyrkkeillessään iskut omaan ruumiiseensa ja pakottaa sen tottelemaan. Hän kehotti muitakin samaan, jotta hekin saisivat palkinnon.
Paavali siis kuvaa kirjeissään taistelua ja kärsimystä (vertaa useampaan kertaan mm. kilpajuoksuun), jotka koki viedessään eteenpäin evankeliumia ja asettaessaan itsensä 'orjan asemaan' muiden ihmisten vuoksi. Toisessa kirjeessään Timoteukselle Paavali kertoo kestävänsä mitä tahansa Jumalan valittujen tähden, jotta hekin saavuttaisivat pelastuksen.
(mm. 1. Kor. 9, 2. Tim. 2)
Paavali ei siis kuvaa näissä Semperin käyttämissä raamatunkohdissa (mm. 1.Kor.9:26-27) taistelua lihansa tahtoa vastaan siinä mielessä, jossa Semper väittää. Hän ei siis kerro taistelevansa lihansa himoja vastaan siinä merkityksessä, jossa niistä on ollut täällä puhe, vaan todellakin on vahva ja asettaa itsensä 'orjan asemaan' , piiskaten itseään taisteluun EVANKELIUMIN PUOLESTA, muiden ihmisten, ei itsensä, pelastukseksi!
Paavali todellakin kokosi vahvana aarteita taivaaseen, eikä kieriskellyt heikkona syntisyydessä.
Paavali oli vahva
32
123
Vastaukset
- body
Paavali oli myös melko itsekäs ja tärkeilee ja kehuskelee pyhyyksillään,
" jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan,niin voin vielä enemmän minä.." myös " minä paastoan enemmän kuin muut "
ja " kiitän Jumalaa että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan..",
miksi noita pitää retostella. ?
Miksi ei mennyt kammioon niinkuin Jeesus sanoi, " mene kammioosi ja rukoile Jumalaa joka salassa on.." "Ja hän sanoi minulle: 'Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa.' Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan." 2.Kor.12:9
Paavali tunsi oman heikkoutensa ja hän tiesi, että vain sen kautta hänellä oli mahdollisuus saada Kristuksen voima asettumaan omaan elämäänsä. Jos Hän olisi tuonut esiin omaa vahvuuttaan, silloin Jumala olisi hylännyt hänet taistelemaan - ja häviämään - omien voimiensa (=inhimillisen heikkouden) varassa.
Greenin mukaan Paavali olisi ollut super-uskova, uskonnollinen Tarzan-hahmo, joka hyppii omissa voimissaan 'puusta puuhun'.
Sellainen Paavali ei todellakaan ollut. Hän oli oppinut tuntemaan kaiken sen, mitä lihassa asuu; EI MITÄÄN hyvää. Niinpä hän oli saanut sen ilmestyksen, että kaikki oma voima ja oma 'hyvyys' on tuomittava ja vietävä ristille.
Vain ja ainoastaan ristin kuoleman kautta Paavali oli saanut uskossa pääsyn "tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo". Room.5:2.
Omassa voimassaan ja vahvuudessaan ei Paavali syntiä voittanut. Ja on vuorenvarmaa, ettet voita sinäkään green eikä voita tänääkään. Vain meille oman heikkoutemme tunnustaville Jumala antaa armon ja voiman tulla synnin voittajiksi uskon kautta Jeesukseen.
PS. Pidät aika paljon esillä minun näkemyksiäni. Minulle se sopii, kunhan pysytään rakentavan keskustelun rajoissa, mutta pyydän sinua ottamaan huomioon myös muiden sietokyvyn tällaisen vuoropuhelun suhteen.- greeeeen
Voi ystävä hyvä, kun juuri sitä Jumalan voiman suuruutta ihmisessä myös kiusaamasi 'Tänäänkin' korostaa.
Sanopa nyt vain ihan rehellisesti, oliko Paavali vahva taistelija evankeliumin puolesta, muiden ihmisten pelastukseksi, vaiko heikko, lihansa himojen kanssa painiskelija, jollaisia väität Kristuksen omien olevan?! greeeeen kirjoitti:
Voi ystävä hyvä, kun juuri sitä Jumalan voiman suuruutta ihmisessä myös kiusaamasi 'Tänäänkin' korostaa.
Sanopa nyt vain ihan rehellisesti, oliko Paavali vahva taistelija evankeliumin puolesta, muiden ihmisten pelastukseksi, vaiko heikko, lihansa himojen kanssa painiskelija, jollaisia väität Kristuksen omien olevan?!Sinun harhaopissasi alkaa tulla pää vetävän käteen - ja hyvä niin. Kunhan olet sielullisessa ja korvasyyhyyn perustuvassa tulkinnassasi päässyt kunnon umpikujaan, siitä alkaa tie kohti oikeaa hengellistä ymmärrystä, edellyttäen, että tulet nöyräksi.
No, olihan tuossa osin väittelyretoriikkaakin mukana, mutta iloitsen aidosti siitä, että ajat itsesi nyt "riittävällä voimalla" seinään. Olen valmis auttamaan sinua tyrmäyksen jälkeen :)
Sinulla green menee puurot ja vellit sekaisin tässä asiassa:
1) Raamatun mukaan:
Paavali OLI itsessään heikko, mutta KRISTUKSESSA VAHVA.
2) greenin mukaan (ja siis PÄINVASTOIN kuin Raamatussa):
Paavali oli itsessään vahva, eikä tarvinnut Kristuksen voimaa.
Nyt meillä on kaksi (2) oppia vastakkain: Raamatun oppi ja greenin ( tänää'n oppi..). Mielenkiintoista, mutta vakavaa.
Jokainen voi päätellä, kumpi on oikea ja kumpaan uskoo.
Minä olen valintani tehnyt kauan sitten: uskon Jumalan sanaan.- greeeeen
Semper.Fidelis kirjoitti:
Sinun harhaopissasi alkaa tulla pää vetävän käteen - ja hyvä niin. Kunhan olet sielullisessa ja korvasyyhyyn perustuvassa tulkinnassasi päässyt kunnon umpikujaan, siitä alkaa tie kohti oikeaa hengellistä ymmärrystä, edellyttäen, että tulet nöyräksi.
No, olihan tuossa osin väittelyretoriikkaakin mukana, mutta iloitsen aidosti siitä, että ajat itsesi nyt "riittävällä voimalla" seinään. Olen valmis auttamaan sinua tyrmäyksen jälkeen :)
Sinulla green menee puurot ja vellit sekaisin tässä asiassa:
1) Raamatun mukaan:
Paavali OLI itsessään heikko, mutta KRISTUKSESSA VAHVA.
2) greenin mukaan (ja siis PÄINVASTOIN kuin Raamatussa):
Paavali oli itsessään vahva, eikä tarvinnut Kristuksen voimaa.
Nyt meillä on kaksi (2) oppia vastakkain: Raamatun oppi ja greenin ( tänää'n oppi..). Mielenkiintoista, mutta vakavaa.
Jokainen voi päätellä, kumpi on oikea ja kumpaan uskoo.
Minä olen valintani tehnyt kauan sitten: uskon Jumalan sanaan.Äläpä höpöttele taas omiasi.
Kristuksen omat (heistähän on nyt kyse*), siis ne jotka ovat uskoneet ja ottaneet Jumalan Sanan vastaan (taipuneet Jumalan tahtoon) ja pääseet näin Herransa (sen, johon uskovat ja jonka tahtoon taipuvat) yhteyteen, ovat nimenomaan vahvoja Hänessä.
Aloituksesta: * >>Tällä vertailulla ja Paavalin heikkouden korostamisella on tarkoitus perustella väitettä, jonka mukaan Kristuksessa olevat uudestisyntyneet olisivat yhä vain heikkoja synnin houkutusten edessä, ja heidän elämänsä olisi yhtä taistelua lihansa himoja vastaan. greeeeen kirjoitti:
Äläpä höpöttele taas omiasi.
Kristuksen omat (heistähän on nyt kyse*), siis ne jotka ovat uskoneet ja ottaneet Jumalan Sanan vastaan (taipuneet Jumalan tahtoon) ja pääseet näin Herransa (sen, johon uskovat ja jonka tahtoon taipuvat) yhteyteen, ovat nimenomaan vahvoja Hänessä.
Aloituksesta: * >>Tällä vertailulla ja Paavalin heikkouden korostamisella on tarkoitus perustella väitettä, jonka mukaan Kristuksessa olevat uudestisyntyneet olisivat yhä vain heikkoja synnin houkutusten edessä, ja heidän elämänsä olisi yhtä taistelua lihansa himoja vastaan.Käyttämäsi termit osoittavat sinulle käyneen juuri niin kuin kerroin.
Siirryit turhaan jaaritteluun, kun varsinaiset perusteet loppuivat.
Voin jatkaa keskustelua aiheesta, kunhan näen millä asenteella itse olet jatkamassa hyökkäystäsi.
Rakentavaan ja asialliseen hyökkäykseen olen valmis vastaamaan.
Teknisesti olet green tässä vaiheessa tyrmätty. Yritähän nousta asiapohjalle, niin voidaan sitten tutkia asiaa lisää Raamatusta.
Muistetaan olla uskollisia Tuomarille, joka katsoo ylhäältä.- greeeeen
Käyttämäsi termit osoittavat sinulle käyneen juuri niin kuin kerroin.
Siirryit turhaan jaaritteluun, kun varsinaiset perusteet loppuivat.
Voin jatkaa keskustelua aiheesta, kunhan näen millä asenteella itse olet jatkamassa hyökkäystäsi.
Rakentavaan ja asialliseen hyökkäykseen olen valmis vastaamaan.
Teknisesti olet green tässä vaiheessa tyrmätty. Yritähän nousta asiapohjalle, niin voidaan sitten tutkia asiaa lisää Raamatusta.
Muistetaan olla uskollisia Tuomarille, joka katsoo ylhäältä.Sinä selittelet omiasi siitä, mitä muut ovat muka sanoneet/tarkoittaneet, ja vääristelyjesi korjaaminen on sitten mukaasi turhan jaarittelua...
Kertoo paljon tilastasi.
Paavali ei kieriskellyt heikkona syntisyydessä, vaan oli Kristuksen omana jopa niin vahva, että pystyi asettamaan itsensä 'orjan asemaan', piiskaten itseään taisteluun EVANKELIUMIN PUOLESTA, muiden ihmisten pelastukseksi!
- Tänäänkin
Paavali oli todellakin vahva. Hän lauleli vankilassakin ja iloitsi kaiken keskellä.
Hän kesti nälän, kylmyyden, kuumuuden, lyönnit, halveksinnat jne. uskon kautta Jeesukseen. Hän kertoo pitävänsä arvotonna kaikkea muuta Jeesuksen tuntemisen rinnalla. Hän oli vahva ja hänen uskoaan ei mikään horjuttanut.
Paavali kykeni olemaan kaikille kaikkea. Olihan hän itse kulkenut tien, jossa ihminen on lain alla ja päässyt siitä vapauteen. Siksi hän kykeni olemaan lain alaisille lain alainen ja vapaille vapaa.
Hän puhui ihmisille ihmisen tavoin. Lihan vallassa ja heikkouden uhreina olevillekin hän osasi puhua:
Roomalaiskirje 6
1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
13 Älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
16 Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
17 Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,
18 ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
19 Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
20 Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
21 Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.
22 Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.Sinun uskosi näyttää perustuvan enemmän tunteisiin ja sielullisesti höystettyihin tarinoihin. Kehotan sinua tutkimaan tarkemmin Sanan opetusta ja jättämään kokonaan sivuun omat korvasyyhytarpeet.
Pitkät ja summittaiset (!) copypastaukset Raamatusta eivät auta sinun asiaasi eteenpäin. Täytyy saada rakkaus Totuuteen, vain sen avulla voit tulla paremmin tuntemaan Raamatun totuutta.
Ystävällisesti SF- greeeeen
Sinun uskosi näyttää perustuvan enemmän tunteisiin ja sielullisesti höystettyihin tarinoihin. Kehotan sinua tutkimaan tarkemmin Sanan opetusta ja jättämään kokonaan sivuun omat korvasyyhytarpeet.
Pitkät ja summittaiset (!) copypastaukset Raamatusta eivät auta sinun asiaasi eteenpäin. Täytyy saada rakkaus Totuuteen, vain sen avulla voit tulla paremmin tuntemaan Raamatun totuutta.
Ystävällisesti SFKunpa joskus oppisit pysymään asiassa...
- jt
Kyllä Paavali kieriskeli syntisyydessä, koska jokaisessa ihmisessä on paljon sellaista syntiä, mitä ei itse edes tiedä synniksi. Ainoastaan Jumala näkee tämän synnin. Tahallinen synnintekeminen on asia erikseen ja siitä Paavali varoitti vakavasti.
- greeeeen
Paavali ei kieriskellyt syntisyydessä ja tapellut jatkuvasti heikkona lihansa himoja vastaan, vaan hänellä oli Kristuksen omana jopa voimaa asettaa itsensä 'orjan asemaan', taistellen siten evankeliumin puolesta, muiden ihmisten pelastukseksi.
En käyttäisi tuollaista ilmaisua 'kieriskellä syntisyydessä'.
Vaikka tarkoitatkin tiedostamatonta syntiä, jota meissä asuu, niin kieriskely-ilmaisu johtaa senkin osalta väärään ymmärrykseen.
Kun Jumalan Henki tuo meissä valoon jotain syntiä ja poispantavaa, niin emme missään tapauksessa jää kieriskelemään sellaiseen pahaan asiaan itsessämme.
Jokainen tietoinen synti on pantava heti pois ja kuoletettava viemällä se ristille. Tämä koskee luonnollisesti myös sitä syntiä, joka tulee valoon vasta kuuliaisen vaelluksen, Sanan tuoman valon ja pyhityksen sekä Hengen johdatuksen kautta.- greeeeen
En käyttäisi tuollaista ilmaisua 'kieriskellä syntisyydessä'.
Vaikka tarkoitatkin tiedostamatonta syntiä, jota meissä asuu, niin kieriskely-ilmaisu johtaa senkin osalta väärään ymmärrykseen.
Kun Jumalan Henki tuo meissä valoon jotain syntiä ja poispantavaa, niin emme missään tapauksessa jää kieriskelemään sellaiseen pahaan asiaan itsessämme.
Jokainen tietoinen synti on pantava heti pois ja kuoletettava viemällä se ristille. Tämä koskee luonnollisesti myös sitä syntiä, joka tulee valoon vasta kuuliaisen vaelluksen, Sanan tuoman valon ja pyhityksen sekä Hengen johdatuksen kautta.Ja juuri tuohon myös 'Tänäänkin' kertoo päässeensä Jumalan avulla. Hän siis kertoo saaneensa voiman vastustaa tahallista syntiä.
MUTTA... vaikka muiden TÄYTYY tehdä noin, ei 'Tänäänkin' yksinkertaisesti voi Semperin mukaan päästä tuohon...
- Tänäänkin
Paavali ei kerskannut koskaan omasta vahvuudesta, vaan jatkuvasti hän kerskasi JUMALAN VOIMASTA, joka oli asettunut häneen asumaan.
Voiko muu kuin vahva ja luja uskossaan kertoa näin:
1. Korinttolaiskirje 9
16 Sillä siitä, että julistan evankeliumia, ei minulla ole kerskaamista; minun täytyy se tehdä. Voi minua, ellen evankeliumia julista!
17 Sillä jos vapaasta tahdostani sitä teen, niin minulla on palkka; mutta jos en tee sitä vapaasta tahdostani, niin on huoneenhaltijan toimi kuitenkin minulle uskottu.
18 Mikä siis on minun palkkani? Se, että kun julistan evankeliumia, teen sen ilmaiseksi, niin etten käytä oikeutta, jonka evankeliumi minulle myöntää.
19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
22 heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
23 Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.
24 Ettekö tiedä, että jotka kilparadalla juoksevat, ne tosin kaikki juoksevat, mutta yksi saa voittopalkinnon? Juoskaa niinkuin hän, että sen saavuttaisitte.
25 Mutta jokainen kilpailija noudattaa itsensähillitsemistä kaikessa; he saadakseen vain katoavaisen seppeleen, mutta me katoamattoman.- greeeeen
Niin on. Paavali oli, ja tiesi kyllä olevansa Kristuksen omana vahva. :)
1 Meidän, jotka olemme vahvoja, on kestettävä heikkojen vajavuuksia. Emme saa ajatella vain sitä, mikä on itsellemme mieluista.
2 Meidän on jokaisen otettava huomioon lähimmäisemme, ajateltava, mikä on hänelle hyväksi ja vahvistaa häntä.
(Room. 15:1-2) 2Co 11:30 Jos minun kerskata täytyy, niin k-e-r-s-k-a-a-n h-e-i-k-k-o-u-d-e-s-t-a-n-i.
2Co 11:31 Herran Jeesuksen Jumala ja Isä, joka on ylistetty iankaikkisesti, tietää, e-t-t-e-n v-a-l-h-e-t-t-e-l-e.
- ilmariW
Kysymys nim. greeeeen:ille
Miten on oman uskoski laita, oletko *sinä* sellainen
voimakas, vai se heikon tyyppinen?
Eikö se silleen mene, ett' justiinsa ne
heikot tartteekin Jeesuksen kanssaan kulkemaan, kun
ne vahvat näyttää kovin hyvin pärjäävän omillaan?
Paavali kyllä Raamatun mukaan tarvitsi Jeesusta joka hetki!- greeeeen
Niin tarvitsi, ja oli vahva Kristuksen omana (Hänessä).
- Tänäänkin
greeeeen kirjoitti:
Niin tarvitsi, ja oli vahva Kristuksen omana (Hänessä).
Paavali kerskasi heikkoudestaan, jotta Kristuksen VOIMA tulisi häneen asumaan. Paavalilla oli pistin lihassa ja vaikka Paavali rukoili päästäkseen siitä eroon, ei hän päässyt.
Paavali oli vainonnut Sauluksena Jumalan seurakuntaa. Hän oli tehnyt sen lihassaan, tuntematta Jeesusta. Tuo pistin pisti häntä lihassa, eli piti lihan nöyränä ja näin Jeesus pääsi hänessä asumaan ensimmäiselle sijalle.
Paavali muisti tekemänsä synnin ja ei kyennyt sitä antamaan itselleen täydellisesti anteeksi. Olihan hän jopa antanut nimensä kristittyjen tappamisen puolesta. Hän jopa antoi nimensä Stefanuksen kivittämisen puolesta. Jeesus sanoikin valitessaan Paavalin apostoliksi, että Paavali joutuu kärsimään Hänen nimensä takia paljon. Paavali todella oli halveksittu, syytetty ja piesty, mutta kaiken hän kesti nöyryydellä ja jopa ilolla, kun sai kärsiä Jeesuksen tähden. Niin syvä oli Paavalin usko Häneen, joka häntä vahvisti.
2. Kor. 12:9
Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
* En usko, että Paavalin heikkous olisi mitattu sillä, että hän olsi altis lankeamaan syntiin? Paavalin heikkous oli siinä, ettei hän luottanut lihaansa uskontaisteluissa, yleensä, ei vain syntiin, luulenpa että se oli helpoimpia taistoja voittaa synnin kiusaukset. Ennemminkin taistelu henkien maailmassa, missä ei lihan vahvuudet auta, vaan hän luotti kaikessa Herraan ja Pyhään Henkeen kaikissa taisteluissa, ja jaksamisessa käydä hengen sotia, ja varsinkin silujen vaoittamiseksi käytyä sisäistä kamppailua , voittaakseen edes muutamia.
* Kaikkea sitä painostusta ja jopa vainoa vastaan, mitä Paavali sai, ihmisten ja henkien , sekä omassa sielussaan koettua jatkuvaa voittamista itsensä, koska hän oli vainonnut Jumalan seurakuntaa, ja hyväksynyt uskovien surmaamiset. Synti oli niitä vähäisempiä Paavalin huolia.- greeeeen
Niin. Paavali sanoo Jeesuksenkin olleen heikko, kun hänet ristiinnaulittiin. Hän puhuu heikkoudesta ihmisen ollessa mm. vainottu tai ymmärtämätön. Paavalia ei missään nimessä tule ymmärtää niin, että hän sanoisi olevansa jatkuvasti lihansa himojen kiusattavissa ja siten heikko. Kristuksen omana Paavali nimenomaan oli niin vahva, että kykeni jopa asettamaan itsensä altiiksi monenlaiselle (juuri mm. sanomillesi painostukselle ja vainolle, sekä aineelliselle puutteelle), muiden ihmisten puolesta.
Mohikaani: >>Synti oli niitä vähäisempiä Paavalin huolia.>Synti oli niitä vähäisempiä Paavalin huolia.
- greeeeen
Neuvot ja neuvot. Neuvot 'vanhaa miestä' ja yhtä ja toista. Jospa joskus vain keskustelisit...
2Co 12:9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
Paavali itsessään, lihassaan, oli heikko, mutta Kristuksessa voimassa, hengessä, joka hänessä asui, hän oli vahva. Sitähän Paavali juuri kertoo tässä. Ei ole mitään ristiriitaa, siinä että hän oli vahva ja heikko yhtäaikaa.
Rom 7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
Kuoleman ruumis, liha oli heikko ja Kristus joka hänessä asui oli vahva. Ei tässä mitään ristiriitaista ole.
Rom 7:19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
Siinäpä syy kilvoitella ja taistella. On pantava lihan ruumis haluineen syrjään ja vastustettava sen haluja. Tietysti, jos on jo päässyt eroon lihastaan, niinkuin eräät, niin voi sanoa, että minä elän jo taivaallisissa. Enkä voi langeta syntiä tekemään, olen saanut voiman vastustaa.
Tosiasia on kuitenkin se, että niin kauan kuin elämme lihassa, emme ole uskon päämäärää pelastusta saavuttaneet. Liha ja synti roikkuu meissä. Kunnes kerran saamme kirkastetun ruumiin.
Emme omilla ansioillamme, vaan Jeesuksen ansioilla.
Ja siitä Paavali halusi kerskailla, että me emme ole mitään. Meillä ei ole mitään ansioita kerskaillaksemme. Jotta Kristuksen voima voisi asettua meihin heikkoihin, joilla ei todellakaan mitään omia ansioita ole.2.Korinttolaiskirje
11:29-30 "Kuka on heikko, etten minäkin olisi heikko?
Kuka lankeaa, ettei se minua polttaisi?
Jos minun kerskata täytyy, niin kerskaan heikkoudestani."
4:7 "Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että
tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan
eikä näyttäisi tulevan meistä."
Hengellinen vahvuus ja voima EI koskaan voi perustua ihmiseen. Yksikään ihminen ei voi perustaa puhdasta vaellusta omaan voimaansa. Niin ei tehnyt Paavalikaan, ei missään vaiheessa.
Toki Paavali tiesi olevansa vahva taistelussa syntiä vastaan, ehkä vahvempi kuin kukaan aikalaisensa, mutta hän EI ottanut mitään kunniaa itselleen. Hän EI alkanut pullistella hengellisiä 'lihaksiaan'. Miksi? Koska hän tiesi, ettei kenenkään pidä luottaa omaan voimaansa. Sen voiman ja kaikki muutkin omat ansionsa Paavali luki roskaksi, että hän voittaisi omakseen Kristuksen.
Paavalin todellinen vahvuus ja myös tocdellinen rohkeus oli, paradoksaalista kyllä, hänen heikkoudessaan - siis siinä, että hän turvautui kaiken aikaa Kristuksen voimaan, joka asui hänessä.
Palstalla esiintyvä jonkinasteinen omilla lihaksilla pullistelu EI perustu Jumalan sanaan eikä Paavalissa olevaan esikuvaan.- greeeeen
2.Korinttolaiskirje
11:29-30 "Kuka on heikko, etten minäkin olisi heikko?
Kuka lankeaa, ettei se minua polttaisi?
Jos minun kerskata täytyy, niin kerskaan heikkoudestani."
4:7 "Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että
tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan
eikä näyttäisi tulevan meistä."
Hengellinen vahvuus ja voima EI koskaan voi perustua ihmiseen. Yksikään ihminen ei voi perustaa puhdasta vaellusta omaan voimaansa. Niin ei tehnyt Paavalikaan, ei missään vaiheessa.
Toki Paavali tiesi olevansa vahva taistelussa syntiä vastaan, ehkä vahvempi kuin kukaan aikalaisensa, mutta hän EI ottanut mitään kunniaa itselleen. Hän EI alkanut pullistella hengellisiä 'lihaksiaan'. Miksi? Koska hän tiesi, ettei kenenkään pidä luottaa omaan voimaansa. Sen voiman ja kaikki muutkin omat ansionsa Paavali luki roskaksi, että hän voittaisi omakseen Kristuksen.
Paavalin todellinen vahvuus ja myös tocdellinen rohkeus oli, paradoksaalista kyllä, hänen heikkoudessaan - siis siinä, että hän turvautui kaiken aikaa Kristuksen voimaan, joka asui hänessä.
Palstalla esiintyvä jonkinasteinen omilla lihaksilla pullistelu EI perustu Jumalan sanaan eikä Paavalissa olevaan esikuvaan.Jos sinä Semper joudut taistelemaan jatkuvasti lihasi houkutuksia vastaan, taistele toki, niin sinun pitääkin tehdä. Ole kuitenkin ystävällinen, äläkä vertaa itseäsi ja heikkouttasi koskaan enää Paavaliin (tämä on siis pyyntö), koska hän ei missään nimessä ollut kaltaisesi.
Paavali ei taistellut jatkuvasti houkutuksia vastaan, vaan oli väkevä Jumalan soturi, joka kesti, kuten kertoo toisessa kirjeessään Timoteukselle, mitä tahansa Jumalan valittujen tähden, jotta hekin saavuttaisivat pelastuksen. Sinulla on vielä kovasti työtä itsesikin kanssa, kuten kerrot. greeeeen kirjoitti:
Jos sinä Semper joudut taistelemaan jatkuvasti lihasi houkutuksia vastaan, taistele toki, niin sinun pitääkin tehdä. Ole kuitenkin ystävällinen, äläkä vertaa itseäsi ja heikkouttasi koskaan enää Paavaliin (tämä on siis pyyntö), koska hän ei missään nimessä ollut kaltaisesi.
Paavali ei taistellut jatkuvasti houkutuksia vastaan, vaan oli väkevä Jumalan soturi, joka kesti, kuten kertoo toisessa kirjeessään Timoteukselle, mitä tahansa Jumalan valittujen tähden, jotta hekin saavuttaisivat pelastuksen. Sinulla on vielä kovasti työtä itsesikin kanssa, kuten kerrot.Suosittelen sinulle greeen pysymistä totuudessa; tai niin kuin sinun kohdallasi olisi kaiketi parempi sanoa, totuuden tielle lähtemistä.
Et sinä hyödy mitään, eikä kukaan muukaan hyödy mitään, sinun negatiivissävyisestä propagandastasi, jonka suuntaat päin minua.
En ole kertonut >>taistelevani jatkuvasti lihan houkutuksia vastaan- greeeeen
Suosittelen sinulle greeen pysymistä totuudessa; tai niin kuin sinun kohdallasi olisi kaiketi parempi sanoa, totuuden tielle lähtemistä.
Et sinä hyödy mitään, eikä kukaan muukaan hyödy mitään, sinun negatiivissävyisestä propagandastasi, jonka suuntaat päin minua.
En ole kertonut >>taistelevani jatkuvasti lihan houkutuksia vastaanMenet naurettavuuksiin vihassasi Tänäänkin -nimimerkkiä käyttävää kohtaan. 'Tänäänkin' korostaa edelleenkin Jumalan Voimaa ihmisessä.
_______
Sinä väitit Paavalin puhuvan ko. raamatunkohdassa taistelusta lihansa tahtoa vastaan juuri siinä mielessä, josta keskusteluissamme on ollut kyse. Äläkä yritäkään väännellä asiaa miksikään muuksi - on ollut kyse tahallisen synnin voittamisesta uskovan elämässä, johon 'Tänäänkin' kertoo päässeensä Jumalan avulla, mutta jota sinä et vain hyväksy! Toisaalla sanot kyllä itsekin, että siihen on mahdollista päästä, mutta selvästikin vihaamallesi ihmiselle et voi millään noin pitkälle pääsemistä suoda...
Paavalin heikkoutta korostamalla yritit vakuuttaa Tänäänkin -nimimerkkiä käyttävän henkilön väittävän olevansa jopa pidemmällä kilvoittelussaan kuin Paavali -> Eli koska 'Tänäänkin' sanoo saaneensa voiman vastustaa tahallista syntiä elämässään, mutta koska 'Paavali joutui lyömään itseään pitääkseen lihansa himot kurissa', piti Tänäänkin -nimimerkkiä käyttävän näyttää rehentelijältä, joka yrittää olla Paavaliakin pidemmällä kilvoittelussaan.
TODELLISUUDESSA Paavali kuvaa esille tuomassasi raamatunkohdassa sitä taistelua ja kärsimystä, jotka koki viedessään eteenpäin evankeliumia ja asettaessaan itsensä 'orjan asemaan', muiden ihmisten pelastumisen puolesta. Hän ei siis lyönyt itseään omaa syntisyyttään ja himojaan vastaan, vaan piiskasi itseään taisteluun evankeliumin puolesta, muiden ihmisten pelastukseksi. Tässä taistelussaan hän laittoi tietoisesti itsensä alttiiksi monenlaisille vaikeuksille, mm. aineelliselle puutteelle, kylmälle, vihalle ja vainolle. TUOSSA TAISTELUSSA hän tarvitsi lujaa itsekuria ja itsensä 'pieksemistä'.
_________
Semper:
>>UT1992 jae 9:26 "Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan" ja jae 9:27 "Kohdistan iskut omaan ruumiiseeni ja pakotan sen tottelemaan, jottei itseäni lopulta hylättäisi, minua, joka olen kutsunut muita kilpailuun."
Paavali ei siis kerskaa eikä muistele mahdollisia nuoruutensa aikaisia tappelukokemuksia, ei. Kysymyksessä on se taistelu, jota Paavali - tuo Herramme kutsuttu apostoli - kävi OMASSA lihassaan ja ruumiissaan vaikuttavaa vihollista vastaan.
Tässä on miettimistä niille, jotka valehtelevat seisovansa kuin kukko tunkiolla vanhan luontonsa ja oman lihansa tyrmääjinä.
Minä haluan olla Paavalin seuraaja ja käyn taistelua samalla asenteella kuin hän. Nyrkki silmän alle, kuvaannollisesti toki,
taistelussa vanhan ihmisen luontoa ja lihan tahtoa vastaan.
Kaikki haihattelevat puheet (tänää.., greeen) uuden luomuksen lopullisesta voitosta, voittopalkinnon saamisesta täällä ajassa, ovat silkkaa petosta. Erityisen vaaralliseksi nuo puheet tulevat, jos niiden varaan liitetään uudestisyntyminen - kuten nimimerkit harhauttavilla puheillaan tosiasiassa tekevät.
Paavalin aina ajankohtainen varoitus on "Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte."
Meidän on alati vaellettava Hengessä. On uskottava täydelliseen voittoon kaikesta lihan tahdosta. Mutta taistelu on vielä kesken.
- EI HEIKKO!
Paavali heikko? Jos hän olisi itse ollut synnin tekijä, kai hän ei olisi kyennyt antamaan seuraavaa varoitusta.
1. Kor. 15:34
Raitistukaa oikealla tavalla, älkääkä syntiä tehkö; sillä niitä on, joilla ei ole mitään tietoa Jumalasta. Teidän häpeäksenne minä tämän sanon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472455
- 1761694
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6875- 68851
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745