lasku vai ei

kyselevä

miten on yksityisellä ja myös julkisella puolella, voiko hammashoidon laskun maksaa esim erissä jos isompi lasku kyseessä? antavatko laskua että voi myöhemmin maksaa ettei tarviis heti käynnin jälkeen maksaa?

13

10150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotenkin pystyy

Kokemukseni yksityisistä on jo muutaman vuoden takaa ja ainakin silloin kyseisellä hammaslääkäriasemalla hoito maksettiin kassaan pois lähtiessä. Olin aikanaan valinnut hammaslääkäriaseman jossa voi maksaa luottokortilla niin maksut sai jaettua näin pidemmälle ajalle vaikka se periaatteessa maksettiin heti kassalla. Nykyään kai kaikki hyväksyvät Visat ym. kortit joten samaa keinoa voi käyttää edelleen.

Pari kuukautta sitten olin kunnallisella proteesin laitossa ja kyselin tuota osissa maksamista kun epäilin että tulee iso lasku. Proteesityö piti maksaa kerralla, mutta hammaslääkärimaksun olisi kuulemma saanut osissa. Minulla oli kuitenkin pankkitilillä sen verran rahaa että maksoin senkin (n. 150€) kerralla.

Yleensä julkisen puolen kerralla tehtävät hoidot ovat sen verran edullisia että kotiin tulevan laskun pystyy maksamaan ellei ole aivan tyhjätasku. Yleensä työt laskutetaan joka kerralta, mutta nuo proteesityön alkukäynnit olivat niin pieniä (alle kympin) että maksoin useamman käynnin yhdellä laskulla.

• the_road

Yksityisellä puolella on nykyään lähes joka paikassa tapana, että heti käynnin jälkeen maksetaan kassalle ja useimmiten kelakorvauksen saa samantien vähennettyä laskun loppusummasta (suorakorvaus). Jossain voi olla mahdollisuus laskuun, mutta silloinkin joka käynnin jälkeen erikseen.

Itse kävin aikoinaan yksityisellä joka teki omalla vastaanotollaan töitä "yksin" (lääkäri hoitaja) laskun sai viimeisellä käynnillä mukaansa ja maksuaikaa 2 viikkoa (tarvittaessa enemmänkin). Mutta tälläiset ovat harvassa nykyään.

Kunnallisella puolella on aika yleistä, että laskutetaan joka käyntikerta erikseen joko kassalla lähtiessä tai laskulla. Mutta meillä ainakin on vielä niin vanhaan malliin, että lasku tulee vasta viimeisellä käynnillä tai jos haluaa maksaa välillä pois osan (ettei kerry liian isoa laskua "piikkiin"), niin se sopii. Maksuaikaa pystyy sopimaan ja erissä maksamaan ilman mitään ylimääräisiä kuluja.

• Liikaa rahaa kassaan

Onkohan Helsingissä käytännön syistä eri tavat. Täällä terveyskeskuksessa hammashoitomaksu maksetaan yleensä joka kerralla käteen annettavalla laskulla (lääkäri tulostaa) jossa on se normaali parin viikon maksuaika. Terveyskeskuksen puolella taas lääkärikäynnin lasku tulee kotiin jälkikäteen ja sen jälkeen on parin viikon maksuaika. Käteistä rahaa eivät huoli missään, enkä ole kokeillut huolisivatko korttimaksun. En ole kenenkään muunkaan nähnyt tarjoavan maksua hoitokäynnin jälkeen, vaan lähtevän suoraan pois hoitopaikasta.

• the_road
        Liikaa rahaa kassaan kirjoitti:

Onkohan Helsingissä käytännön syistä eri tavat. Täällä terveyskeskuksessa hammashoitomaksu maksetaan yleensä joka kerralla käteen annettavalla laskulla (lääkäri tulostaa) jossa on se normaali parin viikon maksuaika. Terveyskeskuksen puolella taas lääkärikäynnin lasku tulee kotiin jälkikäteen ja sen jälkeen on parin viikon maksuaika. Käteistä rahaa eivät huoli missään, enkä ole kokeillut huolisivatko korttimaksun. En ole kenenkään muunkaan nähnyt tarjoavan maksua hoitokäynnin jälkeen, vaan lähtevän suoraan pois hoitopaikasta.

juu, eivät täälläkään enää ota turvallisuus syistä käteistä, mutta korttimaksu tai lasku mukaan...

• .-.

Itsellä korjattiin eilen lohjennut hammas yksityisellä. Kävin ensin perustarkastuksessa noin kuukausi sitten ja silloin sanottiin että maksuvälineenä käy vain käteinen, pankki- ja luottokortit. Mutta eilen ainakin hammaslääkäri lykkäsi sen enempää mitään sanomatta laskun käteen ja maksuaikaa oli 2.5. asti. Laskun summa oli 85 euroa, että ei mikään ihan päätähuimaava. Kai sitten antavat laskulla myöhemmin.. Mutta ei ehkä ensimmäistä käyntikertaa. En tiedä, kai se riippuu hammaslääkäristäkin :)

Onko muuten ihan normaalia, että tota hammasta vihloo aivan pirusti kun yritän syödä jotakin? Siitä tosiaan korjattiin lohkeama eilen. Ei ole sitä ennen vaivannut tai särkenyt, nyt en pysty syömään kuin toisella puolella.. Sitä odotellessa että toi hirveä vihlonta menis ohi..

• irp

hei,
        epäilen, että olis tullut paikkauksen yhteydessä halkeama, joka yltää juureen asti. Silloin pureminen ainakin sattuu kovasti. Kokemusta kolmasti tästä, et muovilla paikkaus ( muovi kutistii kovetettaessa!!) aiheuttaa halkeaman, yksi oli ennestään täysin ehyt hammas, vain pieni pala oli murtunut reunasta, eikä h.lääkäri kertonut, että sen vois vain hioa sileäksi, eikä paikata ollenkaan. Katkera muovilla paikkauksista. vain amalgaamia nykyään käytän, se ei elä. Loistoaine.

• .........

Mulla tehtiin syksyllä iso remppa sedaatiossa yhdellä kerralla ja minun piti maksaa anestesialääkärin palkkio ja 80 % kustannusarviosta sille kerralle etukäteen. Maksettavaa etukäteen kertyi sitten 1800 euroa. Että näin.

Muutaman kerran kävin vielä juurihoitoja jatkamassa ja silloinkin maksoin joka kerta kassalla käynnin jälkeen. Yksityisellä siis.

Myöhemmin kävin toisessa paikassa muissa asioissa ja olisin saanut laskun 250 eurolle, riippuu osin lääkäristäkin siis.

Joidenkin lääkärien sivuilla lukee, että jos kyseessä on vakiintunut asiakassuhde, on laskulla maksukin mahdollista , mutta pääasiassa kaikki vaativat maksun heti paikan päällä.

• hepskukkuujee

Yritin yksityiselle Oulussa,ni sanoivat,että heti pitää maksaa käteisellä,ku oon uusi asiakas..
      Julkiselle puolelle en maksa mitään hammaslääkäri/TK laskuja,ku mulla on luottotiedot menny nii pahasti,että en niistä selviä kuitenkaan,ja niiden on kuitenkin pakko ottaa aina sisään lain mukaan,vaikka ois 10000 sinne velkaa;)

• ljlhlblh

Kuopiossa yksityisellä kysyttiin hoidon jälkeen, että otatko laskun mukaan ja maksatko yhdessä vai useammassa erässä. Maksoin sitten kolmessa erässä kuukauden välein yhteensä 1050€. Mitään korkoja tai lisäkuluja ei tullut, enkä ollut ko.lääkäriaseman vakoasiakas, toista kertaa kävin silloin.

• ljlhlblh

^siis *vakioasiakas*.... noh, en kyllä ollut myöskään vakoasiakas... :DD

• ksihireow

missä yksityisellä kävit Kuopiossa?
        voisin harkita Kuopiossa käydä, kun ei sinne ole pitkä matka missä asun.

• asfa1111

Olen kysynyt lääkäriltä saako maksuaikaa tai erissä ja aina onnistunut. Yksityisellä siis. Ja kelakorvaukset mennyt heti

• Omia kokemuksia

Tuo onkin varmaan viisainta. Olen ymmärtänyt, että maksuaikajärjestelyt ovat mahdollisia. Tietysti uuden asiakkaan uskottovuus ratkaisee.

Itse tiesin uudelle yksityispuolen hammaslääkärille mennessäni, että tulee maksamaan suhteellisen paljon. Ensimmäisellä kerralla pyysin tekemään kartoituksen siitä, mitä pitäisi tehdä. Samalla pyysin hinta-arvion. Homma tuli maksamaan Kelakorvaustn jälkeen noin 1000 euroa ja arvio piti paikkansa ehkä 10 % tarkkuudella.

Tuosta on runsas kaksi vuotta ja olen jatkanut käyntejä siellä. On noin viiden hammaslääkärin vastaanotto. Hammaslääkäri naputtelee käynnin jälkeen toimeenpiteet koneelle ja sopivien kokonaisuuksien jälkeen on maksettava. Tämä tapahtuu kortilla ja Kela-koravukset on jo vähennetty laskusta. Asemalla ei siis ole mitään kassahenkilöitä.

Tuo peruslääkäri on myöhemmin lähettänyt pari kertaa erikoishammalääkärille impalntin asennusten takia. Toinen (proteetikko) tulostaa laskun ja siinä on kohtuullinen maksuaika. Kela-korvaus on haettava itse. Toinen erikoishammalääkäri on leukakirurgi. Hän taas tulostaa laskun, jossa Kela-korvaus on jo huomioitu. Maksuaika oli joku pari viikkoa.

Aikaisemmin kävin toisella perushammaslääkärillä 3-4 hammaslääkärin asemalla. Hammaslääkäri tulosti aina laskun viimeisen käyntikerran jälkeen. Maksuaika oli yleensä suunnilleen heti. Kelakorvaukset oli haettava itse.

Siis kovin vaihtelevaa on ollut laskutuskäytäntö ja Kela-korvausten hoitaminen. Missään näistä ei ollut mitään erillistä kassapalvelua, jotka ilmeisesti kuuluvatkin vain isojen asemien käytäntöön. Käteisellä maksamisen en usko edes olleen mahdollista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3626
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      33
      3006
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2906
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1669
    Aihe