Jaikalille?

Mikko.

Pidätkö itseäsi jotenkin parempana uskovana kuin joitakin muita uskovia.?Tuollaisen kuvauksen saa helposti kirjoituksistasi. Voin vakuuttaa olen yhtä kelvollinen Herran edessä kuin joku toinenkin uskossaan.
Kyllä se on niinkuin Jeesus sanoo, ne ensimmäiset jäävät loppujen lopuksi viimeisiksi.
Meitä kärsiviä uskovia on ja me kärsimme ilman syytäkin, meille vain on luotu psyykkeemme ehkä heikoimmiksi. Me kärsimme kyllä tässä ajassa, mutta palkinto odottaa Taivaassa.

69

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapin profeetta

Kyllä se on Mikko niin, että se, mitä me tässä elämässä todella tarvitsisimme, sitä ei tältä foorumilta löydy. Minä en ole löytänyt etsimääni koko suomalaisesta kristillisyydestä, mutta elämä jatkuu kovan elämän reaaliteettien ehdoilla. Mitä ei voi muuttaa, sen kanssa on vain opittava elämään.

• Tänäänkin

Miksi teet Mikko tuota. En usko, että jaikali halventaa sinua ihmisenä. Hän on niitä harvoja, jotka kertovat Jumalan uudeksi tekevästä Pyhästä Sanasta ja Voimasta.
      Jokainen meistä on ollut lähellä kuolemaa ja kurja, mutta kaikkien meidän ei tarvinnut siihen jäädä. Jeesus muutti kaiken.

Jaikali ei toki arvosta minun uskoani, mutta en minä olekaan etsimässä kunniaa itselleni, vaan kirkastamassa Jeesusta.
      Uskon myöskin sen, että jokainen nöyrä Jumalan lapsi saa tulla yhden Herran luokse, Jeesuksen, eli Jumalan Sanan kasvatuksen kautta. Sen jälkeen me kilpailemme toistemme kunnioittamisessa.

• Hyssyn hyssyn

Mikolla on oikeus sanoa mitä mielnpäällä liikkuu jos siltä kerran tuntuu.
        Eikä täällä ole mitään "harvoja" jotka kertovat Jumalan sanasta.
        Äläkä sinä Tänäänkin, taas hurskastele. Sinun tekstisi on hyssyttelyä
        jossa ei ole mitään rakentavaa ja uudistavaa.
        Jokainen täällä kertoo omalla tavallansa uskostaan ja muustakin. Ja niin
        pitää ollakkin.

• Tänäänkin
        Hyssyn hyssyn kirjoitti:

Mikolla on oikeus sanoa mitä mielnpäällä liikkuu jos siltä kerran tuntuu.
        Eikä täällä ole mitään "harvoja" jotka kertovat Jumalan sanasta.
        Äläkä sinä Tänäänkin, taas hurskastele. Sinun tekstisi on hyssyttelyä
        jossa ei ole mitään rakentavaa ja uudistavaa.
        Jokainen täällä kertoo omalla tavallansa uskostaan ja muustakin. Ja niin
        pitää ollakkin.

Tietenkin hänellä on oikeus sanoa, mitä tahtoo. Tarkoitan vain, että joka kieltää Jumalan Voiman, tekee sen omaksi tappiokseen.

Täällä on pajon Jumalan sanasta puhuvia, mutta sama suu kieltää Jumalan Voiman. Siksi Sana jää heille vain sanaksi.

Löytyneekö uskoa enää? Uskoa seuraa aina merkit.

• Mikko.
        Tänäänkin kirjoitti:

Tietenkin hänellä on oikeus sanoa, mitä tahtoo. Tarkoitan vain, että joka kieltää Jumalan Voiman, tekee sen omaksi tappiokseen.

Täällä on pajon Jumalan sanasta puhuvia, mutta sama suu kieltää Jumalan Voiman. Siksi Sana jää heille vain sanaksi.

Koska olen kieltänyt Jumalan voiman?

• Lapin profeetta
        Tänäänkin kirjoitti:

Asian selkeyttämiseksi.

Te jauhatte jatkuvasti sitä Jumalan voimaa ymmärtämättä asian todellista puolta.

Eli kysymys on aina, ja vain, ihmisen oman uskon voimasta. Ei sen ihmeellisemmästä. Jumalan totuus ja oikeus on yksi ja suoraviivainen totuus. Kuitenkin tätä ns. jumalan voimaa ilmenee mitä moninaisimpien ja keskenään ristiriitaistenkin uskontojen piirissä ja tätä "jumalan voimaa" esitetään oikean uskon takeeksi. Ja näinhän se ei ole. Eli todellisen ja oiean uskon kriteerit ovat kokonaan muualla kuin voimakokemuksissa.

• Tänäänkin
        Mikko. kirjoitti:

Koska olen kieltänyt Jumalan voiman?

Jos joku ihminen kertoo sinulle, että on saanut VOIMAN elää Jumalan Tahdon mukaisesti ja on saanut siitä johtuen luottamuksen ja vapauden, niin uskotko sinä.

• Tänäänkin
        Lapin profeetta kirjoitti:

Asian selkeyttämiseksi.

Te jauhatte jatkuvasti sitä Jumalan voimaa ymmärtämättä asian todellista puolta.

Eli kysymys on aina, ja vain, ihmisen oman uskon voimasta. Ei sen ihmeellisemmästä. Jumalan totuus ja oikeus on yksi ja suoraviivainen totuus. Kuitenkin tätä ns. jumalan voimaa ilmenee mitä moninaisimpien ja keskenään ristiriitaistenkin uskontojen piirissä ja tätä "jumalan voimaa" esitetään oikean uskon takeeksi. Ja näinhän se ei ole. Eli todellisen ja oiean uskon kriteerit ovat kokonaan muualla kuin voimakokemuksissa.

Koska et ole uskonut Jumalan Voimavaikutuksiin, niin et ole niitä saanut myöskään kokea. Sen takia puhut nyt Jumalaa vastaan oman kokemuksesi pohjalta. Miksi et voi laittaa lihantahtoa syrjään ja nöyrtyä tutkimaan JUMALAN LUPAUKSIA ja USKOA niihin? Jumala on luvannut antaa jokaiselle etsivälle uskonlahjan, mutta harva ottaa sen vastaan.

• H h
        Tänäänkin kirjoitti:

Jos joku ihminen kertoo sinulle, että on saanut VOIMAN elää Jumalan Tahdon mukaisesti ja on saanut siitä johtuen luottamuksen ja vapauden, niin uskotko sinä.

Se "Jumalan voiman" saaminen pitäis jossain näkyäkin. Pelkät puheet ei riitä.
        Ja varsinkaan valhe ja hurskastelupuheet. Se on vain itsepetosta.

• Mikko.
        Tänäänkin kirjoitti:

Uskon tietenkin, mutta kaikkea puppua en usko. Mulla onkin itsestäni kokemukset, olen hyvin herkkä ihminen, jopa pystyn ajattelemaan sydämmeni seudulla. herkkyyttäni on ihmetelleet jopa alan ammattilaisetkin mielenterveys alalla, ja olen varmasti normaali ihmisenä.
        Moninaiset ovat ne kokemukseni jotka siinä hurmassa olen laittanut Pyhän hengen piikkiin, vaikka ne ovatkin olleet vain omia sielullisia tuntemuksia.

Uskova jos kuka liioittelee, sanoisin miltei jokainen uskova paisuttelee, on tunne kokemuksia ja pian ne ovatkin Pyhän Hengen aikaansaannoksia.

Muistelkaapa Yli-Vainion aikoja, Niille tuli tulvimalla postia, parantumisia, parantumisia, ihmeitä jne...Moni uskova paisutteli niitä kokemuksiaan, ei sellainen ole terveellistä uskoa. Muistan nuo ajat selvästi, niitä ilmestyksiä, näkyjä meikäläinenkin näki, sanomia, ilmestyksiä,. Kyllä nyt kun olen 30 vuotta rämpinyt, niin olen opetellut antamaan arvon todelliselle JUMALALLE. Uskon antaa minun AIVOISSANI OLEVA USKO. En kaipaa mitään tuntemuksia, ne monesti sairastuttavat uskon ja samalla mielenkin.

Ajattelemme siin järjellä että uskomme Jumalaan ja kaiken maailman tuntemukset hiithen.

Kyllä Pyhä Henki parantaa nykyisinkin sairauksista ja kun tapahtuu ihme ,ei silloin jää mitään jossitteluja siitä kuka paransi.

• jaikali

Asian selkeyttämiseksi.

>>>Eli kysymys on aina, ja vain, ihmisen oman uskon voimasta

• Lapin profeetta
        Tänäänkin kirjoitti:

Koska et ole uskonut Jumalan Voimavaikutuksiin, niin et ole niitä saanut myöskään kokea. Sen takia puhut nyt Jumalaa vastaan oman kokemuksesi pohjalta. Miksi et voi laittaa lihantahtoa syrjään ja nöyrtyä tutkimaan JUMALAN LUPAUKSIA ja USKOA niihin? Jumala on luvannut antaa jokaiselle etsivälle uskonlahjan, mutta harva ottaa sen vastaan.

On niitä kuule koettu ja nähty - voimavaikutuksia.

//..Kesällä 1978 elin yhtä elämäni syvintä murroskautta. Sinä kesänä arvomaailmani muuttui Lapin suurissa erämaissa ja Lokan tekoaltaalla ammattikalastajana ollessa niin, että kaikki maallinen menetti merkityksensä ja Jumalan tahdon täyttäminen nousi kaikkein tärkeimmäksi asiaksi. Tämä oli suoraa Jumalan kutsua jättää venheeni ja verkkoni kuin Pietari muinoin ja lähteä mestarin askelissa uudelle ja tuntemattomalle tielle ja tämä kutsu varmistui keskiviikkona syyskuun 6. pävänä ja johti siihen, että seuraavana sunnuntaina, 10.9, minut siunattiin evankelistan virkaan ja viikkoa myöhemmin matkustin Raamattukoululle, jossa koin merkillisiä kokemuksia:

Olin ollut viikon Raamattukoulussa kun eräänä iltana sain voimakkaan profeetallisen sanan erään oppilastoverini kautta: "Minä olen valinnut sinut... Minä olen kutsunut sinut... Minä olen erottanut sinut... Oletko sinä valmis? Kestätkö sinä kaikki?" Tämän "kestätkö sinä kaikki", kysymyksen Jumala kysyi kolme eri kertaa ja jonkin aikaa harkittuani päätin: Tulkoon kärsimys tai kuolema, niin minä olen valmis. Ja niin suuni sanoilla vastasin: "Herra! Tässä minä olen". Välittömästi tämän jälkeen koin oudon voiman värisevän käsissäni.
        Parin päivän kuluttua toistui sama sanoma ja sama kysymys: "Oletko sinä valmis? Kestätkö sinä kaikki?" Ja taas vastasin samalla tavalla: "Herra! Tässä minä olen": Ja taas tuli sama voiman värinä, mutta nyt se ei jäänyt käsiini vaan kävi läpi ruumiini ja olin noin parikymmentä minuuttia uudessa ulottuvuudessa jossain puhtaanvalkoisten pilvien välissä. Tämän kokemuksen jälkeen menin vielä toimistossa olevan Raamattukoulun vt.johtajan juttusille kysymään, mitä nämä kokemukset oikein ovat ja mistä peräisin?. Ja hänen vastauksensa oli: "Jumala on valinnut sinut jotain erityistehtävää varten ja pukee voimallansa".

Ja näin olen myös itse päätellyt. Se syntymästäni saakka syvällä sisimmässäni asunut kaipaus tulla Jumalan mieheksi oli toteutunut. (Katso Spiritus-kansio ) Nyt tämän jälkeen elämälläni on ollut; ja on, vain yksi tarkoitus: Täyttää Jumalan tahtoa kaikkina elämäni päivinä. Tässä kutsumuksessani minun on kuunneltava Jumalaa enemmän kuin ihmistä, silloinkin, kun ihminen on puettu hurskauden kaapuun. Aiemmin siteeraamassani Kuningasten Kirjan 13 luvussa kerrottu nuoren profeetan järkyttävä kohtalo on siinä määrin opettavainen, ettei se jätä tulkinnan varaa. ...//

http://www.aretalogia.fi/kristilliset/kutsumus.html

• Lapin profeetta
        jaikali kirjoitti:

Älähän selitä.

Jos luet avoimin silmin ja ilman ennakkoluuloa Jeesuksen opetuksia, niin jatkuvassti tulee esiin ihmisten, siis myös opetuslasten oma usko. "Kuinka teillä ei ole uskoa.... Teidän epäuskonne tähden... Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit... Mitä ikinä anotte, USKOKAA SAANEENNE niin se on teille tuleva..." jne. Ja kotikaupungissaan Jeesus ei voinut tehdä montakaan ihmetekoa sen vuoksi, että ihmiset EIVÄT USKONEET häneen.

• jaikali kirjoitti:

"Kysymys ei ole ihmisen oman uskon voimasta.
        Kysymys on uskovalla olevasta Jumalan Pojan uskon voimasta."

Tarkoitat että se joka uskoo, ei pelastukaan ja oikea uskominen on sitä kun Jeesus uskoo puolestasi.
        Silloinhan Jeesus on syyllinen jos et pelastu.

Sinun logiikan mukaan siis ihmisen ei tarvitsekaan uskoa Jumalaan.

• Tänäänkin
        Mikko. kirjoitti:

Uskon tietenkin, mutta kaikkea puppua en usko. Mulla onkin itsestäni kokemukset, olen hyvin herkkä ihminen, jopa pystyn ajattelemaan sydämmeni seudulla. herkkyyttäni on ihmetelleet jopa alan ammattilaisetkin mielenterveys alalla, ja olen varmasti normaali ihmisenä.
        Moninaiset ovat ne kokemukseni jotka siinä hurmassa olen laittanut Pyhän hengen piikkiin, vaikka ne ovatkin olleet vain omia sielullisia tuntemuksia.

Uskova jos kuka liioittelee, sanoisin miltei jokainen uskova paisuttelee, on tunne kokemuksia ja pian ne ovatkin Pyhän Hengen aikaansaannoksia.

Muistelkaapa Yli-Vainion aikoja, Niille tuli tulvimalla postia, parantumisia, parantumisia, ihmeitä jne...Moni uskova paisutteli niitä kokemuksiaan, ei sellainen ole terveellistä uskoa. Muistan nuo ajat selvästi, niitä ilmestyksiä, näkyjä meikäläinenkin näki, sanomia, ilmestyksiä,. Kyllä nyt kun olen 30 vuotta rämpinyt, niin olen opetellut antamaan arvon todelliselle JUMALALLE. Uskon antaa minun AIVOISSANI OLEVA USKO. En kaipaa mitään tuntemuksia, ne monesti sairastuttavat uskon ja samalla mielenkin.

Ajattelemme siin järjellä että uskomme Jumalaan ja kaiken maailman tuntemukset hiithen.

Kyllä Pyhä Henki parantaa nykyisinkin sairauksista ja kun tapahtuu ihme ,ei silloin jää mitään jossitteluja siitä kuka paransi.

Niin Mikko. Me molemmat olemme siis jalat maassa seisovia järkeviä ihmisiä. Tuon järkevyyden keskellä minulle on tapahtunut sellaisia ihmeitä, että kukaan, joka on ne nähnyt ei ole koskaan yrittänytkään niitä kieltää. Olen aivan tavallinen ihminen ja uskossani olen saanut vahvistuksen taivaasta. En etsi ihmeitä, ne vaan ovat tulleet. En kuvittele mitään. Hoidan työni ja toimeni hyvin ja perheeni kanssa elämme tavallista elämää. Ei usko ole kiinni meidän tunteistamme, vaan Jumalan Tahdosta.
        Sen haluan vielä sanoa, että olen saanut aina uskoa Elävään Jumalaan, joka voi tehdä ihmeitä ja muuttaa kokonaan ihmisen elämän. Olen siis ollut nöyrä Sanan lupausten edessä, mutta en ole etsinyt ihmeitä. Ne vain ovat tulleet.

• Tänäänkin

Älähän selitä.

Jos luet avoimin silmin ja ilman ennakkoluuloa Jeesuksen opetuksia, niin jatkuvassti tulee esiin ihmisten, siis myös opetuslasten oma usko. "Kuinka teillä ei ole uskoa.... Teidän epäuskonne tähden... Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit... Mitä ikinä anotte, USKOKAA SAANEENNE niin se on teille tuleva..." jne. Ja kotikaupungissaan Jeesus ei voinut tehdä montakaan ihmetekoa sen vuoksi, että ihmiset EIVÄT USKONEET häneen.

Opetuslapset saivat uskonlahjan ja mikäpä heillä oli uskoa, kun he saivat nähdä Elämän Sanan, katsella ja kosketella tuota Sanaa.
        Me uskomme, vaikka emme näe ja siksi Jumala todistaa meille olevansa ja elävänsä.
        En ole koskaan epäillyt Jumalan lupauksia. En edes silloin, kun luulin, että ne eivät toteudu omalla kohdallani. Se on uskoa, jonka Jumala antoi minulle ensihetkestä asti.

• H h
        Mikko. kirjoitti:

Hienoa Mikko! Sinussa tuntuu, eikä vain tunnu, vaan on sitä suurta
        ja kaikenkattavaa oikeaa suhtautumista ja uskoa. Harvalla sitä täällä on.
        Se on juuri niin että järki päässä ja jalat maanpinnalla niin Pyhä henki voi
        tehdä työtänsä silloin kun sen aika on.

• Lapin profeetta kirjoitti:

Älähän selitä.

"En usko, että jaikali halventaa sinua ihmisenä."

Jaikal halventaa kaikkia ja korottaa itseään. Sokea Reetakin sen huomaa hänen viesteistään.
        Hän halventaa tietoisesti.
        Hän halventaa myös tiedostamattaan. Viime mainittua hän tekee kerskumalla olevansa suorassa yhteydessä henkiolioon.

Kerskuminen johtaa siihen, että ollakseen uskovainen, hänen tulee nähdä ja kokea erikoislaatuisia taivaallisia ilmiöitä. Kukaan ei niitä kuitenkaan koe. Materiaalinen olio ei voi saada yhteyttä materiattomaan.
        Ihminen kokee aivoissaan, varsinkin jos siellä häiriöitä, kaikenlaista. Normaalioloissakin koetaan tunnereaktioita. Se kuuluu elämään, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

Näitä jokaisen kokemia kokemuksia jaikal yrittää selittää yhteydeksi olemattomaan. Ja siinä tulee vastaan psyyken murtaminen. Varsinkin vaikeassa elämäntilanteessa oleva voidaan murtaa.
        Helluntaiopin ydin näyttää olevan ihmisen murtaminen ja sitä kautta järjestöalistamisen oppi. Ollaan aika kaukana raamatun hyveellisestä puolesta.

Jaikal väittää, että tunteet eivät ole ihmisestä. Usko ei tule omasta päästä. Mistä se sitten tulee?
        Jos usko ja kokemukset ovat taivaasta, silloin ihminen ei voi itse niihin vaikuttaa. Vapaata tahtoa ei ole.
        Jaikalin oppi johtaisi siihen, että helluntailiikkeessä ei tarvita saarnaajia, ei Raamattuopistoa, ei muutakaan uskon koulutusta ei edes raamatun lukemista ja sitä kautta oppimista. Jumala opettaa ja tuo kokemukset.
        Oppi johtaa myös siihen, että ihmisestä tulee passiivinen olio, joka odottaa ylhäältä tulevia tiedotuksia.

Kun helluntailiikkeessä kuitenkin opetetaan hellarioppia ja on saarnaajia, niin se merkitsee sitä, että murrettu psyyke alistetaan voimastahtoisille johtajille. Syntyy järjestö, jossa on "diktaattori" ja alistuvat alamaiset.
        Alamaiset alistuvat "huonoina uskovina", koska eivät voi myöntää olevansa ulkona jumalyhteydestä, mutta uskovat johtajien saaneen yhteyden.
        Tämän jälkeen hellarin sielu on myyty maalliselle paholaiselle ja hän itse alistuu vapaaehtoisesti ja piinaa itseään lauseella "kunpa Jumala puhuisi minullekin".

Jaikalin oppi johtaa laajamittaiseen valehteluun. Uskovien täytyy valehdella kokemuksista. Saarnaajat ja johtajat valehtelevat kokemuksista. Kaikki kärsivät paitsi tietoiset rahastajat.
        Hellarien keskuudessa näyttää todella vallitsevan valheen ja vastavalheen ilmapiiri.

• Tänäänkin
        suopursukka kirjoitti:

"En usko, että jaikali halventaa sinua ihmisenä."

Jaikal halventaa kaikkia ja korottaa itseään. Sokea Reetakin sen huomaa hänen viesteistään.
        Hän halventaa tietoisesti.
        Hän halventaa myös tiedostamattaan. Viime mainittua hän tekee kerskumalla olevansa suorassa yhteydessä henkiolioon.

Kerskuminen johtaa siihen, että ollakseen uskovainen, hänen tulee nähdä ja kokea erikoislaatuisia taivaallisia ilmiöitä. Kukaan ei niitä kuitenkaan koe. Materiaalinen olio ei voi saada yhteyttä materiattomaan.
        Ihminen kokee aivoissaan, varsinkin jos siellä häiriöitä, kaikenlaista. Normaalioloissakin koetaan tunnereaktioita. Se kuuluu elämään, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

Näitä jokaisen kokemia kokemuksia jaikal yrittää selittää yhteydeksi olemattomaan. Ja siinä tulee vastaan psyyken murtaminen. Varsinkin vaikeassa elämäntilanteessa oleva voidaan murtaa.
        Helluntaiopin ydin näyttää olevan ihmisen murtaminen ja sitä kautta järjestöalistamisen oppi. Ollaan aika kaukana raamatun hyveellisestä puolesta.

Jaikal väittää, että tunteet eivät ole ihmisestä. Usko ei tule omasta päästä. Mistä se sitten tulee?
        Jos usko ja kokemukset ovat taivaasta, silloin ihminen ei voi itse niihin vaikuttaa. Vapaata tahtoa ei ole.
        Jaikalin oppi johtaisi siihen, että helluntailiikkeessä ei tarvita saarnaajia, ei Raamattuopistoa, ei muutakaan uskon koulutusta ei edes raamatun lukemista ja sitä kautta oppimista. Jumala opettaa ja tuo kokemukset.
        Oppi johtaa myös siihen, että ihmisestä tulee passiivinen olio, joka odottaa ylhäältä tulevia tiedotuksia.

Kun helluntailiikkeessä kuitenkin opetetaan hellarioppia ja on saarnaajia, niin se merkitsee sitä, että murrettu psyyke alistetaan voimastahtoisille johtajille. Syntyy järjestö, jossa on "diktaattori" ja alistuvat alamaiset.
        Alamaiset alistuvat "huonoina uskovina", koska eivät voi myöntää olevansa ulkona jumalyhteydestä, mutta uskovat johtajien saaneen yhteyden.
        Tämän jälkeen hellarin sielu on myyty maalliselle paholaiselle ja hän itse alistuu vapaaehtoisesti ja piinaa itseään lauseella "kunpa Jumala puhuisi minullekin".

Jaikalin oppi johtaa laajamittaiseen valehteluun. Uskovien täytyy valehdella kokemuksista. Saarnaajat ja johtajat valehtelevat kokemuksista. Kaikki kärsivät paitsi tietoiset rahastajat.
        Hellarien keskuudessa näyttää todella vallitsevan valheen ja vastavalheen ilmapiiri.

Suopursukka. En ala tässä väittelemään lähimmäisestäni ja hänen vaikuttimistaan, vaan sanon vain sinulle, että sinulla ei ole käsitystä Elävästä Jumalasta. Jumala antaa VOIMAN omilleen ja siksi me olemme vielä uskossa. Olemme siis uskossa, vaikka meitä pilkataan ja syytetään velehdellen meistä mitä milloinkin. Tuon kaiken keskellä me luotamme Jumalaan, olemme vapaita ja iloisia. Emme omalla voimallamme, vaan Jumalan voimalla.
        Ei ihminen saa tuota voimaa asumaan itseensä, jos ei taivu Jumalan Sanan, Jeesuksen alamaisuuteen. Tästä minä olen teille viiden vuoden ajan kirjoittanut.

Olen kertonut, että vain laki voi ajaa ihmisen Kristukseen ja uuteen elämään. Jeesus ei kumonnut lakia, vaan täytti sen. Kaikkien on siis tehtävä PARANNUS, jos aikoo tulla asumaan Jumalan valtakuntaan, joka on RAUHAA JA ILOA PYHÄSSÄ HENGESSÄ.

• jaikali

Älähän selitä.

Jos sinä voi puristaa itsestäsi ihmeitätekevän uskon,
        onnittelen sinua. Olet todella harvinainen ja erikoisen armoitettu
        ihminen. Mutta jos olet armoitettu, olet saanut Jumalalta
        tarvittavan kyvyn ja uskon toimia Hänen tahtonsa mukaan
        ja tehdä Hänen tekojaan. Silloin uskosi onkin Jeesukselta
        saatua uskoa jonka Hän on sinulle antanut sitä varten että
        sinä suoriutuisit tehtävästäsi.

Minulla ei ole mitään omaa uskoa mistä kerskata. Olen saanut kaiken uskon Jeesukselta Kristukselta.
        Joku voi kysyä että miten sitten voi tulla uskoon?
        Jos Jeesus ei anna uskoa ei voi tulla uskoon.

Minä muistan että minulla oli ensin todella vaikea uskoa että Jeesus on noussut kuolleista. Mutta minulla oli kuitenkin jotakin. Minulla oli tahto uskoa ja antautua Jumalalle. Tätä tahtoa Jumala peräänkuuluttaa ihmiseltä. Kun ihminen tahtoo, Jumala alkaa varustamaan häntä tarvittavilla varustuksilla ja yksi niistä on pelastava usko ja ihmeitätekevä usko. Mutta tuo tahtokin tuli Jumalalta. Jumala kutsui minua ja puhui minulle. Niin mitä minulla on kerskaamista ja mitä minulla on mitä en olisi saanut lahjaksi Jumalalta? Jumala on se joka meissä vaikuttaa tahtoa ja tekemistä että Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. Meidän tehtävämme on hyväksyä Jumala elämäämme Jeesuksessa Kristuksessa.
        Tästä alkaa prosessi joka voi tehdä Jumalan miehiä ja Jumalan naisia. Ja Jumala on se joka armahtaa kadotetun syntisen, antaa synnit anteeksi, vanhurskauttaa ja pyhittää sekä antaa armolahjoja joista yksi on usko, armoittaa, varustaa sekä kantaa perille. "Jumalan voimasta uskon kautta" Niin siinä me sitten kerskaamme itsestämme ja voimallisesta uskostamme....???

• jaikali
        Pe.ku kirjoitti:

"Kysymys ei ole ihmisen oman uskon voimasta.
        Kysymys on uskovalla olevasta Jumalan Pojan uskon voimasta."

Tarkoitat että se joka uskoo, ei pelastukaan ja oikea uskominen on sitä kun Jeesus uskoo puolestasi.
        Silloinhan Jeesus on syyllinen jos et pelastu.

Sinun logiikan mukaan siis ihmisen ei tarvitsekaan uskoa Jumalaan.

Sinä et uskosta osattomana ymmärrä Jumalan logiikkaa.
        Sitä on turha sinulle yrittää selittää.

Periaatteessa kaikki usko Jeesukseen Kristukseen, olipa se pelastavaaa uskoa tai ihmeitätekevää uskoa, on Jumalan antamaa uskoa. Usko ei ole ihmisestä itsestään. Usko Jeesukseen tulee ihmisen itsensä ulkopuolelta. Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen (Jumalan) Sanan kautta.

Jos sinulla on tahto uskoa ja antautua Jumalalle, sano se Hänelle vaikka et uskoisi vielä yhtään mitään. Lue sitten Raamattua, varsinkin evankeliumeja ja Paavalin kirjeitä. Pidä ne totena. Lue niitä mielenkiinnolla tutkien että mitä Jumala puhuu minulle Raamatun Sanan kautta. Näin sinä annat Jumalalle vallan elämässäsi ja Hän pääsee antamaan sinulle pelastavan uskon Sanan kautta.

Muuten selitin asiaa enemmän edellisessä viestissäni.

• jaikali
        jaikali kirjoitti:

Periaatteessa kaikki usko Jeesukseen Kristukseen, olipa se pelastavaaa uskoa tai ihmeitätekevää uskoa, on Jumalan antamaa uskoa. Usko ei ole ihmisestä itsestään. Usko Jeesukseen tulee ihmisen itsensä ulkopuolelta. Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen (Jumalan) Sanan kautta.

Jos sinulla on tahto uskoa ja antautua Jumalalle, sano se Hänelle vaikka et uskoisi vielä yhtään mitään. Lue sitten Raamattua, varsinkin evankeliumeja ja Paavalin kirjeitä. Pidä ne totena. Lue niitä mielenkiinnolla tutkien että mitä Jumala puhuu minulle Raamatun Sanan kautta. Näin sinä annat Jumalalle vallan elämässäsi ja Hän pääsee antamaan sinulle pelastavan uskon Sanan kautta.

Tälle edelliselle kaavalle löytyy lyhyempikin ja helpompi versio uskon saamiseen. Se, joka tahtoo saada Jumalalta pelastavan uskon voi tehdä näin.

1. Polvistu ja pane sievät kätesi ristiin.

2. Sano Jumalalle sydämestäsi näin: Jumala, minä tahdo saada sinulta pelastavan uskon. Anna minulle pelastava usko. Jeesuksen nimessä. Aamen!

Ihmeitätekevään uskoon ei ole minulla antaa oikoteitä.
        Se on yksin sinun ja Jumalan välissä. Neuvottele asiasta Hänen kanssaan joka on uskon alkaja ja sen täydelliseksi tekijä. Neuvottele Jeesuksen kanssa.

• ml213.
        jaikali kirjoitti:

Uskohan on ihmisen liittyvä ominaisuus. Siis kaikki ihimset uskovat. Jos tutkit ihmisen käyttäytymistä ja erikoisesti mielikuvien syntyä ja ymmärrystä, niin näitä asioita ohjaa juuri usko.

Mutta, ,mihin ihminen uskoo ja miksi, niin on monitahoinen asia ja erikoisesti siihen liittyy mitä tietoa ja havintoja ihminen on kohdannut.

Jos ajatellaan käsitettä; "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristusen sanan kautta".

Tuossa on siis kuvattu Jeesukseen uskomista eli tämä usko todella tulee vain Kristuksen sanan kautta.

Peku on erikoisen oikeassa, miten ihmisestä itsestään riippuu mihin hän uskoo. Ei kaiketi Jeesuksen vika ole, jos hän ei löydä lopunaikana uskoa maan päältä.Kyllä se liittyy ihmiseen itseensä tuo epäusko.

Eihän kaikki ihmiset usko Raamatun ilmoituksiinkaan kutensinökin olet huomannut.

Huomasitko Semperin käyttäytymisen kun kysäisin kuka huusi ristillä ja ketä ja kuka herätti kuolleista ja kenet.No, sama ongelmahan on sinullakin jaikal. Jos haluat paneutua miksi ihminen ei usko/käytä uskoaan, niin tutkippa itseäsi ja kysy itseltäsi, miksi et mahdollistu uskomaan Jeesusta Kristusta Jumalan Pojaksi ja piste.

Niin, huomioi miteb mieleltään sairaskin ihminen uskoo,- ja vahvasti, mutta uskoo valheellisiin asioihin. Tästä erittäin hyvä esimerkki on tuo elokuva "Kellokosken prinsessa".

Juuri uskoon liittyy se tosiasia, miten ihmisen mielikuvia on todellisuudessa vaikea muuttaa kun ihminen uskoo vahvasti,- mutta vääriin asioihin eli kaikilla ihmisillä on usko/a, mutta mihin hän uskoo ja miksi on jo mielenkiintoinen asia.

• mitä ihmettä?
        Tänäänkin kirjoitti:

Liha sitä ja liha tätä. Miten se liha laitetaan oikeast syrjään ja minkä vuoksi?
        Jumala on luonut ihmisen lihaksi. Lihan sisällä asuu henki ja sielu. Liha on vain välikappaleena tiellä kulkemiseen. Jokaisella on oma polkunsa kasvamisen tiellä eikä tarkoituksena ole kuolettaa itseänsä tunteista. On aivan turha hurskastella jos yksikin lihallinen himo toteutuu yhdessäkään ihmisessä. Vaikka täällä joku `täydellinen`olento eläisikin, ei hänellä olisi tarvetta papattaa lakeja sillä yksikään älyllinen olento ei toisten saarnoista kasva. Ihminen kasvaa omien kokemustensa myötä ja vasta silloin sitä voi kutsua kasvuksi ja aidoksi. Jumalaa lähestyminen pakkolaeilla ei ole muuta kuin itsensä kieltämistä ja sekö muka veisi taivaanporteista sisään.

• ml213.
        jaikali kirjoitti:

Huomaappa se todellisuus, miten kaikki ihimset uskovat kun näkevät kuten Tuomaksen kohdalla oli. Ateistikin tulee Jeesukseen uskovaksi kun näkee mihin tulee uskoa.

Mutta, usko, joka pelastaa ihmisen niin ei perustu näkemiseen.Siis autuas on se ihminen, joka uskoo, vaikka ei näe. Jumalaan uskominenhan on uskomista sellaiseen, jota ei ihminen näe, mutta silti ihminen ojentautuu/käyttäytyy uskonsa mukaan. Heb 11................

"Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy jne....."

Nokian osakkeiden omistajatkin toimivat tuon ilmoituksen mukaan ja kaikki muutkin ihmiset. Ateistitkin käyttäytyvät tuon uskon pohjalta. Taas ihminen,- joka uskoo Jumalaan, niin tämän ihmisen käyttäytyminen käy ilmi kun jatkaa tuon Heb 11 luvun lukemista pidemmälle.

Niin, kuten Pekukin mjistaakseni jo mainitsi, niin juuri ihmisten epäuskon tähden Jeesus ei tehnyt ihmetekoja kotiseudullaan. Ihmiset eivät siis uskoneet Jeesukseen.

PS:

Muuten ..........y-m-m-ä-r-r-ä-t-k-ö.......... jaikal mitä todella tarkoittaa tuo Jeesuksen nuhtelu Tuomasta kohtaan;

"Sentähden , että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat."

Ei millään pahalla, mutta Tuomas oli kuin Peku. Pekukin uskoisi, jos näkisi Jeesuksen.

• Tänäänkin kirjoitti:

No nyt taas menet itsesikin edelle"tänäänkin".Mikä sie olet ketään arvostelemaan,millä oikeudella?

Mikko on palstan parhaimpia ja nöyrimpiä kirjoittajia!
        Hän ei mainosta itseään niinkuin sinä teet!
        Ja ihan varmasti hän ei ole Jumalaa kieltänyt.

• ...
        ml213. kirjoitti:

Huomaappa se todellisuus, miten kaikki ihimset uskovat kun näkevät kuten Tuomaksen kohdalla oli. Ateistikin tulee Jeesukseen uskovaksi kun näkee mihin tulee uskoa.

Mutta, usko, joka pelastaa ihmisen niin ei perustu näkemiseen.Siis autuas on se ihminen, joka uskoo, vaikka ei näe. Jumalaan uskominenhan on uskomista sellaiseen, jota ei ihminen näe, mutta silti ihminen ojentautuu/käyttäytyy uskonsa mukaan. Heb 11................

"Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy jne....."

Nokian osakkeiden omistajatkin toimivat tuon ilmoituksen mukaan ja kaikki muutkin ihmiset. Ateistitkin käyttäytyvät tuon uskon pohjalta. Taas ihminen,- joka uskoo Jumalaan, niin tämän ihmisen käyttäytyminen käy ilmi kun jatkaa tuon Heb 11 luvun lukemista pidemmälle.

Niin, kuten Pekukin mjistaakseni jo mainitsi, niin juuri ihmisten epäuskon tähden Jeesus ei tehnyt ihmetekoja kotiseudullaan. Ihmiset eivät siis uskoneet Jeesukseen.

PS:

Muuten ..........y-m-m-ä-r-r-ä-t-k-ö.......... jaikal mitä todella tarkoittaa tuo Jeesuksen nuhtelu Tuomasta kohtaan;

"Sentähden , että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat."

Ei millään pahalla, mutta Tuomas oli kuin Peku. Pekukin uskoisi, jos näkisi Jeesuksen.

Sinäkin uskoisit jos näkisit jeesuksen,uskoisit myöskin jos näkisit Yahven tai Allahin.

Mutta uskot vaan sen takia että olet syntynyt kristilliseen suomeen ja pääsi on laho.,

• Palstalle eksynyt...

Asian selkeyttämiseksi.

Saanko kysyä sulta Lapin profeetta minkä ikäinen olet? Tarkoitan "noin" jos et tahdo kertoa tarkkaa ikääsi. Oletko nuorukainen, parhaassa miehen iässä, keski-ikäinen vai vanhus?

• Palstalle eksynyt...
        Palstalle eksynyt... kirjoitti:

Saanko kysyä sulta Lapin profeetta minkä ikäinen olet? Tarkoitan "noin" jos et tahdo kertoa tarkkaa ikääsi. Oletko nuorukainen, parhaassa miehen iässä, keski-ikäinen vai vanhus?

Taisi olla sopimaton kysymys iästä Lapin profeetalle ja ymmärrän sen. Naisiltahan ei saa kysyä ikää. Unohdin, mutta kysymys perustui väärinkäsitykseen... Anteeksi, että nimitin sinua mieheksi.

Ymmärrän ja hyväksyn täysin sen, ettet vastannut etkä vastaa.

• Kappas vain !
        leahimn kirjoitti:

No nyt taas menet itsesikin edelle"tänäänkin".Mikä sie olet ketään arvostelemaan,millä oikeudella?

Mikko on palstan parhaimpia ja nöyrimpiä kirjoittajia!
        Hän ei mainosta itseään niinkuin sinä teet!
        Ja ihan varmasti hän ei ole Jumalaa kieltänyt.

Leahim´kin on taas kirjoittamassa ja ketjussa, joka on
        kohdistettu palstan helluntailaiselle...

• "Jumala antaa VOIMAN omilleen ja siksi me olemme vielä uskossa."

Jos näin on, olkoon. Jumalasi olisi puolueellinen eikä haluakaan ihmiskunnan onnea.
      Saatte toki olla uskossa taivaaseen kutsutut. Koska valtavat ihmisjoukot jäävät kutsua ja VOIMAA vaille, he menevät ilman syytään helvettiin. Mitäpä siitä.

Kutsutut ja kutsumattomat eivät valitse itse kohtaloaan.

Voisitko "Tänäänkin" sanoa, minkä uskonjärjestön ihmiset ovat niitä oikeauskoisiksi tehtyjä kutsuttuja?

• väliin tulija

Nimikristityt vastaavat tähän naivin lapsellisesti ja täysin Raamatusta poikkeavasti, että kaikki Jeesukseen uskovat, uudelleen syntyneet, aikuiskasteen saaneet ja sekä helvetinoppiin että kolminaisuuteen uskovat
        ovat nitä oikeauskoisia.
        Valitettavasti nuo edellämainitut lukuunottamatta Jeesuksen pelastusoppia,
        ovat täyttä hölynpölyä ja suurinta Jumalan pilkkaa mitä maa päällään kantaa.

Mutta vastatkoon tähän nyt "Tänäänkin", niinkuin pyysit.

• Tänäänkin

Näetkö uskoa? Jos näet, missä näet sitä. Moniko itseään uskovaiseksi sanova on kuullut Hyvän Paimenen ohjeet ja mennyt ahtaasta portista sisään. Jumala tarjoaa uskoa, mutta ei pakota sitä ottamaan. Moni ei halua elää valossa, sillä pimeys on heidän LUULONSA mukaan jännittävämpää.

Ei ole Jumalan syy, että uskoa on enää vähäsen jäljellä. Se syy jää ihmisen omien valtintojen takia ihmisen päälle.

• Tänäänkin kirjoitti:

Näetkö uskoa? Jos näet, missä näet sitä. Moniko itseään uskovaiseksi sanova on kuullut Hyvän Paimenen ohjeet ja mennyt ahtaasta portista sisään. Jumala tarjoaa uskoa, mutta ei pakota sitä ottamaan. Moni ei halua elää valossa, sillä pimeys on heidän LUULONSA mukaan jännittävämpää.

Ei ole Jumalan syy, että uskoa on enää vähäsen jäljellä. Se syy jää ihmisen omien valtintojen takia ihmisen päälle.

Ja överiksihän taas meni!Älä pyri opettajaksi,siusta siihen ei ole!Niinkuin eräästä toisestakin uskovasta palstalla!
        Korotat TAAS omaa minääsi "tänäänkin".

• leahimn kirjoitti:

Ja överiksihän taas meni!Älä pyri opettajaksi,siusta siihen ei ole!Niinkuin eräästä toisestakin uskovasta palstalla!

Tänääkin:
        "Jumala antaa VOIMAN omilleen ja siksi me olemme vielä uskossa."

Tänääkin:
        "Jumala tarjoaa uskoa, mutta ei pakota sitä ottamaan."

Ensimäinen siteeraus kieltää vapaan tahdon.
        Toinen siteeraus tekee "Jumalasta" Valintatalon kauppiaan. Ostaja saa valita, minkälaisen hedelmän hän haluaa.

Mutta ei se tähän pääty. Tänäänkin toteaa, että hänen uskonjärjestönsä uskovat hupenevat ja katovat. Käykö niin, että Jumala tuo VOIMAN tietyille, mutta ottaa sen niiltä myös pois.

Siteeraukset olivat klassinen esimerkki tosikoista, jotka itse säveltävät teorioita tilanteen mukaan. Jos toisesta jää kiinni, siirrytään toiseen.

Kai silti voisit ilmoittaa uskonjärjestösi? Ei kai se synti ole! Saisimme tietää, mikä suuntaus on jumalasi suosiossa.

• Tänäänkin
        suopursukka kirjoitti:

Tänääkin:
        "Jumala antaa VOIMAN omilleen ja siksi me olemme vielä uskossa."

Tänääkin:
        "Jumala tarjoaa uskoa, mutta ei pakota sitä ottamaan."

Ensimäinen siteeraus kieltää vapaan tahdon.
        Toinen siteeraus tekee "Jumalasta" Valintatalon kauppiaan. Ostaja saa valita, minkälaisen hedelmän hän haluaa.

Mutta ei se tähän pääty. Tänäänkin toteaa, että hänen uskonjärjestönsä uskovat hupenevat ja katovat. Käykö niin, että Jumala tuo VOIMAN tietyille, mutta ottaa sen niiltä myös pois.

Siteeraukset olivat klassinen esimerkki tosikoista, jotka itse säveltävät teorioita tilanteen mukaan. Jos toisesta jää kiinni, siirrytään toiseen.

Kai silti voisit ilmoittaa uskonjärjestösi? Ei kai se synti ole! Saisimme tietää, mikä suuntaus on jumalasi suosiossa.

Suopursukka. Ei Jumala ikinä kiellä vapaata tahtoa, vaan antaa vapaasta tahdosta uskoa haluavalle voiman uskoa.
        Evankeliumia pitää pitää tarjolla, mutta sitä ei voi, eikä saa edes yrittää pakkosyöttää. Jumala on luvannut antaa uskonlahjan heille, jotka sitä haluavat ja Hän antaa. Hän antaa jopa kutsun ihmiselle tulla haluamaan uskonlahjaa.

Kyselet uskonjärjestöäni. Olen luterilainen ja kasvanut Raamatun tuntemiseen noin viisi vuotta heidän kanssaan. Tuli aika Jumalan antaa uloslähtö kehoitus tuosta yhteydestä ja samantien sain uuden hengellisen kodin, jonka suojissa olen ollut n. 25 vuotta rakkaiden uskon sisarien ja veljien kanssa. Järjestöllämme ei ole nimeä. Siellä on uskovaisia eri järjestöistä, esim. helluntalaisista, luterilaisista, ortodokseista, adventisteista, mutta olemma kaikki saaneet kasvatuksen yhteen uskoon. Meillä ei ole koskaan riitoja keskenämme, eikä opista synnyt erimielisyyksiä, vaan uskomme kaikki Jeesuksen opetuksiin.
        Luulen, että on aika harvinaista, että joukko pysyy koossa ja yksimielisyydessä vuosikymmeniä. Se on Jumalan voimavakutusta.

• Mikko.
        Tänäänkin kirjoitti:

Suopursukka. Ei Jumala ikinä kiellä vapaata tahtoa, vaan antaa vapaasta tahdosta uskoa haluavalle voiman uskoa.
        Evankeliumia pitää pitää tarjolla, mutta sitä ei voi, eikä saa edes yrittää pakkosyöttää. Jumala on luvannut antaa uskonlahjan heille, jotka sitä haluavat ja Hän antaa. Hän antaa jopa kutsun ihmiselle tulla haluamaan uskonlahjaa.

Kyselet uskonjärjestöäni. Olen luterilainen ja kasvanut Raamatun tuntemiseen noin viisi vuotta heidän kanssaan. Tuli aika Jumalan antaa uloslähtö kehoitus tuosta yhteydestä ja samantien sain uuden hengellisen kodin, jonka suojissa olen ollut n. 25 vuotta rakkaiden uskon sisarien ja veljien kanssa. Järjestöllämme ei ole nimeä. Siellä on uskovaisia eri järjestöistä, esim. helluntalaisista, luterilaisista, ortodokseista, adventisteista, mutta olemma kaikki saaneet kasvatuksen yhteen uskoon. Meillä ei ole koskaan riitoja keskenämme, eikä opista synnyt erimielisyyksiä, vaan uskomme kaikki Jeesuksen opetuksiin.
        Luulen, että on aika harvinaista, että joukko pysyy koossa ja yksimielisyydessä vuosikymmeniä. Se on Jumalan voimavakutusta.

Nyt aloin kyllä epäilemään, anteeksi. Raamattu ei lupaa mitään ruusutarhaa meille uskoville, vaan kulkumme on kaitatie, siis ei helppo, eikä se uskoville kenelläkään liene ylionnellista.
        25 vuotta eikä riitoja, miten on mahdollista, ajatellen, koska olemme vain ihmisiä?

• Mikko. kirjoitti:

Nyt aloin kyllä epäilemään, anteeksi. Raamattu ei lupaa mitään ruusutarhaa meille uskoville, vaan kulkumme on kaitatie, siis ei helppo, eikä se uskoville kenelläkään liene ylionnellista.
        25 vuotta eikä riitoja, miten on mahdollista, ajatellen, koska olemme vain ihmisiä?

Mikko, Samaa minäkin ihmettelen.

• Tänäänkin
        Mikko. kirjoitti:

En minä puhukkaan ruusutarhasta, vaan Jumalan voimasta. En minä saa aikaiseksi sopua, eikä kukaan muukaan meidän seurakuntalaisista, vaan se on todella Jumalan voimavaikutusta. Hän on antanut välillemme rakkauden. Keskinäisestä rakkaudesta Jumalan lapset tunnetaankin.

En ole koskaan sanonut, että elämä olisi helppoa ja asiat sujuisivat juuri niin kuin minä haluan, vaan olen aina sanonut, että Jeesus antaa rauhan ja voiman uskoa ja kestää kaiken, mitä eteemme tulee. Jumalan valtakunta on rauhanvaltakunta.

Olen kokenut kovat asita ennen rauhanvaltakuntaan pääsemistä ja senkin jälkeen, mutta ennen en tahtonut niitä asioita kestää, mutta rauhanvaltakunnassa olen kestänyt ja pysynyt vapaudessa. En omalla voimallani, vaan Jumalan voimalla.

• Tänäänkin
        Tapio522 kirjoitti:

Mikko, Samaa minäkin ihmettelen.

Kirjoitin jo Mikolle vastauksen, mutta ainakaan minun koneeltani sitä ei nyt näy. Tulee ehkä myöhemmin. Keskinäisestä rakkaudesta Jumalan lapset tunnetaan. Meille on laskettu taivaasta se rakkaus ja se on Jumalan antamaa ja vaikuttamaa ihmeellistä rakkautta. Ihmisen rakkaus ja Jumalan rakkaus eivät ole keskenään vertailukelpoisia ja siksi ihminen saa olla äärettömän kiitollinen siitä ,että on valittu rakastamaan. Usko on rakkautta ja rakkaus pitää koko lain. Ei ihminen voi mitään omalla uskollaan ja voimallaan. Usko, joka tulee Jumalalta tuo voiman mukana.

• Näyttää siltä
        leahimn kirjoitti:

ettei tämä Leahim pysty pidättämään omaa katkeruuttaan...
        katkeruus johtaa panetteluun ja sitähän hän harrastaa.

• Tänäänkin:
      "Ei Jumala ikinä kiellä vapaata tahtoa, vaan antaa vapaasta tahdosta uskoa haluavalle voiman uskoa.
      Evankeliumia pitää pitää tarjolla, mutta sitä ei voi, eikä saa edes yrittää pakkosyöttää.
      Jumala on luvannut antaa uskonlahjan heille, jotka sitä haluavat ja Hän antaa. Hän antaa jopa kutsun ihmiselle tulla haluamaan uskonlahjaa".

Paavali aloittaa Ef. kirjeen:
      "Paavali, JUMALAN TAHDOSTA, Kristuksen Jeesuksen apostoli,..."
      Kysymys on siis Jumalan valinnasta.

Paavali ei omasta tahdostaan etsinyt Herraa, vaan Jumala etsi hänet.
      Apt. 9:1-22 kertoo Paavalin kääntymyksestä ja siitä, kuinka hän saa kutsun pakanoitten apostoliksi.

Myös muut apostolit Jeesus valitsi itse elämänsä tapahtumien silminnäkijöiksi, näkemään hänet hänen ylösnousemuksensa jälkeen ja todistamaan siitä ihmiskunnalle.
      Tästä valinnasta Jeesus sanoo:
      "Te ette valinneet minua, vaan MINÄ VALITSIN TEIDÄT ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi."
      (Joh. 15:16).

Meidänkin uskoontulomme on lahjaa ja ihme.

Virsi 470:3

"Yli ihmisymmärryksen nousee Herran ajatus.
      Lohdutuksen, tyyntymyksen luo vain taivaan rakkaus.
      Mitä ymmärtänyt en, siitäkin tuon kiitoksen.
      Ansainnut en lahjojasi, olet suuri armossasi."

• Tänäänkin

Jumala näkee ennalta kaiken ja siksi Hän valitsee meidät ennalta. Raamattu kuitenkin lupaa, että kaikki saavat tulla uskomaan, mutta Jumala näkee jo ennalta, että kaikki eivät halua tulla. Uskonlahja on tarjolla ja valitut ottavat sen vastaan. Valinta kohdistuu Jumalan ennalta tietämään joukkoon, mutta ei rajoita uskonlahjan tarjoamista kaikille.
        Jos Jumala ei lupaisi kaikkien tulla luokseen, niin silloin Hän olisi puolueellinen. Koska Jumala lupaa kaikkien tulla, niin kukaan ei voi syyttää Jumalaa siitä, että hän ei saanut tulla. Ihmisellä itsellään on valinta tahtooko tulla uskomaan Jumalan Sanaan, Jeesukseen.

Itse sain ensimmäisen kutsun tulla uskomaan Jeesukseen, eli Jumalan Sanaan jo toisella vuosikymmenelläni, mutta hylkäsin sen. Kutsu oli niin voimakas, että menin piiloon ja se lakkasi.

Kului kymmenen vuotta ennen kuin kutsu tuli uudelleen ja silloin olin valmis ottamaan sen vastaan.

Olen uskonut koko elämäni ajan Jumalaan, mutta kutsun jälkeen sain tulla uskomaan Jumalan ainoaan Poikaan, joka on Raamatussa meille ilmotettu.

• Vapaa tahto on yksin Isällä Jumalalla, johon kaikkien ihmisten ja koko luomakunnan on nöyrryttävä:

Roomalaiskirje 9
        19 "Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"

Jesaja 45
        23 "Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman."
        24 Ainoastaan Herrassa - niin pitää minusta sanottaman - on vanhurskaus ja voima. Hänen tykönsä tulevat häveten kaikki, jotka ovat palaneet vihasta häntä vastaan."

Ihmisten "vapaa tahto" on lyhytaikaista!

• ml213.
        ekivaari kirjoitti:

Vapaa tahto on yksin Isällä Jumalalla, johon kaikkien ihmisten ja koko luomakunnan on nöyrryttävä:

Roomalaiskirje 9
        19 "Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"

Jesaja 45
        23 "Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman."
        24 Ainoastaan Herrassa - niin pitää minusta sanottaman - on vanhurskaus ja voima. Hänen tykönsä tulevat häveten kaikki, jotka ovat palaneet vihasta häntä vastaan."

Niimpä, Ekivaari tuosta ihmisen vapaasta tahdosta. Jos pohditaan ihmisen tahtotilaa laajasti, niin todella ihmisellä ei ole missään vaiheessa vapaata tahtoa. Ei jumalattomana ollessaan,- eikä uudestisyuntyneenäkään.

Ei kukaan ihminen käytä tahtoaan kehittyessään turmeltuneeseen tilaan ja sen oikkuihin ja synnin tekemiseen. Ihminenhän on synnin orja.Ei orjalla ole koskaan omaa vapaata tahtoakäytössään.

Kun taas ihminen uudestisyntyy, niin tämän saman ihmisen tulee mukautua/hyväksyä Jumalan tahto eli taas meni se vapaa tahto ja vapaasti ajateltavuus. Niin, jos meinaamme yhtä olla, niinkuin Jeesus olisi yhtä Jumalan kanssa. Jeesuksellakaan ei ollut vapaata tahtoa, vaan hänkin nöyrtyi Jumalan tahdon tekemiseen.

• ml213. kirjoitti:

Niimpä, Ekivaari tuosta ihmisen vapaasta tahdosta. Jos pohditaan ihmisen tahtotilaa laajasti, niin todella ihmisellä ei ole missään vaiheessa vapaata tahtoa. Ei jumalattomana ollessaan,- eikä uudestisyuntyneenäkään.

Ei kukaan ihminen käytä tahtoaan kehittyessään turmeltuneeseen tilaan ja sen oikkuihin ja synnin tekemiseen. Ihminenhän on synnin orja.Ei orjalla ole koskaan omaa vapaata tahtoakäytössään.

Kun taas ihminen uudestisyntyy, niin tämän saman ihmisen tulee mukautua/hyväksyä Jumalan tahto eli taas meni se vapaa tahto ja vapaasti ajateltavuus. Niin, jos meinaamme yhtä olla, niinkuin Jeesus olisi yhtä Jumalan kanssa. Jeesuksellakaan ei ollut vapaata tahtoa, vaan hänkin nöyrtyi Jumalan tahdon tekemiseen.

Juuri noin, ekivaari ja ml 213. Lisäisin vielä tämän.

Php 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Jumala on se, joka aiheuttaa meidän tahtomisemme, jotta hänen tahtonsa toteutuisi.
        Jumalan tahto on siis se perimmäinen tahto, joka kaikeen vaikuttaa. Eikä meidän oma ”vapaa tahtomme”.

• Tänäänkin
        ekivaari kirjoitti:

Vapaa tahto on yksin Isällä Jumalalla, johon kaikkien ihmisten ja koko luomakunnan on nöyrryttävä:

Roomalaiskirje 9

Jesaja 45

Siellä missä on Jumala, on vapaus. Jumalan lapsilla on VAPAA TAHTO.

Galatalaiskirje 4
        26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
        27 Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
        28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
        29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
        30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
        31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.

• Tänäänkin kirjoitti:

Siellä missä on Jumala, on vapaus. Jumalan lapsilla on VAPAA TAHTO.

Galatalaiskirje 4
        26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
        27 Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
        28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
        29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
        30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
        31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.

"Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
        Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: 'Miksi minusta tällaisen teit?'" Room.9:16,20

Tänäänkin väittää: >>Jumalan lapsilla on VAPAA TAHTO.

• Mikko.
        Semper.Fidelis kirjoitti:

"Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
        Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: 'Miksi minusta tällaisen teit?'" Room.9:16,20

Turhahan minun on sanominen, eikä kuulukaan mulle kummemmin. Mutta jotenkin tuntuu että teette uskomisesta niin hirmu vaikean ja kiemuraisen, varmaan jonkut tietämättömät eivät käsitä, kun en oikei minäkään.

• Tänäänkin
        Mikko. kirjoitti:

Turhahan minun on sanominen, eikä kuulukaan mulle kummemmin. Mutta jotenkin tuntuu että teette uskomisesta niin hirmu vaikean ja kiemuraisen, varmaan jonkut tietämättömät eivät käsitä, kun en oikei minäkään.

Minä teen uskomisesta sellaisen, jonka kautta olen itsekkin pelastettu. Eli, uskominen on uskomista Jeesuksen opetuksiin, ei sen kummempaa. Jos Jeesus sanoo sinulle, että rakasta itseäsi, niin silloin sinun pitää alkaa tavoittelemaan sitä ja saat nähdä, että uskottu Sana tuo VOIMAN tullessaan ja sinä kykenet tekemään Jumalan Tahdon mukaan. Aivan liian yksinkertaista monille, mutta ei sinulle Mikko. Usko vain ja seuraa mitä tapahtuu. Kaikki on jo valmista. Sinun ei tarvitse tehfä muuta kuin uskoa Häneen, jonka Jumala lähetti.

• Mikko. kirjoitti:

Minun tarkoitukseni oli osoittaa, että ihmisen valinnat eivät periaatteessa ole kovin monimutkaisia.

Ihmisen valinnoissa on kysymys lopulta vain siitä, että

1) valitseeko hän Jumalan tahdon tekemisen, siis kuuliaisuuden,

vai

2) valitseeko hän oman tahdon tien, niskuroinnin Jumalaa vastaan.

Ihmisen vapaa tahto on käytettävä 1) vaihtoehdon hyväksi, niin usein ja niin perusteellisesti kuin ikinä ymmärrämme.

Laiminlyönnit, siis valinnat 1) vaihtoehtoa vastaan, Jumala voi sallia, mutta kuinka pitkälle ja kuinka kauan Hän sitä sallii, se EI ole meidän tiedossamme. Siksi kannattaa ehdottomasti käyttää KAIKKI tilaisuudet Jumalan tahdon tekemiseen.

Valinnan ja vastuun väärinkäyttö johtaa sydämen paatumiseen.

• Mikko.
        Tänäänkin kirjoitti:

Minä teen uskomisesta sellaisen, jonka kautta olen itsekkin pelastettu. Eli, uskominen on uskomista Jeesuksen opetuksiin, ei sen kummempaa. Jos Jeesus sanoo sinulle, että rakasta itseäsi, niin silloin sinun pitää alkaa tavoittelemaan sitä ja saat nähdä, että uskottu Sana tuo VOIMAN tullessaan ja sinä kykenet tekemään Jumalan Tahdon mukaan. Aivan liian yksinkertaista monille, mutta ei sinulle Mikko. Usko vain ja seuraa mitä tapahtuu. Kaikki on jo valmista. Sinun ei tarvitse tehfä muuta kuin uskoa Häneen, jonka Jumala lähetti.

Mulle uskominen on selviö ja tosi ilman kiemuroita. Mutta kun Sempperin kanssa kirjoituksilla kaartelette ja kiertelette ja ei niinkään aina yksimielisesti. Sitten Jaikal ja muut, kauhistelen että vihollinenko se teitä riepottaa.
        Mulle on uskominen niin yksikertaista ja jos mieli polvistun tuohon sänkyni päätyyn ja rukoilen Jumalalle.

• Tänäänkin
        Mikko. kirjoitti:

Haluan vielä sanoa sinulle Mikko, että Jumalan lapset ovat vapaita. Heillä on vapaa tahto, ei orjuuttajan tahto, vaan Jumalasta tulevaa vapaa tahto. Älä anna kenenkään pelotella itseäsi, eli sitoa orjuudenhenkeen. Jumalan lasten ei tarvitse pelätä mitään. Jeesus auttaa jokaista omaansa ja vapauttaa aivan varmasti. Riittää, kun uskoo Jumalan Sanaan, joka tuli taivaasta lihaksi ja opetti Ihmisen Pojan päivinä meille tien kotiin.

Tässä muutama Raamatunkohta VAPAUDESTA.
        Luuk. 4:18
        "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
        Room. 8:21
        koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen.
        Gal. 5:1
        Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        Gal. 5:13
        Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.

• Tänäänkin
        Mikko. kirjoitti:

Mulle uskominen on selviö ja tosi ilman kiemuroita. Mutta kun Sempperin kanssa kirjoituksilla kaartelette ja kiertelette ja ei niinkään aina yksimielisesti. Sitten Jaikal ja muut, kauhistelen että vihollinenko se teitä riepottaa.
        Mulle on uskominen niin yksikertaista ja jos mieli polvistun tuohon sänkyni päätyyn ja rukoilen Jumalalle.

En minä keskutele Semperin kanssa, joten en kiertele, enkä kaartele. Minunkin uskoni on yksinkertaista ja tottelen Jeesusta vapaudessa ja ilossa.

• Tänäänkin kirjoitti:

En minä keskutele Semperin kanssa, joten en kiertele, enkä kaartele. Minunkin uskoni on yksinkertaista ja tottelen Jeesusta vapaudessa ja ilossa.

Minun kanssani keskustelemiseen sinulla ei ole rohkeutta ollut.

Rohkeuttasi voisi lisätä se, että pysyttelisit Sanan totuudessa.

• ml213.
        Tänäänkin kirjoitti:

Haluan vielä sanoa sinulle Mikko, että Jumalan lapset ovat vapaita. Heillä on vapaa tahto, ei orjuuttajan tahto, vaan Jumalasta tulevaa vapaa tahto. Älä anna kenenkään pelotella itseäsi, eli sitoa orjuudenhenkeen. Jumalan lasten ei tarvitse pelätä mitään. Jeesus auttaa jokaista omaansa ja vapauttaa aivan varmasti. Riittää, kun uskoo Jumalan Sanaan, joka tuli taivaasta lihaksi ja opetti Ihmisen Pojan päivinä meille tien kotiin.

"Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
        koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen.
        Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.

Tänäänkin.
        Eikö ihminen ole käyttänyt omaa tahtoaan kuin on langennut syntiin ja jos mielii kantaa ristiänsä ja seurata Jeesusta, niin hänen on luovuttava omasta tahdostaan ja toteutettava Jumalan tahto eli tehtävä se parannus.

Huomaappa, miten koko parannuksen käsite ilmentää omasta tahdosta luopumista. Siis lihallisen ihmisen ajattelusta ja tahdosta.

Mietippä tarkoin Isä meidän rukousta ja erikoisesti sen alkuosaa. "............. tapahtuikoon sinun tahtosi.... jne..

PS:
        jotenkin olen ymmärtäväni, että haluat periaatteeessa olla vastaan,- vaikka pohdinnan aihe on yksinkertainen ymmärtää.No, samapa tuo.

• ml213.
        Tänäänkin kirjoitti:

Kenen voittama ihminen, sen orja hän on. 2 Piet2:19

• Semper.Fidelis kirjoitti:

Veljeni Semper, tässäkin "vapaa tahto" asiassa olemme samaa mieltä.
        Ja niin ovat monet muutkin.
        Mielestäni voisit joskus sanoa, että jopa ekivaarikin tai ml 213 voivat olla jossakin asiassa oikeassa.
        Ei se ole "häpeä", että myöntää sen, vaikka suurelta osin onkin eri mieltä.
        Ja sama koskee minuakin.
        Tietysti vaarana on, että luetaan tiettyyn porukkaan ja uskottavuus mukamas menee. Totuuden on kuitenkin tultava esiin, tuli se mistä tahansa.

Vapaasta tahdosta:
        Joh 15:15 En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.
        Joh 15:16 T-e e-t-t-e valinneet minua, vaan m-i-n-ä valitsin teidät ja asetin teidät....

Näin sanoi Herramme Jeesus Kristus.

• Jonah kirjoitti:

Veljeni Semper, tässäkin "vapaa tahto" asiassa olemme samaa mieltä.
        Ja niin ovat monet muutkin.
        Mielestäni voisit joskus sanoa, että jopa ekivaarikin tai ml 213 voivat olla jossakin asiassa oikeassa.
        Ei se ole "häpeä", että myöntää sen, vaikka suurelta osin onkin eri mieltä.
        Ja sama koskee minuakin.
        Tietysti vaarana on, että luetaan tiettyyn porukkaan ja uskottavuus mukamas menee. Totuuden on kuitenkin tultava esiin, tuli se mistä tahansa.

Vapaasta tahdosta:
        Joh 15:15 En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.
        Joh 15:16 T-e e-t-t-e valinneet minua, vaan m-i-n-ä valitsin teidät ja asetin teidät....

Näin sanoi Herramme Jeesus Kristus.

Jumalan sanasta ei koskaan voi olla liiaksi samaa mieltä.

Tarkoitan, mitä enemmän yksimielisyyttä Sanasta, sen parempi.

Sanotaan nyt vielä varmuuden vuoksi, että samanmielisyyden
        hyve pätee vain Totuuden puitteissa. Senhän sinä myönnätkin :)

Rauhallista ja Jumalan siunaamaa Pääsiäisen aikaa, Jonah!

• Semper.Fidelis kirjoitti:

Jumalan sanasta ei koskaan voi olla liiaksi samaa mieltä.

Tarkoitan, mitä enemmän yksimielisyyttä Sanasta, sen parempi.

Sanotaan nyt vielä varmuuden vuoksi, että samanmielisyyden
        hyve pätee vain Totuuden puitteissa. Senhän sinä myönnätkin :)

Rauhallista ja Jumalan siunaamaa Pääsiäisen aikaa, Jonah!

"Suopursukka. Ei Jumala ikinä kiellä vapaata tahtoa, vaan antaa vapaasta tahdosta uskoa haluavalle voiman uskoa.
        Evankeliumia pitää pitää tarjolla, mutta sitä ei voi, eikä saa edes yrittää pakkosyöttää. Jumala on luvannut antaa uskonlahjan heille, jotka sitä haluavat ja Hän antaa. Hän antaa jopa kutsun ihmiselle tulla haluamaan uskonlahjaa."

Kiitos vastauksestasi Tänäänkin. Olet siis lut. kirkon Luther-säätiön järjestösuunnassa. Eikö emokirkko suhtaudu väkeen nuivasti? Käsittääkseni olette homokielteisiä sekä vastustatte naispappeutta.

Mutta vapaasta tahdosta.
        Jälleen puollat ja myönnät. Usko olisi ihmisen vapaa valinta. Siis se pitää opetella. Mistä? Raamatusta tai agitaattoreilta. Näitä uskoja taas on satoja, mistä valita. Yksin kristinuskossa suuntauksia riittää.

Samassa kappaleessa puolustat välttämättömyyttä. Usko annetaan ylhäältä, kelle annetaan ja millaisella sisällöllä. Jos vapaata tahtoa ei ole, uskonasioissa ihmiset olisivat omissa näkemyksissään aina oikeassa ja muodostavat sen maallisten vaikuttimien perusteella. Miksi näin? Kukin jumala ja uskonsuunta kussakin uskonnossa olisi oikeassa, koska kaikenlaiset aatteet on saatu maailman ulkopuolelta. Myös uskonnottomien näkemykset olisivat oikeita (ja myös synnittömiä), koska heidät on kutsuttu ateismiin.

"Jumalan kutsu" on sanaleikkiä. Kun ihminen kääntyy johonkin uskoon, hän olettaa ulkopuolisen niin päättäneen. Maallisten aatteiden hyväksymisessä näin ei ajatella.
        Vapaata tahtoa ylipäänsä ei ole. Kulttuuri peritään ja sen parhaat ainekset elävät lyhyempään tai pitempään ja vanhentunut hylätään. Kulttuuri syntyy ympäröivästä todellisuudesta ja on jatkuvassa muutoksen tilassa taloudellisten muutosten mukana.

Välttämättömyyttä ei mielestäni pidä yhdistää fatalismiin. Tuhansista muuttujista muodostuvassa elämän kiertokulussa kukin ajatteleva yksilö ratkaisee omia tekojaan arvioimalla menneen kehityksen, suhteuttamalla sen nykyisyyteen ja kurkistamalla samalla tulevaisuuden näköaloja. Yksilöiden ristiriitaisetkin pyyteet muovautuvat lopulta yhteiseksi tahdoksi ja heijastavat yleistä välttämättömyyttä.
        Välttämättömyyden kulttuurikirjoon kuuluvat myös, sadut, tarinat, tunteet, uskomukset ym..

Olipa kyse vapaasta tahdosta tai ei, näiden yhdistäminen uskomuskokoelmien oikeellisuuteen johtaa ainoastaan hyllyvälle suolle, koska uskomukset eivät ole välttäättömyyden perusta. Uskomukset ovat vain hitunen ihmiselämän kulttuuriannista.

• Tänäänkin
        suopursukka kirjoitti:

"Suopursukka. Ei Jumala ikinä kiellä vapaata tahtoa, vaan antaa vapaasta tahdosta uskoa haluavalle voiman uskoa.
        Evankeliumia pitää pitää tarjolla, mutta sitä ei voi, eikä saa edes yrittää pakkosyöttää. Jumala on luvannut antaa uskonlahjan heille, jotka sitä haluavat ja Hän antaa. Hän antaa jopa kutsun ihmiselle tulla haluamaan uskonlahjaa."

Kiitos vastauksestasi Tänäänkin. Olet siis lut. kirkon Luther-säätiön järjestösuunnassa. Eikö emokirkko suhtaudu väkeen nuivasti? Käsittääkseni olette homokielteisiä sekä vastustatte naispappeutta.

Mutta vapaasta tahdosta.
        Jälleen puollat ja myönnät. Usko olisi ihmisen vapaa valinta. Siis se pitää opetella. Mistä? Raamatusta tai agitaattoreilta. Näitä uskoja taas on satoja, mistä valita. Yksin kristinuskossa suuntauksia riittää.

Samassa kappaleessa puolustat välttämättömyyttä. Usko annetaan ylhäältä, kelle annetaan ja millaisella sisällöllä. Jos vapaata tahtoa ei ole, uskonasioissa ihmiset olisivat omissa näkemyksissään aina oikeassa ja muodostavat sen maallisten vaikuttimien perusteella. Miksi näin? Kukin jumala ja uskonsuunta kussakin uskonnossa olisi oikeassa, koska kaikenlaiset aatteet on saatu maailman ulkopuolelta. Myös uskonnottomien näkemykset olisivat oikeita (ja myös synnittömiä), koska heidät on kutsuttu ateismiin.

"Jumalan kutsu" on sanaleikkiä. Kun ihminen kääntyy johonkin uskoon, hän olettaa ulkopuolisen niin päättäneen. Maallisten aatteiden hyväksymisessä näin ei ajatella.
        Vapaata tahtoa ylipäänsä ei ole. Kulttuuri peritään ja sen parhaat ainekset elävät lyhyempään tai pitempään ja vanhentunut hylätään. Kulttuuri syntyy ympäröivästä todellisuudesta ja on jatkuvassa muutoksen tilassa taloudellisten muutosten mukana.

Välttämättömyyttä ei mielestäni pidä yhdistää fatalismiin. Tuhansista muuttujista muodostuvassa elämän kiertokulussa kukin ajatteleva yksilö ratkaisee omia tekojaan arvioimalla menneen kehityksen, suhteuttamalla sen nykyisyyteen ja kurkistamalla samalla tulevaisuuden näköaloja. Yksilöiden ristiriitaisetkin pyyteet muovautuvat lopulta yhteiseksi tahdoksi ja heijastavat yleistä välttämättömyyttä.
        Välttämättömyyden kulttuurikirjoon kuuluvat myös, sadut, tarinat, tunteet, uskomukset ym..

Olipa kyse vapaasta tahdosta tai ei, näiden yhdistäminen uskomuskokoelmien oikeellisuuteen johtaa ainoastaan hyllyvälle suolle, koska uskomukset eivät ole välttäättömyyden perusta. Uskomukset ovat vain hitunen ihmiselämän kulttuuriannista.

Ainakin minulla on VAPAA TAHTO. Sain ensimmäisen kutsun taivaasta lapsena ollessani, mutta koska omistan vapaan tahdon, niin en ottanut sitä vastaan. Onneksi Jumala kutsui uudelleen, vaikkakin pitkän ajan kuluttua vasta ja sen otin vastaan. Kaikki mitä minulle on taivaasta annettu on annettu vapaudessa. Jeesus opettaa tien Jumalan luokse ja minä otin sen tien vastaan, vapaudessa.

Sanonkin aina, että siellä missä on painostusta ja orjuutusta pitää herätä heti näkemään, että Jumala ei sillä ole paikalla, vaan orjuuttaja henki.

En minä kuulu minihinkään Luthersäätiöön. En tunne edes tuota säätiötä.
        Homot ovat minulle yhtä tärkeitä lähimmäisiä kuin kaikki muutkin. En ikinä painosta homoa muuttamaan itse itseään, vaan kehoitan häntä seuraamaan Jeesusta, jolla on kaikki valta muuttaa ihminen sellaiseksi, kuin loikin ihmisen.
        Uudestisyntyeiden joukossa ei ole miestä, eikä naista ja siksi en vastusta uudestisyntyneen naisen pappeutta.Hengelliset ovat pappeja. Ennen uudestisyntymistä on olemassa mies ja nainen, sillä vain Sana voi kasvattaa heidät uudestisyntymisen kautta Jumalan lapsiksi, jotka ovat samassa arvossa Jumalan edessä.
        Uudestisyntyneet ovat opetetut elämään Jumalan lain ylläpitäjinä ja heidän kauttaa elämä tulee suojelluksi, ei rikotuksi.

• ml213.
        Tänäänkin kirjoitti:

Ainakin minulla on VAPAA TAHTO. Sain ensimmäisen kutsun taivaasta lapsena ollessani, mutta koska omistan vapaan tahdon, niin en ottanut sitä vastaan. Onneksi Jumala kutsui uudelleen, vaikkakin pitkän ajan kuluttua vasta ja sen otin vastaan. Kaikki mitä minulle on taivaasta annettu on annettu vapaudessa. Jeesus opettaa tien Jumalan luokse ja minä otin sen tien vastaan, vapaudessa.

Sanonkin aina, että siellä missä on painostusta ja orjuutusta pitää herätä heti näkemään, että Jumala ei sillä ole paikalla, vaan orjuuttaja henki.

Homot ovat minulle yhtä tärkeitä lähimmäisiä kuin kaikki muutkin. En ikinä painosta homoa muuttamaan itse itseään, vaan kehoitan häntä seuraamaan Jeesusta, jolla on kaikki valta muuttaa ihminen sellaiseksi, kuin loikin ihmisen.
        Uudestisyntyeiden joukossa ei ole miestä, eikä naista ja siksi en vastusta uudestisyntyneen naisen pappeutta.Hengelliset ovat pappeja. Ennen uudestisyntymistä on olemassa mies ja nainen, sillä vain Sana voi kasvattaa heidät uudestisyntymisen kautta Jumalan lapsiksi, jotka ovat samassa arvossa Jumalan edessä.
        Uudestisyntyneet ovat opetetut elämään Jumalan lain ylläpitäjinä ja heidän kauttaa elämä tulee suojelluksi, ei rikotuksi.

"Ainakin minulla on VAPAA TAHTO. Sain ensimmäisen kutsun taivaasta lapsena ollessani, mutta koska omistan vapaan tahdon, niin en ottanut sitä vastaan. "

Niin, et ymmärrä mitä asiaa täällä pohditaan.Etkö todella usko Jumalan ilmoitukseen, että ihminen on synnin orja. Sinäkin olet ollut synnin orja, joka on ohjannut tahtoasi. Tuo käy ilmi tuosta kopiolimastani kohdasta.

Huomaa, miten sinä pohdit ihmisen tahtotilan käytöstä ja sen on totta, miten ihminen mahdolistuu käyttämään tietoisesti tätä tahtotilaa,- mutta ei ohjaamaan sen suuntaa eli ihmisellä ei ole voimaa,- joka mahdollistaisi sen vapaan tahdon olemassaolon.

Esim. uskotko, ettei alkoholistilla ole vapaata tahtoa käytössään,- koska on synnin orja. Hän voi tahtotilassaan kyllä päättää hakeeko alkosta Kossupullon vai halpoja viinejä vai hakeeko lähikaupasta "mäyräkoiran". Mutta,- hänellä ei ole vapaata tahtoa käytössään ja siten päättää olla juomatta alkoholipitoisia aineita.

Sama mielikuva pätee myös uudestisyntyneeseen ihmiseen eli hän on sen orja kenen voittama hän on.
        Mutta, tietenkin ainut eroavaisuus on siinä, miten tämä entinen synnin orja on saanut voiman tulla toisen tahdon alaisuuteen, mutta nytkään hänellä ei ole vapaata tahtoa.
        Kaikki Kristuksen mielisyydessä vaeltaminen ja ajatteleminen ilmentää sitä, miten ihminen on tietoisesti antanut tahtotilansa Jumalan käyttöön."Kenen voittama niin sen orja ihminen on".

PS.
        Mutta sekinn on totta, miten Jumalan tahdon tekeminen tuntuu kuin tekisi sen omasta tahdosta käsin,- vaikka tahtotilan käytöstä / vuokraamisesta vain on kysymys.(Joka tahtoo minun perässäni kulkea hän kieltäköön itsensä jne...)
        Jumalahan on luonut ja suunnitellut ihmisen erilaisiin olosuhteisiin sopeutuvaksi ja siiihen taas liittyy, miten tämän tahtotilan vuokraajia on ihmisillä monia. Mielenohjauksesta on siis kysymys ja siten tahtotilankin ohjaamisesta.

• Tänäänkin
        ml213. kirjoitti:

"Ainakin minulla on VAPAA TAHTO. Sain ensimmäisen kutsun taivaasta lapsena ollessani, mutta koska omistan vapaan tahdon, niin en ottanut sitä vastaan. "

Niin, et ymmärrä mitä asiaa täällä pohditaan.Etkö todella usko Jumalan ilmoitukseen, että ihminen on synnin orja. Sinäkin olet ollut synnin orja, joka on ohjannut tahtoasi. Tuo käy ilmi tuosta kopiolimastani kohdasta.

Huomaa, miten sinä pohdit ihmisen tahtotilan käytöstä ja sen on totta, miten ihminen mahdolistuu käyttämään tietoisesti tätä tahtotilaa,- mutta ei ohjaamaan sen suuntaa eli ihmisellä ei ole voimaa,- joka mahdollistaisi sen vapaan tahdon olemassaolon.

Esim. uskotko, ettei alkoholistilla ole vapaata tahtoa käytössään,- koska on synnin orja. Hän voi tahtotilassaan kyllä päättää hakeeko alkosta Kossupullon vai halpoja viinejä vai hakeeko lähikaupasta "mäyräkoiran". Mutta,- hänellä ei ole vapaata tahtoa käytössään ja siten päättää olla juomatta alkoholipitoisia aineita.

Sama mielikuva pätee myös uudestisyntyneeseen ihmiseen eli hän on sen orja kenen voittama hän on.
        Mutta, tietenkin ainut eroavaisuus on siinä, miten tämä entinen synnin orja on saanut voiman tulla toisen tahdon alaisuuteen, mutta nytkään hänellä ei ole vapaata tahtoa.
        Kaikki Kristuksen mielisyydessä vaeltaminen ja ajatteleminen ilmentää sitä, miten ihminen on tietoisesti antanut tahtotilansa Jumalan käyttöön."Kenen voittama niin sen orja ihminen on".

PS.
        Mutta sekinn on totta, miten Jumalan tahdon tekeminen tuntuu kuin tekisi sen omasta tahdosta käsin,- vaikka tahtotilan käytöstä / vuokraamisesta vain on kysymys.(Joka tahtoo minun perässäni kulkea hän kieltäköön itsensä jne...)
        Jumalahan on luonut ja suunnitellut ihmisen erilaisiin olosuhteisiin sopeutuvaksi ja siiihen taas liittyy, miten tämän tahtotilan vuokraajia on ihmisillä monia. Mielenohjauksesta on siis kysymys ja siten tahtotilankin ohjaamisesta.

Heti, kun Jumala lähestyy ihmistä, Hän tuo vapauden tullessaan. Raamattu sanoo, että siellä missä on Jumala, siellä on VAPAUS. Jumala tarjoaa pelastusta, mutta ei pakota ottamaan sitä vastaan.
        Jeesusta seuraamaan lähtenyt ihminen joutuu PAKOTTAMAAN itsensä tekemään Jeesuksen neuvojen mukaan. Jokaisen on mentävä ahtaasta portista sisään väkisin, sillä niin paljon liha vastustaa Jeesusta, jonka Sana on HENKI JA ELÄMÄ.

• Mikko.
        Tänäänkin kirjoitti:

Heti, kun Jumala lähestyy ihmistä, Hän tuo vapauden tullessaan. Raamattu sanoo, että siellä missä on Jumala, siellä on VAPAUS. Jumala tarjoaa pelastusta, mutta ei pakota ottamaan sitä vastaan.
        Jeesusta seuraamaan lähtenyt ihminen joutuu PAKOTTAMAAN itsensä tekemään Jeesuksen neuvojen mukaan. Jokaisen on mentävä ahtaasta portista sisään väkisin, sillä niin paljon liha vastustaa Jeesusta, jonka Sana on HENKI JA ELÄMÄ.

>>Jeesusta seuraamaan lähtenyt ihminen joutuu PAKOTTAMAAN itsensä tekemään Jeesuksen neuvojen mukaan. Jokaisen on mentävä ahtaasta portista sisään väkisin, sillä niin paljon liha vastustaa Jeesusta, jonka Sana on HENKI JA ELÄMÄ.

• Tänäänkin kirjoitti:

Tänäänkin; sinun tahtosi on vapaimmillaan pahan tekemiseen. Sitä vapauttasi olet jossain määrin käyttänyt aina tähän päivään saakka.

Apt.17:26 mukaan Jumala "on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat".

Jumala antaa meille määrätyt ajat tietyille asioille, sitähän sinäkin todistit, kun kerroit saamistasi pelastuskutsuista. Ei ole meidän tahtomme vallassa ottaa Jumalan armoa 'kuin manu illallista' itselleen.

Uskon ymmärtäväni, mitä tarkoitat vapaudellasi. Sinun olisi syytä nöyrtyä ja laskeutua maan pinnalle, ennenkuin tömähdät sinne pahasti. Suon sinulle ja myös itselleni maksimaalisen vapauden tehdä hyvää, tehdä Jumalan tahtoa. Mutta sille emme mahda mitään, että Jumala hyvyydessään vaikuttaa ja sallii meille tiettyjä asioita VAIN oman aikataulunsa ja päätöksensä mukaan.

Käyttäkäämme kaikki tahtomme vapaus sen hyväksi, että JUMALAN tahto saisi tapahtua omassa elämässämme, Jumala tukee ja vahvistaa meitä, että HÄNEN hyvä tahtonsa saisi tapahtua meidän elämässämme.

"sillä JUMALA on se, joka teissä vaikuttaa
        sekä tahtomisen että tekemisen, että HÄNEN
        hyvä tahtonsa tapahtuisi." Filippiläiskirje 2:13

• jaikali
        Mikko. kirjoitti:

>>Jeesusta seuraamaan lähtenyt ihminen joutuu PAKOTTAMAAN itsensä tekemään Jeesuksen neuvojen mukaan. Jokaisen on mentävä ahtaasta portista sisään väkisin, sillä niin paljon liha vastustaa Jeesusta, jonka Sana on HENKI JA ELÄMÄ.

>>>Miten me siis menemme Taivaaseen Jumalan kanssa väkisin?>Jeesusta seuraamaan lähtenyt ihminen joutuu PAKOTTAMAAN itsensä tekemään Jeesuksen neuvojen mukaan. Jokaisen on mentävä ahtaasta portista sisään

• Tänäänkin
        Mikko. kirjoitti:

Uskon varmuus on minullakin, mutta väkisin menin ahtaan portin sisäpuolelle, jossa on vapaus ja rauha. Lihani ei tykännyt siitä, että minun piti oppia kääntämään poskeni pahantekijöille, tai piti oppia antamaan apuani jokaiselle anovalle, tai piti rakastaa lähimmäistä niin paljon, että piti laittaa itsekkäät etuni syrjään sen takia. Minun siis piti uskoa Jumalan laki: rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi. Vaikka lihani ei siitä tykännytkään, niin sain VOIMAN Jumalalta uskoa ja sen kautta sain uudistua.

Jumala on vapaus ja Jumalan ihminen seuraa vapaasta tahdosta Jeesusta. Niin minäkin tein, vaikka lihan ristiinnaulitseminen ei niin kivalta tuntunutkaan, mutta voiman siihen sain Jumalalta.

• jaikali
        jaikali kirjoitti:

>>>Miten me siis menemme Taivaaseen Jumalan kanssa väkisin?>Jeesusta seuraamaan lähtenyt ihminen joutuu PAKOTTAMAAN itsensä tekemään Jeesuksen neuvojen mukaan. Jokaisen on mentävä ahtaasta portista sisään

Minulta jäi jotakin pois edellisestä viestistäni. Näin sen tulee olla kokonaisuudessaan niin asia tulee hyvin selväksi:

Mikko ihmettelee Tänäänkin kirjoituksen sanomaa näillä sanoilla:

>>>Miten me siis menemme Taivaaseen Jumalan kanssa
        väkisin?>Jeesusta seuraamaan lähtenyt ihminen joutuu PAKOTTAMAAN itsensä tekemään Jeesuksen neuvojen mukaan. Jokaisen on mentävä ahtaasta portista sisään väkisin, sillä niin paljon liha vastustaa Jeesusta, jonka Sana on HENKI JA ELÄMÄ.

• ml213.

Jos ymmärrämme ja uskomme,- ettei ihmisellä itsellään ole vapaatahto käytössä, vaan ihminen on aina jonkin orja eli se jokin käyttää ihmisen tahtoa hyväkseen. Siis tahtomattaan on menettänyt vapaan tahdon,- koska ihminen ei itse mahdollilstu päättämään kehityksestään miten hän tulee orjuuttamaan itsensä aikuisuudessaan.

Niin, jos ymmärrämme tuon ja uskomme, niin tästä näkölulmasta on helpompi ymmärtää Jumalan aivoitus, miten hän aivoitti pelastaa ihmisen tästä tilasta uhraamalla Poikansa.

Ja jos vieläkin ymmärrämme ja uskomme, miten Jeesus Kristus Jumalan Poika onnistui tässä tehtävässä 100%:sti, niin on helppo uskoa, miten kaikkien ihmisten polvet tulevat notkistumaan Jeesuksen edessä ja suullaan tunnustamaan; Jeesus Kristus on Herra. Fil.2 ja näin ihmisten synninorjuus/Jumalan tahdon vastaisuus on päättynyt.

Ihmisellä ei ole vapaata tahtoa,- mutta Jumalalla on voima ja kyvyt ohjata ihmisen tahtoa ja Jumala on antanut tämän vallan/kyvyt Pojalleen (Jeesus Kristus on Herra Ap2:36) ja näin Jeesus suorittaa tehtävänsä loppuuun saakka eli vaikuttaa ihmisten tahtomiseen ja tekemiseen ja lopussa ............k-a-i-k-k-i-e-n........... ihmisten polvet ovat notksituneet ja suullaan tunnustaneet Jumalan kunniaksi Jumalan todistuksen Pojastaan totuudeksi;

Jeesus Kristus on Herra.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      183
      3495
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      375
      2197
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      56
      2176
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2042
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      429
      1163
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      118
      1045
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      984
    Aihe