Ostin taanoin uuden auton,kysyin myyjältä kuuluuko vararengas mukaan,ei kuulema kuulu,mutta saa kyllä tilaamalla.No ei siinä mitään,aloin vaihtaa kesäkummit alle niin huomasin että tunkki ja mutterin väännin puuttui.Eipä muistannut myyjä sitä kertoa,joten naapuri lainasi tarvikkeet ja sai rengaat vaihdettua.Mitä järkeä on tämmöisessä säästämisessä, koska Suomessa on pakko vaihtaa rengaat määräajoin.Kohta varmaan täytyy tilata moottorikin erikseen.Otin selvää että tämä on kuulema käytäntö muissakin merkeissä.FORD
Tunkki
18
3455
Vastaukset
- 87k
Järki on siinä että et tilannut vararengassarjaa, niin et saanut sitä.
Kato kun auton omat tunkit ovat juuri tuollaisia hätätilanteita varten ainoastaan.
En näe tässä mitään ongelmaa.
Ja kyllä, nyt jo täytyy moottori tilata erikseen, vakiona on vain se pienin 1,6 litran bensakone - maailma muuttuu
Nykyäänhän autojen vakio tunkkeja ei saa edes käyttää muutakuin hätätilassa, ei siis kausi vaihtoihin.
Maita joissa renkaita vaihdetaan vuosittan pari kertaa ei ole montaa ja tehtaiden ei kannata niitä varten tehdä "kalliimpia" tunkkeja. Nykyään moni antaa renkaiden vaihdon ja kausisäilytyksen rengasfirmoille.
Pikkuinen hallitunkki maksaa muutaman kympin ja on tukevampi kuin mikään auton vakio tunkki.- g4323
lukeeko se jossain kohtaa auton käyttöoppaassa vai onko jonku päätöksiä``? aina oon vaihtanu yksjalkatunkilla vaikka ei tukevalle näytä.
- Toki niin
Joissain autoissa tulee tunkki ja avain mukana, vaikkei olisikaan varapyörää.
Eri asia onko em. kalut leluja vai käyttökelposia.
Renkaanvaihtoa varten kannattaa hankkia pieni hallitunkki ja kunnon avain.- muovitunkki
Joidenkin automerkkien mm. Fordin ohjekirjoissa on kielletty auton mukana tulevan tunkin käyttö kausivaihtoihin, se on tarkoitettu vain hätätilanteita varten tien päällä käytettäväksi. Syynä on se, että tunkin rakenne on heiveröinen muovisine osineen ja sen käyttö etenkin vanhempana ja kuluneena voi olla vaarallista. Muovinen rakenne ei kestä jatkuvaa käyttöä. Näistä asioista on Ford joutunut käymään jopa oikeutta ja siksi tuo kielto ohjekirjassa.
Entistä useammassa automerkissä on otettu käyttöön paikkapullo ja/tai kompressorisysteemi. Joissakin autoissa käytetään taas erikoisrenkaita, joilla voi vielä rikon jälkeenkin ajaa jonkin matkaa korjaamolle. Perinteinen vararengas on jäämässä pois käytöstä. Ja se kunnon avain on nimeltään sopivan kokoinen holkkiavain (hylsä) ja pitkä nivelvarsi. Molemmat puolen tuuman neliöllä. Maksaa, mutta on ainut todella toimiva ja ikuinen.
Ja saattaa niille muutakin käyttöä joskus löytyä...
Kokemuksella: sitroen.muovitunkki kirjoitti:
Joidenkin automerkkien mm. Fordin ohjekirjoissa on kielletty auton mukana tulevan tunkin käyttö kausivaihtoihin, se on tarkoitettu vain hätätilanteita varten tien päällä käytettäväksi. Syynä on se, että tunkin rakenne on heiveröinen muovisine osineen ja sen käyttö etenkin vanhempana ja kuluneena voi olla vaarallista. Muovinen rakenne ei kestä jatkuvaa käyttöä. Näistä asioista on Ford joutunut käymään jopa oikeutta ja siksi tuo kielto ohjekirjassa.
Entistä useammassa automerkissä on otettu käyttöön paikkapullo ja/tai kompressorisysteemi. Joissakin autoissa käytetään taas erikoisrenkaita, joilla voi vielä rikon jälkeenkin ajaa jonkin matkaa korjaamolle. Perinteinen vararengas on jäämässä pois käytöstä.Näinkin se laatu romahtaa autoissakin valmistajan pohjattoman ahneuden takia... Vanhassa vara parempi - näissäkin asioissa!
- Alujen kiristys
sitroen kirjoitti:
Ja se kunnon avain on nimeltään sopivan kokoinen holkkiavain (hylsä) ja pitkä nivelvarsi. Molemmat puolen tuuman neliöllä. Maksaa, mutta on ainut todella toimiva ja ikuinen.
Ja saattaa niille muutakin käyttöä joskus löytyä...
Kokemuksella: sitroen.Oikea avain on momenttiavain ja pieni jatkokappale hylsyn väliin..., jos alut omistaa. Peltivanteille perinteinen ristikkoavain on paras.
Alujen kiristys kirjoitti:
Oikea avain on momenttiavain ja pieni jatkokappale hylsyn väliin..., jos alut omistaa. Peltivanteille perinteinen ristikkoavain on paras.
Ristikkoavain on yksi huonoimmista.
Momenttiavaimella varmistetaan oikea kireys. Sillä ei siis irrotella eikä kiinnitellä niitä pultteja tai muttereita. Peltivanteilla kiristys onnistuu erinomaisesti ilman momenttiavaintakin vanteeseen tehdyn joustovaran takia ja siksikin se on parempi kuin aluvanne. Teinipojat ja harakat tykkää kaikesta kiiltävästä...- ite vaihdoin
sitroen kirjoitti:
Ristikkoavain on yksi huonoimmista.
Momenttiavaimella varmistetaan oikea kireys. Sillä ei siis irrotella eikä kiinnitellä niitä pultteja tai muttereita. Peltivanteilla kiristys onnistuu erinomaisesti ilman momenttiavaintakin vanteeseen tehdyn joustovaran takia ja siksikin se on parempi kuin aluvanne. Teinipojat ja harakat tykkää kaikesta kiiltävästä...Ristikkoavain ollut käytössä jo 36 vuotta ja aina on hyvin renkaanvaihto onnistunut. Nyt on vielä sellainen ristikko, missä yhdessä päässä on ½ tuuman kara, joten siihen saa minkä hylsyn tahansa jos tarve vaatii.
Ristikolla kun kevyesti kiristää, niin saa tien päällä auki. Alumiinivanteisiin kiristin sillä mutterit jo -80 vuonna ja aina on menneet melko tarkkaan oikeille momenteille. Ei ole tarvinnut naksuttimella jälkikiristää eikä tarkastaa, kun laittaa kerralla kohtuukireälle. Kyllä harjaantuminen työssä kertoo ranteessa, milloin on kireyttä riittämiin.
Auton omia varusteita en ole käyttänyt, vaan ristikko, pari vanerinpalaa ja hallitunkki . Tunkki oli S-marketissa 24 €, rajamarketista olisi saanut hintelämmän jopa 16 eurolla.
- iowjgoijerpoiejgpoir
kohta ei perushintaan saa kuin peltisen raakakorin ilman ovia, luukkuja, laseja, sisustusta, kojetaulua, rattia, moottoria, vaihdelaatikkoa, renkaita, jarruja ja sähköjohtosarjoja. Kaikki em. tilattava erikseen lisähintaan, jokaisen osan asennustyöstäkin veloitetaan vielä erikseen.
On aika heikko puolustus tuo että muutamia maita varten ei "kannata" tehdä jotain, miten ihmeessä ennen kannatti joidenkin autojen mukaan laittaa puoli korjaamollista työkalujakin auton työkalusarjaan? Kyllähän nyt tunkin on oltava sellainen että sillä saa auton nostettua pyöränvaihtoa varten ilmaan, turha on tehdä heikompia muovisia paskoja alunperinkään, sellaiset on pelkkää luonnonvarojen tuhlausta. Jos jotain tehdään niin se on tehtävä kunnolla tarkoitustaan vastaavaksi.- maailma muuttuu
on myös autoja joissa on kunnollinen tunkki ja vararengas vakiona, kuten Volvo.
- älkää aina itkekö
Uudet autot ovat täynnä varusteita joita ei ollut ennen, kuten ilmastointi, sähköllä säätyvät penkit ja peilit ja paljon muuta. Ei kaikki halua itse vaihtaa renkaita ja kuljettaa sen takia vararengasta ja tunkkia täyttämässä tavaratilaa.
Nykypäivää on, että autossa on pieni kompura ja/tai paikka-ainepullo.
Vararenkaan ja tunkin voi ostaa lisävarusteena ja varmaankin tehtaiden perusteluna on se ettei omistajat kuitenkaan renkaita vaihda itse, vaan teettävät tuollaiset likaiset työt rengasfirmoilla. Rengasrikon voi antaa hoidettavaksi tiepalvelulle joka kuuluu uusiin autoihin jos matka keskeytyy, auto hoidetaan kuntoon paikanpäällä tai viedää pajalle ja annetaan sijaisauto alle jos ei autoa saada heti kuntoon. Ja kuten edellä oli kerrottu, pienen halitunkin saa muutamalla kympilla ja sillä on paljon helpompi ja turvallisempi tehdä renkaiden kausivaihdot kuin auton omalla huojuvalla rimpulalla. - Lisätilaa?
älkää aina itkekö kirjoitti:
Uudet autot ovat täynnä varusteita joita ei ollut ennen, kuten ilmastointi, sähköllä säätyvät penkit ja peilit ja paljon muuta. Ei kaikki halua itse vaihtaa renkaita ja kuljettaa sen takia vararengasta ja tunkkia täyttämässä tavaratilaa.
Nykypäivää on, että autossa on pieni kompura ja/tai paikka-ainepullo.
Vararenkaan ja tunkin voi ostaa lisävarusteena ja varmaankin tehtaiden perusteluna on se ettei omistajat kuitenkaan renkaita vaihda itse, vaan teettävät tuollaiset likaiset työt rengasfirmoilla. Rengasrikon voi antaa hoidettavaksi tiepalvelulle joka kuuluu uusiin autoihin jos matka keskeytyy, auto hoidetaan kuntoon paikanpäällä tai viedää pajalle ja annetaan sijaisauto alle jos ei autoa saada heti kuntoon. Ja kuten edellä oli kerrottu, pienen halitunkin saa muutamalla kympilla ja sillä on paljon helpompi ja turvallisempi tehdä renkaiden kausivaihdot kuin auton omalla huojuvalla rimpulalla."täyttämässä tavaratilaa", paljonko sitä tilaa on sitten ilman sitä varapyörää?
Minun autossa ei ainakaan yhtään enempää, sen tilan vie nyt kompura ja paikkamössöpullo hiluineen ja niiden pakkauskotelo..., no laitan talvipyörän nyt poteroon (talveksi kesäpyörän) ja se hoitaa varapyörän viran ilman lisäinvestointia.
Tunkki tuli sentään auton mukana ja momenttiavain hylsyineen on aina mukana näiden alujen vuoksi.
Jos ajelee muualla kuin isojen taajamien lähellä, niin sitä "tiepalvelua" tai hinuria voi joutua odottelemaan puoli päivää. Lapissa viikonloppuna voi olla matkaa 300 km lähimpään rengaspajaan ja jos mössöpaikkaus ei onnistu, niin tulee renkaan vaihtokeikalle matkaa ja hintaa. - oma apu
Lisätilaa? kirjoitti:
"täyttämässä tavaratilaa", paljonko sitä tilaa on sitten ilman sitä varapyörää?
Minun autossa ei ainakaan yhtään enempää, sen tilan vie nyt kompura ja paikkamössöpullo hiluineen ja niiden pakkauskotelo..., no laitan talvipyörän nyt poteroon (talveksi kesäpyörän) ja se hoitaa varapyörän viran ilman lisäinvestointia.
Tunkki tuli sentään auton mukana ja momenttiavain hylsyineen on aina mukana näiden alujen vuoksi.
Jos ajelee muualla kuin isojen taajamien lähellä, niin sitä "tiepalvelua" tai hinuria voi joutua odottelemaan puoli päivää. Lapissa viikonloppuna voi olla matkaa 300 km lähimpään rengaspajaan ja jos mössöpaikkaus ei onnistu, niin tulee renkaan vaihtokeikalle matkaa ja hintaa.Eihän ne puppelipojat kehä 3:n sisäpuolella voi likaisiin työkaluihin koskea. Kivempi on teettää työ vieraalla ja ja lähetellä sillä aikaa vaikka mediaviestejä.
Suomessa vaan on paljon alueita, missä pitää olla omavarainen jopa tälläisen ongelman kanssa, kun huoltopisteisiin on pitkä matka ja lähin kaverikin kilometrien päässä. - Auto Masentaja 2
iowjgoijerpoiejgpoir 20.4.2011 00:00
Näinhän se oli riistokapitalistisessa USA:ssa jo 1960-luvun alussa.
Jos halusit esim. puskurit autoosi, ne piti tilata erikseen...
- kermapyllyt!
Heh, onko autoilu mennyt jo niin neitimäiseksi, että rengasrikon sattuessa hinuri on ainoa vaihtoehto?
Mitenkähän jossain lapissa homma toimii esim. lomareissulla? Odotetaan 6 tuntia kiltisti hinurin saapumista. - Kuten jo...
... pariin otteeseen tässä ketjussa on mainittukin, niin käy ostamassa pieni hallitunkki ja teleskooppivartinen pulttiavain Motonetistä tai Biltemasta. Maksavat yhteensä alle 30 euroa ja ovat kestäviä ja helpottavat pyörienvaihtotyötä. Lisäksi suosittelen samalla ostamaan kuparitahnaa spraypurkissa. Sitä käyttämällä voidaan estää renkaan jumiutuminen keskireiästä. Itselläni on ainakin käynyt muutamaan otteeseen siten, että vaikka pultit on irroitettu, niin pyörä ei suostu liikahtamaan mihinkään - ei vaikka potkisi ja repisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis4187316Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai926126Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j2065594Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi894339Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse654044Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r213612Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan673568Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta943523Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava203470HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok703469