Tunkki

aniim

Ostin taanoin uuden auton,kysyin myyjältä kuuluuko vararengas mukaan,ei kuulema kuulu,mutta saa kyllä tilaamalla.No ei siinä mitään,aloin vaihtaa kesäkummit alle niin huomasin että tunkki ja mutterin väännin puuttui.Eipä muistannut myyjä sitä kertoa,joten naapuri lainasi tarvikkeet ja sai rengaat vaihdettua.Mitä järkeä on tämmöisessä säästämisessä, koska Suomessa on pakko vaihtaa rengaat määräajoin.Kohta varmaan täytyy tilata moottorikin erikseen.Otin selvää että tämä on kuulema käytäntö muissakin merkeissä.FORD

18

3297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 87k

      Järki on siinä että et tilannut vararengassarjaa, niin et saanut sitä.

      Kato kun auton omat tunkit ovat juuri tuollaisia hätätilanteita varten ainoastaan.

      En näe tässä mitään ongelmaa.

      Ja kyllä, nyt jo täytyy moottori tilata erikseen, vakiona on vain se pienin 1,6 litran bensakone

    • maailma muuttuu

      Nykyäänhän autojen vakio tunkkeja ei saa edes käyttää muutakuin hätätilassa, ei siis kausi vaihtoihin.
      Maita joissa renkaita vaihdetaan vuosittan pari kertaa ei ole montaa ja tehtaiden ei kannata niitä varten tehdä "kalliimpia" tunkkeja. Nykyään moni antaa renkaiden vaihdon ja kausisäilytyksen rengasfirmoille.
      Pikkuinen hallitunkki maksaa muutaman kympin ja on tukevampi kuin mikään auton vakio tunkki.

      • g4323

        lukeeko se jossain kohtaa auton käyttöoppaassa vai onko jonku päätöksiä``? aina oon vaihtanu yksjalkatunkilla vaikka ei tukevalle näytä.


    • Toki niin

      Joissain autoissa tulee tunkki ja avain mukana, vaikkei olisikaan varapyörää.
      Eri asia onko em. kalut leluja vai käyttökelposia.

      Renkaanvaihtoa varten kannattaa hankkia pieni hallitunkki ja kunnon avain.

      • muovitunkki

        Joidenkin automerkkien mm. Fordin ohjekirjoissa on kielletty auton mukana tulevan tunkin käyttö kausivaihtoihin, se on tarkoitettu vain hätätilanteita varten tien päällä käytettäväksi. Syynä on se, että tunkin rakenne on heiveröinen muovisine osineen ja sen käyttö etenkin vanhempana ja kuluneena voi olla vaarallista. Muovinen rakenne ei kestä jatkuvaa käyttöä. Näistä asioista on Ford joutunut käymään jopa oikeutta ja siksi tuo kielto ohjekirjassa.
        Entistä useammassa automerkissä on otettu käyttöön paikkapullo ja/tai kompressorisysteemi. Joissakin autoissa käytetään taas erikoisrenkaita, joilla voi vielä rikon jälkeenkin ajaa jonkin matkaa korjaamolle. Perinteinen vararengas on jäämässä pois käytöstä.


      • Ja se kunnon avain on nimeltään sopivan kokoinen holkkiavain (hylsä) ja pitkä nivelvarsi. Molemmat puolen tuuman neliöllä. Maksaa, mutta on ainut todella toimiva ja ikuinen.
        Ja saattaa niille muutakin käyttöä joskus löytyä...
        Kokemuksella: sitroen.


      • muovitunkki kirjoitti:

        Joidenkin automerkkien mm. Fordin ohjekirjoissa on kielletty auton mukana tulevan tunkin käyttö kausivaihtoihin, se on tarkoitettu vain hätätilanteita varten tien päällä käytettäväksi. Syynä on se, että tunkin rakenne on heiveröinen muovisine osineen ja sen käyttö etenkin vanhempana ja kuluneena voi olla vaarallista. Muovinen rakenne ei kestä jatkuvaa käyttöä. Näistä asioista on Ford joutunut käymään jopa oikeutta ja siksi tuo kielto ohjekirjassa.
        Entistä useammassa automerkissä on otettu käyttöön paikkapullo ja/tai kompressorisysteemi. Joissakin autoissa käytetään taas erikoisrenkaita, joilla voi vielä rikon jälkeenkin ajaa jonkin matkaa korjaamolle. Perinteinen vararengas on jäämässä pois käytöstä.

        Näinkin se laatu romahtaa autoissakin valmistajan pohjattoman ahneuden takia... Vanhassa vara parempi - näissäkin asioissa!


      • Alujen kiristys
        sitroen kirjoitti:

        Ja se kunnon avain on nimeltään sopivan kokoinen holkkiavain (hylsä) ja pitkä nivelvarsi. Molemmat puolen tuuman neliöllä. Maksaa, mutta on ainut todella toimiva ja ikuinen.
        Ja saattaa niille muutakin käyttöä joskus löytyä...
        Kokemuksella: sitroen.

        Oikea avain on momenttiavain ja pieni jatkokappale hylsyn väliin..., jos alut omistaa. Peltivanteille perinteinen ristikkoavain on paras.


      • Alujen kiristys kirjoitti:

        Oikea avain on momenttiavain ja pieni jatkokappale hylsyn väliin..., jos alut omistaa. Peltivanteille perinteinen ristikkoavain on paras.

        Ristikkoavain on yksi huonoimmista.
        Momenttiavaimella varmistetaan oikea kireys. Sillä ei siis irrotella eikä kiinnitellä niitä pultteja tai muttereita. Peltivanteilla kiristys onnistuu erinomaisesti ilman momenttiavaintakin vanteeseen tehdyn joustovaran takia ja siksikin se on parempi kuin aluvanne. Teinipojat ja harakat tykkää kaikesta kiiltävästä...


      • ite vaihdoin
        sitroen kirjoitti:

        Ristikkoavain on yksi huonoimmista.
        Momenttiavaimella varmistetaan oikea kireys. Sillä ei siis irrotella eikä kiinnitellä niitä pultteja tai muttereita. Peltivanteilla kiristys onnistuu erinomaisesti ilman momenttiavaintakin vanteeseen tehdyn joustovaran takia ja siksikin se on parempi kuin aluvanne. Teinipojat ja harakat tykkää kaikesta kiiltävästä...

        Ristikkoavain ollut käytössä jo 36 vuotta ja aina on hyvin renkaanvaihto onnistunut. Nyt on vielä sellainen ristikko, missä yhdessä päässä on ½ tuuman kara, joten siihen saa minkä hylsyn tahansa jos tarve vaatii.
        Ristikolla kun kevyesti kiristää, niin saa tien päällä auki. Alumiinivanteisiin kiristin sillä mutterit jo -80 vuonna ja aina on menneet melko tarkkaan oikeille momenteille. Ei ole tarvinnut naksuttimella jälkikiristää eikä tarkastaa, kun laittaa kerralla kohtuukireälle. Kyllä harjaantuminen työssä kertoo ranteessa, milloin on kireyttä riittämiin.
        Auton omia varusteita en ole käyttänyt, vaan ristikko, pari vanerinpalaa ja hallitunkki . Tunkki oli S-marketissa 24 €, rajamarketista olisi saanut hintelämmän jopa 16 eurolla.


    • iowjgoijerpoiejgpoir

      kohta ei perushintaan saa kuin peltisen raakakorin ilman ovia, luukkuja, laseja, sisustusta, kojetaulua, rattia, moottoria, vaihdelaatikkoa, renkaita, jarruja ja sähköjohtosarjoja. Kaikki em. tilattava erikseen lisähintaan, jokaisen osan asennustyöstäkin veloitetaan vielä erikseen.
      On aika heikko puolustus tuo että muutamia maita varten ei "kannata" tehdä jotain, miten ihmeessä ennen kannatti joidenkin autojen mukaan laittaa puoli korjaamollista työkalujakin auton työkalusarjaan? Kyllähän nyt tunkin on oltava sellainen että sillä saa auton nostettua pyöränvaihtoa varten ilmaan, turha on tehdä heikompia muovisia paskoja alunperinkään, sellaiset on pelkkää luonnonvarojen tuhlausta. Jos jotain tehdään niin se on tehtävä kunnolla tarkoitustaan vastaavaksi.

      • maailma muuttuu

        on myös autoja joissa on kunnollinen tunkki ja vararengas vakiona, kuten Volvo.


      • älkää aina itkekö

        Uudet autot ovat täynnä varusteita joita ei ollut ennen, kuten ilmastointi, sähköllä säätyvät penkit ja peilit ja paljon muuta. Ei kaikki halua itse vaihtaa renkaita ja kuljettaa sen takia vararengasta ja tunkkia täyttämässä tavaratilaa.
        Nykypäivää on, että autossa on pieni kompura ja/tai paikka-ainepullo.
        Vararenkaan ja tunkin voi ostaa lisävarusteena ja varmaankin tehtaiden perusteluna on se ettei omistajat kuitenkaan renkaita vaihda itse, vaan teettävät tuollaiset likaiset työt rengasfirmoilla. Rengasrikon voi antaa hoidettavaksi tiepalvelulle joka kuuluu uusiin autoihin jos matka keskeytyy, auto hoidetaan kuntoon paikanpäällä tai viedää pajalle ja annetaan sijaisauto alle jos ei autoa saada heti kuntoon. Ja kuten edellä oli kerrottu, pienen halitunkin saa muutamalla kympilla ja sillä on paljon helpompi ja turvallisempi tehdä renkaiden kausivaihdot kuin auton omalla huojuvalla rimpulalla.


      • Lisätilaa?
        älkää aina itkekö kirjoitti:

        Uudet autot ovat täynnä varusteita joita ei ollut ennen, kuten ilmastointi, sähköllä säätyvät penkit ja peilit ja paljon muuta. Ei kaikki halua itse vaihtaa renkaita ja kuljettaa sen takia vararengasta ja tunkkia täyttämässä tavaratilaa.
        Nykypäivää on, että autossa on pieni kompura ja/tai paikka-ainepullo.
        Vararenkaan ja tunkin voi ostaa lisävarusteena ja varmaankin tehtaiden perusteluna on se ettei omistajat kuitenkaan renkaita vaihda itse, vaan teettävät tuollaiset likaiset työt rengasfirmoilla. Rengasrikon voi antaa hoidettavaksi tiepalvelulle joka kuuluu uusiin autoihin jos matka keskeytyy, auto hoidetaan kuntoon paikanpäällä tai viedää pajalle ja annetaan sijaisauto alle jos ei autoa saada heti kuntoon. Ja kuten edellä oli kerrottu, pienen halitunkin saa muutamalla kympilla ja sillä on paljon helpompi ja turvallisempi tehdä renkaiden kausivaihdot kuin auton omalla huojuvalla rimpulalla.

        "täyttämässä tavaratilaa", paljonko sitä tilaa on sitten ilman sitä varapyörää?
        Minun autossa ei ainakaan yhtään enempää, sen tilan vie nyt kompura ja paikkamössöpullo hiluineen ja niiden pakkauskotelo..., no laitan talvipyörän nyt poteroon (talveksi kesäpyörän) ja se hoitaa varapyörän viran ilman lisäinvestointia.
        Tunkki tuli sentään auton mukana ja momenttiavain hylsyineen on aina mukana näiden alujen vuoksi.

        Jos ajelee muualla kuin isojen taajamien lähellä, niin sitä "tiepalvelua" tai hinuria voi joutua odottelemaan puoli päivää. Lapissa viikonloppuna voi olla matkaa 300 km lähimpään rengaspajaan ja jos mössöpaikkaus ei onnistu, niin tulee renkaan vaihtokeikalle matkaa ja hintaa.


      • oma apu
        Lisätilaa? kirjoitti:

        "täyttämässä tavaratilaa", paljonko sitä tilaa on sitten ilman sitä varapyörää?
        Minun autossa ei ainakaan yhtään enempää, sen tilan vie nyt kompura ja paikkamössöpullo hiluineen ja niiden pakkauskotelo..., no laitan talvipyörän nyt poteroon (talveksi kesäpyörän) ja se hoitaa varapyörän viran ilman lisäinvestointia.
        Tunkki tuli sentään auton mukana ja momenttiavain hylsyineen on aina mukana näiden alujen vuoksi.

        Jos ajelee muualla kuin isojen taajamien lähellä, niin sitä "tiepalvelua" tai hinuria voi joutua odottelemaan puoli päivää. Lapissa viikonloppuna voi olla matkaa 300 km lähimpään rengaspajaan ja jos mössöpaikkaus ei onnistu, niin tulee renkaan vaihtokeikalle matkaa ja hintaa.

        Eihän ne puppelipojat kehä 3:n sisäpuolella voi likaisiin työkaluihin koskea. Kivempi on teettää työ vieraalla ja ja lähetellä sillä aikaa vaikka mediaviestejä.
        Suomessa vaan on paljon alueita, missä pitää olla omavarainen jopa tälläisen ongelman kanssa, kun huoltopisteisiin on pitkä matka ja lähin kaverikin kilometrien päässä.


      • Auto Masentaja 2

        iowjgoijerpoiejgpoir 20.4.2011 00:00

        Näinhän se oli riistokapitalistisessa USA:ssa jo 1960-luvun alussa.
        Jos halusit esim. puskurit autoosi, ne piti tilata erikseen...


    • kermapyllyt!

      Heh, onko autoilu mennyt jo niin neitimäiseksi, että rengasrikon sattuessa hinuri on ainoa vaihtoehto?

      Mitenkähän jossain lapissa homma toimii esim. lomareissulla? Odotetaan 6 tuntia kiltisti hinurin saapumista.

    • Kuten jo...

      ... pariin otteeseen tässä ketjussa on mainittukin, niin käy ostamassa pieni hallitunkki ja teleskooppivartinen pulttiavain Motonetistä tai Biltemasta. Maksavat yhteensä alle 30 euroa ja ovat kestäviä ja helpottavat pyörienvaihtotyötä. Lisäksi suosittelen samalla ostamaan kuparitahnaa spraypurkissa. Sitä käyttämällä voidaan estää renkaan jumiutuminen keskireiästä. Itselläni on ainakin käynyt muutamaan otteeseen siten, että vaikka pultit on irroitettu, niin pyörä ei suostu liikahtamaan mihinkään - ei vaikka potkisi ja repisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3597
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2694
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      81
      2627
    4. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2418
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      91
      2337
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      249
      2146
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      43
      1922
    8. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1759
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1491
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      149
      1408
    Aihe