Onko Hyvinkäällä ADHD-eksperttiä?

osaako kukaan auttaa

Olen aikuinen, ja epäilen että kärsin ADHD:sta. Onko kenelläkään tietoa, että onko tässä kaupungissa ADHD-asiantuntijaa?

Terveyskeskuksesta en saanut apua, he sanoivat (tiivistettynä) että vain lapsilla on ADHD ja että oireina on aina levottomuus esim. juuri siinä lääkärin penkillä istuessa. Itselläni ei ole kyseistä levottomuutta silloin siellä käydessäni. Mutta olen kuullut ettei aikuisten ADHD aina ilmene juuri sillä tavalla.

Osaisiko kukaan auttaa?
Olisin todella kiitollinen avusta ja mahdollisista tiedosta.

10

1712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sos1967

Käy osoitteessa http://www.adhd-liitto.fi/ sieltä saat tietoa ja kannattaa käydä psykiatrin vastaanotolla ihan yksityisesti, terveyskeskuslääkäri ei tee tälläisiä diagnooseja, mutta voi kyllä lähettää eteenpäin tutkimuksiin.Adhd.ta sairastaa nuoret ja aikuiset eikä se parane, ainoastaan aikuisena sitä oppii itse hillitsemään. Suomessa moni aikuinen on ADHD tietämättään. Se voi aiheuttaa impulsiivisuutta, äkkipikaisuutta, sosiaalisten taitojen heikkoutta, talousvaikeuksia , itsekurin puute.Minulla on poika jolla on Adhd, hän on 24 v. tällä hetkellä ja tarvitse koko ajan tukea kaikilla elämän osa-alueilla.

• fgsdgsdfgs

Kiitos "sos1967" linkistä. Sieltä löytyikin hyvin tietoa :)
        Ihmettelen lääkäreiden vähättelevää asennetta vaivaan. Mutta eiköhän apu löydy tuon liiton kautta =)

• mrbaron

Itse olen päälle 40 ja minulle tehtiin adhd-dg. vasta muutamia vuosia sitten. Itselläni adhd ilmenee impulssiivisuutena sekä levottomuutena. Sain ja otin lukuisia lopputilejä eri työpaikoista. Ravasin pitkin 'ammattiauttajia' ja minulle tehtiin lukuisia vääriä diagnooseja. Lopulta kohdalleni osui neuropsykologi joka melkein heti tajusi, että mistä on kysymys. Sitten kun joukko neuropsykologisia testejä oli tehty ja koko elämäni käyty läpi ihan lapsuudesta saakka, ei dg:stä ollut enää epäilystäkään ja F90.0 kirjoitettiin papereihin.

Suomessa on siis aivan käsittämättömän vaikea saada apua ko. sairauteen. Tosin nykyään se alkaa olla jo helpompaa, mutta minulla meni koko nuoruus ja suuri osa aikuisuudesta tapellessa yheteiskunnan ja muiden eri instanssien kanssa. Tietysti se aiheuttaa vähän katkeruutta, että meni niin pitkään ennen kuin oikea syy käytökselleni löytyi. Hain myös eläkettä, mutta vähän jäi sellainen vaikutelma, että asialleni suunilleen vain naurettiin. Vakuutusoikeudessa asiantuntijalääkäri oli korva- nenä- ja kurkkutieteen erikoislääkäri ja maallikko jäsenissä oli mm. keinosiementäjä, että hiukan jäi epäselväksi mahdoinko todella saada oikeutta ;-)

Paras hoitomuoto itselleni on se, että saan pitää tarpeeksi pitkän välimatkan kaikkiin virallisiin virastoihin ja elää vain omaa elämääni.

Apua kannattaa todella hakea ja tapella siitä vaikka kynsin ja hampain, sillä hoitamattomana tämä johtaa todellisiin ikävyyksiin.

• mrbaron
        mrbaron kirjoitti:

Itse olen päälle 40 ja minulle tehtiin adhd-dg. vasta muutamia vuosia sitten. Itselläni adhd ilmenee impulssiivisuutena sekä levottomuutena. Sain ja otin lukuisia lopputilejä eri työpaikoista. Ravasin pitkin 'ammattiauttajia' ja minulle tehtiin lukuisia vääriä diagnooseja. Lopulta kohdalleni osui neuropsykologi joka melkein heti tajusi, että mistä on kysymys. Sitten kun joukko neuropsykologisia testejä oli tehty ja koko elämäni käyty läpi ihan lapsuudesta saakka, ei dg:stä ollut enää epäilystäkään ja F90.0 kirjoitettiin papereihin.

Suomessa on siis aivan käsittämättömän vaikea saada apua ko. sairauteen. Tosin nykyään se alkaa olla jo helpompaa, mutta minulla meni koko nuoruus ja suuri osa aikuisuudesta tapellessa yheteiskunnan ja muiden eri instanssien kanssa. Tietysti se aiheuttaa vähän katkeruutta, että meni niin pitkään ennen kuin oikea syy käytökselleni löytyi. Hain myös eläkettä, mutta vähän jäi sellainen vaikutelma, että asialleni suunilleen vain naurettiin. Vakuutusoikeudessa asiantuntijalääkäri oli korva- nenä- ja kurkkutieteen erikoislääkäri ja maallikko jäsenissä oli mm. keinosiementäjä, että hiukan jäi epäselväksi mahdoinko todella saada oikeutta ;-)

Paras hoitomuoto itselleni on se, että saan pitää tarpeeksi pitkän välimatkan kaikkiin virallisiin virastoihin ja elää vain omaa elämääni.

Apua kannattaa todella hakea ja tapella siitä vaikka kynsin ja hampain, sillä hoitamattomana tämä johtaa todellisiin ikävyyksiin.

Niin valitettavasti en osaa muuten auttaa tai neuvoa kun en ole asunut hyvinkäällä enää vuosikausiin..

• fgsdgsdfgs
        mrbaron kirjoitti:

Kiitos "mrbaron" kirjoituksestasi! Oli kiva lukea kokemuksiasi ja mitä olet läpikäynyt.
        Itse olen kohta 40 vee, ja myös tämä ilmenee levottomuutena ja impulsiivisuutena, sekä keskittymisvaikeuksina. En ole saanut diagnoosia mistään, vaan näitä on vain vähätelty terveyskeskuksessa parilla lääkärillä käydessäni. Terveyskeskuksen psykologilla käydessäni sama juttu.
        Juu mulla on kans ihan mitta täysi kaikkia virastoja!!! ;)

Mitä lääkkeitä sait ja kuinka kalliita ne ovat? Itse olen tällä hetkellä työtön, joten en pysty ostamaan mitään jos ne ovat kovin hintavia.

• nmkijuiu
        mrbaron kirjoitti:

Tuo oli hyvä kirjoitus. Itse olen lähempi 60 vee ja minulla tehtiin ADHD-diagnoosi muutama vuosi sitten työterveyshuollon ohjaamana erikoislääkärillä Helsingissä.

Lähempi 40 vuotta terapioita sun muita hoitoja sain käydä ennen kuin tehtiin oikea diagnoosi. No nyt ei enää ole mitään hoitoa, olen liian vanha ja oireet ovat kroonistuneet. Lääkitystä kokeiltiin, mutta siitä ei ollut yhtään mitään hyötyä. Olen kaiketi elämäni varrella oppinut muilla keinoin tekemään niitä korjaustoimenpiteitä, joita olisi kenties voitu lääkityksellä auttaa. Olen siis pakottanut itseni asioihin (mikä ahdiataa hemmetisti).

Olen vaativissa asiantuntijatöissä ja keskittymisvaikeudet aiheuttavat joskus tosi suuria ongelmia. Minulla ei ole ns. häiriökäyttäytymistä, vain keksittymisvaikeuksia, alisuoriutumkista, impulsiivisuutta, levottomuutta jne.

Minulla auttaa parhaiten se, että saan elää sellaista elämää kuin rajoitteineni mukaan kykenen. Työelämässä se tosin ei ole aina mahdollista.

Kyllä minuakin harmittaa, että koko elämä mennyt oireiden kanssa taistellessa ja ammattiauttajien kanssa keskustellessa, mitä olisinkaan saanut aikaan, jos näin ei olisi ja diagnoosi olisi tehty alunperin oikein. Mutta ei 1970-luvun alussa edes ollut koko diagnoosia, silloin kun ekan kerran hakeuduin hoitoon.

• motörhead .

ADHD;eeta hoidetaan amfetamiinilla,niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin.Voit todeta sairautesi sillä tavalla,että ostat piriä ja jos se ei potki,niin sinulla on ADHD.Testi maksaa noin 35-40 euroa/g/vrk.

• Voi_Jeesus_mit...

Älkää vain ottako tosissanne näitä ääliöitä jotka provosoi, ottakaa selvää oikeista lähteistä (kuten adhd-liitto) ja miettikää tarkkaan onko oireet oikeasti vastaavia kuvailtuihin. Adhd:n omaavilla ihmisillä (synnynnäinen!) on usein myös muita ongelmia (kuten ilman diagnoosia koulu- ja työelämänsä kasvaneet ja sen tuomien ongelmien vuoksi lopulta esim. masentuneet) eli diagnoosi ei ole aivan yksinkertainen selvittää. Meitä on tässä maassa satoja tuhansia, joten Sinä voit olla yksi meistä. Ja kun se selviää, niin elämänlaatusi paranee huomattavasti :) Kaikki ihme pellet voi jättää omaan arvoonsa, tämä on oikeasti neurologinen poikkeavuus joka ei vaikuta älykkyyteen. Siksi se on usein hankala itsekin edes ymmärtää olemassa olevaksi ongelmaksi jota voi lievittää lääkityksellä jne. Vaaditaan sitkeyttä ja tietoa saada diagnoosi, mutta älkää luovuttako helpolla. Kyse on teidän elämästänne ja useimmat lääkärit eivät ole asiantuntijoita tässä asiassa.

• mrbaron

Ensinnäkään ADHD:tä ei hoideta amfetamiinilla, eikä edes sen johdannaisilla. En muista miten asia tarkalleen on, mutta esim. Ritalin ja Concerta eivät ole mitään sukua amfetamiinille. Mitä mahdat tarkoittaa tuolla ettei potki? Ei ADHD tee mistään päihteestä toimimatonta! Jos joku epäilee että sairastaa ADHD:ta on parempi pysyä kaukana amfetamiinista. ADHD nimittäin sattaa tehdä sen, että jää laakista koukkuun..

• pökkolis

amerikkalaisten keksimä saIRAus...ihan höpö höpö touhua

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      193
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      702
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33