Olisko suosituksia citymaasturiksi? Mielessä on 2,0 Diesel koneella Nissan X-trail tai Suzuki Grand Vitara. Vitarassa vaikuttaa vaan niin perhanan pieneltä tuo tavaratila. Just mahtuu yks rengas sinne makaamaan, kun taas esim. Saab 900 jää renkaan taakse vielä paljon tilaa. Budjetti 20-28k €.
Käyttö pääasiassa kaupungissa, veneen vetämisessä ja jonkin verran metsässä.
Kuulin, että 2.0 bensa kone olis X-trailiin liian pienitehoinen. Entä samankokoinen Dieselinä? Onko sekään sen kummosempi?
Entä onko muita vaihtoehtoja? Nuo Freelanderit ei oikeen merkkinsä puolesta kiinnosta, englannista kun ovat...
Cittaria ostamassa
26
932
Vastaukset
- Huojuvat koppimopot
Cittareilla on paha taipumus jäädä ristiriipuntaan Lidlin parkkipaikalla. Lisäksi näitä huojuvia maalihenkareita näkee myös eliittialueiden pihassa kurasprayllä töhrittyinä.
- Rawhidehonda
Grand Vitaran ottaisin jos nelivedon toimivuus on tärkeää. Suurimmat citymaastureiden tavaratilat ovat kaiketi Honda CR-V.ssä ja Kia Sorentossa. Ite olen ajanut samalla CR-V:llä yli 7 vuotta. Rompetta mahtuu kyllä, nelivetosysteemi ei ole paras mahdollinen, mutta on riittänyt minulle. Venettä en vedä, perävaunua silloin tällöin, mutta usein on kontti ääriään myöten täynnä.. Kaksikin polkupyörää saa Hondaan mahtumaan takapenkit taitettuna.
- xrailer
Enemmän painaa ehkä se tavaratila kuin nelivedon toimivuus. Eikös X-trailissakin ole ihan hyvä neliveto? All-I-mode, josta saa sähkölukot valittua pyöriin ym. Tosin alennusvaihde puuttuu. Olikos kaikissa Vitaroissa se alenusvaihde, vai mistä vuosimallista alkaen se on vakiona?
- Rawhidehonda
Suzukin alennusvaihteistoasiat selviävät varmaan ao. maahantuojan nettisivuilta tai jälleenmyyjältä kysymällä. Minun koejamassani Vitarassa alennusvaihde oli. Kyllä X-trailkin varmaan ihan hyvä on, tavaratilaa myöten.
Mutta olekkos Subarua ajatellut? Forester tai Legacy farmari? Tavaratilan korkeus lienee hiukka alempi CR-V:ssa tai X-trailisnnsa - Nivaman
Lada Niva pesee citymaasturit ihan 6-0.
- 11+6=?
No, nivahan on tietysti vain vitsi, mutta en itsekään oikein jaksa ymmärtää mikä näissä kummallisissa pingpong-viritelmissä niin viehättää. Miksei saman tien voi laittaa rahojaan kunnon autoon...
- Nivaman
11+6=? kirjoitti:
No, nivahan on tietysti vain vitsi, mutta en itsekään oikein jaksa ymmärtää mikä näissä kummallisissa pingpong-viritelmissä niin viehättää. Miksei saman tien voi laittaa rahojaan kunnon autoon...
Niva ei ollut vitsi! Rahat kannattaa laittaa kunnon autoon ja city-maasturin hinnalla saa 2 Nivaa.
- xrailer
Nivaman kirjoitti:
Niva ei ollut vitsi! Rahat kannattaa laittaa kunnon autoon ja city-maasturin hinnalla saa 2 Nivaa.
Onneksi Niva on niin pieni pska, ettei sinne mahdu 4 henkilöä tavarat (esim. 2 golfbägiä.
Joten täten julistan Nivan vitsiksi. - Nivaman
xrailer kirjoitti:
Onneksi Niva on niin pieni pska, ettei sinne mahdu 4 henkilöä tavarat (esim. 2 golfbägiä.
Joten täten julistan Nivan vitsiksi.Julista samalla kaikki muut autot vitseiksi. Eihän muihinkaan autoihin mahdu, kuin 4. Siis puhun näistä "5-hengen autoista", koska se matkustaja numero 5 ei oikeasti mahdu kyytiin. Ja takapenkin voi kipata pystyyn, jos tila ei riitä. Lada-mies tosin ei pelaa Golfia, ei edes Volkswagen Golfia. Taskubiliskään ei kuulu Lada-kuskin peleihin, vaikka olis kuinka pelimies.
- asferhfht995
Nivaman kirjoitti:
Julista samalla kaikki muut autot vitseiksi. Eihän muihinkaan autoihin mahdu, kuin 4. Siis puhun näistä "5-hengen autoista", koska se matkustaja numero 5 ei oikeasti mahdu kyytiin. Ja takapenkin voi kipata pystyyn, jos tila ei riitä. Lada-mies tosin ei pelaa Golfia, ei edes Volkswagen Golfia. Taskubiliskään ei kuulu Lada-kuskin peleihin, vaikka olis kuinka pelimies.
Lada olis kyllä hyvä peltoautona tms crossarina perälapin pohjolassa, jossa ei tarvi naamaansa peitellä, kun Ladalla prutkuttelee.
- tehoja, tehoja
Nivaman kirjoitti:
Niva ei ollut vitsi! Rahat kannattaa laittaa kunnon autoon ja city-maasturin hinnalla saa 2 Nivaa.
Edullisuus on Nivan hankinnan ainoa peruste! Pikaisella haulla en löytänyt tehokkaampia moottoreita Nivaan kuin 128 Nm ja 1490 kg vetopainolla! Eipä moista ainakaan kukaan karavaanari vaununsa eteen saata valjastaa! Lisäksi Nivalla pitäisi ajella kuin eräs "kansallissankari" viikonlopun leffassa, naamio kasvoilla, etteivät tuttavat tuntisi!
- xrailer
Voit itse samatein kertoa mikä on mielestäsi kunnon auto. Mikään farmari tuskin selviytyy hieman vaativammasta metsätiestä, kun alla on mutaa ja maavaraa tarvitaan kivien takia jo jonkun verran. Toisekseen oikeat maasturit eivät oikeen meidän autotalliin mahdu, joten ne pitää unohtaa. Ellei sitten Grand Vitarasta puhuta, jonka valmistaja ilmoittaa olevan oikea maasturi.
Subaru Forester vaikutti ihan hyvältä vaihtoehdolta myös. Tosin ei oikeen hyvää vaihtoehtoa löytynyt, kun en yksityisiltä aio ostaa. - 300 Nm voimaa
Meillä on Grand Vitara ja siihen päädyttiin oikeastaan vain muita vastaavia maastureita alhaisemman hinnan vuoksi. Diesel GV taitaa tänä päivänä maksaa jotain 36000 euroa, kun esimerkiksi X-trail ja CR-V maksavat jo kymppitonnin enemmän.
Hyvinpä on muuten Oikotien mukaan automme arvo laskenut parissa vuodessa, noin 10000 euroa!
Tavaratilaa en minäkään Vitarassa kehuisi, mutta meille se riittää. Emme suurempaa tavaratilaa ja esimerkiksi farkkua tarvitsisikaan ja maasturin hankinta tuli ajankohtaiseksi vain etsiessämme tehokkaampaa autoa matkailuvaunumme veturiksi. 1500 kilon vaunun vedosta GV suoriutuukin moitteettomasti. - Suzuki Grand Vitara
Ääni minultakin Suzuki Grand Vitara dieselille. Ja tässä vähän perustelua.
Vitara on hyvä valinta varsinkin jos maasto-,neliveto- ja hinausominaisuudet ovat itselle tärkeitä. Suzukissa on perinteinen tikapuurunko yhdistettynä itsekantavaan koriin. On hyvät kohtaus/jättökulmat ja pyörien ulosjoustot, sekä asiallinen maavara. Siinä on jatkuva neliveto (47/53%voimanjaolla).Vitarassa on keskitasauspyörästön luistonrajoittimen lisäksi vielä erikseen sähköisesti kytkettävä 100% keskitasauspyörästön lukko. Tuolloin voimanjako on 50/50%, ja sitä käytettäessä auto kääntyy melko jäykästi pitävällä alustalla.(lukkoa ei suositella käytetättäväksi pitävällä pinnalla) Lisäksi Grand Vitarassa on sähköisesti kytkettävä alennusvaihteisto, joka käytännössä puolittaa vaihteiden välitykset.
Näitä ominaisuuksia ei kilpailijoista tässä hintaluokassa löydy.
Kilpailijoista esimerkiksi Subaru Forester dieselissä ei ole alennusvaihteistoa. Foresterin bensaversiossa (manuaalivaihteisessa) on alennusvaihteet, mutta ei yhtäpaljoa sitä alennusta. Ja Foresterin bensamoottorista puuttuu tuota hinauksessa tarvittavaa vääntöä. Myöskään kytkettävää keskitasauspyörästön lukkoa ei ole kummassakaan Foresterin versiossa. (keskitasauspyörästön luistonrajoitin "LSD " visko niistä kyllä löytyy) Subaru on mielestäni muuten oikein hyvä auto. Riippuu mitä ominaisuuksia kukin tarvitsee.
Suzuki Grand Vitara on luotettava ja aito perusjapanilainen. Siitä ei löydy pysäköintiautomatiikkaa, ei ledejä, ei kääntyviä xenonvaloja, eikä Start Stop järjestelmää jne. (onneksi)
Asialliset varusteet löytyvät, kuten ESP/EBD, automaatti-ilmastointi, galvanoitu kori, turvatyynyt / verhot jne.Tavaratila ei ole luokkansa suurimpia, mutta aivan riittävä meille.
Näillä perusteilla itse päädyin Grand Vitaraan, eikä ole tarvinnut katua.- geezer4x4
Jep...kyllähän GV on hyvä mutta senkään neliveto ei ole täydellinen. GV:n nelivedosta keskilukko lukittunakin puuttuu muistaakseni akselikohtainen lukitus elikkä jarruin toteutettu EDSL-toiminto. Tämä tarkoittaa sitä että ristiriipuntaa vastaavassa tilanteessa senkin meno loppuu. Eikä tilannetta auta vaikka muuten kuinka olisi maasturimainen tikapuurunko ym.
Kannattaisi ostajan tutkailla vaikka Jeep Compassia tai Patriottia. Niissä on myös pätevä neliveto ja monen käyttöön riittävä maavara. Limited vakiovarustus on myös kattava moneen kilpailijaan verrattuna. - Suzuki Grand Vitara
geezer4x4 kirjoitti:
Jep...kyllähän GV on hyvä mutta senkään neliveto ei ole täydellinen. GV:n nelivedosta keskilukko lukittunakin puuttuu muistaakseni akselikohtainen lukitus elikkä jarruin toteutettu EDSL-toiminto. Tämä tarkoittaa sitä että ristiriipuntaa vastaavassa tilanteessa senkin meno loppuu. Eikä tilannetta auta vaikka muuten kuinka olisi maasturimainen tikapuurunko ym.
Kannattaisi ostajan tutkailla vaikka Jeep Compassia tai Patriottia. Niissä on myös pätevä neliveto ja monen käyttöön riittävä maavara. Limited vakiovarustus on myös kattava moneen kilpailijaan verrattuna.Joo kyllä Jeepissä on asiallinen neliveto, tietysti mallista riippuen.
Suzuki Grand Vitara ja Jeep Patriot olivat muuten tuoreissa Trafin katsastustilastoissa aivan päinvastaisissa päissä. Tilastoitu n. 150 automerkkiä. Jeep Patriot oli koko tilaston viimeisenä -08. Patrioteista oli hylätty 43,64% katsastuksessa ja saman vuoden Grand Vitaraoista vain 7,43% hylätty. Sama GV.malli oli vuosina -05 ja -06 koko tilaston kolmanneksi paras. vain 2,79% hylätty.
Eipä jää tämä nykyinen Grand Vitara helposti ristiriipuntaan. Luistonesto/Esp rutisee ja auto liikkuu. Vanhemmissa GV malleissa (ennen -08) ei ollut tuota Esp/luistonestoa ja ne jäivät helpommin ristiriipuntaan.
Eipä tuo ole mikään täydellinen maasturi, mutta hintaluokkansa luotettavimpia ja etevimpiä maastossa kuitenkin.
Lukot molemmista akseleista ja vielä keskeltäkin löytyy todella harvasta isostakaan maasturista. Mersun G wagenissa löytyy, mutta se onkin jo moninkerroin kalliimpi. - geezer4x4
Suzuki Grand Vitara kirjoitti:
Joo kyllä Jeepissä on asiallinen neliveto, tietysti mallista riippuen.
Suzuki Grand Vitara ja Jeep Patriot olivat muuten tuoreissa Trafin katsastustilastoissa aivan päinvastaisissa päissä. Tilastoitu n. 150 automerkkiä. Jeep Patriot oli koko tilaston viimeisenä -08. Patrioteista oli hylätty 43,64% katsastuksessa ja saman vuoden Grand Vitaraoista vain 7,43% hylätty. Sama GV.malli oli vuosina -05 ja -06 koko tilaston kolmanneksi paras. vain 2,79% hylätty.
Eipä jää tämä nykyinen Grand Vitara helposti ristiriipuntaan. Luistonesto/Esp rutisee ja auto liikkuu. Vanhemmissa GV malleissa (ennen -08) ei ollut tuota Esp/luistonestoa ja ne jäivät helpommin ristiriipuntaan.
Eipä tuo ole mikään täydellinen maasturi, mutta hintaluokkansa luotettavimpia ja etevimpiä maastossa kuitenkin.
Lukot molemmista akseleista ja vielä keskeltäkin löytyy todella harvasta isostakaan maasturista. Mersun G wagenissa löytyy, mutta se onkin jo moninkerroin kalliimpi.No eipä tuo Trafin lista nyt niin iso huolenaihe ole. Kyseessä on hiukan vakiona alimitoitetut alapallonivelet ja raidetangon päät edessä. Ne kun vaihtaa järeämpiin tarvikeosiin joissa rasvanipat niin muita lastentauteja ei pitäisi olla. Jos taas auto olisi jo uutena varustettu esim. puutteellisella nelivedolla niin sitäpä ei vaihdeta.
Mielenkiintoista muuten että Trafin tilastossa ei puhuta Compassista mitään. sama etuakselisto on siinäkin eli trafin listassa on ilmeisesti laskettu Compass ja Patriot samaan hylkylukuun. Vuonna 2008 Patriotttia myytiin muistaakseni 110 kpl ja Compassia hiukan vähemmän.
Itse olen ajellut -08 Patriotilla nelisen vuotta ja reilut 75000 ja alkuperäinen etuakselisto alla. Viime huollossa ei havaittu liikaa väljyyttä ja vuosi sitten katsastuksesta meni heittämällä läpi. Auto päivittäin käytössä eikä mittään ongelmia. Monia nykyautoja haittaavat sähköongelmat loistaneet poissaolollaan. Sanoisin siis aikaisempiin autoihini verraten kelpo peliksi. Lisäksi tien päällä mukava ajettava tässä katumaasturiluokassa, monia kilpailijoitaan aavistuksen matalampi kori ei liikoja keinu vaan tuntuu jämäkältä ajaa mutkatielläkin.
Että huolimatta trafin tilastosta suosittelen autoa edelleen ;)
- a siantuntia
katu mastureista kanataa kokiella myös toyoyta rav 4 tehokas ja suritus kykynen ja taloudelinen ja hyvä ajaa ja neli veto toimii hyvin lisäksi vielä toyoyt an laaduukuus ja edulinen yllä pitää
- GV olisi sopivin
Eipä ole noissa Jeepeissä kummoiset tavaratilat Grand Cherokeeta lukuunottamatta ja luotettavuus epäilyttää aina.
Jos pitää olla sekä neliveto-ominaisuuksia että reilusti tavaratila, kannattaa katsella Pathfinder/Land Cruiser -linjaa, mutta ne menevät jo kokoluokkaa suuremmaksi ja uuden hinta on yli 50000. Grand Vitara olis minunkin valintani, mutta itse en tarvitse niinkaan isoa. Jimny on taas liian pieni, joten ostin Dacia Dusterin.- O||||||O
ei taida Pathfinder/Land Cruiser -linjalta kunnon neliveto-ominaisuuksia löytyä.
- nelitapsu
Diesel Foresteri on ollut alla viime syksystä lähtien. Kokemuksia muista cittareista ei ole, ainoastaan etuvetohenkilöautoista. Joten siinä mielessä hankala vertailla muihin kaupunkimaastureihin.
Foresterin hyviä puolia mielestäni on esim. erinoaminen suuntavakaus. Ei heittele kovakaan tuuli autoa. Tämä mielestäni mainio asia jos ajaa vähänkään matka-ajoa. Nelivedon toimivuudesta ei ainakaan moitittavaa vielä ole, mutta enpä ole minnekään pahaan paikkaan autoa vienyt. Enkä viekään sillä sinne autoa ei ole tarkoitettu. 30cm lumessa menee hienosti, maavara riittää ylittämään kaikenlaiset aurausesteet. Jäiset ylämäet ei haittaa menoa yhtään. Eli näihin asioihin auton ominaisuudet ovat mitä parhaimmat. Keväämmällä on tarkoitus sovitella polkupyörää ja muuta rompetta kyytiin. Talvella takakontissa on ollut lähinnä sukset, jotka sopii kun kaataa toisen puoliskon takapenkistä.
Miinuspuolista mainittakoon, että speksien mukaan auton kantavuus on useimpia kilpailijoita pienempi. Ja talvella omaan korvaan boxer dieselin ääni on aika ronski. Tosin, eipä VAG dieselit sen hiljaisempia ole. Ilmojen lämmetessä käyntiäänikin jo huomattavasti sivistyneempi. Toinen miinus tulee vaihteiston välityksistä kaupunkiajoon. Kaupunkiajossa saa hämmentää tikkua turhankin tiuhaan.
Kulutus on kohdallaan myös dieselkoneessa. Tarkistanut en ole mutta ajotietokoneen mukaan on ollut talven kovista pakkasista huolimatta 6,8 sadalle.
Niin ja mainittakoon vielä sekin, että tehojen & vääntöjen ja ennenkaikkea käyttömukavuuden puolesta boxer diesel on mitä mahtavin ajaa! - Japsit kestää
Eikös noissa Subaru Foresterin dieseleissä ole ollut ongelmia. Tuolla S24 / Automerkit / Subaru palstalla löytyy asiasta keskusteluita. Onhan tuo kyllä ainakin bensakoneella luotettava japanilainen.
- nelitapsu
En asiaa niin kamalan hyvin tunne, mutta kommentoinpa silti.
Erinnäisiltä foorumeilta lueskellut joistain runkolaakeriongelmista -08 vuoden mallissa. Toinen mistä lueskellut on tämä DPF, joka koskettaa kaikkia merkkejä. Kirjoitusten perusteella nuo runkolaakericaset mennyt tehtaan piikkiin vaikka olisi takuu jo ummessa.
- hefneri
ääni Jeep Patriotille, niitä myydän nyt alennuksella 1/ talous niin kauan kun varastoa Suomenmaassa riittää.
- En ostais Jeeppiä
Tuo Jeepin laatu vain ei vakuuta!
- GV on sopivin
Vai alennuksella myydään. Onko loppuunmyynti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32738Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221074Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885