KIIRASTORSTAI
--
PÄÄSIÄISATERIA
Mark.14:12-21 (Rinnakkaisteksti; Matt. 26:17-29).
--
14:12 Ja ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä, kun pääsiäislammas teurastettiin, hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: "Mihin tahdot, että menemme valmistamaan pääsiäislampaan sinun syödäksesi?"
14:13 Niin hän lähetti kaksi opetuslastaan ja sanoi heille: "Menkää kaupunkiin, niin teitä vastaan tulee mies kantaen vesiastiaa; seuratkaa häntä.
14:14 Ja mihin hän menee, sen talon isännälle sanokaa: 'Opettaja sanoo: Missä on minun vierashuoneeni, syödäkseni siinä pääsiäislampaan opetuslasteni kanssa?'
14:15 Ja hän näyttää teille suuren huoneen yläkerrassa, valmiiksi laitetun; valmistakaa meille sinne."
14:16 Niin opetuslapset lähtivät ja tulivat kaupunkiin ja havaitsivat niin olevan, kuin Jeesus oli heille sanonut, ja valmistivat pääsiäislampaan.
14:17 Ja kun ehtoo tuli, saapui hän sinne niiden kahdentoista kanssa.
14:18 Ja kun he olivat aterialla ja söivät, sanoi Jeesus: "Totisesti minä sanon teille: yksi teistä kavaltaa minut, yksi, joka syö minun kanssani".
14:19 He tulivat murheellisiksi ja rupesivat toinen toisensa perästä sanomaan hänelle: "En kaiketi minä?"
14:20 Hän sanoi heille: "Yksi teistä kahdestatoista, se, joka kastaa vatiin minun kanssani.
14:21 Niin, Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, että hän ei olisi syntynyt."
KIIRASTORSTAI
26
88
Vastaukset
Pääsisäislammas syötiin perhekunnittain.
Jeesus muodosti kahdentoista opetuslastensa kanssa yhden perhekunnan ja niinpä he nauttivat tämän aterian yhdessä.
He saavat käyttöönsä erään talon yläkerrassa sijaitsevan suuren huoneen (12-16).
Pääsiäislampaat teurastettiin puolenpäivän jälkeen temppelissä, josta ne sitten tuotiin ateriapaikkaan.
Aterialla Jeesus ilmoittaa nyt, että yksi hänen opetuslapsistaan, ”joka kastaa vatiin minun kanssani” (20), tulee kavaltamaan hänet (18). Aterioitsijat kastoivat leipäpalansa yhteisessä vadissa, jossa kastike oli.
Petoksen kamaluutta lisää se, kun pettäjä on niin läheinen ystävä, että käyttää samaa vatia.
Psalmin kirjoittaja sanoo:
”Ystävänikin, johon minä luotin, joka minun leipääni söi, nostaa kantapäänsä minua vastaan” (Ps. 41:10).JEESUS ASETTAA EHTOOLLISEN
Mark.14:22-25
(Rinnakkaisteksti; Matt. 26:26-29)
--
14:22 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini".
14:23 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä.
14:24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
14:25 Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."
--
Aterian yhteydessä Jeesus ”ottaa leivän, siunaa ja murtaa sen ja antaa opetuslapsilleen ja sanoo:
”Ottakaa, TÄMÄ ON MINUN RUUMIINI” (22). Jeesus ensin siunaa leivän. Sitten Hän antoi kunkin ottaa murtamansa palan.
Saman leivän osallisuus muistuttaa apostoleja siitä, että he ovat saman ruumiin jäseniä (1.Kor.10:17).
Syömisessä ei ole kysymys vain vertauskuvasta, vaan todellisesta ”osallisuudesta Kristuksen ruumiiseen” (1.Kor.10:16).
Sen jälkeen Jeesus ottaa maljan, kiittää ja antaa heille. Kaikki joivat siitä (23). Hän sanoi heille:
"Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä” (24). Malja on ”osallisuus Kristuksen vereen” (1.Kor.10:16).
Vanhan lakiliitto Siinailla solmittiin eläinuhrin verellä (2.Moos.24:8). Uusi armoliitto (Jer.31:31-33, Sak.9:11) solmitaan Jeesuksen verellä (vrt. Hebr.,10:29, 13:20).
Liiton ateria on samalla toivon ateria; kerran me saamme nauttia yhdessä Jeesuksen kanssa taivaassa .
-----
Onko sinulla tapana käydä kiirastorstaina ehtoollisella?
Itse olen juuri lähdössä.
Hyvää Pääsisäistä kaikille!Tapio522 kirjoitti:
JEESUS ASETTAA EHTOOLLISEN
Mark.14:22-25
(Rinnakkaisteksti; Matt. 26:26-29)
--
14:22 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini".
14:23 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä.
14:24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
14:25 Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."
--
Aterian yhteydessä Jeesus ”ottaa leivän, siunaa ja murtaa sen ja antaa opetuslapsilleen ja sanoo:
”Ottakaa, TÄMÄ ON MINUN RUUMIINI” (22). Jeesus ensin siunaa leivän. Sitten Hän antoi kunkin ottaa murtamansa palan.
Saman leivän osallisuus muistuttaa apostoleja siitä, että he ovat saman ruumiin jäseniä (1.Kor.10:17).
Syömisessä ei ole kysymys vain vertauskuvasta, vaan todellisesta ”osallisuudesta Kristuksen ruumiiseen” (1.Kor.10:16).
Sen jälkeen Jeesus ottaa maljan, kiittää ja antaa heille. Kaikki joivat siitä (23). Hän sanoi heille:
"Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä” (24). Malja on ”osallisuus Kristuksen vereen” (1.Kor.10:16).
Vanhan lakiliitto Siinailla solmittiin eläinuhrin verellä (2.Moos.24:8). Uusi armoliitto (Jer.31:31-33, Sak.9:11) solmitaan Jeesuksen verellä (vrt. Hebr.,10:29, 13:20).
Liiton ateria on samalla toivon ateria; kerran me saamme nauttia yhdessä Jeesuksen kanssa taivaassa .
-----
Onko sinulla tapana käydä kiirastorstaina ehtoollisella?
Itse olen juuri lähdössä.
Hyvää Pääsisäistä kaikille!Paavalia sanoo itsestään:
" Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä OLEN suurin."
(1. Tim. 1:15 )
Ehtoollispöytäänkin saamme tulla syntisinä.
Virressä 222, jonka lauloimme eilen kirkossamme, sanotaan:
4.
Kukin tänne käydessänsä
koetelkoon itseänsä.
Itsevarman mahdoton
turvata Herran armoon on.
5.
Vaan ken saapuu syntisenä,
nääntyvänä, nälkäisenä,
Herran luokse tulla saa.
Heikkoa Kristus armahtaa.
---
Ehtoolliseen liittyy kristitylle velvoite tutkia itseämme (1. Kor. 11:28).
Mitä itsensä tutkiminen tarkoittaa?>>"Aterialla Jeesus ilmoittaa nyt, että yksi hänen opetuslapsistaan, ”joka kastaa vatiin minun kanssani” (20), tulee kavaltamaan hänet (18). Aterioitsijat kastoivat leipäpalansa yhteisessä vadissa, jossa kastike oli."
* Tapio kysyy: "< Ehtoolliseen liittyy kristitylle velvoite tutkia itseämme (1. Kor. 11:28).
Mitä itsensä tutkiminen tarkoittaa? >" ?
* Minusta se tarkoittaa sitä, että jos on tietoista syntiä sydämellä, tulisi jättää kakki muu, ja selvittää tämä tietoinen synti pois päiväjärjestyksestä, yksinkertaisesti sanottuna, että jokainen voi ymmärtää ? Ja sitten vasta mennä Herran pöytään, ja tämä vastuu perustuu siihen, että " Jokaisen meistä on tehtävä tili ITSESTÄMME Jumalalle."
* Me jokainen vastaamme ainoastaan itsestämme,meiltä ei vaadita vastaamaan toisten tekmisistä, tai tekemättä jättämisitä ? Siksi Herran Pyhällä Ehtoollisella ollessamme olemme kahden Herramme kanssa. Synnit pitää siis tunnustaa, niitä ei voida syödä ja juoda Ehtoollis ateriassa pois tunnoltamme, ne pitää voida saada puhdistaa Jeesuksen veressä ennen ateriaa!
* Jeesuksen opetus jalkojen pesusta on oiva opetus. Kun uskontiellä taivaltaa, voi tarttua pölyä matkan varrella, ja silloin pestään jalat, ja varmaan myös muutenkin? Jeesus sanoo, ettei tarvitse pestä koko vartaloa, vaan jalat ja kädet, se on sitä, ettei tarvitse palata alkuun ja uskonopin alkeisiin, vaan tunnustamalla synnit toinen toisellemme me puhdistumme , ja Jeesuksen veri puhdistaa kaikesta synnistä. Minua siunaa erikoiseti, KAIKESTA synnistä, jos ja kun me tunnustamme ja rippittäydymme toinen toisillemme !
* Se on vähän niinkuin jos meidän kehossamme verisuonet tukkeutuu ja kalkkeutuu, mitää tehdä ohitus tai pallo leikkaus, ja taas veri virtaa suonissa vapaasti. Synnit tahtoo tukkia Jeesuksen veren täyden virtaamisen sielussamme, ja tunnustamalla synnit voimme tehdä saman, minkä lääkärit tekevät verisuonille?
* Jeesuksen veri on se elämän neste, joka pitää elämämme Jeesuksessa, ja siksi on tärkeää, että " verisuonet" on auki!Niin ja Jumalan tahto on se hengellisen Jeesuksen veri, joka pyhittää meidät täydellisesti:
Heprealaiskirje 10
8 'Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin, >> Jakeen lisätiedot
9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi." Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10 Ja tämän - t a h d o n - p e r u s t e e l l a - me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan."
Johanneksen evankeliumi 4
34 "Jeesus sanoi heille: "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa."
Tämä sama ruoka ja juoma pitäisi olla meidänkin jokapäiväisenä ravintona!Mohikaani_27
>>>>>>>>* Me jokainen vastaamme ainoastaan itsestämme,meiltä ei vaadita vastaamaan toisten tekmisistä, tai tekemättä jättämisitä ?
Siksi Herran Pyhällä Ehtoollisella ollessamme olemme kahden Herramme kanssa.
Synnit pitää siis tunnustaa, niitä ei voida syödä ja juoda Ehtoollis ateriassa pois tunnoltamme, ne pitää voida saada puhdistaa Jeesuksen veressä ennen ateriaa!- to..
ekivaari kirjoitti:
Niin ja Jumalan tahto on se hengellisen Jeesuksen veri, joka pyhittää meidät täydellisesti:
Heprealaiskirje 10
8 'Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin, >> Jakeen lisätiedot
9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi." Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10 Ja tämän - t a h d o n - p e r u s t e e l l a - me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan."
34 "Jeesus sanoi heille: "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa."
Tämä sama ruoka ja juoma pitäisi olla meidänkin jokapäiväisenä ravintona!Uusi testamentti vääntää lähes kaikki käytämänsä VT:n "lainaukset", metodi on se että otetaan alku jostain ja sitten sille kirjoitetaan uusi loppu:
Ps 40 :"Laulunjohtajalle. Daavidin psalmi. Hartaasti minä odotin Herraa, ja hän kumartui minun puoleeni ja kuuli huutoni. Hän veti minut ylös syvästä kuopasta, upottavasta liejusta. Hän nosti minut kalliolle, antoi lujan pohjan askelteni alle.
3 Hän antoi suuhuni uuden virren, kiitoslaulun Jumalamme ylistykseksi. Tämän kuulevat monet, tuntevat pyhää pelkoa ja turvaavat 4 Hyvä on sen osa, joka luottaa Herraan, ei etsi apua pahan voimilta eikä käänny niiden puoleen, jotka valhetta palvelevat. 5 Herra, minun Jumalani, kukaan ei ole sinun vertaisesi! Sinä olet tehnyt suuria tekoja, sinä ajattelet meidän parastamme. Minä haluan kertoa teoistasi -- niitä on enemmän kuin voin luetella. .
6 Teurasuhria ja ruokauhria sinä et halua, polttouhria ja syntiuhria sinä et pyydä, mutta sinä teit minulle kuulevat korvat. 7 Siksi minä sanoin: "Nyt olen tullut, Herra. Kirjaan on kirjoitettu, mitä minun pitää tehdä. 8 . Jumalani, minä täytän mielelläni tahtosi, sinun lakisi on minun sydämessäni."
9 Minä julistan sinun vanhurskauttasi temppeliin kokoontuneelle kansalle, en lakkaa siitä puhumasta. Herra, sinä tiedät sen!.»
10 Minä en ole pitänyt vanhurskauttasi omana tietonani, olen puhunut sinun uskollisuudestasi ja pelastusteoistasi. En ole salannut juhlakansalta, kuinka hyvä ja uskollinen sinä olet ollut.
11 Herra, ethän ota minulta pois armoasi! Sinun hyvyytesi ja uskollisuutesi varjelkoon minua aina. "
Hepr. 10 kääntää päälaelleen psalmin 40 ja koko VT:n "Mahdotontahan on, että härkien ja pukkien veri poistaisi synnit." papisto Jerusalemin temppelissä oli siis puuhannut turhaan lähes tuhat vuotta ja lain tarkoitus olikin että se kumottaisiin. Siinä missä VT sanoo että lakia ei koskaan kumota UT kääntää sen näin "Mutta sitten hän sanoo: "Tässä olen. Olen tullut täyttämään sinun tahtosi." Hän siis kumoaa nuo määräykset asettaakseen niiden tilalle Jumalan tahdon."
Jumalan tahto onkin nyt että Jumalan tahtoa ei noudateta tai että laki ei koskaan ollut Jumalan tahto. to.. kirjoitti:
Uusi testamentti vääntää lähes kaikki käytämänsä VT:n "lainaukset", metodi on se että otetaan alku jostain ja sitten sille kirjoitetaan uusi loppu:
Ps 40 :"Laulunjohtajalle. Daavidin psalmi. Hartaasti minä odotin Herraa, ja hän kumartui minun puoleeni ja kuuli huutoni. Hän veti minut ylös syvästä kuopasta, upottavasta liejusta. Hän nosti minut kalliolle, antoi lujan pohjan askelteni alle.
3 Hän antoi suuhuni uuden virren, kiitoslaulun Jumalamme ylistykseksi. Tämän kuulevat monet, tuntevat pyhää pelkoa ja turvaavat 4 Hyvä on sen osa, joka luottaa Herraan, ei etsi apua pahan voimilta eikä käänny niiden puoleen, jotka valhetta palvelevat. 5 Herra, minun Jumalani, kukaan ei ole sinun vertaisesi! Sinä olet tehnyt suuria tekoja, sinä ajattelet meidän parastamme. Minä haluan kertoa teoistasi -- niitä on enemmän kuin voin luetella. .
6 Teurasuhria ja ruokauhria sinä et halua, polttouhria ja syntiuhria sinä et pyydä, mutta sinä teit minulle kuulevat korvat. 7 Siksi minä sanoin: "Nyt olen tullut, Herra. Kirjaan on kirjoitettu, mitä minun pitää tehdä. 8 . Jumalani, minä täytän mielelläni tahtosi, sinun lakisi on minun sydämessäni."
9 Minä julistan sinun vanhurskauttasi temppeliin kokoontuneelle kansalle, en lakkaa siitä puhumasta. Herra, sinä tiedät sen!.»
10 Minä en ole pitänyt vanhurskauttasi omana tietonani, olen puhunut sinun uskollisuudestasi ja pelastusteoistasi. En ole salannut juhlakansalta, kuinka hyvä ja uskollinen sinä olet ollut.
11 Herra, ethän ota minulta pois armoasi! Sinun hyvyytesi ja uskollisuutesi varjelkoon minua aina. "
Hepr. 10 kääntää päälaelleen psalmin 40 ja koko VT:n "Mahdotontahan on, että härkien ja pukkien veri poistaisi synnit." papisto Jerusalemin temppelissä oli siis puuhannut turhaan lähes tuhat vuotta ja lain tarkoitus olikin että se kumottaisiin. Siinä missä VT sanoo että lakia ei koskaan kumota UT kääntää sen näin "Mutta sitten hän sanoo: "Tässä olen. Olen tullut täyttämään sinun tahtosi." Hän siis kumoaa nuo määräykset asettaakseen niiden tilalle Jumalan tahdon."
Jumalan tahto onkin nyt että Jumalan tahtoa ei noudateta tai että laki ei koskaan ollut Jumalan tahto.Raamattuversio 1933/1938 puhuu liha- ja veriuhrien - p o i s t a m i s e s t a - ja Jumalan tahdon asettamista veriuhrien tilalle:
Heprealaiskirje 10
4 'Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
10:5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
10:6 polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
10:7 Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu tekemään sinun tahtosi, Jumala.'"
10:8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
10:9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi." Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.'
Tässä ei ole kysymys laeista ja asetuksista vaan lihan ja veren uhraamisesta, josta Jumalakaan ei pitänyt:
Jesaja 1
11 "Mitä ovat minulle teidän paljot teurasuhrinne? sanoo Herra. Minä olen kyllästynyt oinas-polttouhreihin ja juottovasikkain rasvaan. Mullikkain, karitsain ja kauristen vereen minä en mielisty.
1:12 Kun te tulette minun kasvojeni eteen, kuka sitä teiltä vaatii - minun esikartanoitteni tallaamista?
1:13 Älkää enää tuoko minulle turhaa ruokauhria; suitsutus on minulle kauhistus. En kärsi uuttakuuta enkä sapattia, en kokouksen kuuluttamista, en vääryyttä ynnä juhlakokousta.
1:14 Minun sieluni vihaa teidän uusiakuitanne ja juhla-aikojanne; ne ovat käyneet minulle kuormaksi, jota kantamaan olen väsynyt.
1:15 Kun te ojennatte käsiänne, minä peitän silmäni teiltä; vaikka kuinka paljon rukoilisitte, minä en kuule: teidän kätenne ovat verta täynnä.
1:16 Peseytykää, puhdistautukaa; pankaa pois pahat tekonne minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa tekemästä.
1:17 Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta, ojentakaa väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa.´"- to..
ekivaari kirjoitti:
Raamattuversio 1933/1938 puhuu liha- ja veriuhrien - p o i s t a m i s e s t a - ja Jumalan tahdon asettamista veriuhrien tilalle:
Heprealaiskirje 10
4 'Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
10:5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
10:6 polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
10:7 Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu tekemään sinun tahtosi, Jumala.'"
10:8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
10:9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi." Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.'
Tässä ei ole kysymys laeista ja asetuksista vaan lihan ja veren uhraamisesta, josta Jumalakaan ei pitänyt:
Jesaja 1
11 "Mitä ovat minulle teidän paljot teurasuhrinne? sanoo Herra. Minä olen kyllästynyt oinas-polttouhreihin ja juottovasikkain rasvaan. Mullikkain, karitsain ja kauristen vereen minä en mielisty.
1:12 Kun te tulette minun kasvojeni eteen, kuka sitä teiltä vaatii - minun esikartanoitteni tallaamista?
1:13 Älkää enää tuoko minulle turhaa ruokauhria; suitsutus on minulle kauhistus. En kärsi uuttakuuta enkä sapattia, en kokouksen kuuluttamista, en vääryyttä ynnä juhlakokousta.
1:14 Minun sieluni vihaa teidän uusiakuitanne ja juhla-aikojanne; ne ovat käyneet minulle kuormaksi, jota kantamaan olen väsynyt.
1:15 Kun te ojennatte käsiänne, minä peitän silmäni teiltä; vaikka kuinka paljon rukoilisitte, minä en kuule: teidän kätenne ovat verta täynnä.
1:16 Peseytykää, puhdistautukaa; pankaa pois pahat tekonne minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa tekemästä.
1:17 Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta, ojentakaa väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa.´"Kyllä Israelin uskonnossa oli sellainenkin vire että oikein eläminen oli uhreja parempaa tai ainakin samanarvoista niiden kanssa, mutta JHWH:n lupaus maanpakoon joutuneille oli kuitenkin:"Minä sanon Kyyrokselle: "Paimeneni." Mitä minä tahdon, sen hän toteuttaa, hän sanoo Jerusalemille: "Sinut rakennettakoon", ja temppelille: "Sinut perustettakoon jälleen!" Ei voitu kuvitella paluuta tai elämää ilman temppelilä ja uhreja.Jumalahan lain mukaan uhrit oli määrännyt ja suuri osa lakia koskee juuri näitä "lihauhreja".
Minun kirjoitukseni ydin oli kuutenkin se että Hepr. 10 antaa psalmille jota se lainaa, uuden sisällön.Miksi lainata jos pitää vääristää? >>> Mohikaani_27: "Synnit pitää siis tunnustaa, niitä ei voida syödä ja juoda Ehtoollis ateriassa pois tunnoltamme, ne pitää voida saada puhdistaa Jeesuksen veressä ennen ateriaa"!>>>
Moni meistäkin saattaa arkailla tulemasta ehtoolliselle.
Joku voi ajatella, ettei ole tarpeeksi hyvä kohtaamaan Herraa.
Minua ovat rohkaisseet nämä Herran sanat:
”Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi” (Matt. 26:28).
Joka uskoo nämä sanat, hän saa, mitä ne lupaavat.
Kelvollinen ehtoollisvieras on se, joka tarvitsee Kristusta. Hän katuu syntejään ja pyytää niitä anteeksi.
Jos siis koet tarvitsevasi yhä läheisempää elämänyhteyttä Kristukseen, käy usein ehtoollisella.
Paavali sanoo: ”Niin usein, kuin…”(j. 26). Hän ei sano, että ”niin harvoin, kuin…”
Ei tarvitse myöskään tavoitella ylevää tunnelmaa.
Hyödyksi ehtoollinen on sille, joka ottaa sen vastaan uskossa, tuntui miltä tuntui.
ekivaari:
Efesolaiskirje 3
6 "että näet pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja - y h t ä - r u u m i s t a - ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumin kautta,"
Voimme olla yhtä ruumista Kristuksen ja toistemme kanssa vain hengellisesti, ei lihallisesti! Samalla tavalla niin kuin viinipuun mahla tekee eläväksi viinipuun juuret, rungon, oksat, lehdet ja hedelmät, samalla tavalla Jumalan tahto tekee eläväksi Kristuksen ruumiin, joka on elävän Jumalan seurakunta. [Lue Joh.15:1-8]
Heprealaiskirje 10
7 'Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu
t e k e m ä ä n - s i n u n - t a h t o s i, - Jumala.'"
34 'Jeesus sanoi heille: "Minun - r u o k a n i - o n - s e, - että - m i n ä - t e e n - lähettäjäni - t a h d o n - ja täytän hänen tekonsa."
Eikö näiden jakeiden asiayhteydestä, Tapio522, sinulle selviä, että kysymys ei ole luonnollisesta leivästä ja viinistä, vaan Jumalan tahdosta ja hänen tekojensa täyttämisestä?
Heprealaiskirje 10
8 'Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
10 ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan."ekivaari kirjoitti:
Efesolaiskirje 3
6 "että näet pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja - y h t ä - r u u m i s t a - ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumin kautta,"
Voimme olla yhtä ruumista Kristuksen ja toistemme kanssa vain hengellisesti, ei lihallisesti! Samalla tavalla niin kuin viinipuun mahla tekee eläväksi viinipuun juuret, rungon, oksat, lehdet ja hedelmät, samalla tavalla Jumalan tahto tekee eläväksi Kristuksen ruumiin, joka on elävän Jumalan seurakunta. [Lue Joh.15:1-8]
Heprealaiskirje 10
7 'Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu
34 'Jeesus sanoi heille: "Minun - r u o k a n i - o n - s e, - että - m i n ä - t e e n - lähettäjäni - t a h d o n - ja täytän hänen tekonsa."
Eikö näiden jakeiden asiayhteydestä, Tapio522, sinulle selviä, että kysymys ei ole luonnollisesta leivästä ja viinistä, vaan Jumalan tahdosta ja hänen tekojensa täyttämisestä?
Heprealaiskirje 10
8 'Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
10 ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan."ekivaari:
>>>Johanneksen evankeliumi 4
Eikö näiden jakeiden asiayhteydestä, Tapio522, sinulle selviä, että kysymys ei ole luonnollisesta leivästä ja viinistä, vaan Jumalan tahdosta ja hänen tekojensa täyttämisestä?ekivaari kirjoitti:
Efesolaiskirje 3
Heprealaiskirje 10
Heprealaiskirje 10
10 ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan."ekivaari:
>>>>Efesolaiskirje 3
Heprealaiskirje 9
10 "vaan jotka, (uhrit ja lahjat) niin kuin - r u u a t - ja - j u o m a t - ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, (esikuvia) jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti."
Salaisuutta ei ole se, mikä näinkin yksityiskohtaisesti on kirjoituksissa elitetty.
Liha- ja veriuhrit on poistettu ja pystytetty parempi; Jumalan tahto [Hepr 10:9,10]- Peku & suopursukka
Aamen! Erilaiset pesot ovat ainoastaan liha- ja kahvisääntöjä, ja me ateistitkin olemme yhtä ruumista ja kirjakääröä. Kahvi ja lammaspaisti ovat esikuvia, ja me kaksi olemme jo lähes h e n g e l l i s t ä r u o - k a a. Ja Vanha Testamentti ei ole V a n h a T e s t a m e n t t i, sillä se on U u d e h k o T e s t a m e n t t i [Hebr. 13:26].
>>< ekivaari: "Salaisuutta ei ole se, mikä näinkin yksityiskohtaisesti on kirjoituksissa elitetty.
Liha- ja veriuhrit on poistettu ja pystytetty parempi; Jumalan tahto [Hepr 10:9,10] (ekivaari)
Tie kaikkeinpyhimpään on ilmoittamatta niin kauan kun riipumme lihan säännöiksi annetuissa esikuvissa, [Hepr.9:8-10] joita ovat ruuat, juomat, erilaiset jalkojen pesut ja kasteet.
UT puhuu Jeesuksen veren pyhittävän, mutta koko Jeesuksen opetus painottaa että se veri ei ole kenenkään lihan verta, vaan Jumalan tahtoa, [Joh.4:34] joka ei ole esipihaan kuuluvaa esikuvaa, vaan kaikkeinpyhimpään päästävää todellisuutta, joka vapauttaa Hengen pyhyyteen. [Hepr.10:7-10]
Vääryyden tekijät viettävät ehtoollista käänteisenä: "Niin he syövät leipänään jumalattomuutta, juovat viininään väkivallan tekoja." [Sananl.4:17]
Pyrkimyksemme pyhitykseen, Jumalan rakkauteen, laupeuteen ja anteeksi antamiseen, on todellista ehtoollista.Ekivaari (muutkin), mitä Raamattu opettaa ehtoollisesta, uuden liiton ateriasta?
1.Mitä ehtoollinen ON?
2.Mitä ehtoollisessa saamme?
3. Miten on mahdollista, että Kristus antaa meille ruumiinsa ja verensä syödä ja juoda?
4. Entä jos nauttii ehtoollista ilman uskoa?
5.Voidaanko sanoa, että leipä ja viini MERKITSEVÄT Kristuksen ruumista ja verta?
6. MUUTTUVATKO leipä ja viini Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (kuten katoliset opettavat)?
7. Mitä hyvää meillä on ehtoollisessa?
8. Kuinka usein ehtoolliselle pitäisi mennä?
9. Mikä kehoittaa meitä käymään ehtoollisella?
10. Ketkä ovat kelvollisia ehtoolliselle?
Kommentteja siis kaikilta!
- Tänäänkin
Pääsiäisateriasta kertovasta tekstistä käy selville Jeesuksen jumaluus. Jumala loi ajan vain ihmistä varten. Itse Hän ei sitä tarvinnut. Jeesus käski opetuslasten
seurata vesiastiaa kantavaa miestä ja kertoi edeltä mitä tulee tapahtumaan. Samoin kuin Hän kertoi edeltä yhden kavaltavan Hänet ja tiesi tarkkaan kuka tuo kavaltaja oli.
Jo ennen kuin valitut opetuslapset olivat valittu heidän tietensä seuraamaan Jeesusta, Hän tunsi heidät. Jumalalla ei ole aikaan rajoittuvia sääntöjä ja esteitä, vaan Hän toimii yli ajan rajojen, koska aika on vain ihmistä varten luotu.
Tänäänkin on samoin. Jumala tuntee edeltä omansa ja siksi lauma erottuu Jumalan tekojen suhteen. Hänen oma laumansa saa hengellisetlahjat ja siunaukset. Ehtoollinen on tarkoitettu tuolle edeltä tunnetulle laumalle. He eivät ota sitä turmiokseen. Paavali kertoi toisen lauman ottavan ehtoollisen omaksi turmiokseen. Se lauma oli valitun lauman joukossa ja söi ja joi ehtoollista välittämättä siitä minkätakia se oli asetettu.
Jeesus asetti ehtoollisen muistokseen.- Tänäänkin
Jeesus asetti ehtoollisen MUISTOKSEEN. Miksi Hän asetti sen muistokseen, sillä Hänhän ELÄÄ?
Siksi, että me muistamme Hänen olleen ihmisen Poika silloin, kun Hän pelasti meidät risintyöllään, eli uhrautumalla puolestamme. Hän oli silloin lihaa ja verta ja muistoaterialla me MUISTAMME ja TUNNUSTAMME sen. Hän TULI taivaasta valmistettuun ruumiiseen. Hän riisutui jumaluudesta tähtemme ja tuli ihmiseksi. Tänäänkin kirjoitti:
Jeesus asetti ehtoollisen MUISTOKSEEN. Miksi Hän asetti sen muistokseen, sillä Hänhän ELÄÄ?
Siksi, että me muistamme Hänen olleen ihmisen Poika silloin, kun Hän pelasti meidät risintyöllään, eli uhrautumalla puolestamme. Hän oli silloin lihaa ja verta ja muistoaterialla me MUISTAMME ja TUNNUSTAMME sen. Hän TULI taivaasta valmistettuun ruumiiseen. Hän riisutui jumaluudesta tähtemme ja tuli ihmiseksi.1.Pietarin kirje 2
20 "Sillä mitä kiitettävää siinä on, jos te olette kärsivällisiä silloin, kun teitä syntienne tähden piestään? Mutta jos olette kärsivällisiä, kun hyvien tekojenne tähden saatte kärsiä, niin se on Jumalan armoa.
21 Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne,
j ä t t ä e n - t e i l l e - e s i k u v a n, - että te noudattaisitte hänen jälkiänsä",
1.Pietarin kirje 3
9 "Älkää kostako pahaa pahalla, älkää herjausta herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa; sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte."
1.Pietarin kirje 4
1 "Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä -"
Leipä ja viini ehtoollisena ovat esi-KUVIA samalla tavalla niin kuin rakennuspiirustukset ovat kuvia rakennussuunnitelmien mukaisesta rakennuksesta. Siinä ei voi asua eikä se omistajaansa suojaa ennen kuin todellisuus rakennetaan valmiiksi kuvien suunnitelman mukaan.
Tämän asian käänteisenä ymmärtämiseen minut johti Sananlasku 4:17
"Niin he syövät leipänään jumalattomuutta, juovat viininään väkivallan tekoja."ekivaari: "Leipä ja viini ehtoollisena ovat esi-KUVIA.......
"Niin he syövät leipänään jumalattomuutta, juovat viininään väkivallan tekoja."Tapio522 kirjoitti:
ekivaari: "Leipä ja viini ehtoollisena ovat esi-KUVIA.......
"Niin he syövät leipänään jumalattomuutta, juovat viininään väkivallan tekoja."Joku, joka aikoo rakentaa talon ja teettänyt siihen piirustukset, (kuvat) voi esitellä niitä sanoen: "Tämä on minun taloni".
Ehtoollisessa näen saman hyvän kuin rakennussuunnitelmissa ja -luvassa. Talosta tulee asiallinen ja suunnnitelmien mukainen, jonka rakennusvirasto on hyväksynyt. Samoin elämästämme tulee Jumalan hyväksymä ja hänen tahtonsa mukainen, jos ja kun olemme ymmärtäneet kirjoitusten esikuvien todellisuuden oikein.
[Hepr.9:9 | 1.Kor.10:11]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4510332
- 816873
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445024- 614577
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella724326Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme333913- 472898
- 362685
- 402320
- 2161922