Vuokra-asunto ja verotus, opiskelija

opintotuet

Tilanne on tällainen:

-vuokralla isovanhempien luona
-vuokran suuruus 252 euroa kuussa, vuokraan kuuluvat "kaikki"

Voivatko isovanhempani vähentää tuosta vuokrasta mitään kuluja? He ovat ostaneet kaikenlaista kodinkoneita vuokrallaolon aikana, jonka lisäksi ovat tietysti vesi- ja sähkömaksut sekä kiinteistövero, ja asuntoa on myös korjattu. Voiko näistä mitään vähentää?

2

378

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkistakaa vielä

Asunnon tulee olla vuokrattu "tulonhankkimistarkoituksessa" jotta se olisi sijoitusasunto. Koska asunto ilmeisen selvästi on nyt vuokrattu alihintaan, ei kyseessä ole sijoitusasunto eikä siitä siten saa vähentää menoja samalla lailla kuin sijoitusasunnosta.

Tämä muistini perusteella, tarkistakaa itse verottajalta niin saatte varmasti oikean vastauksen.

• Tulonhankintaa...

"Tämä muistini perusteella"

Muistat ihan oikein. Vuokraus pitää nimen omaan olla tehty tulonhankkimistarkoituksessa.

"Tulonhankkimistarkoitus

Vuokrattavaan huoneistoon tai kiinteistöön kohdistuvat kulut voidaan vähentää kokonaan vain, jos vuokraus tapahtuu tulonhankkimistarkoituksessa. Tulonhankkimistarkoitusta osoittaa se, että vuokrauksesta peritään vastaavasta kohteesta paikkakunnalla yleisesti maksettavaa kohtuullista vuokraa. Jos huoneisto tai kiinteistö on vuokrattu alihintaan esimerkiksi sukulaiselle, ei vuokrauksesta mahdollisesti aiheutunutta tappiota voi vähentää.

Jos vuokraus ei ole tapahtunut tulonhankkimistarkoituksessa, voi vuokratulosta vähentää kuluja vain saadun vuokratulon määrään saakka. Korkokuluja ei tällöin voi vähentää lainkaan. Alihintaan vuokraaminen ei kuitenkaan estä huoneiston tai rakennuksen perusparannusmenojen lisäämistä hankintamenoon, jolloin perusparannusmenot otetaan huomioon luovutusvoittoa laskettaessa."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1364
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1178
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      884
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      880
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      766
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      732
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      699
    10. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      97
      690
    Aihe