elikkäs,oikeelta ylhäältä paikattiin aika iso reikä täs n.kk sitten..lekuri sano et juurihoitoo ei nyt tartte.sano et voi jomotella hampaita viikkojenki ajan paikkauksen jälkee.. hammas kipuili vähän aiemmin ja välil puruarkuutta..pari päivää sit oli jumalaton särky mikä meni ohi,särky ei kuitenkaa ollut tykyttävää,vaan tasasta jomotusta.. hammas edellee puruarka välil..nyt pelottaa ajatus juurihoidosta/poistosta.. ja mietityttää et odotanko vielä koska nyt ei oo sattunu hampaisiin...kaiken lisäks mulla on tosi kova hammaslääkripelko :(
muilla samanlaisii kokemuksia ja vinkkejä???
puruarka hammas???
8
745
Vastaukset
ja lisäys.. hammas oli hieman koputusarka ku lekuri kokeili...ei kuitenkaa paljon..välil särkenyt enenmpi nyt ei juuri lainkaa..mikähän vois olla???onko tulehdus JO edennyt pidemmällle??
ju röntgenkuvissa näkyi,että reikä ei ylttäs hermoon asti..ja et myös paikkakaan ei ihan yllä hermoon :0mistä sit kipuilut jne?
alus oli sellasta jännää paineen/kivun sekasta tunnetta,kun esim. hanasta joi vettä suoraa..aattelin sen olevan normaalii ku just paikattu...
muilla samanlaista???APUA!!toinenki puoli alkanu nyt kipuilla :/- the_road
Voi olla, että on vain normaalia paikkauksen jälkeistä kipuilua, mutta jos jatkuu aina vaan tai pahenee, niin sitten pitäisi selvittää asiaa.
Onkohan purenta tarkistettu kunnolla paikkauksen jälkeen? Kuulostaisi vähän siltä, että paikka voisi korottaa purennassa. Etenkin jos toinenkin puoli on alkanut nyt kipuilla, mutta siellä ei mitään reikää ole?
Yksi vaihtoehto on, että paikka yltää kuitenkin niin lähelle hermoa, että juurihoito on sittenkin tarpeen. Varmaan hammaslääkäri laittoi jokatapauksessa ns "suojat" sinne paikan alle, kun on ilmeisesti aika lähellä hermokanavaa tuo reikä/paikka. juu ku mä kävin jo kertaalleen hiotuttamassa paikkoja ja sit katottii et ois hyvät ne paikat.viimeks ku kävin hampílekuril,lekuri katto ja sano et siistin näköset paikat on puerenta myöskatottii ja sen lääkäri sano et keukanivelis hieman väljyyttä..mut sano että en tartte kummiskaa kiskoja tms.ja toisella puolen oli yhtä iso reikä,takimmainen hammas sekin..se just pelottaa jos seki joutuu juurihoitaa/poistaa.. kumpikaa ei miellytä,ja oon kuullu/lukenu et juurihoito ois tosi kivulias ainaki alussa:(ja hampilekuri sano et laitto hermoa suojaavaa ainetta et kuitenkaa lääkepaikka.. ja paikka menee tosi läheltä hermoa..
- the_road
" kumpikaa ei miellytä,ja oon kuullu/lukenu et juurihoito ois tosi kivulias ainaki alussa:( "
Juurihoito ei tietysti miellytä ketään, ei edes hammaslääkäri halua "turhaan" tehdä ko. hoitoa, koska silloin hammas ominaisuuksiltaan ei ole enää täysin "sama", kuin elävä hammas. Kuitenkin on valittava joskus se pienempi paha, eli juurihoito.
Juurihoito ei ole kivulias! Kunnolla vaan puudutetta ja tarvittaessa sitä saa vielä kesken hoidon lisääkin. Ainoa inhottava siinä on se, että hoito kerta kestää melko kauan (riippuen mm. juurien lukumäärästä) ja vaatii useampia käyntejä.
" ja hampilekuri sano et laitto hermoa suojaavaa ainetta et kuitenkaa lääkepaikka.. ja paikka menee tosi läheltä hermoa.. "
Kuulostaa vähän siltä, että juurihoito olisi ehkä oikea vaihtoehto kuitenkin. Uutta röntgen kuvaa ehkäpä olisi syytä ottaa myös ennen päätöstä jatkosta, mutta tuskin nyt sentään poistoihin hammaslääkärikään olisi lähdössä tässä vaiheessa. Etenkin jos kipu on vähänkin jatkuvampaa/voimakkaampaa.
Lääkepaikka on väliaikainen paikka, jonka alle hammaslääkäri laittaa samaa lääkettä, kuin juurihoidon yhteydessäkin. En tarkoittanut sitä. juu ku tosiaa kuvat otettu n.pari vk sit nii lekuri sano et luottaa näihin kuviin.. ja sano ettei vielä ois kumpaakaa tekemässä ei juurihoitoa/poistoa :0 ja mitäs sä sit tarkoitit?? jäi epäselväks:0 tyhmä ku on
- hh
Ei juurihoito voi sattua, koska hampaasta poistetaan hermot ja verisuonet eli hammas ns. kuolee. Jos joku toimenpide pitää sanoa, joka ei satu, ni se on just juurihoito :) hehe.. ainoa asia mikä juurihoidossa voi tehdä kipeää on ekalla kerralla puudutuksen laittaminen ja kun joudut oleen pitkään suu auki, voi se aiheuttaa jomotusta leukaniveleen/välilevyyn.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293215- 1201279
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101185- 58991
- 71988
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu178939olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26927Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38901Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66870Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75804