Olen ollut pitkään poissa Suomesta ja nyt palattuani tietysti taas kirkonkin helmoissa, mutta mistä ja miten löytäisin uuden rippi-isän? Entinen rippi-isäni oli Turun entinen khra, ja hän kai siis on tosiaan entinen? Vai onko hän enää missään seurakunnassa töissä? Miten ihmeessä tällaisessa tapauksessa toimitaan? Asun nyt myös eri kaupungissa, en oikein vielä tunne tällä srk:laisia, mutta pitääkö nykäistä jonkun papin kaapua ja kysyä muina naisina että ryhdytkös uudeksi rippi-isäksi? Tilanne on vähän outo, en osaa toimia... :( Harmittaa. Olisinhan mielelläni vanhan rippi-isäni pitänyt, tuttu kun on.
Uusi rippi-isä?
80
1559
Vastaukset
- MaiaM
Mielipiteeni tilanteestasi (Huom. ei ohje, ei neuvo, ei määräys):
Turun seurakunnassa on varmaan tietoa missä entinen rippi-isäsi "menee".
Jos nykyisessä seurakunnassasi on useita pappeja, niin kävisin ensin jonkin aikaa jumalanpalveluksissa ja muissa seurakunnan jutuissa, että tutustuisin eri pappeihin. Sitten vaan yhteydenotto puhelimella tai vaikkapa jumalanpalveluksen yhteydessä.
Jos vain olisi mahdollista valitsisin rippi-isän kotiseurakunnastani. Siitä samasta ympäristöstä, jossa itse elän elämääni. Aina se ei ole mahdollista.
Toivotaan, että saat yhteyden vanhaan rippi-isääsi ja voit jatkaa hänen rippilapsenaan, jos se tuntuu sinusta parhaimmalta. Jos välimatkanne on pitkä niin voisithan ainakin aloittaa hänen kanssaan ja samalla tutustua kaikessa rauhassa seurakuntasi pappeihin. - Entäs näin;
Ota yhteyttä kirkkoherraan siinä seurakunnassa, mihin nyt kuulut ja kysyt hänen mielipidettään. Eiköhän sieltä löydy apua ja neuvoa!
- MM
Varmasti
- ulkosuomalainen2
Olen ollut samanlaisessa tilanteessa jo kaksi kertaa :(. Komppaan etta mietit asiaa ja katselet muutaman kuukauden. Itsekin jouduin viime kerralla nykaisemaan hihasta ja ihan suoraan kysymaan "Voitko ruveta rippi-isakseni, entiseni jai elakkeelle?". (Ensimmaisella kerralla muutin maasta sen verran kauaksi etta rippi-isa meni pakkovaihtoon silloinkin, Rippi-isa oli sitten se jonka seurakuntaan paatin menna). Mutta olin ensin kaynyt jumalanpalveluksissa ja kirkon tilaisuuksissa ja ainakin paallisin puoiln tutustunut etta olisi varmaa etta tulen juttuun. Kurjaa olisi jos synnintunnustuksista tulisi kamala peikko tai jos pappi on liian kiireinen koko ajan (no tasta ei ole kamalasti pelkoa Suomessa kai, ulkomailla kyllakin), siksi on hyva miettia asiaa.
Minustakin oli kurjaa joutua vaihtamaan rippi-isaa ja vielapa monta kertaa. Mutta ei sille joskus mitaan voi.- rippi-isyys
Ortodoksisessa kirkossa pidetään parhaana sitä että jokaisella on yksi rippi-isä ja hänet oikeastaan voi vaihtaa vain kun rippi-isä kuolee. Tietysti saattaa olla että rippi-isä muuttaa ulkomaille niin silloin rippi-isän vaihto saattaa olla paikallaan. Toisaalta rippi-isään voi pitää yhteyttä kirjeitse, puhelimitse, sähköpostilla jne. ja sitten käydä jonkun papin luona lyhyellä synnintunnustuksella. Eli vakituisesta rippi-isästä saattaa tulla näin hengellinen ohjaaja.
Toisaalta jokaisella on oikeus vaihtaa rippi-isää, mutta sitä ei oikeasti suositella. Se mikä on rippi-lapselle siunaukseksi, sitä perinnettä pitäisi pitää yllä. Suomessa jokainen ortodoksipappi on oikeutettu ottamaan vastaan synnintunnustuksia. Kreikassa vain hiippakunnan piispan määräämät papit voivat toimia rippi-isinä. Mielestäni jos ei ole teologiksi koulutettu eikä edes sielunhoitoa opiskellut, ortodoksipappi, ei voi ottaa vastaan synnintunnustuksia. Piispojen tulisi valvoa monia asioita. - tutu+o6+u kk
rippi-isyys kirjoitti:
Ortodoksisessa kirkossa pidetään parhaana sitä että jokaisella on yksi rippi-isä ja hänet oikeastaan voi vaihtaa vain kun rippi-isä kuolee. Tietysti saattaa olla että rippi-isä muuttaa ulkomaille niin silloin rippi-isän vaihto saattaa olla paikallaan. Toisaalta rippi-isään voi pitää yhteyttä kirjeitse, puhelimitse, sähköpostilla jne. ja sitten käydä jonkun papin luona lyhyellä synnintunnustuksella. Eli vakituisesta rippi-isästä saattaa tulla näin hengellinen ohjaaja.
Toisaalta jokaisella on oikeus vaihtaa rippi-isää, mutta sitä ei oikeasti suositella. Se mikä on rippi-lapselle siunaukseksi, sitä perinnettä pitäisi pitää yllä. Suomessa jokainen ortodoksipappi on oikeutettu ottamaan vastaan synnintunnustuksia. Kreikassa vain hiippakunnan piispan määräämät papit voivat toimia rippi-isinä. Mielestäni jos ei ole teologiksi koulutettu eikä edes sielunhoitoa opiskellut, ortodoksipappi, ei voi ottaa vastaan synnintunnustuksia. Piispojen tulisi valvoa monia asioita.Ei kai sellaista ortodoksipappia suomessa olekkaan joka ei olisi teologiksi opiskellut?
- spekulatiivinenfocti
Onpa tarkoitushakuinen kysymys. Ettet vaan olisi seurakunnan työntekijä?
- maallisethuolet
Tai neuvoston jäsen?
(Miten neuvostonjäsenen epäonnistunut avioliitto voi olla heidät siunanneen papin vika? )
- Dilemmansa kullakin
Kiitos paljon neuvoista! Kiireinen pappi olisi aika ikävä! :D Tosin on minulla yksi omituinen ripittäytymiskokemus Suomesta - pappi alkoi puhua työstä ja opinnoista ja antaa neuvoja niissä! Olin tyrmistynyt. Ne kun eivät olleet aiheitani eikä mielestäni papin tule neuvoa ripissä että mikä olisi minun ja yhteiskunnan kannalta järkevää...?!
Kahta viimeistä kommenttia en ymmärrä! En ole srk:n työntekijä (ihan muulla alalla onneksi!) enkä minkään neuvoston jäsen. Ja mikä tuo avioliittojuttu on???- Tervetuloa takaisin
Älä niistä välitä, ne ovat kestokiukkuisia turkulaisia, joille ei mikään kelpaa tai on jotenkin vinossa!
- Dilemmansa kullakin
Ok... :) Ehkä on ihan hyvä että olen pois Turusta!? :D
- Tervetuloa takaisin
Se on viisautta!;D
- pö ökkelö
Tervetuloa takaisin kirjoitti:
Se on viisautta!;D
tervetuloa takaisin rippi-isäkin! älä noista välitä ne on korruptoituneita pökkelöitä kaikki.
- Dilemmansa kullakin
Niin olisihan se hyvä saada rippi-isä takaisin! :)
Verrattuna siihen yhteen toiseen suomalaiseen jonka jo mainitsin, hän oli aivan - sielu_kas
Suomessa tilanne on tosiaan aika erikoinen.
Periaatteessa rippi-isää ei kai saisi vaihtaa "kevyin" perustein, mutta mitäs teet jos yhtäkkiä se entinen rippi-isä ei enää olekaan töissä seurakunnassa? Minusta silloin on ihan hyväksyttävää mennä nykyisen kirkkoherran puheille ja kysyä voiko hän ottaa vastaan katumuksen sakramenttiin. Jos vanha rippi-isä on vain "kadonnut" eikä ole esim. sähköpostilla informoinut rippilapsiaan nykyisestä olinpaikastaan, niin mitä muutakaan tässä voi? Ei viitsi alkaa ihmistä jahdata metsästämällä yhteystietoja eniron tms. kautta.
Olennaisinta on kuitenkin se, että osallistumme katumuksen sakramenttiin säännöllisesti, eikä se KUKA ottaa vastaan synnintunnustuksemme. Tämäkin on hyvä muistaa. Sakramentti on aina suurempi kuin yksilö. Siihen osallistuminen ei saisi olla riippuvaista siitä onko vastaanottaja "kiva" ihminen. Emmehän me kai lääkäreitäkään valitse sen perusteella kuinka hersyvästi he nauravat kanssamme, vaan sen mukaan kuinka he pystyvät meitä parantamaan ja kuinka päteviä he ovat.- kaunkuunärettäkiertä
Hänet on pantu katoamaan. En erityisemmin mene ripittäytymään henkiön luo joka haukkuu julkisesti melkein rikolliseksi ja on muuttunut näkymättömäksi.
Kaikki se henkinenväkivalta joka tähän Turun tapaukseen on liittynyt ja liittyy yhä ja on läsnäolevaa joidenkin elämässä, arjessa. Ymmärrän hyvin jos pappi "katoaa" kun osa seurakuntalaisistakin on kadonnut muualle.
Tiistaiseuran tehtävä on jokin muu kuin ihmisten vainoaminen ja ilkeily.
Kuoron tehtävä on jokin muu kuin kanttorien omien karriäärien korottaminen.
Neuvoston tehtävä on jokin muu kuin sulle mulle politiikan harjoittaminen.
Ja siitäkin on neuvosto huolestunut josko entinen kirkkoherra rukoilee jossakin jonkun kanssa.
Olkaa huoletta, te ette saa unohdusta. - Dilemmansa kullakin
kaunkuunärettäkiertä kirjoitti:
Hänet on pantu katoamaan. En erityisemmin mene ripittäytymään henkiön luo joka haukkuu julkisesti melkein rikolliseksi ja on muuttunut näkymättömäksi.
Kaikki se henkinenväkivalta joka tähän Turun tapaukseen on liittynyt ja liittyy yhä ja on läsnäolevaa joidenkin elämässä, arjessa. Ymmärrän hyvin jos pappi "katoaa" kun osa seurakuntalaisistakin on kadonnut muualle.
Tiistaiseuran tehtävä on jokin muu kuin ihmisten vainoaminen ja ilkeily.
Kuoron tehtävä on jokin muu kuin kanttorien omien karriäärien korottaminen.
Neuvoston tehtävä on jokin muu kuin sulle mulle politiikan harjoittaminen.
Ja siitäkin on neuvosto huolestunut josko entinen kirkkoherra rukoilee jossakin jonkun kanssa.
Olkaa huoletta, te ette saa unohdusta.Mitä IHMETTÄ siellä on tapahtunut?! Kun läksin muualle, kaikki oli tietääkseni ihan hyvin. Taitaa tosiaan olla viisasta pysyä poissa... :/ Minun on vaikea uskoa ent. rippi-isästäni tuollaista että hän haukkuisi jotakuta noin.
Onkohan hänellä sitten kaikki hyvin vai miten hän on selvinnyt näistä ihme selkkauksista?
Vielä edelliselle kommentoisin että kyllä minulle persoona on tärkeä, ja todellakin valitsen lääkärinikin sen mukaan, kenestä pidän! Eihän ole mukava mennä vaivojensa kanssa tympeälle tyypille. Onneksi täällä saa valita omalääkärinsä julkisellakin puolella! :) Eli siis pappikin saisi olla mukava tyyppi. - yksi melkeinrikollin
Dilemmansa kullakin kirjoitti:
Mitä IHMETTÄ siellä on tapahtunut?! Kun läksin muualle, kaikki oli tietääkseni ihan hyvin. Taitaa tosiaan olla viisasta pysyä poissa... :/ Minun on vaikea uskoa ent. rippi-isästäni tuollaista että hän haukkuisi jotakuta noin.
Onkohan hänellä sitten kaikki hyvin vai miten hän on selvinnyt näistä ihme selkkauksista?
Vielä edelliselle kommentoisin että kyllä minulle persoona on tärkeä, ja todellakin valitsen lääkärinikin sen mukaan, kenestä pidän! Eihän ole mukava mennä vaivojensa kanssa tympeälle tyypille. Onneksi täällä saa valita omalääkärinsä julkisellakin puolella! :) Eli siis pappikin saisi olla mukava tyyppi.Kysymys on nykyisestä kirkkoherrasta. Hän haukkui entisen kirkkoherran puolustajia melkein rikollisiksi. Hän on muuttunut näkymättömäksi muutamille seurakuntalaisille. Entinen kirkkoherra taas on läsnä vaikka onkin poissa.
- Dilemmansa kullakin
yksi melkeinrikollin kirjoitti:
Kysymys on nykyisestä kirkkoherrasta. Hän haukkui entisen kirkkoherran puolustajia melkein rikollisiksi. Hän on muuttunut näkymättömäksi muutamille seurakuntalaisille. Entinen kirkkoherra taas on läsnä vaikka onkin poissa.
Kiitos vastauksesta ja tiedosta! :) En ole koskaan tavannut nykyistä khraa, eipä kyllä kai sitten tee mielikään...
- --.,
Kiitos vastauksesta ja tiedosta! :) En ole koskaan tavannut nykyistä khraa, eipä kyllä kai sitten tee mielikään...
Ei näitä suomi24 juttuja kannata ottaa liian vakavasti. Turun nykyinen kirkkoherra on mukava ja lämmin ihminen, hänen kanssaan ei ole minulla ollut koskaan mitään ongelmia.
Ikävää että jotkut tekevät hänestä syntipukin tilanteeseen, johon hän ei syypää ollut. Jos hän ei nyt olisi kirkkoherra, niin sitten olisi joku muu uusi kasvo. - Tervetuloa takaisin
Olen samaa mieltä, tunnen nykyisen kirkkoherran, eikä minulla ole MITÄÄN pahaa sanottavaa hänestä, päinvastoin! Ei ole hänen syynsä, että entinen khra on pois, muutamat muut ovat siihen syyllisiä, ja jossain määrin hän itsekin.
Täällä juorutaan niin paljon kaikenlaista, mitä ihmiset luulevat olevan, älä niistä välitä. - --------------
--., kirjoitti:
Ei näitä suomi24 juttuja kannata ottaa liian vakavasti. Turun nykyinen kirkkoherra on mukava ja lämmin ihminen, hänen kanssaan ei ole minulla ollut koskaan mitään ongelmia.
Ikävää että jotkut tekevät hänestä syntipukin tilanteeseen, johon hän ei syypää ollut. Jos hän ei nyt olisi kirkkoherra, niin sitten olisi joku muu uusi kasvo.nykyisellä kirkkoherralla oli pitkäntähtäimen suunnitelma jo kauan sitten. Hän on laskelmoiva, itsekäs ja vallanhimoinen ja kerrassaan nerokas manipuloija.
Lämmin voi olla joillekin. - tulot, menot ja ylit
Tervetuloa takaisin kirjoitti:
Olen samaa mieltä, tunnen nykyisen kirkkoherran, eikä minulla ole MITÄÄN pahaa sanottavaa hänestä, päinvastoin! Ei ole hänen syynsä, että entinen khra on pois, muutamat muut ovat siihen syyllisiä, ja jossain määrin hän itsekin.
Täällä juorutaan niin paljon kaikenlaista, mitä ihmiset luulevat olevan, älä niistä välitä.kuinka moni seurakuntalainen on tutustunut seurakuntamme talousarvioon ja menoihin ja tuloihin? Ne ovat jokaisen vapaasti tutkittavissa paikanpäällä.
Suosittelen kaikille. Yllätytte varmasti.
- ulkosuomalainen2
Olen kaynyt synnintunnustuksella ainakin 15-20 eri papin luona elamani aikana (asuin kauan paikkakunnalla jossa oli vain matkapappi ja hankin tietysti aina vaihtui valilla....). Eikohan uusi rippi-isa loydy ennen seuraavaa paastoa.....
Riippuu tietysti itse kunkin hengellisesta tilasta ja synneista miten tarkea rippi-isan oma persoonallisuus on. Minullakin on muuten ollut kertoja jolloin pappi on puhunut melkein koko ajan synnintunnustuksen aikana, joskus omista hengellisista kokemuksistaankin. Yleensa on sentaan ollut asiaa, mutta joskus asian vierestakin. Jokaisella on joskus varmasti huono paiva. - ojoreflejante
Jos himoitsisi rippi-isäänsä pitäisikö rippi-isä silloin vaihtaa vaiko kertoa asia katumuksen sakramentissa?
- muoramari
Pitää mennä kertomaan toiselle papille ja varmistaa että tämä puukottaa himoittua selkään. Näin se menee.
- rakkaus raatelee
muoramari kirjoitti:
Pitää mennä kertomaan toiselle papille ja varmistaa että tämä puukottaa himoittua selkään. Näin se menee.
Ihmisten kateutta.
Tunteilleensa ei tietysti mitään voi onhan rippi-isä asemassa joka on erityinen uskovalle.Mutta jos vain voi älä rakastu rippi-isääsi koska se häiritsee rukouselämääsi.
Mieti kuinka rippi-isäsi rakastaa omaa perhettään ja Jumalaa tai jos on selibaatti pappi Jumalaa ja kuinka vaikeaa hänelle on huomata kiintymyksesi laatu.Hän varmasti rakastaa sinua rippi lapsenaan ja hengellisenä sisarena eikä halua pahaa sinulle.Ehkä voisit harkita rippi-isän vaihtoa jos tilanne menee pahaksi.
Toistemme tunteita on hyvä kunnioittaa uskovina rakastuminen ei ole helppo asia jos vastapuolena on jo varattu tai vakaumuksellinen ihminen.
Oletko miettinyt mikä sinut sai rakastumaan?Sitä kautta voisit johdatella itsesi siitä poiskin perustelemalla itsellesi ne järkisyyt ja kunnioittamisen.
On papeillakin varmasti tunteita mutta en nyt tiedä tuosta heitosta jonka alle minä oman viestini nyt postaan että olisivatko naimisissa olevat vakaumukselliset miehet nyt toisilleen kateellisia tai kilpailisivatko rakastuneiden naispuolisten rippilapsiensa kiinnostuksesta.Tuntuu vähän kaukaa haetulta.
Hankala tilanne kaikinpuolin.
- Dilemmansa kullakin
Heh, vähän omituiseksi on ketju muuttunut! :D
Ojoreflejantelle sanoisin että pyydä pappi kaffeelle ja nosta kissa pöydälle. :) - epäilenpä ei sovi
heh heh, voiko papin muka pyytää kahville?????
- dafdafdaf
No ei ainakaan jos on naimissa :D
Onko meillä hyvännäköisiä pappeja?- Milla Piiskonen
Voi pyytää kahville jos on kolmas henkilö paikalla. Seurakunnan akat ajattelevat seksiä aina.
- krasavitsa
Milla Piiskonen kirjoitti:
Voi pyytää kahville jos on kolmas henkilö paikalla. Seurakunnan akat ajattelevat seksiä aina.
Ja höpöhöpö! :D Ei me enää eletä 1800-luvulla. Sitä paitsi mistä srk:n akat tietää, kenen kanssa joku käy kahvilla? Jo olisi outoa jos papeilla ei saisi olla ystäviä ja tuttavia!
- epäilenpä ei sovi
Kumpi naimisissa, pappi vai kahville pyytäjä? ;-) Ei vaan, tuli mieleen, että jos oikeasti haluaisi kavereina tavata niin miksei voisi pyytää pappia kahville? Kai kuorolaisetkin käy kahvilla keskenään, pappi saattaa käydä kuorolaisen kanssa kahvilla jos törmäävät keskustassa jne.? Ei kai siinä sukupuolella ole väliä jos tuttuina kahvilassa vaihdetaan kuulumisia? Ja miksei pappia voisi pyytää kahville jos vaikka ei ole pitkään aikaan tavattu? (Jos unohdetaan tuo himojuttu edelliseltä kysyjältä siis.)
Hyvännäköisiä pappeja? No, Helsingissä on yksi kivanäköinen, nimestä ei mitään hajua. Ja se Turun entinen kirkkoherra, joka täällä palstalla kummittelee näköjään aina vaan, oli... söpö? :) - krasavitsa
JEP! Isä Petrille:
http://www.youtube.com/watch?v=fYvjOKHbv2U- dafdafdaf
Mikä tuo laulu mahtoi olla kun ei ole enää saatavilla?
- Krasavitsa
dafdafdaf kirjoitti:
Mikä tuo laulu mahtoi olla kun ei ole enää saatavilla?
Se oli/on Baccaran "For you", löysin youtubesta tämän:
http://www.youtube.com/watch?v=fSyDR6Mb9lg
Ja vanha keskustelu henkiin herää... :D
- IlonPilaajaxxxx
Kukas se oli vieläkö jolkottelee vapaalla jalalla..ai niin oli pappi.. höh..
- dafdafdaf
hui.. taisit olla oikeesti ihastunut tai rakastunut rippi-isääsi..mahtaako se olla soveliasta?
Minä en uskaltaisi tai siis minkäs sitä mahtaa jos tulee halu mieleen ja tuntee tunteita.Mutta ehkä olisi silloin paikallaan vaihtaa isä ettei pääse edes mielessä syntiä tekemään.Jos olisi sinkkupappi sittenkin ei olisi kiva sekään.Syntiä se on synnillinen ajattelukin.Rakastakaa ihmisinä älkää miehinä.Toisella on vakaumus myös.Ei kai keneltäkään kunnioittamaltaan ihmiseltä itsekkäästi haluaisi viedä vakaumusta pois se on hänelle rakas asia myös.- krasavitsa
Dafdafdaf, Jumala loi myös rakkauden! Ei tunteiden kanssa kysytä, "uskaltaako" tuntea vai ei, tunteet vain tulevat.
Tosin mitään en ikinä ilmaissut eli ei huolta!
- Dafdafdaf
pppssstt....en minäkään hän on minulle apostolin vertainen rakas kuten on monet muutkin seurakunnasta.
Hän on minulle rakas ihmisenä mutta myös hänen perheensäkkin on minulle rakas vaikka vaimo onkin kuin sitruunan niellyt happaman näköinen ja rukoilen aina syntejäni himojani anteeksi ja rakkautta hänelle ja perheellensä sekä voimia kilvoitella ja palvella seurakunnan mustia lampaita.
Toivon että heillä on rakkautta ja että sitä riittää.
Kyllä hän miehenä on viehättävä myöskin.
Tuntevatkohan papitkin himoja?- Dafdafdaf
Ei se onneksi näy ulospäin...ja onneksi Jumala on meille armollinen ja hyvä.Sieluihin emme näe vaikka kuinka hapan olisi ulkonäkö.
Eikä tarvitse. - Novoivoisentään...;
Papit ovat miehiä ja miehetkin ovat vain ihmisiä...
- pillietpulla
Novoivoisentään...; kirjoitti:
Papit ovat miehiä ja miehetkin ovat vain ihmisiä...
Luulisin että naiset näkevät rippi-isänsä ja papiston kelvollisina miehinä (harva sellainen kuitenkaan on) joita ei ehken ole sattunut vastaan elämässä ja sitten syttyy intohimoja ja rakastumisia yms.heitäkin kohtaan.
Minusta olisi kiva joskus lukea myös rippi-isien ja papiston ajatuksia.Toisaalta pyhyys kärsisi kolauksen ja se raja joka välillä on nyt poistuisi ja pilaisi kaiken.
Miten se menikään yksi laulu...
http://www.lyricstime.com/dingo-l-hetyssaarnaaja-lyrics.html
Minä saavuin maailman rannikoilta
vuosikerta viineillä kastelluilta kallioilta
petolinnut saalista odottaa
tuhoon tuomittu lähetyssaarnaaja tupakkiaskin kanteenkirjoittaa
minä silmät suljen kun ilta tummuu
kanssas kuljen rantaan jossa allot lujaa murtuu
ja kun ajatuksissa rakastelen
vapaus hiipii selliin josta hetkeksi mä poistun hoiraillen
Tässä sellissä riutuu särkyneet sydämet
mä kanssas rakastelen taas ja taas ja taas ja taas
mä ristikon taakse heitän avaimen
ja kaipaus repii heikkoo rintaa lähetyssaarnaajan
Lyijykynä piirtää kunnes loppuu
takakansi askista joka tekstin alla notkuu
satumaailman laineet liplattaa
suuren maailman lähetyssaarnaaja loppuun saakka häntä rakastaa
Tässä sellissä riukuu särkyneet sydämet
Muistan aikoinaan nähdessäni ja tavatessani nuoria söpöjä amerikkalaisia mormooni lähekkäreitä kuinka joittenkin kanssa meinasi mennä liian pitkälle eräs jopa järjesti kaverinsa kanssa otollisen hetken.. mutta purin hammasta ja ajattelin että ei prkle EI!Eikä mitään tapahtunut mutta tiukka oli tilanne ei voi muuta sanoa.Joskus myöhemminkin ollut.Joskus ihmisten silmistä lukee selkeän tunteen vaikka kuinka ulkokuori ja käytös olisi korrektia.Ottaa se päähän toisinaan. - krasavitsa
pillietpulla kirjoitti:
Luulisin että naiset näkevät rippi-isänsä ja papiston kelvollisina miehinä (harva sellainen kuitenkaan on) joita ei ehken ole sattunut vastaan elämässä ja sitten syttyy intohimoja ja rakastumisia yms.heitäkin kohtaan.
Minusta olisi kiva joskus lukea myös rippi-isien ja papiston ajatuksia.Toisaalta pyhyys kärsisi kolauksen ja se raja joka välillä on nyt poistuisi ja pilaisi kaiken.
Miten se menikään yksi laulu...
http://www.lyricstime.com/dingo-l-hetyssaarnaaja-lyrics.html
Minä saavuin maailman rannikoilta
vuosikerta viineillä kastelluilta kallioilta
petolinnut saalista odottaa
tuhoon tuomittu lähetyssaarnaaja tupakkiaskin kanteenkirjoittaa
minä silmät suljen kun ilta tummuu
kanssas kuljen rantaan jossa allot lujaa murtuu
ja kun ajatuksissa rakastelen
vapaus hiipii selliin josta hetkeksi mä poistun hoiraillen
Tässä sellissä riutuu särkyneet sydämet
Lyijykynä piirtää kunnes loppuu
takakansi askista joka tekstin alla notkuu
satumaailman laineet liplattaa
suuren maailman lähetyssaarnaaja loppuun saakka häntä rakastaa
Muistan aikoinaan nähdessäni ja tavatessani nuoria söpöjä amerikkalaisia mormooni lähekkäreitä kuinka joittenkin kanssa meinasi mennä liian pitkälle eräs jopa järjesti kaverinsa kanssa otollisen hetken.. mutta purin hammasta ja ajattelin että ei prkle EI!Eikä mitään tapahtunut mutta tiukka oli tilanne ei voi muuta sanoa.Joskus myöhemminkin ollut.Joskus ihmisten silmistä lukee selkeän tunteen vaikka kuinka ulkokuori ja käytös olisi korrektia.Ottaa se päähän toisinaan.Totta, olisi mielenkiintoista kuulla pappienkin mielipiteitä ja kokemuksia. Onko tavallista että heihin ihastutaan, syntyykö ongelmatilanteita, tuntevatko he samoin jne. Mutta missäpä papit voisivat mitään kertoa! Joku anonyymisti tehty tutkimus voisi olla jees.
Silmistä tosiaan voi lukea paljon ja kehonkielestä muutenkin vaikka kuinka yrittäisi olla korrekti. Mietin vaan, olenko itsekin ollut kuitenkin läpinäkyvä. - dafdafdaf
krasavitsa kirjoitti:
Totta, olisi mielenkiintoista kuulla pappienkin mielipiteitä ja kokemuksia. Onko tavallista että heihin ihastutaan, syntyykö ongelmatilanteita, tuntevatko he samoin jne. Mutta missäpä papit voisivat mitään kertoa! Joku anonyymisti tehty tutkimus voisi olla jees.
Silmistä tosiaan voi lukea paljon ja kehonkielestä muutenkin vaikka kuinka yrittäisi olla korrekti. Mietin vaan, olenko itsekin ollut kuitenkin läpinäkyvä.Hahaha sitä minäkin joskus mietin.
Ja sitten kun päät on painuksissa (mitä itse teen kun nappaan häpeäkseni jostain ajatuksesta kiinni) olenkohan paljastunut!?
Varmaan papit on koulutettu ja tuskin kukaan haluaa tointansa menettää aivan tuosta vaan.
Tosiaan olisi kiva kuulla vaikkakin anonyymisti pappienkin mielipiteitä. - kevättä rinnassa?
krasavitsa kirjoitti:
Totta, olisi mielenkiintoista kuulla pappienkin mielipiteitä ja kokemuksia. Onko tavallista että heihin ihastutaan, syntyykö ongelmatilanteita, tuntevatko he samoin jne. Mutta missäpä papit voisivat mitään kertoa! Joku anonyymisti tehty tutkimus voisi olla jees.
Silmistä tosiaan voi lukea paljon ja kehonkielestä muutenkin vaikka kuinka yrittäisi olla korrekti. Mietin vaan, olenko itsekin ollut kuitenkin läpinäkyvä.oppilaat rakastuvat opettajiinsa, kriparilaiset pappin/ nuorisotyöntekijään ja kirkon kirput ( ranskalainen ilmaus seurakunta-aktiiveille.) kirkkoherraan.
mitäpä siitä?
huumoria peliin, eivät tunteet ketään vahingoita. - krasavitsa
kevättä rinnassa? kirjoitti:
oppilaat rakastuvat opettajiinsa, kriparilaiset pappin/ nuorisotyöntekijään ja kirkon kirput ( ranskalainen ilmaus seurakunta-aktiiveille.) kirkkoherraan.
mitäpä siitä?
huumoria peliin, eivät tunteet ketään vahingoita.Ja opettajat, papit, nuorisotyöntekijät ja khrat eivät rakastu keneenkään? ;.)
Totta, eivät tunteet tosiaankaan ketään vahingoita! :)
- krasavitsa
Dafdafdaf, sinun kohteesi silti lie eri kuin minun? Jos kerran on vielä naimisissa.
Höh, totta kai papeilla on haluja! :D Onhan niillä lapsiakin ja hekin ovat IHMISIÄ. Harva pappi mikään yli-ihminen on ollut ja hyvä niin. Miksi papit olisivat naimisissa jos eivät rakastuisi?!
(Hmm,anteeksipyyntö lie paikallaan ketjun aloittajalle kun aihe näin rönsyilee!)
http://www.youtube.com/watch?v=MT1H8KDUWCQ - Dafdafdaf
Piispa Arsenikin on muuten aika nom nom...Ihme että ei joku aikanaan ole jo napannut.Kun kuulin ikonin tiestä hänen äänensä niin uiiihh... tätä tyttöä vietiiin...
- --------
Taidat olla ottanut kuplivaa!
- dafdafdaf
-------- kirjoitti:
Taidat olla ottanut kuplivaa!
En tietenkään ole!Mikä Isä Esipaimenessa on vikana?
Jos olisi vapaalla jalalla ja kelpaisin heti ottaisin ja pitäisin hyvänä!
Minä tykkään miehekkäistä miehistä!En mistään pullapojista! - malla piiskonen
dafdafdaf kirjoitti:
En tietenkään ole!Mikä Isä Esipaimenessa on vikana?
Jos olisi vapaalla jalalla ja kelpaisin heti ottaisin ja pitäisin hyvänä!
Minä tykkään miehekkäistä miehistä!En mistään pullapojista!Leo on miehekkäämpi. Ambrosius on kaikkein södein.
- dafdafdaf
malla piiskonen kirjoitti:
Leo on miehekkäämpi. Ambrosius on kaikkein södein.
Sorge kaveri en huolisi mitroa enkä ambrosiusta.. siksi että itse olen uskonnollisesti erilailla suuntautunut kuin he ovat....En ole koskaan tykännyt myöskään business orientoituneista ihmisistä.
Siksi kun hengellisyys on busineksen vastakohta.Leo kyllä menisi mutta vähän pitäisi olla tiukempi vaikka lempeys on söpöä sekin.Nooh menisi se Leokin.Mutta sanoisin kyllä että pistäppäs lampaasi tiukempaan kuriin.Leo on liian lupsakka minun mielestäni.Joka kuritta kuolee se kunniatta kuolee.
No voisihan se Leokin menetellä.
- krasavitsa
Ai! :) Minua taas kauan sitten miellytti pappismunkki Sergei Valamossa. Arsenin ääntä en muista...
Mutta isä Petriä en kykene ikinä unohtamaan!- maijamaijamaija
Näin on marjat!
- Vakavaa asiaa
Katolisessa kirkossa on tapahtunut paljon seksuaalista hyväksikäyttöä.
Miten on ortodoksisessa kirkossa?
Asia on hyvin vakava.
Suosittelen kaikkia lukemaan Peter Rutter: Seksi kielletyllä alueella, kustantaja Kirjayhtymä, löytyy kirjastosta.
Kun olette lukeneet kirjan läpi, niin valkenee miten vakavasta asiasta on kyse.
Toivon todella että tälläistä ei tapahdu ort. kirkossa!
Tämä kirja pitäisi olla pakollinen kurssikirja kaikille papeille, juristeille, lääkäreille, opettajille jne!- -------------
Just käsitellään kirjallisuuspiirissä seuraavaksi! Mitä tämä täällä tekee?
- ettäsilleenvaan
Jos levittelee perättömiä juttuja papista että tämä sekaantuu alaikäisiin jossakin "Takakirveen kuppiloissa", niin voi perse kärvähtää pahasti puhujalta.
Ihan vain tiedoksi joillekin. - Mohahawak
ettäsilleenvaan kirjoitti:
Jos levittelee perättömiä juttuja papista että tämä sekaantuu alaikäisiin jossakin "Takakirveen kuppiloissa", niin voi perse kärvähtää pahasti puhujalta.
Ihan vain tiedoksi joillekin.Oletko jotenkin vajaa ettäsilleenvaan .. luetko oikeasti mitä ihmiset kirjoittelevat vai kertooko oma sisäinen äänesi jotain siihen lisää?
Ei taida olla kaikki inkkarit mukana kanootissa... - mokkakäärmes
Mohahawak kirjoitti:
Oletko jotenkin vajaa ettäsilleenvaan .. luetko oikeasti mitä ihmiset kirjoittelevat vai kertooko oma sisäinen äänesi jotain siihen lisää?
Ei taida olla kaikki inkkarit mukana kanootissa...Olet rasisti paska vielä kaiken lisäksi!
- kaneetin kapean...
mokkakäärmes kirjoitti:
Olet rasisti paska vielä kaiken lisäksi!
Kerro montako lepakkoa näet edessäsi juuri nyt?
- mokkakäärmes
kaneetin kapean... kirjoitti:
Kerro montako lepakkoa näet edessäsi juuri nyt?
..aivan liian monta.. pimenee...
- krasavitsa
Olen lukenut kyseisen Rutterin kirjan, se oli hyvä. Mutta miten se liittyy tähän? Ei täällä ole seksistä puhuttu - ainakin minun kohdallani oli kyse täysin yksipuolisista tunteista. Tosin en mennyt ikinä mitään kysymään mutta varmaan näin oli.
- dafdafdaf
Näin on!Ei minunkaan kaikki ovat aina olleet kilttejä ja nuhteettomia.
- Tarkennus5
Tuo fghkjhjbc otti asian esille. siihen vastaus (tai joku joka ei viitsi kirjoittaa).
Kun olet lukenut Rutterin kirjan, niin olet tietoinen asiasta.
Oikeastaan olin huolissani, jos ort. papit väärinkäyttävät asemaansa ja tähän asti olen iloinen, että ei ole tapahtunut niin. Jos oli kyse sinun yksipuolisista tunteista, niin olet tietoinen, mutta rippi-isäsi ei tehnyt mitään väärää, vaan oli todellakin rippi-isäsi.
- wtf?!
HEI MITEN IHMEESSÄ TÄÄ KETJU MENI TÄMMÖISEKSI?!
- laura Parkanen
tämä on metafora! Rippi-isä on moniulotteinen juttu.
- kanettikapoinen
laura Parkanen kirjoitti:
tämä on metafora! Rippi-isä on moniulotteinen juttu.
Kyllä paikat pitää olla kondiksssa.
- dafdafdaf
Entäs ponomarit, kutkuttaako ponomarit tyttöjen mieltä?
Valamossa oli joko ponomari tai pappi aivan söötti tumma nuori mies ei vaikuttanut suomalaiselta.Nom Nom!
Oli yks kai venäläinen munkkikin mustatukkainen pitkä musta tukka ja parta Nom Nom! - Asiallisesti asiat
Lukekaa Rutterin kirja, niin rupeatte älyämään vähän asiota!!!
Vasta sen jälkeen voitte ottaa kantaa asioihin.- Hyvä neuvo sinulle
Krasavitsalle:
Viesteistäsi saa ihan selvän käsityksen, mistä oikeastaan on kyse.
Sinun kannattaa mennä ehdottomasti juttelemaan terapeutin kanssa, et voi hyvin.
Kasva tapahtumien yli ja lopeta haikailut. Elä jumiudu.
- juokse kuuseen
Miksi pitäisi mennä terapeutille jos on rakastunut johonkin ihmiseen?
- ---------
minusta tuntuu että rippi-isänä oleminen on hurja taitolaji!
- dafdafdaf
--------- kirjoitti:
minusta tuntuu että rippi-isänä oleminen on hurja taitolaji!
..vain niille joilla on karismaa ja näköä..ja uskonnollista näkemystä..
- Jatka eteenpäin!
Meille muille, tai ainakin minulle riittää se rippi-isä joka sattuu olemaan paikalla silloin kun menen ripille. Ei sen kummasempi juttu. Luulisin kylläkin että naispuolinen henkilö ymmärtäisi paremmin tämän tapaisia asioita, ei tarvitse olla pappi, voi olla vaikka kuraattori tms.
Ei ole suinkaan sinun vika, jos vaikka olisikin ollut väärinkäytöksiä pappisi taholta.
Ihmiset eivät vain ymmärrä, syyllistävät uhrin.- Aarre Verraton
Mitä helvetin väärinkäytöksiä. Eiköhän taustalla ole panematon pano! Ehkä löytyy aarre vinttikomerosta.
- Hämmästnytsuuresti
Kuule i kukaan ortodoksi voi tunnustaa syntejään kenellekkään muull kuin ort. papill.Ei siinä kuramoottorit eikä peräteipit paljon auta.
Kukaan ei ole ollut uhri tässä ketjussa.Jos opttelisit lukemaan ja ymmärtämään lukmasi.Kyse oli että alittaja oli rakastunut/ihastunut rippi-isäänsä!
herran pieksut sentään...kaikkea sitä
Kyllä ei täältä saa muuta kuin ihmeellisiä vastauksia.. täysin jopa epäortodoksisia.. kuka tänne kirjoittaa noita ei ainakaan ole ymmärtänyt ortodoksisuutta tai sitten on jotain muuta kuppikuntaa muttei ortodoksi... - dingdong....
Olen samaa mieltä asiasta....
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 906352
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283170Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859