Kuulee puhuttavan koneen nakuttamisesta. Mitä se on? Mistä johtuu? Miltä se kuulostaa? Mitä siitä seuraa?
(ei oo ikäpäivänä osunu kohdalle että joku fiksumpi olis sanonu et toi kone tuossa nakuttaa...)
Mitä on nakutus?
6
6141
Vastaukset
- TMnet
Näin Tekniikan Maailman autosanasto sen määrittelee:
Nakutus
Bensiinimoottorin palamishäiriö, joka ilmenee nakuttavana äänenä. Nakutus johtuu siitä, että polttoaineseos syttyy jossakin kohdassa palotilaa lämmön ja puristuspaineen vaikutuksesta jo ennen kuin sytytyskipinä iskee. Väärään aikaan ja hallitsemattomasti alkanut palaminen saa aikaan äkillisen paineennousun palotilassa ja rasittaa suuresti mäntää ja kampikoneistoa.
Tavallisin syy nakutukseen on bensiinin liian alhainen oktaaniluku, ts. bensiini ei kestä moottorissa esiintyviä puristuspaineita syttymättä itsestään. Toinen mahdollinen syy on se, että jokin palotilan osa tai palotilassa oleva karsta on kuumentunut hehkuvaksi ja sytyttää polttoaineseoksen (ks. myös Hehkusytytys). Myös liian aikaiseksi säädetty sytytys aiheuttaa nakuttavan äänen, mutta ilmiö on luonteeltaan toisentyyppinen.
Nakutus kuuluu selvimmin, kun moottoria kuormitetaan (kaasua painetaan) pienillä käyntinopeuksilla. Suurilla nopeuksilla ilmenevää nakutusta ei yleensä kuule korvalla, mutta se on moottorin kannalta kaikkein vahingollisinta. - minä
Nakutus kuuluu metallisena kilkatuksena koneesta sen käydessä, ääni kyllä erottuu selkeästi.
Ääni syntyy kun es. venttiilikoneistossa on liiallista välystä. Välys voi syntyä kun esim. hydrauliset venttiilin nostimet eivät toimi kunnolla, vanhemmissa autoissa taasen ei venttiilin nostin ole oikein säädetty ja taasen naputtaa.
Nakutus voi syntyä myös väärästä polttoaineesta. Lyijyllistä polttoainetta vaativiin moottoreihin(harvinaisempia nykyisin) ei pidä takata polttoainetta jossa ei ole lyijyä korvaavaa lisäainetta, koska lyijy toimii tiivistävänä aineena ventilin seetipinnalla ja jos ei ole tiivistävää ainetta venttiili palaa ja naputtaa.
Yleensä ottaen ei nykymoottorit rupea naputtamaan jos sitä edes vähän huoltaa, tai elektroniikka/hydrauliikka toimii oikein.
Tosin vanha viisaus pätee, mitä hienompi laite, sen herkempi se on menemään rikki. - Tapsa
Toisin kuin bensiinimoottoreissa,dieseleissä nakutus on suotavaa tai oikeastaan välttämätöntä,sillä juuri ilman kuumeneminen puristustahdin aikana sytyttää polttonesteen.Nakutuksella dieselmoottorissa voidaan tarkoittaa myös haitallista ilmiötä,ruiskutuksen ja syttymisen välistä viivettä.Tämän viiveen aikana polttoneste ehtii pisaroitua(sumusta pisaroiksi),jolloin palaminen tapahtuu hallitsemattomasti ja aiheuttaa voimakkaita paineaaltoja,jotka rasittavat moottoria ja antavat tavallista voimakkaamman nakutusäänen.
- tyhmä
Jo alkaa selviämään.
Siitä nakutusäänestä vielä:
Eli se ääni on siis periaatteessa samanlainen kuin dieselin käyntiääni? Eli jos bensakone alkaa kuulostaa dieseliltä niin jotain on pieles? Ja dieselkoneessa, jos se nakuttaa liikaa, "väärin", niin käyntiääni on sit varmaan voimakkaampi kuin mitä sen pitäisi olla?
Yksi teistä sanoi että metallinen ääni, mutta ei kuitenkaan mikään "kil, kil, kil..."? - Sunnuntaiautoilija
tyhmä kirjoitti:
Jo alkaa selviämään.
Siitä nakutusäänestä vielä:
Eli se ääni on siis periaatteessa samanlainen kuin dieselin käyntiääni? Eli jos bensakone alkaa kuulostaa dieseliltä niin jotain on pieles? Ja dieselkoneessa, jos se nakuttaa liikaa, "väärin", niin käyntiääni on sit varmaan voimakkaampi kuin mitä sen pitäisi olla?
Yksi teistä sanoi että metallinen ääni, mutta ei kuitenkaan mikään "kil, kil, kil..."?joka johtuu bensiinin syttymisestä puristuspaineen takia, on kilinää muistuttava. Vanhoissa 50-, 60- ja 70-luvun autoissa se on parhaiten kuultavissa erityisesti, kun moottoria kuormitetaan liikaa pienellä pyörimisnopeudella ja se loppuu, kun keventää kaasupoljinta. Suurella pyörimisnopeudella tapahtuvaa ei yleensä kuule, koska ääni hukkuu moottorin muuhun meluun. Nakutus loppuu, kun sytytystä säädetään myöhäisemmälle, mutta samalla moottorin teho pienenee. Uudemmissa autoissa on vanhoja paremmin toimiva sytytyksen säätö ja nykyisissä tietokoneohjatuissa moottorin säätöjärjestelmä tunnistaa alkavan nakutuksen ja eliminoi sen.
Venttiileistä johtuva nakutus tulee taas siitä, että venttiileiden välys ei ole säädetty oikein. Tämäkin vaiva on tyypillinen vanhoille autoille, koska nykyisissä on öljynpaineella automaattisesti tapahtuva välyksensäätö. Tämä ääni on lähinna naputusta tai raksutusta
muistuttava.
- teukka
Sanoisin, että väärän ventiilivälyksen aiheuttama ääni ei ole nakutusta ja se on tietenkin heti tunnistettavissa.
Tuo palamishäiriö saattaa siis olla liian aikaista syttymistä, mutta usein se lienee sitä, että palamisprosessi on sellainen, että tulpan kipinästä syttyy koko latinki kerralla ja silloin siellä ei siis ole sellainen etenevä palamisrintama.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135233
- 675034
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 391764
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628