Ja joka näkee minut, näkee hänet, joka on minut lähettänyt.

Alkukielen theoreo tarkoittaa nähdä ymmärtäen (havaiten tai erottaen). Sana merkitsee siis enemmän kuin nähdä visuaalisesti näköaistia käyttäen. Se merkitsee nähdä, erottaa jonkun olevan erilainen, eri kuin joku muu (engl. discern). Ja nähdä se ymmärtäen.

Kts. Biblos.com :
http://strongsnumbers.com/greek/2334.htm

Seuraavassa olen käyttäen sanan ”nähdä” sijasta ”nähdä erottaen erilaiseksi ja ymmärtäen” alkukielen tarkoitusta noudattaen:

Joh 12:41 Tämän Esaias sanoi, kun hän näki erottaen erilaiseksi ja ymmärtäen (theoreo) hänen kirkkautensa ja puhui hänestä.
Joh 12:42 Kuitenkin useat hallitusmiehistäkin uskoivat häneen, mutta fariseusten tähden he eivät sitä tunnustaneet, etteivät joutuisi synagoogasta erotetuiksi.
Joh 12:43 Sillä he rakastivat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa.
Joh 12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut l-ä-h-e-t-t-ä-n-y-t.
Joh 12:45 Ja joka näkee (theoreo) minut erottaen erilaiseksi ja ymmärtäen, näkee (theoreo) erottaen erilaiseksi ja ymmärtäen hänet, joka on minut l-ä-h-e-t-t-ä-n-y-t.
Joh 12:46 Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.
Joh 12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani ja ei usko (Biblia 1776) , niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.

Jeesus ei siis tuomitse niitä, jotka eivät erota Jeesusta erilaiseksi Jumalasta, joka on hänet lähettänyt. Vaan sanovat, Jeesus on sama kuin Jumala.

Niinpä en vastedes tuomitse minäkään.
Siunausta vain kaikille Totuuden tien, Jeesuksen tien kulkijoille.

Joh 16:12 Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa.
Joh 16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
Joh 16:14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
Joh 16:15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.

1

271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opimme näkemään hengellisiä vasta "tämän päivän" jälkeen, kun Jumalasta syntyneen sisäisen ihmisemme sydän on avautunut ymmärtämään, silmät näkemään ja korvat kuulemaan: [Hepr.1:5; 3:7,13,15; 4:7]

5.Mooseksen kirja 29
      4 "Mutta tähän päivään asti Herra ei vielä ole antanut teille sydäntä ymmärtääksenne ja silmiä nähdäksenne ja korvia kuullaksenne." [Ef.1:18]

Joosua 3
      5 'Ja Joosua sanoi kansalle: "Pyhittäytykää, sillä huomenna Herra on tekevä ihmeellisiä tekoja teidän keskuudessanne." '

"Huomenna" maistetaan "tulevan maailmanajan voimia": [Hepr.6:4-6]

3.Mooseksen kirja 29
      10 "Te SEISOTTE TÄNÄ PÄIVÄNÄ kaikki Herran, teidän Jumalanne, edessä: (nukkujat eivät seiso) teidän päämiehenne, sukukuntanne, vanhimpanne ja päällysmiehenne, kaikki Israelin miehet,
      29:12 käydäksenne Herran, teidän Jumalanne, liittoon, siihen valaliittoon, jonka Herra, sinun JUMALASI, TÄNÄ PÄIVÄNÄ TEKEE sinun kanssasi,"
      ´
      Uusi liitto on Jumalan teko, ei ihmisten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1598
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      106
      1553
    3. Pike surkea

Pike on surkea
      Ikävä
      12
      1328
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1051
    5. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      221
      1038
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      871
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      816
    8. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      797
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      43
      776
    10. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      9
      770
    Aihe