Miksi pitää kirjoittaa puhekielellä?

Idiootteihin kyllästynyt

Puhekielen lukeminen on kamalaa luettavaa.
"Sit mä sanoin et tuu tänne ku sä oot niin söde"...
Tuo ja tuon kaltaiset kirjoitukset ovat oksennusta ja tuovat mieleeni lähinnä varhaismurrosiän ja siihen liittyvät ongelmat.

9

459

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silakka

Kun kirjoitetaan on parempi että pyritään selkeään yleiskieliseen ilmaisuun. Puhuttaessa minun mielestäni mukavinta on se, että jokainen käyttää omaa murrettaan ja tuo siten rohkeasti omaa persoonallisuuttaan esille. Mutta kirjoitettuun tekstiin puhekieli/murre harvoin sopii. On eri asia jos sitä käytetään tyylikeinona, mitä kyllä näissä keskusteluissa epäilen.

• Sarvipää-mörkö

Kirjoitettu teksti, johon käytetään kynää, kirjoituskonetta, tietokonetta = kirjakieltä tai puhekieltä tai paikallismurretta. Sekä näitä kaikkia sekaisin.

Suullinen teksti = sellaista, että muutkin ymmärtää. Kuka muuten pystyy puhumaan kirjakieltä koko päivän? Ei kukaan.

• En pahalla..
        Sarvipää-mörkö kirjoitti:

Kirjoitettu teksti, johon käytetään kynää, kirjoituskonetta, tietokonetta = kirjakieltä tai puhekieltä tai paikallismurretta. Sekä näitä kaikkia sekaisin.

Suullinen teksti = sellaista, että muutkin ymmärtää. Kuka muuten pystyy puhumaan kirjakieltä koko päivän? Ei kukaan.

Tällä palstalla jos puhuu kirjakieltä niin tulee heti saarnaaja mieleen. Eli henkilö joka on opetellu sanastoo kirjasta ulkoa.

Murteella on nykyään keskustelupalstoilla tärkeä osa koska pitää saada ilmaistua mieliala, jota muissa teksteissä ei tarvitse ilmaista. Usein käytetään smileys kuvia mielialan ilmaisuun esim 8-) tai ;-x mutta murre helpottaa samaa asiaa. Miettikää mitä tapahtuisi jos kaikki tälläkin palstalla vain kirjoittaisi kirjakieltä ... tylsäks menisi. Yhtä hyvin vois mennä kaupaan ja ostaan kirjan. Joten kaikki vaan murretta kirjottaan....

• Sarvipää-mörkö

Keskustelu.com´n saavat vain kirjoittaa ne henkilöt, jotka ovat saaneet äidinkielestä todistukseensa kympin. Heillä on suomenkielen kielioppi hyvin hallinnassa ja aivot täynnä kapulakielistä tekstiä, joista ei ota selvää Erkkikään.

Minusta vähän tuntuu, että Teidän päässänne on numeroa liian pieni pipo - ollut jo aika kauan - puristaa parhaillaan aivojanne kasaan pieneksi luumunkokoiseksi paketiksi. Aijai!

Minäkin olen tänne kirjoittanut puhekielellä. Voi mitä kamalaa olen mennyt tekemään! Oman paikkakuntani murresanat olen jättänyt pois siitä syystä, etteivät kaikki lukijat välttämättä ymmärrä niiden merkitystä. Murresanoilla voi olla eri merkitys eri alueilla. Esim. tanttu voi tarkoittaa leninkiä tai likasankoa.

Kirjoitusvirheitä tulee aina tai unohtuu jokin sana välistä, kun kirjoittaa liian nopeasti, ja ei tarkista tekstiä kunnolla läpi ennen lähettämistä. Pilkut ym. välimerkit voivat olla väärissä paikoissa tai puuttuvat kokonaan.

Tuliko tuo äskeinen teksti nyt kirjakielellä oikein laadittua?

Eiks pääasia oo se, ett kirjoittaa nii ku tykkää, kunhan muut saa selvää. RÖYH!

• Ìdiootteihin kyllästynyt

...olevasi välillä väärässä.

Kirjoitetulla puhekielellä tarkoitetaan nimenomaan sellaista tekstiä mitä otsikkoni alle kirjoitin.
        Ei sillä ole niin suurta väliä jos joukkoon ilmestyy muutama puhekielinen sana,mutta silloin kun lähes kaikki sanat ovat puhekieltä, niin tekstin sisältö ja ulosanti kärsii siitä väkisin.

Sinunkin tekstit ovat ihan lukemiskelpoisia, vaikka niissä esiintyykin kyseisiä sanoja aina silloin tällöin.
        Heräsi pieni kysymys; Miksi vastauksesi oli sävyltään niin negatiivinen?
        Voisiko syynä olla vanhan sananlasku sisältö?: "Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa".

• Sarvipää-mörkö
        Ìdiootteihin kyllästynyt kirjoitti:

Kirjoitetulla puhekielellä tarkoitetaan nimenomaan sellaista tekstiä mitä otsikkoni alle kirjoitin.
        Ei sillä ole niin suurta väliä jos joukkoon ilmestyy muutama puhekielinen sana,mutta silloin kun lähes kaikki sanat ovat puhekieltä, niin tekstin sisältö ja ulosanti kärsii siitä väkisin.

Sinunkin tekstit ovat ihan lukemiskelpoisia, vaikka niissä esiintyykin kyseisiä sanoja aina silloin tällöin.
        Voisiko syynä olla vanhan sananlasku sisältö?: "Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa".

Olin aamulla hätäinen. En ajatellut loppuun asti. Heilutit punaista lakanaa, joten hyökkäsin kimppuusi sarvet ojossa. Siitä johtuu negatiivisuuteni. Purkasin stressipaineitani väärään osoitteeseen.

Anteeksi!

• muotoseikat olkoot vähempiarvo
        Sarvipää-mörkö kirjoitti:

Olin aamulla hätäinen. En ajatellut loppuun asti. Heilutit punaista lakanaa, joten hyökkäsin kimppuusi sarvet ojossa. Siitä johtuu negatiivisuuteni. Purkasin stressipaineitani väärään osoitteeseen.

Anteeksi!

OK OK jos sä oot äikänkielen laitoxel tai -boxis. Mut kato ny vähä mikä o tänki otzikko. Tääl käsitellään tai ehkä pitäis käsitellä uskonasioit. Mitä tekemist sun äidinkiälen jutuillas o uskonnon kans? Uskon asiat niinku muutkin asiat on ASIOIT, joit voi puhuu, kirjoittaa tai mailata ihan sil kiälel ku ny sust vaan tuntuu luantevalt. Jos ei sua huvita lukee jotaki hyppää yli - jos lukeminen ylivoimaist o.

• introvertti
        Ìdiootteihin kyllästynyt kirjoitti:

'oksennusta joka tuo mieleen murrosikaiset (idiootit) ja niiden ongelmat.'
        mikahan ihmeen viha (eli kammo, eli pelko) sinulla on puberteetti-ian kriiseja kohtaan?

• ´.

:D siis oikeesti toi on naurettavaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      194
      8711
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4868
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4318
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3877
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3246
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3070
    7. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      55
      2852
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2521
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2425
    Aihe