Uskominen haaveilua

esko

Usko Jumalaan on kuolevaisen ihmisen haaveilua tuonpuoleisesta paratiisista. Uskomalla Jumalaan (lue: todistamattoon olentoon) kuolemanpelolle ei jää enää niin paljon tilaa uskovaisten pienissä pääkopissa. Pelkkää fantasiaa siis koko pelastusoppi. Usko tuo kenties sisäisen rauhan ja pelottomuuden, kun faktoille käännetään selkä ja eletään omassa mielikuvitusmaailmassa. Kieltämättä se on hyvä keino saada elää onnellista elämää. Eivät elokuvat, näytelmät tai kirjatkaan ole todellisia tapahtumia, mutta silti niistä haetaan elämyksiä, jotta elämä täällä maan päällä olisi nautinnollisempaa. Kirjoja lukevan on turha lähteä väittämään kirjan tapahtumien olevan tosia, koska terve järkikin sen sanoo, että kyseessä on vain pakoa karusta todellisuudesta fantasia-/mielikuvitusmaailmaan, jonne viihde ihmisen vie. Toivoisin uskovien ymmärtävän sen, että uskonto on yhtä suurta viihdettä, joka normaalin parin tunnin mittaisen elokuvan sijaan saattaa kestää useita kymmeniä vuosia.

-God has spoken-

PS. Arethusat sun muut epäilijät kääntäköön samantien selkänsä tälle jutulle, sillä paskanjauhajille ei tämä palsta ole tarkoitettu.

24

862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukkakärpänen

Niin, nyt jos rupeisin tosissani kertomaan siitä kaikesta mitä Jumala on mun elämässäni tehny, niistä jutuista, jotka suurinpiirtein on mahdottomia, jos ei ole Jumalaa järkkäämässä niitä juttuja, niin sitä sais näpytellä näppäimistöä ainakin 10 tuntia! Mutta näin ihan vaan lyhyesti: Jumala on olemassa. :) Ja Jeesus on muuten ihan oikeesti historiallinen henkilö! Ja vaikka Jumala nyt onkin olemassa, nii sulle vaan et mitä sitten jos ihminen keksii jonkilaisen keinon lieventää kuolemanpelkoa, löytää jonkulaisen turvan tähän elämään ja saa upeen elämän. Käykö kateeks? Ja Jumalaa ei oo kukaan keksiny! Mutta jos nyt susta yhtään löytyy "uteliasuutta" (tai jotain) ni käyppäs osotteesa www.nic.fi/~shn ja jos ny pääset sinne asti ni valitse kohta materiaali. Lue ja ylläty!

• Joku

Huh huh. Olin jo menettämässä toivoani kun huomasin että tännehän on joku jo vastannut. Huh huh! Niin, ihan vain Eskolle kysymyksenä: miten selität sen, että kaikki (lue: kaikki!) profetiat on tähän mennessä toteutuneet? Esim. se, että Ilmestyskirjan mukaan tulemme saamaan merkin ("tunnistuskoodin") otsaamme tai oikeaan kämmenselkäämme. Jotkut (esim. Hollywoodin filmitähdet) ovat jo merkinneet lapsensa sillä tavalla kidnappausten varalta... Ja se on tulossa nyt kaikkialle. Jokainen ihminen merkitään sillä tavalla. Niin että ihan ystävällisyyden nimissä...

• esko

"Niin, nyt jos rupeisin tosissani kertomaan siitä kaikesta mitä Jumala on mun elämässäni tehny, niistä jutuista, jotka suurinpiirtein on mahdottomia, jos ei ole Jumalaa järkkäämässä niitä juttuja, niin sitä sais näpytellä näppäimistöä ainakin 10 tuntia!"

Kerro nyt ihmeessä vaikkapa näin äkkiseltään 5 asiaa, joihin voidaan kytkeä Jumala lähes aukottomasti. Voin vaikka vannoa, ettet kykene kertomaan edes yhtä vaivaista asiaa. MUISTA TÄMÄ KOHTA, KUN VASTAAT KIRJOITUKSEENI!

"Ja Jeesus on muuten ihan oikeesti historiallinen henkilö!"

No kidding. Totta kai se oli oikea historiallinen henkilö. Mutta samalla henkilö, jonka ihmeteoille ei ole minkäänlaisia todisteita.

"Ja vaikka Jumala nyt onkin olemassa, nii sulle vaan et mitä sitten jos ihminen keksii jonkilaisen keinon lieventää kuolemanpelkoa, löytää jonkulaisen turvan tähän elämään ja saa upeen elämän. Käykö kateeks?"

Ei käy kateeks, vaan säälin kyseisiä ihmisiä, koska luulisi onnen löytyvän muutenkin kuin iskoistamalla omaan mieleensä asioita, joiden totuusarvo on pyöreä 0. Ottakoon ihmiset rohkeasti asenteen, jossa he hyväksyvät tosiasiat ja tyytyvät olemaan eliöitä, jotka jonain päivänä katoavat maan päältä tehden muille eliöille tilaa. Toki rohkeutta ei kaikilta löydy tuohon, jolloin on elettävä mielikuvitusmaailmassa naurettavine toiveineen.

"Ja Jumalaa ei oo kukaan keksiny!"

Jumalan olemassaoloa koskevien todisteiden puuttuessa kyseinen asia on ihmisten itsensä keksimä asia.

Siitä sun nettiosotteesta sen verran, että kertoisitko, mitä kohtaa tarkastelisin, koska en todellakaan vaivaudu lukemaan äärimmäisen pitkiltä tuntuvia perusteluita ilman, että tiedän, mistä me sitten keskustelisimme lisää?

• esko
        Joku kirjoitti:

Huh huh. Olin jo menettämässä toivoani kun huomasin että tännehän on joku jo vastannut. Huh huh! Niin, ihan vain Eskolle kysymyksenä: miten selität sen, että kaikki (lue: kaikki!) profetiat on tähän mennessä toteutuneet? Esim. se, että Ilmestyskirjan mukaan tulemme saamaan merkin ("tunnistuskoodin") otsaamme tai oikeaan kämmenselkäämme. Jotkut (esim. Hollywoodin filmitähdet) ovat jo merkinneet lapsensa sillä tavalla kidnappausten varalta... Ja se on tulossa nyt kaikkialle. Jokainen ihminen merkitään sillä tavalla. Niin että ihan ystävällisyyden nimissä...

Kaikki Raamatun profetiat toteutuneet?! Oon kuullu kyllä aivan päinvastaisia kommentteja asiasta! Yritätkö sä kusettaa vai mikä on tarkoitukses tolla jutulla? Sun tunnistuskoodijuttus on aivan hepreaa. Tulkintatapoja näyttää todella olevan monia.

• Meillä on voitto
        esko kirjoitti:

"Niin, nyt jos rupeisin tosissani kertomaan siitä kaikesta mitä Jumala on mun elämässäni tehny, niistä jutuista, jotka suurinpiirtein on mahdottomia, jos ei ole Jumalaa järkkäämässä niitä juttuja, niin sitä sais näpytellä näppäimistöä ainakin 10 tuntia!"

Kerro nyt ihmeessä vaikkapa näin äkkiseltään 5 asiaa, joihin voidaan kytkeä Jumala lähes aukottomasti. Voin vaikka vannoa, ettet kykene kertomaan edes yhtä vaivaista asiaa. MUISTA TÄMÄ KOHTA, KUN VASTAAT KIRJOITUKSEENI!

"Ja Jeesus on muuten ihan oikeesti historiallinen henkilö!"

No kidding. Totta kai se oli oikea historiallinen henkilö. Mutta samalla henkilö, jonka ihmeteoille ei ole minkäänlaisia todisteita.

"Ja vaikka Jumala nyt onkin olemassa, nii sulle vaan et mitä sitten jos ihminen keksii jonkilaisen keinon lieventää kuolemanpelkoa, löytää jonkulaisen turvan tähän elämään ja saa upeen elämän. Käykö kateeks?"

Ei käy kateeks, vaan säälin kyseisiä ihmisiä, koska luulisi onnen löytyvän muutenkin kuin iskoistamalla omaan mieleensä asioita, joiden totuusarvo on pyöreä 0. Ottakoon ihmiset rohkeasti asenteen, jossa he hyväksyvät tosiasiat ja tyytyvät olemaan eliöitä, jotka jonain päivänä katoavat maan päältä tehden muille eliöille tilaa. Toki rohkeutta ei kaikilta löydy tuohon, jolloin on elettävä mielikuvitusmaailmassa naurettavine toiveineen.

"Ja Jumalaa ei oo kukaan keksiny!"

Jumalan olemassaoloa koskevien todisteiden puuttuessa kyseinen asia on ihmisten itsensä keksimä asia.

Siitä sun nettiosotteesta sen verran, että kertoisitko, mitä kohtaa tarkastelisin, koska en todellakaan vaivaudu lukemaan äärimmäisen pitkiltä tuntuvia perusteluita ilman, että tiedän, mistä me sitten keskustelisimme lisää?

Juutalaiset, jotka eivät tunnustaneet Jeesusta messiaaksi, ovat kyllä kertoneet Jeesuksen tekemistä ihmeteoista omissa historiallisissa kirjoituksissaan. Sinä olet kyllä valmis uskomaan muut historialliset tapahtumat ilman epäilyn häivääkään, mutta puheet Kristuksesta saavat sinut kavahtamaan. Mitä sinä oikein pelkäät?

• esko
        Meillä on voitto kirjoitti:

Juutalaiset, jotka eivät tunnustaneet Jeesusta messiaaksi, ovat kyllä kertoneet Jeesuksen tekemistä ihmeteoista omissa historiallisissa kirjoituksissaan. Sinä olet kyllä valmis uskomaan muut historialliset tapahtumat ilman epäilyn häivääkään, mutta puheet Kristuksesta saavat sinut kavahtamaan. Mitä sinä oikein pelkäät?

Osoita todisteet minulle. Juutalaisuus ja kristinusko ovat niin samankaltaisia, että toki niiden molempien "historiallisissa kirjoituksissa" on yhtäläisyyksiä. Kertoisitko nyt oikeita todisteita?

Mä en pelkää kuulla totuutta, mutta sä näytät pelkäävän sitä, että saataisiin selville se, että totuus ei olekaan Raamatussa.

PS. Kai sä oot tutustunu vapaa-ajattelijoiden sivuihin, joilta löytää äärimmäisen monia kohtia Raamatusta, jotka ovat keskenään ristiriidassa?

• Meillä on voitto, nimessä Jees
        esko kirjoitti:

Osoita todisteet minulle. Juutalaisuus ja kristinusko ovat niin samankaltaisia, että toki niiden molempien "historiallisissa kirjoituksissa" on yhtäläisyyksiä. Kertoisitko nyt oikeita todisteita?

Mä en pelkää kuulla totuutta, mutta sä näytät pelkäävän sitä, että saataisiin selville se, että totuus ei olekaan Raamatussa.

PS. Kai sä oot tutustunu vapaa-ajattelijoiden sivuihin, joilta löytää äärimmäisen monia kohtia Raamatusta, jotka ovat keskenään ristiriidassa?

En lähde kiistelemään kanssasi asioista. Olen iloinen että olet etsimässä totuutta ja rukoilen että löydät sen. Sitten kun olet etsinyt, kolkuttanut ja löytänyt, niin tiedät sydämessäsi, että raamatun sivuilla on totuus joka ei pala tulessakaan. Sinä et voi sitä nähdä, koska silmäsi ovat sokeat ja korvasi kuurot. Mutta kun ne aukeavat, tiedät mitä olet ollut vailla. Usko ei ole järjellä selitettävissä oleva asia. Raamatussa sanotaan että sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat...Missä sinä vietät iäisyytesi?
        Saatan käydäkin vapaa-ajattelijoiden sivuilla, mutta ei se minun mieltäni muuta. Kaikkea hyvää sinulle,esko.

• esko
        Meillä on voitto, nimessä Jees kirjoitti:

En lähde kiistelemään kanssasi asioista. Olen iloinen että olet etsimässä totuutta ja rukoilen että löydät sen. Sitten kun olet etsinyt, kolkuttanut ja löytänyt, niin tiedät sydämessäsi, että raamatun sivuilla on totuus joka ei pala tulessakaan. Sinä et voi sitä nähdä, koska silmäsi ovat sokeat ja korvasi kuurot. Mutta kun ne aukeavat, tiedät mitä olet ollut vailla. Usko ei ole järjellä selitettävissä oleva asia. Raamatussa sanotaan että sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat...Missä sinä vietät iäisyytesi?
        Saatan käydäkin vapaa-ajattelijoiden sivuilla, mutta ei se minun mieltäni muuta. Kaikkea hyvää sinulle,esko.

Sori, mutta mä perustan toimintani ja ajatteluni järkeen, enkä sokeaan uskoon ja haaveiluun.

Kiitos ja näkemiin.

• Ateisti
        Joku kirjoitti:

tarpeeksi kauan odotetaan niin kaikki mahdolliset uskonnolliset ja pakanalliset enustukset voidaan "tulkita" tapahtuneiksi. Ei siinä ole mitään yliluonnollsta eikä uskonnollista. Se on ihan normaalia elämää.

• Arethusa

>PS. Arethusat sun muut epäilijät kääntäköön samantien selkänsä tälle jutulle, sillä paskanjauhajille ei tämä palsta ole tarkoitettu.

Vihdoin addiktioni laski pyöreään nollaan!

Lomallako olit ilman nettiyhteyttä, kun tuossa joulun tienoissa sain rauhassa käydä yhden mielenkiintoisen keskustelun?

Viestisi meni perille jopa minunlaiselleni jääräpäälle; et aio antaa tuumaakaan periksi, palstan tasosta määräävät esko/PEEWEE. Seuraan järkevimpien ”paskanjauhajien” esimerkkiä, ja jätän sinut väittelemään uskovaisten murrosikäisten/mieleisien kanssa. Tunnet varmaan voitonriemua, kun jälleen sait yhden kirjoittajan ulos palstalta, mutta suotakoon se sinulle, sillä en usko että elämässäsi on kovin paljon ilonaiheita, muuten et näin itsepintaisesti keskittyisi palstan tason alasajoon. Tai tyhmiähän minä puhun, viime viikon keskustelut ovat mielestäsi varmaan olleet laadukkaita, juuri sellaisia joista nautit. Eikä täällä muunlaisia saa käydä, senhän olet jo aikaisemmin antanut ymmärtää.

Se siitä. Oikeastaan olen vain helpottunut. Ei enää odotusta että ”vanhat” keskustelijat palaisivat, ja nyt voin keskittyä keskeneräisiksi jääneisiin kirjoitustekeleisiini. Joten vielä kerran esko, kiitos tästä.

• esko

Sä jaksat todellakin epäillä kaikkea, vaikka totuus on se, että mä todellakin olen ollut täältä palstalta poissa. Ne älyvapaat kirjotukset, joita tänne on postattu, on ilmestyny täysin toisten henkilöiden kuin eskon tai PEEWEEN toimesta.

"Viestisi meni perille jopa minunlaiselleni jääräpäälle; et aio antaa tuumaakaan periksi, palstan tasosta määräävät esko/PEEWEE."

Osoitit taas kerran lapsellisuutes. Kuka on väittäny, että palstan tason määrävät minä ja PEEWEE?

"Seuraan järkevimpien ”paskanjauhajien” esimerkkiä, ja jätän sinut väittelemään uskovaisten murrosikäisten/mieleisien kanssa."

Mä keskustelen KAIKKIEN sellaisten kanssa, jotka pysyy faktassa alkamatta turhaan syyttelemään asioista, joista ei tiedä hevon vittua. Sä kuulut juuri niihin, jotka jaksaa osoittaa syyttävää sormea erittäin epäkohteliaasti omaamatta lainkaan todisteita.

"Tunnet varmaan voitonriemua, kun jälleen sait yhden kirjoittajan ulos palstalta, mutta suotakoon se sinulle, sillä en usko että elämässäsi on kovin paljon ilonaiheita, muuten et näin itsepintaisesti keskittyisi palstan tason alasajoon."

Tässä vaiheessa saan taas varmaan nauraa? :D Korostan edelleen, etten ole täällä palstalla käynyt kuukausiin, joten menepä taas jauhamaan paskaa muualle. Et sä yhtään häpeä väittää asioita, joilla ei oo totuuden kanssa mitään tekemistä?!

"Tai tyhmiähän minä puhun, viime viikon keskustelut ovat mielestäsi varmaan olleet laadukkaita, juuri sellaisia joista nautit."

En ole käynyt täällä viime viikkoina. Tuki jo se paskaa pursuava suusi.

"Eikä täällä muunlaisia saa käydä, senhän olet jo aikaisemmin antanut ymmärtää."

Olen antanut ymmärtää, että keskustele mielelläni kaikkien kanssa, jotka osaavat perustella väitteensä ja jättävät turhat todisteita vailla olevat syytteet omiin pääkoppiinsa.

"Se siitä. Oikeastaan olen vain helpottunut. Ei enää odotusta että ”vanhat” keskustelijat palaisivat, ja nyt voin keskittyä keskeneräisiksi jääneisiin kirjoitustekeleisiini. Joten vielä kerran esko, kiitos tästä."

Eipä kestä.

• Pasi
        esko kirjoitti:

Sä jaksat todellakin epäillä kaikkea, vaikka totuus on se, että mä todellakin olen ollut täältä palstalta poissa. Ne älyvapaat kirjotukset, joita tänne on postattu, on ilmestyny täysin toisten henkilöiden kuin eskon tai PEEWEEN toimesta.

"Viestisi meni perille jopa minunlaiselleni jääräpäälle; et aio antaa tuumaakaan periksi, palstan tasosta määräävät esko/PEEWEE."

Osoitit taas kerran lapsellisuutes. Kuka on väittäny, että palstan tason määrävät minä ja PEEWEE?

"Seuraan järkevimpien ”paskanjauhajien” esimerkkiä, ja jätän sinut väittelemään uskovaisten murrosikäisten/mieleisien kanssa."

Mä keskustelen KAIKKIEN sellaisten kanssa, jotka pysyy faktassa alkamatta turhaan syyttelemään asioista, joista ei tiedä hevon vittua. Sä kuulut juuri niihin, jotka jaksaa osoittaa syyttävää sormea erittäin epäkohteliaasti omaamatta lainkaan todisteita.

"Tunnet varmaan voitonriemua, kun jälleen sait yhden kirjoittajan ulos palstalta, mutta suotakoon se sinulle, sillä en usko että elämässäsi on kovin paljon ilonaiheita, muuten et näin itsepintaisesti keskittyisi palstan tason alasajoon."

Tässä vaiheessa saan taas varmaan nauraa? :D Korostan edelleen, etten ole täällä palstalla käynyt kuukausiin, joten menepä taas jauhamaan paskaa muualle. Et sä yhtään häpeä väittää asioita, joilla ei oo totuuden kanssa mitään tekemistä?!

"Tai tyhmiähän minä puhun, viime viikon keskustelut ovat mielestäsi varmaan olleet laadukkaita, juuri sellaisia joista nautit."

En ole käynyt täällä viime viikkoina. Tuki jo se paskaa pursuava suusi.

"Eikä täällä muunlaisia saa käydä, senhän olet jo aikaisemmin antanut ymmärtää."

Olen antanut ymmärtää, että keskustele mielelläni kaikkien kanssa, jotka osaavat perustella väitteensä ja jättävät turhat todisteita vailla olevat syytteet omiin pääkoppiinsa.

"Se siitä. Oikeastaan olen vain helpottunut. Ei enää odotusta että ”vanhat” keskustelijat palaisivat, ja nyt voin keskittyä keskeneräisiksi jääneisiin kirjoitustekeleisiini. Joten vielä kerran esko, kiitos tästä."

Eipä kestä.

Kukaan ei kaiketi epäile sitä, etteikö löytyisi valmiutta keskustella asioista ja esittää "faktoja" tai "tosiasioita". Mutta viestien sävy (kiroilu ja keskinäinen syyttely) tekevät lukemisesta kovin epäimiellyttäviä kokemuksia.

Itse olen valmis perustelemaan näkemyksiäni, mutta usein tälläkin palstalla näkemäni viestit kristinuskoon kriittisesti suhtautuvien taholta sisältävät sen kaltaisen asenteellisen latauksen, että niihin vastaaminen ei tunnu kovin houkuttelevalta. Poikkeuksiakin tosin on. Esimerkiksi Sivustaseuraajan ja Arethusan kanssa käymäni keskustelu. Ja Artunkin kanssa pääsimme ihan juttuun pienen alkulämmittelyn jälkeen.

• esko
        Pasi kirjoitti:

Kukaan ei kaiketi epäile sitä, etteikö löytyisi valmiutta keskustella asioista ja esittää "faktoja" tai "tosiasioita". Mutta viestien sävy (kiroilu ja keskinäinen syyttely) tekevät lukemisesta kovin epäimiellyttäviä kokemuksia.

Itse olen valmis perustelemaan näkemyksiäni, mutta usein tälläkin palstalla näkemäni viestit kristinuskoon kriittisesti suhtautuvien taholta sisältävät sen kaltaisen asenteellisen latauksen, että niihin vastaaminen ei tunnu kovin houkuttelevalta. Poikkeuksiakin tosin on. Esimerkiksi Sivustaseuraajan ja Arethusan kanssa käymäni keskustelu. Ja Artunkin kanssa pääsimme ihan juttuun pienen alkulämmittelyn jälkeen.

...ei keskustelusta voi tulla mitään. Tarkoitan nyt henkilöä nimeltä Arethusa, joka syyttää mua syyttä suotta.

Mä keskustelen niin kauan asiallisesti, kun toisen linja on myös asiallinen. Asiallisuus sisältää myös tuon näkemysten perustelemisen. Toki perusteleminen vaihtelee uskovan ja ei-uskovan välillä, jolloin toisen perusteluja ei toinen voi millään sulattaa. Otettakoon asenne, että käydään asiat läpi järjellä, koska kirjoitukset "Etsivä löytää Jumalan!" ovat todellakin kaikkea muuta kuin järjellisiä.

• Ramon
        esko kirjoitti:

...ei keskustelusta voi tulla mitään. Tarkoitan nyt henkilöä nimeltä Arethusa, joka syyttää mua syyttä suotta.

Mä keskustelen niin kauan asiallisesti, kun toisen linja on myös asiallinen. Asiallisuus sisältää myös tuon näkemysten perustelemisen. Toki perusteleminen vaihtelee uskovan ja ei-uskovan välillä, jolloin toisen perusteluja ei toinen voi millään sulattaa. Otettakoon asenne, että käydään asiat läpi järjellä, koska kirjoitukset "Etsivä löytää Jumalan!" ovat todellakin kaikkea muuta kuin järjellisiä.

>Mä keskustelen niin kauan
        >asiallisesti, kun toisen linja on
        >myös asiallinen. Asiallisuus
        >sisältää myös tuon näkemysten
        >perustelemisen.

Niin ja kun itse tulkitset, milloin vastapuoli on asiaton, tästä seuraakin se, että asiattomuutesi alkaa kauan ennen kuin mitään asiattomuutta ilmenee. Ja JOS vastapuoli ajattelee samalla tavalla, olette molemmat "oikeutetusti" asiattomia.

Tätähän täällä on nähty jo.

PS. Ja milloinkahan aloitat tämän omien väitteidesi perustelemisen?

• Tupakkamies
        esko kirjoitti:

"Niin kauan kuin mua kohdellaan tavalla, jota en ansaitse...
        ...ei keskustelusta voi tulla mitään. Tarkoitan nyt henkilöä nimeltä Arethusa, joka syyttää mua syyttä suotta."

Olen jo pitkään tyrmistyksellä seurannut, kuinka tuo eritoten kavaluudestaan kuuluisa Arethusa on julmalla tavalla tyrehdyttänyt lukemattomia asiapitoisia, ajattomia, syvältäluotaavia, ajan hermolla olevia ja järjessä pitäytyviä keskustelunavauksiasi puhumattakaan noista järjettömän perättömistä syytöksistä, jotka hän on silkkaa kateuttaan sinua kohtaan singonnut.

Mutta onneksi Esko, Jumalan loputtomasta armosta, hän on jättänyt palstan ja eskopeewee -symbioosi pääsee rauhassa jatkamaan sadomasokistisen mukaansa tempaavaa häiriköintiään.

Jaksamisia

• SexyDancer

Kui kaikki ateistit joita oon tuntenu tuntuu olevan sellasia hieman epäkiitollisia kaikelle ja sellasia hieman keski-kaikkee, middleclass-sellasta mössöö. Harmaata mössöö. Uskon että ymmärrätte mitä tarkotan jos sanon että "style is different than fashion" ja se liitetään tähän asiaan. Mä ajattelen ny just par-aikaa et täs on aika samanlaine tilanne.

• SexyDancer

Huomaan että usein ne jotka kieltävät Jumalan, on usein paljon enemmän "järki"asiaa ja oikeita perusteluja ja faktoja ja muuta OIKEASTI asiaa, kuin niillä jotka uskovat Jumalaan. Olen itsekkin usein syyllistynyt turhaan paskanjauhamiseen, ja pyydänkin sitä anteeksi. Tunnustan Raamatun ja kaiken mitä siinä sanotaan, mutta tiedän että on turha vedota asioihin jotka toisen näkökulmasta perustuvat pelkkään uskoon (esko), joten pyydänkin kaikkia ihmisiä jotka todistavat mielestään oikein Jumalastaan, pyydän että pyytäkää vaikka Jumalaa hoitamaan puhumisen puolestanne ja jättäkää asia Jumalalle. Jumala pitää omistaan huolta.

• Kaizu

Aika hyvin sanottu, että antaa Jumalan hoitaa puhuminen. Eiköhän Jumala suoriudu hommasta.

Siunausta vaan

• Pasi

Kyllä kristinuskoakin voidaan perustella ihan järkeenkäyvästi ja uskottavasti.

Ongelma keskustelussa on usein siinä - ja tästä olen jo aikaisemminkin uskoville täällä kirjoittanut - että uskovat eivät useinkaan hoksaa tehdä eroa sen kanssa milloin pitää selittää MITÄ uskotaan ja milloin perustella MIKSI uskotaan mitä uskotaan. Seurauksena on se, että keskustelijat puhuvat ihan toistensa ohitse.

Tai näin ainakin minä asian näen.

• SexyDancer

Ihmiset, rakastakaa toisia niinku itteenne ja Jumalalle antakaa se paikka mikä sille kuuluu. (Mut ottakaa ekaks selvää et mille se kuulus tai jotai ja jne., nix)

• apinamies

Jos jollain on vaikkapa harhakäsitys siitä, että kuoleman jälkeen alkaa parempi elämä niin entäs sitten???

Itse en usko yhtään mihinkään ja olisi paljon mukavampi olla jos tosissaan voisi uskoa jotain parempaa saapuvaksi. Mutta nytpä vaan ahdistaa kun "tiedän" että mitään elämän jälkeistä parempaa ei ole odotettavissa.

Miksi pitäisi uskoville kertoa että harhaa vaan? Itse olen kateellinen kun en siitä harhasta koskaan itselleni apua saa. Taidat olla itsekin vai ottaako se sua todella päähän että jollain on hyvä olo kun johonkin uskoo.

Tuleekos sitten parempi olo kun muutkin uskovat että ei mitään parempaa tulekkaan?

Eli miksi sinä toivoisit uskovien ottavan sen vaan viihteenä? Taidat olla tosikateellinen kun et siihen viihteeseen itse pääse.

Minäkään en... ja olen tosikade sillä haluaisin myös paeta todellisuutta johonkin missä tulisi hyvä olo.

...noh, onhan niille keksitty huumeet jotka eivät muuten usko...

• esko

Viihde nimeltä kristinusko tuotiin Eurooppaan ja tänne Suomeen väkipakolla, jolloin alkuperäiskulttuurit saivat väistyä ja ihmisten oli todellakin pakko nöyrtyä siihen. Miljoonia ja taas miljoonia ihmisiä kuoli tuon viihteen tuomien vaikutteiden vuoksi ja kuolee nykypäivänäkin. Ovathan väkivaltaelokuvatkin viihdettä, mutta se ei sentään ylety tosielämään.

Mä en edelleenkään ole kateellinen siitä, että joku ihminen elättelee toiveita asiasta, jota ei todeksi olla osoitettu. Mä ainoastaan säälin. Säälin sitäkin, ettei ihmiset osaa ajatella omilla aivoillaan ja hyväksyä karut tosiasiat. Ei se mitään, jos jokaisen usko pysyisi omana tietonaan, mutta kun muodostetaan isompia yhteisöjä, kuten kirkko, joka taasen tuhoaa suoraan sanoen kaiken altaan armoa tuntematta, niin jossain on kyllä ongelma.

Mä pakenen pahoja asioita tavoilla, jotka ovat todellisia ja jotka ei vahingoita muita ihmisiä. Mikseivät uskovat toimisi samoin?

• apinamies
        esko kirjoitti:

Viihde nimeltä kristinusko tuotiin Eurooppaan ja tänne Suomeen väkipakolla, jolloin alkuperäiskulttuurit saivat väistyä ja ihmisten oli todellakin pakko nöyrtyä siihen. Miljoonia ja taas miljoonia ihmisiä kuoli tuon viihteen tuomien vaikutteiden vuoksi ja kuolee nykypäivänäkin. Ovathan väkivaltaelokuvatkin viihdettä, mutta se ei sentään ylety tosielämään.

Mä en edelleenkään ole kateellinen siitä, että joku ihminen elättelee toiveita asiasta, jota ei todeksi olla osoitettu. Mä ainoastaan säälin. Säälin sitäkin, ettei ihmiset osaa ajatella omilla aivoillaan ja hyväksyä karut tosiasiat. Ei se mitään, jos jokaisen usko pysyisi omana tietonaan, mutta kun muodostetaan isompia yhteisöjä, kuten kirkko, joka taasen tuhoaa suoraan sanoen kaiken altaan armoa tuntematta, niin jossain on kyllä ongelma.

Mä pakenen pahoja asioita tavoilla, jotka ovat todellisia ja jotka ei vahingoita muita ihmisiä. Mikseivät uskovat toimisi samoin?

Siis nyt on jo kyse kahdesta eri asiasta.

On tosi että ristiretkeläiset ja varsinkin englantilaiset ja ranskalaiset lähetyssaarnaajat ovat saaneet enemmän pahaa kuin mitkään rutot. Veivätpä nämä sanansaattajat sen rutonkin kaikkiin etelämeren pikkusaariin.

Uskonsotia on ympari mailmaa koko ajan ja varsinkin muslimien raakuudet luetaan ja toteutetaan suoraan koraanista. Tiukkapipoiset uskovat eivat hyväksy MITÄÄN muuta kuin oman itsensä. MUTTA...

...oli siis kyse siitä että jos jollain on itsekseen hyvä olo kun kuolemanjälkeiseen hyvään uskoo niin miksi sellaista asiaa korjaamaan.

Menikös tää pointti nyt perille??

• EclipsE

..On haaveilua siitä että ihminen omassa mielettömän epätäydellisessä olemuksessaan, kuin myös järjessään(joka ei ole läheskään aina tervettä!)luulee päätelmillään selittävän tämän kaiken! Mutta tiede, nimestään huolimatta on itseään vastaan toimiva iirationaalinenkin toiminta tapa.
      Pelastus ei ole humpuukia, Jeesuksesta ajanlaskummekin alkoi!
      Profetiat käyvät toteen jo sinunkin puheissa (2. piet.3:3, 4) ja siinä että uhkaavaa vaaraa ei pistetä merkille!(matt 24:39)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      216
      4907
    2. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      30
      4076
    3. Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?

Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o
      Ikävä
      239
      3880
    4. Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän

elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi
      Maailman menoa
      135
      3087
    5. Pitkän päivän ilta

Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel
      Ikävä
      159
      3073
    6. Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?

Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis
      Maailman menoa
      64
      2960
    7. Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?

Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat
      Kuhmo
      16
      2741
    8. Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin

Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos
      Puolanka
      67
      2615
    9. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      96
      2389
    10. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      2175
    Aihe