Kysymys päälaitteista ja peruukeista
Väitös;
- Että Ellen G White olisi sanonut:
"Pienten nauhoilla kiinnitettävien myssyjen pitäminen on osoitus saatanallisesta hallinnasta?!"
- Että;
"Meillä on eläinten ruumiinosia aivoissamme ja jos näiden aivojen päälle laitetaan peruukki, niin tuloksena on mielisairaus naisen aivoissa ?!"
Vastaus väitteisiin:
- "Eläinten ruumiinosia aivoissa perustuu englanninkieliseen tekstiin joka on ymmärretty väärin.
Teksi kuuluu näin;
- "The lower or animals organs of the brain."
Ilmaisu on vertauksellinen, ei kirjaimellinen ja tarkoituksena on kuvata "eläimellisyyttä."
Ei tehdä analyysia aivojen lääketieteellisestä tai fysiologisesta rakenteesta.
Kysymys ei ole eläinten osista aivoissa vaan aivojen alimmista osista vastakohtana aivojen korkeammille tasoille. Arvoja eri tasoilla Ellen G W vertaa sen ajan kielellä havainnollisesti "aivojen tasoihin."
Tiedettiin jo 1800 luvulla että ihminen ajattelee aivoilla.
1800 luvun ilmaisu ihmisen tutkimattomista aivoista on tietysti ilmaisijan varassa.
Ellen G White puhuessaan "aivoista" tarkoittaa samaa kuin mitä puhutaan raamatussa "sydämestä" eli kysymys on tietoisuudesta.
Ihmisen aivot ovat suhteellisen tutkimattomat vieläkin. Joskus ajattelua ja tietoisuutta ilmaisiin "sydämen ajatteluna" ja niin on raamattuun vieläkin käännetty asiayhteydessä kun tarkoitetaan tietoisuutta. "Munaskuut" on toinen ilmaisutapa raamatussa joskus. Ihmisten arveltiin ajattelevan joskus munuaisilla. (Vkr; Jer 11:20)
Ilmeisesti ihminen ihmisen sisäelimiä nähtyään varhaisimmassa tieteessä päätteli että siellä missä reagoi tunne-elämyksissä, arveli myös ajatusmaailman tapahtuvan.
Sydänalassa ja munuaisten seudulla tuntuu toki kun on vahvoja ajatuksia ja tunne-elämyksiä.
Ellen G Whiten vertaus aivojen tasoista tarkoittaa korkeita arvoja ja vastakohtana alhaisia arvoja ja -himoja.
Ihminen voi olla eläimellinen himojensa tyydyttämisessä. Himoista ei saa koskaan tarpeekseen. Himo jos himoa vaalii vaatii aina lisää ja vahvempaa tyydytystä oli mistä tahansa himosta kysymys. Pikkusormea kun tarjoaa, niin koko kättä vähitellen haluaa himojen tyydytys.
Päälaitteissa ja peruukeissa oli kysymys 1800 luvun turhamaisesta muodista.
Ihmisellä on ollut historiassa nykyajan ihmisen näkökulmasta varsin hassuja koristautumistapoja. Naisten jalkoja on kutistettu liian pienillä kengillä, korsetteja käytettiin ja miehet mahtailivat kalukukkaroissaan, mm.
Päälaitteet joista Ellen G White kirjoitti olivat toisinaan 10-15 kg painavia.
Kysymyksessä eivät olleet tavalliset peruukit.
Päälaitteissa oli lyijypainoja niiden paikoillaan pitämiseksi.
On selvää että verenkiertoa haittaavat koristautumiset olivat epäterveellisiä. Tuskinpa niskanikamatkaan pitävät toistakymmentäkiloa painavien päälaitteiden kantamisesta.
Turhamaisuus ja ylpeys ei ole Pyhän Hengen johtama asia.
Tällaisessa merkityksessä kyse on tietysti saatanan hallinnasta vastakohtana Jumalan Hengessä olemiselle. 1 Piet 4:6, Fil 1:17.
Jos jollakin ihmisellä väitetään olevan profetian lahja antaa Raamattu neuvot miten tulkita;
>>> 1 Tess 5:20-21, 1 Joh 4:1. Jumalan valtakunnan perustuslaki 10- käskys siveyslaki on ainoa mittari millä voi tehdä erotusta. Kaikenlainen hengellinen ilmestys on oltava sovussa tuon lain kanssa.
Paavali kehottaa pitämään sen minkä näkee hyväksi ja hylkäämään loput ainakin toistaiseksi jos jotakin asiaa ei ymmärrä tai pitää huonona. Monet asiat selviävätkin vähitellen tiedon lisääntymisen myötä.
Hengellisiä asioita voi käsittää vain hengellisesti Hengen avulla. Henki valaisee ne ihmiselle.
On huomattavaa että joka aikana profetian lahjan omaavat ihmiset olivat aivan kaikessa kaiken sen ajan tiedon valossa mitä ihmiset ja ihmiskunta yleensä. Jokainen puki hengellisenkin ilmoituksen omin sanoin ymmärrettäväksi omana aikanaan.
Ellen G White oli tuottelias hengellinen kirjalija.
Ei kaikki mitä kirjoitti ollut profetian lahjan antamaa. Opettajan lahjakin on eri asia kuin profetian lahja.
Profetian lahja on harvinainen koska seurakunnat ovat viileitä Ilm 3:15-17 ja Raamattukin on jo kirjoitettu.
Eri aikoina Jumala on auttanut seurakuntaa suoraan kun on ollut tarvetta ja halukkaita vastaanottajia. Vrt Apt:21:9.
Raamatussa mainitaan päälaitteista. >> 1 Tim 2:9-10.
Hengessä kulkeva kristitty ei rakasta maailmaa. 1 Joh 2:15-16.
Nöyryys ja vaatimattomuus asuvat "sydämessä." Kol 3:12, Ef 4:2.
Kristityn kauneus on sisäistä. 1 Piet 3:3-4.
Hengellisyys näkyy ilona ja rakkautena joka säteilee luonnollisena ilman keinotekoisia "kaunistuksia."
t.jari
http://jarinhotelli.blogspot.com
Peruukit ja saatanallinen hallinta
5
89
Vastaukset
- Nyt ymmärrän!!!
Kiitos Jari valaisevasta kirjoituksesta!!!
Kiitos
Muotoilin hiukan vielä tekstiä. Näkyy sivuillani.
Tuskinpa Mooses, Daniel, Jeremia, Johannes tai kukaan muukaan suuri raamatun uskon suurmies ja profeetta ymmärsivät ihmisen aivojen kemiaa ja toimintaa kuin 1800 luvullakaan ymmärrettiin.
Oli varsin ymmärrettävää että EGW käytti vertauskuvallista kieltä että aivoissa olisi eri lohkoja joissa eri arvoja.
Ylemmässä lohkossa korkeita arvoja ja alemmassa lohkossa matalia ja eläimellisiä arvoja.
Varsin korkeaa päätelmää jo verrattuna että ihmisen ajattelisi munuaisilla tai sydämellä.
Jumalakin puhui ihmisen ymmärryksen mukaan ilmaisten tutkivansa munaskuut (munuaiset) ja sydämet.
Kun Raamattu ei ole luonnontieteen, kemian eikä lääketieteen oppikirja ei Jumala alkanut selittämään aivojen koostumusta sen ajan ihmiselle.
Ei ihminen olisi ymmärtänyt ilman laboratorioita yhtään mitään aivoista.
http://jarinhotelli.blogspot.com
yst jari- kiiiitos
Olet tosi älykäs tyyppi.
- totta vai on?
Se on totta mitä kaverit valehtelee!
Minä kannatan edellistä vastausta ja kantaa, on älykästä hiukan miettiä mistä on kysymys asiayhteyksissä.
Ei sen puoleen, kiitos kehusta, kirjoitin yliopistolla juuri täyden kympin laskentatoimen tentistä, siis yrityksen yleinen ja operatiivinen kun arvostelutaulukko oli kansakoulun 1-10.
Markkinoinnista tuli 9,5 siitäkin.
Johtamistaidoista vain 6, kun pääsin kotiin prätkähti mieleeni että vastasin vierestä, mutta sen verran kysymykseen että arvelin kelpaavan hyväksymiseen.
Oli yhteinen tentti niille. Liiketoiminnan osaaminen.
Pitäisiköhän tenttiä uusiksi johtamistaitoja, niin paperissa voisi seistä joskus arvoisana 5 joka on äärettömän harvinainen yliopistomaailmassa. Kun taulukko on sitten siinä 1-5.
Kolmonen on hyvä. (3)
Yliopistomaailmassa täydellinen vastaus on äärimmäisen harvinainen.
Mutta tiedän että minulla tulee vaikeatakin, pikkulintu lauloi maitokaupassa juuri, että joskus yhden tentin reputankin.
Kyllä niitä aina uusiakin saa ja lukea koko kurssinkin uudelleen.
Osaan varmaan olla täysi pössöö ja kokonainen hullu.
Ei kaikki aina helppoa ole ja asioissa onnistuminen on usein monista tekijöistä kiinni.
Olen huolissani erilaisita kiusaamisen uhreista. Monenlaista kiusaamista on olemassa joidenkin mielestä originellien varalle, on koulukiusaamista, on pihakiusaamista, monenlaista-.
Ihminenhän katsoo aina asioita oman kokemuksensa kautta ja kaikki mikä poikkeaa totutusta on jotenkin hassua ja hullunkurista ja väärin.
Ajatella että mies joka sanoi että laiva voi kulkea potkurila, eikä siipirattailla, voi kun kansalla oli hauskaa miesparan kustannuksella, oli kokonainen hullu koko mies.
Eihän laiva voi kulkea potkurilla kun kaikissa laivoissa on siipirattaat tietysti.
Poikkeavaa ajattelua ja positiivista synergiaa kutsuttiin jo 1980 luvulla "luovuudeksi" kun joskus jonkun kurssin kävin.
En minä kehuja kaipaa, kehuista ihminen ylpistyy joskus liikaa tiedetään, sopiva kannustus taas on jokaiselle ihmiselle välttämätöntä voi sanoa.
Olen alemmuuskompleksimiehiä. Lapsena aina haukuttii vääräsääreksi.
On ne pikkusen luonnonkiharat.
Aikuisena ämmät pilkaa kun minun pitäisi maata jokainen vastaantuleva akka.
Makutuomareita on niin paljon aina joka paikassa. Minulle kaavailtujen naisten suhteen lentäisi oksennos usein.
50 vuotias tietää mitä on rakkaus- eikä ikävä kyllä minä en mieluistani saa, ja olen siksi mieluimmin yksin.
Nuo rääväsuiset huoraavat naiset saavat minut oksentamaan ja inhoamaan koko naiskuntaa välillä, että olen onnellinen kun saman katon alla ei ole sellaista.
Olisin mielelläni homo mieluimmin, mutta ei sovi uskovaiselle, ja toiseksi en ole koskaan pystynyt homoiluihin vaikka joskus yritin. On minulle ollut luonnotonta, ja sitähän se on. Korvikehommia puutteessa, näin ymmärrän, ohimeneviä asioita.
En minä ymmärrä mistä ne pahat rääväsuiset akat tulevat kun neitoset ovat niin mukavia.
Ämmät tee nykyaikana mitään muuta kun haukkua rätköttää.
Saippuasarjat kasvattavat ihmiset usein.
Minä voin pahoin, en jaksa kuulla jatkuvasti ventovieraiden suusta kun räkättävät yksityisasioistani kuin leivästä ihan kuin omaa ukkoa ja -perhettä ei olisi.
Joo, siis kyllä kaverit tietysti valehteleekin, minä en, heh.
Juoruakkoja miehissä on ikävä kyllä niitäkin.
Minä sanoisin että nykyajan käytöshäiriöihin avain löytyy varmaan;
Matt 24:12,
Asian ymmärtämisessä;
2 Tim 3
En täytä valtaosan naisten vaatimuksia, ja ei tarvitse olla kuin kaksi pössöä yhdessä toki.
Naiset käyttäytyy niin kuin niitä hoitaa. Miehet tekevät sen virheen että pitävät palveluita itsestään selvyyksinä. Naiset ovat joskus lujilla kun on lapset ja työ ja koti hoidettavana. Ihmisen väsyminen pitää ymmärtää ja ilman kannustavaa rakkautta niistä tulee sitten räksyttäviä akkoja.
Moisista palveluista ei mies hoksi kiitellä.
Tuossa se on.
Minä en vaan voi mennä hoitamaan toisten akkoja, ja ne räksyttävät minua.
Tässä on vääristymää. Olen kehoittanut puhumaan omia perheasioitaan ja en ole elämässäni sortunut ketään henkilökohtaisesti arvostelemaan ja menneisyyteenkään räksyttämään.
Kiitos aamurupattelusta
Hyvää kesää
jari
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla4991421- 641146
- 61862
- 61835
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18787Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101746- 72714
- 30687
- 63685
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49681