Koeaika ja muutto työssäkäyntialueen ulkopuolelle

yksKaksKolme

Hei,

Omatoimisella ja aktiivisella työnhaulla työllistyin työssäkäyntialueen ulkopuolelle uudelle paikkakunnalle n. 250 km päähän. Minulla on 7 kk määräaikainen soppari, sis. 3 kk koeaika. Elämäntilanteeni muuttumisen vuoksi on paluu edessä takaisin lähtöpisteeseen eli tässäkin tapauksessa työssäkäyntialueen ulkopuolelle, missä ei kylläkään ole uutta työpaikkaa, vielä.

Eli 3kk koeaika on täyttymässä, puran siis työsopimuksen vedoten 3kk koeaikaan. Kysymys kuuluu: tuleeko karenssia? Onko työssäkäyntialueella mitään vaikutusta karenssiin?

Jos karenssia tulee, niin milloin se alkaa kulumaan? esim. Mikäli työllistyn, kuluuko karenssi silloisen työssäolon aikana, kuluuko karenssi vain silloin kun on työssä ja pitääkö olla työkkärissä työnhakijana?

3

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiedoztaja

      Muuta en tiijä muuta kun että karenssi kuluu vaan kulumalla ja ihan sama mitä muuta sen aikana tekee tai jättää tekemättä.

      Itse kun loparit ottaa, niin melko varmasti määrätään 90 päivää karenssia alkaen siitä päivästä kun loparit otti. Koeaika ei vaikuta asiaan sikäli yhtään. Sehän vaan tekee sen lähtemisen helpoksi kun ei ole irtisanomisaikaa. Mutta ei se muuten vaikuta.

      Karenssi määrätään ja se kuluu vaan päiviä kulumalla. Onko töissä, onko työttömänä, onko työkkärissä työnhakijana, ihan sama. Ei vaikuta karenssiin.

    • kaikkiajallaan

      Joo karenssi alkaa kulumaan heti kun teet vikan työpäivän, itsekin muutin paikkakunnalta toiselle ja työkkäri katsoi kun mulla oli vakityö niin olisi silti pitänyt käydä 80km:n päässä siellä töissä. Karenssi alkoi sitten heti, sain kyllä omatoimisesti haettua parempi palkkaisen työn viikossa. Ja ei se karenssi seurannut vuoden päähän kun ilmottauduin kesäksi työkkäriin. Eli karenssi kuluu olet työkkärissä tai töissä tai äitin hoivissa.

    • tyokkari

      Hei,

      kiitos kysymyksestäsi.

      Sinun kannattaa tutustua aiemmin annettuun vastaukseen viestiketjussa ”Koeajalla irtisanoutuminen” oheisesta linkistä

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9816910#comment-49414004

      Jos eroat työstä ilman pätevää syytä tai olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssiaika on 90 päivää työsuhteen päättymisestä lukien. Joissakin tilanteissa seurauksena voi olla myös työttömyysetuuden menettäminen toistaiseksi.

      Mahdollinen karenssi työstä eroamisesta kuluu vaikka et olisikaan työnhakijana. Tilanteissa, joissa työnhakusi ei ole ollut voimassa, sinulla ei ole mahdollisuutta saada työttömyysetuutta takautuvasti, vaikka työttömyysetuuden saamisen edellytykset muutoin täyttyisivätkin.

      Lisäksi kannattaa lukea aiempi vastaukseni liittyen työstä eroamiseen ja muuttoon työssäkäyntialueen ulkopuolelle seuraavasta linkistä:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9829645

      Terveisin Teppo työkkäristä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      57
      877
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe