Minulla on kolme kuukautta vanha auto ja nyt on jo kiveniskemiä takaoven alaosan ja takapyörän välissä. Ajanko hiekkateillä? Tottakai kun asun Suomessa. Onko kellään ideoita miten välttäisin kiveniskemiä jatkossa? Paketoinko koko auton sukkahousuun? Laitanko hienot muovilevyt sinne minne kiveniskemiä tulee?
Kaikki hullut ideat ovat tervetulleita!
Kiveniskemät
11
2736
Vastaukset
- Konkeloharppu
Roiskeläpät. Niistä on todella hyötyä siellä missä kivet lentävät.
- Tollo Peloton
Ensin täytyy sanoa, että harmitus menee ohi viimeistään kun ei enää ole motivaatiota laskea niitä kiveniskuja. Tuossa joku mainosti roiskeläppiä. Kyllä se on ihan hyvä konsti jos haluaa estää kivisuihkun pyöristä helmoihin. Roiskeläppän ongelma noin yleisesti on, että sitä kautta sinkoilee kiviä vastaantulevien autoihin, mikä nyt tietysti ei itseä sinänsä harmita.
Kun niitä hulluja ideoita kyselit, niin nythän on tarrakalvoja, joita liimataan mm. autoihin lämmön avulla muotoon painamalla. Uudessa autossa voisi olla ihan hyvä jos sellaista läpinäkyvää teippaisi ovien alareunoihin ja helmoihin ja onhan monessa merkissä tällaisia muovilärpäkkeitä jo valmiina niissä paikoissa joihin kivet lentävät pyöristä.
Itseä ei niinkään haittaa pienet kiveniskut (paitsi viimekeväänä kun meni lähes uusi tuulilasi vaihtoon). Lähinnä harmittaa nuo pikku lommot (ja vähän isommatkin) kyljissä, joita tulee parkkipaikoilla. Plastiikista kun tekisivät nuo kylkipanelit, ei olisi sitäkään harmia.
Kun menen markettiin ymv., jos parkkis ei ole täynnä, parkkeeraan auton usein vähän syrjemmälle. Kun tulen autolle takaisin, monesti molemmilla puolilla on auto ja ympärillä vapaita parkkiruutuja. Ehkä ihmiset ajattelee, että on fiksumpaa täyttää järjestyksessä mutta miksei ne täytä sieltä missä niitä autoja on jo valmiiksi sumpussa. - niksejä
"parkkeeraan auton usein vähän syrjemmälle. Kun tulen autolle takaisin, monesti molemmilla puolilla on auto ja ympärillä vapaita parkkiruutuja."
Itse olen säästynyt lommoilta parkkeeraamalla aina omaani kalliimpien autojen viereen. Totuushan on, että halpojen autojen käyttäjät ovat kateellisia ja pamauttavat sen vuoksi kalliiden suorapeltisten kyljet lommoille.
Kaupassakäynti on syytä tehdä sukkelaan, jotteivät kalliimmat autot ehtisi parkista pois ja tilalle ehdi tulla halpa-autoja ja niiden hälläväliä asenteella olevia käyttäjiä.
Kiveniskemiä varten kannattaisi helmat maalauttaa sellaisella paksulla ja "elastisella" kiveniskumaalilla. Se ei lohkeile ja paljasta peltiä niin helposti kuin tavan maali. Esimerkiksi tommosta http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww.nsf/sp?Open&cid=Content2D2B5- Tollo Peloton
>>Itse olen säästynyt lommoilta parkkeeraamalla aina omaani kalliimpien autojen viereen.
Toihan voi olla hyvä idea. Ehkä sitä tulee vaistomaisesti vähän ziikattua mihin väliin laittaa. Jos ainoa paikka on jonkun teinikorollan vieressä, en siihen kyllä ole autoani laittanut.
Tuosta kateellisuudesta en olisi niinkään varma. Kyllä ne on noi lapsiperheet ja etenkin jos nuori äitee tulee autolla viereen ja muksuja on peräpenkki piukassa. Jo kohta kolisee. Joskus pistin naapurin maksutalkoisiin kun niitteen esikoinen makasi auton takapenkillä ja potki avoinna olevaa takaovea uudehkon autoni kylkeen. Vaikka sehän se vasta v...i että uutta autoa viedään maalariin.
Tuosta kiveniskumaalista. En ainakaan itse lähtisi uuden auton helmoihin mitään spray-maalia suihkiin, enkä muutakaan mitä ei saa helposti pois. Idea vois olla käyttökelpoisempi jos tuo maali olisi läpinäkyvää ja tekisi jonkinlaisen hiukan kumimaisen sileän kalvon, jonka sais kohtuu helposti pois. Itse taas parkkeeraan ruudun vasempaan laitaan. Sitä parempi jos vieressä oleva on vetänyt koslansa oman ruutunsa oikeaan laitaan siten, että saan pelkääjänpuolen ovet melkein kiinni toisiinsa...
Kun väliä on niin vähän, ettei kenenkään mielessäkään käy sitä kautta yrittää, jää kolhiminen väliin. Toisella puolella onkin tilaa sitten yleensä riittävästi vähän reippaammallekin lapsiperheelle (lukuunottamatta itäkeskustyyppisiä rivistöjä, joissa ruutu on 30 senttiä leveämpi kuin normaalisti käyttämäni pikkuauto).The_Rat kirjoitti:
Itse taas parkkeeraan ruudun vasempaan laitaan. Sitä parempi jos vieressä oleva on vetänyt koslansa oman ruutunsa oikeaan laitaan siten, että saan pelkääjänpuolen ovet melkein kiinni toisiinsa...
Kun väliä on niin vähän, ettei kenenkään mielessäkään käy sitä kautta yrittää, jää kolhiminen väliin. Toisella puolella onkin tilaa sitten yleensä riittävästi vähän reippaammallekin lapsiperheelle (lukuunottamatta itäkeskustyyppisiä rivistöjä, joissa ruutu on 30 senttiä leveämpi kuin normaalisti käyttämäni pikkuauto).Korjaus, siis tietysti oikeaan laitaan parkkeeraan minä. Peruuttaen yleensä, koska jostain syystä 95% ihmisistä ajaa etuperin autonsa ruutuun.
Päädyn tietysti tällöin "normikuskin" kannalta katsottuna ruudun vasempaan reunaan.- TP........
The_Rat kirjoitti:
Korjaus, siis tietysti oikeaan laitaan parkkeeraan minä. Peruuttaen yleensä, koska jostain syystä 95% ihmisistä ajaa etuperin autonsa ruutuun.
Päädyn tietysti tällöin "normikuskin" kannalta katsottuna ruudun vasempaan reunaan.Se on muuten monimutkainen kysymys kumpi on järkevämpää, tai helpompaa yms. Meinaan peruuttaa ruutuun vai ajaa keula edellä. Itse kyllä ajan yleensä keula edellä.
- etupäinperin
The_Rat kirjoitti:
Korjaus, siis tietysti oikeaan laitaan parkkeeraan minä. Peruuttaen yleensä, koska jostain syystä 95% ihmisistä ajaa etuperin autonsa ruutuun.
Päädyn tietysti tällöin "normikuskin" kannalta katsottuna ruudun vasempaan reunaan.Keula edellä ruutuun tietenkin. Ruudusta peruuttaessa takana on enemmän tilaa kuin ruutuun peruutettaessa. Lisäksi monet kuljettavat tavaraa takakontissa, joten niilläkään ei tule naarmuettua naapurin autoa, kun peräluukku on valmiiksi kulkuväylän puolella.
- Huom, huom!
"Itse olen säästynyt lommoilta parkkeeraamalla aina omaani kalliimpien autojen viereen. Totuushan on, että halpojen autojen käyttäjät ovat kateellisia ja pamauttavat sen vuoksi kalliiden suorapeltisten kyljet lommoille."
Tässä pitää olla erityisen varovainen ja katsoa, ettei kyseessä ole ns. työsuhdesininen premium-merkki. Eli jos parkissa on perus tummansininen Volvo tai muu vastaava, jossa ei näy ulospäin hirveästi varusteita, niin luultavasti kyseessä on työsuhdeauto, ja tällaisen auton viereen ei missään nimessä kannata parkkeerata! Nämä leasing-peleillä ajavat vähät välittävät autostaan tai sen vieressä parkissa olevista kulkupeleistä. Eli jos ajat kalliin auton viereen, niin tarkista, että autossa on metalliväri ja jotain persoonallista (hienot vanteet tmv.)
Nykyään tosin leasing-autoihinkin saa ottaa ainakin joissain firmoissa paljonkin varusteita, joten varmin tapa säästää autonsa kolhuilta on parkkeerata se jonkun vanhan, mutta siistin auton viereen; jos joku 90-luvun auto on puhdas ja näyttää kolhimattomalle, niin voit olla varma, että sen omistaja on pitänyt siitä hyvää huolta - eikä tälläkään kertaa halua kolhia ketään.
- Peele Peloton
Hienoja kommentteja, mutta tää nyt lähti sivuraiteille. Oli kysymys niistä kiveniskemistä. Kunnon roiskeläpät olisivat varmaan hyvät. Entäpä jos hommaa helmalevikkeet? EI nuorison suosimia maavaran madaltajia! Vaan sellaiset missä on sivusuuntaan muutama sentti jonkinlaista levyä. Nimittäin kun katsoo mitä kurajälkiä autoon jää, niin osa tulee eturenkaasta ja osa auton pohjasta päin. Voisiko tällaisilla levikkeillä eliminoida osan kurasta (jossa kyllä ne pienet kivetkin lentävät)?
- gokkomobiili
Halvin ja yksinkertaisin on laittaa roiskeläpät Ei niistä ole muille autoille enempää vaaraa kuin ilman roiskeläppiä olevista. Itselläni on vanha auto jossa on uudesta saakka ollut roiskeläpät. Autolla ajetaan paljon hiekkateitä. Kiveniskemiä on lähinnä auton etupäässä. Toisessa autossa ei ole koskaan ollut roiskeläppiä. Autolla ajetaan lähinnä kestopäällystetyillä teillä. Auton helmoissa on yllättävän paljon kiveniskuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222441- 622374
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321510
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201176- 951171