Voiko hampaan silti paikata?
Terveyskeskuslääkäri veti pois, sanoi ettei voi paikata.
Onko paikattu haljenneita hampaita, millä menestyksellä?
hampaan juuri haljennut
6
7091
Vastaukset
- hmlhml
Olen hml enkä ole paikannut, koska ei kestä. Tk-hml tehnyt ihan oikein.
- the_road
Turha sitä poistoa on katua. Ei tuossa tilanteessa muutakaan ollut tehtävissä.
- rotreoi
näkeekö juurena olevasta hampaasta onko siitä juuri haljennut?
- extr.
Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin poistaa, jos on halki. Ei ole siis mitään kaduttavaa :)
- noita-akkako
Minulla todettiin hampaan röntgenkuvassa, että etuhampaan juuri on haljennut. Menin hammaslääkäriin syystä, että ylähuulen alla punoittava patti ja pieni "nystyrä", jossa oli märkää, hammaslääkäri puhkaisi sen. Ja hammas oli purenta-arka. Sain erikoishammaslääkärille ajan n. kuukauden päästä h.l.:llä käynnistä. Vielä on pari viikkoa aikaa erikoish.lääk. pääsyyn. Siellä ylähuulen alla ikenessä on edelleen pieni nystyrä ja ajottain pieni patti. Tänään, kun pesi ientä varovasti, tuli verta. Alan hermostua erik.h.lääk. pääsyä odotellessa. pitäiskö jo hakeutua yksityiselle. Kaikenlisäksi hammas täytyy poistaa, huom. etuhammas! Kallis juttu tulee eläkemuorille, kun siihen on laitettava uusi hammas!
- Juurenkohalkeama
Jos vain hampaaan kruunuosa on haljennut, niin voi paikata. tai laittaa kruunun.
Mutta jos halkeama on juuressa asti, niin ei yleensä voi tehdä muuta kuin ottaa pois. Jos halkeama on jonkun juuren kärjessä, niin voi tehdä juurenpääleikkauksen. Eli se pieni pala juurta poistetaan, joka halkeaman juuren kärjen puolella.
Yleensä juuren halkeama näkyy röntgenkuvassa, aina se halkeama ei tule näkyviin kuvaan. Hampaalla ei pysty puremaan, jos juuressa on halkeama, vaikk a vain pienikin. Ajan kanssa se juuren halkeama aiheuttaa tulehduksen eli patin siihen hampaan juuren viereen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."562215Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2012051- 1161392
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711180- 96995
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73939Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78889Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki58887Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933855- 61746