Miksi erositte kirkosta?

Yksi atte

Itseäni kiinnostaa mitä tällä palstalla olevat pitävät syynä kirkosta eroamiseen. Itseänihän ei tämä homokeskustelu ole kiinnostanut pätkän vertaa, mutta mediassa on ollut pitkään puhetta kirkosta eroamisesta niin päätin laittaa oman korteni kekoon.

Siis pitääkö joku siis oikeasti kirkosta eroamisten syynä sitä että joitain homoja ollaan mukamas nyt alettu sortaa? Mitä taliaivoja täällä palstalla liikkuu? Homojahan on sorrettu kauan ennen kristinuskoa ja sorrettaisiin edelleenkin vaikka kristinusko olisikin menneen talven lumia.

Itsehän erosin siitä syystä että en yksinkertaisesti hyväksy mitään uskontoa. Olen oman elämäni aikana tullut siihen tulokseen että joko Jumala on olemassa ja on täysin kiinnostumaton meidän kohtaloista tai häntä ei ole. Minulle on siis turha näiden faktojen läpi alkaa selittämään mitään valhetta rakastavasta olennosta, kun edes tästä maailmasta ei osaa moinen pitää huolta.

Ihminen teki perisynnin, lässyn lässyn, joku senkin sai aikaiseksi, ei niitä itsestään tapahdu. Olosuhteet pitää olla sellaisia ja säännöt sellaisia että niitä voidaan ja kannattaa rikkoa. On siis enempi Jumalan syy kuin ihmisen syy että siitä puusta tuli haukattua, jos moista tarinaa haluaa edes pitää mahdollisena. Ihminenhän on ympäristönsä tuote, eikä minkään sielun joka jännästi säätää meidän ajatustoimintaa. Jos ympäristö on kannustava ja annetaan oikeaa opastusta, ihmisestä kasvaa mitä suurimalla todennäköisyydellä hyvin menestyvä ihminen. Kun taas huonoissa oloissa kasvaneen jengisotien orvolle lapselle kehittyy hieman toisenlaiset päämäärät. Ihminenhän on SOPEUTUVIN eläin maailmassa joka osaa psyykata itsensä vaikka kristityksi jos siitä on hänen selviytymisen kannalta hyötyä.

54

433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R. Sitia
      • Ateismihan

        vastaa suoraan ja kiertelemättä? HuhHuh


      • R. Sitia
        Ateismihan kirjoitti:

        vastaa suoraan ja kiertelemättä? HuhHuh

        No ateismihan ei vastaa, koska ateismi ei ole ideologia. Teististen kirkkojen ideologiat eivät kysymykseen pysty vastaamaan, mutta tiede sen sijaan tyydyttävän vastauksen tähänkin ongelmaan tarjoaa. Kaiken tapahtuessa maailmankaikkeudessa vaikuttavien voimien ja sattuman seurauksena löytyy looginen selitys myös sille miksi pahalta tuntuvia asioita, kuten nyt vaikkapa tulivuorenpurkauksia tai asteroidien törmäyksiä maahan, tapahtuu myös sellaisissa tilanteissa joissa kukaan ei ole vaikuttamassa asioiden kulkuun.


    • ba-ba-ba-ballo

      Erosin kirkosta, koska en ole uskovainen. Simple as that.

    • Eiköhän ateistille riitä kirkosta eroamisen syyksi yksinkertaisesti se ettei usko jumaliin. En usko että tällä palstalla kirjoittelevista ateisteista yksikään on homokeskustelun takia eronnut. Eiköhän ne jotka tuon keskustelun takia erosivat taida olla tavallisia tapakristittyjä jotka eivät sitä onko jumalia vai ei edes ajattele mutta pitävät kirkkoa ja sen opetuksia ihmisoikeuksia loukkaavana.

    • Erosin kymmenisen vuotta sitten kirkosta koska en usko kirkon oppeihin, en jumalaan enkä muuhunkaan. Olen siis ateisti...

      >> Siis pitääkö joku siis oikeasti kirkosta eroamisten syynä sitä että joitain homoja ollaan mukamas nyt alettu sortaa?

      • Yksi atte

        "Eli kirkosta erotaan koska se ei pysy yhteiskunnan muutoksessa mukana..."
        Eikö koko uskonnon idea olekaan että pidättäydytään vanhoissa perinteissä? Minun mielestäni näissä vanhoissa tavoissa pidättäytyvät saavat kaikki rispektit mutta nää uudet käärmeet jotka luikertelee jokaisesta aidanraosta ovat niitä todellisia takinkääntäjiä.

        Ainoaa oikeaa kristillisyyttä löytynee enää jostain Ugandasta jossa ihmisiä voidaan edelleen kivittää jos ovat tehneet aviorikoksen. Siellä sentään porukka ottaa edelleen uskonnon tosissaan. Täällä nykyaikana ihmiset viisveisaa vanhoista laeista mutta kovaan ääneen hoilottavat olevansa niitä oikeita kristittyjä. Saatanan Juudakset.

        Jos ei omat opit miellytä niin tuolta löytyy eroanomus: https://www.eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/erolomake


      • Yksi atte kirjoitti:

        "Eli kirkosta erotaan koska se ei pysy yhteiskunnan muutoksessa mukana..."
        Eikö koko uskonnon idea olekaan että pidättäydytään vanhoissa perinteissä? Minun mielestäni näissä vanhoissa tavoissa pidättäytyvät saavat kaikki rispektit mutta nää uudet käärmeet jotka luikertelee jokaisesta aidanraosta ovat niitä todellisia takinkääntäjiä.

        Ainoaa oikeaa kristillisyyttä löytynee enää jostain Ugandasta jossa ihmisiä voidaan edelleen kivittää jos ovat tehneet aviorikoksen. Siellä sentään porukka ottaa edelleen uskonnon tosissaan. Täällä nykyaikana ihmiset viisveisaa vanhoista laeista mutta kovaan ääneen hoilottavat olevansa niitä oikeita kristittyjä. Saatanan Juudakset.

        Jos ei omat opit miellytä niin tuolta löytyy eroanomus: https://www.eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/erolomake

        >> Jos ei omat opit miellytä niin tuolta löytyy eroanomus


    • yx siino

      Erosin kirkosta v. 1980. Löysin halvemman jumalan. Eipä silti, ei tämä nykyinenkään olemassaolollaan häiritse, mutta ei sille ole tarvinnut maksaa kirkollisveroa 30 vuoteen.

      • vissiin näin on

        Onko se halvempi jumala puujumala, joka ei vastaa rukouksiin kuten Raamatun Jumala?


      • yx siino
        vissiin näin on kirjoitti:

        Onko se halvempi jumala puujumala, joka ei vastaa rukouksiin kuten Raamatun Jumala?

        No se on jeesuksen kristuksen vittu. Manaan sitä aina kun asiat menevät päin helvettiä. En tiedä, mitä hyötyä siitä on, mutta tuntuu siltä kuin verenpaine hivenen alenisi.


    • Kirkko on anakronism

      Juurikin niin.Tätä jumala-soopaa voisi verrata siihen,että ihminen rakentaisi muurahaisterraarion ja vaatisi sitten muurahaisia kunnioittamaan ja palvomaan itseään,lukuisten muiden sääntöjen ja määräysten lisäksi.Ja tottelemattomat muurahaiset hukutettaisiin tai poltettaisiin tulella ja tulikivellä.
      Kaiken tämän päälle hän sitten ilmoittaisi RRRAKASTAVANsa muurahaisia niin maan perkeleesti...

      • Jaakob meiningissä

        Kyllä, se on sitä aitoa isällistä rakkautta, jota me uskovaiset lapsena kodeissamme saamme. Siksi meistä kasvaa niin saatanan kivoja ja ystävällisiä ynnä hyväntahtoisia. Joka vitsaa säästää, sitä turpaan!


    • Vahva Usko

      On hyvä että Jaakob näytät meille heikkouskoisille esimerkkiä todellisessa hurskaudessa!Ainoastaan väkivallan pelko,oli kyseessä oma vanhempamme,tai vaikka Jehova,pitää meidät uskovaiset poissa pahanteossa.Paitsi jos sattuu sievä poika tai avuton tyttölapsi saapuville...
      No sitähän voi katua ja rukoilla anteeksiantoa,sitten myöhemmin!

      • Jaakob johdattaa

        Aivan niin. Meissä uskovaisissa on sitä jotakin. Siksi Jeesuskin aikoinaan kuulemma tokaisi, että antakaa lasten tulla luokseni. Ja Isä antaa anteeksi vaikka mitä :)


    • Erosin kirkosta, koska en luule jumaliin.

    • Lyhyesti: Syy kirkosta eroamiseeni oli yksinkertainen: en usko jumaluuksiin.

      Pitkästi: Jumalien olemassaoloa kyseenalaistamaan saaneita vaikuttimia olikin sitten suuri joukko... Minun eroni aikaan oli tämä naispappeusongelma ja siinä mietin että "maksanko tosiaan veroja tälläiselle instituutille, joka eriarvoistaa naisia"? Samaa olisin ehkä miettinyt homoliittojenkin suhteen. Olin aikalailla keskivertouskovainen, en käynyt kirkossa kuin häissä/hautajaisissa ja harvoin rukoilinkaan jumalaa. Uskovaisenakaan aikanani en kokenut näitä himouskovaisia kovin läheisiksi ryhmiksi, mutta epäilevänä aikanani niihin törmätessäni, ne horjuttivat ajatusmaailmaani uskonnosta. Yksi vaikutin oli myös opiskelemani korkeakoulutus - siellä piti yrittää ajatella järkevästi, jotta pystyi tekemään tehtäviä.

      Lopulta riittävästi epäiltyäni, ajattelin laittaa "kovan kovaa vastaan" ja tein itselleni listan argumenteista jumalan olemassaolon suhteen. Siinä kävi niin, että en pystynyt edes itselleni osoittamaan argumentein jumalan olemassaoloa. Sitten mietin, että "miksi ylipäänsä olen uskonut tähän"? Pohdinnan jälkeen vastaukseksi tuli kasvatus uskonnon piirissä lapsesta asti.

      Ihmisen pitää saada jostain kipinä kyseenalaistaa omia näkemyksiään, jolloin se saattaa johtaa uuteen mielipiteeseen. Tämä viimeaikainen homokysymys on voinut olla monelle sen suman aikana eronneelle se kipinä punnita uskoansa uudelleen - ei välttämättä homoavioliittojen suhteen, vaan koko uskonsa perusteiden suhteen.

    • Pikku-Hanna

      Erosin kirkosta vuosi sitten, koska rukous ei auttanut.

      Koetin esimerkiksi parantaa Helluntalaisuus-forumin esirukouksella palstalla häiriköivää Kristittyä. Esirukoukseeni vastattiin paljon (rukoiltiin yhdessä) mutta silti Jumala ei kykene parantamaan edes yhtä Internet-häirikköä!

      Siksi erosin

      Hannukka

    • ...

      Minä erosin kirkosta, kun havaitsin tällä ja usealla muulla palstalla sen, minkälaista porukkaa uskovat ovat. Olin pitkään ns. nimikristitty ja maksoin kirkollisveroni, mutta viimeinen niitti oli viime syksyinen homokeskustelu. Aiemminkin olin vakavastikin miettinyt eroamista, mutta sitä ei vain tullut toteutettua.

      Ilmoitus http://www.eroakirkosta.fi sivun kautta lokakuun puolivälissä ja siinä se.

      • uskis

        Kyllä tällä forumillakin esiintyvä Jumalan Sanalla palstan sotkeminen riittää jo Eron syyksi. En halua kuulua lahkoon, joka harrastaa Internet-Terrorismiä. En halua olla TerroRISTI - Järjestön jäsen Jeesuksen (s)oma.

        Kun sama tyyppi haukkuu päivittäin muita homoksi ja tekee vielä 75 avausta tunnissa = terroristi-Kristitty


    • Nuoruudessani se tavanomainen kaava. Rippikoulu, sotilasvala, avioliitto ja hautajaisia kirkollisin menoin.
      Tuntui, ettei se ole minun juttuni kuulla sellaista sanomaa jota ei voida millään muotoa todeksi todeta ja raamatun jutut ovat pahimmillaan Hannu ja Kerttu satuja, usko sitten niihin - minä en usko.

      Erosin kirkosta jo aaikoja sitten - olenko menettänyt jotain - en taatusti ja minulla käy silloin tällöin "vieraina kaksi jehovan todistajaa" ja melkoista dialektiikkaa siinä käydään.

      Uskikset paasaavat, ettgä ateistien elämä on henkisesti köyhää, no se on yksilö keskeistä mutta minulla on paljon hienoja harrastuksia, etten viitsi valmistumaan lopputenttiin lukemalla raamattua.

      Olisiko mahdollista se kun vannoin sotilasvalan "jumalan nimeen" niin nyt kun tilanne on vaihtunut kohdallani, niin vala muutettaisiin juhlalliseksi vakuudeksi ? ; )

    • sErpiEntE

      Omalla kohdallani oli parikin eri syytä sille miksi erosin.
      Ensiksikin siksi että tajusin millaista ahdasmielistä, rasistista ja itseään täynnä olevaa hörhösakkia nämä uskonnon vakavissaan ottavat raamatullapäähänhakkaajat pääasiassa ovat.
      Toiseksi koska ymmärsin että raamatusta oikeasti löytyy lähes kaikki se paska mitä nuo kahjot selittävät siellä olevan.
      Kolmanneksi koska en alunperinkään ollut edes kristitty, vaikka teininä tulikin sitä kokeiltua (häpeäkseni jopa siihen pisteeseen asti että olin yhteen aikaan ehta hurskastelija), kun koetin nääs krisselismistä jotain tukea saada keskenkasvuisen murrosikäisen epävarmaan olooni.
      Neljänneksi, koska raamatun monoteistinen luonnevikainen sekopää oli ja on edelleen mielestäni kaikenkarvaisten vanhojen kansansatujen kansoittamien omituisten jumalotustenkin joukossa lähinnä pelkkä surkea vitsi.
      Viidenneksi, koska kirkon ja raamatun esittämä ihmiskeinen maailmankuva on mielestäni ollut silkkaa hölynpölyä niin kauvan kuin jaksan muistaa.
      Kuudenneksi, koska koin että pystyisin ymmärtämään maailmaa ja erillaisia henkilöjä paremmin, jos olisin itse uskonnollisesti täysin sitoutumaton ja tätä kautta myös päädyin nykyiseen näkemykseeni ja olen siis jälleen ateisti.
      Muitakin syitä varmasti oli, mutta nuo kuusi tulivat nyt ensimmäisenä mieleen.

      • Itselläni myös pisti uusnatsien kirkkoon kuuluminen silmään aikoinani kun yläasteella jouduin heitä sietämään. Lopullinen ratkaisuni tuli armeijapalveluksen aikana koska, en millään voinut käsittää miksi jokin rakastava Jumala antaa järjestelmän olla toiminnassa. Joka vuosituhansien aikana on syyllistynyt mitä pahimpiin rikoksiin ihmisyyttä vastaan. -Ellei sitten Jumaluus itsekkin sitten ole inhimilitö. Kuten vaikuttaa olevankin. Harmi sinällään kun erosin vasta 21-vuotiaana. Olisi pitänyt jo aikaisemmin tajuta koko homman olevan huijausta. Toisekseen eroamiseeni vaikutti paljon kirko ja koko uskonnon ympäripyöreys. Eli loputtomat itseään kumoavat opit ja dogmit, kuka täysjärkinen tuollaista muka tarvitsee ja kaipaa elämäänsä?


    • Erotkaa,se kannattaa

      En ole vielä eronnut kirkosta, koska olen 16w. Eroan kesällä; ahh ihanaa. Vanhempani -vaikkei jumalaan uskokkaan- halus mun pysyvän kirkossa........ Saatiin sopu aikaseks (en kyllä muista milloin oltas riidelty.....)

      Kannattaa oikeesti miettiä mihin rahansa laittaa.

      Jos ei kirkon opit kiinnosta/ole sinua varten/halventavat yms. tai ET USKO JUMALAAN niin ole hyvä äläkä näyttele..........

      Älkää huomautelko iästä tai vetäkö johtopäätöksiä musta ihmisenä, oon nimittäin yllätävän kiva tyyppi ;D

      • Jaakob surkeena

        Minäkin eroaisin, jos uskaltaisin, mutta isä antaa heti piiskaa, jos puhun eroamisesta. Hän sanoo, että Raamatussa mainitaan, että se joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa. Jumankauta että meikä saa aina sitä rakkautta pakaroihin jotta roikaa.


      • Olly
        Jaakob surkeena kirjoitti:

        Minäkin eroaisin, jos uskaltaisin, mutta isä antaa heti piiskaa, jos puhun eroamisesta. Hän sanoo, että Raamatussa mainitaan, että se joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa. Jumankauta että meikä saa aina sitä rakkautta pakaroihin jotta roikaa.

        Toivottavasti ainoastaan pakaroihin, uskovaisilla kun on tapana antaa rakkautta niiden väliin...


      • Jaakob huVITTUneena
        Olly kirjoitti:

        Toivottavasti ainoastaan pakaroihin, uskovaisilla kun on tapana antaa rakkautta niiden väliin...

        :D


    • eronnut v1982

      Erosin kirkosta jo yli 30v sitten. Minusta rippikoulu oli ihan ok, kun oli kiva rovasti, mutta jutut meni jo siinä vaihessa yli. Lapsena otti koulun uskontotunnit satutuntina, jolloin sai kuulla vähän kuin tuhannen ja yhden yön tarinoita. Jänniä oli, lentäviä jeesuksia ja meret meni halki ja viisi leipää ja kaks kalaa oli tosi hyvä juttu ja sai olla passiivinen osapuoli.

      Se minua jä kaivelemaan, kun pelkäsin yöllä tapahtuvaa äkkikuolemaa monta vuotta, jota opettaja oli lupaillut. Loitsu auttoi, jos ei kuoleman estämiseen mutta että sais syntisenä kuitenkin päästä helvetistä parempaan paikkaan. Tosin jäi epäselväks mikä synti on ja mitä sellaista olen tehnyt muka, kun en keksnyt ja miksi pitäis helvettiin mennä vaikka jostain keksin ottamisesta kyläpaikan lautaselta. Sisällöstä en ymmärtäntyt, mikä nastamuumio ja ihmemies se jeesus muka on. Ja miksi se kostaa ihmisille ja on niin paha.

      No, kun tuli 20 v täyteen nii katoin että en minä maksa veroja tuommoselle puulaakille, enkä voi allekirjoittaa mitään niiden juttuja. Minulla on oma usko ja käsitys. Se on lähentynyt kirkon kantaa paljon. Mutta ateistina ja agnostikkona on vähän liikaa aukkoja näissä jutuissa, että niitä voisi todesta ottaa...kulttuurirelatevismi jne.

      Naisten eriarviostava kohtelu Jeesuksen sanomaa vastaan oli se viimeinen tikki 1980-luvulla.

    • DarkNH

      Erosin koska se tuntui silloin oikealta teolta. Tunteeni on saanut loogisen kivijalan. Tein oikein ja suosittelen myös muita tekemään oikein.

    • Tärkein syy on se, etten tuntenut kirkkoa omakseni. Huomasin, etten missään nimessä liittyisi siihen, jos en jo olisi jäsen. Miksi siis kuulua siihen?

      Erosimme vaimoni kanssa, kun oli ensimmäinen lapsi tulossa. Eipä tarvinnut minkään tahon kanssa tapella ristiäisten puutteesta, eikä lasten uskonnonopetuksen antamattomuudesta. Itselleni pakkokaste ja uskonnon juurruttaminen alakoululaisiin edustavat törkeyttä, eikä vaimonikaan niitä pidä hyvänä.

    • Yksi atte
      23.5.2011 14:19

      >>>Itseäni kiinnostaa mitä tällä palstalla olevat pitävät syynä kirkosta eroamiseen.>Itseänihän ei tämä homokeskustelu ole kiinnostanut pätkän vertaa..>Siis pitääkö joku siis oikeasti kirkosta eroamisten syynä sitä että joitain homoja ollaan mukamas nyt alettu sortaa?>Mitä taliaivoja täällä palstalla liikkuu?>Homojahan on sorrettu kauan ennen kristinuskoa ja sorrettaisiin edelleenkin vaikka kristinusko olisikin menneen talven lumia.>Itsehän erosin siitä syystä että en yksinkertaisesti hyväksy mitään uskontoa. Olen oman elämäni aikana tullut siihen tulokseen että joko Jumala on olemassa ja on täysin kiinnostumaton meidän kohtaloista tai häntä ei ole.

    • Syyni kirkosta eroon on kuivan tylsä: Erosin kirkosta, koska en ole kristitty.

    • PerSe.KyyKyttää

      Itsellä ei riitä käsittelykyky esim sellaiseen kun poliisi on kirkkovaltuuston puheenjohtaja niin eihän sellainen voi olla totta..siinä hyvä syy erota kirkosta ja muutenkaan ei uskota satuihin eikä peikkoihin niin miksi uskoa johonkin taruolentoon.
      Minusta kuminpolttaminen katuun on uskottavampaa kuin kirkon jutut,,siitä jää mustaa tiehen mutta taas uskovaisten puheista ei jää kuin pervoja runkkareita ...

    • En uskonut jumalan tai jumalien olemassaoloon, joten kuuluminen järjestöön, joka jumalia palvoo tuntui typerältä, muutoinkin kuin rahankulumielessä. Kuulumalla kirkkoon antaa taikauskolle massojen arvovaltaa, jota se ei ansaitse, joten siitäkin syystä omasta mielestäni jokaisen, joka ei usko kirkon palvomaan jumalaan kirkon ehdoilla, pitäisi myös erota kirkosta, oli sitten uskovainen tai ateisti.

    • Apateisti.

      Erosin koska en ollut koskaan kiinnostunut kristinuskosta tai sen käsityksistä.

    • siksi koska

      kirkko ja uskovaiset ovat tekopyhiä. Ministerit varsinkin ovat tekopyhiä, vaikka jauhavat "God bless the war" suurinpiirtein ja käyvät kirkoissa näyttämässä naamaansa juhlapyhinä, vaikka käyttävät kaiken aikansa rahan keruuseen ja orjuuttamiseen todellisuudessa. Ja ihmiset on tyhmiä kuin pässit! Onko mitään naurettavampaa kuin Paavi?
      Toinen seikka on homot! Minun puolesta on täysin ok, että samaa sukupuolta olevat viettävät yhteistä sukupuolielämää ja viettävät aikansa yhdessä! Sitä ihmiset jaksaa tuomita, vaikka on olemassa prostituutio ja pedofiilia, jonka Paavikin hyväksyy, suosittelee vain käyttämään kortsua. Mielellään ei sitäkään, että kaikki raiskauksen uhritkin jaksaisivat palaa helvetissä!

    • Erosin Raamatunväärentäjäportosta.

    • Erosin 1980

      Uskovan perheen kasvattina minua oli lapsesta saakka hakattu päähän raamatulla ja synnillä ja tuomiolla ja helvetillä. Oman lisänsä soppaan toivat papit ja koulujen uskonnonopettajat, jotka karjuivat pää punaisena miten "ennemmin maa repeää kuin huora häpeää" ja "pakanat ja homot palavat ikuisesti helvetin tulessa". Näin meille koululaisille ihan oikeasti kerrottiin koulujen oppitunneilla vielä 60- ja 70-luvuilla.

      Useimmista nuorena tapaamistani uskovista olisi tullut loistavia talebaneja, tasan sama identtinen arvomaailma ja suvaitsevaisuus. Kaikki mahdollinen, mikä ei ollut erikseen sallittua, oli aina jyrkästi kiellettyä ja syntiä. Kuten esimerkiksi rakkain harrastukseni, musiikki.

      Kun olin pari vuosikymmentä todistanut, miten kristinusko ja sen edustajat, kirkko ja papit ja uskovat ja näistä aivan erityisesti uudestisyntyneet hellarit (=vanhempani) levittävät maailmaan vain valheita, pyhää vihaa ja äärimmäisen ahdasmielistä suvaitsemattomuutta, en tietenkään järki-ihmisenä halunnut olla missään tekemisissä moisen kuvottavan sonnan kanssa.

      Aivan kuten en ole viimeisten 30:n vuoden aikana ollutkaan. Kirkosta eroamista en ole koskaan eläissäni sekuntiakaan katunut. Mistään en ole jäänyt paitsi, vain ahdasmielisestä suvaitsemattomuudesta ja keskikaikaisesta järjettömyydestä ja pyhästä vihasta. Ja niistä minä jään ihan mielelläni paitsi.

      Ja kun tämän palstan uskisten viestejä lukee, niin näkee ettei niissä uskisten asenteissa ole mikään edelleenkään muuttunut. Päivittäin tulee pyhää vihaa tihkuvia viestejä, jotka ovat kuin suoraan vanhempieni tai uskonnonopettajieni suusta. Kirkko edustaa minulle vain vastenmielistä pimeää keskiaikaa, tyhmää ja perusteetonta taikaukoista ahdasmielistä suvaitsemattomuutta. Ei kiitos.

      • tosiateisti

        Ja sitten jotkut kirkkain silmin väittävät ettei uskonto vahingoita ketään... Ainiin tietenkin: sinä, perheesi, pappi, kummi, serkku, serkun kissa tms. ei ollut oikea uskovainen. TOSI kristityt tietenkin rakastavat kaikkia ja hellästi ohjaavat maailmaa oikeaan suuntaan. En ole kyllä tavannut näitä tosi kristittyjjä kertaakaan, mutta pakko niitä on jossain olla kun niistä aina kuulee. Lienee jokin salainen sisäpiiri.


    • täysinateisti

      Erosin vuosikausia sitten, paljon ennen kuin se oli muodikasta, koska en usko jumalaan/jumaliin/sielunvaellukseen enkä joulupukkiin (joulupukki sentään kävi joka vuosi kun olin lapsi, ei näkynyt jeesusta).

    • heh heh

      Oliko joulupukki joka vuosi sama henkilö?

    • Welder88

      Jos jumala on olemassa niin miksi se antaa ihmisten esim. afrikassa nähdä nälkää ja "ilmestyy" sitten paahtoleipään Yhdysvalloissa?
      Erosin kirkosta 2007.

    • Anonyymi

      Kävin Jyväskylässä Kuokkalan kirkossa, en kirkon puolella vaan lapsiasioissa pienessä kokouksessa. Katselin tuulikaapista lasisen seinän läpi kirkkoon mielenkiinnosta. Alttarin luona oli kuoro harjoittelemassa ja kuoron johtaja ei siitä pitänyt että ihmettelin kirkkoa tuulikaapista käsin vaan teki minulle laajoja tervehdysliikeitä kädellä. Kuoron jäsenistä kaikki kääntyivät katsomaan minua, nolaus oli onnistunut. Kotona mietin että jompi kumpi oli väärässä paikassa, kuoron johtaja tai minä. Tulin siihen tulokseen että minä ja erosimme vaimoni kanssa kirkosta.

    • Anonyymi

      En usko Jumalaan.

    • Anonyymi

      eronneet omaiseni ovat sanoneet, että Kirkko ei tarjoa mitään muuta,kuin rahanmenoa, erosivat ! Itse en ole ikinä kirkkoon kuulunut,vaimoni kuuluu 49 v. oltu vasta naimisissa ??? ns lahkot ovat ihmisten aikaansaamia "valtataistelua" Sanoi pappi.

    • Anonyymi

      En usko Jumalaan, enkä halunnut maksaa kirkollisveroa. Oli alentavaa maksaa veroa sellaisesta johon ei edes usko.

    • Anonyymi

      Samaan taivaaseen pyritään kyllä,mut toista sorretaan ?? On siinä kuin poroerottelua ? huh. Kun uskoo oikeisiin asioihin elää niiden mukaan uskoen luojaan , muuta ei tarvii. anteeksi pyytäen ja antain!

    • Anonyymi

      En ole koskaan uskonut jumaliin. Puolenkymmentä vuotta sitten laskin kirkollisveroni. Nyt se olisi hieman alle 1200€ per vuosi. Kirkko ei antanut yhtään mitään vastinetta verolle, vain piispojen ja pappien todellisuudesta irti olevaa sikailua ja uskovaisten röyhkeää ja arroganttia pään aukomista. Miksi ihmeessä sietäisin kusipäitä ja vielä maksaisin heille? Kristityt voivat pitää tunkkinsa, mutta ilman minun rahojani jatkossa.

      • Anonyymi

        Jatkan vielä. Itse en käytä alkoholiin edes vuodessa kirkollisveroista säästyneen vertaa rahaa, mutta piispa Laajasalolla se saattaa mennä yhdessä illassa kun syödään hyvin ja juodaan kallista Jeesuksen verta.


    • Anonyymi

      Kuulun kirkkoon mutta perheessä sisarus erosi. Syy. On niin suurituloinen ihminen että vero nousisi aivan käsittämättömästi. Se on liian suuri maksettavaksi kun kirkossa ei käy kuin häät hautajaiset. En usko että todella suurituloiset 50.000/kk min. kukaan heistä kuuluu kirkkoon

    • Anonyymi

      Olen ollut evlut kirkkoon kuulumaton 20-vuotta.
      Enkä ole tässä välissä ollut minkään seurakunnan jäsen jne...

      Nyt kuitenkin olen siirtymässä katoliseen kirkkoon.

      Evlut kirkko on muuttunut pelottavaksi feministiseksi, vihervasemmistolaiseksi, sateenkaari ideologiaa kannattavaksi, eksyttäväksi liikkeeksi.

      Siksi valitsen katolisen kirkon, se ei muuta oppejaan ja traditiotaan poliittisen ja yhteiskunnallisen paineen alla.

      Luterilainen kirkko myötäilee trendejä, eikä pidä opeistaan kiinni.

      ( Sielläkin on tapahtunut väärinkäytöksiä, mutta ne eivät ole kirkon virallisesti siunaamia!)

      Katolinen kirkko on totuus!

      • Anonyymi

        Puhe jostain instituutiosta totuutena on harhaisuutta.


    • Anonyymi

      Kuokkalan kirkko on kirkostaeroamiskampanja, on niin ylimielistä ja töykeää käytöstä, olisi saanut jäädä rakentamatta koko kökkö.

    • Anonyymi

      Kun asiaa mietittyäni en löytänyt mitään syytä kuulua kirkkoon.
      Kuulumiselle pitää olla syy. Kuulumattomuuden syy on se, että ei ole syitä kuulua.
      Ainoa syy miksi sinne ylipäätään kuuluin oli, että minut oli vauvana sinne ilman omaa päätöstä liitetty eikä minulla ollut oikeutta erota ennen kuin täytin 18.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe