SCJ, maamme kirous

ei-dehoniaanimaallik

Luin Finlandia Catholica -kirjan ja järkytyin. Vuodesta 1907 aina tähän päivään saakka tämä hiippakunta on ollut tukevasti SCJ:n käsissä. Mitä se onkaan saanut aikaiseksi tähän päivään saakka? Vain viidelle seurakunnalle toinen toistensa rumemmat kirkot (katedraali oli olemassa jo ennen ja Oulun kirkon rakensivat neokatekumenaatin jäsenet), vain kaksi kotimaista kutsumusta (merikapteeni Erik Ikä ja Teemu Sippo, joista ensiksi mainitusta ei tullut edes pappia) eikä juuri muuta. Siis yli 100 vuodessa!

SCJ on pitänyt tästä läänityksestään kiinni kynsin hampain. Historiikin mukaan tänne ei ole huolittu KETÄÄN suomalaista kirkkoherraksi koko tänä aikana, kun SCJ on ollut vallassa (paitsi tietenkin oma Sippo ja hänkin huonolla menestyksellä). SCJ on tehnyt kaikkensa, jotta siihen kuulumattomat suomalaiset eivät tulisi kirkkoherroiksi (isä Martti Voutilainen ja monsignore Tuomo T. Vimpari), vaan mieluiten lähtisivät kokonaan ulkomaille (Vimpari ja entinen veli Mikko Salo).

SCJ on lähettänyt tänne Puolasta kaikki sellaiset, jotka eivät ole sinne kelvanneet. Ei olekaan ihme, että puolalaiset papit ovat vaihtuneet täällä kerta toisensa jälkeen. Ainoat pappeuden jättäneet ovat hekin olleet kaikki SCJ-läisiä, niin hollantilaisia kuin puolalaisia.

SCJ ei ole tehnyt mitään nuorisotyötä ainakaan 20 vuoteen. Sen "hengellisyyteen" on kuulunut systemaattisesti kaiken suomalaisen halveksiminen ja muutaman hassun vastakääntyneen sinkun kutsuminen kahvipöytään "maallikkodehoniaaneina", joiden varsinainen tehtävä lienee ainoastaan sen varmistaminen, että tämä hiippakunta pysyy jatkossakin vain ja ainoastaan SCJ:n käsissä.

SCJ tulee pitämään tästä läänityksestä kiinni kynsin hampain. Se ei lähde täältä taistelematta, vaikka se täällä ei olekaan saanut mitään aikaan. Siksi ehdotan, että me tavalliset seurakuntalaiset aloitamme RUKOUSKAMPANJAN sen puolesta, että pääsemme eroon SCJ:stä, joka on hiippakuntamme kirous ja tuho. Muualla jopa Pohjoismaissa kirkko elää ja kukoistaa, vain täällä ei ole niin.

Jos me emme tee mitään, tulee seuraavakin piispa olemaan SCJ:stä ja niin aina hamaan tappiin asti.

38

581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konservatiivinen sie

Olet tietenkin täysin oikeassa. SCJ-monopoli on myös Sipon syytä. Jos Sippo ei olisi koskaan ryhtynyt SCJ-läiseksi, koko turha sääntökunta olisi ajat sitten poistunut täältä vähin äänin, koska kotimaiset kutsumukset olisivat jääneet nolliin. Toisaalta Siposta itsestään ei olisi koskaan tullut piispaa ilman SCJ-jäsenyyttä. Näin Sippo ja SCJ ovat erottamattomat kuin paita ja p***e. Hinnan tästä symbioosista maksaa katolinen kirkko.

• p. v. Münchhausen

No voi vitsi. Itse olen rukoillut sen puolesta jo vuosia.

Oikaisen tässä kumminkin joitain asioita. Ei syytetä SCJ:tä siitä mihin se ei ole syyllinen eli:

Mitä tulee veli Erikiin, niin tuskin hän halusikaan papiksi, vaan ehkä vain halusi lunastaa Jumalalle antamasa lupauksensa. Ja voisin väittää, että isä Marttikaan ei olisi halunnut kirkkoherraksi. Hän varmaan olisi halunnut toimivan dominikaaniluostarin suomeen. Hänen tänne tulonsa olikin toivonpilkahdus hiippakunnalle, mutta valitettavasti muita kutsumuksia ei tullut. Itse väittäisin, että syy siihen ei niinkään ollut meidän suomalaisten vaan ranskalaisten nirppanokkadominikaanien. Rehellisesti sanottuna ihmettelen miten jotkut heistä ovat päässeet papeiksi. Ja monsignore Vimparikaan tuskin halusi jäädä Suomeen.

Ongelma on se, että suomalaiset ovat itseasiassa erittäin konservatiivisia ja neokatekumeenit eivät kykene tarjoamaan hengellistä ravintoa, kuin muutamalle kouralliselle ulkomaalaisia. Ja SCJ:ltä on turhaa odottaa muuta kuin SCJ:n propagandaa. :(

• Konservatiivinen sie

"Ongelma on se, että suomalaiset ovat itseasiassa erittäin konservatiivisia ja neokatekumeenit eivät kykene tarjoamaan hengellistä ravintoa, kuin muutamalle kouralliselle ulkomaalaisia."

Tämä on harvinaisen totta. On siksi sitäkin traagisempaa, että piispana täällä vaikuttaa 1970-luvun kasvatti eli ekumeeninen Teemu-piispa, jota tuskin edes kirkassilmäisin ihailijatar menisi väittämään konservatiiviksi.

"Ja SCJ:ltä on turhaa odottaa muuta kuin SCJ:n propagandaa. :("

Totta. Liityn rukouskampanjaan minäkin. Ainoa hyvä SCJ-läinen oli piispamme Józef Wróbel, joka joutuikin sitten lähtemään, koska hän ei sopinut tänne pesiytyneen ja maalaisista muodostuvan liberaalin SCJ-roihupartaporukan jatkeeksi.

• Maallikkodehoniaani

Miten kehtaat? Jeesuksen pyhän sydämen veljeskunnan papit ovat YKSIN rakentaneet tämän hienon hiippakunnan ja kaiken sen mitä meillä on. Hiippakunta kuuluu ilman muuta veljeskunnalle niin tänään kuin myös tulevaisuudessa. Itse en edes toivo tänne mitään muita pappeja kuin heitä, koska heidän toimintansa perustuu Jeesuksen pyhän sydämen aivoituksille eli rakkaudelle. Jeesuksen pyhä sydän yhdistää! Rukoilen kääntymyksesi puolesta.

• Henrikiläinen
        Maallikkodehoniaani kirjoitti:

Miten kehtaat? Jeesuksen pyhän sydämen veljeskunnan papit ovat YKSIN rakentaneet tämän hienon hiippakunnan ja kaiken sen mitä meillä on. Hiippakunta kuuluu ilman muuta veljeskunnalle niin tänään kuin myös tulevaisuudessa. Itse en edes toivo tänne mitään muita pappeja kuin heitä, koska heidän toimintansa perustuu Jeesuksen pyhän sydämen aivoituksille eli rakkaudelle. Jeesuksen pyhä sydän yhdistää! Rukoilen kääntymyksesi puolesta.

Kyllä p. v. Münchhausen saa rauhassa kehdata. SCJ on tämän maan kirous ja ainakin omassa seurakunnassamme kaikki SCJ-kirkkoherrat ovat ollet toinen toistaan pahempia. Kaiken kruunasi tietenkin Teemu Sipon kirkkoherrakausi, jonka jälkeen katedraalikirkkomme olikin sitten jo romahtaa ikkunoineen päivineen!

Tämän hiippakunnan perustan ovat laskeneet suomalaiset papit von Christierson ja Carling. Valitettavasti he eivät saaneet rakentaa hyvälle perustalle, kun kunnianhimoiset ja typerät SCJ-läiset veivät hiippakunnan heiltä. Minulle maallikkodehoniaani kuulostaa lähinnä samalta kuin maanpetturi. Saisit hävetä!

• Maallikkodehoniaani
        Henrikiläinen kirjoitti:

Kyllä p. v. Münchhausen saa rauhassa kehdata. SCJ on tämän maan kirous ja ainakin omassa seurakunnassamme kaikki SCJ-kirkkoherrat ovat ollet toinen toistaan pahempia. Kaiken kruunasi tietenkin Teemu Sipon kirkkoherrakausi, jonka jälkeen katedraalikirkkomme olikin sitten jo romahtaa ikkunoineen päivineen!

Tämän hiippakunnan perustan ovat laskeneet suomalaiset papit von Christierson ja Carling. Valitettavasti he eivät saaneet rakentaa hyvälle perustalle, kun kunnianhimoiset ja typerät SCJ-läiset veivät hiippakunnan heiltä. Minulle maallikkodehoniaani kuulostaa lähinnä samalta kuin maanpetturi. Saisit hävetä!

"Tämän hiippakunnan perustan ovat laskeneet suomalaiset papit von Christierson ja Carling."

Väärin. Tämän hiippakunnan perustan ovat laskeneet SCJ-papit. Suomalaisista papeista ainoa hyvä on ollut isä Teemu Sippo SCJ, nykyinen piispamme.

• Erao Kirkosta!

No, jopa on kristillisen rakkauden läpitunkemaa propagandaa. Eipä tuohon osaa sanoa muuta kuin, että vihapuhetta ja seon kiellettyä muuallakin. Tiedustelen kuitenkin, että Opus Deinkö täällä pitäisi "rajoittaa" ihmisiä?

• Henrikiläinen

Ei sotketa tähän keskusteluun Opus Deitä, jolla ei ole onneksi mitään tekemistä säälittävän sääntökunnan nimeltään SCJ kanssa.

• Marialainen

Onko sinusta sitten "kristillisen rakkauden läpituntemaa" sanoa toiselle: "Eroa kirkosta!"? Kyllä tosiasiassa useimmat meistä vanhemmista katolilaisista olemme läpeemme kyllästyneitä SCJ:n monopoliin, täällä harjoittamaan valtapolitiikkaan ja ennen muuta siihen, ettei sillä ole lopulta ollut juuri mitään tarjottavaa tälle hiippakunnalle. Hiippakunnan hengellinen ja aineellinen kehitys on todellakin puolitiessä ja näin vielä niiden runsaan 100 vuoden jälkeen, minkä ajan SCJ on täällä lähes yksinvaltiaan ottein hallinnut.

• Henrikiläinen
        Marialainen kirjoitti:

Onko sinusta sitten "kristillisen rakkauden läpituntemaa" sanoa toiselle: "Eroa kirkosta!"? Kyllä tosiasiassa useimmat meistä vanhemmista katolilaisista olemme läpeemme kyllästyneitä SCJ:n monopoliin, täällä harjoittamaan valtapolitiikkaan ja ennen muuta siihen, ettei sillä ole lopulta ollut juuri mitään tarjottavaa tälle hiippakunnalle. Hiippakunnan hengellinen ja aineellinen kehitys on todellakin puolitiessä ja näin vielä niiden runsaan 100 vuoden jälkeen, minkä ajan SCJ on täällä lähes yksinvaltiaan ottein hallinnut.

"Hiippakunnan hengellinen ja aineellinen kehitys on todellakin puolitiessä ja näin vielä niiden runsaan 100 vuoden jälkeen, minkä ajan SCJ on täällä lähes yksinvaltiaan ottein hallinnut."

Juuri niin. Ruotsin, Norjan, Tanskan sekä jopa Islannin ja Viron hiippakuntiin verrattuna tämä on kuin jokin afrikkalainen lähetysasema.

• Helena L.

En ole kirjoittanut tälle palstalle pitkään aikaan täältä rapakon takaa. Minusta on hyvin outoa, että siellä Suomessa vaikuttaa vain yksi sääntökunta. Vaikka meille uniaateille sääntökunnat ovat hieman toinen asia (munkit ja nunnat kilvoitttelevat luostareissa), olisi silti hyvä, että siellä Suomessakin olisi moninaisuutta.

Kesällä tulemme taas piakkoin siellä käymään. Koska kotipaikkakunnallani ei ole katolista kirkkoa, tulemme osallistumaan ortodoksiseen palvelukseen ja ehtoolliselle. Katolisen kirkon sääntöjen mukaan tämä on täysin luvallista, enkä ole myöskään missään yhteydessä luopunut ortodoksisuudesta, vaikka unioitunut olenkin.

• Ullanlinnasta

Inhoan koko SCJ:tä. Inhoan, inhoan ja inhoan.

• Suu poikki

Piispa pois ja nyt SCJ pois. Teille ainaisille valittajille annan yhden neuvon: erotkaa kirkosta tai muuttakaa lahden taa jos ei meno Suomessa miellytä. Mitä täällä itseänne kiihotatte sairailla värssyillänne.

• Marialainen

Miksi kukaan "valittaja" eroaisi kirkosta? Katolinen kirkko ei ole SCJ:n, Teemu Sipon eikä edes Benedictus XVI:n oma kirkko, vaan Herramme Kristuksen kirkko, jossa kaikki muut ovat huoneenhaltijoita ja pelkkiä palvelijoita. He siis hoitavat ja johtavat jotakin, joka kuuluu kokonaan toiselle eli Kristukselle itselleen.

Jos olisit katolilainen ja varsinkin vanha katolilainen, tietäisit vallan hyvin, että tänne on kaivattu jo vuosikymmeniä erityisesti fransiskaaneja, jesuiittoja sekä enemmän dominikaaneja. Mikään näistä toivomuksista ei ole toteutunut SCJ:n monopolin takia. Toisaalta SCJ ei ole ottanut mitään todellista vastuuta tästä hiippakunnasta. Sille on kelvannut vain piispanvirka. Puolasta tänne tulleet papit eivät ole yhtä tai kahta lukuunottamatta edes sitoutuneet täällä toimimiseen, vaan ovat lähteneet takaisin sinne Puolanmaalle. Mitä hiippakuntaa voitaisiin ylipäätään rakentaa sellaisen vaihtuvuuden varaan?

Keskustelu kuuluu katolilaisuuteen. Niin vain on, joten sinun kannattaa se hyväksyä. Mikään ei olisi pahempaa kuin välinpitämättömyys kirkkoa kohtaan.

• Patakonservatiivi
        Marialainen kirjoitti:

Miksi kukaan "valittaja" eroaisi kirkosta? Katolinen kirkko ei ole SCJ:n, Teemu Sipon eikä edes Benedictus XVI:n oma kirkko, vaan Herramme Kristuksen kirkko, jossa kaikki muut ovat huoneenhaltijoita ja pelkkiä palvelijoita. He siis hoitavat ja johtavat jotakin, joka kuuluu kokonaan toiselle eli Kristukselle itselleen.

Jos olisit katolilainen ja varsinkin vanha katolilainen, tietäisit vallan hyvin, että tänne on kaivattu jo vuosikymmeniä erityisesti fransiskaaneja, jesuiittoja sekä enemmän dominikaaneja. Mikään näistä toivomuksista ei ole toteutunut SCJ:n monopolin takia. Toisaalta SCJ ei ole ottanut mitään todellista vastuuta tästä hiippakunnasta. Sille on kelvannut vain piispanvirka. Puolasta tänne tulleet papit eivät ole yhtä tai kahta lukuunottamatta edes sitoutuneet täällä toimimiseen, vaan ovat lähteneet takaisin sinne Puolanmaalle. Mitä hiippakuntaa voitaisiin ylipäätään rakentaa sellaisen vaihtuvuuden varaan?

Keskustelu kuuluu katolilaisuuteen. Niin vain on, joten sinun kannattaa se hyväksyä. Mikään ei olisi pahempaa kuin välinpitämättömyys kirkkoa kohtaan.

"Miksi kukaan "valittaja" eroaisi kirkosta? Katolinen kirkko ei ole SCJ:n, Teemu Sipon eikä edes Benedictus XVI:n oma kirkko, vaan Herramme Kristuksen kirkko, jossa kaikki muut ovat huoneenhaltijoita ja pelkkiä palvelijoita. He siis hoitavat ja johtavat jotakin, joka kuuluu kokonaan toiselle eli Kristukselle itselleen."

Lämmittää sydäntä lukea, että tähän hiippakuntaan kuuluu sentää vielä Marialaisen kaltaisia AITOJA katolilaisia eivätkä kaikki ole mitään SCJ-henkisiä pintakatolilaisia.

• kiss-swahili

Sopii, sopii. Itselläni on tapana boikotoida SCJ-pappien toimittamia messuja. Ei ikinä! Minun seurakunnassani on onneksi mahdollista noudattaa boikottia, kunhan ei osallistu piispanmessuihin.

Liityn rukouskampanjaan!

• Maallikkodehoniaani

Saisit hävetä! Minä kaipaan tänne taas Jeesuksen pyhän sydämen veljeskunnan pappeja lisää. Minun puolestani KAIKKI hiippakuntamme papit saisivat kuulua veljeskuntaan, kuten kuulemma oli vanhoina hyvinä aikoina. Itse en ole ollut vielä niin kauaa katolilainen, että tietäisin tarkemmin. Jeesuksen pyhän sydämen veljeskunnan papeissa on ylivoimaista heidän hyvyytensä. Muita pappeja en tänne kaipaakaan.

• kiss-swahili

Saisit hävetä! Minä kaipaan tänne taas Jeesuksen pyhän sydämen veljeskunnan pappeja lisää. Minun puolestani KAIKKI hiippakuntamme papit saisivat kuulua veljeskuntaan, kuten kuulemma oli vanhoina hyvinä aikoina. Itse en ole ollut vielä niin kauaa katolilainen, että tietäisin tarkemmin. Jeesuksen pyhän sydämen veljeskunnan papeissa on ylivoimaista heidän hyvyytensä. Muita pappeja en tänne kaipaakaan.

Saat kaivata tänne papeiksi vaikkapa marsilaisia vihreitä ukkoja, se ei minua kiinnosta.

Tosiasia on ja pysyy, että suurin osa maamme katolilaisista ei pidä SCJ:stä ja sen täällä harjoittamasta häikäilemättömästä valtapolitiikasta.

• Konservatiivinen sie
        kiss-swahili kirjoitti:

Saat kaivata tänne papeiksi vaikkapa marsilaisia vihreitä ukkoja, se ei minua kiinnosta.

Tosiasia on ja pysyy, että suurin osa maamme katolilaisista ei pidä SCJ:stä ja sen täällä harjoittamasta häikäilemättömästä valtapolitiikasta.

Oikeassa olet, kiss-swahili. Nuo maallikkodehoniaanit ovat lähinnä säälittäviä pikku käännynnäisiä eli juuri sellaisia "ressukoita", joista tälläkin palstalla on puhuttu.

• Marialainen
        Konservatiivinen sie kirjoitti:

Oikeassa olet, kiss-swahili. Nuo maallikkodehoniaanit ovat lähinnä säälittäviä pikku käännynnäisiä eli juuri sellaisia "ressukoita", joista tälläkin palstalla on puhuttu.

Minusta menet arvioissasi liian pitkälle. Kukaan ei ole säälittävä tai ressukka sen takia, että kuuluu maallikkodehoniaaneihin.

Kokonaan toinen asia taas on se, etten henkilökohtaisesti voi ymmärtää miksi joku ylipäätään kuuluisi maallikkodehoniaaneihin. Olen ollut katolilainen vuosikymmeniä ja koko tämän ajan olen asunut Suomessa. Silti en ole tähän päivään asti ymmärtänyt mikä on SCJ-pappien erityinen spiritualiteetti ja onko sellaista edes olemassa.

Olen tietenkin kysynyt asiaa heiltä vuosien ja vuosikymmenten varrelta montakin kertaa. Vastaukseksi olen saanut vain ympäripyöreitä toteamuksia rakkaudesta, Jeesuksen sydämen läpäisseestä keihäästä ja palvelemisesta diasporassa. Koska kuitenkin KAIKKI katolilaiset kunnioittavat Jeesuksen pyhää sydäntä, en ole ymmärtänyt mitä ja minkälaista olisi se ERITYINEN hartaus jota SCJ-papit ainakin paperilla tuntevat Jeesuksen pyhää sydäntä kohtaan ja miten se näkyy heidän hengellisyydessään ja elämässään.

Minun kokemukseni mukaan useimmat näistä maallikkodehoniaaneista on naimattomia. Se häiritsee minua hieman, sillä sääntökuntien maallikkoryhmät on alunperin tarkoitettu naimisissa olevia varten.

• vanhempi katoliikki
        Marialainen kirjoitti:

Minusta menet arvioissasi liian pitkälle. Kukaan ei ole säälittävä tai ressukka sen takia, että kuuluu maallikkodehoniaaneihin.

Kokonaan toinen asia taas on se, etten henkilökohtaisesti voi ymmärtää miksi joku ylipäätään kuuluisi maallikkodehoniaaneihin. Olen ollut katolilainen vuosikymmeniä ja koko tämän ajan olen asunut Suomessa. Silti en ole tähän päivään asti ymmärtänyt mikä on SCJ-pappien erityinen spiritualiteetti ja onko sellaista edes olemassa.

Olen tietenkin kysynyt asiaa heiltä vuosien ja vuosikymmenten varrelta montakin kertaa. Vastaukseksi olen saanut vain ympäripyöreitä toteamuksia rakkaudesta, Jeesuksen sydämen läpäisseestä keihäästä ja palvelemisesta diasporassa. Koska kuitenkin KAIKKI katolilaiset kunnioittavat Jeesuksen pyhää sydäntä, en ole ymmärtänyt mitä ja minkälaista olisi se ERITYINEN hartaus jota SCJ-papit ainakin paperilla tuntevat Jeesuksen pyhää sydäntä kohtaan ja miten se näkyy heidän hengellisyydessään ja elämässään.

Minun kokemukseni mukaan useimmat näistä maallikkodehoniaaneista on naimattomia. Se häiritsee minua hieman, sillä sääntökuntien maallikkoryhmät on alunperin tarkoitettu naimisissa olevia varten.

Myös useimmat maallikkodominikaanit Suomessa ovat naimattomia. Tämä naimattomuus ei siis meillä ole mikään dehoniaanien oma omituisuus.

Sinun Marialainen kannattaisi lukaista jo v. 1992 suomeksi ilmestynyt Gerhard Valeriuksen SCJ kirjanen "Jeesuksen sydän ja sosiaalinen kysymys. Leo Dehon - Jeesuksen pyhän sydämen veljeskunnan perustaja". Siitä käy ilmi, että dehoniaaninen spiritualiteetti on perustaltaan hyvä ja kaunis. Miten kukin yksilö sitä veljeskunnassa ja maallkoiden keskuudessa toteuttaa - se on sitten asia erikseen.

Nimimerkin Maallikkodehoniaani kannattaisi puolestaan lukea Katolinen näkökulma -sarjassa ilmestynyt (v. 1999) "Kirjeenvaihto 1907-1921. Jeesuksen Pyhän Sydämen veljeskunnan tulo Suomeen". Kirjeenvaihto osoittaa, miten alun perin hyvistä pyrkimyksistä tuli häikäilemätöntä suomalaisten pappien ja suomalaisuuden ylikävelemistä, kun SCJ-papit asettuivat maahamme.
        Suomalainen katolisuus olisi varmasti toisenlaista, jos isä von Christierson tai mons. Carling olisi saanut nimityksen piispaksi. Tätä ei voi olla miettimättä. Kaikesta tälle palstalle vuodatetusta rumasta kirjoittelusta huolimatta olen kuitenkin iloinen, että meillä nyt kuitenkin lopulta on suomalainen piispa, olkoonkin SCJ-veljeskunnan jäsen.
        Toivon, että seuraava piispamme olisi vihdoin SCJ:n ulkopuolelta, vaikka minulla ei ole sinänsä mitään SCJ-veljestöä ja sen spiritualiteettia vastaan. Se on vain saanut Suomessa aivan liian keskeisen aseman. On se sentään meille paremmin sopiva sääntökunta kuin neokatekumenaalit - heidän vaikutuksensa älköön enää kasvako yhtään. Mutta tänne tarvitaan suomalaisia hiippakuntapappeja ennen kaikkea, ja kyllä toki lisää dominikaaneja ja muitakin vanhoja sääntökuntia.

• Konservatiivinen sie
        vanhempi katoliikki kirjoitti:

Myös useimmat maallikkodominikaanit Suomessa ovat naimattomia. Tämä naimattomuus ei siis meillä ole mikään dehoniaanien oma omituisuus.

Sinun Marialainen kannattaisi lukaista jo v. 1992 suomeksi ilmestynyt Gerhard Valeriuksen SCJ kirjanen "Jeesuksen sydän ja sosiaalinen kysymys. Leo Dehon - Jeesuksen pyhän sydämen veljeskunnan perustaja". Siitä käy ilmi, että dehoniaaninen spiritualiteetti on perustaltaan hyvä ja kaunis. Miten kukin yksilö sitä veljeskunnassa ja maallkoiden keskuudessa toteuttaa - se on sitten asia erikseen.

Nimimerkin Maallikkodehoniaani kannattaisi puolestaan lukea Katolinen näkökulma -sarjassa ilmestynyt (v. 1999) "Kirjeenvaihto 1907-1921. Jeesuksen Pyhän Sydämen veljeskunnan tulo Suomeen". Kirjeenvaihto osoittaa, miten alun perin hyvistä pyrkimyksistä tuli häikäilemätöntä suomalaisten pappien ja suomalaisuuden ylikävelemistä, kun SCJ-papit asettuivat maahamme.
        Suomalainen katolisuus olisi varmasti toisenlaista, jos isä von Christierson tai mons. Carling olisi saanut nimityksen piispaksi. Tätä ei voi olla miettimättä. Kaikesta tälle palstalle vuodatetusta rumasta kirjoittelusta huolimatta olen kuitenkin iloinen, että meillä nyt kuitenkin lopulta on suomalainen piispa, olkoonkin SCJ-veljeskunnan jäsen.
        Toivon, että seuraava piispamme olisi vihdoin SCJ:n ulkopuolelta, vaikka minulla ei ole sinänsä mitään SCJ-veljestöä ja sen spiritualiteettia vastaan. Se on vain saanut Suomessa aivan liian keskeisen aseman. On se sentään meille paremmin sopiva sääntökunta kuin neokatekumenaalit - heidän vaikutuksensa älköön enää kasvako yhtään. Mutta tänne tarvitaan suomalaisia hiippakuntapappeja ennen kaikkea, ja kyllä toki lisää dominikaaneja ja muitakin vanhoja sääntökuntia.

"Kaikesta tälle palstalle vuodatetusta rumasta kirjoittelusta huolimatta olen kuitenkin iloinen, että meillä nyt kuitenkin lopulta on suomalainen piispa, olkoonkin SCJ-veljeskunnan jäsen."

Mitä erityistä iloitsemista on ekumeenisessa Teemu-piispassa? Sekö, että voit kirkkokahveilla rupatella kauniista kevätsäästä hänen kanssaan suomen kielellä? Niin saatoit tehdä yhtä lailla piispa Verschurenin tai piispa Wróbelin kanssa. Kummatkin heistä saivat yhdessä vuodessa enemmän aikaan kuin ekumeeninen Teemu-piispa viidessä. Voi olla, että suomalaisuudesta on hyötyäkin. Itse oletin, että piispa sen myötä näkyisi enemmän julkisessa keskustelussa, kulttuurissa, yhteiskunnassa jne. Tunnetusti niin ei ole käynyt.

"Toivon, että seuraava piispamme olisi vihdoin SCJ:n ulkopuolelta, vaikka minulla ei ole sinänsä mitään SCJ-veljestöä ja sen spiritualiteettia vastaan."

Samat sanat.

• kiss-swahili

Maallikkodehoniaanit eivät taida tietää hiippakuntamme historiasta pätkääkään ja SCJ:n sortohallinnosta täällä. Muutenhan se häpeäisivät silmät päästänsä sitä, että ovat ryhtyneet maallikkodehoniaaneiksi.

• Marialainen

Olen aikanaan lukenut kyseisen kirjasen. Silti minulle ei tullut selväksi muu kuin se, että veljeskunta perustettiin 1800-luvun lopun Ranskassa tuomaan uskosta etääntyneitä katolisia työläisiä takaisin kirkon helmaan. Miten taas tätä voidaan soveltaa maamme olosuhteisiin, on hyvin kyseenalaista.

Veljeskunnan spiritualiteetti, jos sellainen on olemassa, jää epäselväksi.

• p. v. Münchhausen

Mutta miten saada piispa ymmärtämään, että Suomeen tarvitaan suomalaisia pappeja? Ja miten pitää SCJ:n papit kurissa, jotta he eivät saa tuhottua niitä kutsumuksia, jotka ei suuntaudu SCJ:n. Itse toivoin, että jos saadaan suomalaine piispa niin asia korjaantuu itsellään, mutta jos piispa ei tee eikä sano mitään niin mitään ei tapahdu! Herätys piispa!

• Maallikkodehoniaani
        p. v. Münchhausen kirjoitti:

Mutta miten saada piispa ymmärtämään, että Suomeen tarvitaan suomalaisia pappeja? Ja miten pitää SCJ:n papit kurissa, jotta he eivät saa tuhottua niitä kutsumuksia, jotka ei suuntaudu SCJ:n. Itse toivoin, että jos saadaan suomalaine piispa niin asia korjaantuu itsellään, mutta jos piispa ei tee eikä sano mitään niin mitään ei tapahdu! Herätys piispa!

Suomeen ei tarvita mitään muita pappeja kuin Jeesuksen pyhän sydämen veljeskunnan pappeja. Muut saisivat minun puolestani poistua täältä kokonaan. Tämä on veljeskunnan rakentama hiippakunta ja siksi se kuuluu sille. Kritiikkisi piispaa kohtaan on asiatonta ja epäkristillistä.

• kiss-swahili

Suomeen ei tarvita mitään muita pappeja kuin Jeesuksen pyhän sydämen veljeskunnan pappeja. Muut saisivat minun puolestani poistua täältä kokonaan. Tämä on veljeskunnan rakentama hiippakunta ja siksi se kuuluu sille. Kritiikkisi piispaa kohtaan on asiatonta ja epäkristillistä.

Just niin. Ei ihme, että teitä täällä kotimaassa vihataankin.

• p. v. Münchhausen
        kiss-swahili kirjoitti:

Just niin. Ei ihme, että teitä täällä kotimaassa vihataankin.

maallikkodehoniaani taitaa olla trolli.

• Maallikkodehoniaani
        p. v. Münchhausen kirjoitti:

maallikkodehoniaani taitaa olla trolli.

En ole mikään trolli. Mielipiteeni edustavat kaikkien SCJ-maallikoiden mielipiteitä. Meidän onnemme on elää katolilaisina hiippakunnassa, joka kuuluu pysyvästi Jeesuksen pyhän sydämen pappien veljeskunnalle. Muita pappeja emme tänne halua.

• p. v. Münchhausen

En ole mikään trolli. Mielipiteeni edustavat kaikkien SCJ-maallikoiden mielipiteitä. Meidän onnemme on elää katolilaisina hiippakunnassa, joka kuuluu pysyvästi Jeesuksen pyhän sydämen pappien veljeskunnalle. Muita pappeja emme tänne halua.

Jos noin on niin tilanne on toivottomampi kuin kuvitelin, mutta kyllä selittäisi monta asiaa. Mutta lienee kumminkin paras tarkistaa asia ihan oikeasti piispalta ja joiltain SCJ:n maalikkodehoniaaneilta, ennenkö rupean kirjoittamaan vatikaaniin. Mutta muista, että jos teet liiton Saatanan kanssa, hän tulee vielä vaatimaan omaansa takaisin.

• Samusirkka...

Kyllä olet trolli nimimerkki "maallikkodehoniaani". Lapsella on lapsen huvit, aikuistu ja mene leikkimään muualle.

• Konservatiivinen sie

Jos olisit helsinkiläinen, olisit tuskin odottanut ekumeeniselta Teemu-piispalta yhtikäs mitään. Etkö ole lukenut Fideksestä siitä, että hänen 15 kirkkoherravuotensa jälkeen katedraalimme oli romahduskunnossa? Se kertoneekin sitten kaiken.

Ettäkö Teemu-piispa tekisi jotakin SCJ:n etujen ja monopoliaseman vastaista? Ei koskaan. Ilman SCJ-jäsenyyttä hänestä itsestään ei olisi koskaan tullut piispaa.

• Oikeassa olette! Huolestuneena seuraan keskusteluanne etenkin kun pohdiskelemme paluumuuttoa. Itse olen myos ulkomailla mutta meilla on SCJ kirkkoherra. Seurakuntamme, joka tosin suurkaupungissa joten on varaa valita kirkkojen valilta, on pystyyn kuollut. Maallisen hyvan kartuttamisen ja kirkkokahveilla kitaran soittamisen lisaksi papistamme, niin mukava kuin han ihmisena onkin, ei sitten muuhun olekaan.

• Kirkkoon liittyvä

Viestini ei ehkä liity suoraan tähän aiheeseen, mutta tahdon vain sanoa, että ihailen tämän palstan konservatiivejä. Tahdon itsekin sellaiseksi, en miksikään puolikatolilaiseksi tai ressukaksi. Erityisesti arvostan nimimerkkiä L.-M. On harmi, että hän kirjoittaa täällä niin harvoin. Hänen ansiostaan minusta tulee muutaman päivän kuluttua katolilainen.

• L.-M.

Kissa kiitoksilla elää, mutta olen silti immarreltu. Olen tosin päättänyt tuhlata vähemmän kallisarvoista aikaani tämän palstan ressukoihin ja jättää heidät täällä kirjoittavien oikeauskoisten katolilaisten varmaan hoivaan.

Tästedes minut löytää parhaiten ei-katolisten "kristittyjen" palstoilta tekemässä käännytystyötä, joka on muutenkin tässä hiippakunnassa jokseenkin laiminlyöty kristityn velvollisuus.

Koska olen periaatteessa sitä mieltä, että keskustelun jokaisen viestin pitää liittyä sen otsikkoon, toistan arvovaltaisena mielipiteenäni, että SCJ on tehnyt tehtävänsä tässä maassa. Mitään uutta tarjottavaa sillä ei näytä olevan ja tähänkin asti se on tuhlannut aikaansa, rahojamme ja voimavarojansa aivan liikaa kahvipannnujen pitämiseen lämpiminä.

• Saanko neuvoa
        L.-M. kirjoitti:

Kissa kiitoksilla elää, mutta olen silti immarreltu. Olen tosin päättänyt tuhlata vähemmän kallisarvoista aikaani tämän palstan ressukoihin ja jättää heidät täällä kirjoittavien oikeauskoisten katolilaisten varmaan hoivaan.

Tästedes minut löytää parhaiten ei-katolisten "kristittyjen" palstoilta tekemässä käännytystyötä, joka on muutenkin tässä hiippakunnassa jokseenkin laiminlyöty kristityn velvollisuus.

Koska olen periaatteessa sitä mieltä, että keskustelun jokaisen viestin pitää liittyä sen otsikkoon, toistan arvovaltaisena mielipiteenäni, että SCJ on tehnyt tehtävänsä tässä maassa. Mitään uutta tarjottavaa sillä ei näytä olevan ja tähänkin asti se on tuhlannut aikaansa, rahojamme ja voimavarojansa aivan liikaa kahvipannnujen pitämiseen lämpiminä.

Paras käännytystyöpaikka on Kirkko kuulolla -palsta.

Se on vilkas, ja siellä on monet luterilaisen kirkon mädännäisyydet hyvin esillä. Palstalla on myös papittaria levittämässä harhaoppejaan yhä laajemmalle.

Rappiomunkin seikkailujen tuntemus on siellä lasten kiiltokuvatasoa.

• Terve, skismaatikko
        L.-M. kirjoitti:

"Tästedes minut löytää parhaiten ei-katolisten "kristittyjen" palstoilta tekemässä käännytystyötä, joka on muutenkin tässä hiippakunnassa jokseenkin laiminlyöty kristityn velvollisuus."

Turha on työsi ainakin ortodoksien palstalla, me kun edustamme sitä varsinaista katolista uskoa. Mutta on aina kaunista katsella sivusta kun roomalais-katolinen härnää luterilaisia ja muita lahkolaisia. Ne jukuripäät "Raamatun mukaisine" oppeineen...

• Ihanaa kun ihaillaan

Minäkin ihailen ihan kauhean hirveästi juuri nimimerkkiä L.-M. Hänen erityiseksi ansiokseen luettakoon se, että hän ei koskaan itse kirjoittele tänne tukikirjoituksia eikä varsinkaan ihailijapostia :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3240
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1482
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      159
      1265
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      51
      838
    Aihe