Joo, minut ultrattiin sairaalassa kun ihmettelin mun mahaa kun se on kivikova. Sieltä löytyi munuainen navan vierstä. Onko kellään mulla ollut tälläistä ja mitä sille on tehty.
Lähin sairaalasta keskenkaiken kun 7 tuntia istuin siellä ja odotin lääkärin sanaa, tai jotain tietoja, Soitan kyllä sinne takaisin, mutta mietin, mitä tälläisille liikkuville munuaisille on tehty jos löytyvät tosiaan väärästä paikasta
Vaeltava munuainen
6
6857
Vastaukset
- hth**
Ei ole itsellä, mutta kaverilla on ollut.
Munuaisen kiinnikkeet ovat hieman löysät, jolloin se pääsee liikkumaan eteenpäin normaalilta paikaltaan.
Yleensä sille ei tehdä mitään, jos se ei aiheuta oireita - liikkuva munuainen ei ole vaarallinen, mutta voi joillakin aiheuttaa pahoinvointia ja kipuakin, kun kiinnikkeet venyvät.
Mikäli munuaisen liikkuminen aiheuttaa oireita, hoitona on leikkaus,jolla se kiinnitetään normaalille paikalleen. - Munuainen mahassa
No mulla on ollut kipuja, ja pahoinvointia ja lämpö reistailee!
- wonderingkidney
Itselläni on ollut patti vatsassa jota olen pitkään ihmetellyt. sitten siitä tuli kipeä ja lääkäri viimein pisti minut ultraan. ilmeisesti munuainen oli liikkunut siihen. itse en tiedä vielä mitä tehdään mutta kovasti on vatsa kipeänä. toivottavasti jonkinlaista helpotusta saisi. on nimittäin ollut se siinä jo yli vuoden ja muutama kuukausi sitten tuli kipeästi. Minullekkin enemmän tietoa tästä ja kokemuksia olisi kiva saada.
- Vaeltava MUNUAINEN*
Tulin etsimään tietoa vaeltavasta munuaisesta ja kurkkasin ekana tänne.
Minulla on ollut nuoresta lähtien sellainen pullottava patti tuossa oikealla puolella rintaluiden alla. se on ollut aina pikkuisen kipeä.
Kävin vuosien varrella lääkäreillä, ja mainitsin aina sen "patin". Kysyin onko se maksa joka on tullut pullottamaan siihen? "Ei noin nuorella voi olla maksassa mitään vikaa", sanoivat joka kerta.
Meni vuosia ja aina sama vaivasi. Kun olin vielä kaiken lisäksi silloin hyvin hoikka, niin se "patti" tuntui ihan selvästi, ja minun silmiini se näkyikin.
Sitten kerran yli kolmekymppisenä olin päässyt sisäkalujen ultraan. Rohkaisin itseni pitämään puolia. Joka kerta olivat lääkärit käskeneet minun mennä maate, ja siinä asennossa sitten painelivat vatsaani. Nyt sanoin sille lääkärille että se "patti" ei tunnut jos menen maate. Lääkäri totesi että katsotaan ensin ultralla makuuasennossa ja sitten saat seistä.
BINGO! Vihdoinkin se selvisi. Ei ollut maksa, vaan munuainen, joka tuli aina seistessä siihen eteen pullottamaan. Kun menin maate, niin se häipyi selän puolelle.
Lähettivät sitten munuaistutkimukseen. Varjoaine suoneen ja peti laitettiin asentoon jossa pää oli alaspäin. Valtava paino laitettiin vatsan päälle. Kyselivät vähän väliä, kestänkö vielä olla siinä. No, kestin, vaikka ei se kivaa ollut.
Sillä tarkistettiin että se munuainen toimii hyvin. Toimihan se.
Nyt kun olen 66v niin se munuainen vaivaa aina vaan enemmän. Enää ei näy pullotus, kun painan 87 kg.
On ollut aina välillä niin hirveitä kipuja kun olen nukkumassa. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa hihittää, kun yrittää kääntää kylkeä ja kipu on tosi kova.
Tätä on ollut jo kolmisen vuotta. Ei ole terv.keskuksen lääkäreitä kiinnostanut. Käskivät vaan soittaa ambulanssin silloin kun se kipu tulee. NYT viitenä päivänä on olkut jatkuva kipu oikeassa kyljessä ja vatsassa.
En tiedä mitä tehdä, kun lääkäreitä ei kiinnosta ja rahaa ei ole yksityiselle :(( Ihminen on aika yksin sairautensa kanssa, jos lääkäreiltä ei saa apua....totesin tässä muutama päivä sitten.
Silloin kun se vaeltava munuainen löydettiin/todettiin, niin sanoivat että sitä pitäisi tarkkailla ettei kierry se johdin.
Nyt en tiedä onko se kiertynyt, kun kipu on koko ajan.
Sitä tulin täältä tutkimaan, että mitä sille munuaiselle tapahtuu jos se munuaisjohdin kiertyy?! Lakkaako se toimimasta vai mitä?
Minulla on ollut nyt sellainen oksetus-tunne molemmissa päissä.
Voi tätä köyhän ihmisen elämää! Aika pattitilanteessa saa olla, kun terv.keskus lekureita ei kiinnosta tuhlata rahaa kokeisiin.
Minun vaeltava munuainen syntyi kun ajoimme 17 vuotiaina tyttökaverin kanssa minun poikakaverin prätkällä hiekkatieä ja 80 km/tunnissa. Etupää lähti pois alta ja kaaduimme. Ohjaustanko iski minua vatsaan oikealle puolelle ihan sairaan lujaa. Sattui pirusti! Lääkäri kysyikin silloin 3-kymppisenä minulta olenko satuttanut ehkä vatsani. Muistin tuon tapahtuman. Sanoi että se on siinä irronnut sitten.
Että tällainen tapaus täällä. Ja koskee koko ajan :(( Täytyisi kait mennä tosi häijynä sinne lääkäriin ja VAATIA tekemään jotain.- mikimi
juu reippaasti vaan vaatimaan hoitoa ei ne kotoa ainakaan tule elävänä hakemaan. Muistat vaan pitää puolesi ja ota vaikka joku napakka ystävä mukaan joka hoitaa puhumisen jos tuntuu että itse ei ole tarpeeksi rohkea:)
- Munuainen_roikku
Ultrassa todettu, että oikeanpuoleinen munuainen roikkuu jossain alhaalla. Sappirakko on myös irti maksasta, roikkuu.
Ilmeisesti revenneet irti joskus jossain loukkaantumisessa, arveltiin.
Tästä aikaa reilu 20 vuotta. Ei noille mitään ole tehty.
Aina välillä kipuja oikealla puolella. En tiedä johtuuko noista roikkuvista - kelluvista - elimistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855