Sananen kasteesta

Niko.

Kaste tuntuu olevan vuodesta toiseen "kuuma peruna", asia josta keskustellaan ja jopa kiivaasti väitellään.
Tahdon tuoda seuraavassa esiin omia pohdintojani Uuden Testamentin kasteen saralta, tuomaan ajatuksia ja avaamaan ( mielellään rakentavaa ) keskustelua!

Kaste tulee kreikan kielen sanasa, hyvin arkipäiväisestä sellaisesta ja sillä tarkoitetaan upottamista. Jokin kiinteä esine upotetaan nesteeseen.

Uudessa Testamentissa kastaminen tapahtui siellä, missä oli paljon vettä ja tarkoitti kehon hetkellistä upottamista veteen.
( vrt. Matt. 3:16, Joh. 3:23 sekä Apt. 8:38 )

Vanhan liiton ympärileikkaus ei ole kasteen malli uudessa liitossa, vaikka sitä kuulee opetettavan usein.
Se on varhaista "heijastumaa" siitä mitä tuleman oli, ei malli, ei liioin ohjenuora kasteelle.
Ympärileikkaus oli KOKO KANSAN NÄKYVÄ merkki, joka erotti Jumalan Pyhän kansan muista kansoista. Se ei ollut liitto yksiloille, vaan se oli liitto mikä oli solmittu kokonaisen kansan kanssa.

Sivuhuomautuksena sanottakoon, että väite sille, että kaste olisi korvannut ympärileikkauksen uudessa liitossa ei myöskään Uuden Testamentin valossa pidä paikkaansa. Jerusalemin kokous tahi Paavalin tiukkasanainen kirje galatalaisille ei sanallakaan sano kasteen olevan ottaneen ympärileikkauksen roolia/paikkaa uudessa liitossa.

Uudessa liitossa Jumala ei tehnyt liittoa kokonaisen kansan kanssa, vaan yksilöiden.
Uudessa liitossa ei myöskään ole näkyvää merkkiä liiton tunnuksena, vaan näkymätön "sydämen ympärileikkaus".
Koko kansa ei ole uudessa liitossa Jumalan kansa, vaan he ovat Jumalan "kansaa" ja todellisia Aabrahamin jälkeläisiä, jotka USKOVAT.

Johannes Kastaja kastoi paljon ihmisiä Jeesuksen aikana, jopa Herra itse otti kasteen häneltä.
Ketkä olivat soveliaita saamaan kasteen Johannekselta ja kenelle hän kastetta tarjosi?
Luonnollisesti sitä tarjottiin jokaiselle, mutta kaikki eivät olleet kasteelle otollisia.
Johanneksen kaste ei ollut pienten lasten kaste. Tuon ajan kulttuurissa vanhemmat olivat moraalisessa vastuussa lapsista aina 12 ikävuoteen asti. Nykypäivänä tästä on tunnettu esimerkki juutalaisuudessa Bar Mizvah.

Johanneksen kaste ei siis ollut tarkoitettu kaikille automaattina, kuten ympärileikkaus oli, se ei ollut "automaattinen" merkki tai toimenpide joka tuli suorittaa jokaiselle Aabrahamin jälkeläiselle. Johanneksen kaste oli puhdistava ja valmistava kaste kansan valmistamisessa tulevalle kuninkaalle. Johannes kastoi "syntien anteeksisaamiseksi" ( Mark. 1:4 ).
Ei vesi sisältänyt taikavoimia, eikä maagisia elementtejä. Kastetavan tuli tunnustaa syntinsä jonka jälkeen ihminen upotettiin veteen.

Johannes julisti kääntymään ja tekemään parannuksen, tekoja joissa kääntymys näkyy, vasta silloin ihminen oli valmis kasteelle!

Fariseusten pyrkiessä kasteelle Johannes komensi heitä kovin sanoin:

"Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
8. Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
9. älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
10. Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen. "

Tämä osoittaa selvästi sen, että ympärileikkaus ei ole kasteen malli, sillä koko kansaa ei kastettu.

Jatkuu seuraavassa viestissä...

6

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niko.

Kristus itse antoi mallin kasteelle.
      Hän on läpi ikuisuuden AINOA ihminen joka ei kastetta olisi tarvinut, mutta silti Hän otti kasteen!
      Miksi?
      Koska se on oikein. Koska se oli Isän tahto.
      Se on myös esimerkki meille, malli ja ohje, sillä Kristus on Tie ja Hän kehoitti seuraajiaan seuraamaan Häntä.

Kristus itse osoitti kuuliaisuutta Isän tahdolle ottamalla kasteen, samoin me osoitamme kuuliaisuutta Kristukselle menemällä kasteelle. Kaste on myös merkki. Se on ennenkaikkea merkki muille ihmisille, maailmalle sekä itselle, merkki siitä, että ihminen on siitä hetkestä eteenpäin Jeesuksen oma ja seuraa Häntä. Kaste ei kuitenkaan ole vain tätä, se on paljon muutakin.

Johanneksen kasteen perussisältö on säilynyt myös Jeesuksen ja Hänen seuraajiensa kasteessa. Tuli kääntyä pois pahoista teoista, tehdä parannus ja ottaa kaste syntien anteeksisaamiseksi. Näin on myös uuden liiton kasteessa.

"Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi." ( Apt. 2:38 )

"Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois." ( Apt. 22:16 )

Kaste ilman uskoa ei ole "pelastavaa kastetta".
      Jeesus sanoi: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" ( Mark. 16:15 ) Tämä Jeesuksen sana osoittaa sen, että pelkkä kaste ei riitä pelastukseen ja samalla tämä osoittaa selvän järjestyksen. Ensin usko, sitten kaste!

Pietari sanoo kasteen olevan "Hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta" ja luonnollisesti sitoutumista pitämään se puhtaana.

Kasteella on myös suuri merkitys siinä, että se on "vanhan ihmisen hauta". Ihan jo fyysisestikin vanha ihminen upotetaan kokonansa veden alle, jossa kastettava on "yhdessä haudattuna Kristuksen kanssa". Kristus ei kuitenkaan jäänyt hautaan, vaan Jumala herätti Hänet kuolleista. Jos me kerran olemme kasteessa haudatut yhdessä Kristuksen kanssa, olemme myös yhdessä Hänen kanssaan heräävä kuolleista! Näin myös kasteessa. Kasteen "haudasta" nousee "uusi luomus" uuteen elämään ja uuteen elämäntapaan. ( Room 6:3-4 )
      Jeesuksen seuraaminen tarkoittaa kuolemista "vanhalle minälle" ja elämälle ja sen hautaamista ja heräämistä uuteen elämään.

Jeesus antoi käskyn seuraajilleen kastaa. Matteuksen evankeliumin "lähetyskäsky" tahi "kastekäsky" kuuluu näin:
      "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Jeesus siis käskee tehdä opetuslapsia. Kastaa heitä. Sekä opettaa heitä pitämään se mitä Hän on käskenyt pitää!
      Tässä on selkeä ohje ja malli. Jeesus ei sanonut, että kastamalla tehdään opetuslapsia vaikka luonnollisesti se on tärkeä osa ja kuuluu siihen. Se kuinka apostolit tekivät opetuslapsia, siitä meille kertovat niin Apostolien Teot kuin Uuden Testamentin kirjeet. Jos Jumala olisi säätänyt niin, että kastamalla "synnytetään" opetuslapsia , niin silloinhan olisi syytä pakkokastaa jokainen. Ihan jokainen.

Heitä tehdään niinkuin apostolit tekivät, SAARNAAMALLA YLÖSNOUSSUTTA KRISTUSTA, kehoittamaan ihmisiä parannukseen synneistään ja ottamaan kasteen Jeesuksen nimeen! Usko syntyy kuulemisesta, Jumalan Sanan kautta, Jumalan tekona!
      He jotka kääntyivät ja antoivat kastaa itsensä, uskoivat sen Sanan minkä kuulivat. Heitä tuli Kristuksen opetuslapsia, joita neuvotaan opettamaan ja kastavattamaan Kristuksessa!

Opetuslapsia ei tehdä pelkästään kastamalla, niinkuin moni kirkko väittää. Se ei ole Raamatun mukainen tapa.
      Usko ei myöskään synny kasteessa. Raamattu ei niin opeta, vaan Paavali selvästi sanoo Roomalaiskirjeessä, että USKO SYNTYY KUULEMISESTA, JUMALAN SANAN KAUTTA!

Ihminen kastetaan kun Hän uskookuulemansa evankeliumin ja kääntyy pois pahoista teoistaa, tekee parannuksen! Ei tarvita ohjeeksi ikää, ei tietenkään sillä ohje evankelioimiselle on Raamatussa täysin selvä!

Jatkuu seuraavassa viestissä...

• Niko.

Saamme nähdä selvin sanoin apostolien teoista kuinka alkuseurakunnan aikoina toimittiin. Pietari piti saarnansa jonka seurauksena HE JOTKA TUNSIVAT PISTON SYDÄMESSÄÄN ottivat kasteen. He kastettiin joiden sydämissä Sanan teki työtään. He, jotka USKOIVAT.

Sama on nähtävissä myös etiopialaisen eunukin kohdalla, hän pyysi kastetta, jolloin Filippus sanoi:
        "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." ( Kuten vuoden -92 käännös kirjoittaa )

Myös Korneliuksen talossa on nähtävissä aivan sama kaava. Kuulijat saivat jopa Pyhän Hengen ja he kuulivat, kuinka nämä PUHUIVAT KIELILLÄ ja YLISTIVÄT Jumalan suuruutta!
        SIKSI Pietari heidät kastoi, he todella olivat kuulleet Sanan ja uskoivat.

Uskon, että ainoatakaan heistä Pietari ei olisi kastanut, ellevät he olisi ensin uskoneet.

Vauvakasteen kannattajat aina silloin tällöin myös perustelevat kantaansa sillä, että lapsi joutuu kadotukseen ilman kastetta. Tämän vuoksihan suomessa on myös hätäkaste käytäntö.

Minun mielestäni tämä on viheliäinen väite!

Minkä synnin ja teon nämä pienet vauvat olisivat maanpäällä ollessaan tehneet, että Jumala heitä näin rankaisisi? Näinkö Oikeudenmukainen, Hyvä Jumala, joka on Rakkaus todellakin toimisi? Minun Raamattuni ei näin opeta. Entä jos lapsi kuolee synnytyksessä, entä jos lapsi kuolee keskenmenossa, olisiko kohtalo sama?

Ihmiset ovat omalla järkeisopillaan tehneet tässäkin asiassa itselleen kompastuskiveä. Aivan samoin jo Jeesuksen aikana rakensivat Fariseukset omia "järjen kyhäelmiä" Totuuden edelle.

Paavali kertoi lasten olevan pyhitetttyjä uskovan vanhempansa kautta.
        Myös Vanha Testamentti kertoo mielenkiintoisen tapahtuman, jossa Daavid kertoo siitä minkä uskoo olevan vauvana kuolleen lapsen kohtalo:

Daavid oli tehnyt synnin ja maannut toisen miehen vaimon. Jumala rankaisi ja löi Daavidin lasta, jolloin Daavid rukoili Jumalaa ja paastosi. Palvelijat kysyivät Daavidilta miksi hän lopetti paaston lapsen kuoltua:

"Hän vastasi: "Kun poika oli elossa, minä paastosin ja itkin, sillä ajattelin: 'Ehkäpä Herra armahtaa minua ja lapsi saa elää.' Miksi nyt enää paastoaisin, kun hän on kuollut? Voinko saada hänet takaisin elämään? MINÄ MENEN AIKANAAN HÄNEN LUOKSEEN, mutta hän ei voi palata minun luokseni." ( 2. Sam. 12 )

Varmaa on jokatapauksessa se, että kastetta ei voi soveltaa vauvoihin muuttamatta radikaalisti sen merkitystä!

Kaste on olennainen ja tärkeä osa "kristityksi syntymisessä", sitä ei missään nimessä tule väheksyä!
        Itseasiassa on täysin selvää, että Uudessa Testamentissa jokainen Kristuksen seuraaja ja alkuseurakunnan kristitty oli ja sai kasteen.

Kaste on niin merkki, se on luonnollisesti kuuliaisuuden askel ja Kristuksen käskyn tottelemista. Se on Kristuksen itsensä seuraamista sillä Hän teki myös niin. Kaste on vanhan "minän" hauta yhdessä Kristuksen kanssa, syntien anteeksisaamiseksi ja hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta. Tästä vanhan "minän" haudasta nousee yhdessä uusi "minä" elämään uutta elämää ja elämäntapaa Kristuksen jalanjäljissä ja Häntä seuraten.

Se on kirjaimellisesti "uusi alku", tapahtuma, jossa yhdistyvät sekä ihmisen, että Jumalan teot!

• Niko.
        Niko. kirjoitti:

Saamme nähdä selvin sanoin apostolien teoista kuinka alkuseurakunnan aikoina toimittiin. Pietari piti saarnansa jonka seurauksena HE JOTKA TUNSIVAT PISTON SYDÄMESSÄÄN ottivat kasteen. He kastettiin joiden sydämissä Sanan teki työtään. He, jotka USKOIVAT.

Sama on nähtävissä myös etiopialaisen eunukin kohdalla, hän pyysi kastetta, jolloin Filippus sanoi:
        "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." ( Kuten vuoden -92 käännös kirjoittaa )

Myös Korneliuksen talossa on nähtävissä aivan sama kaava. Kuulijat saivat jopa Pyhän Hengen ja he kuulivat, kuinka nämä PUHUIVAT KIELILLÄ ja YLISTIVÄT Jumalan suuruutta!
        SIKSI Pietari heidät kastoi, he todella olivat kuulleet Sanan ja uskoivat.

Uskon, että ainoatakaan heistä Pietari ei olisi kastanut, ellevät he olisi ensin uskoneet.

Vauvakasteen kannattajat aina silloin tällöin myös perustelevat kantaansa sillä, että lapsi joutuu kadotukseen ilman kastetta. Tämän vuoksihan suomessa on myös hätäkaste käytäntö.

Minun mielestäni tämä on viheliäinen väite!

Minkä synnin ja teon nämä pienet vauvat olisivat maanpäällä ollessaan tehneet, että Jumala heitä näin rankaisisi? Näinkö Oikeudenmukainen, Hyvä Jumala, joka on Rakkaus todellakin toimisi? Minun Raamattuni ei näin opeta. Entä jos lapsi kuolee synnytyksessä, entä jos lapsi kuolee keskenmenossa, olisiko kohtalo sama?

Ihmiset ovat omalla järkeisopillaan tehneet tässäkin asiassa itselleen kompastuskiveä. Aivan samoin jo Jeesuksen aikana rakensivat Fariseukset omia "järjen kyhäelmiä" Totuuden edelle.

Paavali kertoi lasten olevan pyhitetttyjä uskovan vanhempansa kautta.
        Myös Vanha Testamentti kertoo mielenkiintoisen tapahtuman, jossa Daavid kertoo siitä minkä uskoo olevan vauvana kuolleen lapsen kohtalo:

Daavid oli tehnyt synnin ja maannut toisen miehen vaimon. Jumala rankaisi ja löi Daavidin lasta, jolloin Daavid rukoili Jumalaa ja paastosi. Palvelijat kysyivät Daavidilta miksi hän lopetti paaston lapsen kuoltua:

"Hän vastasi: "Kun poika oli elossa, minä paastosin ja itkin, sillä ajattelin: 'Ehkäpä Herra armahtaa minua ja lapsi saa elää.' Miksi nyt enää paastoaisin, kun hän on kuollut? Voinko saada hänet takaisin elämään? MINÄ MENEN AIKANAAN HÄNEN LUOKSEEN, mutta hän ei voi palata minun luokseni." ( 2. Sam. 12 )

Varmaa on jokatapauksessa se, että kastetta ei voi soveltaa vauvoihin muuttamatta radikaalisti sen merkitystä!

Kaste on olennainen ja tärkeä osa "kristityksi syntymisessä", sitä ei missään nimessä tule väheksyä!
        Itseasiassa on täysin selvää, että Uudessa Testamentissa jokainen Kristuksen seuraaja ja alkuseurakunnan kristitty oli ja sai kasteen.

Kaste on niin merkki, se on luonnollisesti kuuliaisuuden askel ja Kristuksen käskyn tottelemista. Se on Kristuksen itsensä seuraamista sillä Hän teki myös niin. Kaste on vanhan "minän" hauta yhdessä Kristuksen kanssa, syntien anteeksisaamiseksi ja hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta. Tästä vanhan "minän" haudasta nousee yhdessä uusi "minä" elämään uutta elämää ja elämäntapaa Kristuksen jalanjäljissä ja Häntä seuraten.

Se on kirjaimellisesti "uusi alku", tapahtuma, jossa yhdistyvät sekä ihmisen, että Jumalan teot!

Kastekysymys on painava sydämelläni, sillä näen enenevissä määrin sen, että kirkot painottavat kastetta hyvin helposti äärilaidoista käsin, eikä koko Sanan ilmoituksen mukaan.

Luterilainen kirkko näkee kasteen jopa uskon edelle, jossa pelastusvarmuus uskonsijaan löydetään kasteesta... Kaste jopa nähdään uskoa synnyttävänä sekä Pyhän Hengen antavana...

Vastaavasti helluntaikirkko painottaa kastetta vain merkkinä, tunnustuksena Herralle...

Missä on ne kirkot jotka ymmärtävät kasteen koko merkityksen, he jotka opettavat kastetta niin ihmisen kuin Jumalan tekona?

• Niko.

kirjoitit: "Syytätkö JEESUSTA omien oppien vastasista teoista????"

Missä syytän ja miten?

kijroitit: "Näin ollen kaste on pelatuksen kannalta täysin harhaoppi"

"Joka uskoo ja kastetaan pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
        ( Jeesus Nasaretilainen )

Ei kaste ole täysin mitätön ja vähäpätöinen asia, se on äärettömän tärkeä asia.
        Jeesus sanoi, joka uskoo ja kastetaan -> pelastuu!

• oho3

Jos kaste on hautaamista Jeesuksen kanssa, niin pitäisikö upoksissa olla 3 päivää että se menisi raamatullisesti? Kaste sanaa ei ole raamatussa, ainakaan kreikan kielisessä. Kreikan kielessä käytetään sanaa upottaa. Selvä käännös virhe. Olisi reilumpaa puhua upottamisesta kuin kasteesta.

• yksinkertaista!

Lue Raamattua.

Jeesuksen kaste on esimerkki meille! Isä, Poika ja Pyhä Henki todistivat sen!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      282
      2584
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      300
      1379
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1251
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1241
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      97
      1198
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1185
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      45
      1053
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      946
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      22
      900
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      797
    Aihe