Aloitin insinööriopinnot Espoon-Vantaan ammattikorkeakoulussa vuonna 2008. Lopetin opiskelun monen muun tavoin noin 1,5 vuoden päästä ja menin töihin. Koulutus tuossa AMK:ssa oli todellinen pettymys kaikin puolin. Olin odottanut että koulutus olisi ollut paljon käytännön läheisempää, mutta se olikin pitkälti pelkkää teoriaa asioista jotka eivät mielestäni liittyneet oikein mitenkään alaan jota olin tullut opiskelemaan.
Ihmettelen suuresti miksei näistä huonoista ammattikorkeakoulukokemuksista juurikaan puhuta. Ovatko kaikki muka tyytyväisiä koulutukseen? En oikein usko tähän, sillä niin moni meidänkin luokalta lopetti koulun pettymyksen ja turhautumisen vuoksi.
Minusta on suoraan sanottuna melko törkeää että noihin ammattikorkeisiin houkutellaan nuoria fiksuja ihmisiä "opiskelemaan" aivan jonnin joutavia asioita.
AMK oli suuri pettymys
55
4717
Vastaukset
- adsdsa
Et vaan osannu.
- Höpön höpö juttu
Onneksi Espoon-Vantaan ammattikorkeakoulua ei ole enää, eikä sitä muuten ollut myöskään enää vuonna 2008. Se on Laurea ollut jo 1900-luvulta lähtien eikä sieltä valmistu insinöörejä.
- Niinpä joo
niin. Insinöörikoulutuksesta kun annetaan markkinointipellehermannien kautta aivan väärä kuva, että kaikki on iisii ja kivaa....
- vieläkerranx
Et ole ainut, joka on pettynyt amk:n.
Montakohan meitä oli, jotka keskeyttivät "monimuoto" -opiskelut amk:ssa, Joensuussa 4-5 vuotta sitten. - Turku, Turku, Turku.
Turun AMK:sta olen kuullut varsin huonoa feedbackia, etenkin muotoilun- ja ICT-linjojen puolesta, ihmiset todella tyytymättömiä opetukseen.
Turun AMK:n Taideakatemiassa ilmeisesti opiskelijat tyytyväisiä, tosin taideakatemian linjoja lakkautetaan pikkuhiljaa, edesmenneitä ovat jo mm. digital arts. Sääli... - Siwan kassallako on mukavempaa?
Taas on päästy elämässä liian helpolla prkl!! Ooppas näin ens alkuun vaikka vuos työttömänä niin kyllä on motivaatiota käydä paskempikin koulu läpi. Ite menen TAAS pääsykokeeseen maanantaina ja jos onnistaa en todellakaan jätä kesken minkää opetuksen tason takia tai minkään muunkaan menkööt vaikka 7 vuotta niin kesken en jätä!! Tosin toinen vaihtehto on mennä takas ryöstäjä vuokrafirmojen listoille.
- pakste7
tee pimeästi töitä...
- -jaska85-
Itse valmistuin ihan samasta koulusta viime vuoden keväänä. Töihin en minnekään päässy kovasta yrityksestä huolimatta. Nyt onneksi pääsin suhteella varastomieheksi yhteen tukkufirmaan. Ihan tyytyväinen olen nyt, harmittaa vaan täysin hukkaan mennyt aika ammattikorkeassa.
- zetele
Mitä opiskelit?
- Eijjuma...
Niin... Yleensähän työllistymiseen voi vaikuttaa jo opiskeluaikoinaan valitsemalla FIKSUSTI harjoittelupaikkansa, jonka kautta saisi luotua kontakteja ja mahdollisesti pedattua kesätyöpaikan itselleen.
Paska veto on koittaa päästä helpolla ja mennä sieltä mistä on aita matalin, eli menemällä venyttelemään kikkeliään naapurin Pertin firmaan. - Varattu Insinööri
Ei meilläkään täällä suomen parhaassa? joillain kriteerillä kovin hääppöinen taso ole. Lähiomainen käy suuremmassa ja vaatimustaso on paljon kovempi. Mutta silti, itsestä se oppiminen on kuitenkin eniten kiinni. Ihan sama mitä opettajia, kun sain otsikot niin itse lukemalla pärjäsin pitkälle.
- Varattu Insinööri
Muuten, olisi mielenkiintoista kuulla, mitkä ovat turhia aineita? Itsellä oli aineita, jotka eivät liittyneet omaan koulutusohjelmaa, mutta niitä olen eniten töissä tarvinnut. Matikkaa ja erityisesti fysiikkaa myös. tosin meillä matikan taso aika lepsu.
- jotain jorinaa...
Kyllä pitää käydä mieluiten koulua mikä tuntuu omalta ja missä ovat paremmat työllistymisvaihtoehdot. Akavan tilastoissa insinöörien työttömyys on korkealla, toki eri aloilla on vaihtelua, mutta aivan liian moni inssi pääsee nyt työttömäksi.
Olin itsekin pari vuotta sitten inssi koulutuksessa ja ymmärsin jättää leikin kesken. Tilat on kyllä hulppeat, mutta laatu on sitäsuntätä, eli pintaraapaisuja sieltä sun täältä. Kurssit olivat välillä huonosti jaksotetut, esim. vasta kakkosvuoden kurssi tulikin heti ekana vuonna syksyllä ja olisi pitänyt heti osata digitaalitekniikka, siis opiskelijoiden, jotka eivät ole ikinä piirikaavioita piirrelleet.
Toki tämä on vain minun subjektiivinen mielipide ja johtui juuri omasta väärästä valinnasta, mutta en ole ainoa, joka oli kouluun tyytymätön. Valmistuttua en olisi kuitenkaan ollut ammattilainen ja pätevä yhtään mihinkään. Kun katsoo kyseisen laitoksen opinnäytetöiden tasoa, niin kantani vain vahvistuu.
Nuorilla on ihan liian vähän käsitystä työelämästä yleensä ja ovat oikeasti AMKien ja koulutusten järjestäjien mainonnan vietävissä. Käytännössä useiden oppilaitosten tarkoitus on imea tukirahat maakuntiin, tuottaa pihalle näennäisillä pätevyyksillä valmistuneita ja taata opettajille työpaikkoja ja millään muulla ei sitten olekaan merkitystä. Jossainmäärin se on sulaa hulluutta... mutta onpahan sentään aikuisten päivähoitopaikkoja.- pettynyt-nuori-naine
Itseäni AMK:ssa otti päähän juuri se asia, että vaikka moni aivan kummallisista asioista höpöttävä "opettaja" sai kyllä välillä aika rankkaakin palautetta "opetuksestaan", ei mikään muuttunut. Ilmeisesti tosiaan se että "opettajan" oma palkka juoksee on kaikki kaikessa, muusta viis.
Se on vähän kuin polittiikkaa: ensin tulee oma etu, sitten tulee puolueen etu ja jos aikaa jää niin voidaan ehkä mahdollisesti hetki miettiä myös veronmaksajien etua. - Muutosta on tulossa
pettynyt-nuori-naine kirjoitti:
Itseäni AMK:ssa otti päähän juuri se asia, että vaikka moni aivan kummallisista asioista höpöttävä "opettaja" sai kyllä välillä aika rankkaakin palautetta "opetuksestaan", ei mikään muuttunut. Ilmeisesti tosiaan se että "opettajan" oma palkka juoksee on kaikki kaikessa, muusta viis.
Se on vähän kuin polittiikkaa: ensin tulee oma etu, sitten tulee puolueen etu ja jos aikaa jää niin voidaan ehkä mahdollisesti hetki miettiä myös veronmaksajien etua.Joillekin opettajille on tosiaan tärkeää vaan oma napa ja että palkka juoksee. Leppävaarasta olisi voinut jättää rannalle tyyppejä enemmänkin samalla kun tehtiin Metropolia, mutta EVTEKistä tuli mukana melkein kaikki kuona. Kannattais mieluummin maksaa sakot laittomasta irtisanomisesta kuin antaa maineen pilaantua.
Ongelma poistunee ensi vuonna kun Leppävaaran tietotekniikka yhdistyy Helsingin tietotekniikkaan, jossa on hyvät opettajat.
- hmmm....
Näinpä se on, moni opettaja saa munia kurssit melkein täysin ja saa vaan jatkaa virassa. Tulevaisuudessa toivon, että opettajan työ alkaisi olla kuin mikätahansa työ, eli kenkää tulee, jos alkaa tulla vuodesta toiseen huonoa palautetta.
Politiikkaapa hyvinkin. AMKeissa on paljon näennäisiä keksittyjä tutkintoja, joilla ei ihan ole suoraa reittiä työelämään.- Muutosta tarvitaan
Kannatetaan kenkää huonoille opettajille. Opettajat vois kans toimia enempi freelancereina tai yrittäjinä, niin pysyis kilpailu ja laatu yllä.
- Halveksin
Hävetkää koulun lopettajat. Teidän vuoksi moni alasta OIKEASTI kiinnostunut jäi opiskeluiden ulkopuolelle.
- Nyt jumalauta....
Millä perusteella ylläolevat eivät ole olleet OIKEASTI kiinnostuneita? Koska ovat pettyneet paskaan opetuksentasoon? huhuh...
- hmmm.....
Nyt jumalauta.... kirjoitti:
Millä perusteella ylläolevat eivät ole olleet OIKEASTI kiinnostuneita? Koska ovat pettyneet paskaan opetuksentasoon? huhuh...
Heh, luinkin aiemmin, että opettajat, mutta siinä olikin L. =)
Käypi se noinkin päin. Mielestäni on melkein rikollista antaa nuorille liian pehmoista kuvaa työelämän todellisuudesta ja tiettyjen tutkintojen autuaaksi tekevyydestä. On aika huono juttu kaikkien kannalta, että liian moni opiskelee 4v ihan näennäistä tutkintoa, lopulta pääsemättä lainkaan alan töihin.
- Juhani Mörkö
Lopetin kanssa 1,5 vuoden jälkeen opinnot Keski-Pohjanmaan Ammattikorkeakoulussa, Ylivieskassa. Mediatekniikan insinööri oli tutkintona.
Koulu oli täysi pettymys. Opetuksen taso oli täyttä kuraa. Muutamia hyviä opettajia oli, mutta pääasiassa ihan p:stä koko koulu.
Jos tasokasta opetusta kaipaa, niin älkää menkö kyseiseen kouluun. Helppohan tuonne on päästä, mutta ei kannata sen takia mennä. Hukkaan heitätte opiskeluajan.- zetele
Olisit vittu vaan jaksanut vielä toisen 50% siitä ajasta, niin itselläsi olisi jo tutkinto. En ymmärrä näitä keskeyttäjiä.
- Perkele.
KyAmk sama juttu, tradenomiksi Kouvolassa, opetuksen taso luokatonta paskaa 90%:sti. Turhaa huttua suuri osa kursseista. Koulutuksen realistinen kesto 2 vuotta, venytetty puolella, jotta palkkaa ehtii virrata.
- 45h234
On se vaan kumma että nämä pelleopettajat voivatkin pitää vuodesta toiseen jonninjoutavia kurssejaan joista ei ole mitään hyötyä kenellekään muulle kuin opettajalle.
- Plunkki
Olisiko sun omassa asenteessakin ollut jotakin korjattavaa. Espoon-Vantaan ammattikorkeakoulusta ei ole koskaan valmistunut insinöörejä ja se vaihtoi nimensä Laureaksi jo vuonna 1998. Sinänsä hiukan saivartelua, mutta mielestäni se kertoo opiskelijan asenteestakin paljon, jos ei tiedä missä koulussa hän opiskelee.
- Jokseenkin tuttua
Näitä on yliopistoissakin, nimittäin opiskelijoita, jotka eivät viimeisenä opiskeluvuotenakaan edes osaa kirjoittaa oikein oman opinahjonsa tai tutkintonsa nimeä tai eivät ainakaan osaa kumpaakaan lyhentää oikein.
Että se siitä paneutumisesta opintoihin. Vika on tietysti opettajissa, koulussa tai opiskelukavereissa, ei koskaan opiskelijassa itsessään. - Metropooli
Evtek on kyllä nykyään Metropolia...
- donna882
EVTekistäei tullut Laurea vaan osa Metropoliaa, jossa todellakin koulutetaan hyviä insinöörejä.
- asdasdasddasdddd
Eiköhän se ole itsestäänselvää, että asianomainen tarkoitti EVTEKKIÄ, josta valmistui insinöörejä ennen koulun yhdistämistä Stadian kanssa.
- EVVK-tek
Ei varmaankaan ollut, koska vuonna 2008 ei kukaan enää aloittanut opintojaan EVTEK:issä. Sitä paitsi, vaikka aloittaja olisikin erehtynyt aloituksessa opilaitoksensa nimestä (niin kuin todennäköisesti teki), niin eihän EVTEK:in huonoimpia koulutusohjelmia enää ole olemassakaan - eli mistä tässä nyt enää purnataan?
- kannaattavaa?`
lisää missä ootte turhaa ollut? lahti? hämeenlinna? vaasa?
- pätkä pätkätyössä
Mulla on neljä tutkintoa -2*opisto ja 2*amk, osa käyty työn ohessa. Kauppista lukuunottamatta kaikki koulut olivat vähän pettymyksiä - ensimmäisessä ei oikein opetettu ja molemmat amk:t yllättivät helppoudellaan. Paitsi viimeisessä käänsin pettymyksen voitokseni. Päätin, että opettajat opettavat mitä opettavat, minä voin tehdä asian hyväksi jotain itsekin. Kun sain tuntumaa mitä alallani pitää lukea aloin lukea ja selvittää asioita itse. Monikin opettaja oli laiska, mutta oppimateriaaleista löytyi lisää oppimateriaalia. Nyt kun on inssin paperit takataskussa, jatkan lukemista itse. Sain töitäkin, tavoitteena on oppia asioita sen verran itsenäisesti, että voisin työllistää osaamisalueideni mukaan itse itseni vielä tässä lähivuosina.
- nimimerkki3924876243
Sama se on kaikissa oppilaitoksissa. Olet kuitenkin saanut ilmeisesti ammatin. Näyttäisivät kaikki esim. yliopistotkin hyväksikäyttöjärjestelmiltä, joissa tentit tarkastellaan pärstäkertoimen tai nimen perusteella. Tentteihin ei saa vastausmalleja, vaan todetaan 'useat erilaiset vastaukset ovat mahdollisia'. Toisin sanoen, on aivan käsittämätöntä, että Suomessa tapahtuu niinkin vähän väkivallantekoja. Ei uskoisi todeksi, että korkeimmatkin koulutusohjelmat ovat täynnä törkeitä rikoksia ja törkeiden, koskemattomien rikollisten temmellyskenttiä.
- Elektroniikan opisk.
Ainakin rakennustekniikan koulutusohjelma oli kyllä minusta aika täyttä asiaa. Siellä käytiin läpi niin käytäntöä esim mittalaitteiden osalta, rakennusarkkitehtuuria, betonin lujuuslaskentaa, siltojen rakennusanalyysejä jne jne. En menis sanomaan et oli paska ohjelma, mä lopetin koulun omista syistäni silloin ja menin työelämään. Nyt olen jälleen amk:ssa 8 vuoden tauon jälkeen ja ihan erillä mutta tekniikan alalla. JA minulle nyt jo näkyvissä miten mainiot puitteet syventyä alaan. Ja kyl kakkosvbuoden tuutoreiden puheista voi päätellä et niil on ollut siistei kursseja ja digannut niistä kovasti. Kyllä tää asia taitaa olla opiskelian oma vika kun ei koulutus kelpaa. Kyllä se 1,5v menee siihen ryyppäämiseenki jollon menettää koko innon opiskeluu kohtaa ja kaverit tienaa ympärillä ja ostelee telkkareita sun muita. Jos on alasta syvällisesti kiinnostunut, paras tilanne on että opiskelet asian paremmin haltuun mitä sun opettaja osaa. Siinä on tavoitetta.
- mmmmmggggg
Jossain määrin tämä pettymyksen tunne johtuu siitä, että sisään pääsee kuka tahansa. Joskus aikoinaan tekuun oli niin vaikea päästä, että opettajan tarvitsi vain aivastaa, niin porukka tajusi asiat itse. Nykyään moneen paikkaan pääsee kaikki hakuehdot täyttävät hakijat.
- 11+7
Olin insinööriopissa kolmisenkymmentä vuotta sitten, ja sillonkin tilanne oli melko samanlainen. Opettajilla ei opetukseen ammattitaitoa, opetettiin asioita, joita ei tarvittu ja työelämässä tarvittavia asioita ei käsitelty. Lisäksi opettajat kuvittelivat opinahjonsa olevan jotenkin erinomainen, ja vaalivat käsitystä insinöörimäisestä oppilasmateriaalista. Maalailtiin oppilaille tulevaisuutta sahan teknillisenä johtajana ja muutenkin merkkihenkilönä, jollainen inssi oli opettajien nuoruudessa 1950-luvulla. Oppikirjat olivat sotia edeltävältä ajalta, oikeasti. Yhdessäkin matskussa oli lueteltu erään sahan hevosmäärä ja tarkasteltiin sen muuttumista.
Lisäksi muutamalla opella oli luokittelu: nämä tytöt ja muut omituiset, ja sitten muut opiskelijat. - ope joo
Olen opettaja ammattikorkeakoulussa. Ja tosi kunniahimoinen työssäni, vaadin itseltäni paljon ja myös opiskelijoiltani. Mutta tiedättekö miten saadaan aikaan niitä huonoja opettajia? Kun opettajaparalle lyödään kursseja enemmänkin kuin sen pää kestää. Opettaja juoksee opintojaksolta toiselle. Välissä hän tekee t&k-tehtäviä ja projekteja kun on niin on pakotettu. Toisella kädellä ohjataan opinnäytetöitä. Kuulutaan opetussuunitelmatyöryhmään ja viiteen muuhun työryhmään. Lisäksi pitää osallistua kaikkiin yhteisiin palavereihin. Hallinto vaatii opettajilta järjettömän määrän dokumentaation tekemistä ja tilastointia. Lisäksi ollaan tutoreina. Kun se opettajaparan työvuosi on laitettu ihan pilkkua myöten täyteen kaikkea, ja se illat valmistelee puolivaloilla seuraavan päivän tunteja, niin ihmetelläään, että etkö sinä kehitä itseäsi, että voisit opettaa opiskelijoille uusinta uutta. Just joo, kysyy opettaja siinä vaiheessa. Missä ***** välissä? Hallinto ammattikorkeakouluissa on määritellyt, että opettaminen on viimeinen välttämätön paha. Siihen annetaan opettajalle hyvin niukasti resursseja. Moni opettaja oikeasti on sitä mieltä, että haluaisi kehittää omaa osaamistaan ja panostaa opettamiseen. Mutta lukuvuoden alussa tehdään hallinnon toimesta ajankäyttösuunnitelma, Ja tässä suunnitelmassa annetaan se pikku määrä mikä on pakko siihen opettamiseen.
- kandiinssi
Muun muassa kummastuttaa, miten opiskelijat "tietävät"
että opetetaan vääriä asioita, jos jo tietäisi niin miksi opiskelee???
Ja aloittajalla (trolli) on kyllä väärä kuva insinöörin työstä jos "käytännön" töitä sinne haluaa, esim pitäisikö rakennusinsinöörin osata muurata, olla betonimiehenä, timpurina jne, ei tarvitse. - Pian entinen ope
Minäkin olen opettajana eräässä Suomen suurimmista ammattikorkeista. Opetan pääasiassa konepuolen/energiapuolen kursseja. Olen huomannut, että on aivan ajanhaaskausta valmistella tunteja huolella ja värkätä tunteja Powerpointteja ym.. Suurin osa opiskelijoista ei yksinkertaisesti kuuntele.
Onneksi minulla on enää vähän tunteja viikossa ja teen päivätyötä opettamisen lisäksi. Aion jättää tämän ajanhaaskauksen ensi vuonna kokonaan. Pahimmillaan tunnille vaivautuu vain pari opiskelijaa noin kahdestakymmenestä. Onpa sitten kiva kun käytit opetusmateriaalin tekemiseen 3 tuntia.
Varsinkin ammattikoulusta tulleilla on ihmeellinen tapa mölytä kaikki tunnit ja kaikesta tunnutaan valittavan. Olenkin sanonut useaan otteeseen oppilaille, että oppisitte enemmän, jos opiskelisitte keskenänne kirjastossa. On tietty ihan hyvä, että vaivautuvat edes tunnille.
En voi toki sanoa, että olisin itsekään täysin pätevä opettaja, kun minulla on vaan DI:n paperit. Työkokemusta minulla on kuitenkin useampi vuosi ja osaan mielestäni esiintyä. Tietokin on mitä luultavammin tarpeeksi tuoretta.
Alkuun pidin ehkä hieman liian teoreettisia tunteja ja yritin opettaa joitakin kaavojakin ja niitten johtamista. Nykyään pyrin, että noin neljäsosa on kaavoja ja niihin numeroiden sijoittamista ja kolme neljäsosaa pelkkää "tekstiä/teoriaa". Yliopistolla vastaavat kurssit olisivat käytännössä kokonaan "laskemiskursseja".- Opekouluttaja
Konetekniikassa ei niin suuria muutoksia tapahdu vuosittain, joten ei powerpointteja joka vuosi tarvitse tehdä uusiksi, riittää kun vähän päivittää. Opettajalle varataan yleensä oppimateriaalin tekemiseen yms n. 0,5 tuntia yhtä opetustuntia kohti, ja useimmille se riittää mainiosti. Voit jakaa powerpointit sähköisesti etukäteen ja pyytää opiskelijoita tutkimaan ne valmiiksi ennen tuntia, tunnilla voitte sitten pulista niistä yhdessä. Sitä paitsi: miksi et laita opiskelijoita välillä opiskelemaan kirjastoon?
Voit hyvin teettää opiskelijoilla kirjastossa harjoitustyön, ja käyttää työaikasi työn ohjaamiseen ja arviointiin. Ei opettajan ole pakko luennoida kuten DI-koulutuksessa vuonna miekka ja kirves.
Muutenkin suosittelen lämpimästi tekemään opettajan pedagogisia opintoja. - hmmmm...
Vikaa sitä on varmasti opetuksessasikin, jos opiskelijat eivät kuuntele. Pedagogiikkaan syventyminen ei varmasti olisi pahitteeksi.
- Jallu Kaselainen
Olen 41-vuotias, ja työelämästä kokemusta n. 20 vuotta, ennen AMK-opiskelujen aloittamista. Opiskelen nyt kolmatta vuotta. Ja työskentelen koulutusalallani, siis aikuisopintojen rinnalla. Alani on metsäala ja opiskelen siis metsätalousinsinööriksi.
Olen erittäin pettynyt AMK-koulutukseen. Työelämäkeskeisyys on hieno sana, joka ei käytännössä toteudu. Itse koulutuksen sisällöstä n. 50% on alan aineistoa, loppu yleissivistävää höpö höpöä.
Suurimmat ongelmat opettajien kanssa liittyvät opettajien kaukaiseen asemaan käytännöstä. Eli opettajalla harvoin on kokemusta omasta alastaan, erityisesti "yleisaineiden" opettajilla kokemusta ei saata olla ollenkaan.
Opettaja saa palkkansa, piti miten huonoja kursseja tahansa. Arvosanat eivät kirjaannu kuukauden sisällä, vaikka tutkintosääntö niin väittääkin. Opettajan ei tarvitse vastata virheistään ja tämä aikaansaakin mielenkiitoisen asetelman, opettajan ja aikuisopiskelijan välillä.
Mielestäni AMK-koulutuksen ainoa tarkoitus on toimia suojatyöpaikkana opettajille, eikä antaa käytännön eväitä työelämään. Sanotaan että harjoittelupaikkassa sitten saatte käytäntöä. No harjoittelupaikkoja eivät saa kaikki, vaikka miten mieli tekisi.
Perustelen tuota suojatyöpaikka väitettäni juuri tuolla 50 % yleissivistävällä osuudella. Siis asioilla, joilla ei työelämässä ole mitään merkitystä. AMK-tutkinnon kestoksi riittäisi hyvin kaksi vuotta teoriaa ja tähän harjoittelua vaikkapa vuosi, kahdessa eri pätkässä. - Syrjäytetty
Olen opiskellut AMK:ssa matkailualaa nyt kolme vuotta ja voin sanoa, että kokemukseni eivät ole mitenkään mieltä ylentäviä. Tosiaan koulutukseen kosiskeltiin mitä hienoimmilla huipputekniikalla varustelluilla tiloilla ja bonuksena opiskelijoille annettiin omat läppärit.
Ensimmäisenä vuotena ihmettelin, miksi lähiopetusta on niin vähän ja ajattelin sen olevan vaan alkukankeutta mutta väärässä olin. Koko kolmen vuoden aikana voin sanoa käyneeni koulussa keskimäärin kolmena päivänä viikossa muutama tunti kerrallaan. Tämän syksyn olen opiskellut noin yhtenä-kahtena päivänä viikossa tunnin kerrallaan. Syksyllä on ollut muutama viikko, jolloin ne vähäisetkin tunnit on peruttu ties mistä syystä johtuen, joten olen joutunut oman kotini vangiksi. Tässä tulee viittaus niin paljon puhuttuun syrjäytymisaiheeseen; olen tippunut täysin tästä yhteiskunnasta kouluni takia. Miten ihminen voi luoda minkäänlaista yhteenkuuluvaisuudentunnetta kurssikavereihinsa jos koulussa ei käytännössä tarvitse käydä?
Olen keskustellut tästä asiasta muiden kohtalotovereideni kanssa ja monet heistä ovat valitelleet yksinäisyyttä. Minusta koulun pitäisi olla paikka, johon on mukava mennä joka päivä ja jossa oikeasti pitää käydä! Olen tainnut ymmärtää AMK-koulutuksen aivan väärin. Totuus on, että siellä on pärjättävä YKSIN, ei kukaan tule kysymään sinulta mitä kuuluu saatika tiedä mikä minun nimeni. Huolestuttavinta tässä on se, että olen aina ollut todella sosiaalinen ilopilleri ja viihtynyt muiden joukossa. Nyt minulta on käytännössä riistetty tämä oikeus olemattoman koulutukseni takia. Koska asun pienellä paikkakunnalla, on eri asia pitää sosiaalista verkostoa yllä vapaa-ajalla kun kaupungeissa.
Ja vielä tästä olemattomasta koulutuksen sisällöstä. Kolmen vuoden opiskelun jälkeen en voi sanoa olevani millään tavalla ammattilainen omalla alallani. Tuntuu, ettei näistä olemattomista kursseista ole jäänyt mitään käteen, koska kaikki työt on pitänyt pakertaa yksin omalla tietokoneella ennalta määrättyyn raportin muotoon ja ainut asia mikä opettajia kiinnostaa, on sivumäärä! Lisäksi työllistymismahdollisuudet ovat todella olemattomat matkailualalla.
Tässä turhautuneena pohdin, mihinköhän kouluun lähtisin seuraavaksi jatkamaan jotta tässä elämässä olisi jotain järkeäkin. Olisi pitänyt olla viisas ja lähteä heti peruskoulun jälkeen ammattikouluun, hankkia itselleni rehellinen ammatti opiskellen kolme vuotta saman luokan kanssa ja nyt olisin jo mukavasti kiinni työelämässä ilman tätä tuskien taivalta.
Nimim. Ai, tuleeko sinusta matkailualan restonomi? Mikä se on? Siis niinku matkaopas vai?- mitempore
AMK:ssa opiskelee aikuisia. Ei voida vaatia että koulu pitäisi kiinni jokaisen opiskelijan kädestä, pakottaisi istumaan luokassa 8h/pv ja vielä järjestäisi sosiaalista toimintaa vapaa-ajalla. Tottakai siellä on pärjättävä yksin, kuinka kauan ajattelit että vanhemmat / koulu / yhteiskunta taluttaa sinua tässä elämässä.
Iso osa esim. AMK insinööreistä ja hoitoalan opiskelijoista työskentelee opiskelujen aikana, pitäsikö todellakin vaatia että heidänkin pitäisi töiden sijaan istua koulussa luomassa sitä sosiaalista ilmapiiriä.
Kyllä, olen samaa mieltä kanssasi että sinun olisi pitänyt mennä ammattikouluun jos olet niin avuton ettet pysty hoitamaan opiskeluja jos koulu ei tarjoa lähiopetusta ja pakota istumaan paikan päällä.
Yliopistossa meno on muuten vielä "rajumpaa" vaikka kuolisit kämppääsi niin kukaan ei koulusta tule huutelemaan. - hmmmm...
Varmasti moni nuori on samassa jamassa kuin sinä. Yllättävän moni, jos ei vanhempikin. Tuossa tilanteessa pitäisi miettiä niitä omia selviytymiskeinoja.
Pitäisi ehkä miettiä miten saisit päiviisi sisältöä, jotain harrastusta. Opit ehkä sitten arvostamaan yksinäisyyttäkin, etkä näe sitä ongelmana. Moni on yksin nykypäivänä.
Aivan varmasti myös isommassa kaupungissa voi olla ihminen yhtä yksin kuin sinä siellä hieman syrjemmässä.
On varmasti syitä montakin, miksi joku on yksin. Yhtään se ei varmaan asiaa auta, jos etsii syyllisiä omalle ahdingolleen ja syyttää muita. Itsestään se on lähdettävä lopulta. Kaikki on susta itsestäsi kiinni.
Jos koulu on helppo ja saat sieltä tutkinnon ulos, niin kannattaa se ottaa, jos se kerta noin helppoa on. Ammattikoulu ei nykyisin takaa mitään ns. ammattia, ellet nyt sitten opiskele vaikka lähihoitajaksi. Se voisi sopia hyvin, kun olet sosiaalinen. Voi sen AMK:n toki jättääkin kesken, mutta sun pitää nyt etukäteen kartottaa vaihtoehdot, ettet tipahda tukijärjestelmän ulkopuolelle. Myös eikai se pahaa tekisi, jos AMK:n ohella kävisit töissä, jos se on mahdollista - ehkä lähimmästä isommasta kaupungista voi löytyä.
Susta ehkä saattaa tuntua, että tuskien taival loppuu siihen, että pääsee ns. työelämään, mutta usko mua, siitähän se vasta alkaa. Ajattele että olet matkalla, mutta määränpäätä et tiedä.
- Syrjäytetty
Toihan se onkin juuri se nykypäivän ongelma; kun kukaan ei välitä! Miten tästä maailmasta onkin poistunut inhimillisyys kun oletetaan kaikkien olevan robottimaisesti suorittavia yksilökeskeisiä pakertajia?! Ei kaikki luojan kiitos alistu siihen vaan elämässä on muutakin merkityksellistä. Jos korkeakoulutuksen tarkoituksena on tehdä minusta kaiken suorittava robotti vailla inhimillisyyttä niin kyllä, olen täysin väärässä paikassa! Maailmasta poistuisi aika monta ongelmaa jos vanha yhteisökeskeinen kulttuuri tulisi takaisin.
Toisilla työn tekeminen koulun ohella on täysin mahdotonta; jos asuu pienessä kylässä 50 kilometrin päässä koulusta, on aika vaikea sovittaa näitä silloin tällöin koulussa järjestettäviä oppitunteja työn kanssa yhteensopiviksi. Se on aivan eri asia jos asuu kaupungissa. Lisäksi mielestäni koulu pitäisi käydä kouluna, 8h päivässä ja työt tulevat sitten kun ollaan ammatillisesti päteviä eli valmistumisen jälkeen! Työkokemusta voidaan sitten kartoittaa kesätöissä ja työharjoittelussa. Ja jos valitetaan sitä, että ei ole rahaa opiskella niin se on myös eräs nyky-yhteiskunnan huolestuttavista ilmiöistä. Eikai ole rahaa opiskella, kun vallitseva käsitys on, että heti 18 vuotta täytettyään saatava se unelmavuokrayksiö kaupungin keskustasta ja muotivaatteet päälle. Jos opiskelijat asuisivat yhteisöllisesti, esimerkiksi suvun tai perheen kanssa samassa taloudessa, voitaisiin kustannukset jakaa. Lisäksi mielestäni ihminen tarvitsee sen verran vaatetta, että on lämmin. Kaikki ylimäräinen kerskakulutus pois.
Uskon kyllä, että niitäkin ihmisiä tarvitaan jotka joka päivä ovat stressin partaalla lähestyvistä deadlineista ja kalenterit sauhuten juoksevat jo seuraavaan paikkaan. Valitettavasti minä en siihen kastiin kuulu. Enkä tarkoittanut sitä, että koulun pitäisi minulle järjestää vapaa-ajan ohjelmaa vaan jos koulussa olisi edes jonkinlaiset edellytykset yhteisöllisyyden rakentamiseen niin ehkä niitä aitoja ystävyyssuhteitakin pääsisi syntymään. - 10+7
Jos verrataan opiskelijaa joka istuu neljän vuoden ajan 8 tuntia päivässä koulussa (kuten tunnet toivovan), opiskelijaan joka istuu koulussa 2 tuntia päivässä 2 tuntia töissä niin voin vannoa että jälkimmäinen todella paljon edellä valmistumisen jälkeen. Sekä osaamisen, että työnsaantimahdollisuuksien kannalta. Harvalla alalla suurin osa tiedoista hankitaan siellä koulussa, vaan paljon enemmän opitaan oman alan töissä.
- Syrjäytetty
Toivon koulussa istumista oman ammatillisen kehittymisen takia sekä sen takia, että voisin tuntea kuuluvani johonkin "yhteisöön", olla osa porukkaa joilla kaikilla on sama tavoite. Lisäksi haluan istua koulussa sen takia, että minulla olisi päivisin jotain tekemistä! En sano, että olisin jotenkin yksinäinen vaan päinvastoin. Harrastan paljon ja minulla on paljon mielenkiinnonkohteita. Minulla on laaja suku-ja ystäväpiiri. Suurin osa ystävistäni on tullut edellisistä opinahjoistani ja työpaikoistani joissa tämä toivomani yhteisöllisyys on toteutunut. Ongelma on, että olen tällä hetkellä päivät (siis ne tunnit kahdeksasta neljään) tekemättä mitään koska olen olevani opiskelija jonka ei tarvitse käydä koulussa. Tämä turhauttaa minua suuresti.
Otetaan positiiviseksi esimerkiksi poliisiammattikorkeakoulu, jossa tämä yhteisöllisyys toteutuu. Siellä opiskellaan intensiivisesti kaksi ensimmäistä vuotta, kahdeksasta neljään ja tämän jakson jälkeen voidaan siirtyä ensin harjoittelun kautta työelämään ammattilaisena soveltamaan koulussa oppimiaan tietoja ja taitoja. Miksei tällaista käytäntöä voida harjoittaa myös muissa koulutusohjelmissa? Mitä haittaa siitä on opiskelujen kannalta? Mielestäni AMK-aika elämässä on niin pieni, että olisi parempi keskittyä yhteen asiaan kerrallaan, siis opiskeluun.
Yksin oleminen ei sinänsä ole ongelma vaan se on ajoittain jopa toivottavaa. Se, että ihminen ei tunne kuuluvansa mihinkään, on ongelma. Ja tämä on juuri mainitsemani yksilökeskeisen suorituskulttuurin ongelma. Ja tällaisessa jamassa olevia henkilöitä on paljon.
Vielä matkailualan koulutuksesta. Mielestäni on tavallaan itsensä ja tulevan työnantajan huijaamista, jos minä saan korkeakoulututkinnon lähes tekemättä mitään. Miten minä voin rehellisesti mennä sanomaan tulevalle työnantajalleni, että olen ammattilainen jos en ole käynyt koulussa ja nekin vähäiset suorittamani hömppäkurssit saan läpi vain olemalla paikalla tunnilla? - Sulla väärä valinta?
Olit ehkä valinnut väärän alan, koska oman alansa löytänyt opiskelija ei hevillä jätä opintojaan kesken (nimim. sekä väärää että oikeaa alaa opiskellut). Ikävää, että et pitänyt opetuksesta, mutta on hyvinkin mahdollista, ettet kokemattomana ja alaa tuntemattomana kyennyt näkemään, mihin opinnoilla tähdättiin (mikä vika saattaa toki osittain olla myös amk:n). Kaikkiin alempiin korkeakoulututkintoihin kuuluu myös pakollisia yleisopintoja, esim. lakisääteinen virkamiesruotsi. Metropoliasta valmistutaan useimmiten töihin, vaikka nykyinen taloudellinen tilanne toki vähän vaikeuttaa valmistuvien tilannetta. Monet opiskelijat ovat jo opintojensa aikana oman alan töissä. Sellaiset opiskelijat ovat yleensä hyvin tyytyväisiä omaksumiinsa taitoihin. Jos teoria ei ole sinua varten, niin olisit mennyt ammattikouluun. Amk on toki käytännönläheisempää kuin yliopisto, mutta se on silti KORKEAkoulu.
- Syrjäytetty
Olet kyllä oikeassa. Tässä olen pohtinut ja todennut, että olen aivan väärässä paikassa/väärällä alalla. Se on vähän kun ostaisi sian säkissä kun opiskelupaikkaa valitsee. Kouluja mainostetaan oikein urakalla mutta opetuksen sisällöstä ei sanota juuri mitään.
- Pettynyt myös
Olisin voinut kirjoittaa tuon jutun itse. Aloitin vuonna 2003 Tradenomin opinnot. Opettajat kertoi miten tradenomeista vain n. prosentti on työttömiä ja miten tradenomit työllistyvät esimiestehtäviin ja keskijohtoon ja miten taloushallinnon tradenomit viedään käsistä.
Tosiaan jossain vaiheessa opintoja alkoi valkenemaan koko juttu, miten vaikeaa oli saada pelkkiä harjoittelupaikkoja ja miten siellä harjoittelupaikassa puhuttiin tradenomeista yleisesti.
Tosiaan olen nyt suorittanut kahteen kertaan merkonomin opinnot toisen tutkinnon suoritin ammattikoulussa ja toisen amk:ssa. Työelämässä saman arvoisia kouluja. Joten ehkä turhat mainospuheet AMK:ssa pitäisi jättää väliin.
Ehdottamasti suorittakaa joko ammattitutkinto tai menkää yliopistoon jos pääsette. AMK:n voi suorittaa harrastuksena.- Hyvin pettynyt
Olen kanssasi täysin samoilla linjoilla! Merkonomiksi valmistuin pari vuotta sitten ja menin suoraan opiskelemaan tradenomiksi. Mikä virhe se olikaan! Luonnolleni ei sovi, että olisin jättänyt koulutuksen kesken, vaan hammasta purren olen kouluni käynyt. Valmistun pian, mutta missä ovat ne paljon luvatut työt? Kertoisitko oletko työllistynyt AMK-koulutuksen jälkeen taloushallinnon alalle ja jos olet niin miten?
Opintojen tasoa en voi kehua ja varoitin erästä tuttuani menemään kyseiseen kouluun. Hän meni silti. Voi kunpa minua olisi aikanaan varoitettu :( Ammattikorkeakoulu on ollut yhtä tyhjän kanssa. Eniten alasta olen oppinut tekemällä työrhajoittelupaikoissa töitä, en koulun penkillä. Opettajista suurin osa on täysin osaamattomia eli eivät ymmärrä työelämästä mitään. Ja sama homma jatkuu, mikään ei muutu vaikka palautetta annat.
- opiskelu turhaa
Olen AMK-insinööri (sähkö/automatio) mutta en nähnyt koulun aikana sähköjohtoa, sähkökeskusta ja tietotekniikan tunnilla kävin kerran ja sain melkein täydet pisteet atk-tukihenkilön koulutuksella niin ja pääsykokeisiin en lukenut ollen kaan kuten en ylioppilaskirjoituksiinkaan ja meni läpi kerralla niin ja muuten minulla ei toinen käsi pelaa kunnolla (en ole päässyt hommiin koska työnantajat palkkaa 2-kätisiä)
- Wannabeinssi
En ole vielä aloittanutkaan automaatioinssin opintoja, mutta silti minulla on oma sähkökaappi sängyn alla.
See the difference?
- blah1
Monet käy kurjemmankin koulun läpi tutkintonimikkeen takia... :) Sillä pääsee taas pidemmälle, vaikkei mitään "hyödyllistä" olisi oppinutkaan. :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791