Yleisesti ihmisten turhamaisuudesta

Itse kun en ymmärrä mitään näyttely-touhuja, niin minusta on outoa,
jos koira on söpö ja lutunen, niin sitten on!

Miksi sitä eläintä pitää raahata paikkoihin ihmisten töllisteltäväksi?
Ei ymmärrä...
Onko siinä kuitenkin kyse siitä, että että osoitetaan
muille ihmisille "kaunista esinettä"? Eihän koirat välitä itse paskaakaan
omasta ulkonäöstään, vaan ovat kaikki tasavertaisia keskenään.

Ihmisten sairaasta kilpailun- ja voittamisen halusta on kyse, jossa käytetään
välikappaleina eläimiä! "Mulla on komein"

Näistä syntyy juuri ylilyöntejä rotujen turmioksi.

60

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myy-Pikkuinen

Ei se ole sen kummempaa kuin sinun saksalaisten dopperien ihannointi.

• Mutta minä en elävällä olennolla kilpaile, se on vaan ihmisten välistä
        paskaa. Koirat ei itse välitä vittujakaan miltä ne näyttää...kunhan ruokaa tulee
        kuppiin ja kainaloon mahtuu! :D

• Myy-Pikkuinen
        kaishakunin kirjoitti:

Mutta minä en elävällä olennolla kilpaile, se on vaan ihmisten välistä
        paskaa. Koirat ei itse välitä vittujakaan miltä ne näyttää...kunhan ruokaa tulee
        kuppiin ja kainaloon mahtuu! :D

Muutaman koiranäyttelyn käyneenä voin todeta että ei se ihan minuun uppoa ko touhu. Vittu ravaat kehää ympäri ja tuomari vähän räplää koiraa ja siinä se ilo.
        Että ihan samaa mieltä olen koiranäyttelyistä, ilman niitä koiratkin olis terveempiä...
        Kaikki muu harrastus koirien kanssa onkin sitten paljon mukavampaa.

• agi rules!!!!!!!
        Myy-Pikkuinen kirjoitti:

Muutaman koiranäyttelyn käyneenä voin todeta että ei se ihan minuun uppoa ko touhu. Vittu ravaat kehää ympäri ja tuomari vähän räplää koiraa ja siinä se ilo.
        Että ihan samaa mieltä olen koiranäyttelyistä, ilman niitä koiratkin olis terveempiä...
        Kaikki muu harrastus koirien kanssa onkin sitten paljon mukavampaa.

Niin ja ne muut harrastukset tukee koiran hyvinvointia, kun on liikuntaa ja motivoivaa tekemistä.Ja siellä pikku kauneusvirheet ei paina ja kisaaminen on kiinni muista kuin ulkonäkö seikoista!

• raakit pystyy vaa ki
        agi rules!!!!!!! kirjoitti:

Niin ja ne muut harrastukset tukee koiran hyvinvointia, kun on liikuntaa ja motivoivaa tekemistä.Ja siellä pikku kauneusvirheet ei paina ja kisaaminen on kiinni muista kuin ulkonäkö seikoista!

nii eihän se kaunis koira pysty kisaamaan, muotovirheet ainoastaa, voi tuota tyhmyyttä, on ne kaks aivosoluuki sinul jo vetänt niin rankast yhteen ettei niistkää o ennää mittää apui.

• agi rules!!!!!!
        raakit pystyy vaa ki kirjoitti:

nii eihän se kaunis koira pysty kisaamaan, muotovirheet ainoastaa, voi tuota tyhmyyttä, on ne kaks aivosoluuki sinul jo vetänt niin rankast yhteen ettei niistkää o ennää mittää apui.

Olen pahoillani että oot kade mun kahesta aivosolusta, kun itte oot jääny tyystin vaille!Missäs kohtaa minä sanoin ettei kaunis koira voi kisata agilityssä???Mutta siellä voi kisata RUMAKIN!!

Noin hidasälystä täällä ei ennen olekkaan ollu, mutta kyllä sä tänne sovit, niinkuin ne rumemmat koiratkin käyttöön.Mut älä nyt mihinkään sellaseen osallistu missä älyä enemmin tarvii, niinkuin ei rumalla rakilla kannata kauneuskilpailuihin;)!

• toko rules!!!!!!!!!!
        agi rules!!!!!! kirjoitti:

Olen pahoillani että oot kade mun kahesta aivosolusta, kun itte oot jääny tyystin vaille!Missäs kohtaa minä sanoin ettei kaunis koira voi kisata agilityssä???Mutta siellä voi kisata RUMAKIN!!

Noin hidasälystä täällä ei ennen olekkaan ollu, mutta kyllä sä tänne sovit, niinkuin ne rumemmat koiratkin käyttöön.Mut älä nyt mihinkään sellaseen osallistu missä älyä enemmin tarvii, niinkuin ei rumalla rakilla kannata kauneuskilpailuihin;)!

• 18+9
        toko rules!!!!!!!!!! kirjoitti:

Katos, hämeenhitain tuli kehiin kopioimaan kun kestää niin kauan keksii ite mitään näppärää vastata, on kopioitava muilta;)!

• näin meillä

Harvemmin niitä yleisön töllisteltäviksi viedään.
      Ne viedään sinne arvosteltaviksi, jotta tuomari antaa rotumääritelmään perustuvan lausunnon koirasta. Eli tuomarille ne koirat viedään, vähemmän siellä yleisöä on -no joo, toisia koiranomistajia saman kehän reunalla.
      Minusta se on ainakin ihan hauskaa, tavata aitoja koiraihmisiä, tuttuja, ja ulkomaisia saman rodoun harrastajia ihan silmätystenkin ja käydä koirakeskusteluita heidän kanssaan.
      Tuomarin mielestä joku on tänään paras, huomenna tod.näk. joku toinen on paras. Näin se menee. Ja kyllä meillä ainakin antaudutaan siihenkin harrastukseen täysillä. Ne on yleensä viikonloppuisin ja koko perhe pääsee silloin mukaan. Agit ja tokot on sitten arki-iltoina. Saamarin kallis harrastus se on, mutta kyllä se paljon antaakin.

• Ota nyt järki käteen ja katso minkä takia niitä ongelmia rotujen suhteen tulee.
        Ihmisten turhamaisuuden ja näyttämisen halujen takia. Antaisivat koirien olla
        koiria!

Otetaan esimerkki toisaalta: mulla on tuossa terraariossa helvatan iso ja kaunis
        Mexican Fireleg, mutta miksi ihmeessä mä yrittäisin kilpailla sillä toisia
        harrastajia vastaan? Se on mun ja sillä siisti.

En jaksa venää väitellä, joten moro.

• ei koiranäyttelyitä

Koiranäyttelyt ovat KAUNUSKILPAILU, ei sillä ole mitään tekemistä jalostuksen kanssa!Jotta löydetään hyvä jalostusyksilö ei siihen tarvita kilpailua muiden kanssa, vaan jalostustarkastus, jossa yksilön virheet ja hyvät ominaisuudet punnitaan.Tämäkään ei vielä takaa koiran kykyä periyttää hyviä ominaisuuksiaan, se selviää vasta kahden pentueen jälkeen.

Kyllä koiranäyttelyt ovat vain ja ainoastaan ihmisille hupia tai kilpailua, mitä ikinä, ei siinä ole tekemistä mitään koiran hyvyyden kanssa.Koiranäyttelyt ovat vääritäneet rotukoirajalostuksen täysin, ja tehneet siitä sairaan ja liudan sairaita rotuja ja koiria.Ne pitäis lailla kieltää!!

• ´´´33´´

No, kumpi sit on parempi jalostuksellisesti, se joka voitti elen vai se toinen joka voitti toisella tuomarilla tänään?Eli koiranäyttelyt ovat turhamaisten ihmisten huvitukseksi järjestettyjä pippaloita ja rahan ahneelle kennelliitolle oiva tulonlähde!Rotukoirien terveyden tuhoamiseen myös oiva keino.

• Sikra...

Minä en ainakaan ikinä ole näyttänyt näyttelyissä kanista esinettä, vaan kaunista ihanaa koiraa, joka on vielä todella nauttinut niistä näyttelyreissuista ja jopa niistä ''töllisteliöistäkin''...

• Mahdatko vastata

Mitä mieltä sinä olet siitä että Uman koirat "trimmataan" repimällä niiltä yksitellen karvoja irti tuntikausien ajan?Kumpi on tuskalisempaa, koneella leikkaaminen vai se että repäistään karvat jokainen erikseen?

• ???????
        Mahdatko vastata kirjoitti:

Mitä mieltä sinä olet siitä että Uman koirat "trimmataan" repimällä niiltä yksitellen karvoja irti tuntikausien ajan?Kumpi on tuskalisempaa, koneella leikkaaminen vai se että repäistään karvat jokainen erikseen?

Ihan sama kenen koirat, mielipide on täysin sama!Olipahan nyt vaan ensimmäinen tuo näyttelytäti tässä listassa!!En hyväksy näyttelyitä minkään rodun kohdalla, enkä näin ollen omistajankaan!!

Mutta sinä siis hyväksyt sikran koirien seisottamisen trimmipöydällä, muttet uman?Miksi mitä eroa?Minusta koko näyttely touhu on SAIRASTA, eikä palvele kuin ihmisten turhamaisuutta!Jos halutaan näyttää kuinka ihana ja kaunis se oma koira on tarviiko sen ihanuuden esiintuomiseen, käyttää ulkonäön kohentamiseen tunti tolkulla????

• Sikra...
        Mahdatko vastata kirjoitti:

Vaikea mun on vastata Uman koirien sattumisia...Ehkä Uma sulle vastaa, kun kysyt siltä.

Mutta sen tiedän koneella ajo tai saksilla leikkaaminen ei satu koiria.
        Nyppimisestä en tiedä sattuuko...

• ?????????
        Sikra... kirjoitti:

Vaikea mun on vastata Uman koirien sattumisia...Ehkä Uma sulle vastaa, kun kysyt siltä.

Mutta sen tiedän koneella ajo tai saksilla leikkaaminen ei satu koiria.
        Nyppimisestä en tiedä sattuuko...

Jo se seisotteleminen ulkonäön takia tunti tolkulla trmmauspöydällä on ihmisen turhamaisuutta, ei mitenkään koiraa varten.Ja kyllä se konekkin sattuu kun leikataan, varsinkin kun esim.ne villakoirat ajetaan perskannikoiltaan ihan paljaaksi (on muuten kaikkea muuta kuin kaunista!!)!Ja miksköhän Ruotsissa on ne viiksien leikkaamiset kielletty?Sikskö kun ne tekee koiran elämän niin ihanaksi ja kauniiksi!?

Kaikki pelkkään ulkomuotoon ja-näköön tähtäävä on koirien kohdalla täysin turhaa, terveydellisistä syistä jos koiria pitää seisottaa tunnista toiseen on eri asia, mutta siitähän ei koiranäyttelyissä ole kyse, päinvastoin.Tuomittava "harrastus", vain ihmisten viihdykettä!

• 13+7
        ????????? kirjoitti:

Jo se seisotteleminen ulkonäön takia tunti tolkulla trmmauspöydällä on ihmisen turhamaisuutta, ei mitenkään koiraa varten.Ja kyllä se konekkin sattuu kun leikataan, varsinkin kun esim.ne villakoirat ajetaan perskannikoiltaan ihan paljaaksi (on muuten kaikkea muuta kuin kaunista!!)!Ja miksköhän Ruotsissa on ne viiksien leikkaamiset kielletty?Sikskö kun ne tekee koiran elämän niin ihanaksi ja kauniiksi!?

Kaikki pelkkään ulkomuotoon ja-näköön tähtäävä on koirien kohdalla täysin turhaa, terveydellisistä syistä jos koiria pitää seisottaa tunnista toiseen on eri asia, mutta siitähän ei koiranäyttelyissä ole kyse, päinvastoin.Tuomittava "harrastus", vain ihmisten viihdykettä!

Onks sun mielestä karvojen repiminen sama kun ajelu? Uman koirilta revitään turkkia ja ne joutuu seisoon monta tuntia semmosessa kidutuksessa.

• Sikra...
        ????????? kirjoitti:

Älä jauha sontaa, koneella-ajo ei varmasti satu koiraan...

Minun koirat ei ole koskaan joutunut seisomaan tuollaisia aikoja trimmipöydällä..

Sinä voit tuomita mitä tykkäät, ei tee mulle yötä ei päivää,
        yks paskan hailee olet mulle aurinkoinen.

• ????????
        Sikra... kirjoitti:

Älä jauha sontaa, koneella-ajo ei varmasti satu koiraan...

Minun koirat ei ole koskaan joutunut seisomaan tuollaisia aikoja trimmipöydällä..

Sinä voit tuomita mitä tykkäät, ei tee mulle yötä ei päivää,
        yks paskan hailee olet mulle aurinkoinen.

joo, sä ootkin sitten ainut ihminen joka tekee nuo hommat puolessa tunnissa!!!Niin, eihän sua ole koskaan kiinnostanut kenenkään mielipiteet, jotka sua vänkään kritisoi, kun oot niin erinomaisen paljon parempi kuin muut.Tuossa trimmaus hommassakin.

Ja voin kertoa että kun terät koneessa tylsistyy, niin varmana nipistää koiraa, vaikka kuinka yrität väittää, ja yritäthän sä, tulet silloin taas pikkasen paremmaks kuin muut.

• Virtuaalikoneistaja
        ???????? kirjoitti:

joo, sä ootkin sitten ainut ihminen joka tekee nuo hommat puolessa tunnissa!!!Niin, eihän sua ole koskaan kiinnostanut kenenkään mielipiteet, jotka sua vänkään kritisoi, kun oot niin erinomaisen paljon parempi kuin muut.Tuossa trimmaus hommassakin.

Ja voin kertoa että kun terät koneessa tylsistyy, niin varmana nipistää koiraa, vaikka kuinka yrität väittää, ja yritäthän sä, tulet silloin taas pikkasen paremmaks kuin muut.

Minkäs Sikra sille voi jos hän on erinomaisen paljon parempi kuin muut?

Eikä tilanne muutu vaikka kuinka kitiset, koita vähän petrata:))))))))))))))

• Sikra...
        ???????? kirjoitti:

Älä jaksa...
        koiria ei ajella tylsillä terillä...terät on oltava kunnossa aina, vaihtoteriä on oltava.

Mitenkähän tämä '' yleisellä tasolla '' aloitus nyt menikin minun nokkimiseksi ...sinun osaltasi...no joo ei tarvitse vastata...tiedän kyllä ;))))))))))))

• ???????? kirjoitti:

Miksi kiusaat koiriasi tylsillä terillä?Jos et olisi tota tehnyt itse et tietäisi asiasta mitään.

• tyhmäks oot
        ???????? kirjoitti:

HAHHHAAAHHHAAAAAAAAAAAa,
        Mäkin voin kertoa, että se ainoo kerta kun olen trimmaajalla koiraani käyttänyt, niin näyttipä tuo vaihtavan terää aina kun terä tylsyi.
        Etkö sen vertaa tiedä, että ei tylsillä terillä koiria trimmata ;)))). Keksi parempia juttuja tai hanki ees tietoo ;;;;;;;;;;;;)))))))))))))))).

• 13+7 kirjoitti:

Onks sun mielestä karvojen repiminen sama kun ajelu? Uman koirilta revitään turkkia ja ne joutuu seisoon monta tuntia semmosessa kidutuksessa.

Ai oletko nähnyt ??

Kummaa tietämättömän juttua nyppimisestä. ei yhdeltäkään nypittävältä rodulta revitä väkisin karvoja irti.
        Turkki nypitään kun se on tarpeeksi pitkää eli me puhumme "kypsästä" turkista.

Käys tuolta lukemassa lisää

http://griffonyhdistys.com/57

• 13+7 kirjoitti:

Minä olen nyppinyt aina lyhytkarvaiset koiratkin.Eikä ainakaan ole tuntunut niihinkään mitenkään sattuvan.Päinvastoin pitävät,kun niitä kynii :D
        Nypin kun on karvanlähtöaika,harjauksen jälkeen aina,niin saa paljon paremmin "talvivillat" pois ja myös karvanlähdön loppumaan.
        Muina aikoina en nypi,kun en paljon harjailekkaan.Kun ei ole tarvetta,kun ei oikein mitään karvoja edes lähde pahemmin.

• Ny naurattaa kybäl
        molossi kirjoitti:

Minä olen nyppinyt aina lyhytkarvaiset koiratkin.Eikä ainakaan ole tuntunut niihinkään mitenkään sattuvan.Päinvastoin pitävät,kun niitä kynii :D
        Nypin kun on karvanlähtöaika,harjauksen jälkeen aina,niin saa paljon paremmin "talvivillat" pois ja myös karvanlähdön loppumaan.
        Muina aikoina en nypi,kun en paljon harjailekkaan.Kun ei ole tarvetta,kun ei oikein mitään karvoja edes lähde pahemmin.

Toiha o iha eriasia nyppii lyhytkarvaselt koiralt irtoavaa karvaa, ko nyppii nypittävä koira näyttelytrimmii. :=DDDDDDDDDDDDDDDDD
        Vaik ny nualisit jotain kuin, ni älä ny sentäs tyhmäks heittäyvy, pysy asias.

• Ny naurattaa kybäl kirjoitti:

Toiha o iha eriasia nyppii lyhytkarvaselt koiralt irtoavaa karvaa, ko nyppii nypittävä koira näyttelytrimmii. :=DDDDDDDDDDDDDDDDD
        Vaik ny nualisit jotain kuin, ni älä ny sentäs tyhmäks heittäyvy, pysy asias.

Ei ole tarvetta nuolla ketään.Käyn keskustelupalstoilla vaan keskustelemassa.Sinusta en tiedä...
        En ole erikoistunut trimmattaviin,vielä vähemmän näytelmätrimmeihin,niin olen käsittänyt,että karva nypitään,kun on kypsää ja lähtee hyvin.Mutta ilmeisesti olen ollut väärässä?
        Mutta kerro ihmeessä tarkemmin,kun tiedät asiasta paremmin,kun olen ollut ilmeisesti väärässä.Jos vaikka oppisi tästäkin asiasta jotain asiantuntijan kautta.

• kk.aa
        molossi kirjoitti:

Ei ole tarvetta nuolla ketään.Käyn keskustelupalstoilla vaan keskustelemassa.Sinusta en tiedä...
        En ole erikoistunut trimmattaviin,vielä vähemmän näytelmätrimmeihin,niin olen käsittänyt,että karva nypitään,kun on kypsää ja lähtee hyvin.Mutta ilmeisesti olen ollut väärässä?
        Mutta kerro ihmeessä tarkemmin,kun tiedät asiasta paremmin,kun olen ollut ilmeisesti väärässä.Jos vaikka oppisi tästäkin asiasta jotain asiantuntijan kautta.

http://www.annebackman.net/wakkaran/trimmaus.htm

• Sikra...

Missähän minä nyt sakulin nimeä olen tuonnut ja sakulia nimennyt ja vainonnut..voi voi sinuu...

Juu touhujani tutkitaan ja bannissakin tietty olen ;))))))))))))) ihan miten vaan itse aurinkoinen haluaa ajatella...ettei tule estoja... ;)))))))))

Koita nyt vähän jo löysätä pipoa....

http://www.youtube.com/watch?v=kP3zSBLVK8A

• Voi voi

• 8

• RPES )))))))))))))))
        8 kirjoitti:

Voi voi voi voi

Kukas se nyt paljasti ittensä matkijaksi. Tää on niin tätä. Matkitaan toisten kirjoitus tyylejä sitten syytetään.

Niihää sää teet, se o just sitä siult )))))))))))))))))))))))
        Kopsahtiko pahastki ))))))))))))))))))))))))))))))))

• Lopeta jo Uma
        8 kirjoitti:

Voi voi voi voi

Kukas se nyt paljasti ittensä matkijaksi. Tää on niin tätä. Matkitaan toisten kirjoitus tyylejä sitten syytetään.

Voi voi Uma! sinä taas jatkat v*ttuilua.

• 8
        RPES ))))))))))))))) kirjoitti:

Niihää sää teet, se o just sitä siult )))))))))))))))))))))))
        Kopsahtiko pahastki ))))))))))))))))))))))))))))))))

Tää on niin tätä. Hoia sä pihaas ja näpsi kuvia. Jätä tää netti piäneks aikaa.

• Lopeta jo Sikra
        Lopeta jo Uma kirjoitti:

Voi voi Uma! sinä taas jatkat v*ttuilua.

Voi voi Sikra! sinä taas jatkat v*ttuilua. puskassa.

• Koiranäyttelyt ovat alun alkaen tarkoitettu kasvattajien jalostuksen arviointiin. Koirathan arvioidaan roduittain kunkin rodun voimassa olevan rotumääritelmän mukaisesti.

Joskus kuitenkin nykyään mietin onko näyttelyissä kilpailutahto keikauttanut arvot nurin perin. Niin kovaa se kilpailu nykyään on kehissä. Taistellaan pisteistä.

Oma arvioni on että nuo vuoden näyttelykoirakilpailut ovat pelkästään lisänneet menoa väärään suuntaan.
      Ennen oltiin tyytyväisiä mikäli saatiin laadussa ykkönen. Nykyään ei edes tee onnelliseksi se kilpailuluokissa jaettava SA, joka sitten on taas pääsylippu PU/PN luokkiin.
      Joskus tulee myös mieleeni kun katselee sitä koiran esittäjää kehässä. Kumpaa tultiin näyttämään?? Omaa itseään vai koiraa.

Näyttelyt ovat kiva harrastus, kun vain pitää jalat maassa. Siellä tapaa tuttuja ja tutustuu uusiin mukaviin ihmisiin.

• Pukeli 1

Niin, mutta siellä muhii myös kateuden siemen, eli peiteltyä vihaa voittaja koiran omistajaa kohtaan.
        Kysymys on myös rahasta ja lopunhan tiedätkin....

Trimmaukset ja sumutukset koiran turkkiin eivät varmasti miellytä itse pää-esiintyjää ja kaikkein hurjinta koiran kiusaamista on villakoirille ja joillekin vesikoirille tehty turkin leikkaus joka jättää peräpään paljaaksi ja samoin osan jaloista,
        eli etuosassa on hiki ja takapuolta palelee.

• Pukeli 1 kirjoitti:

Niin, mutta siellä muhii myös kateuden siemen, eli peiteltyä vihaa voittaja koiran omistajaa kohtaan.

Trimmaukset ja sumutukset koiran turkkiin eivät varmasti miellytä itse pää-esiintyjää ja kaikkein hurjinta koiran kiusaamista on villakoirille ja joillekin vesikoirille tehty turkin leikkaus joka jättää peräpään paljaaksi ja samoin osan jaloista,

Ihmisiä on erilaisia.
        Silloin kun on todella hyvä rodun tuntema tuomari paras koira voittaa,. Silloin voittajan onnittelut tulevat taatusti sydämestä
        Kateuttakin on niin montaa laatua.

Muuten turkin hoito kuuluu olennaisena osana koiran hoitoon.
        En näe villisten trimmausta ongelmallisena, vaan taitoa vaativana. Toki sillä trimmauksellaan villikset erottuvat ryhmäkehissä muista .
        Mutta villisten rotukehissä ne eivät saa mitään ilmaiseksi trimmauksellaan.

Enemmän kuule ne näyttelyt vievät kuin tuovat.

• Dr.Lowe

Hei Uma.
        Alka mennä hermot noihin tiettyihin. Voisin antaa apua velvoitteita, jos tahtoisit. Sellaista en ole tehnyt aikoihin. Laitaittaisitko osoitteesi niin toimistostani otettaisiin yhteyttä.
        Joko tänne tai vihje blogiin, osoitteesi kyllä loytyy.

• niin totta.
        Pukeli 1 kirjoitti:

Totta.

• umalehtinen puskissa

:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
        ))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
        )))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Päivän ekat naurut! Kiitos!

• 7+6
        umalehtinen puskissa kirjoitti:

:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
        )))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Päivän ekat naurut! Kiitos!

Miksi sinua naurattaa se että annat väkivallalla uhkailijalle luvan teon toteuttamiseen?

• umalehtinen puskissa
        7+6 kirjoitti:

Miksi sinua naurattaa se että annat väkivallalla uhkailijalle luvan teon toteuttamiseen?

En näe väkivaltaa missään kohtaa tässä ketjussa!

Mielikuvitus on taas kerran joillekkin tehnyt tepposet !

Nyt on aika taas sanoa MOI! Se bussi kutsuu pysäkille.... ajelee nimittäin aikataulujen perusteella kuten muutkin kauopunkiliikenteen/ seututuliikenteen bussit täällä Turussa.

• 0+0+0+0

Nyt on aika taas sanoa MOI! Se bussi kutsuu pysäkille.... ajelee nimittäin aikataulujen perusteella kuten muutkin kauopunkiliikenteen/ seututuliikenteen bussit täällä Turussa.

Ai et näe, ei voi muuta sanoa sinusta kuin, sinulla on todella valikoiva näkö tai
        sinulle tunnusomainen, kaikkien näkemä mielikuvitus on taas kerran sinulle tehnyt tepposet !

• tallessa on

Sinun näkösi on yhtä tyhjän kanssa, väkivaltaiset uhkailuviestit ovat tallessa. Nimenomaan tuosta välistä kopioituja. Ylläpito siivosi osan pois näemmä.
        Älä hupsuttele, tallessa ovat !

• Pukeli 1
        umalehtinen kirjoitti:

Ihmisiä on erilaisia.
        Silloin kun on todella hyvä rodun tuntema tuomari paras koira voittaa,. Silloin voittajan onnittelut tulevat taatusti sydämestä
        Kateuttakin on niin montaa laatua.

Muuten turkin hoito kuuluu olennaisena osana koiran hoitoon.
        En näe villisten trimmausta ongelmallisena, vaan taitoa vaativana. Toki sillä trimmauksellaan villikset erottuvat ryhmäkehissä muista .
        Mutta villisten rotukehissä ne eivät saa mitään ilmaiseksi trimmauksellaan.

Enemmän kuule ne näyttelyt vievät kuin tuovat.

" Enemmän kuule ne näyttelyt vievät, kuin tuovat"

Itse sanoit tuolla, että koiranäyttelyt ovat tarkoitettu jalostuksen ( outo sana jalostus) arviointia varten.
        Kuka arvioi mitenkin ?
        Totuus on kuitenkin se, että jos löytyy arvioitsija joka arvioi koiran hyväksi ja palkitsee sen mukaisesti, niin mahdollisten pentujen hinta pomppaa pilviin, joten näyttelykulut palautuvat esittäjälle moninkertaisesti.
        Yksi, ah niin arvostettu koiratuomari puhui koirien kohdalla materiaalista, niin ja samainen asiantuntija teetti omalla taitavasti esitetyllä koirallaan pennut, kun koira oli täyttänyt jo 10 vuotta. Nimeä en kerro..

• satutäti pukeli.
        Pukeli 1 kirjoitti:

" Enemmän kuule ne näyttelyt vievät, kuin tuovat"

Itse sanoit tuolla, että koiranäyttelyt ovat tarkoitettu jalostuksen ( outo sana jalostus) arviointia varten.
        Kuka arvioi mitenkin ?
        Totuus on kuitenkin se, että jos löytyy arvioitsija joka arvioi koiran hyväksi ja palkitsee sen mukaisesti, niin mahdollisten pentujen hinta pomppaa pilviin, joten näyttelykulut palautuvat esittäjälle moninkertaisesti.
        Yksi, ah niin arvostettu koiratuomari puhui koirien kohdalla materiaalista, niin ja samainen asiantuntija teetti omalla taitavasti esitetyllä koirallaan pennut, kun koira oli täyttänyt jo 10 vuotta. Nimeä en kerro..

nimeä et kerro kun et pysty kun puhut paskaa, näinhän paskanpuhujat toimii.

• lukija.
        satutäti pukeli. kirjoitti:

nimeä et kerro kun et pysty kun puhut paskaa, näinhän paskanpuhujat toimii.

Samaamieltä, noinhan yritetään mustamaalata koko tuomarikunta, jos on totta niin miksi hän suojelee eläinrääkkääjää?

• 32

Sanoisin että omituista keskustelua koiranäyttelystä alkaa ja melkein käräjille päättyy!!!Olimpa eilenkin näyttelyissä,mutta käräjillä en olekkaan koskaan ollut

• Miitta Täti

Kylläpä taas tapasi mukaan esität asian todella kärjistetysti,mutta
      ymmärrän kyllä pointtisi. Valitettavan monet rodut ovat jakautuneet
      näyttö/käyttöpuoleen ja lienee sanomattakin selvää,että ensiksi
      mainitussa ne ongelmat alkavat tiivistyä ihmisten liiottelun
      takia,kun tärkeintä on kaunis ulkonäkö. 40 vuotta olen itse koiria
      harrastanut ja näyttetyssä ollut kerran 1980 luvulla,joten siinä
      mielessä ei myöskään itseäni näyttelytouhut kiinnosta.

• 19+6

ohan toi totta että ihmiset ne siellä kilpailee, mut niinhän se on lähes
      kaikissa lajeissa kilpailun kohde vaan on eri. rakennllaan komeita autoja
      ynnä muuta,
      mut siihen en ota kantaa onko elävän eläimen ulkonäöllä,
      (jonka määrittää ihminen), kisaaminen eettisesti oikein vai ei, mut harrastuksia on niin monta sorttia ja kunhan ne ei mee liian vakavaksi touhuksi.

• ...---...

Ulkonäköön perustuvan koirien jalostuksen vankkana pohjana ovat toimineet koiranäyttelyt. Pitkälle jalostetut näyttelykoirat kärsivät mitä hirveimmistä sairauksista, jotka on aiheuttanut ulkonäköön perustuva jalostus. Ihminen pilaa hienoja koirarotuja jalostamalla niitä mutaatioiksi, jotka eivät pysy enää edes jaloillaan kunnolla, kaikki tämä vain koiranäyttelyiden muotovalio-ihanteiden takia. Moni nykyisistä jalostuksen tuotteista ei kykenisi enää suoriutumaan niistä tehtävistä, joissa sen rotuiset koirat on alun perin tarkoitettu toimimaan. Myös luonteiden jalostus on jäänyt ulkonäön varjoon.

"Sairaudet liittyvät kiinteästi moniin pitkälle jalostettuihin koirarotuihin. Lyhytkuonoisten koirien silmät vuotavat ja hengitys rohisee ahtaissa hengityskanavissa. Löysänahkaisten koirien ihopoimut vaativat puhdistamista tulehdusten ehkäisemiseksi. Jättirotuisten koirien keski-ikä jää reilusti alle kymmenen vuoden, ja kasvuiän ruokinnan tulee olla äärimmäisen tarkkaa kasvuhäiriöiden ehkäisemiseksi. Luppakorvaisilla koirilla voi olla niin suuret ja painavat korvat, että korvakanavat sulkeutuvat ja korvakäytävissä muhii jatkuvasti korvatulehduksia. Suuret silmät voivat olla liian kookkaat silmäkuoppiin, jolloin silmät altistuvat onnettomuuksille ja ääritapauksissa saattavat pulpahtaa ulos päästä. Toisaalta joillain roduilla silmät on jalostettu liian pieniksi, jolloin silmäluomet alkavat kiertyä sisäänpäin ja ripset hangata silmää. Terveysongelmia tuottavat paitsi liian raskaat, myös liian hennoiksi jalostetut rakenteet: muutamilla kääpiökoiraroduilla jalkojen luustoon tulee erittäin helposti murtumia. Karvattomat koirat taas palelevat kylmässä ja palavat helposti auringonpaahteessa ja lisäksi niiden riesana on normaalia vähäisempi hampaiden määrä." - (c) Animalia.fi

Myös rotukissojen jalostuksessa on jo samoja ongelmia nähtävissä, vaikka kissojen kohdalla kyseessä on huomattavasti uudempi villitys.

Itse olen kauhistellut tätä asiaa jo pitkän aikaa ja ihmettelen suuresti, miten moinen voidaan sallia. Ihmisellä ei ole oikeutta leikkiä evoluution jumalaa elävillä olennoilla. Mielestäni koira- ja kissanäyttelyt pitäisi kieltää kokonaan, sillä uskon, että tämä vähentäisi ulkonäköön perustuvaa jalostusta. Tai ainakin koiranäyttelyiden muotokriteerit pitäisi pistää kokonaan uusiksi. Jos karvaisten ystäviemme hyvinvointi kiinnostaa sinua edes vähän, lisää nimesi listaan.http://www.adressit.com/koiranayttelyt_kiellettava

• No toisaalta,jos ei olisi rotumääritelmiä ja näytelmiä,niin aika vaikea olisi,että rodut näyttäisi roduiltaan.Ei olisi dopperin näköisiä doppereita tai muitakaan ;)
      Ainut tapa arvioida ulkonäköä eli arvioida rotumääritelmään (jalostustarkastuksia lukuunottamatta).
      Ja mistä sitten saa virallisen arvioinnin ilman niitä omia vaaleanpunaisia silmälaseja.
      Kasvattajille myös siis tärkeää tietoa.
      Toisaalta harrastus siinä missä muutkin.Ihan samoin kuin muissakin,ihminen tekee siitä mitä se on.Joko mukavaa tai vähemmän mukavaa...Harmi vaan,että lieveilmiönsä,kuten monessa muussakin harrastuksessa.
      Ylilyöntejä on siis ihan samoin vaikka muissakin koiraharrastuksen piireissä.
      Itse käyn näytelmissä jalostuspuolen vuoksi,mutta ihan muutenkin silloin tällöin.
      Tähän mennessä kun koissut on tykänneet,niin mikäs siinä silloin.Väkisin tahkoamista en ymmärrä.

Noista pistekilpailuista olen samaa mieltä kuin Uma.Monessa rodussa vaan vääristänyt koko touhua.Mutta jos ei mene itseisarvoksi,niin mikäs siinä.Varsinkin kun siinä huomioidaan yleensä myös koepuoli ja sekin tuodaan esiin.Varsinkin pieniharrasteisemmassa rodussa vaan hyvä juttu.

• Viest_ti

Kyllä niistä koirista näkee siellä näyttelyssä, että osa niistä kehiä kiertävistä koirista ei oikeasti elä kovinkaan monipuoista ja liikkuvaista elämää, ja liikkeistä näkee kyllä että mikä on ns kaupunkilaiskoira, ja mikä liikkuu paljon ja jonka lihaskunto ja rakenne on kunnossa. Osasta koirista näkee, että se eivät tunnu nauttivan liikunnasta, askel on jotenkin sellainen "veltto" ja tehoton.

En oikein tiedä, mitä erityistä viitseliäisyyttä tuo näyttelyissäkäyminen sinällään vaatisi. Itse en niitä harrasta, mutta silloin tällöin on tarkoitus käyttää, koiramme on rotua, joka on nykyään lähinnä seurakoirakäytössä, meillä on otettu kaveriksi liikuntaan ja metsälle. Mutta ihan samalla lailla siitä olisi pidetty huolta joka tapauksessa, eikä tämäkään eroa muista koiristamme. Pentuaikana on tehty aika suunnitelmallisestikkin työtä, jotta koiramme saisi parhaat mahdolliset eväät elämäänsä. Ja voin kertoa, että kannattikin, koska mm. rakenne on loistava, vaikka koiraa onkin rasitettu aika paljon jo pentuaikana, mutta tarkkaan pohtien, mitä ja milloin tehdään. Toisin kuin usein varoitellaan, emme ole vältelleet varsinaista rasittamista ja rasittumista, mutta olemme vältelleet ns. epänormaalia kuormitussa luonnottomissa ympäristöissä.

Itse tunnen kyllä ns. näyttelyharrastajia, mutta osa niistä ei todellakaan kuulu ryhmään "erityisen vastuulliset", vaan näyttelyharrastuksen vuoksi koira ei saa elää sellaista koiranelämää, jollaisena itse sen käsitän. Näyttelyitä kiertävät koirat eivät kyllä oman käsitykseni mukaan ole sen paremmin tottelevaisiakaan kuin monet kotikoirat, eikä sosiaalisempiakaan. Kyllä siellä rähisijöitäkin on, joku yrittää purra tuomaria, osa on hirmu arkoja, ja osasta koirasta näkee, että se homma ei niillä ykkösharrastuksiin kuulu. Kunhan vain sietävät sen. Varsinaisesti lihaviahan siellä ei ole, mutta hiukan pulskia kyllä.

Näyttelykehän laidalla on huvittavaa seurata koirien omistajien katkeruutta sekä kommentteja, jos se oma koira ei olekaan se paras. Näyttelypaikalla on todella paljon epäasiallisesti koiriaan kohtelevia ihmisiä. Ei ne näyttelyharrastajat ole sen kummempia ihmisiä kuin muutkaan. Ilmeisesti nykyiset doping-säädöksetkään eivät ole tulleet toimintaan tyhjän takia, vaan niitä koiriaan lääkitseviä on ilmeisesti ollut ihan liikaa, jotta sitä voisi sietää.

Ja valitettavasti, näyttelyissä voi todellakin pärjätä pelkällä ulkomuodolla. Luonneasioita tulisi kyllä painottaa enemmän, ja katsoa tiukemman seulan läpi näitä "ongelmaisia". Jos kasvattaja tuntuu kovasti painottavan pelkkään näyttelyharrastukseen kannattaisi pohtia, minkä muun asian kustannuksella siellä pyritään pärjäämään.

• Viest_ti kirjoitti:

Kyllä niistä koirista näkee siellä näyttelyssä, että osa niistä kehiä kiertävistä koirista ei oikeasti elä kovinkaan monipuoista ja liikkuvaista elämää, ja liikkeistä näkee kyllä että mikä on ns kaupunkilaiskoira, ja mikä liikkuu paljon ja jonka lihaskunto ja rakenne on kunnossa. Osasta koirista näkee, että se eivät tunnu nauttivan liikunnasta, askel on jotenkin sellainen "veltto" ja tehoton.

En oikein tiedä, mitä erityistä viitseliäisyyttä tuo näyttelyissäkäyminen sinällään vaatisi. Itse en niitä harrasta, mutta silloin tällöin on tarkoitus käyttää, koiramme on rotua, joka on nykyään lähinnä seurakoirakäytössä, meillä on otettu kaveriksi liikuntaan ja metsälle. Mutta ihan samalla lailla siitä olisi pidetty huolta joka tapauksessa, eikä tämäkään eroa muista koiristamme. Pentuaikana on tehty aika suunnitelmallisestikkin työtä, jotta koiramme saisi parhaat mahdolliset eväät elämäänsä. Ja voin kertoa, että kannattikin, koska mm. rakenne on loistava, vaikka koiraa onkin rasitettu aika paljon jo pentuaikana, mutta tarkkaan pohtien, mitä ja milloin tehdään. Toisin kuin usein varoitellaan, emme ole vältelleet varsinaista rasittamista ja rasittumista, mutta olemme vältelleet ns. epänormaalia kuormitussa luonnottomissa ympäristöissä.

Itse tunnen kyllä ns. näyttelyharrastajia, mutta osa niistä ei todellakaan kuulu ryhmään "erityisen vastuulliset", vaan näyttelyharrastuksen vuoksi koira ei saa elää sellaista koiranelämää, jollaisena itse sen käsitän. Näyttelyitä kiertävät koirat eivät kyllä oman käsitykseni mukaan ole sen paremmin tottelevaisiakaan kuin monet kotikoirat, eikä sosiaalisempiakaan. Kyllä siellä rähisijöitäkin on, joku yrittää purra tuomaria, osa on hirmu arkoja, ja osasta koirasta näkee, että se homma ei niillä ykkösharrastuksiin kuulu. Kunhan vain sietävät sen. Varsinaisesti lihaviahan siellä ei ole, mutta hiukan pulskia kyllä.

Näyttelykehän laidalla on huvittavaa seurata koirien omistajien katkeruutta sekä kommentteja, jos se oma koira ei olekaan se paras. Näyttelypaikalla on todella paljon epäasiallisesti koiriaan kohtelevia ihmisiä. Ei ne näyttelyharrastajat ole sen kummempia ihmisiä kuin muutkaan. Ilmeisesti nykyiset doping-säädöksetkään eivät ole tulleet toimintaan tyhjän takia, vaan niitä koiriaan lääkitseviä on ilmeisesti ollut ihan liikaa, jotta sitä voisi sietää.

Ja valitettavasti, näyttelyissä voi todellakin pärjätä pelkällä ulkomuodolla. Luonneasioita tulisi kyllä painottaa enemmän, ja katsoa tiukemman seulan läpi näitä "ongelmaisia". Jos kasvattaja tuntuu kovasti painottavan pelkkään näyttelyharrastukseen kannattaisi pohtia, minkä muun asian kustannuksella siellä pyritään pärjäämään.

Ei ne näyttelyt vie koirilta monipuolista elämää ym.Kyllä on ihan omistajista kiinni.Käy näytelmissä tai ei.
        Veltto askel voi johtua myös ihan rakenteesta.
        Myöskään se,onko koira mistä,maalta vai kaupungista,ei vaikuta liikkeisiin.Kuten ei myöskään lihaskunto.
        Mutta kyllä niitä moneen lähtöön tosiaan näytelmissä(kin) näkee.Niin omistajia kuin koiria.Myös luonteen osalta :D

• 12+13

Täysin samaa mieltä!Koiranäyttelyt on täysin turhia, ja niihin perustuva jalostus tuomittavaa!!

• tosi sairasta

oon samaa mieltä.paskat niistä koira ressukoista ku vaan se typerä omistaja/kasvattaja saa ansaittemaansa kiitosta.
      tosi sairasta.

• cottonisti

Koiranäyttelyitä tarvitaan. Koiranäyttelyt ovat näyteikkuna maailmalle suomalaisten koirien tasosta. Koiranäyttelyt näyttävät milloin rodun taso on mennyt alaspäin. Hyvä kasvattamaansa rotua ajatteleva kasvattaja on kiitoksensa ansainut..

• rakkain ja kaunein

En olisi uskonut olevani kehässä kun ensimmäisen rotukoirani otin. Nyt on pari näyttelyä takana ja pari edessä. Ei mitään hienoja tuloksia ole tullut, mutta minulle näyttelyt ovat olleet kiva sosiaalinen tapahtuma, jossa tapaan tuttuja ja koirani kasvattajaa. Ei tätä tarvitse ottaa niin tosissaan oikeasti. Jos tuomari ei pidä koirastani, on se mielestäni hänen asiansa. Koirani on minulle rakkain ja kaunein.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      17
      5103
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      101
      2321
    3. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      135
      2018
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      48
      1888
    5. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1700
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1276
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      117
      957
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      50
      855
    9. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      303
      831
    10. Kaupungin yt

Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l
      Äänekoski
      24
      664
    Aihe