Olen tuossa jo aiemmin "googlettanut" muutaman tunnin selvittääkseni erikoista sumaa jonka koin ollessani lääkärissä. Kerroin lekurille että lopetin lääkekuurini haittavaikutuksien vuoksi. Koin ne liian käsittämättömiksi. Tämän jälkeen lääkäri sanoi että "tuo lääkkeet minulle niin hän käyttää ne eteenpäin". Ymmärsin siis että lääkäri antaa ne eteenpäin käytettäviksi. Tähän yllättyneenä aloin "googlettamaan" vastausta saako lääkäri näin menetellä? Joka paikassa luki vain että apteekkiin hävitettäväksi, mutta lääkäristä en saanu mitää vastausta. Olen jopa Finlexin sivuilta hakenut tietoa ja mms Valviran sivuilta ja useista muista paikoista, eikä vastausta. Siis tarkoitan, suoraa vastausta. Näin päädyin siis kysymään teiltä lukijat että mitä mieltä te olette tästä asiasta? Mikä on laillista ja mikä ei?? Kiitos jo lukuisista vastauksista joita tänne sataa
Lääkkeiden hävittäminen??
10
336
Vastaukset
- ....................
Mun mielestä kuulostais oudolta, että lääkäri käyttäis eteenpäin ne lääkkeet. Kun teoriassa kukaan ei voi olla varma niiden turvallisuudesta enää. Hatusta heitettynä sä olisit voinut vaikka laittaa sinne jotain extraa sekaan tms. Mutta siis kun ei voi enää olla varma. Ja eikös siinä paketissa ole sun nimi yms. tiedot, mitkä on siihen apteekissa laitettu.
- 9875
Oliko kyseessä ilmainen näytelääkepaketti, jonka se lääkäri antoi sulle vai haitko ne sulle kirjoitetulla reseptillä itse apteekista? Jälkimmäiset hävitetään kiikuttamalla ne sinne mistä ne on hankittukin (tuottajavastuu), jos taas on ollut ilmaisnäytteitä, niin teoriassa lääkäri voisi pyytää ne sit sopimattomina takaisin ja hankkiutua niistä eroon parhaaksi katsomallaan tavalla. Vähän erikoiselta kyllä kuulostaa että ne jaettaisiin vielä eteenpäin. Riippuu mielestäni kyllä lääkkeestä ja paketoinnistakin, foliolevyn avaamattomuuden voi tarkistaa, mut purkkilääkepurkki avattuna voi sisältää mitä vaan...
- 1+1
Ja lääkkeen nimi oli mikä? Pakkauksen koko? Ja tosiaan, itsekö ostettu vai saatu näytepakkaus?
- lääkekokeilu
Itse olen sain lääkenäytteenä psykiatriltani Zyprexa 28 tabl. pakkauksia kolme, koska oli tiedossa että olen rahaton ja kyseiset lääkkeet kuitenkin kalliita. Psykiatri sanoi, että jos ei sovi niin tuot avaamattomat pakkaukset takaisin. Lääke sopi, joten ei ollut tarvis palauttaa.
Kai se on niin, että kun ilmaiseksi jakavat noita näytteitä niin eivät toivo niiden hukkaan menevän. Ja noi Zyprexa näytepakkaukset oli suljettu sinetillä, joten siitä heti näkee jos on avattu. - Ihmetellen eteenpäin
Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta
Kyseessä siis avaamaton apteekista ostettu lääke.
Psyykelääke kyseessä- töttöröö..
Lääkäri aikoo itse vetää napit naamaan. Avaamattomatkin lääkkeet menee apteekissa hävitykseen, koska ei voida olla varmoja miten/missä paikassa (liian kuumassa tai kylmässä) potilas on niitä säilyttänyt, eikä voida olla varmoja niiden tehosta ja turvallisuudesta. Eli samasta syystä lääkäri ei voi jaella niitä eteenpäin.
- .
Apteekkiin palautus, ei lääkärille!
- Ihmetellen eteenpäin
Joo niin se menee että Apteekkiin tarvitsee palauttaa kaikki käyttämättömät lääkkeet.. Ei missään nimessä lääkärille. On kuulemma jokin tuotevastuu lääkkeellä ja sen takia pitää palauttaa apteekkiin, jos aikoo palauttaa ne. Kiitos vastauksistanne todella paljon.
Ps. Jaa et mistäkö tiiän nyt varmaksi? Soitin asiasta ylemmille tahoille ja kysyin asiasta. Nyt tiedetään tämäkin asia varmuudella:) - 13+8
Vanha kansa sanoo: Parempi maassa kuin jumalattoman suussa. Tämä sanonta tulee mieleen hetkittäin tätä keskustelua lukiessani.
Mielestäni on oikein ja kohtuullista, että jotkut lääkärit toimivat näissä asioissa vähävaraisten (kuten esim. opiskelijoiden) eduksi ja "kierrättävät" täysin käyttökelpoiset lääkkeet eteenpäin, joko sairaalan/tk:n vuodeosastoilla tai antavat potilaalle aloitusannoksen mukaan. Olen itsekin sekä palauttanut tarpeettomaksi jääneitä lääkkeitä poliknilikalle, että myös ottanut sieltä joskus jonkun palautuksena tulleen lääkepakkauksen mukaani.
Kysymyksessä ovat myös loppupelissä yhteiskunnan rahat, lääkkeet ovat monesti Kela-korvattuja. Tästä on turha nostaa mitään meteliä ja tehdä viranomaiskanteluita. Kaikki tapahtuu lääkärin harkinnassa ja potilaiden kannalta turvallisesti. Tiedän omasta kokemuksesta että vain erillispakattuja lääkkeitä (läpipainopakkauksessa) ja avaamattomia purkkeja kierrätetään eteenpäin, avatut purkit kehotetaan hävittämään.
Apteekkilaitos lähestyy tätä asiaa aivan eri näkökulmasta, apteekki ei voi "hyvittää" rahaa lääkkeistä eikä myydä palautettuja lääkkeitä eteenpäin. Mielestäni on selvä asia, että apteekit muistavat korostaa lainmukaisuutta näissä asioissa, heidän on tarkoituskin tehdä bisnestä ja lääkkeiden "kierrätys" toki on pois apteekkarin palkasta. :) - sdoja
Jos apteekki myy asiakkaalla käyneitä lääkepaketteja eteenpäin, se on vastoin lakia jonka on valtiovalta säätänyt, ei apteekkilaitos. Ja tottakai apteekin tarkoitus on tehdä bisnestä, millä muulla keinoin maksetaan apteekin ylläpitämisestä aiheutuvat kulut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33911836IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597986Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut933173Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982268Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1562229Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81666- 1101271
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin551113Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60803