Hemmoteltavat rodut?

uteliassss

"On toki olemassa sellaisiakin rotuja ja yksilöitä, jotka ovat täysin vapaasti hemmoteltavissa käytöksen siitä yhtään kärsimättä, esimerkkinä coton de tulear. Se ei kertakaikkiaan suostu pilaantumaan, koska cotonilla on niin alhainen laumavietti ja yksinkertainen elämänasenne." (Pertti Vilander, Koirankorjauskirja)

Mielenkiinnosta kyselisin, mitkä muut rodut ovat esimerkiksi näitä rotuja, jotka eivät mene niin helposti pilalle hemmottelusta? Haluaisin tietää hieman yleisemmin, enkä vain sellaista tietoa, joka perustuu yhteen tai kahteen yksilöön.

10

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pera puhuu asiaa

      Vilander on oikeassa. On tosiaan rotuja (/ roturyhmiä), jotka kestävät pussailua ja höpötystä melkein aamusta iltaan. Yhteistä näille roduille on, että niiden vartioimis- ja paimentamisvietti on yleensä vähäinen. Roturyhmistä tulevat mieleen seisovat- ja ajavat metsästyskoirat. Myös seurakoiraosastolta löytyy helppoja ja hellyyttä kestäviä koiria. Ongelmarodut menevät helposti entistä hullummiksi turhalla paapomisella. Mutta joka rodussa on kuitenkin omat poikkeuksensa tässäkin asiassa.

      • No voihan vitalis :D

        Mitkä roturyhmät ei kestä pussailua ja höpötystä "melkein aamusta iltaan" (jos nyt joku niin viitseliäs on ja aikaa riittää :D )
        Tosin on yksilöitä,jotka ylipäätään ei "liiasta" läheisyydestä erityisemmin pidä,mutta taitaa olla eri asiasta nyt kyse...

        Mitä tekemistä alhaisella laumavietillä on tässä asiassa?Kiinnostaa kuulla sen määrite ja miten se vaikuttaa.

        Kyllä niille kaikille koirille samat määritteet toimii,eli kunnolla opetettu käytös, "kuria ja hellyyttä" sopivassa määrin ja rodunomaista toimintaa.
        Oli sitten pieni tai iso.
        Jos väärin tehdään,niin kyllä saa ihan niistä puuvillapalloista pikkuterroristejä,samoin kuin jostain vaativimmista.

        Vaativampia rotuja (yksilöitä) toki on yleisesti ottaen monesti vaativampi kasvattaa ja kouluttaa.Hemmottelulla sillä ei ole mitään tekemistä,jos ne muut perusasiat on balanssissa,ihan samoin kun helpoimmillakin roduilla.


    • neljätoista

      pikkukoirat minusta taas on just näitä ongelmarotuja justiinsa sen takia, kun niitä hemmotellaan eikä kouluteta "koska ne on niin pieniä ja söpöjä".

      en ole vilanderin kanssa samaa mieltä nyt yhtään. jokainen koira rotuun katsomatta tarvitsee kunnollisen peruskoulutuksen, rajoja ja myös sitä rakkautta oikeissa määrin oikealla tavalla tarjottuna.

      • ................

        Kunnollinen peruskoulutus ja mitä se vaatii? Ihan voin omasta kokemuksesta kertoa, että on rotuja, joita ei juuri varsinaisesti tarvitse kouluttaa saadakseen siitä erinomaisen kelvollisen koiran melkein mihin vaan. Ne vaan kouliintuvat helposti ihan sitä perusarkea eläen, ihan tavallisesti ja helposti, riittää vaan kuin pitää säännöistä kiinni. Siis niistä, joista on tärkeää pitää kiinni. Mitä se lelliminen ja paapominen sitten on, meidän toinen koiramme on melkolailla lellitty, mutta ei se ole siitä pilalle mennyt lainkaan, toimii edelleenkin silloin kun tehdään töitä, ei ole minkäänlaista käytösongelmaa vaan päinvastoin kerää kehuja juurikin kauniilla käytöksellä ikäisekseen, ja rotunsa edustajakseen. Sen kanssa vaan voi mennä melkein mihin vaan, ja se on aina yhtä innoisaan kun saa tehdä ihmisen kanssa jotain.

        Ja pikkukoiriakin on todella erityyppisiä, voin kertoa, että kaikkein haastavin koiristamme kouluttaa on ollut pienin koiramme (pystykorvatyyppinen), koska se on älykäs, mutta ei ihan älyttömän miellyttämisen haluinen, sillä on vahva riistavietti, sekä ilmeisesti kuvittelee kooltaan olevan vähintäänkin tanskandoggi. Tämän koiran kanssa oli aikalailla tahtojen taistoa muutama ensimmäinen vuosi, ja vieläkin aika ajoin koira tuntuu koittavan, jotta onkohan samat säännöt vielä voimassa. Mutta osaltaan jästipäisyys ja sitkeys sekä rohkeus ja aktiivisuus tekevätkin tästä koirasta meille ihanteellisen lemmikin, ja periksiantamattomuus on ollut myöskin hyödyksi mm toipuessa vaikeista sairauksista. Tämä koira ei myöskään jätä tehtävää kesken, ja inhoaa epäonnistumisia, vaikka ei varsinaisesti niin paljon kuin halua miellyttääkään kuin ns. helpommat koiramme. Tämä pieni koiramme on todellakin ulkomuodoltaan kaunis ja söpö. Mutta se ei poista sitä, että sitä on koulutettu. Ei sen kanssa muuten edes pystyisi elämään taajamassa.


      • reiskarane
        ................ kirjoitti:

        Kunnollinen peruskoulutus ja mitä se vaatii? Ihan voin omasta kokemuksesta kertoa, että on rotuja, joita ei juuri varsinaisesti tarvitse kouluttaa saadakseen siitä erinomaisen kelvollisen koiran melkein mihin vaan. Ne vaan kouliintuvat helposti ihan sitä perusarkea eläen, ihan tavallisesti ja helposti, riittää vaan kuin pitää säännöistä kiinni. Siis niistä, joista on tärkeää pitää kiinni. Mitä se lelliminen ja paapominen sitten on, meidän toinen koiramme on melkolailla lellitty, mutta ei se ole siitä pilalle mennyt lainkaan, toimii edelleenkin silloin kun tehdään töitä, ei ole minkäänlaista käytösongelmaa vaan päinvastoin kerää kehuja juurikin kauniilla käytöksellä ikäisekseen, ja rotunsa edustajakseen. Sen kanssa vaan voi mennä melkein mihin vaan, ja se on aina yhtä innoisaan kun saa tehdä ihmisen kanssa jotain.

        Ja pikkukoiriakin on todella erityyppisiä, voin kertoa, että kaikkein haastavin koiristamme kouluttaa on ollut pienin koiramme (pystykorvatyyppinen), koska se on älykäs, mutta ei ihan älyttömän miellyttämisen haluinen, sillä on vahva riistavietti, sekä ilmeisesti kuvittelee kooltaan olevan vähintäänkin tanskandoggi. Tämän koiran kanssa oli aikalailla tahtojen taistoa muutama ensimmäinen vuosi, ja vieläkin aika ajoin koira tuntuu koittavan, jotta onkohan samat säännöt vielä voimassa. Mutta osaltaan jästipäisyys ja sitkeys sekä rohkeus ja aktiivisuus tekevätkin tästä koirasta meille ihanteellisen lemmikin, ja periksiantamattomuus on ollut myöskin hyödyksi mm toipuessa vaikeista sairauksista. Tämä koira ei myöskään jätä tehtävää kesken, ja inhoaa epäonnistumisia, vaikka ei varsinaisesti niin paljon kuin halua miellyttääkään kuin ns. helpommat koiramme. Tämä pieni koiramme on todellakin ulkomuodoltaan kaunis ja söpö. Mutta se ei poista sitä, että sitä on koulutettu. Ei sen kanssa muuten edes pystyisi elämään taajamassa.

        Samaa mieltä että on roturyhmiä joita ei tarvitse niin paljon kouluttaa eli ei omaa kovin paljon dominanssia ja ovat rauhallista sorttia sekä itsenäisiä eli ei kaipaa omistajalta rajojen määrittelyä eikä aktivointia eikä turhaudu niin helpolla eli ei työkoiraominaisuuksia eikä virtaa jonka tarvii purkautua.

        Terrierit, käppänä, corgit tarvitsee toimintaa mutta pienistä roduista ehkä tipsu ja mopsi sopii kategoriaan helpoista roduista jotka sallivat omistajan heikon dominanssin ja sietää sylikoiraroolin samoin irlanninsusikoira ja vinttikoirat ehkä isoista ehkä myös nöffi.. keskikokoisista ehkä chowchow, eurasier, kultainen noutaja, collie..


      • ....................
        reiskarane kirjoitti:

        Samaa mieltä että on roturyhmiä joita ei tarvitse niin paljon kouluttaa eli ei omaa kovin paljon dominanssia ja ovat rauhallista sorttia sekä itsenäisiä eli ei kaipaa omistajalta rajojen määrittelyä eikä aktivointia eikä turhaudu niin helpolla eli ei työkoiraominaisuuksia eikä virtaa jonka tarvii purkautua.

        Terrierit, käppänä, corgit tarvitsee toimintaa mutta pienistä roduista ehkä tipsu ja mopsi sopii kategoriaan helpoista roduista jotka sallivat omistajan heikon dominanssin ja sietää sylikoiraroolin samoin irlanninsusikoira ja vinttikoirat ehkä isoista ehkä myös nöffi.. keskikokoisista ehkä chowchow, eurasier, kultainen noutaja, collie..

        Miten niin chow chowlla ei ole dominanssia? Sehän nimenomaan on itsenäinen, omanarvontuntoinen alkukantainen rotu. Älkää hyvät ihmiset antako 'söpön' palleron ulkomuodon hämätä... Mutta niinhän ne monet hämääntyy akitastakin kun ihan nallekarhulta näyttää.


      • reiskarane
        .................... kirjoitti:

        Miten niin chow chowlla ei ole dominanssia? Sehän nimenomaan on itsenäinen, omanarvontuntoinen alkukantainen rotu. Älkää hyvät ihmiset antako 'söpön' palleron ulkomuodon hämätä... Mutta niinhän ne monet hämääntyy akitastakin kun ihan nallekarhulta näyttää.

        piti lisäämän mutta tuli kiire muualle..juu siis tiibetinspanieli omaa dominanssia ja samoin chowchow mutta ovat itsenäisiä luonteeltaan jolloin ei vaadi omistajalta niin paljon aktiviteettia vaan järjestää itse ...ja vielä kun ovat rauhallisia rotuja niin tyytyy vähään eikä turhaudu helposti ja menee helppoina vähän koulutettavina. ei myöskään haasta omistajaansa dominanssin vuoksi.

        Akita sitten on aivan eri asia ja haastaa omistajan mikäli ei laita rajoja ja omaa vahvan dominanssin. Ja tämä rotu ei mene ns.helppoihin rotuihin kuten vaikkapa nöffi tai kultsu etc..


    • 112112112

      Kiinanpalatsikoira ja tiibetinspanieli :-) Itsellä ensimmäinen ja sellainen sylikoira, ettei mitään rajaa!

    • Tsiisos

      Tsiisos noita Vilanderin noitajuttuja. Kamoon! Jättäkää ne omaan arvoonsa. Tyyppi on kuin pultsari.

    • cottonkintussakiinni

      Vilander osaa näköjään selittää mutua sen verran uskottavasti, että on saanut noita seuraajia. Mutta jokainen vähänkin omia aivojaan käyttävä osaa ajatella itse eikä usko suoralta kädeltä noita juttuja.

      Kaikista roduista löytyy taatusti eri luonteita ja on törkeää pikkurotujen vähättelyä sanoa, että ne eivät kärsi liiasta hemmottelusta. Koiria nekin ovat ja tarvitsevat aktivointia, liikuntaa ja rajat (mutta ei mitään vilanderin metodeja, sitä en suosittele millekään rodulle).

      Cottonista sen verran, että niissäkin löytyy tulta ja tappuraa. Kahdella sukulaisella on sellaiset ja yhdellä naapurillani ja ovat kyllä ilkeitä ja täysin pilalle hemmoteltuja otuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe