Osaeläke ja työssäkäynti

toisaa

Hei,

olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja saan liitolta työttömyyspäivärahaa. Kysyessäni asiaa kassasta minulle sanottiin, että jos teen lainkaan töitä, en voi saada lisäksi soviteltua päivärahaa. Onko asia todellakin näin? En siis voi parantaa tilannettani tekemällä vähän töitä, jos en saa siitä todella hyvin rahaa niin, etten enää tarvitse mitään tukia. Jos teen vähänkään töitä, menetän kokonaan työttömyyspäivärahan - näinkö on?

5

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

      hei

      Kiitos kysymyksestäsi.

      Lähtökohtaisesti sinulla voisi olla oikeus päivärahaan, josta on vähennetty osatyökyvyttömyyseläkkeen määrä ja puolet osa-aikaisen työn palkastasi, mikäli näiden vähennysten jälkeen jää vielä maksettavaa.

      Jos olet kuitenkin saanut muuta neuvoa omasta työttömyyskassastasi, kannattaa sinun tarkistaa asia suoraan sieltä. Tämän kysymyksen perusteella on vaikea antaa tarkkaa ja yksityiskohtaista vastausta.

      Lisätietoja sosiaalietuuksien vaikutuksesta päivärahan maksuun
      http://www.tyj.fi/default.asp?id=471

      Lisätietoa sovitellun päivärahan maksamisesta
      http://www.tyj.fi/default.asp?id=468

      Ystävällisin terveisin
      Tiina työttömyyskassasta

    • toisaa

      Kiitos vastauksesta.

      Voiko eri kassoissa siis olla eri käytännöt tässä? Kysyin asiaa kassastani (Opettajien työttömyyskassa) puhelimitse, ja sain vastauksen, etten voi tehdä lainkaan töitä ja saada samalla soviteltua päivärahaa. Epäilen kyllä, että rikkinäinen puhelin -efekti on mahdollinen, koska henkilö, jonka kanssa puhuin, ei tiennyt asiasta, vaan kävi kysymässä joltain muulta ja palasi sitten puhumaan kanssani. (Tästä syystä tuntuu, että jos osaatte kertoa vastauksen tässä, se voisi olla luotettavampaa tietoa kuin tuo. Mutta jos asiassa on eri käytännöt eri kassoissa, sitten se ehkä on niin kuin minulle sanottiin.)

      Saan eläkettä 249,12 euroa kuussa brutto ja työttömyyspäivärahaa 44,36 euroa päivässä. Laskujeni mukaan saan siis 20 päivässä työttömyyspäivärahaa 638,08 brutto eläkkeen vähentämisen jälkeen. Joten voisihan sitä jonkun satasen tienata niin, että maksettavaa vielä jäisi.

      • toisaa

        "Laskujeni mukaan" siksi, että olen vasta saanut eläkepäätöksen ja työttömäksikin jäin vastikään, joten en ole yhtään tuollaista maksuerää ehtinyt saada.


    • tyottomyyskassat

      Hei,

      tiettyjen sosiaalietuuksien vähentäminen päivärahasta ja sovitellun päivärahan maksamisen säännöt perustuvat työttömyysturvalakiin, joka on kaikille kassoille sama. Mutta ihmisten henkilökohtaiset tilanteet vaihtelevat: asiaan vaikuttaa mm. se mikä sosiaalietuus on kyseessä, minkä suuruinen se on, kuinka paljon työstä saatu ansio kulloinkin on ja niin edelleen. Kannattaa selvittää vielä asiaa omasta työttömyyskassastasi, jossa on tiedossa kaikki juuri sinun tilanteeseesi vaikuttavat seikat.

      Yleistä tietoa sovitellusta päivärahasta löytyy täältä: http://www.tyj.fi/default.asp?id=468

      ja tietoa sosiaalietuuksien vaikutuksesta työttömyyspäivärahaan löytyy täältä: http://www.tyj.fi/default.asp?id=471

      Ystävällisin terveisin,
      Tiina työttömyyskassasta

      • toisaa

        Tiedoksi,

        samoilla tiedoilla, jotka tässä kerroin, sain kassasta nopeasti tarkan vastauksen: "teille voidaan maksaa soviteltua ansiopäivärahaa vähentävästä etuudesta huolimatta. Osa-aikaeläke siis vähennetään täysimääräisestä bruttoansiopäivärahastanne ja työtulo sovitellaan lisäksi yhteen. Mikäli eläkkeen lisäksi tienaisitte vielä 1.030,00 euroa kuukaudessa brutto, jäisi teille päivärahaa vielä maksettavaksi 0,92 euroa / päivä."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1145
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      54
      850
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe