Nämä jakeet saivat Joseph Smithin rukoilemaan viisautta:
Jaak. 1
5 Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta. [1. Kun. 3:9; Sananl. 2:2,3]
6 Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne.
7 Älköön sellainen luulko saavansa Herralta mitään,
Joseph Smith ihmetteli mikä kirkko oli oikea, koska hänen asuinseudullaan toimi useita eri kirkkoja. Hän meni varhain aamulla metsään ja rukoili. Joseph Smithin historiasta:
"8 Tämän suuren kuohunnan aikana pohdin asioita mielessäni vakavasti ja sangen levottomana; mutta vaikka tuntemukseni olivat syvällisiä ja usein kipeitä, pysyttelin kuitenkin loitolla kaikista näistä ryhmäkunnista, vaikka kävin niiden kunkin kokouksissa niin usein kuin tilaisuus tarjoutui. Ajan mittaan aloin taipua mielessäni jonkin verran metodistilahkon suuntaan ja tunsin hieman halua liittyä siihen, mutta niin suuri oli sekasorto ja kiista eri kirkkokuntien kesken, että sellaisen nuoren henkilön kuin minä olin, ja niin ihmisiä ja asioita tuntemattoman, oli mahdotonta päästä mihinkään varmaan tulokseen siitä, kuka oli oikeassa, kuka väärässä."
Hän sai vastauksen rukoukseensa vapauduttuaan ensin sielunvihollisen otteesta:
15 Vetäydyttyäni paikalle, jonne olin edeltä käsin aikonut mennä, katsottuani ympärilleni ja havaittuani olevani yksin polvistuin maahan ja aloin esittää sydämeni toiveita Jumalalle. Olin tuskin tehnyt niin, kun minuun kävi heti käsiksi jokin voima, joka valtasi minut kokonaan ja jolla oli sellainen hämmästyttävä vaikutus minuun, että se kahlitsi kieleni, niin etten voinut puhua. Synkkä pimeys tiheni ympärilläni, ja minusta tuntui hetken kuin olisin ollut tuomittu äkilliseen tuhoon.
16 Mutta ponnistaessani kaikki voimani Jumalan avuksi huutamiseen, jotta hän vapauttaisi minut tämän vihollisen vallasta, joka oli käynyt minuun käsiksi, ja juuri sinä hetkenä, jona olin valmis vaipumaan epätoivoon ja antautumassa turmioon — eikä mihinkään kuviteltuun perikatoon vaan jonkun todellisen näkymättömästä maailmasta olevan olennon valtaan, olennon, jolla oli sellainen ihmeellinen voima, jollaista en ollut milloinkaan ennen tuntenut missään olennossa — juuri tämän suuren hädän hetkellä minä näin valopatsaan aivan pääni yläpuolella, aurinkoa kirkkaamman, ja se laskeutui vähitellen, kunnes se lankesi minuun.
17 Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi minua kahlinneesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni näin kahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!
18 Aikomuksenani mennessäni kysymään Herralta oli saada tietää, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa, jotta tietäisin, mihin liittyä. Sen tähden, heti kun hallitsin itseni, niin että pystyin puhumaan, kysyin Persoonilta, jotka seisoivat yläpuolellani valossa, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa (sillä tähän mennessä mieleeni ei ollut tullut, että kaikki olisivat väärässä) ja mihin minun piti liittyä.
Joseph Smithiä kiellettiin liittymästä mihinkään silloiseen kirkkoon, koska ne olivat väärässä. Tämän täytyi olla yllättävä tieto, sillä Joseph näyttää ajatelleen, että joku olisi oikeassa.
Samantapainen kehotus kuin Jaakobin kirjan alussa on Mormonin kirjassa. Myös sen totuudesta kehotetaan rukoilemaan. Siitä seuraavassa.
Viisauden pyytämisestä
36
71
Vastaukset
Mormonin kirjan totuudenmukaisuudesta pyydetään siinä rukoilemaan viisautta:
Moroni 10
3 Katso, minä tahtoisin kehottaa teitä näitä asioita lukiessanne — jos on Jumalan viisauden mukaista, että saatte ne lukea — muistamaan, kuinka armollinen Herra on ollut ihmislapsille Aadamin luomisesta aina siihen aikaan asti, kun te saatte nämä asiat, ja pohdiskelemaan sitä sydämessänne.
4 Ja kun te nämä saatte, minä tahtoisin kehottaa teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä teille totuuden Pyhän Hengen voimalla.
5 Ja Pyhän Hengen voimalla te voitte tietää totuuden kaikesta.
6 Ja kaikki, mikä on hyvää, on oikeaa ja totta; niinpä mikään, mikä on hyvää, ei kiellä Kristusta, vaan tunnustaa, että hän on.
7 Ja Pyhän Hengen voimasta te voitte tietää, että hän on; sen tähden minä tahdon kehottaa teitä olemaan kieltämättä Jumalan voimaa, sillä hän toimii voiman kautta ihmislasten uskon mukaan, samana tänään ja huomenna ja ikuisesti.
Täällä on ihmetelty kuinka mikään kirja voisi todistaa omasta totuudestaan. Ei kirja itsessään todella todistakaan vaan Pyhä Henki todistaa.
Eräs täällä kirjoittanut sanoi asettaneensa Raamatun ja Mormonin kirjan eteensä ja rukoilleensa ovatko ne totta. Vastaus oli kuulemma kielteinen. - Kukahan vastasi?
Vastaus rukoukseen ei tule kuin apteekin hyllyltä vaan tulee olla tosissaan ja tehdä ensin oma osansa. Tutustuminen on välttämätöntä eikä tule olla mielessä sellaista vastausta jonka haluaa. Ei tule liioin odottaa suurta ihmettä, vaan tulee olla avoin niille vaikutelmille, joita saa rukouksessaan. Minulle kävi samoin kuin tässä apostoli Hollandin puheessa mainitaan. Myönnän aluksi odottaneeni jotain konkreettisempaa:
"Kukaan jumalaton mies ei voisi kirjoittaa sellaista kirjaa kuin tämä, eikä kukaan hyvä mies kirjoittaisi sitä, ellei se olisi totta ja ellei Jumala käskisi hänen tehdä niin." Lause on vanhin Jeffrey R. Hollandin puheesta 4.10.2009. Siinä hän kertoo isoisänsä isän yksinkertaisesta lausunnosta. Tuo lausunto vastaa täysin sitä ensivaikutelmaa Mormonin kirjasta, joka sai minut tutkimaan lisää ja liittymään sittemmin MAP-kirkkoon.
Mormonin kirjan sisältö todella todistaa itsestään Pyhän Hengen kautta. Se ei ole kehäpäätelmä vaan totuuden tuntu. Kysymys ei liioin ole tunteesta, vaan totuuden havaitsemisesta. Totuuden rakkaus on välttämätöntä, jotta antaisi siitä todistavan tunnun todistaa totuudesta. Jae 10 seuraavassa sanoo tärkeän ehdon, että totuuden voisi tuntea ja löytää:
2. Tess.2
7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.
Herra ei lähetä väkevä eksytystä, vaikka tuossa niin sanotaan, vaan ihminen eksyy ellei hän rakasta totuutta.- Ev.lut.
Tässä on juuri se asettelu, jota kukaan kristitty ei voi hyväksyä. Siteeraat Raamattua ja MK:a ikäänkuin ne molemmat olisivat Jumalan Sanaa, vaikka MK ei sitä ole.
Siteeraamasi 2 Tess 2 sopii aika hyvin mormonismiin. Toki muitakin eksytyksiä on ollut ja on. Ev.lut. kirjoitti:
Tässä on juuri se asettelu, jota kukaan kristitty ei voi hyväksyä. Siteeraat Raamattua ja MK:a ikäänkuin ne molemmat olisivat Jumalan Sanaa, vaikka MK ei sitä ole.
Siteeraamasi 2 Tess 2 sopii aika hyvin mormonismiin. Toki muitakin eksytyksiä on ollut ja on.Se on sinun mielipiteesi, ettei Mormonin kirja olisi Jumalan sanaa. Se on toinen todistus Kristuksesta ja saatu ihmeellisellä tavalla. Sinä et tiedä, mutta luulet ja olet ennakkoluulojesi varassa kuten monet muut, joilla ei ole vakaumusta Mormonin kirjasta. Tässä on Herran sanoja niille, jotka sivuuttavat Mormonin kirjan.
2. Nefi 29
3 ja koska minun sanani kuuluvat vihellyksenä — monet pakanoista sanovat: Raamattu! Raamattu! Meillä on Raamattu, eikä voi olla muuta Raamattua.
4 Mutta näin sanoo Herra Jumala: Oi mielettömiä, he saavat Raamatun; ja se on lähtevä juutalaisilta, minun ikivanhalta liittokansaltani. Ja mitenkä he kiittävät juutalaisia Raamatusta, jonka he heiltä saavat? Niin, mitä pakanat tarkoittavat? Muistavatko he juutalaisten vaivannäköä ja työtä ja tuskia ja heidän uutteruuttaan minua kohtaan pelastuksen tuomisessa pakanoille julki?
5 Oi te pakanat, oletteko muistaneet juutalaisia, minun ikivanhaa liittokansaani? Ette, vaan te olette kironneet heitä ja olette vihanneet heitä, ettekä ole yrittäneet tuoda heitä takaisin. Mutta katso, minä annan kaiken tämän tulla takaisin teidän itsenne päälle, sillä minä, Herra, en ole unohtanut kansaani.
6 Sinä mieletön, joka sanot: Raamattu, meillä on Raamattu, emmekä tarvitse muuta Raamattua. Oletteko saaneet Raamattua muilta kuin juutalaisilta?
7 Ettekö tiedä, että kansakuntia on enemmän kuin yksi? Ettekö tiedä, että minä, Herra, teidän Jumalanne, olen luonut kaikki ihmiset ja että minä muistan ne, jotka ovat meren saarilla, ja että minä hallitsen ylhäällä taivaissa ja alhaalla maassa; ja minä tuon julki sanani ihmislapsille, niin, vieläpä kaikille maan kansakunnille?
8 Minkä vuoksi nurisette siksi, että saatte enemmän minun sanaani? Ettekö tiedä, että kahden kansakunnan todistus on teille todisteena siitä, että minä olen Jumala, että minä muistan yhden kansakunnan niin kuin toisenkin? Sen vuoksi minä puhun samat sanat yhdelle kansakunnalle kuin toisellekin. Ja kun ne kaksi kansakuntaa kohtaavat, niiden kahden kansakunnan todistuksetkin kohtaavat.- Ev.lut.
Tapani1 kirjoitti:
Se on sinun mielipiteesi, ettei Mormonin kirja olisi Jumalan sanaa. Se on toinen todistus Kristuksesta ja saatu ihmeellisellä tavalla. Sinä et tiedä, mutta luulet ja olet ennakkoluulojesi varassa kuten monet muut, joilla ei ole vakaumusta Mormonin kirjasta. Tässä on Herran sanoja niille, jotka sivuuttavat Mormonin kirjan.
2. Nefi 29
3 ja koska minun sanani kuuluvat vihellyksenä — monet pakanoista sanovat: Raamattu! Raamattu! Meillä on Raamattu, eikä voi olla muuta Raamattua.
4 Mutta näin sanoo Herra Jumala: Oi mielettömiä, he saavat Raamatun; ja se on lähtevä juutalaisilta, minun ikivanhalta liittokansaltani. Ja mitenkä he kiittävät juutalaisia Raamatusta, jonka he heiltä saavat? Niin, mitä pakanat tarkoittavat? Muistavatko he juutalaisten vaivannäköä ja työtä ja tuskia ja heidän uutteruuttaan minua kohtaan pelastuksen tuomisessa pakanoille julki?
5 Oi te pakanat, oletteko muistaneet juutalaisia, minun ikivanhaa liittokansaani? Ette, vaan te olette kironneet heitä ja olette vihanneet heitä, ettekä ole yrittäneet tuoda heitä takaisin. Mutta katso, minä annan kaiken tämän tulla takaisin teidän itsenne päälle, sillä minä, Herra, en ole unohtanut kansaani.
6 Sinä mieletön, joka sanot: Raamattu, meillä on Raamattu, emmekä tarvitse muuta Raamattua. Oletteko saaneet Raamattua muilta kuin juutalaisilta?
7 Ettekö tiedä, että kansakuntia on enemmän kuin yksi? Ettekö tiedä, että minä, Herra, teidän Jumalanne, olen luonut kaikki ihmiset ja että minä muistan ne, jotka ovat meren saarilla, ja että minä hallitsen ylhäällä taivaissa ja alhaalla maassa; ja minä tuon julki sanani ihmislapsille, niin, vieläpä kaikille maan kansakunnille?
8 Minkä vuoksi nurisette siksi, että saatte enemmän minun sanaani? Ettekö tiedä, että kahden kansakunnan todistus on teille todisteena siitä, että minä olen Jumala, että minä muistan yhden kansakunnan niin kuin toisenkin? Sen vuoksi minä puhun samat sanat yhdelle kansakunnalle kuin toisellekin. Ja kun ne kaksi kansakuntaa kohtaavat, niiden kahden kansakunnan todistuksetkin kohtaavat."Se on sinun mielipiteesi, ettei Mormonin kirja olisi Jumalan sanaa."
Ei suinkaan vaan se on maailman kaikkien kristillisten kirkkojen jakama mielipide. Ev.lut. kirjoitti:
"Se on sinun mielipiteesi, ettei Mormonin kirja olisi Jumalan sanaa."
Ei suinkaan vaan se on maailman kaikkien kristillisten kirkkojen jakama mielipide.Ei ainakaan MAP-kirkon mielipide sillä sekin on kristillinen kirkko:
Kirkon Tutkimuskeskuksen julkaisun 102 mukaan (Kimmo Ketola "Uskonnot Suomessa", 2008) on sisällysluettelossa näin:
1.8 MUUT KRISTILLISET YHTEISÖT
1.8.1 Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko
...
Luokittelun perusteessa sivulla 21 sanotaan:
"Esimerkiksi monet kristityt ovat sitä mieltä, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko (MAP-kirkko) on opinkäsityksissään etääntynyt klassisesta kristinuskosta siinä määrin, että sitä ei voida pitää enää kristillisenä. MAP-kirkossa hyväksytään Raamatun rinnalle muita pyhiä kirjoituksia kuten Mormonin kirja, sen käsitys kolminaisuudesta on toinen kuin klassisessa kristinuskossa ja lisäksi siihen kuuluu rituaaleja, jotka ovat aiemmille kristillisille kirkoille tuntemattomia. Silti MAP-kirkon historiallinen ja kulttuurinen tausta on kiistatta Yhdysvaltojen 1800-luvun protestanttisessa kristillisessä miljöössä. Myös sen käsitteistö ja identiteetti on peräisin kristinuskosta: MAP-kirkko pitää itseään "palautettuna" tai "uuden valtuuden" saaneena kristillisenä kirkkona. Historiallisessa luokitusjärjestelmässä yhteisö sijoittuu siten kategoriaan kristinusko."Ev.lut. kirjoitti:
"Se on sinun mielipiteesi, ettei Mormonin kirja olisi Jumalan sanaa."
Ei suinkaan vaan se on maailman kaikkien kristillisten kirkkojen jakama mielipide.Määrittele mikä on kristitty!?
Mikä jakaa krsitityt ja ei kristityt Jeesukseen Krsitukseen uskovat eri leireihin?
Keitä alunperin kutsuttiin kristityiksi ja kenen taholta?
Miksi katsot että MAP kirkko ei ole kristillinen?
- R. Sitia
Tapani hyvä, ensinäkin ensimmäisen näyn ensimmäisissä omakätisissä versioissa JS kertoo itse tulleensa johtopäätökseen, että mikään kirkko ei ole tosi. Nyt lainaat tässä kohdin kanonisoitua versiota, jossa hänelle kerrottiin, että mikään kirkko ei ole tosi. Samoin JS liittyi myös tämän "näyn" jälkeen toiseen kirkkoon vaikka häntä oli "kielletty" näin tekemästä ja vieläpä kaikkein korkeimman toimesta eli hän rikkoi suoraan Jumalalta saamaansa henkilökohtaista käskyä/ohjetta.
Voisitko kertoa miksi myöhemmin kirjoitettu JS:n kuoleman jälkeen kanonisoitu versio on juuri se oikea, eikä JS:n omakätinen ensimmäinen versio?
Lisäksi se, että kiellät muiden saamat vastaukset "väärinä" on varsin merkillistä. Miksi heidän saamansa vastaukset ovat mielestäsi vääriä, hehän ovat tehneet juuri kuten on käsketty ja vastaus on ollut heille hyvin selkeä? Miksi nämä ihmiset eivät saa luottaa saamaansa vastaukseen, joka on siis saatu juuri sillä metodilla, jonka puolesta olet täällä niin kiihkeästi argumentoinut, vaan ovat väärässä ja sinun mielestäsi heidän pitäisikin luottaa sinun saamaasi vastaukseen omansa sijaan vaikka olet sanonut useasti, että tuota vastausta ei voi siirtää toiselle? Millä perusteilla väität, että sinun saamasi "vastaus" on oikea ja oikeasta lähteestä ja heidän saamansa vastaus väärässä? Oletko sinä kenties Jumala? Monella mormonilla kyllä tuntuu olevan jonkinlainen jumalakompleksi itsestään ja "tiedoistaan".Mihin kirkkoon Joseph Smith liittyi? Hän kävi metodistien pyhäkoulussa, mutta ei hän liittynyt.
Missä näin sanotaan. "JS kertoo itse tulleensa johtopäätökseen, että mikään kirkko ei ole tosi."? Hän halusi tietää, mikä on tosi kirkko.
Luulisi sinun ymmärtävän, ettei mekaaninen rukoileminen ole oikea tapa. En ole neuvonut ketään laittamaan Mormonin kirja eteensä ja rukoilemaan onko se totta. Rukouksen tulee olla hengellinen eikä mekaaninen.
Perin juurin väärin sanot tässäkin: "...sinun mielestäsi heidän pitäisikin luottaa sinun saamaasi vastaukseen omansa sijaan " Vastaus tulee Pyhän Hengen kautta eikä "Tapani1:n" mielipiteistä, mutta hyvä on, jos joku huomaa ne tosiksi Hengen kautta.
Tässä taas on olkinuken ainekset. "Oletko sinä kenties Jumala? Monella mormonilla kyllä tuntuu olevan jonkinlainen jumalakompleksi itsestään ja 'tiedoistaan'. "- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Mihin kirkkoon Joseph Smith liittyi? Hän kävi metodistien pyhäkoulussa, mutta ei hän liittynyt.
Missä näin sanotaan. "JS kertoo itse tulleensa johtopäätökseen, että mikään kirkko ei ole tosi."? Hän halusi tietää, mikä on tosi kirkko.
Luulisi sinun ymmärtävän, ettei mekaaninen rukoileminen ole oikea tapa. En ole neuvonut ketään laittamaan Mormonin kirja eteensä ja rukoilemaan onko se totta. Rukouksen tulee olla hengellinen eikä mekaaninen.
Perin juurin väärin sanot tässäkin: "...sinun mielestäsi heidän pitäisikin luottaa sinun saamaasi vastaukseen omansa sijaan " Vastaus tulee Pyhän Hengen kautta eikä "Tapani1:n" mielipiteistä, mutta hyvä on, jos joku huomaa ne tosiksi Hengen kautta.
Tässä taas on olkinuken ainekset. "Oletko sinä kenties Jumala? Monella mormonilla kyllä tuntuu olevan jonkinlainen jumalakompleksi itsestään ja 'tiedoistaan'. ""Vastaus tulee Pyhän Hengen kautta eikä "Tapani1:n" mielipiteistä, mutta hyvä on, jos joku huomaa ne tosiksi Hengen kautta."
..paitsi silloin kun vastaus poikkeaa Tapani1:n vastauksesta, jolloin katsot aiheelliseski tuomita heidän saamansa vastauksen vääränä. Olet siis asettanut itsesi Jumalan asemaan ja määrittellyt mikä on se oikea vastaus, koska mikään omasta käsityksistä poikkeava vastaus ei tunnu sinulle kelpaavan tasavertaisena vaihtoehtona oman käsityksesi kanssa.
Tapani hyvä, olet ylimielinen ja tekopyhä. Vaadit muita muuttamaan käsityksiään omasi kaltaisiksi vaikka he saisivat juuri mainostamillasi metodeilla omasta kannastasi poikkeavan vastauksen ja väität, että vastaus on luotettava ainoastaan silloin jos se on sama kuin omasi. Kaksoisstandarisi asian suhteen on merkittävän voimakas. R. Sitia kirjoitti:
"Vastaus tulee Pyhän Hengen kautta eikä "Tapani1:n" mielipiteistä, mutta hyvä on, jos joku huomaa ne tosiksi Hengen kautta."
..paitsi silloin kun vastaus poikkeaa Tapani1:n vastauksesta, jolloin katsot aiheelliseski tuomita heidän saamansa vastauksen vääränä. Olet siis asettanut itsesi Jumalan asemaan ja määrittellyt mikä on se oikea vastaus, koska mikään omasta käsityksistä poikkeava vastaus ei tunnu sinulle kelpaavan tasavertaisena vaihtoehtona oman käsityksesi kanssa.
Tapani hyvä, olet ylimielinen ja tekopyhä. Vaadit muita muuttamaan käsityksiään omasi kaltaisiksi vaikka he saisivat juuri mainostamillasi metodeilla omasta kannastasi poikkeavan vastauksen ja väität, että vastaus on luotettava ainoastaan silloin jos se on sama kuin omasi. Kaksoisstandarisi asian suhteen on merkittävän voimakas.Huonostipa tunnet sen, miten ihminen saa tietää totuuden! Olkinuken rakennat kuten:
"...kun vastaus poikkeaa Tapani1:n vastauksesta, jolloin katsot aiheelliseski tuomita heidän saamansa vastauksen vääränä. Olet siis asettanut itsesi Jumalan asemaan ja määrittellyt mikä on se oikea vastaus, koska mikään omasta käsityksistä poikkeava vastaus ei tunnu sinulle kelpaavan tasavertaisena vaihtoehtona oman käsityksesi kanssa." - Henki todistaa totuudesta totuuden valona, mutta ihminen voi mennä "varjoon".!- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Huonostipa tunnet sen, miten ihminen saa tietää totuuden! Olkinuken rakennat kuten:
"...kun vastaus poikkeaa Tapani1:n vastauksesta, jolloin katsot aiheelliseski tuomita heidän saamansa vastauksen vääränä. Olet siis asettanut itsesi Jumalan asemaan ja määrittellyt mikä on se oikea vastaus, koska mikään omasta käsityksistä poikkeava vastaus ei tunnu sinulle kelpaavan tasavertaisena vaihtoehtona oman käsityksesi kanssa." - Henki todistaa totuudesta totuuden valona, mutta ihminen voi mennä "varjoon".!"Henki todistaa totuudesta totuuden valona, mutta ihminen voi mennä "varjoon".!"
Ja edelleen se henki on "väärä" jos se ei ole samaa mieltä sinun kanssasi. Montako kertaa tämä havainto pitää sinulle toistaa ennen kuin olet sen valmis hyväksymään. Ei kyseessä ole olkinukke vaan fakta. R. Sitia kirjoitti:
"Henki todistaa totuudesta totuuden valona, mutta ihminen voi mennä "varjoon".!"
Ja edelleen se henki on "väärä" jos se ei ole samaa mieltä sinun kanssasi. Montako kertaa tämä havainto pitää sinulle toistaa ennen kuin olet sen valmis hyväksymään. Ei kyseessä ole olkinukke vaan fakta.En ole vaatinut olemaan samaa mieltä kanssani vaan tavoittelemaan omakohtaista Hengen todistusta. - Haluat näköjään vääristellä kaiken sen, mitä sanon.
Ensinnäkin miten hän ihan itse keksi että mikään kirkko ei ollut oikea? Ehkäpä siten että se hänelle kerrottiin ja hän mietti asiaa ja tuli samaan tulokseen.
Aivan sama mitä versiota lukee ne ovagt kaikki tarkoitettu erilaisille ihmisille. Versio jonka Tapani pani tänne on ns. virallinen versio joka on tarkoitettu kaikille kysyville. Aiemmat ja sen jälkeen on tarkoitettu silel ryhmälle jolel hän silloin puhui, ei sen kummempaa. Niissä on vain eri korostukset ja on käytetty ryhmälle tutmpia sanoja.
Kanonisoitu on oikea koska se on tarkoitettu kelle vaan ei millekkään erikoiselle ryhmälle ja siihen on JS ajatuksella kirjoittanut kaiken sen minkä katsoo oleelliseksi. Kanonisoitukin on JSn kirjoittama ja annetty lejhtimiehelle: Joseph Smithiltä kysyttiin kirkon olennaisista uskonkäsityksistä. Hän kirjoitti opetuksista ja opeista kolmetoista kohtaa sisältävän yhteenvedon, joka tunnetaan nimellä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon Uskonkappaleet.
JS saatoi liittyä metodistilahkoon 1820, ennen näkyään, mutta todisteet ovat hieman epäselvät.- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
En ole vaatinut olemaan samaa mieltä kanssani vaan tavoittelemaan omakohtaista Hengen todistusta. - Haluat näköjään vääristellä kaiken sen, mitä sanon.
"En ole vaatinut olemaan samaa mieltä kanssani vaan tavoittelemaan omakohtaista Hengen todistusta. - Haluat näköjään vääristellä kaiken sen, mitä sanon."
No miksi sitten muiden ihmisten saamat "Hengen" todistukset eivät kelpaa sinulle, jos ne poikkeavat siitä jonka sinä olet saanut? R. Sitia kirjoitti:
"En ole vaatinut olemaan samaa mieltä kanssani vaan tavoittelemaan omakohtaista Hengen todistusta. - Haluat näköjään vääristellä kaiken sen, mitä sanon."
No miksi sitten muiden ihmisten saamat "Hengen" todistukset eivät kelpaa sinulle, jos ne poikkeavat siitä jonka sinä olet saanut?Onko sinusta samasta asiasta monta totuutta kunkin mielihalujen mukaan? Jos niin ajattelet, niin et ymmärrä mitä totuus on. Se on oikeaa tietoa ja ymmärrystä. Uskonnolliseen totuuteen kuuluu myös toimiminen sen mukaan.
- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Onko sinusta samasta asiasta monta totuutta kunkin mielihalujen mukaan? Jos niin ajattelet, niin et ymmärrä mitä totuus on. Se on oikeaa tietoa ja ymmärrystä. Uskonnolliseen totuuteen kuuluu myös toimiminen sen mukaan.
Näinhän sinä uskot ja tuon uskosi perusteella tuomitset muiden olevan väärässä. Sinulla ei kuitenkaan ole minkäänlaisia standardeja tai metodeja uskomasi "totuuden" osoittamiseen tai edes sen falsifioimiseen, joten sinun totuutesi on jotakuinkin arvoton. Arvoton koska sitä ei voi mitata millään keinoilla.
R. Sitia kirjoitti:
Näinhän sinä uskot ja tuon uskosi perusteella tuomitset muiden olevan väärässä. Sinulla ei kuitenkaan ole minkäänlaisia standardeja tai metodeja uskomasi "totuuden" osoittamiseen tai edes sen falsifioimiseen, joten sinun totuutesi on jotakuinkin arvoton. Arvoton koska sitä ei voi mitata millään keinoilla.
Vai niin, että mittaamisen mahdollisuuden olemassaolo olisi totuuden olemassaolon ehto! - Enpä ole ennen tuollaista todennut esitettävän. Jos maistat omenaa, niin onko mitattava tuo maku ennen kuin voi sanoa, että henkilö on maistanut omenaa!
Entä onko mitattava auringonlaskun värit ennen kuin voi olla varma, että on nähnyt värikkään auringonlaskun? - Tuli vain mieleen, kun katselen ikkunasta värikästä iltataivasta. Sinä varmaan väität, etten ole nähnyt tuota näkymää, koska sitä ei ole mitattu ;-)- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Vai niin, että mittaamisen mahdollisuuden olemassaolo olisi totuuden olemassaolon ehto! - Enpä ole ennen tuollaista todennut esitettävän. Jos maistat omenaa, niin onko mitattava tuo maku ennen kuin voi sanoa, että henkilö on maistanut omenaa!
Entä onko mitattava auringonlaskun värit ennen kuin voi olla varma, että on nähnyt värikkään auringonlaskun? - Tuli vain mieleen, kun katselen ikkunasta värikästä iltataivasta. Sinä varmaan väität, etten ole nähnyt tuota näkymää, koska sitä ei ole mitattu ;-)Kyllä vain. Jos ei ole olemassa välineitä mitata totuuden paikkansapitävyyttä niin se on arvoton. Sinun totuudellasi ei minkäänlaisia mittareita joilla sen paikkansapitävyyttä voisi mitata tai kriteerejä joilla se falsifioituisi, joten kyseessä ei ole totuus vaan aksiooma, jonka ihminen joko hyväksyy tai ei hyväksy. Totuuden kanssa aksioomallasi ei ole mitään tekemistä.
Totuus auringonlaskusta on, että maapallo pyörii ja puolet maapallosta on varjon puolella, aurinkohan ei itsessään laske mihinkään vaan olla mollottaa suhteellisesti lähes paikallaan aurinkokunnan keskellä....niin ja ne väritkin ovat mitattavissa sillä jokaisella värillä on ominainen valon aallonpituus. R. Sitia kirjoitti:
Kyllä vain. Jos ei ole olemassa välineitä mitata totuuden paikkansapitävyyttä niin se on arvoton. Sinun totuudellasi ei minkäänlaisia mittareita joilla sen paikkansapitävyyttä voisi mitata tai kriteerejä joilla se falsifioituisi, joten kyseessä ei ole totuus vaan aksiooma, jonka ihminen joko hyväksyy tai ei hyväksy. Totuuden kanssa aksioomallasi ei ole mitään tekemistä.
Totuus auringonlaskusta on, että maapallo pyörii ja puolet maapallosta on varjon puolella, aurinkohan ei itsessään laske mihinkään vaan olla mollottaa suhteellisesti lähes paikallaan aurinkokunnan keskellä....niin ja ne väritkin ovat mitattavissa sillä jokaisella värillä on ominainen valon aallonpituus.Insinööritaitoja ei voi käyttää hengellisten asioiden tutkimiseen. Toistaminen on taas tarpeellista, mutta ei näytä ymmärtävän, koska tätäkään ei voi mitata siten kuin vaadit:
1. Kor. 2:13
ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
1. Kor. 2:14
Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Insinööritaitoja ei voi käyttää hengellisten asioiden tutkimiseen. Toistaminen on taas tarpeellista, mutta ei näytä ymmärtävän, koska tätäkään ei voi mitata siten kuin vaadit:
1. Kor. 2:13
ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
1. Kor. 2:14
Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.Jos ei ole mitään standardia jolla mitataan asioiden todenperäisyyttä, "totuus" on merkityksetön.
R. Sitia kirjoitti:
Jos ei ole mitään standardia jolla mitataan asioiden todenperäisyyttä, "totuus" on merkityksetön.
Hengellisistä asioista ei ole tuollaisia mittareita. Tämä on sanottu:
Matt. 7:16
Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
Matt. 7:20
Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
Ainakin minulle MAP-kirkon löytäminen on tuonut paljon iloa ja terveyttä. Toki myös surua ja ahdistusta siksi, etteivät kaikki lapseni ole ymmärtäneet asian vakavuutta.- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Hengellisistä asioista ei ole tuollaisia mittareita. Tämä on sanottu:
Matt. 7:16
Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
Matt. 7:20
Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
Ainakin minulle MAP-kirkon löytäminen on tuonut paljon iloa ja terveyttä. Toki myös surua ja ahdistusta siksi, etteivät kaikki lapseni ole ymmärtäneet asian vakavuutta."Ainakin minulle MAP-kirkon löytäminen on tuonut paljon iloa ja terveyttä."
Tähän asti menee hyvin ja homma on ok. Tosin terveyden suhteen voisimme kiistellä aiheesta, mutta koska vertailukohtaa ei ole ts. sinusta ei ole olemassa kloonia, joka olisi elänyt kirkon ulkopuolella, niin se on turhaa.
"Toki myös surua ja ahdistusta siksi, etteivät kaikki lapseni ole ymmärtäneet asian vakavuutta."
Surusta ja ahdistuksesta syyn vierittäminen lastesi ymmärtämättömyyden päälle taas kertoo omasta ylimielisyydestäsi ja kyvyttömyydestäsi tuntea onnea siitä mikä toiset tekee onnelliseksi. Lapsesi elävät varmasti omaa elämäänsä siten kun se heidät onnelliseksi tekee, jos et kykene olemaan onnellinen lastesi ja heidän valintojensa puolesta niin se kertoo enemmän kylläkin sinusta kuin lastesi "ymmärtämättömyydestä". Onko tämä ominaisuus sitten istutettu sinuun MAP-kirkon toimesta vai onko se perua omasta epäonnistuneesta lapsuudestasi onkin sitten toinen kysymys? Jokainen ihminen on vastuussa omasta onnestaan. Se että vierität syyn omasta surustasi ja ahdistuksestasi itsesi ulkopuolelle tilanteessa, jossa lapsesi elävät omaa elämäänsä ottamalla vastuun omista teoistaan, on yritys syyllistää ja manipuloida lapsiasi. R. Sitia kirjoitti:
"Ainakin minulle MAP-kirkon löytäminen on tuonut paljon iloa ja terveyttä."
Tähän asti menee hyvin ja homma on ok. Tosin terveyden suhteen voisimme kiistellä aiheesta, mutta koska vertailukohtaa ei ole ts. sinusta ei ole olemassa kloonia, joka olisi elänyt kirkon ulkopuolella, niin se on turhaa.
"Toki myös surua ja ahdistusta siksi, etteivät kaikki lapseni ole ymmärtäneet asian vakavuutta."
Surusta ja ahdistuksesta syyn vierittäminen lastesi ymmärtämättömyyden päälle taas kertoo omasta ylimielisyydestäsi ja kyvyttömyydestäsi tuntea onnea siitä mikä toiset tekee onnelliseksi. Lapsesi elävät varmasti omaa elämäänsä siten kun se heidät onnelliseksi tekee, jos et kykene olemaan onnellinen lastesi ja heidän valintojensa puolesta niin se kertoo enemmän kylläkin sinusta kuin lastesi "ymmärtämättömyydestä". Onko tämä ominaisuus sitten istutettu sinuun MAP-kirkon toimesta vai onko se perua omasta epäonnistuneesta lapsuudestasi onkin sitten toinen kysymys? Jokainen ihminen on vastuussa omasta onnestaan. Se että vierität syyn omasta surustasi ja ahdistuksestasi itsesi ulkopuolelle tilanteessa, jossa lapsesi elävät omaa elämäänsä ottamalla vastuun omista teoistaan, on yritys syyllistää ja manipuloida lapsiasi.Kun ymmärtää, mitä lapset voivat menettää, niin on aivan luonnollista tuntea siitä surua ja ahdistusta. Näin tietenkin on: "Jokainen ihminen on vastuussa omasta onnestaan. " Mutta kyllä vanhemmat haluavat lapsilleen parasta.
- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Kun ymmärtää, mitä lapset voivat menettää, niin on aivan luonnollista tuntea siitä surua ja ahdistusta. Näin tietenkin on: "Jokainen ihminen on vastuussa omasta onnestaan. " Mutta kyllä vanhemmat haluavat lapsilleen parasta.
Siis syy ahdistukseesi on oikeasti uskonnossasi, koska se aiheuttaa aivoissasi tämän ajatuksen siitä "mitä lapsesi voivat menettää". Uskontosi siis ahdistaa sinua ja se tekee sinut onnettomaksi, eikä näin ollen ensimäinen väitteesi: "Ainakin minulle MAP-kirkon löytäminen on tuonut paljon iloa ja terveyttä." enää päde.
Näin vähän arvelinkin, mutta nyt kuva tästä ristiriidasta, jonka uskontosi tunteissasi aiheuttaa, on varsin selvä. Se, että vierität syyn tästä ahdistuksesta uskontosi ulkopuolelle, etkä ole tunnistanut sen todellista aiheuttajaa, onkin sitten kimurantimpi MAP-kirkon mielenvääristystemppu, joka kohdallasi on ilmeisen onnistunut.
- tode*
aneli viisautta, mutta sai vastaukseksi perustaa antikristillisen liikkeen? Hupskista!
Jospa joskus kertoisit, mikä määrittelee kristillisen!
Onko se sinulle ristin esillä pitäminen tai onko se kolminaisuusoppi? Kumpaakaan ei esiinny Raamatussa siten kuin sinä vaadit, jotta joku suunta olisi kristillinen.Tapani1 kirjoitti:
Jospa joskus kertoisit, mikä määrittelee kristillisen!
Onko se sinulle ristin esillä pitäminen tai onko se kolminaisuusoppi? Kumpaakaan ei esiinny Raamatussa siten kuin sinä vaadit, jotta joku suunta olisi kristillinen.Ei ne voi, ku ne tietää, että jos ne määrittelee kristillisyyden, siten kun he määrittävät sen, niin sillon ovat monet alkkristityt epäkristillisiä, jopa Kristus itse puhumattakaan kirkoisistä.
On myös hassua kuinka he määräävät mihin tulsisi uskoa ja miten ja sitten hyökkäävät MAP kirkko vastaan jossa on todella vapaus ajatella itse ja kehittyä uskon avulla.
Heidän mielestään usko on jokin muuttumaton vakio. Ei lainkaan sallita uskossa kehittymistä ja omien aivojen käyttöä, on vain uskottava heidän tavallaan. Ja sitten väitetään mormonien pakkosyöttävän totuuttaan kun kyseessä on opetus... joskus ihmiset ottavat onkeensa opetuksestqa mutta useimmiten he eivät sitä tee... mutta kun opetusta saa koko ajan niin joskus on se h-hetki opetukselle ja se jopa menee sisään... jollei ole vastarannan kiiski.- kostipolli
nenada kirjoitti:
Ei ne voi, ku ne tietää, että jos ne määrittelee kristillisyyden, siten kun he määrittävät sen, niin sillon ovat monet alkkristityt epäkristillisiä, jopa Kristus itse puhumattakaan kirkoisistä.
On myös hassua kuinka he määräävät mihin tulsisi uskoa ja miten ja sitten hyökkäävät MAP kirkko vastaan jossa on todella vapaus ajatella itse ja kehittyä uskon avulla.
Heidän mielestään usko on jokin muuttumaton vakio. Ei lainkaan sallita uskossa kehittymistä ja omien aivojen käyttöä, on vain uskottava heidän tavallaan. Ja sitten väitetään mormonien pakkosyöttävän totuuttaan kun kyseessä on opetus... joskus ihmiset ottavat onkeensa opetuksestqa mutta useimmiten he eivät sitä tee... mutta kun opetusta saa koko ajan niin joskus on se h-hetki opetukselle ja se jopa menee sisään... jollei ole vastarannan kiiski.minä ne raamatun ja mormonin kirjan laitoin eteeni ja rukoilin. Kukaan ei vastannut. Ei tullut juuta eikä jaata.
kostipolli kirjoitti:
minä ne raamatun ja mormonin kirjan laitoin eteeni ja rukoilin. Kukaan ei vastannut. Ei tullut juuta eikä jaata.
Luuletko todella, että hengelliset asiat toimivat kuin tietokone näppäimiä käytellen!
Tässä kerrotaan millä tavalla saa tietää Mormonin kirjan olevan Jumalasta:
Moroni 10
3 Katso, minä tahtoisin kehottaa teitä näitä asioita lukiessanne — jos on Jumalan viisauden mukaista, että saatte ne lukea — muistamaan, kuinka armollinen Herra on ollut ihmislapsille Aadamin luomisesta aina siihen aikaan asti, kun te saatte nämä asiat, ja pohdiskelemaan sitä sydämessänne.
4 Ja kun te nämä saatte, minä tahtoisin kehottaa teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä teille totuuden Pyhän Hengen voimalla.
6 Ja kaikki, mikä on hyvää, on oikeaa ja totta; niinpä mikään, mikä on hyvää, ei kiellä Kristusta, vaan tunnustaa, että hän on.
7 Ja Pyhän Hengen voimasta te voitte tietää, että hän on; sen tähden minä tahdon kehottaa teitä olemaan kieltämättä Jumalan voimaa, sillä hän toimii voiman kautta ihmislasten uskon mukaan, samana tänään ja huomenna ja ikuisesti.
8 Ja vielä minä kehotan teitä, veljeni, olemaan kieltämättä Jumalan lahjoja, sillä niitä on monia, ja ne tulevat samalta Jumalalta. Ja näitä lahjoja annetaan eri tavoin, mutta sama Jumala vaikuttaa kaiken kaikissa; ja niitä annetaan Jumalan Hengen ilmentyminä ihmisille heidän hyödykseen.
Sinulta puuttui moni noista ehdoista, joita tarvitaan vastauksen saamiseen. Ehkä tärkein puute sinulla on usko Kristukseen, koska et usko Raamattuunkaan. Muita vaatimuksia vastauksen saamiseen ovat:
Tulee lukea
Pohdiskella sydämessään
Kysyä Kristuksen nimessä
Vilpitön mieli
Vakaat aikeet
Sinulla tulee ensin olla totuuden rakkautta, joka tuo uskon ja jatkaa näin viisautta rukoillen.
Jaak. 1
5 Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta. [1. Kun. 3:9; Sananl. 2:2,3]
6 Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne.
Lupaatko ottaa nuo askeleet?- Ihmettelevä..
Joo, ei aina käy kirkkoa perustettaessa kuten Parhamille, joka rasistisuutensa ja seksiskandaalien takia erotettiin perustamastaan kirkosta.Hmm.. Mitkähän vaikuttimet olivat hänellä kun aloitteli helluntalaisuutta?
- Todelle...
Ihmettelevä.. kirjoitti:
Joo, ei aina käy kirkkoa perustettaessa kuten Parhamille, joka rasistisuutensa ja seksiskandaalien takia erotettiin perustamastaan kirkosta.Hmm.. Mitkähän vaikuttimet olivat hänellä kun aloitteli helluntalaisuutta?
Tämä siis todelle..
- kostipolli
Tapani1 kirjoitti:
Luuletko todella, että hengelliset asiat toimivat kuin tietokone näppäimiä käytellen!
Tässä kerrotaan millä tavalla saa tietää Mormonin kirjan olevan Jumalasta:
Moroni 10
8 Ja vielä minä kehotan teitä, veljeni, olemaan kieltämättä Jumalan lahjoja, sillä niitä on monia, ja ne tulevat samalta Jumalalta. Ja näitä lahjoja annetaan eri tavoin, mutta sama Jumala vaikuttaa kaiken kaikissa; ja niitä annetaan Jumalan Hengen ilmentyminä ihmisille heidän hyödykseen.
Sinulta puuttui moni noista ehdoista, joita tarvitaan vastauksen saamiseen. Ehkä tärkein puute sinulla on usko Kristukseen, koska et usko Raamattuunkaan. Muita vaatimuksia vastauksen saamiseen ovat:
Tulee lukea
Pohdiskella sydämessään
Kysyä Kristuksen nimessä
Vilpitön mieli
Vakaat aikeet
Sinulla tulee ensin olla totuuden rakkautta, joka tuo uskon ja jatkaa näin viisautta rukoillen.
Jaak. 1
Lupaatko ottaa nuo askeleet?Olen pohdiskellut uskontoja, tutkinut niitä, etsinyt, ja rukoillut.
Eikö Pyhän Hengen pitäisi todistaa kysyjälle Raamatusta?
Eikö Pyhän Hengen pitäisi todistaa kysyjälle Mormonin kirjasta?
Jos minulla olisi usko, miksi edes kysyisin? EIhän Josephillakaan ollut uskoa kirkkoihin ja hän kysyi ja sai vastauksen, sinä olet saanut (tapani) vastauksen.
Miksi minä en saa? kostipolli kirjoitti:
Olen pohdiskellut uskontoja, tutkinut niitä, etsinyt, ja rukoillut.
Eikö Pyhän Hengen pitäisi todistaa kysyjälle Raamatusta?
Eikö Pyhän Hengen pitäisi todistaa kysyjälle Mormonin kirjasta?
Jos minulla olisi usko, miksi edes kysyisin? EIhän Josephillakaan ollut uskoa kirkkoihin ja hän kysyi ja sai vastauksen, sinä olet saanut (tapani) vastauksen.
Miksi minä en saa?Onko sinulla ennakkovaatimus siitä, millainen vastauksen tulisi olla?
Jos niin ajattelet, olet kuin ihminen, joka vaatii merkkiä uskoakseen. Usko ei tule merkistä, vaan merkit seuraavat niitä, jotka uskovat.- Avustaja.
Ihmettelevä.. kirjoitti:
Hyvähän tuo oli, kun erotettin, ja ihan oikein.
- lasten parhaaksi
Jos jo kotona on asiat pielessä ja lapset ovat ahdistavan lahkon uhreja, eikö se jo ajatteluta vanhempia? Vanhemmat voivat olla kauheita tyranneja ja despootteja ja aiheuttaa lapsilleen mielenterveysongelmia yrittäessään pakottaa jälkeläisensä noudattamaan samaa ajatuskaavaa. Joten olisi vakava aihe miettiä vanhemmuuden oikeata ja viisasta vastuuta. Se ei taatusti ole lapsen pakottamista uskomaan samoin kuin vanhempiensa. Ja ihan oikeasti - me vanhemmat voidaan oppia ja oivaltaa lapsiltamme, niinhän Jeesuskin sanoi ('Antakaa lasten tulla minun tyköni, sillä sen kaltainen on taivasten valtakunta').
- M.E.L.
Lastensuojeluviranomaisten ja läheisten tulisi puuttua uskonnollisesti höyrähtäneen ihmisen edesottamuksiin hänen rääkätessä perhettään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä
"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan2719827- 766820
- 286486
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni996235Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv436099Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"
"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h1045987- 635405
- 465136
Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?
Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on604460- 504070