Jatkuva karenssi?

Niksu5567

Luin äsken Iltalehdestä, että kymmeniätuhansia talouksia elää Suomessa ilman mitään tuloja ja monet ovat työvoimapoliittisessa "jatkuvassa" karenssissa, joten eivät saa työmarkkinatukea.

Miten tämä on mahdollista?

Kysyn: jos työntekijälle ei ole osoittaa mitään työ- tai koulutuspaikkaa eikä hän ole siten kieltäytynyt työstä, koulutuksesta tai mistään muustakaan työvoimapoliittisesta toimenpiteestä niin kuinka on mahdollista, että hänet laitetaan jatkuvaan, määräämättömään karenssiin?

En ymmärrä tätä. Olen itsekin pitkäaikaistyötön (työttömyys kestänyt yli 10 vuotta). Olen saanut työmarkkinatukea sen jälkeen kun ansiosidonnainen loppui. Todennäköisesti en koskaan tule saamaan työtä, koska ikääkin on jo yli 50. Missä vaiheessa henkilölle jätetään maksamatta työttömyyskorvaus?

3

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei arpapeliä

      kyllä jokainen, jolle tuo 5kk rangaistustyössäoloehto on määrätty,on sitä ennen kieltäytynyt jostain. on lähetetty joko työpaikkaosoitus,palkkatukipaikkaan osoitus tai kurssiosoitus. ei ole jollain verukkeella kelvannut ja siitä on määrätty rangaistus.

      kaikki on saanet kotin pari kirjetttä, joista asiat on selvinneet. Ensin on kysytty kirjallisesti, että miksi et hakenut työpaikkaa/ikurssille. Sitten on tullut toimikunnan päätös, joka lakipykälät mainiten kerrotaan, että 5kk pitää olla työssä, harjoittelussa taikka kursila että pääsee takas työmarkkinatuelle.

      lakia tehdessä jätettiin nimenomaan KANNUSTAVANA tuo mahdollisuus mennä jonnekin lyhyelle kurssille tai jonnekin työharjoitteluun tai töihin, että pääsee takaisin korvauksille. suurin osa vaan ei siihen pysty.

      koko laki kopioitiin Tanskasta ja siellä työttömät hankkiutuu takaisin korvauksille nopeasti. suomalainen ei näin tee, vaan lamautuu ja jää ikuisesti sossun rahoille ja karenssi vaan jatkuu ja jatkuu. tätä nyt tutkijat ihmettelee, että mites se tälläin meni.

      et ole sitten vuosiinsaanut yhtään osoituskirjettä, niin olet vielä kelan rahoilla. koska olet ollut yhli 500 päivää työmarkkinatuella, ei kieltäytymisestä määrätä enää sullekaan karenssia, vaan laakista tulee 5kk "ikikarenssia. tarkkana kannattaa olle.

      • ap.

        En ole kertaakaa kymmenen vuoden aikana saanut työ- tai opiskeluosoitusta. Saa nyt nähdä miten kauan maksavat Kelasta. Työvoimatoimistoonkaan ei ole tarvinnut ilmottautua vuosiin. Sanoivat vain aikoinaan, että ota yhteyttä jos tilanne muuttuu. Voi olla, että katsovat minut liian vanhaksi, rumaksi ja sairaaksi koulutettavaksi tai töihin. Toivottavasti sentään tarjoavat edes jonkin vaihtoehdon ennen kuin lykkäävät karenssin, koska työmarkkinatuki on ainoa tukimuoto, jonka saan (en ole koskaan saanut edes asumistukea enkä toimeentulotukea) ja sillä on elettävä. Kyllähän sillä elää kun on oikein säästäväinen.


    • Työtä riittää mulla

      Ei töihin niin vain mennä eikä huuhaa-kurssitus kiinnosta kaikkia.
      Minä ratkaisin ongelman tarjoutumalla töihin ilman verokorttia enkä ole katunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe